کرونا و ایرانیان کانادا؛ حال ما کی دوباره خوب خواهد شد؟

ایران وایر: شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران فقط حال‌وروز ایرانیان داخل کشور را تحت‌تاثیر قرار نداده است. زندگی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور هم تحت‌تاثیر خبرهایی است که ایران را به‌عنوان سومین کانون بزرگ ویروس کرونا معرفی می­کند. در این گزارش به تاثیر شیوع کرونا در زندگی و کار ایرانیان مقیم کانادا پرداخته­ایم.
 
«کووید-۱۹»؛ این واژه ترسناک هشت‌حرفی، چکیده روزهای سختی است که بر جامعه ایرانی می‌گذرد. شرایط داخل ایران، بیش از هر جای دیگری در دنیا بحرانی است. طبق آمار تا نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه ۱۸ اسفند، ایران به همراه ایتالیا سومین کانون بزرگ ویروس کرونا در سراسر دنیا است. طبق آمار رسمی تا ساعت ۲ بعدازظهر روز شنبه ۱۷ اسفند، نزدیک به ۶ هزار مورد ابتلای قطعی در ایران از طریق آزمایش شناسایی و ثبت‌شده و تعداد قربانیان به حدود ۱۵۰ هزار تن رسیده است.
 
«بحران» در ایران پدیده عجیب‌وغریبی نیست، اما بحران در این حد که تمام لایه‌های جامعه را درگیر کند بی‌سابقه است.
کرونا هراسی؛ این‌سوی دنیا این‌سوی دنیا نیز، در تورنتوی بزرگ حال‌وروز ایرانیان تعریفی ندارد. نگرانی از آنچه در وطن می‌گذرد، جای خود؛ سال‌ها است ایرانیان خارج از کشور عادت کرده‌اند که حال و احوال خود را با بحران‌ها و حوادث عجیب‌وغریبی که در سرزمین مادری می‌گذرد، تنظیم کنند.
 
علاوه بر این، نگرانی از شیوع کرونا در آمریکای شمالی نیز هست که این روزها همه را مشغول به خود کرده است. نگرانی‌‌ از بیماری و نگرانی تاثیرات عمیق اجتماعی و اقتصادی آن که مانند مهی غلیظ روی
 
سرزمین‌های شمالی را پوشانده است. به‌ویژه که تجربه تلخ سارس در ۱۷ سال پیش هنوز از ذهن کانادایی‌ها پاک نشده است. در آن هنگام، کانادا بعد از چین بیشترین تعداد مبتلا و قربانی را در سراسر جهان داشت. خاطره روزهای سخت سارس و آثار اقتصادی و اجتماعی آن در یاد مردم تورنتو زنده است، به همین دلیل ترس از کرونا، از روز اول انتشار خبر شیوع در ابتدای سال ۲۰۲۰، به موجی سنگین از نگرانی در این شهر تبدیل شده است.
ترس از بحران اقتصادی این روزها مردم کانادا -ازجمله ایرانیان- نگران شرایط اقتصادی و رکود نامعلوم ناشی از شیوع کرونا به سر می‌برند. کسی درست نمی‌داند که تاثیر نهایی این ویروس روی اقتصاد چقدر خواهد بود، اما برآوردهای خوش‌بینانه، کاهش ۲ تا ۴ درصدی رشد اقتصادی، دست‌کم برای یک یا دو فصل را پیش‌بینی می‌کند. این رقم در مقیاس اقتصاد ناپایدار و بی‌نظم ایران چیزی به حساب نمی‌آید، اما برای اقتصادی پایدار به معنی بحرانی شدن وضعیت کسب‌وکارهای کوچک و اخراج گروهی از کارکنان شرکت‌های بزرگ است.
 
ایرانیان هم در این روزها در هول و ولای بحران اقتصادی به سرمی‌برند و نگران کسب‌وکارهای کوچک خود و از دست دادن کار و درآمد خود هستند.
 
البته مقایسه بحران اقتصادی در کانادا و ایران، قیاس مع‌الفارق است. سطح درآمد در کانادا به‌مراتب بیشتر از ایران نیست، البته هزینه‌های عمومی هم بالا هستند، اما اگر سطح هزینه و درآمد خانوار و الگوی هزینه خانواده‌ها را در ایران و کانادا مقایسه کنیم درخواهیم یافت که چقدر وضعیت در ایران وخیم است.
 
به‌عنوان‌مثال، حداقل دستمزد در تورنتو ساعتی ۱۵ دلار است. این رقم تقریبا ۲۵ برابر بیشتر از حداقل دستمزد در ایران است. از آن‌سو متوسط اجاره خانه در تورنتو در ماه فوریه ۱۸۷۹ دلار در ماه بوده است. معادل ۱۲۵ ساعت کار با حداقل دستمزد؛ یعنی چیزی در حدود ۱۵ روز کار با حداقل دستمزد.
 
از سوی دیگر، براساس گزارش‌های مرکز آمار، متوسط اجاره ماهانه یک خانه ۸۰ متری با احتساب ۳ درصد ودیعه، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. معادل ۷۰ روز درآمد یک کارگر با حداقل دستمزد.
ایرانیان و جایگاه اجتماعی؛ محکم یا لرزان
 
اما نگرانی ایرانی محدود به این نسبت، ایرانیان نگران جایگاه و موقعیت اجتماعی خود نیز هستند؛ موقعیتی که به نظر می‌رسید رفته‌رفته تحکیم یافته است، هم از نظر جمعیتی و هم از نظر موقعیت اجتماعی. بر اساس آمارهای رسمی جمعیت مهاجران ایرانی کانادا بیش از ۱۵۰ هزار نفر است. بخش بزرگی از این جمعیت را مهاجرانی تشکیل می‌دهند که در ۱۰ سال گذشته به این کشور مهاجرت کرده‌اند. طبق آمار در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ حدود ۹۰ هزار ایرانی با مجوز اقامت دائم به کانادا مهاجرت کرده‌اند.
 
علاوه بر این، موقعیت ممتاز علمی و حرفه‌ای برخی از مهاجران ایرانی، اعتبار اجتماعی جامعه ایرانی را بالا برده است. در همین حادثه ناگوار سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران، نه‌فقط ایرانیان، بلکه کل کانادا به سوگ از دست دادن شهروندانی نشست که عمدتا جزو نخبگان علمی و اجتماعی به شمار می‌آمدند.
 
این موقعیت محکم اما در برابر تندباد کرونا، لرزان به نظر می‌رسد. ایران، در حال حاضر دومین منشا ورود کرونا به خاک کانادا است. اسم ایران، ماه‌ها است در سرخط اخبار کانادا قرار دارد، اما در روزهای اخیر صحبت درباره ایرانیانی است که ویروس کرونا را از بحرانی‌ترین منطقه خاورمیانه به این سوی دنیا می‌آورند. به همین دلیل است که آموزش‌وپرورش تورنتو در ایمیل هفتگی خود به‌طور ویژه و خاص از ایران نام می‌برد و توصیه می‌کند کسانی که از ایران آمده‌اند چهارده روز در خانه بمانند و به مدرسه نیایند.
 
برخی تصور می‌کنند، این اخبار و توصیه‌ها کنش یا واکنش علیه جامعه ایرانی است. انگار که گروهی خواسته یا ناخواسته ایرانیان را به چشم ناقلان بالقوه ویروس نگاه می‌کنند. همان‌طور که چند هفته پیش جامعه مهاجران چینی و آسیایی چنین وضعیتی داشتند.
فصل بد کسب‌وکارهای کوچک هنوز هیچ برخورد یا شبه‌برخوردی با جامعه ایرانی گزارش نشده است، اما دست‌کم بخشی از جامعه ایرانی بسیار حساس شده‌اند. این حساسیت را می‌توان در خلوت شدن و کم‌رونق شدن بازار مراکز خرید و سوپرمارکت‌های ایرانی به‌خوبی مشاهده کرد. مراکزی که سال‌های قبل این موقع محل رفت‌وآمد و داد و سند جمعیت ۸۰ تا ۱۰۰ هزارنفری ایرانی ساکن تورنتوی بزرگ بود. امسال اما نه‌تنها خبری از بازارچه‌های نوروزی و بازار خریدوفروش هفت‌سین و سبزه و ماهی نیست، بلکه کاسبی روزمره کسب‌وکارهای ایرانی نیز مختل شده است. در این میان بازار شایعه و سوتفاهم هم داغ است.
 
به‌عنوان‌مثال می‌توان به شایعه آلوده بودن «سوپر خوراک» که به تعبیری بزرگ‌ترین فروشگاه ایرانی در تورنتو است اشاره کرد.
 
کار تا آنجا بالا گرفت که به اخبار سیتی‌نیوز تورنتو هم رسید. اگرچه مسئولان این فروشگاه ایرانی تلاش کردند با مصاحبه با تلویزیون‌ و صدور اطلاعیه به مردم اطمینان دهند، کسی با علائم بیماری به این فروشگاه رفت‌وآمد نداشته، اما به نظر نمی‌رسد این توضیحات وضعیت این فروشگاه پررونق ایرانی را به قبل برگرداند.
فصل بد رویدادهای فرهنگیبازار کنسرت‌ها و رویدادهای فرهنگی هیچ‌گاه مانند امسال بی‌رونق نبوده است. نوروز بهترین فصل سال برای کنسرت‌ها و رویدادهای فرهنگی به شما می‌رود. بسیاری از برگزارکنندگان امسال از صرافت کنسرت برگزار کردن افتاده‌اند، آن‌هایی هم همچنان اصرار دارند، احتمالا متضرر خواهند شد. چند روز پیش کنسرتی در تورنتو در شرایطی برگزار شد که بحثی داغ در شبکه‌های اجتماعی درباره تعطیل شدن این کنسرت و از آن مهم‌تر رویداد بزرگ نوروزی تیرگان بر پا بود.
 
تیرگان در حال حاضر بزرگ‌ترین و معتبرترین رویداد فرهنگی ایران در خارج از کشور است، لغو یا تغییر زمان برگزاری یک کنسرت یا یک برنامه عمومی شاید کار آسانی باشد، اما به هم زدن مجموعه برنامه‌ و رویداد فرهنگی که گرو‌ه‌های مختلفی در آن مشارکت دارند، کار چندان ساده‌ای نیست. بحث درباره تعطیل شدن برنامه نورزی امسال چند روزی در میان جامعه ایرانی در جریان بود تا اینکه نهایتا اعلام شد که برنامه نوروزی امسال لغو شده به‌جای آن برخی برنامه‌ها به‌صورت آنلاین و تصویری برپا می‌شود.
 
برنامه نوروزی امسال تیرگان، نخستین رویداد فرهنگی بزرگ ایرانی بعد از حادثه سرنگونی هواپیمای مسافری توسط سپاه بود و می‌توانست برای جامعه زخم‌خورده، ایرانی، فرصتی برای بازیابی و سازمان‌دهی باشد. این فرصت به دلیل کرونا از دست رفت. این البته تنها فرصتی نبود و نیست که به دنبال همه‌گیر شدن کرونا ازدست‌رفته است. باید منتظر ماند و دید کار کرونا به‌ کجا می‌رسد؛ ایران کی می‌تواند این بحران بزرگ را هم از سر گذراند؛ و حال جامعه ایرانی -چه در داخل ایران و چه در خارج- کی دوباره خوب خواهد شد؟
+44
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۰
    Harfeh Talkh - لندن، انگلستان

    البته به تمام اینها باید اضافه بفرمایید که پروازها به ایران کنسل شد حالا چطوری برن ایران و با حرفاشان چشم باجناق و جاری را در بیارن! از اونجایی که من می دانم جامعه ایرانی کانادا یکی از بدترین جوامع ایرانی خارج از ایران است.
    46
    66
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    haghighatdana - فارسی ، فرانسه

    مرگ بر دیکتاتوران فرصت طلب ایران.
    21
    47
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    تا ماه پیش هرجا مینشستم حرف از این بود چینیا سوپ خفاش میخورن و فلان و بهمان . کاناداییا نمیگفتن. همین ایرانیای خودمون بودن. اما وقتی اولین کرونایی کانادا ایرانی بود همه خفه شدن. خودمون که عادت کردیم ولی امیدوام درسی بشه که یادبگیریم خودمون بدتر از همشونیم.
    52
    53
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    این گزارش پر از غلط های تایپی بود، بیشتر از نصفش را نخواندم.
    19
    16
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Alphabet - پترس، یونان

    حال ایران ۴۱ ساله که خرابه. قبلا مثل سرماخوردگی و فلو بود, بعد اسهال و استفراغ و غده خفته سرطان و حالا عود کردن غده چرکین سرطان از هر سو, کشتار دی و آبان, شلیک به هواپیما, تاراج آب و خاک کشور, دعوت از ایرانیها برای ترک وطن, اختلاسهای میلیاردی, اختصاص منابع کل کشور به آخوندهای بیکار, بی عار, مفلس و مفتخور. زندانی کردن ایران دوستان و فعالان سیاسی, کارگری و محیط زیست, و اقلیتهای مذهبی و و و, و حالا کرونا. آخوندهای نکبت, دین فریب, کلاش با انقلاب ننگینشون کشور متمدن ما را به حیله گری به سیه روزی کشاندند. و لیکن با توکل به خدا پس از رهایی از شر آخوندهای بی حیثیت تمام ما ایرانیها از هر قوم و دینی دست در دست هم و باهم کشور پارس را دوباره خواهیم ساخت.
    17
    57
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    khoshhal khandan - دانمارک ، دانمارک
    خداوندا گناهان ما ایرانیان رو بخش و به ایران و ایرانیها نظر محبت بینداز .
    30
    48
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    khoshhal khandan - دانمارک ، دانمارک
    سرزمین ما از گناه پر شده. گناه فقط قتل و دزدی و زنا نیست بلکه نفرین, تهمت, کنایه, مردم رو با شمشیر زبان کشتن در نتیجه نبخشیدن هست .
    39
    31
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۱
    senator x - تهران، ایران

    17سال پیش بیماری سارس از چین بدنیا سرایت کرد و قربانیان زیادی گرفت.امسال هم ویروس کرونا از چین بیرون آمد و ملیونها نفر را مبتلا کرد و تا این تاریخ جان ده ها هزار نفر را گرفت و این فاجعه فقط بفقط از طریق تغذیه بسیار ناسالم و بدوراز بهداشت مردمان چین بدنیا سرایت کرده.با توجه باینکه چین ادعا میکند که از نظر اقتصادی ,حتی آمریکا را پشت سر گذاشته ولی مردمانش بخاطر تنگ دستی مانند مردمان عهد حجر از هر حیوان و جانوری اندر زمین و هوا,تغذیه میکنند.و مسئولین مملکتی چین تا این لحظه بابت این مصیبتی که از جانب آنان دام دنیا را گرفته,عذرخواهی نکردند و علاوه بر بهداشت جهانی لطمه بسیار بزرگی باقتصاد جهان وارد کردند و چون چین صادرات عمده ائی بدنیا دارد و در وضعیت فعلی تمام صادرات آن امکان زیاد شیوع این بیماری را دارد,بجاست سیاست مداران اقتصادی جهان اندیشه اساسی بکنند و در مورد تولیدات خود در چین,تجدیدنظر کنند چون باز از این حوادث وحشتناک از جانب چین در آینده؛بعید نیست
    8
    43
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۸
    Nakamichi - لندن، انگلستان

    [::Harfeh Talkh - لندن، انگلستان::]. اشتباه میکنی،مدال طلای جامعه ایرانی خارج کشور به همین انگلیس میرسه.با اختلاف بسیار بالا رتبه اول : تازه بدوران رسیدگی،کم سوادی / بیسوادی،چشم و هم‌چشمی،فقر فرهنگی،کلاه سر همدیگر گذاشتن و افه آمدنهای چوسکی رو دارا هستن.باز کانادا عده زیادیشون از طریق مدرک تحصیلی و ویزای skills مهاجرت کردن و اینجور نبوده پشت کامیون زمینی بتونن بیان اما انگلیس ۹۰ درصد پناهنده که بیسواد یا کم سواد از ولایت و دیار بقچه بستن زمینی رسیدن اینجا.معروفن اصلا.
    18
    51
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    fariba azizi - پاناما سیتی، پاناما
    از آقای بیل گیتس مدیر شرکت مایکروسافت بپرسید
    13
    3
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Nakamichi - لندن، انگلستان::]. دوست عزیز از کوزه همان تراود که در اوست. شما برو ژاپنیها رو ببین هرکشور خارجی هم زندگی میکنند آدمهای کاری و با نظمی هستند. ایرانی هرجایی که میره بی نظمی و کلاه برداری رو با خودش میبره. آخه مگه کشور کانادا با انگلیس چقدر فرق داره که ایرانی بره توی یکیش خوب در بیاد توی دیگری بد دربیاد. خودمون بد هستیم حسود همدیگر هستیم تنبل و کلاهبردار هستیم این اخلاقا رو با خودمون میبریم هرجایی که میریم. پدر من تعریف میکرد میگفت زمان شاه هم همه جا صحبت بود که ایرانیا توی خارج اولین کاری که میکنند خلاف هست اگه از راه درست هم پول داشته باشند به باجه بدند نمیدند میرن یخ رو باندازه سکه درست میکنن میندازن توی ماشین که نوشابه بگیرند. این صحبت 50 سال پیش هست.
    17
    33
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Nakamichi - لندن، انگلستان::]. تو جامعه ایرانی فامیل سر فامیل کلاه میذاره برادر سر برادر خواهر سر خواهر بعد هم همه فامیلای آدم حسود هشت سیلندر باید همه چیزت رو قایم بکنی فقط میخوان بیان سر در بیارند .
    16
    33
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Harfeh Talkh - لندن، انگلستان
    [::Nakamichi - لندن، انگلستان::] درست می گویی شما اما چون ۹۰٪ ایجوری هستن و از ۱۰٪ ما بقی ۵٪ اسکیزو فرنی هستن خیلی راحت قابل تشخیص بوده و می توان ازشان فاصله گرفت و خودشان هم می دانند که اگر سمت آدمی بیان که‌مانند ایران فاصله دارد بینشان خودشان را جمعجور می کنند و در می روند اما در کانادا بر عکس هست. هرچه‌زن مطلقه توهم فمنسیت از مرد بیزار هرچی بچه ننه بابا دزد هرچی آدم‌هایی که در ایران تحصیلات در پیت‌دارن جم شدند و چون بخاطر سرما مجبوری در محیط بسته باشی و نمی نوانی جایی زیاد سفر بروی بخاطر فاصله زیاد و دوری فاصله از ایران مجبوری در اجتماعشان باشی و اگر در ایران‌کسی بوده‌ای برای خودت در آنجا اذیت می کنند شما را . اینجا دلت‌گرفت ۶ ساعت تا ایران‌های نیست . من اکثر آدم‌هایی که میدانم در کانادا هستن ایجوری هستن.
    6
    21
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    kadash - استکهلم، سوئد

    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. آلبرت انیشتن،اونوقت ویروس از کجا به ایران سرایت کرد؟؟. کسی خفه نشد،شاید تو اینطور شدی تو ذهنت.همه دنیا نیدونن این ویروس از چین اومد.
    5
    29
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Nakamichi - لندن، انگلستان::]. شما بفرما برو توی یوتیوب زیر ویدیوها رو ببین مثلا بهترین آهنگای گوگوش و ستار و مهستی.. ببین ایرانی جماعت زیر این ویدئوها چه حرفهای رکیکی میزنه ...اینا ایرانیای عزیز از سرتاسر دنیا هستن چون یوتیوب کشوربندی نکرده که بگه این از آلمانه اون از کانادا اون از سوئد و.. همه مخلوط هستند در کل ایرانی همه جای دنیا کارش خراب هست
    11
    26
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Harfeh Talkh - لندن، انگلستان
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::] دستت درد نکنه . حرف دل منو‌‌ می‌زنی . ما ایرانی‌ها ایران را نابود کردیم بعد هم انداختیم گردن خمینی و خامنه ای بی وجدان. حالا بنظرت ایران چی میشه ؟ فکر می کنی مردم واقعا مدارا می کنن بیرون نیان ؟ نیان از کجا بیارن بخورن ؟ از کجا دزدی کنن ؟ از کجا خون همو بمکن ؟ البته اینجا هم همینه ! .
    8
    25
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۸
    Nakamichi - لندن، انگلستان

    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. در کل با کامنت شما موافقم. البته،فرق ایرانیهای انگلیس با بقیه اینه که این کشور بیشتر قشر پایین جامعه بدون سواد رو به شکل پناهنده جذب کرده برای همین فقر فرهنگی و قالتاق بازی بیشتری رو بینشون میبینیم تا برای مثال ایرانیان سوئد یا هلند که درصد تحصیلکرده و فرهنگی بیشتری دارند.در مورد کانادا هم همونطور که گفتم سخت تر بودن مسیر قاچاقی رفتن پناهندگان و داشتن سیستم مهاجرتی بر اساس تحصیلات باعث شده فقط مهاجرها فقط پناهنده نباشن و مقداری هم با سواد توشون باشه.اما انگلیس مهاجر قانونی و بر اساس مدرک نمیگیره برعکس اکثرا پناهنده و قشر کارگر بدون سواد جذبش میشن. این رو هم اضافه کنم،فقط ایرانیهاش نیستن که بدن،ترکیه ایها،اعراب و حتی ایتالیاییها و رومانیاییهایی که انگلیس هستند هم خیلی بد ذات و قالتاق تر و بیفرهنگ تر از متوسطی هستن که شما تو کشورهای خودشون اگه برید میبینید.اکثر قشر پایین و کف این کشورها میان اینجا به آرزوی زود پولدار شدن و میان اینجا گرگ میشن.
    0
    22
    یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    khoshhal khandan - دانمارک ، دانمارک
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. تو میدونی چرا خیلی ها منفی دادند ؟ من که تنها چیزی که به ذهنم میاد این که اینها ضد ایرانی هستند که فارسی میفهمند. شما چیز دیگهیی به فکرت میاد ؟
    0
    13
    دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Harfeh Talkh - لندن، انگلستان
    [::Nakamichi - لندن، انگلستان::] مهاجر تحصیل کرده تا ۱۰ سال پیش بنام highly skilled migrants می گرفت . بر مبنی امتیاز مثل الان کانادا . من خودم یکی از این محاجرین هستم که تحصیلی بورس از دانشگاه انگلیس گرفتم و آمدم و بعد اقامت گرفتم. باز انگلیس چون دورش آب هست من فکر کنم فله ای پناهنده نریخته . سوئد و آلمان و دانمارک و نروژ اوضاء خیلی خراب‌تر است مخصوصا بخاطر سرمای شدید اکثرا اسکیزوفرنی هستن ایرانی‌ها.
    2
    13
    دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۸
    Nakamichi - لندن، انگلستان
    [::Harfeh Talkh - لندن، انگلستان::]. عزیز جان هدف اول پناهنده ها خصوصا ایرانیها در اروپا انگلیس هست،فقط به این خاطر که کارسیاه توش زیاد تره از بقیه اروپا و قوانین شل و ولی داره راحت تر میتونن سو استفاده کنن بنفیت بگیرن و سیاه کارگری کنن بفرستن ایران خونه بخرن پز بدن و فکر میکنم بیشترین تعداد ایرانی اروپا رو داره،شما چی میگی دورش آبه،مثل مور و‌ملخ دارن میان. یه مدتی آلمان و سوئد popular تر شدن چون مرکل رسما درها روی سوریها باز کرد و سوئد هم اقامت و امکانات خوبی میداد،اما تموم شد و بخاطر ارزش پوند بازم انگلیس رو‌ ترجیح میدن. ولی انگلیس چون خودش نسبت به سوئد و آلمان و..کشور ۷۰ درصد working class و دارای سطح سواد پایینتریه به مذاق این قشر مهاجر هم بیشتر میخوره تا آدم خسابیها.
    4
    14
    دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۸
    Nakamichi - لندن، انگلستان
    [::Harfeh Talkh - لندن، انگلستان::]. درسته انگلیسم مهاجر از طریق تحصیلات میگیره ولی بعلت اشباع حمعیتش نیازش خیلی خیلی کمتر هست از کانادا برای همین تعدادی که میگیره خیلی ناچیزه در مقابل کانادا و شرایط خیلی سخت تر.کانادا تقریبا هر کی یه فوق لیسانس داره میتونه از این طریق قانونی بره.ایرانیهایی که از طریق مدرک تحصیلی به کانادا رفتن شاید ۱۰۰ برابر این مدل در انگلیس هم بیشتره.و برعکس با روش پناهندگی انگلیس خیلی بیشتر،راه میفتن از جنگل و زمینی از ترکیه تا اینجا،کانادا اما فقط هوایی میشه که خیلی سخت و خیلی گرانتره.
    1
    10
    دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Cocoo - ونکوور، کانادا
    این سوپر خوراک یکی از پست‌ترین و رذل‌ترین مدیران رو داره. تازه واردن به تورنتو را استخدام می‌کنه و مثل گاو ازشون کار میکشه اونها هم که بیشترشون انگلیسی نمیدنند راه چاره‌ای ندارند و اگه حرف هم بزنن اخراجشون می‌کنن. اون زنه مو فرفریه که صاحبشه مثل جنن بودده میمونه تا حالا چند دفعه بش سلام کردم به جای جواب سلام همچین نگاه میکنه انگار مال باباشو خوردم یا می‌خوام بلندش کنم. نمیدونم اینها با این وعظ مشتری داری چطور به اینجا رسیدن. حتما از خوردن پول همون کارگران بیچاره شون.
    1
    16
    دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Harfeh Talkh - لندن، انگلستان
    [::Nakamichi - لندن، انگلستان::] با کمی از فرمایشهای شما موافقم . درست می فرمایید . اما باور کن آدم‌هایی که‌من‌می شناسم در کانادا هستن از اون عقده ای های مریض روانی هستن که در ایران هیچ .. نبودن‌و حالا فکر می کنن چون‌کانادا‌راشون داده اینها دیگه جایزه نوبل بردن. پز که نگو یارو‌اونجا صبح نا شب از سرما سگ بغل می کنه سالی یکبار با گدا ایر لاین می رود ایران فکر می کنی در کاخ‌نخستوزیری زندگی می کند. خدا نکنه یک بدبختی هم ادم‌خسابی از ایران برود کانادا همچین تحقیرش می کنن عقده ای ها که‌نگو. البته اینجا هم‌همین است . من ایرانی می بینم فارسی حرف نمی زنم با هاش که در دسر نشود برام.
    0
    13
    دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    یه زمانی ایران زندگی میکردم و دوست و اشنا داشتیم میومدن ایران و یه سر به ما میزدن. ۹۹ درصد حرفشون این بود غرق پولن. غرق خوشبختی. نخست وزیر میاد هر صبح بهشون سر میزنه. خودم الان کانادام. یه ماشین دست دوم ۵ هزار دلاری خریدم. یه اپارتمان اجاره ایی. تازه من کسی ام اکادمیکم. و تا الان هموطنایی که میگفتن غرق پولیم رو ندیدم. اره با ایران مقایسه کنیم خیلی وضعمون خوبه. ولی تو کانادا یه زندگی معمولی داریم. من یکی راضی ام. اما بدجور از این خالی بندی بعضیا حالم بهم میخوره. چرا داریم کسایی که تو قصر میشینن اما به پست من نخورده. میری یه مغازه ایرانی میری پیش یه جمع هموطن حرف همشون اینه فلانی فلان منطقه میشینه. فلانی ماشینش اینه . فلانی اینقدر پول داره. اخه یکی نیست بهمون بگه اخه به ما چه. جاتون خالی یه بار رفته بودیم موزه اغا خان. اونجا با یه سری هموطن همکلام شدیم. لباسشون با کراوات و اتوکشیده. طرز حرف زدن اما خداییش خودم خجالت کشیدم باهاش همکلام شدم. واقعا ایمان دارم بعضیا میان کانادا فکر میکنن رفتارشون کاملا خوب و حق به جانبه و کل دنیا باید دستشونو ببوسه
    0
    6
    دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    یه بار رفته بودم یه صرافی طرفای یورک. یه مقدار پول میخواستم به یکی تو تهران بفرستم. رفتم داخل گفتم اقا سلام. طرف با سر اشاره کرد یعنی بله بفرماید امرتون. من گفتم میخوام پول بفرستم. گفت بفرست خب. بعدم یه لبخند ملیح سرشار از تمسخر. گفتم میخوام حواله کنم. میگه چقدره پولت. گفتم فلان قدر. گفت باشه شماره حسابو بنویس یه کپی از پاست بیار. و تمام این مکالمات در حالی بود که طرف سرش تو گوشی بود و دو سه بار بیشتر نگاه نکرد به من. حال من یکی واقعا بهم خورده از این هموطنامون. الکی نیست میگن ایرانی دیدی فرار کن. بدبختی وسترن یونیون کار نمیکنه و مجبوریم کاسه لیسی این ادمای عقده ایی رو کنیم. اینجا که نظام عنقلابی نیست . الان کاملا میفهمم چرا مردم ۵۷ عنقلاب کردن. اخرشم رفتم از فکس دانشگاه کپی گرفتم و کپی رو بردم با پول دو دستی تقدیم کردم تا کمر خم شدم تا طرف قهر نکنه. طرف دانشجو شریف میشناسم مثل سگ جون میکنه. موقع افتخار میرسه تو تلگرام مینویسن فلان دانشجو شریف تو هواپیما سقوط کرد کشته شد و کلی گریه و زاری. اقا یه دانشجوی شریف خود میشناسم. برین ببینین چطور زندگی میکنه
    0
    5
    دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::kadash - استکهلم، سوئد::]. کشته های انقلاب خیلی بیشتر بوده. موشک کشته هاش بیشتره. خودمون هرجا میشینیم میگیم اقا ما رو با تروریستای سپاهی قاطی نکن ما خوبیم. حالا شما همین رفتار رو با بقیه داشته باش. نمیتونی داشته باشی توقع نداشته باش یه کانادایی تو رو با یه تروریست سپاهی یکی ندونه.
    1
    4
    دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.