ختنه دختران؛ وقتی ناقص‌سازی اندام جنسی ثواب تلقی می‌شود

دویچه وله :بریدن و دوختن اندام جنسی دختران خشونتی محض است. سنتی جاهلانه که دردمندی جسمی و روحی آن، قربانی را تا پایان عمر رها نمی‌کند. دستکم ۲۰۰ میلیون زن در دنیا بر اساس باورهای مذهبی و سنت‌‌های فرهنگی و قبیله‌‌ای ختنه شده‌اند.

ششم فوریه روز جهانی مبارزه با ناقص‌سازی اندام جنسی دختران است. روزی برای درنگ در سنت جاهلانه‌ای که به گفته سازمان ملل، باعث مرگ و میر سالانه یک میلیون زن در سراسر دنیا می‌شود. آماری اما از نابودی روحی و اثرات روانی مهلک این مثله‌سازی وجود ندارد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید حدود ۱۰درصد دخترها هنگام ختنه شدن می‌میرند و ۲۵درصد هم در پی عفونت و عوارض جسمی بعدی از دست می‌روند. یونیسف از وجود دستکم ۲۰۰ میلیون زن و دختر ختنه شده در سراسر دنیا خبر می‌دهد.

بریدن کلیتوریس و دوختن مجرای واژن، در ۲۸ کشور انجام می‌گیرد و هدف آن، جلوگیری از "حشری شدن" دخترها و دور نگاهداشتن آنها از وسوسه غرایز است. مصر خاستگاه "ختنه فرعونی" است که از عضو جنسی دختران جز یک سطح به هم دوخته و سلاخی شده چیزی باقی نمی‌گذارد.

ختنه دختران خصوصا در نقاط دورافتاده، عموما با روش‌هایی دردناک، خشن و شکنجه‌آمیز صورت می‌گیرد. با وسایلی چون تیغ، چاقو، قیچی، شیشه شکسته یا حتی دندان...

بسیاری از کنشگران و سازمان‌های مدنی، این خشونت فاحش جنسیتی را "جنایت علیه بشریت" می‌‌دانند.

ناقص کردن بدن دختران، به محرومیت از لذت جنسی، پریودهای دردناک، عفونت و جراحت، سردمزاجی و افسردگی می‌انجامد. درد، ناباروری، بی‌اختیاری ادرار و اختلال در روند زایمان عام‌ترین آسیب‌های ختنه زنان است.

سنت ختنه دختران عمدتا در خاورمیانه، آفریقا و آسیا و در کشورهای مسلمان جریان دارد. شواهد اما نشان می دهند که مثله کردن عضو جنسی زنان پیش از اسلام هم وجود داشته است. در میان شاخه‌های مذهبی، تنها علمای شافعی ختنه دختران را نوعی عمل شرعی تلقی کرده‌اند

ختنه دختران در کشورهای اروپایی مثل بریتانیا، سوئد، نروژ، بلژیک یا آلمان، پیگرد قانونی دارد اما خانواده‌های مهاجر ممنوعیت‌ها را دور می‌زنند و دختران را به کشورهای مبدا می‌برند. این در حالی است که در ۱۵ کشور آفریقایی هم ختنه دختران جرم‌انگاری شده است.

تحقیقات میدانی و دانشگاهی در ایران نشان می‌دهند که سنت ختنه زنان عمدتا در چهار استان کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و کرمانشاه مرسوم است. در بوشهر، بندر کنگ، جاسک، خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز این رسم دیده می‌شود. پژوهش‌ها هم‌چنین مشخص می‌کنند که آمار ختنه دختران در مناطق روستایی و محروم کردستان  یا نزد شافعی‌ها بیشتر است تا اهل حق یا ایزدی‌ها.

دویچه‌وله پای صحبت شاهو محمودی، فیلمساز کرد نشسته که از نزدیک با نمونه‌های این سنت ظالمانه برخورد داشته و مستندی نیز در این باره ساخته است؛ روایتی از درد و رنج زنی به نام "چیمن" که در کودکی ختنه شده و عوارض آن را در مناسبات عاشقانه و زندگی مشترک لمس کرده است.

....................

 دویچه وله: آقای محمودی چه شد کە مسئلە ختنە زنان موضوع  مستند شما شد؟شاهو محمودیشاهو محمودی: این مسئلە ازآن دست مسائلی بود کە کمتر مورد توجە قرار گرفتە، مخصوصا در حوزه فیلم. یکی از مواردی کە با آن برخورد کردم دختر بچە‌ای بود کە اکنون محصل دوران راهنمایی است. برای همین تصمیم گرفتم مستندی در این زمینه تهیه کنم. در مستند، یک زن و شوهر و خانمی که عمل ختنه را انجام می‌دهند، هر کدام به نوبه خود روایتی را بیان می‌کنند.

 آیا به خاطر سنی بودن کردها ختنه زنان در کردستان رایج‌ است؟این مسئله لزوما ربط مستقیمی به اسلام ندارد چون در قرآن بە آن اشارە‌ای نشدە. موضوع به اهل تسنن بودن کردها هم مربوط نیست. این باوری است که نسل به نسل منتقل شده و برای همین از آن به عنوان "سنت" اسم می‌برند. مثلا در محاورات گفته می‌شود که فلانی سنت شده یا سنت کردن خوب است. در مستندی که من ساخته‌ام، خانمی کە سنت یا عمل ختنە را انجام می‌دهد، می‌گوید، من نمی‌دانم دلیلش چیست، از قدیم گفتەاند خوب است، ثواب دارد، من هم انجام می‌دهم. به نظر من این موضوع بیشتر در چارچوبی فرهنگی قرار دارد تا مذهبی.

 آیا خانواده‌هایی که دختران خود را ختنه کرده‌اند در این مورد حرف می‌زنند یا مسئله امر کاملا شخصی و خصوصی تلقی می‌شود؟  بعضی خانواده‌ها و قربانیان این رسم که بهتر توانسته‌اند موضوع را درک کنند و آن را آسیبی جدی می‌دانند، حاضرند در باره‌این موضوع حرف بزنند یا به عبارتی روشنگری کنند. طبیعی است که ناقص‌سازی جنسی یک دختر نمی‌تواند موضوعی خصوصی باشد.

منظورم این است که آیا این موضوع یک راز محسوب می‌شود؟این موضوع برای کسی که قربانی شده مانند یک قطع عضو و نقص جسمی و جنسی تلقی می‌شود. از همین جنبه فرد قربانی، به‌خاطر تبعات ختنه، آن را مخفی نگە می‌دارد. موضوع اکثرا بعد از ازدواج یا رابطه جنسی برملا می‌شود که طرفین متوجه مشکلات می‌شوند و عموما هم منجر بە از هم پاشیدە شدن رابطەها می‌انجامد.

 کسانی که این تجربه را دارند، از آن روز چه می‌گویند؟همه بدون استثنا این صحنه را بطور کامل به یاد دارند و انگار همین دیروز ختنە شده‌اند. مواردی بوده که ختنه طی دو جلسە و یا  سە جلسە انجام شده؛ یعنی بریده‌اند اما بعد گفته‌اند کافی نبوده و روز دوم دوباره  قسمت دیگری را از بین برده‌اند. خانم قربانی مستند "چیمن" می‌گوید، با مادرم رفتیم پیش یک خانم مسن. دست و پای مرا گرفتند و من گریه می‌کردم. من را ختنە کردند، بعد از چند روز وقتی اندامم رانگاە کردند بە این نتیجە رسیدند کە خیلی کم بریده شدە و دوباره مرا ختنه کردند. هر دو جلسە هم در حالی بود کە حتی آمپول بی حسی بە من نزدند. فقط گفتند کامل نیست و دوباره انجام شد.

 دخترها را به چه روشی ختنه می‌کنند؟عموما هم با تیغ انجام می‌گیرد اما باید تاکید کنم که در کل کردستان این کار انجام نمی‌شود، بلکە تنها در مناطقی خاصی این سنت وجود دارد. گویا در برخی نقاط از داروهای بی‌حسی هم استفاده می‌شود.

میانگین سنی برای این کار چقدر است؟اکثرا زیر پنج سال هستند ولی موارد هفت سال، هشت سال و یا حتی  سیزده ساله را هم می‌توان یافت ولی به طور کلی قبل از بلوغ ختنه می‌کنند. دخترهایی که ختنه می‌شوند کاملا واقف هستند که چه اتفاقی برایشان افتاده و هر چه بزرگ‌تر می‌شوند بیشتر به عوارض آن پی می‌برند و به خصوص در تماس با جنس مخالف، آن صحنه بیشتر برایشان تداعی می‌شود. در واقع با یک ترامای همیشگی زندگی می‌کنند.

 شما در دخترهایی که ختنه شده‌اند چه وجه مشترکی می‌بینید؟برای خیلی‌ها این کابوسی است که از بچگی تا بزرگسالی با آنها بوده است. خودشان را آدمی معلول و مثله شده می‌بینند که بخش مهمی از بدن‌شان از بین رفته یا از کار افتاده است. می‌گویند با هویت جنسیتی خودمان بیگانه شده‌ایم. شبیه دیگران نیستیم.
ختنه دخترها به اصرار زن‌ها و به دست آنها انجام می‌شود. چرا زنی که خودش قربانی موضوع هست این رسم را بازتولید می‌کند؟اولا اصرار ختنە زنان و تئوری آن از مردان سرچشمە می‌گیرد و جنبه فرهنگی قضیه مهم است. این سنتی است که نسل به نسل منتقل شده و البته به مرور هم کمرنگ‌تر شده است. دلیل تداوم این سنت این است که فرد عامل اصلا به دلیل کارش فکر نمی‌کند چون باور دارد که کار خوبی است و مردان هم کماکان مشوق و ایدە‌پرداز هستند، کما اینکە در نقاطی از جهان  بازهم یک مرد این کار را انجام می‌دهد. به نظر من باید ذهنیت مربوط به این سنت را کە در بستری فرهنگی منتقل شده بررسی کنیم نه این که بگوییم این کار خشونت زن علیه زن است.

 الان نقش زن‌ها در روشنگری فرهنگی بیشتر است یا مردها؟متاسفانه افراد زیادی در این زمینه فعالیت نمی‌کنند که بتوانیم تفکیک کنیم. به نظر من باید همه در این باره کار کنند، نە فقط هنگامی کە روز ناقص‌سازی جنسی زنان فرا می‌رسد. آسیب‌های ختنه زنان به خود زنان محدود نمی‌شود. در فیلم مستند من، همسر آن خانم صحبت می‌کند و می‌گوید ما یکدیگر را دوست داریم، بە هم عادت کردەایم، نیاز جنسی داریم اما نمی‌توانیم با هم رابطه داشته باشیم چون او درد دارد. اندام تناسلی او در حد زیادی بریده و ناقص شده. دل‌شان فرزندی می‌خواهد اما نمی‌توانند بچه‌دار شوند.

 در خارج از ایران به زن‌هایی برنخورده‌اید که ختنه شده باشند؟چرا. یک بار با چند نفر از جنگزده‌ها و پناهجویان عراقی و سوری صحبت می‌کردم که به شدت مدافع این رسم بودند و خلاف آن را سرپیچی از سنت می‌دانستند. در واقع اگر همه مخالف بودند که وضع ادامه نمی‌یافت. این مسئله قطعا در آینده یک معضل در امر ادغام مهاجران در جوامع اروپایی خواهد بود. قربانیان ختنه و پسرانی که وارد زندگی آنها می‌شوند، مشکلات و چالش‌های جدی در مناسبات خود خواهند داشت.
 برای مبارزه با این خشونت، اصل را بر آگاه‌سازی می‌گذارید؟بله. در کردستان دختری را شناختم که پدر و مادرش هر دو در شهر زندگی کرده و بە منابع اطلاعاتی و فرهنگی دسترسی داشتند، اما مادربزرگ پدری اصرار کرده بود که نوه را ختنه کنند چون ثواب دارد و از قدیم گفتە‌اند خوب است. کاراکتر مستند من، در ‌آخرین دیالوگ فیلم، از پدر و مادرها می‌خواهد که به حرف این و آن گوش ندهند. تحقیق کنند و این بلا را سر دخترشان نیاورند. بپرسند که دخترها با ختنه چه آسیب‌های و آزارهای روحی و جسمی را تا لحظه مرگ تجربه می‌کنند. نکته دیگری که باید بگویم این است که در ایران هر منطقه، روایت و داستان خودش را برای توضیح ختنه دختران دارد. هر منطقه مختصات خودش را دارد. به نظرم برای فرهنگ‌سازی و روشنگری باید ابتدا این داستان‌ها را واکاوی کرد.
+46
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

    متاسفانه در مناطق عمری نشین ولایت دختران معمولا در سن ۳ تا ۶ سالگی با تیغ تیز ریش‌تراشی یا چاقو ختنه میشوند و پس از آن روی آلت بریده آنان خاکستر تنور محلی یا آب سرد می‌ریزند. این هم یکی دیگر از استنادات بنده در باب این شعار است #ایرانی عمری نیست، عمری ایرانی نیست#
    27
    3
    شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک
    ختنه پسران هم به همان اندازه ختنه دختران, سنتی احمقانه است که از مصر فرعونی به یهودیها و از آنها به عربها و از آنجا با اسلام وارد ایران شده. اگر فشار شدید اسرائیل و یهودیان آمریکا نبود این سنت وحشی گرانه هم مانند ختنه دختران, در کشورهای متمدن ممنوع میشد. البته خوشبختانه به زودی با . اصرار دانشمندان و فعالان حقوق بشر, احتملا یکی از کشورهای اسکاندیناوی آن را ممنوع میکند و از آنجا به دیگر کشورهای متمدن هم سرایت میکند.
    17
    24
    شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    اقای شاکی - برمن، آلمان
    [::منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک::]. دقیقا عزیز این رسم کثیف را باید حذف کرد خواه ختنه دختر و یا پسر. اینان به این باورند که خدا انسان را کامل خلق کرده به او چشم و گوش و عقل داده ولی اخر شب که خسته بوده و نوبتدم و دستگاه ما رسیده یهویی اشتباه کرده و یک قطعه گوشت اضافی اونجا مونده. التماس تفکر
    1
    11
    شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک::]. متشکرم. می خواستم مطلبی کاملا مشابه فرمایشات شما بنویسم که دیدم شما با یهترین کلمات واقعیت را شرح داده اید و کاملا درست فرموده اید که "ختنه پسران هم به همان اندازه ختنه دختران, سنتی احمقانه است که از مصر فرعونی به یهودیها و از آنها به عربها و از آنجا با اسلام وارد ایران شده است". توضیحا در مصر قدیم ختنه را معالجه ی بیماری های مقاربتی می پنداشتند و مطلقا یک دستور مذهبی فرو افتاده از آسمان ها نیست. با ختنه بین 20 تا 40 درصد از المنت های کسب لذت جنسی بریده میشوند.
    20
    12
    شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    [::منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک::] هم میهن: بنده اعتقاد دارم که ختنه دختران و پسران را نباید در یک حد دانست. یا بهتر بگویم که ختنه پسران چون دختران سنتی و احمقانه نیست. ختنه زنان یعنی مرگ احساس جنسی; و نداشتن هیچگونه علاقه عشقی. در صورتیکه ختنه پسران هیچگونه اثر منفی در رابطه جنسی و احساس آنها ندارد. امیدوارم که نظر بنده حمل بر تایید ختنه مردان تلقی نشود. جانتان جور
    5
    18
    شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]دوست عزیز, همانطور که هم میهن دیگرمان "گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا" بالاتر فرمودند بخش زیادی از عصب ها, با ختنه کردن مردها و برداشتن پیش پوست از بین میرود. درست است که این مردان همچنان توان جنسی خود را نگاه میدارند, ولی دخترانی هم که ختنه شده اند توانایی جنسی خود را نگاه میدارند. مشکل اینجاست که هیچ تحقیق جامعی راجع به توانایی جنسی مردان ختنه شده نسبت به ختنه نشدگان وجود ندارد. پروفسور مورتن فریش در دانمارک یک از اولین کسانی است که با وجود مخالفت شدید جامعه یهودیان دانمارک این تحقیق را در دانمارک آغاز کرده و همه شواهد فعلی نشان دهنده بیشتر بودن ناهنجاری های جنسی در مردان ختنه شده نسبت به ختنه نشدگان است. حتی اگر طبق فرمایشات شما ختنه دختران با پسران قابل مقایسه نمیبود, همین که یک کودک را بدون اجازه خودش و بدون هیچ دلیل پزشکی قطع عضو بکنند به خاطر "سنت", این عمل به خدی خود احمقانه و وحشیانه محسوب میشود. .
    0
    8
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    [::منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک::] 1_ دوست محترم:ختنه کردن در مردان معمولا با دو علت صورت می گیرد. ۱-ختنه در دوران کودکی (circumcisio) که بخاطر باورهای دینی ورسومی صورت میگیرد. ۲- ختنه کردن (معمولا) در بزرگسالان(phymosis) که بخاطر عفونت و بیماری صورت میگیرد. یعنی وقتی مرد تحریک میشود(نعوذ) پوسته ختنه گاه به علت تنگی اجازه عبور سر آلت تناسلی را نمی دهد ; و این کار با درد صورت میگیرد. تازه این پایان ماجرا نیست. وقتی که مرد به پایان کار جنسی(نعوذ)خود میرسد; این پوست ختنه گاه اجازه عبور سر آلت تناسلی را به عقب نمیدهد و گلوی آنرا میگیرد که به آن(paraphymosis) می گویند.که طرف با چرب کردن یا آنرا به عقب برگرداند یا به دکترمراجعه بکند.
    1
    9
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    ۲- در صورتیکه ختنه در زنان با نقص عضو کلیتوریس یا چوچوله تمام میشود; که آنها برای همیشه احساس جنسی خود را ازدست میدهند; و زنان با برداشتن نوک چوچوله به یک سنگ , یک شی تبدیل میشوند. تازه ختنه زنان هم سه فاز دارد. که فاز سوم وحشتناک است. ختنه در زنان لازمه هیچگونه بیماری نیست. فقط با عُرف نادانی صورت میگیرد. بنده ختنه کردن مردان را تایید نمیکنم. ولی ابداً در معیار با ختنه در زنان قابل مقایسه نیست! و این نظریه که مردان چندین درصد از عصب و توانایی جنسی خود را بعد از ختنه از دست میدهند زیر بنای علمی ندارد. مجبورم اشاره کنم که این موضوع بخشی ازشغل تخصصی بنده میباشد. جانت جور.
    1
    10
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    اقای شاکی - برمن، آلمان
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. کاربر عزیز کسانی که بعلت تنگی پوست الت ختنه میشوند فکر میکنید بالای ۱ درصد هستند؟ و اگر اینطور باشد مایلم ان یک عمل جراحی بنامیم و نه ختنه
    0
    6
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    [::اقای شاکی - برمن، آلمان::] دوست والا: اجازه بدهید یک مثال ساده بزنم. یک شخص مو ندارد و بزبان عامیانه کچل است. شخص دیگری هم هر روز موهای خودش را میزند یعنی مو ندارد. ازنظر عام باز هم کچل است. حالا برگردیم به نظر شما! برداشتن این پوست حالا بخاطر سنت باشد یا بخاطر بیماری. نتیجه مثل همان مرد کچل است. حال شما بگویید جراحی.(فرقی ندارد سر بی کلاه شده). در صورتیکه در زنان بیماری دلیلی برای ختنه نیست. بنده موافق ختنه نیستم. ولی نمیتوان آنرا مثل ختنه زنان دانست. قطع چوچوله(clitoris) زنان را میتوان مساوی دید با قطع سر آلت تناسلی مردان. یعنی مثل این است که بخش عمده تحریک پذیری یک مرد را بگیرند. بنده با یک خانم سومالیایی که ختنه شده بود صحبت میکردم. اینطوری میگفت: برای من فرقی نمیکند شوهرم اینجا باشد یا نه. علاقه من فقط بخاطر بچه هایم است. هچوقت تشنه رابطه جنسی نبوده ام چون این احساسی درمن کور شده. توجه جنابعالی را به چندتا ازعواقب ختنه در زنان جلب میکنم. ۱-عفونت در سیستم ادرای۲-مشکلات روحی و روانی.۳-مشکل تخلیه ادرار; درد شدید و تب.۴-خونریزی و مرگ. جانت جور
    0
    12
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک::]. عزیزم یک تیم پزشکی در المان این تحقیق را انجام داده اند که من متاسفانه اصل گزارش را در دسترس ندارم
    14
    3
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. دوست عزیز همانطور که دوست دیگر: اقای شاکی - برمن، آلمان فرمودند, بحثی بر سر موارد پزشکی برای phimosisکه بخش بسیار کوچکی است, نیست, بحث بر سر ختنه سنتی (بدون هیچ دلیل پزشکی) و گسترده است.
    0
    2
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. در ضمن دوست عزیز, پیش پوست دارای هزاران عصب سنسوریک است, کافی است به هر کتاب آناتومی مراجعه کنید. با احترام
    0
    2
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    اقای شاکی - برمن، آلمان
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. صد در صد با عرایض شما موافقم و فقط نظرم را در اون مورد خاص دادم. بنده حوالی ۳۰ سال است که با ختنه واللخصوص زنان مخالفت شدید دارم ولی بخاطر داشته باشیم که ختنه مردان هم درر زود انزالی اثرات بزرگی دارد که در رابطه زناشویی تاثیر گذار است
    0
    6
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    [::منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک::] ۱- دوست گرامی. بله! موضوع بحث بخودمان ختنه درزنان است; که ختنه مردان وارد این ماجرا شد. مجدداً اشاره میکنم که بنده هیچ ختنه ای را قبول ندارم. ولی ختنه زنان را فاجعه وآن را هم ردیف با ختنه مردان(سنتی خودمان) نمیدانیم .چون دنیای مدرن وعلم پزشکی هنوز نتوانسته ختنه سنتی را مثل ختنه زنان خطرناک بداند. با شما موافقم که همه اعضای بدن دارای عصب رسانی و سیگنال هستند. بنا براین بریدن این پوست هم جزیی ازبدن هست. ولی آنطور که روی احساس و قابلیت جنسی مرد اثرمنفی داشته باشد نیست. هیچ پایه علمی برای این حرف تا حالا دیده نشده است. یک تعداد از زنان معتقدند که سکس و تحریک پذیری با مردان ختنه شده بهتر است. یکدسته برایشان فرقی ندارد. یکدسته ختنه نشده را دوست دارند.
    0
    4
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    ۲- بنده از تجربیات خودم مینویسم: بیماری با آمدن در کلینیک ابرازمیداشت که پوست ختنه گاه مانع نعوذ او میشود و درد دارد. پس از کنترل بیمار او همچنین مشکلی نداشت. ولی بعد ازحدود یک ماه بیمار مجدداً مراجعه کرد ;گفت موقع سکس درد دارم و همان حرفهای قبلی را تکرارکرد. که دروغ میگفت. ولی در نهایت مجبور شد تا واقعیت رابگوید. اینطوری گفت: راستی من مشکلی ندارم. ولی همسرم از رابطه جنسی با من راضی نیست. چون شوهر قبلی همسربنده مرد ختنه شده ای بوده. ولی من بخاطر خانمم میخواهم ختنه بشوم. به این خاطر مجبور به دروغ شده ام. یکی از فواید ختنه نکردن در مردان میتواند این باشد: مثلا در مواقع سوختگی و آسیب دیدگی پوست بدن; میتوان این پوست کوچک را برید و به آنجا پیوند زد. البته پیوند این پوست برای پیشانی مقدور نیست. چون امکان رشد مو روی پیشانی وجود دارد. جانت جور.
    0
    5
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    [::اقای شاکی - برمن، آلمان::] بله. عوامل زیادی برای زود انزالی وجود دارند. فرمایش شما هم صحیح است.
    0
    6
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    اقای شاکی - برمن، آلمان
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. دوست عزیز بیاییم یک مخرج مشترک را برای خودمان تعریف کنیم و ان که هر گونه دخالت در الات جنسی بچه خواه دختر و یا پسر محکوم است با علم به ان که برای دختران عواقب بسیار سنگینتری دارد. موافقید؟
    0
    9
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    به هر حال ختنه یعنی تبعیت از علم نداشته ی پیامبران اولولعزم که یکی برای ماه عصا کشید و دومی برای اینکه کم نیاورد با شمشیر به جان ماه زبان بسته افتاد. البته موسی برای دریا عصا نکشید بلکه با عصا عمق آب را اندازه میگرفت تا در اثر جذر و مد سطح آب پائین آمده و فرمان عبور بدهد اما ملت کاملا ناآگاه یهود در آن زمان که نمیدانستند جدر و مد چی هست آنرا حمل بر معجزه کردند ولی عمل محمد شیادی کامل برای ساخت خیالی معجزه ای در حد موسی است.به هر حال این کار اصلا فرمان الهی نیست
    11
    5
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    [::اقای شاکی - برمن، آلمان::] بدون شک ۱۰۰٪
    0
    6
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::اقای شاکی - برمن، آلمان::]. من به یاد زمان گالیله می افتم که وقتی گفت زمین گرد است از طرف تمام مذهب پناهان مورد هجمه قرار گرفت و تا مرز آتش زدنش پیش رفتند چون در هیچکدام از کتب مذهبی به زمین کروی معتقد نبودند. مذهب در مقابل علم قرار گرفته و بعلت اعتقاد غلط که خزعبلات این کتب از آسمان ها فرو افتاده اند عقل پیروانش را کور میکنند. ختنه هم که چه در دختران و چه پسران حتی ناهی همان اعتقادات غلط مذهبی هست، و ناقص کردن اطفال بدون اذن خودشان هست، در همین مرحله قرار دارد. ضمن اینکه با بودن انواع انتی بیوتیک مطلقا این کار غیر ضروری هست. باید از این مومنین پرسید که مگر خداوند بلد نبود که یک آلت کامل خلق کند که شما در کار خدا دست می برید؟ چرا یک عمل مصری را در دربار فرعون که او را کافر می نامید برایتان فرمان الهی شده است و در این میان پزشکان یهودی و مسلمان هم با طرح فواید مسخره برای این یادگار مصریان مغز افراد را شستشو داده اند.
    0
    13
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    salomeh_f - ساکرامنتو، ایالات متحده امریکا
    خدایا آخه این چه کار احمقانه ایه!!. چرا اینکارو می‌کنن؟؟
    0
    3
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.