رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در استان هرمزگان از پاک کردن سازهای محلی از نقاشیهای دیواری جزیره هرمز به دلیل «مخالفت مسئولان محلی» خبر داد.
منوچهر دانشمند روز شنبه، ششم دیماه، در گفتوگو با خبرگزاری ایرنا در این باره گفت: «این مسئولان برای توجیه سخن خود استدلالهای غیر منطقی مطرح کردند.»
آقای دانشمند درباره این که کدام مسئولان محلی با طرحهای ساز در این نقاشیها مخالفت کردند و دلایل مطرحشده از سوی آنها توضیحی ارائه نداد.
بر اساس گزارشها در این نقاشیها طرحهایی از سازهای محلی دهل، پیپه و جفتی دیده میشد.
از زمان پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ نمایش ساز و پخش صدای زن از صداوسیما ممنوع اعلام شد.
اما این ممنوعیت در شبکههای استانی به ویژه در مورد موسیقی محلی و نواحی به تدریج با موانع کمتری همراه شد.
حذف سازهای محلی از نقاشیهای دیواری در حالی رخ میدهد که به گفته معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان «دهل، پیپه و جفتی جزو نمادهای فرهنگی هویتی [منطقه] محسوب میشوند» و حتی «نوازندگی نی جفتی قنبر راستگو ثبت ملی شده» است.
رهبر جمهوری اسلامی چند سال پیش درباره حلال یا حرام بودن موسیقی اصیل ایرانی گفته بود که نمیتواند به طور مطلق بگوید که «موسیقى اصیل ایرانى موسیقى حلال است».
او در ادامه افزوده بود: «بعضى خیال مىکنند که مرز موسیقى حلال و حرام، موسیقى سنتى ایرانى و موسیقى غیرسنتى است؛ نه، اینطورى نیست.»