واکنش‌ها به سخنان اشرف‌ غنی که خطاب به ایران گفت: ای برادر دزدی حدی دارد

یورونیوز :سخنان اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان درباره «زبان دری» واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی ایرانی و افغان در پی داشت.
 
وی چند روز پیش (۳۰ ژانویه ۲۰۲۰) در مراسمی با عنوان «گفتمان تاریخ، فرهنگ و هویت ملی» در جمع دانشجویان گفته بود: «افغانستان مهد زبان دری است. ایران پهلوی زبان بود. ما زبان و ادبیات دری را انکشاف دادیم. حالا [به‌ ما] می‌گویند ایران شرقی. ای برادر، دزدی هم حد دارد، حد دارد.»
 
وی تاکید کرده بود که افغانستان تک زبانه نبوده است و افغان‌ها به چند زبان صحبت می‌کنند. آقای غنی با اشاره به اینکه ۵۰ میلیون نفر به زبان پشتو صحبت می‌کنند، افزود: «هم زبان پشتو و هم زبان ازبکی ما، ارتباط عمیق با فرهنگ دری ما دارند.» وی تصریح کرد که ادبیات پشتو، ادبیات دری و هم ادبیات ازبکی را جذب کرده است.
 
انتشار ویدئوی سخنان رئیس جمهوری افغانستان، واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت.
 
برخی از کاربران افغان با انتقاد از اشرف غنی، او را پشتو زبان توصیف کردند که قصد تفرقه افکنی دارد.
 یک کاربر ایرانی نیز در توئیتر به جایگاه و خاستگاه زبان فارسی دری پرداخت و اصل آن را «فارسی درباری» توصیف کرد.
 کاربر دیگری نیز فارسی و دری را یک زبان توصیف کرد و به این سخنان واکنش نشان داد.
 در قانون اساسی افغانستان دو زبان دری [بدون اشاره به فارسی] و پشتو به عنوان زبان‌های رسمی این کشور عنوان شده است.
 
در ماده شانزدهم قانون اساسی أفغانستان آمده است: «از جمله زبان‌های پشتو، دری، ازبکی، ترکمنی، بلوچی، پشه‌یی، نورستانی، پامیری و سایر زبــان‌های رایج در کشور، پشتو و دری زبان‌های رسمی دولت می‌باشند.»
 
دولتمردان افغانستان تا دهه ۴۰ خورشیدی زبان رسمی افغانستان را فارسی می‌نامیدند اما در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ زبان «دری» جایگزین «فارسی» شد با این حال تابستان سال گذشته در همایشی با عنوان «افغانستان؛ گهواره زبان فارسی دری» که رئیس جمهوری افغانستان نیز در آن سخنرانی کرد برای نخستین بار از سوی مسئولان دولتی «فارسی» در کنار «دری» قرار گرفت. در آن زمان برخی ناظران آن را تغییر سیاست در بدنه اصلی حکومت عنوان کردند.
 
اشرف غنی در آن همایش گفته بود: «زبان دری ابزاری برای ایجاد یک قلمرو بزرگ فارسی بوده است و افغانستان در این قلمرو نقش اساسی داشته است، اما این قلمرو در طول تاریخ تنها محدود به ما نیست و باید نوع ارتباطات خود را در ادوار مختلف تاریخ در این قلمرو به‌وضوح بدانیم».
 
بسیاری از زبان شناسان تفاوتی بین دری و فارسی قائل نمی‌شوند و آن را میراث مشترک افغانستان، ایران و تاجیکستان توصیف می‌کنند.
+25
رأی دهید
-119

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران

    این بابا هنوز نمیدونه که در زمان سامانیان افغانستانی وجود نداشته و افغانستان کشور تازه تاسیس هست که در زمان ناصرالدین شاه توسط انگلستان برای جلوگیری از دسترسی روسها به هندوستان تاسیس گردید. حالا ما به احترام برادران افغان حرف نمیزنیم امثل این ول کن نیستند
    8
    140
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    مثل این میمونه که مش یدالله اهل قریه خشندره از توابع سراب در آذربایجان ادعا کنه که حیف شد ایران را از سلطه من خارج کردند و دادند به رضا شاه!
    12
    99
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    زنبور - کپنهاک، دانمارک

    کسی که بما ن .. بود کلاغ .. دریده بود. این ... که میخوری اندازه دهنت نیست با اون لونگی که رو سرت هست.
    6
    102
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    metalrain - استکهلم، سوئد

    خوب مثل اینکه باز مثل اینکه یک عده دست بکار شدند با این چرندیات مضحک روابط دو تا کشور همسایه را خراب کنند. این دیگه آخرش بود معلوم نیست چقدر بهش پول دادند که آبروی خودش رو فروخته. آخه عقل هم خوب چیزیه مثلا رئیس یک مملکتی برو یک کم مطالعه کن بعد حرف بزن!
    3
    77
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    agha_ehsan - تهران، ایران

    یکی به این ابله بگه اخه احمق جان خود افغانستان که یکی از استان های ایران بود و تا همین 40 سال پیش کل مردم افغانستان خودشون رو متعلق به ایران میدونستن و عکس شاه های ایرانی رو به دیوار خونه میزدن . کل وجود شما متعلق به سرزمین مادریتونه
    5
    86
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا

    از قدیم گفتن " شهر که شهردار ناداشته باشه ، غورباقه هم هفتیر کش میشه " ! با این وضعتِ حکومت در ایران ، انتظاری بیش از این نیست! اگر رضا شاه بود، تنبانِ این " قورباغه " را برای ننه آاش هدیه میفرستاد. دری یا فارسی‌ِ درباری زبانِ سلسله ساسانیست آقای بی‌ شرفِ فقیر ! بی‌ سوادی هم حدی دارد ، حدی دارد !به قولِ معروف : کسی‌ که به ما " نچسبیده بود " !! کلاغِ " جون " دریده بود !!! مجبور شدیم به خود سانسوری !
    8
    88
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    Hatef - پاریس، فرانسه

    آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، حتى ترکیه از این خوان یغما هر چه خواستند برداشتند و بردند، مولانا را که حتى یک بیت بزبان ترکى نسروده است،پیش بقیه دنیا شاعر ترک نامیده اند! همین زبان مانده بود، شما هم برادرتعارف نکن، بردار براى خودت! مملکت که بى صاحب باشد، بهتر از این نمیشود.ظاهرا فعلا مسائل مهمترى، مانند سوریه و لبنان و یمن براى سردمداران وجود دارد، شما بدل نگیر، کار خودت را بکن!
    5
    73
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    ناباور - تهران، ایران

    زبانشان فارسی دری ست و پشتو را نیز در قسمتی صحبت میکنند ، در ۱۹۱۹ از استعمار بریتانیا درآمد . نمی دانم این همه مشکلات اجتماعی و مذهبی و سیاسی دارند ، مردک بی مزه می گوید فارسی را دزدیده اند ، هنوز نامی از افغانستان نبود که ایرانیان فارسی صحبت می کردند، .
    4
    74
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    خوب، بد، زشت - نیبورگ، دانمارک

    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. گرامی مثالت خیلی عالی بود، مردیم از خنده
    5
    54
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirgheryou - تهران، ایران

    ایشون کاملا درست میگه. وقتی مطالعه و تحقیقات ندارید بیخودی جبهه نگیرید. فارسهای فعلی ایران تا قبل از خوارزمشاهیان تورک زبان به شاخه ای از زبان سانسکریت هندی یعنی پهلوی گویش میکردن. زبان فارسی دری صرفا ساخته دربار خوارزمشاهیان از ترکیب پهلوی (مشابه پشتون) و عربی و تورکی زبان فارسی فعلی یا دری رو ساختن و رواج دادن. هنوزم نواحی زیادی در ایران مرکزی به زبان پهلوی حرف میزنن. آدمهای نادان با تعصب با واقعیت برخورد میکنن. مگه چه عیبی داره؟
    93
    18
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirgheryou - تهران، ایران

    [::agha_ehsan - تهران، ایران::]. افغانستان سرزمینی بوده به نام آریانا که پارسها از اونجا مهاجرت کردن. البته این ناحیه محدوده ای بین افغانستان و پاکستان بوده.
    80
    10
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران

    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. عده پس چرا اینهمه میگم تبریزی هستی خبری نمیدی؟ حالا لو دادی کجایی هستی
    42
    9
    دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    Sahand145 - سیاتل، ایالات متحده امریکا

    برگشت داده شود به سخنان دکتر زرتشت ستوده زبان شناس ما پارسی دری نداریم زبان ایران است همه که در زبان فنلاندی انگلیسی و دیگران هم رخنه کرده ما ایرانیان ارباب جهان بودیم الان اشرف غنی که نام عرب داره میگه زبان ما را ایرانیان دزدیدند تو کجا بودی اشرف زمانی که ایران سالار جهان بود
    7
    59
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Gminor - ساکرامنتو، ایالات متحده امریکا

    منشاه زبان دری پهلوی ساسانی نیست این زبان در نواهی خاوری ایران در کنارههای دریای آمو در شهر های بخارا بلخ سمرقند وبغلان از زبان باختری وزبان های تخاری منشا گرفته است. اشرف غنی درست میگوید. ذبیح الله صفا و ملک الشعرای بهار هم بر همین باور هستند
    64
    17
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. اُتی یِریوَ. حالا چون اسم جایی را آوردم باید اهل آنجا باشم؟ گرچه متولد خشن دره بودن هم افتخار دارد، قسمتی از خاک پاک ایران است.
    11
    53
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::خوب، بد، زشت - نیبورگ، دانمارک::]. شما محبت دارید. همیشه خنده به لب و شاد باشید و اگر کسی به ایران ما خواست اهانتی بکند گوشش را بپیچانید!
    11
    57
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۸
    millionaire - منچستر، انگلستان

    چرا پیژامه پیچیده بالاى سرش ، پیژامه آستر دار
    15
    61
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Gminor - ساکرامنتو، ایالات متحده امریکا

    در زمان ساسانیان به دری دریک و به پارسی پارسیگ میگفتند. این دو زبان با اینکه هم خانواده بودند ولی جزو دو گروه مختلف زبانی به شمار می آمدند.این ترکیب فارسی دری یک مغلطه است که در دوران تسلط عرب شایع شد. آن هم علتش این بود که چون پارسیگ (پهلوی ساسانی ) در حال اضمحلال بود عرب ها و نویسنده های عرب به تمام این زبانهای ایرانی فارسی میگفتند و از این روست که فارسی دری که ترکیب نادرستی بود در کتب شعر و ادب شایع شد. البته این را هم بگویم خود پهلوی هم زبان اشکانیان بود که به نادرست به پارسیگ اطلاق شده بود چون زبان پهلوی اشکانی در زمان ساسانیان از بین رفته بود و همین اتفاق وقتی پارسیگ در زمان اسلامی از بین رفت به سر زبان دری آمد که به نادرست به آن فارسی گفتند. در حالی که فارسی (پارسیگ) زبان دیگری بود. برای گرفتن اطلاعات بیشتر به نوشته های ابن مقفع رجوع کنید. این که ابن مقفع زبان دری (دریک) را زبان درباری مدائن معرفی کرده دلیلی بر بطلان خاوری بودن آن نیست. زبان دری همان طور که گفتم ریشه در زبان تخاری دارد کما اینکه ایران تاریخی (ایران ویج) در همان محدوده خراسان و شمال افغانستان امروزی است .
    42
    11
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    CanIR1393 - کانادا، کانادا

    اینطور که این توهم میزنه فردا میگه قاره آسیا ما افغانستان بوده چین و روسیه از ما جداش کردن و زبانشو تغییر دادن.
    5
    46
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۵
    Maghshoosh - میامی، ایالات متحده امریکا

    [::millionaire - منچستر، انگلستان::]. پیژامه نیست، اراجیف تلاوت فرموده تنبانش را بر سرش کشیده اند!
    7
    51
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۷
    hassan5 - تهران، ایران

    ایران توسط نظام اسلامی ذلیل شده است و حالا موش از سر و کله اش بالا میرود.اقای غنی برو از انگلستان تشکر کن که حدود ۱۴۰ سال قبل در جهت منافع استثماری خودش افغانستان را از ایران جدا کرد.به معنی (افغان استان)توجه کن ،شما یکی از استان های ایران بودید
    3
    51
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    saeed6465 - بریستول، انگلستان

    واقعا دلم واسه اینهمه کامنت گذار میسوزه، آخه عزیزان من برید یک لحظه فکر کنید ببینید این حیوون اصلا ارزش حرف تایپ کردن داره، الان این قضیه شبیه به این می مونه که یه پاکی بره مرز ایرلند شمالی و جنوبی بگه اینوریها چرا زبون اونوری ها رو دزدیدن.
    6
    48
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    هانی‌ - اسلو، نروژ

    [::millionaire - منچستر، انگلستان::] روزگار غریبیست ای دوست نازنین. این لباس و فرم اقای اشرف غنی بخشی از فرحَنگ و نماد ملی خودشون است. لطفا چیزی رو که نمیدونیم به مسخره نگیریم. پس ما این اخوندا رو با اون قیافه حای عوضی و تایر زاپاس به سر رو کجای دلِ پُر دردمون بزاریم. انصاف حَم ادم داشته باشه بد نیست.
    45
    17
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    raha1984 - هامبورگ، آلمان

    قربون خدای بی تقصیر مرده تو گور میرقصید و اینک ۲ کلام از اشرف خانوم بشنوید و بخندین !
    9
    50
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    ناگفته - استکهلم، سوئد

    واقعا نژاد پرست تر از ما ایرانیان ملتی وجود نداره. تازه شم اینهمه به تاریخ کهن خودمون مینازیم،تهش که چی؟الان کجاییم؟الان چی داریم؟ همون افغانستان که شما آدم حسابشون نمیکنید با وجود جنگهای متعدد داخلی و بنیادگرایی اسلامی، به محض اینکه کمترین مهلتی پیدا کردند به سرعت باد در زمینه آزادیهای مدنی،حقوق زن،مطبوعات و تلویزیون ووو از ایران جلو افتادند. ما تمدن ۲۵۰۰ ساله نداریم، ما ۲۵۰۰ سال پیش تمدن داشتیم،همین.
    48
    19
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    هانی‌ - اسلو، نروژ

    [::ناگفته - استکهلم، سوئد::]. دوست خوب : در یک کلام درود بی پایان به شما.
    43
    10
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    redsky95 - تورنتو، کانادا

    یه دوست هزاره افغانستانی فارسی زبان دارم تو طرفای یورک میشینه. این دوستم میگه تو افغانستان پشتو یا افغانها هرجا فارسی زبان ببینه رو کتک میزنن. حتی تو کابل چند نفر رو تنها به علت فارسی حرف زدن کشتن. نکته بعدی اینه که افغانها و پشتون یکی هستن و زبونشون کلا پشتونه و اصلا فارسی حرف نمیزنن. این اشرف غنی یه پشتون یا افغان هست و تو همون افغانستان معروفه به حرف و رفتارای فاشیستی بر علیه فارسی زبانها. فارسی زبانها تو افغانستان افغان یا پشتون نیستن. اگه بخوام ملموستر بگم اینطوریه که فارسی زبانهای افغانستان وضعی مثل کردهای عراق دارن. کردها تو عراق زندگی میکنن چون سرزمین ابا اجدادیشونه. اما نه عربن نه عربی حرف میزنن. هرکی فارسی حرف میزنه ایرانیه. هرجای دنیا و تو هرکشوری که میخواد باشه. هرکی غیر این میگه یه جیره خوار عربستانه. اوناییم که به اصفهان حمله کردن افغان بودن. یعنی پشتو یا پشتون نه فارسی زبان. پس هموطنای من قبل توهین به هرکی این چیزا رو مد نظر داشته باشین و به همه ی افغانستانیا توهین نکنیم. حتی این فارسی زبانهای افغانستان بارها گلایه کردن چرا اونا رو با پشتون یا افغان یکی میدونیم.
    41
    4
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    redsky95 - تورنتو، کانادا

    مسئله بعدی اینه که تو هر کتاب تاریخی که به فرانسه یا انگلیسی نوشته شده سر بزنین نوشته پرشا پارسه پرشین. پرسی. حتی تا ۱۰۰ سال پیش اسمی به اسم ایران اصلا وجود نداشت. پرس یا پارس یا پارسیا گفته میشد. حتی تو ایران کسی کشور رو ایران صدا نمیکرد. تازه زمان رضا شاه بود اسم کشور به صورت رسمی به ایران تغییر یافت. و بدبختی ما اینه به جا اینکه بریم حمایت کنیم از فارسی زبانای افغانستان میایم اونا رو با افغانها یا پشتونها یکجا میکنیم. حتی اسم ایران از نظر تاریخی به تمام سرزمینای ایرانی نشین به کار میرفته. از عراق تا افغانستان و نزدیکای هند و سغد که تاجیکستان امروزی میشه. اگه نظر شخصیمو بگم بله ما داریم میدزدیم. اومدیم هویت ایرانی و اریایی رو از بقیه میدزدیم. به جا اینکه به بقیه بگیم شما ایرانی هستی اینم سندش میاییم میگیم شما ایرانی نیستی. خداییش هیچکی رو ندیدم اینطوری تاریخ رو نفی کنه. اخوندا نفی میکنن خب اخوندن مذهبی ان. اما ما چرا؟ ما چرا داریم مثل اخوندا رفتار میکنیم؟.
    45
    3
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sasan87 - سیاتل، ایالات متحده امریکا

    داداش شما یکم تاریخ ورق بزنی میبینی اصلا افغانستانی نبود اون موقع که زبان سرزمین پارس دری و پهلوی بود بعد اونوقت شما چطور وقتی نبودی رفتی گسترشش دادی و الانم مدعیش هستی .
    1
    40
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    grizzly - برلین، آلمان

    ایران زبان دری را از ما دزدی کرد!!!!؟؟ انگار در این زبان فعلی به شکل دزدیدن وجود نداره!! بجای اینکه بگه ایران زبان دری را از ما دزدید! خب تو که بلد نیستی این زبان را درست حرف بزنی چرا آبروریزی میکنی؟
    0
    21
    ‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.