چرا برخی از مردم بریتانیا خواهان پایان سلطنت هستند؟

ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ. آنها در سال ۱۹۴۷ ازدواج کردندبی بی سی :هریت اورل
خاندان سلطنتی بریتانیا قدمتی ۱۰۰۰ ساله دارد و بخش عمده مردم این کشور از آن حمایت می‌کنند، با این حال از هر ۴ شهروند بریتانیایی یک نفر خواهان برچیده شدن سلطنت است. بی‌بی‌سی با برخی از این افراد صحبت کرده و دلیل طرز فکر آن‌ها را جویا شده است.

پس از مرگ شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه بریتانیا سران کشورهای مختلف از سراسر جهان پیام تسلیت فرستادند و حمایت خود از خاندان سلطنتی این کشور را اعلام کردند.

اما در حالی که بسیاری از مردم بریتانیا با این خانواده عزادار احساس همدردی می‌کنند، همه شهروندان این کشور با نهاد سلطنت موافق نیستند.

وقتی از مردم بریتانیا در مورد سلطنت در این کشور سوال می‌شود، بیشتر آن‌ها می‌گویند سنت پادشاهی و نمادگرایی خانواده سلطنتی هنوز هم برایشان اهمیت دارد و برچیده شدن آن برایشان غم‌انگیز خواهد بود. اما بخش قابل توجهی از شهروندان این کشور هم خواهان اصلاح قوانین هستند و ترجیح می‌دهند رهبر کشور توسط مردم انتخاب شود.

طبق نظر‌سنجی موسسه یو‌گاو در ماه گذشته، ۶۳ درصد از مردم بریتانیا با ادامه کار سلطنت در کشور موافق هستند. این در حالی است که یک چهارم شهروندان ترجیح می‌دهند کشورشان رهبری منتخب داشته باشد و از هر ده نفر، یک نفر هم در این باره مردد بوده‌اند.
در سال‌های اخیر بحث‌های فراوانی در باره آینده خانواده سلطنتی شده استنظام سلطنتی بریتانیا که در حال حاضر ملکه الیزابت دوم با ۹۴ سال سن را در راس خود دارد، به استثنای دوره‌ای پنج ساله پس از جنگ‌های داخلی بریتانیا در قرن هفدهم، ۱۰۰۰ سال است بر این کشور حکمرانی می‌کند.

طبق قانون اساسی بریتانیا، ملکه یا پادشاه چندین وظیفه اساسی دارد که امضای قوانین، انتصاب نخست‌وزیر و افتتاح دوره جدید پارلمان از جمله آن‌هاست. هر چند در گذر زمان بیشتر اختیارات او به نهادهای دیگر تفویض شده است.

ملکه الیزابت علاوه بر این، رهبر ۵۴ کشور عضو جامعه مشترک‌المنافع است که بیشتر آن‌ها زمانی مستعمره امپراتوری بریتانیا بوده اند.

کرستن جانسون، کارمند دانشگاه و اهل شهر دربی انگلستان می‌گوید: "من شخصا فکر می‌کنم ما دیگر به سلطنت نیازی نداریم. مطمئن نیستم هدف از وجود آن‌ها چیست. آن‌ها نهادی به جا مانده از دوران استعمار و زمانی بسیار متفاوت هستند."

او همچنین می‌گوید: "اگر به زمانی که ملکه الیزابت به سلطنت رسید، نگاهی بیندازیم می‌بینیم آن موقع مدت زیادی از جنگ جهانی دوم نگذشته بود و جامعه مشترک‌المنافع هم اوضاعی کاملا متفاوت داشت. آن موقع امپراتوری بیشتر معنا داشت تا الان. در حال حاضر مسئولین حکومت را ما انتخاب می‌کنیم، بنابراین اصلا نمی‌دانم چرا به سلطنت نیاز داریم. از نظر تئوری همه چیز باید به تایید ملکه برسد اما در عمل او تنها یک مقام تشریفاتی است که هزینه بسیار بالایی هم دارد. "

بنابر آمار و ارقامی که دربار بریتانیا منتشر کرده، در سال ۲۰۲۰ هزینه این خانواده برای مالیات‌دهندگان در بریتانیا ۶۹/۴ میلیون پوند (۹۵/۳میلیون دلار) بوده است.
کرستن جانسون می‌گوید "سلطنت، نهادی به جا مانده از دوران استعمار است"این مبلغ "کمک هزینه سلطنتی" نام دارد و در ازای وظایف رسمی ملکه و خانواده سلطنتی به آن‌ها پرداخت می‌شود. این کمک هزینه علاوه بر این بودجه سفرهای رسمی خانواده سلطنتی و نگهداری از کاخ‌های متعلق به آن‌ها - از جمله تعمیرات اخیر در کاخ باکینگهام و بازسازی کاتج فراگمور، محل اقامت پیشین شاهزاده هری و همسرش مگان- را تامین می‌کند.

کرستن می‌گوید: " پول مالیات‌دهندگان همچنین صرف حمایت عده زیادی از اعضای دور خاندان سلطنتی می‌شود که به دلیل القاب خود به مشاغل خاص گماشته شده و به تامین امنیت و چیزهای دیگر نیاز دارند. اما آن‌ها عملا چه کاری برای کشور انجام می‌دهند؟ من نمی‌گویم هیچ کاری نمی‌کنند اما چه کاری انجام می‌دهند که این‌قدر خاص است و آن‌قدر به سلطنت مرتبط است که شخص دیگری قادر به انجام آن نیست؟"

"ملکه الیزابت برای مدتی طولانی سلطنت کرده و این کار را با حسن نیت انجام داده است. او زن خوبی به نظر می‌رسد اما من به غیر از مساله گردشگری هیچ نیازی به سلطنت نمی‌بینم و به نظر من مردمی که می‌خواهند از کاخ باکینگهام بازدید کنند حتی بدون وجود سلطنت هم می‌توانند به آنجا بروند. "

ملکه و بیشتر بستگان نزدیک او با عنوان "اعضای شاغل خانواده سلطنتی" شناخته می‌شوند و سالانه در بیش از دو هزار فعالیت رسمی مرتبط با سلطنت در داخل بریتانیا و خارج از آن مشارکت می‌کنند. نقش‌ آن‌ها تحکیم وحدت و ثبات ملی از طریق خدمات عمومی و خیرخواهانه است.

سمی نایت می‌گوید: "اعضای خانواده سلطنتی از نظر من کارمندان دولتی هستند که از امتیازات بسیار زیادی برخوردارند. آن‌ها با مشاغل خود به دنیا آمده‌اند و نمی‌توانند آن‌ را تغییر دهند. "
 
سمی که متولد کاناداست اما شهروندی بریتانیا را دارد معتقد است سلطنت هیچ جایگاهی در آینده این کشور و جامعه مشتر‌ک‌المنافع ندارد.

او می‌گوید: " به نظر من با مرگ ملکه سلطنت هم به عنوان یک نهاد از میان خواهد رفت. من به سلطنت اهمیتی نمی‌دهم اما ملکه از نظر فردی زنی فوق‌العاده است. از مرگ شاهزاده فیلیپ متاسف شدم چون حالا فقط ملکه مانده است. من خدمات ملکه و دوک ادینبورگ را تحسین می‌کنم . آن‌ها زندگی‌ واقعا فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و به نظر من با وجود سن‌ بالا به شکلی باورنکردنی خود را وقف خدمت به مردم کرده‌اند. از اعضای جوان‌تر خانواده سلطنتی خوشم نمی‌آید و فکر می‌کنم زمان آن رسیده که بریتانیا رهبری منتخب داشته باشد. "

اگر داده‌های نظرسنجی را بر اساس سن دسته‌بندی کنیم، شاهد اختلاف ‌نظری عمیق میان نسل‌های مختلف خواهیم بود.

طبق نظرسنجی‌های انجام شده، احتمال موافقت افراد ۱۸ تا ۲۴ سال با وجود نظام سلطنتی در کشور از بقیه گروه‌های سنی پایین‌تر است. این در حالی است که افراد بالای ۶۵ سال عمدتا طرفدار خاندان سلطنتی هستند.

از سوی دیگر نتایج نظرسنجی در مناطق مختلف بریتانیا هم متفاوت است. تنها نیمی از مردم اسکاتلند در رابطه با آینده سلطنت نظر مثبت دارند و این کمترین آمار در میان مناطق مختلف بریتانیاست.
متیو از آن دسته جوانانی است که نظر مساعدی در باره سلطنت نداردمتیو برتون-وبستر، متخصص مراقبت از کودکان و اهل کرک‌کالدی در ساحل شرقی اسکاتلند می‌گوید: "به عنوان یک اسکاتلندی، بیشتر از این نمی‌توانستم نسبت به سلطنت احساس دوری و بیگانگی داشته باشم. تنها چیز‌هایی که وجود آن‌ها را به ما یادآوری می‌کند، مالیاتی که می‌پردازیم یا مرگ یکی از آن‌هاست. آن‌ها خودشان را مالک اماکنی در اسکاتلند معرفی می‌کنند و تعطیلات خود را در املاک خصوصی‌شان در اینجا می‌گذرانند اما ظاهرا در ازای آن چیزی نمی‌دهند. آن‌ها یک نهاد و سنت بیهوده انگلیسی را شکل داده‌اند که به هیچ کس غیر از خودشان سود نمی‌رساند."
ملکه الیزابت دوم و شاهزاده چارلز، ولیعهد در کنار هم. برخی معتقد به اصلاحات تدریجی هستنداما در بریتانیا همه خواهان لغو کامل سلطنت نیستند. استفن آلیسون، مشاور سیاسی بازنشسته، اصلاح بخشی از قانون را ترجیح می‌دهد. او می‌گوید: "من سنت و تداومی که اعضای ارشد خاندان سلطنتی ایجاد کرده‌اند را دوست دارم اما تعداد اعضای فرعی این خانواده بسیار زیاد است. ما به ملکه و شاهزاده چارلز نیاز داریم. من علاوه بر آن با حضور شاهزاده ویلیام و شاهزاده جرج که نفرات بعدی در صف وراثت سلطنت هستند هم موافقم. اما ما به ده‌ها شاهزاده دیگر که پس از آن‌ها قرار دارند نیازی نداریم. می‌خواهم بگویم من با وجود برخی از اعضای خاندان سلطنتی موافق هستم ، اما نه همه آن‌ها."

ملکه یا پادشاه بریتانیا با رضایت مردم بر این کشور سلطنت می‌کند اما در سال‌های اخیر بحث‌هایی در رابطه با نظام پادشاهی شکل گرفته است.

با همه این‌ تفاسیر در حال حاضر تعداد افرادی که خواهان برچیده شدن خاندان سلطنتی هستند، اقلیتی قابل توجه از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.
+47
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۰۷
    Nakamichi - لندن، انگلستان

    اکثر ایرانیهای انگلیس و خیلی مهاجرهای دیگه هنوز فکر میکنند ملکه انگلیس واقعا قدرتی داره و کشور رو اداره میکنه ! یا خاندان سلطنتی کاره ای هستند و نمیتونند درک کنند اینها الان کاملا تشریفاتی هستند و حتی طبق قانون اجازه ندارند در مورد مسایل سیاسی نظر شخصی شون رو بگن چه برسه به تصمیم گیری.تمام کارهایی مثل دیدار نخست وزیر جدید از ملکه و..همه فقط و فقط تشریفات صرف هست و به عبارت عامیانه دکوری. خیلی از انگلیسیها هم به همین دلیل میگن چرا باید مقدار زیادی از بودجه کشور و مالیاتی که مردم میدن خرج زندگی لاکچری ملکه و خانواده سلطنتی ای بشه که هیچ فایده و قدرتی هم ندارند.
    27
    48
    جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان
    معنی تشریفاتی را متوجه نمیشوم زمانیکه دولت و مجلس زیر نظر و با تایید ملکه رسمیت پیدا می‌کندو زمانیکه خزانه ،دریاهای انگلیس،صدر کشورهای بازار مشترک را صاحب است تشریفاتی معنائی ندارد،این سیاست اینها برای فریب عوام است . دوری و ترس از واکنش مردم در تصمیمات و مشکلات روزمره کشور پشت پرده بودن را ترجیح میدهند،چون هم حکومت می‌کنند ولی هیچ وقت مقصر نیستند.
    40
    30
    جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    خوب به چه درد میخور برای 4تا آدم خرج 100هزارتا آدم میکنن. کمی از درامدهای دنیا رو خرج طبیعت بخصوص حیوانات کنیم. خیلی ظالمانس که فکر میکنم که دنیا و کهکشانها آفریده شدن برای بشر حشر. انسانهای متوهم و خودخواه. کاش من یه حیوون بودم انقد حرص نمیخوردم.
    7
    26
    جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Nakamichi - لندن، انگلستان
    همونطور که کفتم خیلی ایرانیها اصلا به کل از این جریانات بی اطلاع هستن و تازه لج هم میکنند،نمونه اش کامنت بالای من که تا این لحظه ۱۳ تا منفی زدن 😂 انگار نظر شخصی منه که مخالفت کردن!،خب برید جای شایعه پردازی و خیالبافی مطالعه کنید ببینید چجوریه بعد هم اگه موافق نیستید به پارلمان و قوانین انگلیس اعتراض کنید چون سیستم اینجوریه چه شما قبول داشته باشید چه نه 😄 والا.
    6
    17
    جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Nakamichi - لندن، انگلستان
    [::Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان::]. [::Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان::]. چون همون چیزهایی که اسم بردی هم‌ تشریفاتیه یعنی ملکه در واقع نمیتونه تایید نکنه! اصلا غیر ممکنه! رهبر انقلاب که نیست صلاح ندونه بگه نه! همه اینکارها فقط جنبه حفظ سنت قدیم رو دارند و ۱۰۰٪ تشریفاتی نه عملی و واقعی.
    6
    16
    جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان
    [::Nakamichi - لندن، انگلستان::]. متاسفانه با نظر شما موافق نیستم،هر هفته نخست وزیر وقت باید کارکرد و ایده های خود را به ملکه تقدیم بکند! این حکومت داخل حکومت است.اگر همه چیز طبق روال بود که هیچی اگر اشتباه بود توپ را در زمین دولت می اندازند و وزیری یا دولت جابجا می شود.با درپشت پرده بودن هم مقصر نیستند و هم محبوبیت شان صدمه نمیخورد.
    3
    2
    شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Nakamichi - لندن، انگلستان
    [::Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان::]کاربر عزیز،اشتباه میکنی،هر هفته نیست،وتمام مواردی که به اصطلاح از ملکه اجازه میگیرند و دیدار میکنند فقط جنبه تشریفاتی داره.آخه شما یکم فکر کن،جهان سوم نیست که بخوان سر مردم کلاه بگذارند و بزور یواشکی پشت پرده حکومت کنند! اونهم یک پیزرن ۹۴ ساله! این سیستم پادشاهی مشروطه و یا تشریفاتی در خیلی کشورها هست،انگلیس،هلند،اسپانیا،دانمارک و سوئد،و حتی ژاپن که امپراطور داره اما با اینکه مورد احترامه فقط جنبه نمادین دارد! شما کمی تحقیق کن! دلیل این به اصطلاح اجازه گرفتن های نمایشی هم این هست که سنت پادشاهی حفظ بشه! قدیم ملکه یا پادشاه و امپراطور همه تصمیمها رو‌میگرفت و حتی وزیر و نخست وزیر رو انتخاب میکرد،حالا مردم به نماینده های مجلس رای میدن و بسته به آرا و گرایش نخست وزیر انتخاب میشه که راس قدرت هست و فقط مجلس لردها و حزب مخالف در برابرش هست.تمام شد و رفت! شما قوانین انگلیس رو مطالعه کن حتی در امتحان شهروندی هم اشاره شده که ملکه حق و اختیار هیچ تصمیم یا حتی جانبداری سیاسی نداره! قدیم بود نه الان.همه اش نمادین و تشریفاتی و بر پایه سنت و احترام هست.
    0
    2
    شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.