محمدرضا فغانی: پناهنده شده‌ام، روزی برمی‌گردم که مردم کشورم آزاد باشند

 محمدرضا فغانی (چپ) و علیرضا فغانی رادیو فردا :مهدی رستم پور
حالا دیگر هیچ کدام از برادران فغانی در فوتبال ایران قضاوت نمی‌کنند. علیرضا فغانی در استرالیا قضاوت می‌کند و محمدرضا فغانی در سوئد.
 
برادر بزرگترش فینال لیگ قهرمانان آسیا، فینال جام ملت‌های آسیا، فینال جام باشگاه‌های جهان، فینال المپیک و دیدار رده‌بندی جام جهانی را سوت زده است.
 
برادر کوچکتر هم در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا، از پناهندگی خود به سوئد خبر می‌دهد.
 
او که در لیگ برتر ایران بازی‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و ... را سوت زده، سال ۲۰۱۶ به فیفا معرفی شد تا ضمن قضاوت در مسابقات جوانان آسیا، جزو فهرست داوران لیگ قهرمانان آسیا و ای‌اف‌سی کاپ قرار بگیرد.
 
علی خسروی، کارشناس داوری، آذر ۹۵ به سایت ورزش سه گفته بود: «محمدرضا فغانی هراسی از نزدیک شدن به بازیکنان ندارد. خنده‌هایش در زمین واقعی است و اصلاً فیلم بازی نمی‌کند. شخصیتی دارد که یک کارگردان می‌تواند در فیلم اکشن به عنوان بازیگر اصلی انتخاب کند. همیشه با جاگیری مناسب در محل کارش است و اهل استارت سریع نیست».
 
او به اتفاق مهسا قربانی برای قضاوت در تورنمنت جوانان به نروژ دعوت شدند. قربانی به ایران برگشت اما محمدرضا فغانی در اسکاندیناوی ماند.

چرا برادران فغانی دیگر در ایران نیستند؟ پدرمان محمد فغانی داور فوتبال بود. ما هم راه او را دنبال کردیم. برای پیشرفت در داوری، نه شام جایی رفتیم و نه کسی را به شام دعوت کردیم. اما گرفتاری‌هایی برایم پیش آوردند که تصمیم گرفتم مدتی دور از ایران به قضاوت بپردازم. تصمیمم را حالا با درخواست پناهندگی، دائمی کرده‌ام.

چه گرفتاری‌هایی؟ فقط یکی از دردسرهای داوری را برایتان بگویم که به دلیل قضاوت در فینال المپیاد ارامنه، حراست فدراسیون برایم پرونده باز کرد و مدت‌ها آزارم دادند.

چرا؟ من دو بار فینال المپیاد ارامنه را قضاوت کردم، یک بار هم علیرضا. می‌گفتند چرا فینال را هر بار به شما می‌دهند؟ چرا عکس قضاوتت را گذاشتی اینستاگرام؟ باور کردنی نبود اما از توضیحات‌شان متوجه شدم این را نوعی تبلیغ مسیحیت در نظر گرفته‌اند و حتی اصرار داشتند شاید خودت هم مسیحی شده‌ای. از این مسائل بسیار بود.
برادرتان علیرضا فغانی در مصاحبه‌ای گفته که «فدراسیون فوتبال هزینه بلیت سفر برادرم و خانم قربانی را تقبل نکرد و آنها مجبور شدند با هزینه شخصی به نروژ بروند». قضیه از چه قرار بود؟ فدراسیون فوتبال نروژ درخواست اعزام داور کرد و ما هم در آستانه اعزام بودیم. اما ناگهان گفتند می‌روی که برنگردی. حسن کامرانی‌فر تلاش می‌کرد اسم مرا از لیست داوران خارج کند. ویزا را روی پاسپورتم خط خطی کردند تا سفر نکنم. بلیط پروازم را هم صبح روز پرواز کنسل کردند.
 
تماس فدراسیون نروژ با سفیر این کشور در تهران باعث شد ویزای جدیدی برایم صادر شود. بلافاصله بلیت گرفتم تا خودم را به مسابقات برسانم.

سایت‌های خبرآنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، و... خبر پناهندگی شما به نروژ را منتشر کردند. شما این خبر را تکذیب کردید و ما هم از انتشار خبری که تایید نشده است، خودداری کردیم. رفتار غیر حرفه‌ای آن رسانه‌ها دردسرهایم را بیشتر کرد. من یک هفته بیشتر در نروژ نبودم و به سوئد آمدم. پس چگونه می‌توانستم در نروژ پناهنده شده باشم؟ در حالی که من با هیچ رسانه خارجی و داخلی صحبت نکرده بودم​، در کشورم از طرف خودشان خبرسازی کردند.

الان چطور؟ حالا بله. این اتفاق افتاده و رسماً در گفت‌وگو با شما برای اولین بار اعلام می‌کنم که از سوئد، درخواست پناهندگی کرده‌ام.

چرا رسانه‌های داخلی، بدون تماس با شما و بدون تایید شما، خبر غیرواقعی پناهندگی به نروژ را منتشر کردند؟ همین رسانه‌ها هر روز اخبار لژیونرها را پخش می‌کنند اما یک بار نشد از داوری‌های من در سوئد بگویند. با آن فضاسازی‌ها اگر به ایران برمی‌گشتم باید قید قضاوت را می‌زدم.

به خاطر برنگشتن شما، آیا برای برادرتان مشکلی پیش نیامد؟حراست و فدراسیون برایش مشکل‌ساز شدند. برای اعزامش به جام جهانی سنگ‌اندازی کردند. بارها برایش دردسر ایجاد کردند. از دوستان داور شنیدم که تحت فشار قرار داشت تا مرا ترغیب کند به ایران برگردم.
 
صداوسیمایی که تا دیروز می‌گفت علیرضا آبروی ورزش ایران است، دیگر حتی قضاوت‌هایش در لیگ حرفه‌ای استرالیا و لیگ قهرمانان آسیا را پوشش نمی‌دهد! این مسائل تردیدی برایم باقی نگذاشت که راهی برای بازگشتم وجود ندارد.

چرا از نروژ به سوئد رفتید؟ در سوئد برایم امکان قضاوت مستمر وجود داشت و داوران مهمان دیگری هم قضاوت می‌کنند. من از دسته سوم شروع کردم و فصل آینده را در لیگ برتر خواهم بود. تجربه‌ای کاملاً متفاوت و لذت‌بخش را نسبت به ایران سپری کردم. بدون استرس، اعتراض و توهین. باور نمی‌کنید در دو سالی که در سوئد داوری می‌کنم، هنوز هیچ بازیکن و مربی را به خاطر اعتراض، اخراج نکرده‌ام. تیم‌ها، بازیکنان و تماشاگران به داور احترام می‌گذارند.

هواداران فوتبال در ایران از فساد داوری گله‌مند هستند. آیا با آنها موافقید؟ در داوری هم آدم‌هایی بوده‌اند که دستی در فساد داشته‌اند ولی بسیار کم تعداد. به باور من ساختار مدیریتی فاسد را باید زیر سوال برد که باعث افت کیفیت قضاوت‌ها می‌شود.

از همان موارد کم تعداد می‌توانید نمونه‌هایی را بگویید؟ عاقبت خریداری رای برای کمیته داوران و دپارتمان داوری همین می‌شود که داور بی‌تجربه را از لیگ ۲ بیاورند لیگ برتر. آن داور الزاماً پول نگرفته اما بازی را خراب می‌کند. کسانی که بر اساس مناسبات غیر ورزشی، بازی را به این داور داده‌اند مقصرند. اما هفته بعد دوباره همان داور را در حال قضاوت می‌بینید.

آنهایی که چیدمان داوران را به عهده دارند، به چه قیمتی تن به خراب شدن بازی‌ها می‌دهند که بارها منجر به تنش و آشوب در ورزشگاه‌ها شده؟ مجوزها و امتیازات تجاری ردوبدل می‌شود. چیدمان عجیب داوری توسط هدایت‌الله ممبینی را ببینید. داوران زن وقتی اعتراض کردند چه بر سر حقوق‌مان آمده، محروم شدند! من در سوئد فقط متقاضی آزمون داوری بودم اما البسه کامل قضاوت را دریافت کردم. در حالی که داوران کشور خودم لباس زمستانی فصل‌های قبل را به تن می‌کنند.

در چنین وضعیت آشفته‌ای، چقدر رئیس فدراسیون را مقصر می‌دانید؟ آقای تاج که نمی‌دانم در حال حاضر در کدام کشور است، در دوران ریاستش اهداف مالی شخصی خود را دنبال می‌کرد. هیچ‌گونه شفافیت مالی هم وجود نداشت.
 
جالب است بگویم که علی‌اکبر عرفانیان دانشور، دبیر فدراسیون دوران ریاست دادکان، هم در سوئد است.

آیا مناسبات ناسالم بین برخی رسانه‌ها با بازیکنان و مربیان، ممکن است بین رسانه و برخی داوران هم برقرار باشد؟ بله. مهم‌ترینش مسئله کارشناسان داوری در تلویزیون است. هواداران باهوشند و بارها دیده‌اند که کارشناس، صحنه مشابهی را برای دو داور، دو نظر متفاوت داده! در مورد خودم مسعود مرادی چون با علیرضا مشکل داشت، هر سوتی که می‌زدم را مغایر با قوانین فیفا می‌دانست!

مقامات ورزشی جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند که آغوش آنها برای بازگشت پناهندگان ورزشی به کشور باز است. در این باره چه صحبتی دارید؟ این ادعا به نظرم کاملاً مسخره است. وقتی در ایران باشید و کوچکترین مخالفت یا اظهار نظری برخلاف خواست و اهداف مقامات به زبان بیاورید، یا اگر سیاست‌های دولتی و ورزشی را زیر سوال ببرید، به بدترین شکل با شما برخورد می‌کنند و کنار گذاشته می‌شوید.
نگران نیستید که شما را هم مثل نخبگان ورزشی مانند سعید ملایی یا کیمیا علیزاده «وطن‌فروش» بنامند؟
اتفاقاً همین کار را کرده‌اند! هنوز درخواست پناهندگی نداده بودم که روی در خانه‌ام با اسپری نوشتند «وطن‌فروش!» هر کدام از ما اگر به موقعیتی رسیده‌ایم به خاطر تلاش خودمان بوده. از داوری که برای قضاوت، فقط ۷۰۰ هزار تومان می‌گیرد و باید روبروی بازیکن چند میلیاردی بایستد چه توقعی دارند؟

در صداوسیما تاکید می‌شود که چهره‌های ورزشی ایران را فریب می‌دهند و مجبورشان می‌کنند به پناهندگی. آیا شما را برای پناهندگی به سوئد فریب داده‌اند؟ مسئولین چه امکاناتی برای یک ورزشکار در نظر می‌گیرند که این چنین با اعتماد به نفس اظهار نظر می‌کنند؟ سازماندهی ورزشی در ایران مفهومی ندارد. تصمیمات در ورزش به عهده سیاسیون و نظامی‌هاست. اما در سوئد، یک داور اول فصل می‌داند برای دو ماه آینده چند بازی دارد و در کدام شهرهاست. حتی شماره تاکسی که شما را تا فرودگاه می‌برد. کدام پرواز و کدام هتل. بدون استرس و فشار و نگرانی.

مقامات ورزشی در ایران می‌گویند هر چهره ورزشی که پناهنده شده حالا پشیمان است. شما چطور؟ در سوئد وارد یک استادیوم شدم تا در پیست بدوم. بدون اینکه کسی بپرسد کیستم و آنجا چه می‌کنم، حتی پروژکتورها روشن شد. بعد آمدند برف‌های پیست را پارو کردند تا راحت‌تر بدوم. اما در ایران به‌جای تسهیلات، ایجاد مزاحمت و زیر ذره‌بین قرار دادن یک داور برایشان لذت‌بخش است. در مقایسه این دو وضعیت، چرا باید از زندگی و قضاوت در سوئد پشیمان باشم؟

بازی استقلال با سایپا در لیگ برتر آخرین مسابقه‌ای بود که در ایران قضاوت کردید. در چه شرایطی حاضرید به ایران برگردید؟ روزی که تغییرات بنیادین رخ دهد. روزی که همه مردم کشورم از آزادی برخوردار باشند. الان وضعیت به گونه‌ای است که بسیاری از داوران به‌خاطر شرایطی که بر کشور حکمفرماست، از من جویای راه و چاه می‌شوند تا آنها هم کشور را ترک کنند.
+104
رأی دهید
-15

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    Aryanboy - فرانکفورت، آلمان

    هرجا ایرانی هست اونجا ایرانه! ولی چرا رفته اسکاندیناویه سرد و افسرده؟ با اون سابقه ای که در داوری داره هم آلمان با بوندسلیگاش و هم انگلیس با لیگ پریمش میتونست بهترین محل زندگی براش باشه. احتمالا فک و فامیل داشته اونجا و اونام از خداشون بوده اونو نزدیکشون داشته باشن. بهرحال به امید پایان غربت که مثل اژدها سایه آش افتاده روی سر ما ایرانی‌ها.
    11
    40
    دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Roma55 - لانسینگ، انگلستان

    با ارزوی موفقیت روز افزون و پیمودن پله های ترقی با شروع این زندگی نو در سر زمینی جدید و با آزادی طبق قانون انسانی مبارکت باشد .
    7
    69
    دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Harfeh Talkh - لندن، انگلستان

    [::Aryanboy - فرانکفورت، آلمان::] عزیزم اسکاندیوانی شروع می کنند بعد سر از آلمان و اینگلیس در می آورند وقتی تراول دامیومنت گرفتند ! البته این آقا به اندازه برادر محترمشان که در استرالیا است باعث افتخار نیستن اما باز هم بالاخره عددی است در رشته خودش! .
    106
    13
    دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Harfeh Talkh - لندن، انگلستان

    [::Aryanboy - فرانکفورت، آلمان::] یادم رفت این را اینجا اضافه کنم که اول اسکاندیناوی بعدا بصورت اسکیزوفرنی و فله ای پیش بسمت انگلیس و آلمان که هوا بهتر است! .
    104
    13
    دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    حکومت مذهبی عقب افتاده ای مثل ایران همه چیز حتی فوتبال را از نگاه مذهب می بیند. این ها دغدغه ای ندارد کسی کافر و بودائی و غیره بشود ولی شدیدا به مسیحی یا یهودی شدن ادمیان حساس هستند و تصور دارند که دنیا در ده ها قرن قبل به سر می برد. تا امام حسین هست نکبت هم هست
    4
    19
    دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Aryanboy - فرانکفورت، آلمان

    [::Harfeh Talkh - لندن، انگلستان::]. مهم نیست کجا. مهم اینه اینم مثل داداشش پیشرفت کنه. چون میدان پیشرفت هست. جو پلیسی هم نیست. کنایه و طئنه هم کمتر می شنوه. البته کشورهای اروپایی و آمریکایی هم کم مدیون ایرانی ها ی خارج نیستند. و این خود یک افتخاره. در هر مجموعه ی شغلی غرب، ایرانی‌های با استعداد و موفق همیشه دیده میشه. چون کارشون درسته. نه همه. ولی اکثرا.
    4
    37
    دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۲
    یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک
    بله، اینجا آب و هواش سرده. ولی گزینه‌هایی که برای گرم نگه داشتن داره، از نوع بهشتی هستند.
    12
    7
    دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    2zdO3rghat - آرلون، بلژیک

    اکثرمونم همینطوری باپناهندگی اومدیم حالاهرکی به یه دلیل منهم سال دوهزارودو اومدم وپنجماه تو کمپ بودم الان برام اون دوره خاطره شده ولی آدمهای معروف پناهندگیشون معمولن با جابجایی پو ل خیلی زیاد همراهه و همه چیز هماهنگ شده ست یا میرن اول خونه میخرن بعد میرن خیلی از خواننده ها بازیگرا بازیکنای فوتبال یا پاس خارجی دارن یا اقامت آمریکا وکانادارو دارن
    4
    41
    دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Aryanboy - فرانکفورت، آلمان
    [::یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک::]. منظورتون پتوهای ساخت چین IKEA است یا فاطمه زهرا مادر دو عالم؟
    5
    21
    دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Harfeh Talkh - لندن، انگلستان
    [::Aryanboy - فرانکفورت، آلمان::] کاملا موافق هستم‌دوست عزیز با شما .
    5
    11
    دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۲
    یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک
    [::Aryanboy - فرانکفورت، آلمان::]. آهان، پس اگر اینجوری میخوای برداشت کنی، نه جانم، گونی چینی نه، بلکه لحاف تشک پر قو.
    9
    3
    ‌سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    چرا از نروژ رفتی سوئد؟. من جواب اینو میدونم چون حداقل ۱۰ تا از اشناهامون تو سوئد زندگی میکنن. خیلی از پناهنده ها ؛ ببخشید مهاجرای عزیز گول پول و رفاه و خوشبختی نروژ رو میخورن. فکر میکنن اونجا بهتره. اما نمیدونن نروژ احزاب دست راستی و ضد مهاجر دولتو به دست داره و به علاوه این اکثر مردم نروژ کلا از مهاجر جماعت مخصوصا پناهنده های خاورمیانه ایی خوششون نمیاد. اگه نگاه کنین تو نروژ تنها اتباع افغانستان و تایلند شانس بالایی برا پناهندگی دارن. برا همینه خیلیا بعد چندماه زندگی تو نروژ کلا قید اونجا رو میزنن میرن سوئد. چرا سوئد؟ چون سوئد برعکس نروژ احزاب میانه رو حکومتو به دست دارن و مردمشونم نگاه متوسطی به پناهنده ها دارن. یعنی نه بدشون میان نه خوششون. خوشم اومد از این اقا رضا فغانی. صاف و ساده گفت درخواست پناهندگی دادم. بر خلاف خیلی از هموطنامون که میان غرب پناهندگی میدن خداخدا میکنن کیسشون قبول بشه ولی بعدش تا عمر دارن این تیکه رو مخفی میکنن و اگه زیر حرفشون بشینی هی میگن مهاجرتکردن. چطوریشو بپرسی یا از زیرش در میرن یا یه دروغی سر هم میکنن تا نگن کیس پناهندگی دادن.
    19
    4
    ‌سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Aryanboy - فرانکفورت، آلمان
    [::یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک::]. یا فاطمه زهرا سلام الله علیها! واووو پر قووو؟ راست میگی تو آلمان و انگلیس و . اصلا کسی نمیدونه قو چیه چه برسه به پراش. اینجا همه تو کارتن و زیر پل میخوابن. مگه دانمارک کلا چندتا قو داره که پراشو واسه پتوهای تو حلاجی کردند یا فاطمه زهرا مادر دو عالم؟
    3
    15
    ‌سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا

    [::Aryanboy - فرانکفورت، آلمان::]. حرفات اشتباهه. حرفات منو یاد این خامنه ایی میندازه میگه هرجا مسلمون میره اونجا مال مسلموناست. کل دنیای غربو این حرفا به گند کشیده. یکبار فقط یکبارم شده فکر کنین اونجا المانه. این کشوری که ساکنم کاناداست. بغلیش هلنده. همین. نه مال مسلموناست نه مال من و تو. این حرفا ضدیت میاره. نفرت میاره. حتی منی که هموطن توام حالم بهم میخوره از این شعارای هرجا باشیم مال ماست. یا مثل ادم زندگی کنیم یا نمیتونیم برگردیم. ماشالله همممون میدونیم ۹۹ درصد کیسهامون الکی و دروغه. خود من ۱۰ تا اشنا دارم سوئد. با بچه هاشون میشن ۵۰ تا. همشونم قاچاق رفتن سوئد و میدونم کیس پناهندگی دادن. ولی سالی نیست اینا نرن ایران. سالی نیست برا پز دادن نرن. ایا این ۵۰ تا مشکل داشتن؟ این چه پناهندگیه که به راحتی میرن ایران و میان؟ مگه جاسوسن؟ چطور جونشون تو خطر نیست؟؟ . شب و روزم هی دلتنگ ایرانم دلتنگ ایرانم میکنن. اگه دلتنگی برگرد. نه مشکلی دارن نه واقعا جونشون در خطره. بهتره یکبار برا همیشه این رفتار گندی که داریمو تغییر بدیم.
    23
    3
    ‌سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::Aryanboy - فرانکفورت، آلمان::]. همونطوری که غرب مخالف تروریستا هست مخالف ماهام میشه اگه این رویه رو تغییر ندیم. قطعا یه المانی هست فارسی یاد گرفته باشه بیاد کامنت شما رو بخونه و بعدش بترسه که ای وای ایرانیا میخوان کشورمونو بگیرن. کل مشکل دنیای امروزی همینه. بعضیا حد و مرز نمیشناسن. ایران میگه منطقه مال ماست پس هر غلطی بخوان میکنن. اینم از شما. یکی دو ماه پیش تو همون المانی که هستی به یه قلیون خونه حمله کرد یه ادمی. طرف از اون افراطی های نئو نازی بود. ایا منیفست اون رو خوندی؟ من خوندم. میدونی چی نوشته بود؟ تنها یه تیکه شو برا میگم. نوشته بود فرهنگ اصیل المانی رو دارن محو میکنن. کیا محو میکنن؟ ایرانیا. بعدم نوشته بود باید فرهنگ و سنت و رسوم کثیف ایرانیا رو محو کنیم. طرف چرا اینو میگه؟ چون یه عده مثل شما اومدن المان ولی شروع کردن به این حرفا. احترام نمیزارن هیچی بلکه شب و روز حرفایی میزنن که ضدیت و نفرت میاره. مثل شما که هی میگی هرجا باشیم مال ماست. اگه احترام نمیزاری حداقل با المانیا ضدیت نکن. نتیجش میشه حمله ی مسلحانه.
    22
    4
    ‌سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Aryanboy - فرانکفورت، آلمان

    اولا ممنون از انتقادهات. دوما خامنه ایی خودتی. سوما به جای خوندن مانیفست یک آشغال فاشیست، چند صفحه از تاریخ زادگاه خودت ایرانو بخون که بفهمی تا کجای اروپا ایران بود یک زمان. چهارما لطفا همه ایرانیها رو با خانواده پنجاه نفری خائن خودتون که با کیسهای جعلی از سیستم سوسیال اروپا و کانادا سو استفاده میکنند و مشکل برای پناهندگان واقعی ایجاد میکنند، مقایسه نکن. پنجما این کشوری که جنابعالی درش زندگی میکنی متعلق به سرخ پوستهاست و نه کانادائیها و آمریکائیها ولی سرخپوستها حمله مسلحانه نمیکنند چون مثل آلمانیها نژادپرست نیستند. اینم فراموش نکن که آلمانیهای راسیست معتقد هستند که جهان به اونها تعلق داره. چون فکر میکنند نژاد برتر آریایی دارند. در حالی که آریایی اصیل ماییم و هیچ ادعایی هم نداریم. آره بچه جون. برو یکم مطالعه کن و به خودت بیا بعد زندگی نامه خودتو برای کسی که نمیشناسی تعریف بکن. دوباره اینو تکرار میکنم "هرجا ایرانی هست اونجا ایران است"! اگه نیست پس جنابعالی با چه حقی میای تو این سایت فارسی مینویسی؟ چون کانادایی فکر میکنی؟ هان؟ موفق باشی عزیزم.
    7
    27
    ‌سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Aryanboy - فرانکفورت، آلمان::]. دوست عزیز تعصب چیز خوبی نیست. تاریخ هم اصلا ارزشی نداره مهم زمان حال هست . در ضمن این کشورها دست ساکنینش هست از همه نظر اونها هستند که قدرت دارند و صاحبنظر هستند نه مایی که از یه راه دور آمدیم و اقلیت جمعیتی و فرهنگی و اقتصادی هستیم . اگر اونها قبول کردند به شما سهم بدهند اون موقع شما میتونی بگی اینجا متعلق به من هست ولی اگر بعنوان یه اقلیت قبولیت کردند ( مخصوصا اقلیتی که فرهنگش برای اونها عقب افتاده و منفور محسوب میشه) نمیتونی بگی اینجا مال من هست و بهتر هست قبول کنی که به شما محبت کردند توی کشور خودشون راه دادند که زندگی بکنی.
    11
    4
    ‌سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. با خیلی از نشرات شما موافق هستم . ممنون که وقت میگذارید هموطنان رو روشن کنید. بنظر من دو تا عامل باعث شده توی این سه چهار سال اخیر خیلی وضع برای خاورمیانه ای ها بد بشه در خارج. یکی مسئله پناهنده های میلیونی که از سوریه و عراق و در کنارش هم عده زیادی ایرانی و افغانستانی خودشون رو قاطی اونها کردند و به جاده زدند. شما احتمابا اون ایرانیها توی کمپ فرانسه رو دیدی که طرف تهدید میکرد دست و پای خودش رو میبره یا خودکشی میکنه ایرانی هم بود تصور کن اینها چه تصویری از ایرانی میگیرند!! دوم هم انتخاب ترامپ که به هر حال نظر خوبی نسبت به خاورمیانه ای نداره ...اینها باعث شده حتی توی خیابون شما میری شبیه خاورمیانه ای ها هستی نگاه بدی بهت بکنند..منتها ما ایرانیها نظرمون تغییر نکرده به هر قیمتی میخواهیم بریم خارج و برامون کلاس هم محسوب میشه..
    12
    4
    ‌سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. منفی ها مشکوک میزنه . احتمالا یه تعدادی از طرفهای آلبانی چون زندگیشون به فنا رفته سر پیری کمر بستند که در جامعه ایرانی اطلاعات جدید و مفید رد و بدل نشه تا نسلهای بعدی هم مثل خودشون بدبخت بشند. یه جور حسودی هستش...برای همین منفی میدند یا میاند فحش میدند...بهترین مبارزه این هست که اهمیتی ندهیم و به کار درست خود ادامه بدهیم!!!
    4
    4
    ‌چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.