تاثیر زیانبار ارتباط سیاست و مذهب در دوران بحران کرونا

دویچه وله :یک کارشناس مسائل سیاسی معتقد است تاثیر مذاهب در مبارزه با شیوع اپیدمی ویروس کرونا مشکل‌آفرین است. او می‌گوید در جریان بحران کرونا آشکار شد که ارتباط سیاست و مذهب چه نقش زیان‌باری می‌تواند داشته باشد. 
 
 آندریاس یاکوبس، کارشناس علوم سیاسی و همکار بنیاد کنراد آدناور در مقاله‌ای به تحلیل تاثیر زیان‌بار مذهب بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی در جریان مقابله با بحران کرونا در کشورهای مختلف می‌پردازد.
 
به گزارش خبرگزاری آلمان در این مقاله که شنبه نهم فروردین (۲۸ مارس) منتشر شد به کشورهایی اشاره شده که در آن‌ها پس از شیوع ویروس کرونا تجمع‌های بزرگ مذهبی به خاطر نفوذ روحانیت و مجامع مذهبی لغو نشده یا لغو آنها دیر انجام شده است.
 
به نوشته یاکوبس به طور خاص در کشورهایی که حاکمان مشروعیت خود را با اعتقادات مذهبی پیوند زده‌اند، محدود کردن مراسم و مناسک دینی مشکل‌أفرین است.
 
او به عنوان مثل از جلوگیری دیرهنگام ورود به زیارتگاه‌ها در جمهوری اسلامی، خودداری‌های ابتدایی برای لغو مراسم نماز جماعت در ترکیه و ادامه مراسم مذهبی کلیسای کاتولیک در تانزانیا به رغم خطر گسترش اپیدمی کرونا اشاره می‌کند.
 
رئیس بخش انسجام اجتماعی بنیاد کنراد آدناور می‌نویسد همچنان که در مبارزه با تروریسم، در مقابله با ویروس کرونا نیز در هم‌تنیدگی سیاست و مذهب و فراتر از آن توجیه مذهبی تصمیم‌گیری‌های سیاسی یک معضل است.
 
او می‌افزاید ویروس کرونا پیش از هر چیز رژیم‌های ملی‌گرای مذهبی را به مخمصه تعارض ضروریات سیستم بهداشتی و مطالبات بنیادگرایان مذهبی و سیاسی می‌کشاند.
 
آندریاس یاکوبس  همچنین خاطر نشان کرده که مقامات با نفوذ مذهبی در تمام مناطق و مذاهب جهان همچنین نشان داده‌اند که تصمیم‌گیری‌های مسئولانه اجتماعی نیز ممکن است.
 
این کارشناس علوم سیاسی می‌گوید در کلیساهای کاتولیک موافقان و مخالفان برپایی مناسک مذهبی به شکل مجازی به شکل سازنده‌ای با هم مجادله کردند و موذنان مومنان را فراخواندند در خانه عبادت کنند.
 
او با بیان این که افزون بر این برای نخستین بار در تاریخ اسلام مهم‌ترین زیارتگاه‌های مسلمانان به روی مراجعه‌کنندگان بسته شد، خاطر نشان کرد: «تعقل و اعتقاد در تمام ادیان جهانی در تعارض نیستند.»
 
به نوشته یاکوبس در مناسبت‌های پیش‌رو، عید پاک، عید پسح (فطیر) و ماه رمضان، سه مناسبت مهم مسیحیان، یهودیان و مسلمانان، مشخص خواهد شد که آیا حاکمان در برابر ارکان حاکمیت خود خواهند ایستاد یا خیر.
 
در جمهوری اسلامی به رغم مخالفت و مقاومت شماری از مراجع تقلید و متولیان اماکن مذهبی و زیارتگاه‌ها، گسترش شدید و سریع ویروس کرونا سبب شد حکومت اسلامی به شکل بی‌سابقه‌ای به ضرورت‌های مقابله با اپیدمی تن دهد و هم نماز جمعه را تعطیل کند و هم زیارتگاه‌ها را بندد.
 
با این همه بسیاری معتقدند تعلل حکومت در قرنطینه کردن شهر مذهبی قم که کانون شیوع کرونا در ایران محسوب می‌شود، یکی از دلایل اصلی گسترش بیماری کووید ۱۹ به تمام استان‌های ایران و مبتلا و کشته شدن هزاران نفر بوده است.
 
مطابق آمار رسمی وزارت بهداشت تا نیمروز شنبه نهم فروردین ۳۵ هزار و ۴۰۸ مورد ابتلای قطعی به ویروس جدید کرونا در ایران شناسایی شده و ۲ هزار و ۵۱۷ نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.
 
مطابق فهرستی که دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز بر پایه آمار کشورها ارائه می‌کند تا غروب شنبه نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر در سرتاسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۳۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.