کوچر بیرکار، ریاضی‌دان ایرانی برنده مدال فیلدز و اندیشمند برتر سال ۲۰۱۹ مجله پراسپکت

کوچر بیرکار، ریاضی‌دان ایرانی برنده مدال فیلدز و اندیشمند برتر سال ۲۰۱۹ مجله پراسپکت بی بی سی :مجله بریتانیایی "پراسپکت" کوچر بیرکار، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه کمبریج بریتانیا را به عنوان "اندیشمند برتر" سال معرفی کرد. ‌این مجله ۵۰ نفر را برای به دست آوردن عنوان "اندیشمند برتر" سال نامزد کرده بود و از خوانندگانش خواسته بود که از میان آنها یکی را انتخاب کنند. آقای بیرکار بر اساس رای ده‌ها هزار نفر انتخاب شد. ‌
 
‌‌‌ پروفسور بیرکار ۴۱ ساله و از کردهای ایران است که به خاطر پژوهش‌هایش در هندسه جبری، در شاخه هندسه دوسوگویا، معروف است و پیش از این هم برنده مدال فیلدز، معتبرترین جایزه ریاضی در جهان شده بود.‌
 
کوچر بیرکار که متولد مریوان در استان کردستان است به مجله پراسپکت گفته است خانواده‌اش در روستایی کوچک، کشاورز بوده‌اند و در کودکی با برادراش روی زمین کار می‌کرده است. آقای بیرکار می‌گوید مادرش هیچ‌وقت مدرسه نرفته و پدرش تنها در مقطع ابتدایی درس خوانده است.
 
برادرش که شش سال از او بزرگتر بوده متوجه استعدادش شد و به او کمک کرد تا روی ریاضی متمرکز شود. او در ۱۰ یا ۱۱ سالگی ریاضیات و فیزیک پیشرفته،‌ معادل سال آخر دبیرستان می‌خوانده است.
 
کوچر بیرکار سپس وارد دانشگاه تهران شد و در سال ۲۰۰۰ میلیادی هنگامی که دانشجوی دوره کارشناسی بود به بریتانیا سفر کرد و درخواست پناهندگی سیاسی داد. نام آقای بیرکار قبل از مهاجرتش به بریتانیا فریدون درخشانی بود. او بعد از مهاجرت به "کوچر بیرکار" تغییر نام داد که به کردی یعنی "مهاجر ریاضی‌دان". آقای بیرکار می‌گوید "بیرکار" به کردی فقط به معنی ریاضی‌دان نیست و "اندیشمند" هم معنی می‌دهد. ‌
 
پروفسور بیرکار معتقد است نیمی از ریاضی علم است و نیم دیگرش هنر. اما ریاضی برای او با روانشناسی، انسان‌شناسی، تاریخ طبیعی و موسیقی هم گره خورده است.
 
آقای بیرکار به مجله پراسپکت می‌گوید زمانی که دارد روی مسئله ریاضی کار می‌کند موسیقی کلاسیک غربی یا کردی گوش می‌دهد. ریاضی‌دان مورد علاقه او، الکساندر گروتندیک است؛ یکی از نظریه‌پردازان مطرح در هندسه جبری. الکساندر گروتندیک ریاضی دانی است بی‌ملیت؛ او متولد آلمان است اما از دست نازیها به فرانسه فرار کرد. گروتندیک در فرانسه، انستیتوی ریاضی این کشور را به دلیل اینکه بودجه‌اش از سوی ارتش فرانسه تامین می‌شد، ترک کرد و به ویتنام رفت و در اعتراض به بمباران آمریکا در جنگل‌های نزدیک هانوی ریاضیات تدریس می‌کرد.
 
مجله پراسپکت هر سال ۵۰ اندیشمند را معرفی می‌کند و از خوانندگانش می‌خواهد به کسی که از نظر آنها برتر است رای دهند. این فهرست تنها به حوزه‌های علمی محدود نیست و اندیشمندانی در زمینه‌های ادبی، فلسفی، حقوقی و اقتصادی هم در بین نامزدها هستند. ‌
 
بر اساس رای خوانندگان دو‌ نفر بعد از کوچر بیرکار عبارتند از ، مکس روزر (اقتصاددان و تحلیلگر داده) و هومن حداد (رئیس بخش تکنولوژی‌های جدید برنامه غذایی سازمان ملل متحد).
 
آقای حداد مبتکر پروژه‌‌ای در برنامه غذایی سازمان ملل متحد است به نام "بیلدینگ بلاکس". در این پروژه برای اولین بار از فناوری "بلاک‌چین" یا "زنجیره بلوکی" برای کمک‌رسانی به پناهجویان تحت حمایت سازمان ملل متحد استفاده می‌شود. استفاده از این فناوری دیجیتالی در برنامه غذایی سازمان ملل موجب‌ می‌شود کمک رسانی به پناهجویان آسان‌تر و به صرفه‌تر انجام شود و همینطور به مروز زمان واسطه‌ها برای کمک رسانی و کلاهبرداری‌ها کمتر می‌شود. ‌
 
آقای بیرکار در اوت سال گذشته میلادی برنده مدال فیلدز، معتبرترین جایزه ریاضی در جهان شده بود. مدال فیلدز به "جایزه نوبل ریاضی" معروف است و یکی از عالی‌ترین افتخارات این رشته محسوب می‌شود. پیش از کوچر بیرکار، مریم میرزاخانی، دیگر ریاضی‌دان ایرانی، این جایزه را دریافت کرده بود.
 
آقای بیرکار برنده جایزه معتبر "لورهولم" هم شده است.‌
 
این ریاضی‌دان سرشناس درباره رویایش زمانی که در ایران بوده گفته است آن زمان روی دیوار باشگاه ریاضی که به آن می‌رفته، عکس برندگان مدال فیلدز بوده است و زمانی که به آنها نگاه می‌کرده به خودش می‌گفته "آیا می‌توانم زمانی آنها را ملاقات کنم. آن زمان در ایران حتی نمی‌دانستم می‌توانم به غرب بروم. "
 
حالا اگر تصویر او بر دیواری در یک کلاس ریاضی در ایران نصب شده باشد، ریاضی‌دان‌های جوان می‌دانند همه چیز تنها به رویا ختم نمی‌شود. ‌
+37
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان
    باعث افتخارند.
    17
    28
    ‌پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    کسی که هویت خودش رو نفی میکنه بجای اینکه قبولش بکنه و برای مردم خودش کار بکنه یه قرون هم ارزش نداره. این مدال هم مال انگلیس هست نه ایران و کردهاش
    30
    30
    ‌پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    فرق آدمهای موفق و نخبه در هوششون نیست بلکه در ریسکهای به موقع اونهاست. طرف ریاضی دانشگاه تهران قبول شده و به جای اینکه مثل ما اسکلا بره لیسانسشو بگیره و فوقش فوق لیسانس و دکترا هم بگیره در ایران بیکار بمونه یا فوقش یه شغل تدرس یا کارمندی بگیره در همون دوره کارشناسی رفته درخواست پناهندگی سیاسی داده و رفته و موفق شده در جوامع سالم استعدادش رو شکوفا کنه. اونم یه بچه روستاهای مرزی! من بیشتر از این جایزه به جسارتش آفرین میگم. در ایران همیشه سرکوب شدم. دوران دبستان دوران راهنمایی دوران دبیرستان و دوران دانشگاه و دوران سربازی و دوران کار. در ایران کثافتی به نام سرکوب همدیگه اپیدمی شده. ملت بزرگ و سرکوبگر ایران حکومت جمهوری اسلامی نمادی از خودتونه. شمایی که حتی از سرکوب فرزندان یا خواهر برادر یا دوست و رفیق و همکار خودتون هراسی ندارید از چی مینالید؟ از خودتون.
    19
    21
    ‌پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    کلاس سوم راهنمایی بودم معلم درپیت علوم بچه هارو طبقه بندی کرد. 1نفر رو گفت لیسانس میگیره 3نفر رو گفت فوق دیپلم و چنتا رو دیپلم و منو و چنتا رو گفت دیپلم ردی و باقی سیکل. یه جونور عقب مونده با مغز معیوبش مارو طبقه بندی کرد. آخرش من با درس نخوندن و بدشانسیهای زیاد شدم فوق لیسانس برق و مخابرات یه دانشگاه معروف تهران و خودم دنبال دکترا در ایران یا خارج نرفتم. چون حوصله و اعتماد به نفسی برام نموند و باید کار میکردم. از طرفی خارج هم دوس نداشتم برم که فاند تحصیلی بگیرم. معلمای دیگه هم هر کدوم یه مدلی چپ و راست مارو میزدن و تحقیر میکردن. میرفتن باشگاه رزمی و رو ما تکنیک تمرین میکردن به بهانه تنبیه. یه معلمی داشتیم دوم راهنمایی چلغوز پزشکی قبول شده بود همچین قیافه ای برای ما میگرفت که انگار از باسن آسمون افتاده. آخه مشنگ تو که با پول معلمی داری زندگیتو ساپورت میکنی قیافه گرفتنت چیه؟ کوچیکترین انتقادی میکردیم از کل معلما و ناظمها و مدیر مدرسه کتک میخوردیم حتی ممکن بود از منطقه هم نماینده ای برای زدنمون بیاد. ما درس نخوندیم بلکه سالها بهمون تجاوز شد. اینم عاقبتمون با این حکومت و اوضاع
    12
    14
    ‌پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. آفرین بر تجربه تلخ فرهنگی ایران زمین که باید همانند شما بیپروا نوشت و این فرهنگ ناپاک و لوس و ننر ایرانی را تکانش داد.
    6
    10
    ‌پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::scandal - برلین، آلمان::]. دوست عزیز اینکه آدم انتقاد بکنه و جامعه رو تکون بده خیلی خوب هست و از این نظر من با شما موافق هستم ولی انتقاد با عیبجویی همراه با نفرت متفاوت هست . اولی همیشه راه تغییر هم در خود داره دومی احساس تحقیر و از خود بریدن و نا امیدی داره. مشکلی نیست شما رفتی و خودت رو آلمانی میدونی ولی مطمئن شو مردم آلمان حداقل قسمت بزرگی از آونها ( نمیگم همشون) تورو آلمانی میدونن وگرنه به سرنوشت یکی از دوستای من دچار میشی که برگشت پاس آلمانیش رو پاره کرد چون چند بار توی فرودگاهها بهش گفته بودن تو آلمانی نیستی تو مهاجری هستی که از این پاس سو استفاده میکنی!!! پس همیشه یه راه برگشت برای خودت بذار
    4
    9
    ‌پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    در مورد آقا کوچر یه دانشجوی ایرانی ازش در حاشیه یه سمینار به فارسی سوال ریاضی میکرد این بابا جواب رو به انگلیسی میداد که لهجه فارسی توش موج میزد و وکابلاری خوبی هم نداشت!! حساب کن آدم اینقدر خودش رو مسخره بگیره و مبتذل؟! در فیلم زندگینامش اصلا نمیگه ایرانی هست فقط میگه کورد هستش کورد!!! یعنی حساب کن 12 سال مدرسه مجانی 4 سال دانشگاه و خوابگاه مجانی در امیرآباد ! باید خیلی متنفر و بی فرهنگ باشی اینجور رفتار کنی. من نمیگم مردم ایران خوب هستن هممون از بی فرهنگی و جهالت این مردم لطمه دیدیم ولی آدم باید ظرفیت داشته باشه همون کسانی که غرب رو به اینجا رسوندند مثل لینکلن و جفرسون و فرانکلین و بقیه کم سختی نکشیدند.
    20
    25
    ‌پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    یه شب مهتاب - استکهلم ، سوئد
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. این همه عقده نشان کمبودهای فراوان در وجودته.به فکر خودت باش.
    13
    10
    ‌پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::یه شب مهتاب - استکهلم ، سوئد::]. مرصی که توهین کردی به من گفتی عقده ای من بجاش بهت توهین نمیکنم میذارم خوانندگان ببینند چقدر از سوئد فرهنگ یاد گرفتی!!! حالا لطف کن دقیق توضیح بده ببینم عقده هایی که دیدی من دارم کدامها هستند !!
    6
    9
    جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    seniorjesus - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    آقای ازرمیانه با احترام من با شما مخالفم.اگر این آقا تو ایران میموند و هویتش رو به قول شما حفظ میکرد الان یا به اسم کوموله و تجزیه طلب کشته بودنش و یا گوشه زندون انداخته بودنش .این آقا یک نابغه هست و یک هموطن که من بهش افتخار می‌کنم
    3
    7
    جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::seniorjesus - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. اولا این آقا سیاسی نبوده که بخوان بگیرندش دانشجوی دانشگاه تهران بوده درسش هم تموم کرده. اینکه میبینی پناهندگی سیاسی گرفته فقط بخاطر خارج رفتن بوده و بس. احتمالا هم خودش رو به انگلیس بعنوان جدایی طلب کرد جا زده. ثانیا دوست خودم رباضی میخوند درست مثل ایشون ادامه داد فوق و دکترا گرفت همون موقع که فوق گرفت توی دانشگاه آزاد تدریس میکرد الان هم استاد بهترین دانشگاه هستش . میخوام بگم ایران اونجوری که تبلیغ میشه اوضاع بد نیست. اون دوست من شاگرد اول بود این آقا احتمالادر حد شاگرد دوم بوده. نمیگم نبوغ نداره. در مورد حفظ هویت که میگی میتونست توی همون انگلیس هم اسم اصلیش رو نگه بداره هیچ فرق در زندگیش نمیکرد و میتونست توی مصاحبه بگه که ایرانی هست حقیقت هم همین بود و اونم هیچ فرقی توی زندگیش نداشت. درست نیست توی یه کشوری بزرگ بشی آموزش رایگان استفاده کنی بعد نگی مال اونجا هستی! در ضمن میتونه با دانشجوی ایرانی که فارسی ازش سوال میکنه فارسی حرف بزنه چون بهتر منظور رو میرسونه
    5
    7
    جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    یه شب مهتاب - استکهلم ، سوئد
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. "تلاش کن که بیشتر بخوانی و یاد بگیری. برای منم منم کردن یه خرده زودته.
    2
    2
    شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    برای جناب آقای کوچر بیرکار آرزوی مؤفقیت دارم . نکته جالب اینکه بر خلاف آنچه در این متن خبر آمده ، اسم و فامیلی که ایشان برای خود انتخاب کرده(کوچر بیکار) کلمات کردی نیستند، هر چند این کلمات در زبان کردی معمول بوده و استفاده می شوند. ۱. «کوچر» کلمه ای است ترکی بعبارت صحیحتر ترکی جغتایی Proto-Turkic از مصدر «کوچ köç و یا göç». نوشته میشود. کلمه «کوچه» نیز بمعنی محل گذر نیز از همین «کوچ» ترکی مشتق شده است. ۲. «بیرکار» کلمه ای است سانسکریت- هندی परकार بمعنی پرگار. هم از اینرو بیرکار(پرگار سانسکریت) در زبان کردی مترادف علم محاسبه(ریاضیات) بکار برده می شود. دیگر بار برای آقای بیرکار آرزوی مؤفقیت در علم و زندگی دارم.
    2
    2
    شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::یه شب مهتاب - استکهلم ، سوئد::]. من ازت خواستم توضیح بدی در مطالبی که نوشتم چه چیزی مبنی بر عقده مشاهده میکنی .یعنی اینکه تحلیل کنی ...بعد میایی کلی گویی میکنی فوری میری..! ببین مشکلات خودت رو! حالا اگر دوباره از اینجا عبور کردی لطفا تحلیل کن ببینیم در این لیستی که من از اشکالات اساسی این دوستمون نوشتم چه چیزی هست که من رو عقده ای نشون میده؟. برای اینکه بهت کمک کنم من این مطالب رو در اعمال ایشون درست نمیدونم : 1-معرفی خودش بعنوان کرد نه بعنوان ایرانی در حالی که ایرانی هست و دانشگاه تهران درس خونده. 2-وقتی دانشجوی ایرانی به فارسی ازش سوال میکنه چرا به انگلیسی اونهم با لهجه فارسی جواب میده ؟ این یه جور خودباختگی هست
    2
    2
    شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    همینکه گفته کرده و نگفته مغل است و عکس عطا خر را بالا نبرده و داد نزد تو استادیوم خلیج ع ر ب ی نشان داد یک اریایی اصیل و فرزند این اب و خاک است.احتمالا اروقاز فردا پس فردا میده یک مجسمه در استانبول ازش بسازن و زیرش مینویسه دانشمند لر بزرگ لر ترک لر ...
    2
    2
    یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. این هم در کتاب تاریخ قژ و فژ تر و چس امده نوشته مغل ابادی
    2
    2
    یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    در جواب بعضیها باید گفت رصا شاه کبیر میبایست از شما فقط برای بارکشی استفاده کنه نه اینکه اجازه بده که برید مدرسه و بعد هم اگر بار خورد دانشگاه و مهنندسی برق بگیری انهم از نوع سخترینش، واقعا قوم اریایی اگر دوست و دشمنش را خوب میشنخت وضعیتش به اینجا نمیکشید.
    2
    2
    یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    saryas - برلین، آلمان
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. این چرندیات را از کدام کتیبه سنگی ساخت ترکیه در اوردی، اولا کلمه بیر یک کلمه ا>صیل کردی به معنی تفکر و فکر کردن و همچنین به معنی اعتقاد و باور هم میباشد و کلمه کوچ یک کلمه اصیل ایرانی است که هم در زبان اصیل قوم اریایی ایرانی هم زبان کردی و هم در زبان فارسی استفاده میشه و معنی در هر دو زبان یکی است، تنها تشابه لغات به معنی این نیست که لغت عاریتی است. برای مثال قره گوز لو یک فامیلی ترکی است که هر سه کلمه در فارسی معنی چیز دیگری میدن یا معنی بز دا' ده یک وزیر اردوغان هم هست در زبان فارسی بز و داغ معنیشون روشن است.
    2
    1
    یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.