بازگشت تنش بعد از سخن اردوغان به نخست‌وزیر یونان: حد و مرز خودت را بشناس

العربیه :رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه چهارشنبه 10 فوریه، پس از آرامش نسبی حاکم بر فضای روابط با یونان در هفته‌های گذشته و احیای مذاکرات میان دو کشور، بار دیگر به متشنج کردن این روابط با یونان بازگشت به‌طوری که در اظهار نظری مطبوعاتی گفت: «کیریاکوس میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان باید حد و مرز خود را بشناسد.»

اردوغان افزود: «او باید حد و مرز را رعایت کرده و دنیا باید بداند که ترکیه از امروز به بعد تحمل نخواهد کرد.»

اردوغان با تأکید بر این که راه حلی به جز تشکیل دو کشور برای قبرس باقی نمانده، عنوان نمود که مذاکرات قبرس، شامل موضوع فدرالیزه کردن نخواهد شد، حال چه یونان بپذیرد یا نپذیرد.
تشکیل دو کشور به مثابه شرط مذاکرات
موضع اردوغان، دو روز پس از تأکید نخست‌وزیر یونان، اعلام شد که در صورت اصرار ترکیه و ترک‌های قبرس برای پیگیری «راه‌حل تشکیل دو کشور» در چالش با چارچوب سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای فدرالیزه کردن جزیره، بعید است قبرس گفت‌وگوهای «مهم» برای یکپارچه کردن مجدد جزیره تجزیه شده بر اساس دو قومیت را از سر بگیرد.

او در اظهارات دوشنبه گذشته خود افزود که رهبران ترکیه و ترک‌های قبرسی در بیانیه‌های عمومی خود از «چارچوب» پیش‌بینی شده برای فدراسیون متشکل از مناطق یونانی و ترک‌زبان با توافق دو طرف، خارج شدند که مبنای توافق صلح در بیش از چهل سال است.

نخست‌وزیر یونان همچنین تأکید کرد که سازمان ملل و اتحادیه اروپا، ایده راه حل تشکیل دو کشور در قبرس را رد می‌کنند که در سال 1974 با حمله ترکیه پس از کودتا به هدف اتحاد با یونان، قومی دچار تقسیم قومی شد.

انتظار می‌رود آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ماه آینده خواهان نشستی با حضور اطراف ترک و یونانی قبرس و همچنین «طرف‌های ضامن» قبرس یعنی یونان، ترکیه و بریتانیا برای بررسی راه‌های از سرگیری گفت‌وگوها شود.

علاوه بر موضوع قبرس، بیش از یک سال پیش، اختلاف میان آتن و آنکارا بر سر کشف منابع انرژی در آب‌های مورد مناقشه در شرق مدیترانه با یونان درگرفت. برهه‌های تنش، شاهد بسیاری از اقدامات با هدف نمایش قدرت میان طرفین بود، در حالی که چندین طرف اروپایی تلاش کردند، جو را آرام کرده و مذاکرات دو جانبه، از سرگرفته شود.

ماه گذشته مذاکرات دو کشور پس از یک وقفه 5 ساله با هدف دستیابی به راه حل‌هایی برای اختلافات طولانی مدت دریایی از سر گرفته شد، اما اظهارات اخیر می‌تواند، تنش را میان طرفین حاکم سازد.
+21
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirgheryou - تهران، ایران

    یونان 600سال یکی از استانهای تورکیه کهن بود. به تلافی جنگ تروا. حالا هم انگاری مثل ارمنستان تنش میخاره. تورکیه تنها کشور فعلی دنیاس که وقتی قصد جنگ میکنه زرتی میجنگه و با کسی تعارف نداره. وقتی از روسیه و آمریکا ترسی نداره بقیه پشمک هم نیستن. خوشحالم از اینکه مدافع همزبانانمون در سراسر دنیا هستن. اتفاقا هوای فارسها رو هم همیشه دارن. اما کو درک و فهم و قدر شناسی.
    126
    19
    جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. عمو رجبت یا به سوریه جنگ زده حمله می کنه یا با تانک میره تو خونه کردها یا با کمک اسرائیل و اران شمالی میریزه رو سر ارمنستان بی دفاع.تا حالا دیدی ترکیه بعد از اتاترک با هم قد خودش در بیفته؟!!اما ایران،جوانان شاهنشاه تو جبهه جنگ جلوی هم قد خودشون ینی عراق که بشدت مسلح میشد از هر طرف جنگیدن و اگر نبود خمینی احمق و یک شاه مثل محمدرضا بالاسرشون بود الان تیسفون و مدائن رو احیا می کردیم. ترکهای عثمانی جیب ملل میزبان رو نزنن هوا داشتن پیش کش
    9
    21
    جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Liberte - ارومیه، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. بحث تاریخ رو میان نکش، که کل دنیا می دونند این یونان بود که تمدن رو به بشریت عرضه کرد.ما ترک هستیم ولی ملی گرایی ما نبایست به بهای تعدی به حقوق ملل و اقوام دیگر باشه.
    5
    22
    جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    antislam2500 - قم، ایران
    خوبه این رجب لانتور ، داره شاخ علی گدا رو از حماقت میشکنه.
    3
    5
    جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::Liberte - ارومیه، ایران::]. ملل تورک خیلی کهنتر از یونانیها هست و یونان در یک عصری پیشرفت کرد که همه پیشرفتهاشو مدیون ملل کهن خاورمیانه مثل سومریان و بابلیان و ایلامیان ووو بوده. زمانی که یونان در جنگ ترووا به تورکهای کهن توروکیه حمله کرد در اصل به یک تمدن بزرگ و پیشرفته حمله کرد. همه کشورها و تمدنها و ملتها دارای احترام برابر و شان یکسان هستن. اما باید بدون نگاه متنفرانه دید حق با کیه.
    16
    4
    جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. چطور ارمنستان به زور روسیه خاک آزربایجان رو غصب کرده فراموش کردی؟ کردها هم که خیلی مدته به خاطر استقلال طلبی با حکومتهای بالاسرشون سر جنگ دارن. حکومت ایران رفتار خیلی بدتری با کردها داره. متاسفانه کردها هر وقت غلبه میکنن فاز زیاده خواهی میگیرن والا خیلی وقت پیش میتونستن استقلال بگیرن. سوریه رو هم که اسد زرافه و حکومت ایران و روسیه نابود کردن. تنها کشوری که در خاورمیانه شرایط خودشو حفظ کرده ترکیه هست. الباقی کشورهای خاورمیانه به خواست شرق و غرب خیلی لطمه خوردن. کاش همه کشورهای خاورمیانه میتونستن مثل تورکیه خودشونو از گزند دور نگهدارن و مقابله کنن. چیزی که مشخصه اینه که داغونی خاورمیانه باب میل ابرقدرتهاس و حکومت دست نشانده و فاسدی مثل جمهوری اسلامی هم سم این منطقه هست.
    15
    2
    جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. اینا که گفتی چه ربط داشت به درافتادن با هم قد و قواره؟!! ترکیه که همین الان به ضدهوایی امریکا و روسیه وابستس.همین ترکیه نمیتونه به اسرائیل نیم وجبی بگه بالا چشت ابروه؟همین ترکیه ات اقتصاد قطر دو مثقالی اگه ازش بکشه بیرون کارتن خواب میشه که؟واقعن تو ترکیه رجب رو مستقل و قدرتمند میدونی؟!! حتی ایران از ترکیه بکشه بیرون ترکیه واویلاس.ایران اخوندی رو نگاه نکن.اینو بدون تو رگ و ریشه هر ایرانی یه تمدن خوابیدس.بواسطه همون حافظه تاریخی جمعی امپراتوری پارسی.این ملابازی بزودی بساطش جمع میشه و ایران دوباره احیای میشه مطمئنن این برا ترکیه هم خوبه.چون احترام رو در اوج قدرت به بقیه یاد می گیره
    3
    4
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. منابعت برا ترک کهن در ساحل اژه و نبرد تروا علیه ترکان و بستن ناف ترک به تمدن سومر چیه؟!.
    2
    0
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Liberte - ارومیه، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. قبول دارم. ولی کلا ملت هایی که به گذشته اشون می بالند و چنین و چنان بودیم می گویند، میل به راسیسم و تعدی گری دارند. در حالیکه بشر ناتوان رو خدا همه جا مساوی آفریده.
    2
    2
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::Liberte - ارومیه، ایران::]. موافقم
    2
    2
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. به تو باید جایزه نوبل بدن که با 2زار اطلاعات با 4خط نوشته در یوکی تونستی کل سیاست منطقه رو تحلیل کنی. امثال تو هستن که ویکیپدیا رو کردن مرکز دروغ و فاشیسم فارسیسم تحت امر جمهوری اسلامی. زمان احمدی نژاد 3000 نفر ارتش سایبری برای نوشتن این چرندیات فاشیستی در اینترنت استخدام شدن و الان بیشتر هم شدن.
    2
    9
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.