ترامپ: کردها در جنگ جهانی دوم به ما کمک نکردند + ویدیو

یورونیوز :دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه از تصمیمش در رها کردن کردهای سوریه در مقابل حملات ترکیه دفاع کرد.
 
رئیس جمهوری آمریکا در توجیه این رفتارش گفت: «آنها به ما در جنگ جهانی دوم کمک نکردند؛ به عنوان نمونه آنها در جنگ نرماندی به ما کمک نکردند.» او افزود که کردها در کنار نیروهای آمریکایی برای «سرزمین‌های خودشان» جنگیده‌اند و ما پول خیلی زیادی را برای کمک به آنها خرج کرده‌ایم. او در نهایت گفت: «با این وجود ما کردها را دوست داریم.»
دونالد ترامپ در اوایل روز چهارشنبه پیش از بیان این سخنان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که عملیات نظامی ترکیه در سرزمین‌های شمالی سوریه را تایید نمی‌کند و از نظر او این کار «ایده بدی» بوده است. با این وجود در این بیانیه هیچ اشاره مستقیمی به کردها یا طرح موضوعی که حاکی از واکنش فوری آمریکا به حمله نظامی آنکارا در سوریه باشد، نکرد.
 
پس از سخنان آقای ترامپ درباره کردها و جنگ جهانی دوم، هنگامی که خبرنگاران از او پرسیدند که آیا فکر نمی‌کند با رها کردن کردها، پیامی ضعیف را به دیگر متحدان بالقوه آمریکا می‌فرستد؟ پاسخ داد: «هم‌پیمان شدن کار بسیار آسانی است.»

او افزود که برای آمریکا پیدا کردنِ متحد جدید دشوار نیست و اینکه «متحدان آمریکا از ما خیلی استفاده کرده‌اند.»
 
آقای ترامپ در حالی چنین سخنانی را بیان می‌کند که نیروهای دموکرات سوریه در یکی از آخرین پیام‌های توییتری خود اعلام کرده‌اند که حمله ترکیه «خون هزاران غیرنظامی بی‌گناه را خواهد ریخت.» آنها از جامعه جهانی و همه کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش خواسته‌اند تا مسئولیتشان را در قبال آنچه در روژاوا در حال روی دادن است، بپذیرند.
 
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه از تصمیمش در رها کردن کردهای سوریه در مقابل حملات ترکیه دفاع کرد.
 
رئیس جمهوری آمریکا در توجیه این رفتارش گفت: «آنها به ما در جنگ جهانی دوم کمک نکردند؛ به عنوان نمونه آنها در جنگ نرماندی به ما کمک نکردند.» او افزود که کردها در کنار نیروهای آمریکایی برای «سرزمین‌های خودشان» جنگیده‌اند و ما پول خیلی زیادی را برای کمک به آنها خرج کرده‌ایم. او در نهایت گفت: «با این وجود ما کردها را دوست داریم.»
 
دونالد ترامپ در اوایل روز چهارشنبه پیش از بیان این سخنان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که عملیات نظامی ترکیه در سرزمین‌های شمالی سوریه را تایید نمی‌کند و از نظر او این کار «ایده بدی» بوده است. با این وجود در این بیانیه هیچ اشاره مستقیمی به کردها یا طرح موضوعی که حاکی از واکنش فوری آمریکا به حمله نظامی آنکارا در سوریه باشد، نکرد.
پس از سخنان آقای ترامپ درباره کردها و جنگ جهانی دوم، هنگامی که خبرنگاران از او پرسیدند که آیا فکر نمی‌کند با رها کردن کردها، پیامی ضعیف را به دیگر متحدان بالقوه آمریکا می‌فرستد؟ پاسخ داد: «هم‌پیمان شدن کار بسیار آسانی است.»

او افزود که برای آمریکا پیدا کردنِ متحد جدید دشوار نیست و اینکه «متحدان آمریکا از ما خیلی استفاده کرده‌اند.»
 
آقای ترامپ در حالی چنین سخنانی را بیان می‌کند که نیروهای دموکرات سوریه در یکی از آخرین پیام‌های توییتری خود اعلام کرده‌اند که حمله ترکیه «خون هزاران غیرنظامی بی‌گناه را خواهد ریخت.» آنها از جامعه جهانی و همه کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش خواسته‌اند تا مسئولیتشان را در قبال آنچه در روژاوا در حال روی دادن است، بپذیرند. پیش‌تر برت مک‌گرگ، نماینده پیشین آمریکا در ائتلاف نظامی بین‌المللی علیه داعش نیز به این تصمیم دونالد ترامپ واکنش نشان داده و در پیامی توییتری نوشته بود: «دونالد ترامپ فرمانده کل نیست. او تصمیماتی تکان دهنده می‌گیرد آنهم بدون آنکه دانش آن را داشته باشد یا در این باره بحث و گفتگو کند. او نیروهای نظامی را بدون هیچ پشتوانه‌ای به سوی خطر می‌فرستد.» او همچنین به رئیس جمهوری امریکا توصیه کرد که «قبل از تصمیم‌گیری‌های تاریخی درباره مرگ و زندگی، با کارشناسان و تیم سیاستگذاران خود مشورت کند».
 
سناتور لیندسی گراهام که از متحدان کلیدی دونالد ترامپ در کنگره آمریکا محسوب می‌شود نیز ضمن انتقاد شدید از این تصمیم آقای ترامپ، روز چهارشنبه اعلام کرد که با سناتور دموکرات کریس وان هولن به توافق رسیده تا «تحریم‌های شدیدی» را علیه ترکیه به دلیل حمله به کردها وضع کنند. او در پیامی توییتری نوشت: «هنگامی که دولت از اقدام علیه ترکیه امتناع می‌ورزد، من انتظار حمایت جدی هر دو حزب را دارم.»
دونالد ترامپ روز یکشنبه بطور ناگهانی و پس از گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که نظامیان آمریکایی مستقر در شمال‌شرق سوریه را تخلیه خواهد کرد و به این ترتیب راه را برای حمله ترکیه و پیروزی آنکارا در مقابل متحدان اصلی واشنگتن در سوریه هموار ساخت.
 
دونالد ترامپ در حالی چنین تصمیم گرفت که نیروهای دموکراتیک سوریه در جریان مبارزات علیه داعش ۱۱ هزار تن از زنان و مردان خود را از دست دادند.
+34
رأی دهید
-73

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    منم هستم - استکهلم، سوئد
    من با خروج بی موقع آمریکا از سوریه و یا حمله اردغان دیکتاتور به کردها موافق نیستم اما از کردها هم دل خوشی ندارم. آنها بارها و بارها در طول تاریخ اثبات کردن که متحدان قابل اعتمادی نیستند و هر زمان که دارای قدرت اندک یا مطلقی شدن خودشان تبدیل به دیکتاتورهای بدی شدن و در زمانها لازم از دید خودشان از پشت خوب بلد هستند خنجر بزنند. آخرین نمونه بارزش خاندان فاسد و دیکتاتور بارزانی های کردستان عراق بود که در اوج بلبشوی داخلی عراق وکشتن شدن مردم بی گناه اعلام همه پرسی برای تشکیل کشور کردستان مستقل افتادن که عاقبت هم با رشوه گیری فرزندان بارزانی ها با خواری عقب نشینی کردن. آنها در آرزوی کردستان بزرگ خیالی هستند که از شمال راه به دریای کاسپین دارد و از جنوب راه به خلیج فارس و از غرب راه به دریای مدیترانه. حرف هم بزنی میگند ما قدیمی ترین مردم روی کره خاکی هستیم و بوق پاناکردیسم سر می دهند.هر چند که این وسط ترکها هم کم از آنها ندارنند و آرزوی دوران نکبت بار عثمانی را در سر می پرورانند و دم از پاناترکیسم جهانی میزنند. هی ...
    79
    77
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Zaall - اصفهان، ایران

    ترامپ شیر دل🤣 تر زد به تروریست های دمکرات و کومله
    94
    24
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۹
    baran10 - برون، اتریش

    ترام کوردارو دوست دارد ولی مردشون
    38
    16
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    ali1g - اوسلو، نروژ

    پوتین و اردوغان و مابقی دیکتاتورها رو ول کنید. اینو جمعش کنید.
    8
    42
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    قبائل آپاچی و کومانچی هم در جنگ ممسنی به انگلیس ها کمک نکردند، این به اون در!
    26
    61
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    soroshkhani - توکیو، ژاپن

    بعد بعضیا به این امید نشستن امریکا بیاد به جاشون بجنگه و رژیم تروریستی رو نابود کنه. همین امریکا درباره عربستان گفت وظیفه خودشونه ازخودشون دفاع کنن و جنگشون به امریکا ربطی نداره. درست میگه ترامپ به امریکا چه ربطی داره بیاد خودشو قربونی کنه؟ چرا امریکا بیاد به جای توی مفت خور بجنگه؟
    5
    59
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران

    رها کردن کرد ها توسط ترامپ مشابه رها کردن بوش پدر ،رها کردن شیعیان عراق بعد از جنگ کویت میباشد.صدام چه کشتاری که نکرد.
    3
    58
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ

    اقای ترامپ کشور شما با سلطه توسعه طلبی خود به تمام نقاط دنیا, از خلیج خوکها گرفته تا خلیج فارس ,از پاناما گرفته تا ژاپن, پیوسته مردمان این سرزمین حا رو به فلاکت و زجر رسانید ه . مرام و شخصیت شما بر مبنای پول نهانیده شده. اگر پول و اقتصاد شما رو بگیرن چیزی برای گفتن نداری. از سیاست چیزی نمیدونی, حرفهایتون رعد و برقیه! اگه کسی از شما بپرسه خانم شما اهل کدوم کشوره قطعا نمیدونی. چه برسه به نبرد نرماندی ! حمین کُردحا که تا دیروز متحد شما بودن, اکنون برای توجیح خود انها رو زیر بمباران اردوغان تنها گُزاشتی! و یقینا بزودی از اردوغان در کاخ سیاه خود پذیرا خاحی شد. اقای ترامپ: موضوع خیلی ساده هست. اینجا و اکنون کسی سخن از عشق و علاقه به مریخ و منظومه شمسی سخن نمیگه. بلکه در دفاع و عشق به انسانیت باد سخن گفت. شما در سرکوب کُردحا این بار بدون تردید, عامل قتل و کشتار, کودک و پیر و جوان و زنان کرد توسط اردوغان حستی.
    6
    49
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    اشاره ترامپ به همکاری نظامی ارتش ترکیه و ارتش امریکا در دوران جنگ کره است (۱۹۵۰ -۱۹۵۳) و حضور ارتش ترکیه North Star در کنار ارتش امریکا است.
    27
    4
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    سریال پربیننده M*A*S* H ( بیمارستان صحرایی متحرک) دهه هفتاد که هنوز هم گاهی از شبکه های تلویزیونی نوستالژیک اروپا و امریکا پخش می شود اشاره ای است به حضور و همکاری ارتش ترکیه و امریکا در الهای ۱۹۵۰ و جنگ کره .
    31
    6
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    امریکا در جنگ کره تنها واحد توپخانه U.S. 25th Infantry Division, را اعزام کرده بود. واحد North Star ستاره شمالی ارتش ترکیه ضربات مهلکی به ارتش چین وارد ساخت و از بدام افتادن توپخانه ارتش امریکا توسط چین جلوگیری کرد .
    33
    7
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    بنا بر گفته های هری ترومن (رئیس جمهور وقت امریکا) اگر امروزه در دنیا کشوری بنام کره جنوبی وجود دارد آنرا مدیون حضور نظامیان ترکیه در کره است.
    34
    7
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    ادوینو - گوالف، کانادا
    حالا که اوردوقی گوش نکرده به شما دبه درآوردی شمای احمق باید بفهمی که وقتی روسیه اس300 داد به ترکیه شما نباید ترکیه را تحدید کنید اونها وقتی دیدن که چه بروز ایران آوردید البته اقتصادی نه با ادوات جنگ برای همین نمی خواستند اف 35 از شما بخرن تا در زیرسلطه شما نباشندو ابزار جنگی دفایی خریدند اونایی که ادوایزر یا مشاوران چه سناریویه احمقانه را به شما دیکته کردن راستی شما آقای ترومپت نگاه میکنم در بیوگرافی پدرتان واقعا پدر شما در کارهای اقتصادی استاد بود شما هر چه داری از پدر دارید ممکن از نظر اقتصادی متوسط باشید اما از نظر سیاسی صفر شاید هم زیر صفر
    9
    9
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    پرسش اینست: آیا منافع استراتژیک دراز مدت امریکا به دستجات مزدور تروریستی چپ نظیر pkk و ypg اجازه ایجاد یک کره دستان شمالی با رهبری (کیم ایل- اوجالان) یک جنایتکار جنگی که غرب تحویل ترکیه داد و اکنون در ایمرالی نشسته و آب خنک می خورد ، آنهم در بیخ گوش حیاتی ترین آبراه تجارت جهانی -کانال سوئز) خواهد داد؟
    33
    7
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    یا فاطمه زهرا - آرهوس ، دانمارک

    توجه کنید، کرد، ترامپ، این، اون، اینها همه حرف است و سرکاری. آن کسی که می‌آید و می‌جنگد برای نجات، کسی نیست جز حضرت بقیة الله الأعظم عج.
    32
    7
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    ترامپ چندین بار از نقش ارتش ترکیه و همکاری نظامی ترکیه و امریکا در نجات کره از چنگ چین قدردانی کرده است. اظهارات ترامپ و یکی به نعل و یکی به میخ زدن ترامپ آنهم در این اوضاع قمر در عقرب که اگر افسار تروریستهای چپگرای پ.ک.ک از دست برود می تواند به بمب گذاری و حملات تروریستی در اروپا بیانجامد و یا تروریستهی نا امید از غرب به چین و بویژه روسیه که سالهای سال «ملا مصطفی بارزانی» را در آغوش خود پرورانده است روی بیاورند هم از این جایگاه قابل اعتنا است.
    32
    7
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ

    [::منم هستم - استکهلم، سوئد::] 1- دوستِ گرامی: بدور از جسارت حرفای شما منو یاد شعار نه شرقی و غربی حکومت اسلامی میندازه.که حَمه به غیر از خودشون مقصرن . شما حَم به حَمه نقد داری, البته به کُردا نقد توام با تنفر . رفیق: دیکتاتورحا در ۴چوبِ سیاست درونی خود در خاور میانه, مجزا عمل میکنن. اما در سیاست سرکوب علیه اقوام و اقلیت حا اسیابِ مشترکی دارن. من معتقدم نه تنها کُردح,ا بلکه دیگر اقوام در تمام منطقه باید به حقوق خود برسن. باید بساط سانترالیسم بر چیده بشه, حمه به فرحنگ و اداب و زبان خود دسترسی داشته باشن. اما در این وسط کُردحا جسورتر و قهرمانتر از اذری و بلوچ و عرب و ترکمن و غیره نیستن .خون زیادی حَم برای ریختن ندارن. بلکه کُردحا اگاه تر از بقیه حَستن.
    5
    32
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ

    ۲- اکنون ایرونی حای خودمون شب شعر خود شون رو در حَمین کردستان نیمچه ازاد عراق برگزار میکنن. دختران و پسران ما در انجا ازادن, نه خبری از شلاق حست و نه گشت ارشاد. با تمام نواقص ,اگر من در اون مناطق حق انتخاب داشته باشم, کردستان بارزانی حای بد رو رو انتخاب میکنم. در اخر پرسشم از شما اینه! چه راه کار جامدی برای کُردحا داری. کُردا باید چکار بکنن تا شما دل خوشی داشته باشین. امیدوارم اتهام کرد بودن به من نزنی . متاسفانه بنده کُرد نیستم. خودم حَم نمیدونم چه حَستم. شاید انسانی بدون اتیکت . شنگول باشی
    6
    30
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    با زبان ، فرهنگ، سنت ها ، حقوق سیاسی /اجتمایی،و حتی خود مختاری مشروط کرد ها و یا ترک های عزیز مشکلی نیست ، اما بدبختی در اینجاست که بسیاری از رهبران این مناطق که اکثرا باج به گیر دولت های بیگانه هستند خواهان تجزیه کشور هستند . در همان اولین روز های این انقلاب ننگین ، و بی طرفی ارتش ، بجای فعالیت فرهنگی ،سیاسی به پاده گان ها یورش بردند میلیون ها دلار اسلحه دزدیدند . کمیته های انقلاب که قرار بود منحل بشوند، تبدیل به سپاه اهریمنی پاسداران شدند، که همچنان سایه شوم خودش را بر کل کشور دارند
    22
    8
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا
    من کاری به کرد و ترک و غیره ندارم،اما این حرف و حرکت ترامپ در کل درسته،مردم ساده لوح هنوز فکر میکنن آمریکا قراره پلیس بین الملل باشه یا به قول پوتین آتش نشانی دنیا باشه،که هر جا درگیری و جنگی میشه دخالت کنه.دوران این نوع سیاست با آمدن ترامپ تموم شد.این سیاست قدیمی و کهنه غرب بود که آخرین بار با دوران جورج بوش و بعد با شکست فضاحت بار اوباما و هیلاری به پایان رسید. سیاست ترامپ متکی بر منفعت مادی،و متمرکز بر خود آمریکا هست.ترامپ رسما گفت حتی ژاپن و کره جنوبی برای حفاظت در مقابل کره شمالی باید پول بیشتری به آمریکا بدن همینطور ناتو و اروپا و موقع حمله ایران به ناو انگلیسی هم گفت به ما ربطی نداره خودشون باید از منافعشون حفاظت کنن و در مورد عربستان هم گفت ما پیمانی نبستیم از اونها دفاع کنیم فقط مشتری سلاح های ما هستن.این مبنای سیاست راست گرایانه هست که البته در مورد ترامپ جنبه منفعت مادی اون خیلی پر رنگ تر هست تا جنبه ناسیونالیستی و ملی گرایانه اش.ترامپ در واقع جمهوری خواه نیست .تا حد ممکن نه درگیر جنگ میشه و نه کاری به کار دولتهای کشورهای دیگه داره تمرگز فقط بر خود آمریکاست.
    27
    10
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۷
    چهارشنبه سوری ایران - فرانکفورت، آلمان

    تو بدرد همان بساز بفروشی میخوری حرفهایت نپخته است جهت رئیس جمهوری
    7
    32
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Ardelan - سارپسبورگ، نروژ
    بدگفتن ازمردمانی که خالق همان خدای هستند که عرب ها وترک ها وایرانی ها وغیره راخلق کرده وجان داده ودارای ویژه گی های بخصوص به خۆد هستند . درطول تاریخ خاک هیچ کشوری راتسخیر نکرده اند وهیچ کدام ازآن ملت و ملیت هار ادشمن خود نمی داند سزاوار آن چنان اهانتی نیستند که که موردهجوم قرارگیرند . خانواده بارزانی وپسران وبرادرزاده های جلال طالبانی بخش وجزئی ازیاغیان ومافیاهای هستند که ثروت سامان مردم بینوارابه غارت برده اند . آنها بادستی آهنین وباقلبی پرازکین به مردمان کردمی نگرند وسواربراوضاع نابسامان وبلبشوی کردستان عراق شده اند وخون مردم رامی مکن . کردها درهرجاکه باشند خودرابخشی ازسرزمینی می دانند ودانسته اند که ایران می نامند . آنهاباید دارای حق وحقوقی انسانی وخدادای باشند وازلحاظ مذهبی نباید تحت ستم وظلم قراگیرند واز محرومیت وفقر نباید بنالند وموردبێ مهری قرارگیرند . بیایید حداقل مدت کمی که هم شد باآنهاوبازندگی آنها ازنزدیک آشناشوید واین زحمت رابه خودبدهید تاهم ازمحرومیت وفقرو ازظلم وستم وحتێ ازمهربانی وازخودگذشتگی ومهمان نوازی وانساندوستی آنها بهرببرید وازآنها فاصله نگیرید .
    13
    11
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Liberte - ارومیه، ایران

    دیگه مطمئن شدم آی کیو ترامپ خیلی پایینه. جنگ جهانی دوم و نورماندی و کردها! انگار در شمال غربی فرانسه کرد وجود دارد که به متفقین کمک می کردند!
    4
    27
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Liberte - ارومیه، ایران
    اردوغان به سزای جاه طلبی های پلیدش خواهد رسید. ترامپ هم در تاریخ به بدی و جهالت یاد خواهد شد و کردها هم خواهند فهمید که از چریک بازی و گرفتن ماهی از آب گل آلود و فرصت طلبی چیزی عایدشون نخواهد شد.
    13
    15
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا
    فرهیختگانی که به نظرمن منفی دادن آیا حرف و استدلالی برای هم مخالفت دارند یا فقط به دلیل باد روده و سوزش مقعدی نظر مخالف دارند؟
    17
    6
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    منم هستم - استکهلم، سوئد
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. شما ،گرایش خاصی به تجزیه طلبی و جدایی به قول شما اقوام دارین و به همین دلیل من رفیق شما نیستم.اگر قرار بر به حق رسیدن اقوام یا ملتها به قول جدایی طلبان در ایران باشد ، ما بیش از نهصد زبان و گویش و فرهنگ در ایران زمین داریم که بخشهایی از آنها در میان کشورهای جدا شده در گذشته های دور و نزدیک ایران هنوز زنده هستند و در میان مردم آن تداوم دارد و به آن گویش یا زبان گفتگو می کنند. حالا به نظر شما قرار است چی را از چه چیزی جدا کرد؟ اصلا مگه میشه. اگر اینترنت را از تو بگیریم حتی نمیتونی بیش از بیست تا شهر یا استان را در ایران نام ببری. تمام عمرت فقط نام چند تا زبان را در ایران شنیدی که ترک و لر و کرد و بلوچ چند تایی اونا هستند. بی سوادی و ناآگاهی و ضدیت با خرد و عقل و ضدیت با ایران پرستی در حرفهات فراوان موج میزنه. عوام را خیلی راحت میشود با نشان دادن تبلیغات پروپاگاندایی تحت تاثییر قرار داد و با احساسات آنها بازی کرد .چشمهایتان رو بشوریید و جهان بینی و عقاید خودتان را بازنگری بکنید. شاید که حق با دیگری باشد و تو هنوز در خواب باشی. هی ...
    24
    11
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    Great Void - فالکلند، جزایر فالکلند
    [::منم هستم - استکهلم، سوئد::]. مطمئنم صداش بیشتر از ادعای فرهنگ 2500 ساله و کوروش نیست شما برادران فاشیست نیست که گوش فلک رو کر کرده. جالبه اول گفتی از حمله به کردا خوشحال نیستی بعد حرف از تجزیه طلبی میزنی. آخه مردحسابی حمله کردن به سرزمین ابا و اجدادی و کشتن مردم چه ربطی به تجزیه طلبی داره؟؟؟؟؟ بعدشم مثل کرکوک شهر و منطقه ای رو که صدها سال دست ساکنین اونجا بوده رو میدن دست ترکا و عربا و ما باید خ...خون بگیریم که اقایون ناراحت نشن بعدم ژست روشن فکری میگیری؟؟یکی میومد با زادگاه تو اینکارو میکرد هم از این حرفا میزدی؟خدا وکیلی یه ذره امیدیم که به ایران فدرالیسم و برابری داشتم رو با خوندن اینجور کامنتا از دست میدم. کسی که باد بکارد طوفان درو خواهدکرد.
    4
    20
    جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::منم هستم - استکهلم، سوئد::] 1- گفتم رفیق بهت برخورد! پس میگم اقا, یا سرکار خانم: اولا شما منو به بیسوادی و تجزیه طلبی متهم میکنی , که من معتقدم بیسوادی جرم نیست چون در کشاکشِ روزگار با تلاش خود, انسان حا باسواد و با شعور میشن. که بنده حَم در این راستا تلاش میکنم. ولی خطر بزرگ وقتی پیدا میشه, که بیسوادحا و بی شعورحا لباسِ عقلانیت بپوشند و فخر بفروشند. حالا چه جالبه تازگی حا مُد شده در اولین فُرصتِ بحثی با ادمای قشری و تنگ نظر, اتیکتِ ساندیس خور و تجزیه طلب بهت میچسبونن.
    1
    17
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۲- ببین: از سال ۱۹۱۸ - در جنگ جهانی اول پس ازشکست امپراتوری عثمانی، بخش نفت‌خیز موصل را نیروهای بریتانیایی اشغال کردن! و بخش بزرگی از مناطق کردنشین زیرِ حاکمیت بریتانیا در آمد. سال ۱۹۲۰ دولت عثمانی مجبور به امضاء پیمانِ سور شد. تا تشکیل یک کشور کُرد را به شرط موافقت جامعه ملل ارزیابی بکند. که در نتیجه به کردُحای ساکنِ موصل و اطراف طبق اصل ۶۴ با دولت عثمانی اجازه میداد, تا به یک کشور کردستان برسند. که بعدا با امدن امیر فیصل و تاجگذاری او در بخش حای موصل و اطراف این اسقلال صورت نگرفت. که در نتیجه شیخ محمود برزنجی علیه بریتانیا بپا خاست, و تشکیل پادشاهی کردستان را در شمال عراق اعلام کرد. که بعدا با امدن اتاتورک معادله فرق کرد. قصد ندارم تاریخ کُردحا رو تا امروز برایت بنویسم چون وقتِ زیادی میبره.
    1
    17
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۳- در ضمن بین گویش و زبان باید فرق گُزاشت. مگه در کشورِ سوئد به غیر از زبان مشترک سوئدی, در بخش حایی از ان۳ تا ۴ زبانِ دیگه استفاده نمیشه؟ ایا اشکالی داره؟ چرا مردم ایران نتوانند, بزبان مادری خود بنویسن و تحصیل بکنن؟ مگه حَمین سیستم فدراتیو در کشورحای دمکراتیک حاکم نیست؟ حَمانطور که گفتم, بنده ادمِ بی هویت وفارغِ اتیکت حَستم. امیدوارم دستگاه گرایش سنج شما , مبنی بر تجزیه طلبی بنده, این بار دچار اشکال فنی داشته باشه . بقول یکی از دوستان: من به این شعر دهان پر کُن! چو ایران نباشد تن من مباد اعتقادی ندارم. چون جانِ زیادی حَم ندارم, برای گُنده در کنی و توسعه طلبی عده ای از دست بدم. ایامت خوش
    2
    16
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    منم هستم - استکهلم، سوئد
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. فاصله نروژ تا آبادی ما در سوئد راه درازی نیست.مدیریت این سایت اجازه بده میتونم آدرس به شما بدم و به صرف شام یا قهوه دعوتت کنم تا راحتتر بتونیم حرف بزنیم. فحوای کلام شما این رو میتونم بفهمم که همچنان اصرار به استفاده قومی از زبانهای مادری دارین . آن هم در بخشی به بزرگی تشکیل خودمختاری برای به اصطلاح اقلیتها. چنین چیزی در مملکتی مانند ایران یا عراق سوریه و ترکیه هرگز شدنی نیست. مردم کردستان و دیگر اقوام باید یاد بگیرنند که در کنار دیگر مردم مملکت خود با صلح زندگی بکنند. زبان مادری را هم میشود در کنار زبان ملی هر کشوری آموزش دید و این حق را من هم موافق هستم.در سوئد و نروژ هم زبان ملی مشترک نروژی و سوئدی وجود دارد و در کنار آ« هر کسی میتواند به زبان مادری خودش هم آموزش ببیند.
    11
    2
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::منم هستم - استکهلم، سوئد::] بعله! لُپ کلام من اینه: تمام مردمان یک سرزمین حق دارن, بزبان مادری خود بنویسن و تحصیل بکنن, و اداب و رسوم خود رو حم داشته باشن. داشتن زبان مشترک جهت ارتباطات حَم لازمه. کما اینکه می بنیم در خیلی از کشورحا و کشورحای استعماری, زبان استعمار زبان مشترک محسوب میشه. البته در حَمین کامنت شما ۲ تا تناقض دیده میشه. اول میگی حَم چنین چیزی مقدور نیست. {من میگم در اقلیم کردستان شده} در انتها میگی موافق حَم چنین کاری حستی! و تاکید میکنی که در سوید و نروژ زبان مادری حَم تدریس میشه .پس اشکالی نداره! ببین: اسم اصلا مهم نیست که چه باشه. میتونه خودمختار باشه, یا اقلیم, یا فدراتیو, یا جمهوری . مهم اینه حَمه دارای حقوق یکسان باشن, چون سوید و غیره.در انتها از دعوت شما به استکهلم سپاسگزارم . ولی معمولا انسانها قهوه رو با دوست و رفیق و اشنا صرف میکنن. که بنده در این محدوده نمی گنجم . چون متاسفانه به من ایراد گرفتی, چرا شما رو رفیق خطاب کرده ام. شاد باشی
    2
    12
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    vikingoslo - اسلو ، نروژ
    ترامپ یه شخص کاملا احمق و محروم از اندیشه و سواد سیاسی ست و جالب در یان چند سال هرگز حاضر نشد هیچ فرد آگاه و به درد بخوری را مشاور و معاون خود کند و همه را یکی یا قبول نکرد و یا دیوانه گان و افراطی ها را به دور و بر خود جمع کرد و این هم شد آخرش که برادران کرد را بعد از این همه جنگ و دلیری که در سرکوب جانوران داعشی از خود نشان دادند حالا رهایشان کرده که اردوغان زن و بچه های آنها را زیر توپ و تانک بگیرد . امریکا هرگز کلاهی به گشادی ترامپ سرش ملتش ندیده بود .
    1
    12
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ۱. امریکا در ابتدا جناب ملا مصطفی بارزانی را که سالها در آغوش روسیه در مسکو تعلیم «چپ انقلابی» دیده بود از چنگ روسیه درآورد و در آغوش خود نشانید، بعد فرستاد در «بیمارستان جورج تاون-واشنگتی» به مرگ طبیعی فوت کرده شد!
    14
    1
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ۲. سپس و بچه های دلار پرست او را که تو سر و کله هم می زدند با پیشمرگان یعنی پیشقراولان بژی بژی مرگ(زنده باد مرگ) با مقداری پول و اسلحه و good fighter نمک گیر کرد، و بدینوسیله خیالش جانب روسیه و دستیابی به نفت کرکوک راحت شد.
    14
    1
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ۳. برای اطمینان از اینکه این دسته جات مزدور دلار پرست بعد از انجام خوش خدمتی در مقابل پول، دبه در نیاورند، سرش را محکم گرفته و تهش را بسمت متحد استراتژیک خود و جنگنده های f-16 متحدش در ناتو که از پایگاه اینجرلیک بر می خیزند چرخانیده است. همین !
    12
    1
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ۴. تروریستهایی که در رویای رهبری «کیم ایل - اوجلان» و «کره دستان - شمالی» بودند ، آنهم بیخ گوش کانال سوئز و مهمترین آبراه تجارت جهانی! حال بجای نشستن بر صندلی، باید پایه های صندلی را تحمل کنند!
    12
    1
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    تو بندگی چو گدایان به شرط مزد کنی - ٬٬دوست٬٬ هم روش صندلی پروری داند! ! دلار چشم و YPG را بقدری کور کرد که حتی به همسایگان عرب و ترکمن خود رحم نکردند، آنها را از زمینهای خود بیرون راندند و خانه هایشان را آتش زدند و از عاقبت طالبان درس نگرفتند.
    8
    1
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    گفت آنجای تنگ دلار دوست را - یا پایه صندلی پر کند یا خاک گور
    13
    1
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا::]. دوست عزیز با بخش هایی از نظرات شما توافق دارم اما شما کمی گرفتار تبلیغات و پروپاگاندا هستید. از کره شروع کنیم . قرنها چینی ها و ژاپنی ها پدر شان را در آوردند .جنایت ژاپن و تجاوز به صدها هزار دختر به کنار ؛ بعد آمریکا کل شمال کره را با خاک یکسان کرد . ۹۰ درصد پیونگ یانگ از بین رفت. از ترس بعدها بمب اتمی ساختند و حتی یک پشه در خاک ژاپن و کره جنوبی و آمریکا نکشته اند ؛ اما پرو پاگاندابه شما میگه که کره خواهان جنگ و نابودی منطقه است. پس امریکا باید ناو داشته باشه و میلیاردهادلار اسلحه بفروشه. حالا سوال اینجاست ؛اگه کره غیر اتمی بشه ؛ تکلیف آمریکا در منطقه چی میشه. از کی باید باج بگیره. آمریکا احتیاج به دیکتاتوری در کره شمالی و ایران دارد . درامدش از وجود چنین کشور هایی است
    1
    3
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا::]. ادامه. امریکا و روسیه برای کسب هژمونی؛ جنگ و آشوب به پا میکنند و بعد هم با منت گزاری و باج گیری نقش پلیس و آتش نشانی بین المللی ایفا میکنند . اگه شوروی و امریکا افغانستان را محل زور آزمایی خودشان نکرده بودند ؛ اکنون پدیده مجاهدین و طالبان و القاعده را نداشتیم .داعش و اسد هم همین داستانه . الان هم خواهان آشوب در ترکیه و سوریه و عراق هستند .
    0
    0
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    منم هستم - استکهلم، سوئد
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. اگر رفیقم میبودی که میگفتم شب هم نزد ما بمونی. اما چون احترام بر مهمان واجبه تنها به صرف قهوه یا شام دعوتت کردم حتی اگر رفیقم نباشین.ثانیا شما عادت دارین حرفهایی را که بر مزاج تان خوش نمیاد بر میل خودتان برداشت بکنین و با مغلطه و سفططه جور دیگری نمایش بدین. اون چیزی که در مراکز آموزشی اینجا هست بر اساس زبان ملی آن کشورها آموزش داده میشود و زبان مادری اختیاریست و تنها برای پاس نگه داشتن زبان مادریست نه چیز دیگر. قرار نیست که انسان چرخ را دوباره از نو اختراع بکند. اما میتواند به کیفیت آن بیافزاید. ضمنا منظور من از هرگز نمیشود هم تشکیل کشوری مستقل به نام کردستان هستش وگرنه داستان تشکیل آن چیزی که الان میبینین که در تاریخ هست که شما مرقوم فرمودین.اما باید ببینین که کردها چه چیزی را از دست دادن و بعد از این همه سال چه بدست آوردن و چند سال دیگر قرار است انسانهای بی گناه اسیر نادانی و جاه طلبی افراد خاصی همچو آل بارزانی ها بشوند. نمونه بارز جدایی از مام وطن و بطن زاد خویش، کشور آذربایجان است که بعد از این همه سال اسیر داغ دیکتاتوری روس و غیره هستش.آسوده بخواب ...
    2
    4
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    ترامپ از حماقت دست خامنه ای و احمقی نجس را از پشت بسته، این مردک واقعا نشون داد که انازه یک گاو فهگم نداره. بگذریم ولی همه دیدند بعد از خیانتی که به کردهای عراق کردستاره اقبالش رو به افول گذاشت،حالا هم کارش به جاییی رسیده که بهترین متحدهاش بهش پشت کردند و کارش راره به استیضاح کشیده میشه. این مردک تعادل روامنی نداره و به درد ریس جمهوری کشوری مثل امریکا نمیوره این بیشتر به درد دکتاتوری میخوره که در کشوری مثل بلاروس حکومت کنه یا سر قبیله مغولها باشه مثل اردو غاز. در هر حال با اینکارش ترامپ هم خودش را ضایعتر از انی هست ضایعتر کرد هم اولین قدم شروع یک جنگ داخلی مثل سوریه در ترکیه را هم برداشت.به امید نابودی این قوم مغول که مثل سرطان افتادن به جان ایران و کردها .فلات پامیر سرزمین قوم اریایی .یونانیها و ارامنه است و توسط مغلکها اشغال شده
    3
    0
    شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::منم هستم - استکهلم، سوئد::] از گفتگو و بحث با شما خوشحالم. پس قبل از اینکه وارد فاز خستگی بین دگر دوستان بشویم , این موضوع از طرف بنده بسته و بایگانی میشه. شاد و تندرست باشی
    0
    1
    یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.