رمزگشایی ‌از سخنان ‌اردشیر زاهدی

شرق: شخصیتی که حاضر است برای انتشار ایده‌‌هایش پول هم بدهد درحالی‌که می‌داند نه میان هم‌سلکانش برایش اعتبار و کف و هورا می‌آورد و نه آغوشی در میان مخالفان سابق و حاضرش برایش باز می‌شود. از سوی دسته اول توهین و دشنام می‌شود و دسته دوم را متعجب و گیج کرده است. او کسی نیست جز اردشیر زاهدی. نامه اخیرش به ترامپ، یادداشت دو سال قبلش در نیویورک‌تایمز در تمجید از سیاست‌های ایران یا گفت‌وگویش با یک شبکه تلویزیونی روسی و حمایت‌هایش از سردار سلیمانی به نظر خلاف جهت آب شناکردن او می‌رسد. داماد سابق شاه، سفیر سابق ایران در آمریکا، فرزند یکی از عوامل مهم کودتای آمریکایی 28 مرداد که با رخداد انقلاب اسلامی57 از ایران کوچ کرد که اگر مانده بود، حتما محاکمه شده بود، چرا باید به آمریکا بتازد و از ایران حمایت کند؟
 
به گزارش شرق، کلید این نگاه زاهدی را باید در تاریخ جست. طبق یکی از اسناد ساواک در اردیبهشت 1356، کمک 120میلیون‌دلاری اردشیر زاهدی، سفیر شاه در آمریکا به جمهوری‌خواهان که برای جلوگیری از شکست آنان در انتخابات ارسال شده بود، خشم دموکرات‌های پیروز آن کشور را برانگیخته است. در کتاب خاطرات علم هم آمده است که محمد‌رضا پهلوی بارها از طریق زاهدی سعی کرده است در انتخابات‌های مختلف به نفع جمهوری‌خواهان با هزینه‌های هنگفت دلاری اثر بگذارد. اینها نشان می‌دهد سیاست خارجی ایران در قبال آمریکا در زمان شاه حاوی جزئیات و نکات ریزی بوده که در پشت یک کلیشه کلی در همه این سال‌ها، از دید پنهان مانده است.
 
این سند نشان می‌دهد که ایران احتمالا آن زمان از درگیری بین دو جناح استفاده می‌کرده چون درست یا غلط از نگاه امروز، به دنبال منافع خود بوده است. اردشیر زاهدی در نوشته‌ها و گفته‌هایش هم امروز دقیقا از همین منظر به رابطه ایران و آمریکا نگاه می‌کند؛ حمایت از منافع ایران.
 
در مصاحبه‌‌ای گفته بود: «بی‌کارم و یک پایم هم در گور است، من الان نه به کاری علاقه‌مندم نه چیزی، عشقم به مردم و مملکتم است... من عقل کل نیستم. زمانی هم که پادشاه بود به او خدمت می‌کردم، دوست داشتم و دارم چیزهایی که به‌ نظرم می‌رسید به او عرض می‌کردم، یا قبول می‌کرد یا قبول نمی‌کرد، اغلب هم قبول می‌کرد. خدا بیامرزد مرحوم معتمدالملک را».
 
حالا زاهدی در نامه‌‌ای که جمعه در ستون آگهی‌ها در روزنامه نیویورک‌تایمز با عنوان «شتر در خواب بیند پنبه‌دانه» منتشر کرده، به آمریکا توصیه می‌کند به ایران حمله نظامی نداشته باشد. این نامه که شش روز بعد از نوشته‌شدن منتشر شده، حضور ایران در سوریه را به دعوت دولت این کشور دانسته و هم‌زمان از عربستان (متحد بسیار نزدیک آمریکا) به دلیل بمباران یک مراسم عروسی در یمن انتقاد کرده است. آخرین سفیر ایران در آمریکا، در این یادداشت حمله به عراق را یادآوری کرده و پرسیده: آیا مغزهای وزارت خارجه و سیا از دودشدن هفت‌ هزار میلیارد دلار بی‌خبرند؟ دو سال پیش هم نوشته دیگری در نیویورک‌تایمز منتشر کرده و نام آن را «گربه‌هایی که در آرزوی گرفتن موش می‌مانند» گذاشته بود. در آن نامه استراتژی دولت دونالد ترامپ و «12 خواسته وزیر خارجه آمریکا از ایران» را نقد کرده بود. اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درباره ایران را هم سردرگم‌کننده و هم ناراحت‌کننده خوانده و نوشته بود قلدری به ندرت توفیق می‌یابد: «تاریخ به سرعت به متجاوزان خارجی این درس را داده است که افکار پوچ و خیال خام درباره شکستن و خردکردن ایران را رها کنند. گربه‌ها در آرزوی گرفتن موش خواهند ماند. هیچ‌کس قادر نخواهد بود ایران را درهم بشکند و خرد کند». او درخصوص برجام نیز گفته بود «حتی اگر یکی از طرف‌های امضاکننده توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از آن خارج شود، این همچنان یک سند معتبر و لازم‌الاجراست. من دعا می‌کنم منطق و عقلانیت و بلوغ دیپلماتیک غالب شود».
 
زاهدی پشت‌بند نامه اخیر خود به ترامپ با بی‌بی‌سی فارسی هم گفت‌وگویی انجام داده و در پاسخ به این سؤال که آیا او از جمهوری اسلامی حمایت می‌کند، گفته: راجع به دولت و جمهوری اسلامی هیچ‌وقت صحبت نکردم و نمی‌کنم، در این موضوع عقیده‌ام بوده و هست درحالی‌که ما در اینجا [خارج] خوش می‌گذرانیم و خوب می‌خوریم، دلم با ایرانی‌هایی است که در ایران شرایط اقتصادی مساعد و حتی دارو ندارند. آنها را برادران و خواهران خودم می‌خوانم. دیپلمات‌های ایران الحق‌والانصاف پنج سال زحمت کشیدند و توافق‌نامه‌ای را امضا کردند اما رئیس‌جمهور آمریکا [ترامپ] آمد گفت چون رئیس‌جمهور قبلی [اوباما] که امضا کرده سیاه‌پوست است، من آن را قبول ندارم؛ این چیزها در دنیای امروز قابل قبول نیست. در انتقاد از سیاست‌های آمریکا هم گفته است: «آمریکا و شرکایش مانند اسرائیل و سعودی در برابر ایران به زانو درآمدند. آنها خلاف قانون سازمان ملل که خودشان در آن حضور دارند و در آنجا رأی دادند عمل می‌کنند. وزیر خارجه آمریکا غلط می‌کند که از خلیج ع‌ر‌ب‌ی به جای خلیج فارس استفاده می‌کند، کجا خوانده؟ او بچه بوده. من نمی‌خواهم کسی از خارج برای ما تصمیم بگیرد».
 
زاهدی و سلیمانی بعد از شهادت سردار، زاهدی از او دفاع کرد و در مصاحبه‌‌ای او را با ژنرال‌های معروف تاریخ مقایسه کرده و گفته بود: «سلیمانی یکی از شخصیت‌هایی است که در دنیا شناخته شده است. سرباز وطن‌پرست و شرافتمند و بچه ساخته ایران بود. در گذشته در جنگ دوم آدم‌هایی داشتیم مثل دوگل یا مونتگمری یا آیزنهاور یا رومل یا مک‌کارتی که این افراد آدم‌های شرافتمندی هستند. یکی از چیزهایی که همیشه قبلا هم گفته‌ام وزیر خارجه آمریکا آدم بدبختی است که حرفش را عوض می‌کند این قانون بین‌الملل است که خود بدبخت آمریکا امضا کرده، چطور یک وزیر خارجه این حرف را می‌زند؟ این جنایت جنگی است یا می‌گوید سلیمانی تروریست بود. بزرگ‌ترین تروریست خود آمریکاست. در کشوری که دولت و مجلس دارد و کسی را که میهمان آن کشور بوده و برای اقدامات ضدتروریستی با این کشور همکاری می‌کرده، می‌کشد؛ بعد هم می‌گوید ما مدرک داریم. چرا نشان نمی‌دهند مدارک را؟ مگر آمریکا قانون و مجلس ندارد؟ مگر نباید در کنگره تصویب کند؟ اینها خیال می‌کنند همه کر و کور خراند. گیر کرده‌اند در گل. مستأصل شده‌اند. هر روز یک کار غلط می‌کنند».
 
همان وقت علی مطهری عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه نباید انسجام ملی ایجادشده پس از شهادت سردار سلیمانی را خراب کرد، گفته بود: خوب است صداوسیما صحبت‌های اردشیر زاهدی را پخش کند تا مردم بدانند حتی وزیر امور خارجه رژیم سابق هم از مردم ایران دفاع می‌کند و از رفتار آمریکا اعلام انزجار می‌کند.
 
حالا زاهدی در همین گفت‌وگوی اخیرش با بی‌بی‌سی بعد از انتشار نامه‌اش به ترامپ گفته است: «هرکسی هرچیزی دلش می‌خواهد بگوید. این سربازان و افسران و به بالا [فرماندهان] به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند. من به او [قاسم سلیمانی] افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.۶۰ میلیون از جمعیت امروز ایرانی سواد دارند و ۴۰ میلیون آنها مدرسه و دانشگاه رفته یا دکتر و مهندس هستند. ۲۰ میلیون از این جمعیت خانم‌ها هستند و این سرمایه‌ای است که بسیاری از کشورها آن را ندارند. من به منابع انسانی ایران افتخار می‌کنم. من به قدرت ارتش ایران که برای مملکت خودش قسم‌ خورده افتخار می‌کنم، به همین دلیل با یک ژنرالش بد بودند؛ آنها برخلاف قوانین بین‌المللی چه کردند؟ بعد به سایرین می‌گویند شما تروریست هستید و تروریست کسانی هستند که برخلاف قوانین ترور می‌کنند و بعد می‌گویند افتخار می‌کنیم که ترور کردیم».
 
حمله به اپوزیسیون او در این گفت‌وگو ادامه داده: «آینده ایران در اختیار کسانی است که اراده دارند و می‌توانند خودشان دولت را بیاورند و ببرند و ما در خارج چنین حقی را نداریم. اگر می‌خواهید علیه مردم ایران زور بگویید، من طرفدار هرکسی [جمهوری اسلامی] می‌خواهید بگویید هستم. دولت ایران امروز مال مردم ایران است. آن جوانان هستند که برای خودشان تصمیم می‌گیرند. ما کسانی که از ایران رفتیم پول هم برای خودمان برداشتیم و آوردیم، حق نداریم بگوییم لنگش کن! این خلاف شرف است».بهمن 97 هم در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «آرتی» روسیه، از عملکرد و کارنامه جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته دفاع و حملات تندی را متوجه اپوزیسیون خارج‌نشین کرد. او با حمله به دولت ترامپ و سیاست‌های خصمانه این دولت نسبت به ایران، سیاست اصلی آمریکا و دولت ترامپ را تغییر رژیم در ایران دانست و در عین حال این سیاست را غیرعملی و خوش‌خیالانه دانست. او با اشاره به اینکه از نظر آمریکا پسر شاه مخلوع یکی از گزینه‌ها برای تغییر رژیم است، سیاست تغییر رژیم را زیر سؤال برد و گفت: «تصور براندازی در ایران خوش‌خیالی است... اینها (اپوزیسیون) از کجا پول می‌گیرند؟ چه کسی از آنها پشتیبانی می‌کند؟ چقدر ارتش و نیروی نظامی در اختیار دارند؟... ایران امروز دارای ارتش و نیروهای نظامی و پلیس و... است. چطور می‌خواهند به ایران بروند؟ با هواپیمای جت شخصی؟!». او گفته بود: «من بسیاری از این افراد را می‌شناسم... آنها از خارجی‌ها پول می‌گیرند و علیه مردم ایران فعالیت می‌کنند. من آنها را خائن می‌دانم».در نوشته دو سال پیشش در نیویورک‌تایمز هم آورده بود: «ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیندازید، به نظرم آنها دیگر ایرانی نیستند و شرافتشان را فروختند و از خارج پول می‌گیرند». در مصاحبه دیگری هم گفته بود «کسانی که از خارجی‌ها پول می‌گیرند و بر علیه مملکتشان حرف می‌زنند، اینها لایق بدترین فحش هستند؛ مثل کسی که پستان مادرش را گاز می‌گیرد. باکی ندارم از گفتنش».
 
اردشیر زاهدی، متولد 24 مهر 1307 شمسی در تهران با 92 سال سن هم‌اکنون در سوئیس زندگی می‌کند و احتمالا مکنون قلبی‌اش این است که در ایران بمیرد... .
+20
رأی دهید
-110

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    Hooloo7 - گوتنبرگ، سوئد

    این هم یه صور به جنتی زده! چرا نمیمیرن اینا، کرونا کجائی.
    20
    128
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    shirzan - برلین، آلمان

    این بنده خدا هم آخر عمری داره تلاشش رو میکنه که اون چند قطعه زمینی که ملاها ازش مصادره کردند بهش برگردونند غافل از اینکه هنوز درک نکرده که آخوند ها دست بده ندارند حتی اگه براشون خوش رقصی کنه
    21
    124
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    Ardelan - سارپسبورگ، نروژ

    این یکی ازعقل کل های شاودرباربودکه مملکت رابااین عقل وآنطوری وهم چون آخوندها اداره کردند ،آخونده هازاده این عقل وتولید سیاست نابخرادانه پاچه خواریها ودربارانی مثل این زاهدی وشاه هستند .
    36
    15
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    samisan - توکیو، ژاپن

    .... خائن و مزدور آخوندی مردی حالا برو ایران یا مرد بودی همون موقع از ایران فرار نمیکردی
    11
    71
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    پنجاه و هفت - ریو، برزیل

    افرادی وجود دارن که در زمان شاه ساواکی و در ج. اسلامی طرفدار سر سخت ملا. فقط یک کلام .....حزب باد.....
    5
    66
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مهرداد2538 - تهران، ایران

    سلیمانی که تا چند روز قبل از مردنش اسلحه اش را به روی مردم و جوانان ایرانی گرفته بود و می گفت شما ملت از هیچی سر در نمی آرید چطور سرباز وطن بود، شارلاتان؟ اخیراً هم زاهدی گفته بود 39 صندوق اسناد و مدارک ارزشمند سیاسی خود را به یک نهاد آمریکایی اهدا کرده. اگر اینهمه به جمهوری اسلامی اعتقاد دارد چرا در اختیار آنها قرار نداده؟! احتمالا زاهدی به دنبال بازپس گیری اموال مصادره شده اش در ایران است.
    9
    64
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    redsky95 - تورنتو، کانادا

    اردشیر زاهدی غلط کرد
    9
    62
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    Kumasi - کوماسی، غنا

    شما وزیر اسبق خارجه مصداق کامل: نمک خورد و نمکدان شکست هستید . دم پیری و معرکه گیری؟ شما خودتان هم می گویید با پول بادآورده در خارج زندگی میکنید البته درست بود بگویید با پول برداشته از خزانه دولت که کارمند عالیرتبه آن بودید، پس بگویید برداشتم با سوء استفاده از منصبی که داشتم. حالا نکته بعدی که شما بعد ازفرار تا این اواخر یعنی در حدود ۳۷ سال سکوت !! درحال ارزیابی کلی سیاست های ایران آمریکا وسربازان وطن از جمله سلیمانی بودید که یکدفعه نظرات مبارک رو اعلام داشتید؟! یا کل سالها خواب بودید وتازه بیدار شدید؟ البته یه فرض دیگه هم هست که خیلی محترمانه نیست آنهم «دلار» که خب همواره برای بعضی افراد کلید حل مشکلاته ...به هر حال شایسته آنهمه مناصب نیست که به یکباره خرقه ژنده پوشی برکنید وزاهد عالم و آدم شوید . کمترخوردن از نانی که از سمت کاسه لیسی و چاپلوسی بیاید بهتراست. حداقل اگرهم رنگ عوض کرده اید سعی کنید آداب شما هم مطابق رسوم همان افرادی باشد که شما سرباز ساخت ایران می نامید.(Sensual Lounge). حافظ :. واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند. چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند
    10
    57
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Liberte - ارومیه، ایران

    اوایل انقلاب اگه ایران مونده بود، قطعا خلخالی از خجالتش در اومده بود.
    4
    46
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    hamidesabz - لندن، انگلستان

    هر چقدر می خواهید منفی بدهید ولی من با 90 در صد حرفهایش کاملا موافقم، همانطور که گفته هیچ نفع و ضرری در بیان مطالبش ندارد و آنچه که به نظرش درست می آید را گفته، هرچند بعضی از گفتارش تحت تاثیر خوی نظامی اش و ناسیونالیستی اش مورد قبول من نیست ولی بیشتر حرفهایش منطقی است! اینها که دشنام میدهند و منفی میدهند یکبار از اول تا آخر نامه اش را خوانده اند؟
    50
    12
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Liberte - ارومیه، ایران

    این مردک حقیر - در کنار پدرش فضل الله- نقش مهمی در کودتای 28 مرداد و سقوط مصدق فقید، ایفاء کرد. حداقل به خاطر این خیانت لال شه.
    10
    44
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    hamishehrastgoo - پاریس، فرانسه

    اردشیر زاهدی یک وطن پرست و ایران دوست واقعی هست . دنبال اپوزیسیون خائن نیست که مثل زنهای فاحشه و عاجز دست به دامن آمریکا و متحدانش شدند باشد. او با جرئت و شهامت حرف خود را میزند ولو اینکه مورد نقد دوستانش قرار بگیرد. در آمریکا و سایر کشورهای خارج از ایران ، ما متاسفانه وطن فروشان فرومایه ایرانی زیاد داریم.
    54
    11
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    پدر من چیزهایی از این مرتیکه میگه و میدونه که اگر غیر از این میکرد و میگفت جای سؤال داشت
    8
    44
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    معمولا پرستو های جوان برای این رژیم خوش رقصی می‌کنند ، اما از این کلاغ پیر توقع بیشتری بود ، وقیحانه این حکومت ضد ایرانی را یک حکومت مردمی قلمداد می‌کند
    3
    33
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    جناب سروان - مونرآل، کانادا

    [::hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا::]. با این اوصاف شک ندارم اونم مثل خودت عبدالملنگی بیش نبوده هاهاهاها
    33
    4
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    motefaker - سیاتل، ایالات متحده امریکا

    مغزش بد جوری کپک زده
    5
    41
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::hamishehrastgoo - پاریس، فرانسه::]. معیار تو برای تشبیهات...ته؟ پاشو ...بیا ایران زندگی کن وطنپرست سر به آخور حکومت
    7
    20
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
    میگویند کسانی که دارای گوش های دراز هستند ژن خر در انها بوده واز عقل کافی برخوردار نیستند و ازجمله افراد احمق بحساب میابند. خریت این فرد بظاهر وزیر امور خارجه همان بس که میگوید : (ما در اینجا خوب میخوریم و خوب زندگی میکنیم اما دل من همراه هموطنان من در ایران است که غذا و دارو ندارند) ایا اینها بودند سیاستمداران کشور مان ؟؟ اینچنین است شعور این قاطر پیر . تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
    2
    15
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::motefaker - سیاتل، ایالات متحده امریکا::]. دمکراسی معنیش این هست که هرکسی حق داره نظر خودش رو بده و محترم هست. من با اینکه با بعضی حرفهای ایشون مخالف هستم ولی نظرش محترم هست.
    21
    3
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Chokam - ری، ایران
    رمزگشایی اینکه همه برای رسیدن به قدرته وگرنه وطن پرستی و اسلام وخدا کشکه.این زاهدی توی ۲۸ مرداد پول سازمان سیا رو بین روحانیون پخش می کرد حالا شده ضد آمریکایی . اسنادی که اردشیر زاهدی - فرزند سرلشکر فضل الله زاهدی - به موسسه هوور دانشگاه استنفورد اهدا کرده است حکایت از آن دارد که در جریان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یا مدت کوتاهی پس از آن به روحانیان سرشناسی نظیر ابوالقاسم کاشانی، محمد بهبهانی و محمد تقی فلسفی مبالغ زیادی پول پرداخت شده است.
    4
    12
    ‌سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    motefaker - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]بدلیل آزادی ابراز عقیده من معتقدم مغزش کپک زده و عقیده ام را بیان کردم هر کس با من هم عقیده بود لایک کرد و هر کس موافق نبود دیسلایک ،و مخالفتی با شما که موافق او هستید ندارم.
    2
    9
    ‌چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    paksan - ایران، ایران
    دقیق نگاه کنید می بینید عمده این مقالات مثلا رمزگشایی یا توضیح و توجیح و تشریح این مصاحبه همه منشاء در ریشه های اطلاعاتی سپاه و وزارت اطلاعات رژیم دارند. هدفشون فقط یک چیزه تحت تاثیر قراردادن جبهه مردمی طرفدار حکومت قبلی با ایجاد تفرقه و حرف تو حرف آوردن. ارشید زاهدی قبل از انقلاب هم آدمی تبلیغات چی و هدفش تبلیغات برای ایران بود و الانم به نظر میرسه هنوزم تو همون حال و هوا هستش.پیشرفت و توسعه یک کشور بسیار مهم هستش ولی مهمتر نحوه تبلیغات و اثرگذاری درست و ایجاد اطمینان و دیسیپلین قابل احترام در آمریکا بعنوان کشوری که تقریبا همه ملل در آنجا هستند و بعد ناخودآگاه بقیه دنیا به سمت اون تبلیغات خواهند رفت. کار اصلی او در زمان وزارت خارجه همین بوده و الانم همون روحیه رو داره و نظرات شخصیش باید قابل احترام باشه و فک میکنه این رژیم قابل اصلاح هستش و بدون انقلاب و ویرانی مجدد میشه کشور رو با همین افراد به سمت درست برد ولی حجم فساد و دزدهای رژیم رو و حجم فقر مردم ایران رو خبر نداره
    1
    4
    ‌چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    آرون کوهن - دیمونا، اسرائیل
    [::جناب سروان - مونرآل، کانادا::]. منئ نتوستم معنی جمله ات را کاملا بفهمم خب به من حق یدهید زبان پارسی زبان سوم من هست و افتخار میکنم زبان فارسی بلد هستم . اما من نظر شما را شبیه یک ضربالمثل یافتم بی ادبانه نسبت به یک ابرانی دیگر . شما عصبانی هستید و این مشکل شماست حتما یک روان درمانی بکن
    3
    8
    ‌چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.