ماجرای تیر خلاص به سرتیپ خلبان عباس بابایی در تبریز

امیر فرشاد ابراهیمی - ایران بریفینگ: بعد از کشته شدن فرماندهان درهواپیمای سی ۱۳۰، شهادت فرماندهان کلیدی سپاه پاسداران و ارتش در میدان‌های نبرد نیز شدت می‌گیرد:
 
«محسن وزوایی بهار ۶۱
 
غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری؛ زمستان ۶۱
 
احمد متوسلیان؛ در بهار ۶۱ به همراه چهار تن دیگر در لبنان ناپدید می‌شود
 
محمد بروجردی؛ تابستان ۶۲
 
محمدابراهیم همت؛ زمستان ۶۲
 
مهدی باکری؛ زمستان ۶۳ »
 
عمده وجه اشتراک این فرماندهان نیز نارضایتی شان از نحوه اداره جنگ بوده است، ویدئوی زیر، صدای حسن باقری است، سخنان این شهید را که پس از عملیات رمضان بیان کرده نارضایتی شدید او را از نحوه عملیات و مدیریت جنگ مشاهده می کنید:« ما برایمان شهید دادن در شناسایی سخت شده، ولی خیلی راحت شده که ۳۰۰ جنازه را در عملیات وسط معرکه بگذاریم و عقب برگردیم. کار کردن قبل از عملیات خیلی سخت شده، اما تلفات دادن در داخل عملیات خیلی ساده شده و هیچ به روی خودمان هم نمی‌آوریم. هنوز مطالب این عملیات به صورت کامل در داخل مردم منعکس نشده است، الان اگر داخل مردم بروید، سرشان علامت سؤال است که جنازه بچه‌های ما کجاست. بروید شهرتان تا ببینید چه خبر است؟
 
او این سخنان را در قرارگاه جنوب در شهریور ۱۳۶۱ می گوید و بهمن ۱۳۶۱ در منطقه فکه هنگامی که مشغول شناسایی منطقه دشمن و آماده‌سازی عملیات والفجر مقدماتی بود، در سنگر دیده‌بان مورد اصابت گلوله خمپاره ظاهرا خودی قرار می گیرد و به شهادت می رسد.
 
و یا در مورد احمد متوسلیان فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله که در اوج جنگ ایران و عراق با توجه به اینکه مهمترین و استراتژیک ترین لشکر سپاه ، لشکر ۲۷ بوده است فرمانده اش به لبنان فرستاده می شود و بعد از مفقود شدنش فرمانده وقت کل سپاه می گوید :راحت شدیم !
 
کامران غضنفری در هفته نامه نه دی نوشت: یکی از اعضای سپاه تعریف می کند که یک روز در جلسه ای در مقر سپاه در تهران واقع در خیابان فلسطین، از یکی از مسئولین سپاه سؤال می شود که این چه برخوردی بود که با حاج احمد متوسلیان کردید ؟ مگر قرار نبود که در تبادل با اسرائیل ، او آزاد شود؟
 
اما فرد مقابل پاسخ می دهد : «احمد متوسلیان دندان کرم خورده ای بود که ما آنرا کندیم و انداختیم دور»
 
یکی از دوستان نزدیک حاج احمد متوسلیان نیز نقل می کند که حاج احمد به دو نفر در سپاه لقب «ماست فروش» داده بود و معتقد بود که «این ها عناصر عملیاتی نیستند و فقط بلدند در ستاد بنشینند و دستور بدهند.» به نظر می رسد که همین دو نفر تشخیص دادند که احمد متوسلیان دیگر تبدیل به دندان کرم خورده شده و باید او را دور انداخت! نقل شده که وقتی این دو نفر خبر اسارت حاج احمد را می شنوند، بسیار خوشحال می شوند!
 محسن رضایی : «احمد متوسلیان دندان کرم خورده ای بود که ما آنرا کندیم و انداختیم دور» در همین مورد برادر احمد متوسلیان در مورد دندان کرم خورده بودن احمد می گوید : یک سری صحبت‌هایی همیشه در خصوص حاج‌احمد متوسلیان وجود داشته که با اسم رمز «دندان کرم خورده» مشخص می‌شود. به این معنی که اهمال‌کاری‌هایی در خصوص پیگیری سرنوشت آنها صورت گرفته است نظر شما چیست؟
 
احتمال دارد مسائلی پشت پرده باشد. همان زمان یک شخص امریکایی که رئیس دانشگاه‌های لبنان بوده توسط نیروهای مقاومت اسیر می‌شود که با دیپلمات‌ها معاوضه شوند منتها آن طور که می‌گویند از تهران دستور می‌آید و به بچه‌های سپاهی که آنجا بودند می‌گویند شما برگردید و دخالت نکنید. این اتفاق در اولین سال ربایش حاج‌احمد و سه دیپلمات دیگر بود. این قضیه است که باعث می‌شود احتمال سیاسی‌گری در خصوص این مسئله وجود داشته باشد. الان ۳۴ سال از ربایش حاجی و دوستانش می‌گذرد. برای ما که خانواده‌اش هستیم طی این سال‌ها به خوبی تجربه شده که هر سال در سالگرد آزادی خرمشهر و سالگرد اسارت این چهار تن مرتب از حاجی و دیپلمات‌ها می‌گویند و خبرنگاران و رادیو و تلویزیون این‌ها را مطرح می‌کنند و بعد از چند روز فراموش می‌شوند و می‌افتد سال بعد.
 
اما یکی دیگر از مرموز ترین مرگ مشکوک فرماندهان نظامی کشته شدن سرتیپ بابایی است که به عنوان مرموز ترین کشته شدن فرماندهان نیروی مسلح و یک راز همچنان یاد می شود .
 
مرگ مشکوک سرتیپ عباس بابایی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در صبح روز پانزدهم مرداد سال ۱۳۶۶ که به گفته سورنا ستاری فرزند شهید منصور ستاری «یک راز» است به وقوع می پیوندد .
 
وی همراه با یکی از خلبانان نیروی هوایی (سرهنگ علی محمد نادری) به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کار صحیح اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای اف-۵ دو کابین از پایگاه هوایی تبریز پرواز و وارد آسمان عراق می شود، بابایی و نادری پس از انجام دادن مأموریت، به هنگام بازگشت، گفته می شود در منطقه عملیاتی سردشت در ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ مورد هدف شلیک توپ ضدهوایی شیلکا ۲۳ میلی‌متری پدافند خودی قرارگرفته و از ناحیه سر مجروح و بلافاصله کشته شد. این روایتی است که اکنون جمهوری اسلامی از مرگ او گفته است، اما این روایت نمی تواند درست باشد چرا که اولا شلیکا یا ( ZSU-۲۳-۴) چهار لول هست و معمولا با اختلاف نهایت ۲۰ تا ۵۰ سانت به هدف می خورند و اگر یک گلوله شلیکا به گلوی عباس بابایی اصابت کرده باشد قطعا باید یک یا دو گلوله دیگر نیز به هواپیما اصابت کرده باشد که اینگونه نبود اما از همه مهمتر گلوله شلیکای ۲۳ میلی متری طبعتا باید نه تنها کابین را منهدم کند بلکه سر بابایی را نیز می بایست متلاشی کند اما در این حمله کابین او سالم و فقط قسمت کوچکی از شیشه کابین شکسته و گلوله ای قطعا کمتر از کالیبر ۲۳ به گردن وی اصابت کرده و سر و گردن کاملا سالم هستند.
 
از نحوه کشته شدن سرتیپ بابایی به عنوان مرموز ترین کشته شدن فرماندهان نیروی مسلح و یک راز همچنان یاد می شود محافظ عباس بابایی این مطلب را تلویحا اعلام کرده :
 
«بابایی همیشه در مورد بیت المال سفارش می کرد، دعا می کرد خدا مرگش را شهادت قرار دهد و به نحوه ای باشه که بیت المال ضرری نبیند، آخر هم یک گلوله کوچک خورده بود به شیشه کابین که سریع هم بعدش ترمیم کردند »
 
کلیدی ترین و اصلی ترین سئوال این است چگونه می شود تیری با کالیبر سبک بتواند به کابین هواپیمای بابایی برسد؟
 
آیا غیر از این است که به عباس بابایی در داخل کابین تیر خلاص زدند؟
 
ماجرای روایت و نحوه کشته شدن عباس بابایی هنگامی بحث برانگیز و مشکوک می شود که :یکی از راویان مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ درباره این واقعه که تنها سند به جا مانده از نحوه کشته شدن وی است نوشته‌ است: «به دنبال اصابت گلوله به هواپیمای تیمسار بابایی و اختلالی که در ارتباط هواپیما و پایگاه تبریز به وجود آمد، پایگاه مزبور به رابط هوایی سپاه اعلام می کند که : « مشاهده کرده یک فروند هواپیمای خودی در منطقه مرزی سقوط کرده است» و برای کمک به یافتن خلبان و لاشه آن هر چه سریعتر اقدام نمایید.
 
نیم ساعت بعد از اعلام این موضوع فرد مذکور مجدداً تماس می گیرد و می گوید: هواپیمای مورد نظر توسط خلبان به زمین نشست، ولی یکی از سرنشینان آن به علت اصابت تیر در داخل کابین کشته‌ شده‌ است»
 
ظاهرا هواپیمای خودی که قرار بوده در منطقه مرزی مورد اصابت قرار گیرد توانسته جان سالم به در ببرد و دیده بان مذکور کمی زود اعلام کرده !
 
نیم ساعت بعد از اعلام مشاهده شدن سقوط هواپیمای بابایی فرد مذکور مجدداً تماس می گیرد و می گوید: هواپیمای مورد نظر توسط خلبان به زمین نشست، ولی یکی از سرنشینان آن به علت اصابت تیر در داخل کابین کشته‌ شده‌ است»

هاشمی رفسنجانی ، در خاطره روز ۱۸ مرداد سال ۱۳۶۶ نوشته است : با برخی از فرماندهان ارشد سپاه در جلسه‌ای مشغول بررسی عملیات بودیم که تلفنی خبر کشته‌شدن تیمسار بابایی را دادند با شنیدن این خبر، جلسه تعطیل شد و اشک در چشمان حاضرین به خصوص آنان که آشنایی بیشتری با عباس بابایی داشتند، حلقه زد.
 
هاشمی نمی نویسد البته کدام عملیات ؟ چرا که در آن تاریخ هیچ عملیاتی نبوده در واقع در سال ۱۳۶۶ عملیاتها در این تواریخ بوده است :
 
عملیات کربلای ۱۰ در ۲۵ فروردین ۱۳۶۶ تا ۵ اردیبهشت ۱۳۶۶
 
عملیات بیت‌المقدس ۲ در ۲۵ دی ۱۳۶۶ تا ۲ بهمن ۱۳۶۶
 
عملیات والفجر ۱۰ در ۲۴ اسفند ۱۳۶۶ تا ۲۹ اسفند ۱۳۶۶
 
ضمن آنکه هاشمی رفسنجانی با عباس بابایی همواره بر سر عملیاتهای هوایی مد نظر او اختلاف نظر داشتند حالا باید دقیق شد که فرماندهان سپاه و هاشمی در آن روز منتظر چه عملیات و خبری بودند ؟
 
در واقع هیچ وقت بررسی نمی شود که دیدبان و راوی مذکور که بلافاصله خبر مشاهده کردن انفجار و سقوط هواپیما را در سردشت اعلام می کند بر چه اساسی بوده ؟ کدام هواپیما را ایشان سقوطش را «مشاهده کرده» و گزارش کرده و چرا و کدام پدافند آن هم در نزدیکی تبریز هواپیمای خودی را هدف قرار داده ؟
 
مرگ مشکوک فرماندهان نیروهای مسلح البته به زمان جنگ فقط مربوط نمی‌شود، قهرمانان زنده جنگ ایران و عراق، فرماندهانی که در آن سال‌ها نامور بوده‌اند پس از جنگ نیز یکی پس از دیگری کشته‌شده‌اند .
 
مرگهای مشکوک فرماندهان نظامی در جمهوری اسلامی سپهبد قرنی آغاز شد اما پایان نیافت و تا امروز نیز ادامه یافته .
+76
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    در اینکه برای عقیده خود و به قول خودشان شهید راه وطن. بماند. کسی‌ نبود به این‌ها حالی‌ کند. که شما از وطن دفاع نکردید. شما بازیچه دست یک شیخ دیوانه شدید. که از قرن ۱۵۰۰ سال پیش با اردنگی به عصر جدید پرتاب شد. از عقل این شیخ همان. که پزشگ اطفالی گفت، اواهل انقلاب ما بردند پیش امام امت. و گفتند اینها پزشگان کودکان هستند. که پیروی خود را از انقلاب اعلام کرده. امام امت: این خوب برای اسلام. ما همه باید کوشش کردیم. در خدمت اسلام باشیم. شما بیشتر در خدمت اسلام باشید. بیشتر شما درس بخوانید. تا بزرگ سالها را هم کنید درمان. لاکن اسلام بشود خودکفا. بعد می‌‌گویند.چرا همه مملکت را ترک می‌‌کنند. طرف دست کم ۲۵۰۰ سال در خواب اصهاف کهف بود و شد رهبر ما
    11
    85
    یکشنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    کسانیکه با کفتارهای عقب افتاده ی مذهبی فالوده می خورند بعلت انجماد شعور هر لحظه ممکن هست دراز شوند و این چیزی کاملا طبیعی هست
    9
    83
    یکشنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران

    ملاها و اعراب کمر همت به فریب و کشتن فرزندان ایران و غارت اموال مردم ایران بسته اند. ترفند و حقه شان هم دین مبین عربی شون اسلام است که ذهن همه را تحت کنترل بگیرند. مردم ایران کی میخواهند از این خواب چند صد ساله بیداربشن و آزادنه زندگی کنند ؟؟؟
    7
    52
    یکشنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    آنتی خرافه - کلن، آلمان

    خمینی هندی زاده تنها کفتاری بود که با دارودستش توانستند روی تمام جانیان تاریخ را در عرض چند سال سفید کنند! ولی شما بروی خودت نیار و سریع در پای صندوق های رای حاضر شو که بین بد و بدتر حتما بد را انتخاب کنی. تا نخود مغزانی بنام ایرانیان وجود دارند امثال آخوند و جیب بری عسلامی هم وجود خواهد داشت!
    4
    43
    یکشنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران

    زمان شاه هم هرکس میمرد میذاشتند پای ساواک . شریعتی آل احمد تختی صادق هدایت صمد بهرنگی . همه رو گذاشتند پای ساواک الان هم میخوان همه سیصد هزار شهیدای جنگ رو بگند آخوندا خودشون کشتند
    42
    15
    یکشنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران

    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. یک مثل هست که میگه هر گردی گردو نیست. کو یه جو غیرت؟؟
    6
    29
    یکشنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::آزاذه - تهران، ایران::]. درست نیست شما به اعراب حرف میزنی چون ما هموطن عرب زیاد داریم هرکسی طایفه خودش محترم هست این یه نقشه هست که از عرب شروع میکنند بعدش میرند سراغ کرد و بعدش هم ترک همه رو نابود میکنند و من این نقشه را میدانم . شما خودت از چه طایفه ای هستی؟
    17
    10
    یکشنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    grizzly - برلین، آلمان

    تمام زور و زنبیل ها واسه این بود که هشت سال یک جنگ کنترل شده را به هر دو ملت تحمیل کنند تا این وسط اقتصاد اروپا و آمریکا و شوروی رو براه بشه واسه همین اگر کسی زیادی میفهمید یا میخواست تعادل را به نفع هر طرف بهم بزنه کلکش رو میکندند در عراق هم همینطور بود خیلی از ژنرال های صدام بیخودی اعدام میشدند.
    0
    23
    یکشنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. دوست گرامی توهین نکردن به ملیت ها هموطنی نمیخواد . انسانیت و شعور و شرافت میخواهد. نقدی اگر باشد بحثی نیست و جایز است اما توهین به قومیت انعکاسی است از عقده حقارت شخص توهین کننده که در رفتار خودخواهانه و خودبزرگ بینی شخص انعکاس میابد. قبلا هم نوشتم سعدی از روی باد شکم نگفته ادمی را ادمیت لازم .
    10
    9
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    تاثیری که این افراد در فروپاشی و تجزیه احتمالی کشور دارند از تاثیر اخوندک جماعت بسیار فراتر خواهد بود.
    11
    11
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. نه اینکه خودت به فارسها خیلی احترام میگذاری! وقتی حرف از تاریخ و ارزشهای فرهنگی ایران میاد همه را به باد فنا میدی. شماها بلدین چطورمسایل را بچرخونین به نفع خودتون و از راستی و درستی مردم سواستفاده کنین. اگر کسی خودش را ایرانی میدونه اول باید ظلمهایی که توسط کشورهای عرب همسایه و دینشون به ایران شده را ببینه. حرفهای شما دردی از درد مردم را دوا نمیکنه. بی غیرتی راحت است
    0
    17
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. [::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. بعدش هم احتیاجی به تجزیه ایران نیست. همین الان عربهای عراق و روسیه و چین بر کشور حاکمند و دارند تمام دارایی ایرانیان را به تاراج میدهند. کو غیرت؟؟؟
    4
    15
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. میشه بگی تو از چه قومی هستی؟ امیدورارم از اون دسته نباشی که ایران را ویران کردند
    2
    12
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    [::آزاذه - تهران::]. هر وقت قبول کردی فارسها جزیی از کل مملکت هستند نه کل مملکت میتونم در مورد ایران با شما صحبت کنم . اما در مورد ظلم. در اینکه اخوندها بنام دین نه ظلم بلکه جنایت ها مرتکب شدند حرفی نیست بنده هم موافقم اما بد نیست به حدود یک میلیون کشته در سوریه و دو سوم اواره مردم سوریه و وضعیت اسفناک مردم عراق و میلیونها کشته و اواره انها و به ویرانی کشیدن یمن بخاطر دخالت ایران و وضعیت شکننده و اسفناک و اینده غیر قابل پیشینی این مردم بیچاره و همچنین وضعیت نا امن و انفجارهای روزانه در افغانستان بدست القاعده ( که ثابت شده عوامل انها با ایران در تماس و خط میگیرند) و وضعیت وخیم سیاسی نیجریه به دلیل دخالت ایران و ایجاد شبکه جاسوسی به دست زکزاکی و . ( لیست طولانیه ) اشاره کنم . یا اینکه شما فقط خودتان را انسان فرض کردید و حق حیات دارید. الان متوجه نمیشوید چه میگویم چون برای امثال شما فقط بار مالی ان مهم است نه انسانی اما به امید خدا رژیم عوض شد و تمام این جنایت ها به دادگاههای بین المللی رفت و کشور مجبور به پرداخت جریمه های تریلیون دلاری به تمام این کشورها شد متوجه خواهید شد.
    11
    0
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::آزاذه - تهران، ایران::]. بتو مربوط نیست اون از چه قومی هستش . خودت چرا هرچی من میپرسم نمیگی از چه تر و طایفه ای هستی که به همه توهین میکنی؟ نکنه خودت رو نواده کورش میدونی؟
    12
    1
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::آزاذه - تهران، ایران::]. این چند تا عراقی بدبخت جنگ زده شدن استخون توی چشم تو رفتن از حسادت نمیتونی ببینی. برای اینکه روشنت کنم عراق تا دویست سیصد سال پیش مال ایران بوده بعدا عثمانیها اونرو جدا کردند و بیشتر عراقیها از شهرهای ایران به اونجا رفتند ماندگار شدند اگه چشمت رو باز کنی ایوان مدائن که قصر پادشاه ایران بوده توی عراق هستش.
    12
    1
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    ایرانی مهم نیست .شهروندی صرفا یک پاسپورته که 3 تاش دارم و مهم نیست اما قومیت بنده قبلا گفتم و با افتخار تمام عرب هستم ولی تفاوت من و امثال شما در اینه که بنده نام جدم که در نبرد اعراب و ساسانیان شرکت داشت را به اسم و رسم میدانم ( اخنف بن قیس ) ولی شماها در بهترین حالت اسم جد پنجم خودتان را میدانید ولی قطع به قریب به یقین نمیدانید جد هفتم شما که بود. با توجه به موقعیت جغرافیایی خاورمیانه و جنگ ها و مهاجرت ها و جابجایی های دائمی مردم ایا اصلا در ان زمان در این سرزمین بود یا نبود و یا اصلا سربازی در میان ارتش عرب بود اصلا یا استاد دانشگاهی در میان طرف شکست خورده .اما جوهر بحث من این نیست بلکه ماهیت جهانگشایی اعراب بود که از قدیم بوده و مختص اعراب نبوده کما اینکه ساسانیان و هخامنشیان هم انجام دادند و طبیعتا وقتی جهانگشایی باشد جنگ و کشتار هم هست ( که قبلا چند بار با سند ذکر کردم و نیازی به تکرار نیست) چه عرب انجام دهد چه فارس و عجم و در زمان خودش طبیعی است. ولی برای امثال شما خود بدمستی اقتخار است و مستی دیگران ننگ. نقدی بر دین سیاسی باشد بنده هم همراهم ولی غیر ان چیزی جز حماقت نیست.
    12
    1
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    سرویس اطلاعاتی اسرائیل به شدت در حکومت ایران نفوذ داره و روش نفوذ در این حکومتهای دیکتاتوری فقط یک راه هستش یعنی کاسه داغ تر از آش شدن و بی رحم بودن. یعنی هر موقع دیدید که فردی تو رژیم یهو در مبارزه با آمریکا و اسرائیل و مخالفان داخلی حکومت کاسه داغ تر از آش میشه و در برخورد با مخالفان بی رحم و بقول خودشون انقلابی هستش صددرصد شک کنید بخصوص نیروهای اطلاعاتی برومرزی حکومت و نیروهای رده پایین مثلا نیروی انتظامی و سپاه . این گروه هدفشون رفتن به داخل حلقه قدرت داخل حکومت هستش. یه مثال ساده.دقت کنید در پرونده ترور دانشمندان و انفجار کرج وزارت اطلاعات با مسئولیت مصلحی به طور حیرت انگیزی سریع اعلام میکنند که جاسوسان دستگیر شدند و سریع هم یکی از آنها اعدام میشه و این میشه قدرت حکومت ولی اگر دقت کنید کاری که مصلحی کرد عملناً سرگرم کردن و از کار انداختن سیستم اطلاعاتی و امنیتی حکومت بود یعنی با ادعای اینکه جاسوسان و رابطان آن عملیانها دستگیر شدند و اعترافاتی از آنها پخش شد عملا وقت و زمان کافی خریدند برای اینکه عاملان اصلی از کشور خارج بشوند و دستگاههای امنیتی هم به گمان تمام شدن کار فشل شوند
    1
    6
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. دشمنی شما با فارسها کاملا در صحبتهات نمایان هست. بعدش هم دلت برای مردم ایران بسوزه اگرخودت را جز مردم ایران را حساب می کنی. اگر ایرانی هستی مسئولیتت مردم خودت هست که به خاک سیاه افتادند. اگر هم غیر ایرانی هستی که حسابت سوا است
    1
    8
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. مشکلت اینجاست که تو خودت را ایرانی حساب نمیکنی و خیر ایران و ایرانی را نمی خواهی. تو عرب هستی و دلت برای یمن و عراق و دیگر کشورهای عرب میسوزه نه مردم ایران. اهل یک کشور بودن فقط داشتن پاسپورتش نیست. وقتی میگم عربها با فارسها و با ایران دشمنی دارند حقیقت محض است یک نمونه اش خودت
    1
    8
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    samisan - توکیو، ژاپن
    [::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::] اولا که خودتو خیلی دانا جا نزن دوم اینکه کشورهای عربی خیلی مداخله گر هستن در کشورهای دیگر همسایه تا ایران دوما تمام پولهای ترویستهای طالبان و داعش و بوک حرام و القاعده و دیگر تروریستها دستشون تو جیب عربستان و امارات عربی و قطر هست و بیشترین نفر ترویست هم عربهای منطقه خاورمیانه گرفته تا شاخ افریقا اینها از زمان محمد رضا شاه پهلوی بزرگ بودن شما نگاه کنید که در چند کشور عربی همین خلیج فارس چقدر تروریست صادر کردن به عراق و سوریه و همین کشورهای خلیج فارس چشم دیدن شاه بزرگ ایران را نداشتن و همیشه از همون زمان در ایران مداخله میکردن خبر نداری حالا بفهم ولی شاه ایران از لحظ نظامی ایران را قدرتمند کرد تا اسیبی به ایران نرسد که از همون جنگ ایران وعراق که در عرض چهل و هشت ساعت عراق را شکست دادن و قرار داد الجزیره بسته شد .
    2
    5
    دوشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    [::آزاذه - تهران، ایران::]. یعنی چون ایرانی هستم باید هر غلطی و جنایتی که چه بنام بنام ایران و چه بنام دین شده و می‌شود رو تایید و رنگ و لعاب داده توجیه کنم. چون انسانیت در فرهنگ و قاموس شما جایی ندارد بنده هم باید مثل شما باشم که مثلا ایرانی باشم آیا؟ کار غلط غلط است چه ایرانی انجام داده باشد که عرب که عجم چه مریخی . امثال شما منو رو یاد اون زنیکه احمقی می‌اندازه که می‌گفت از دو چیز بدم میاد، نژادپرستی و عرب، یکی نیست بگه آخه احمق آخوندزاده تو از نفس نژادپرستی بدت نمیاد بلکه از نژادپرستی علیه خودت بدت میاد. در ضمن این شما و امثال شمایید که چپ و راست حتی پریودی خودتون به عرب ربط میدین و فحش و بیراه میگید نه بنده. اگر معیار ایرانی بودن برای شما جمود مغزی و احمق بودن و زامبی وار بدون هیچ تحقیقی تایید اراجیف و توهمات است دقیقا از نوع داعش است ( داعشی ها تازه با قرص های روانگردان کنترل میشدن خدارا شکر در مورد امثال شما که به حتی قرص روانگردان
    6
    3
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    [::آزاذه - تهران، ایران::]. هم نیازی نیست) نه عزیزم. این معیار من از ایرانی بودن نیست.
    4
    2
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    . [::samisan - توکیو، ژاپن::]. بنده هرگز ادعای دانا و علامه دهر بودن نداشتم بر عگس خیلی از شیرین مغزهای خود علامه پندار که اینجا ماشالا کم هم نیستند. همیشه گفتم نظر شخصی خودم را می‌نویسم نه بیشتر. فقط جهت اطلاع از لحاظ خریدهای نظامی نقش و جایگاه شاه در آن زمان دقیقا نقش و جایگاه ال سعود در زمان حال بود، یعنی دندشون نرم باید با پول نفت کالای غربی که طبیعتا سلاح بود را وارد می‌کرد. هر دو مصرف کننده صرف. تولید و ابتکار در عمل جایی نداشت. ارتش وقتی واقعا نیرومند است که تولید بومی باشد نه اینکه 90% خرید باشد. به خرید که هرکه بیشتر پول دهد سلاح پیشرفته تری می‌گیرد. در ضمن استراتژیششرق و غرب در جنگ ایران و عراق این بود که می‌بایست طول بکشد و موازنه قوا در طول جنگ حکمفرما باشد یعنی اگر طرفی با منجنیق و طرف دیگر با توپ هم جنگ می‌کرد کماکان هیچ طرفی توان این را نداشت طرف دیگر را بطور نهایی شکست دهد. اما تروریسم. والا از روزی که اون خمینی حرمزاده را تو ایران کاشتن تروریسم در خاورمیانه ظاهر شد. ترکیه وکشورهای عربی اکثرا حکومت های شاهی یا نظامی اما مدنی داشتند. عربستان هم سرش تو لاک خودش بود.
    5
    2
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    وقتی مردم ایران بتوانند دوست را از دشمن تشخیص بدهند اولین قدم را برداشته اند
    2
    2
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. شما کاملا گفتی معیار شما از ایرانی بودن کمک به کشورهای عرب همسایه از خرج ملت سوخته ایران است. آیا فکر مردم و بچه های ایران را میکنی؟
    2
    3
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::samisan - توکیو، ژاپن::]. عربها قومیت براشون مهمتره از هر چیزی هست و بخاطر همین فارسها را که ایرانی هستند دشمن خود میدانند. از حس انساندوستی فارسها سواستفاده میکنند و به تاراج اموالشون و کشتن جوانهاشون میپردازند و دختران فارس را برای کامجویی و خوشگذرانی میگیرند. همان چیزی که در دینشون اسلام گفته که با دشمنشون چه رفتاری داشته باشند
    2
    3
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. دوست عزیزم. اکثریت شما فرق بین زبان فارسی و قوم فارس را نمیدانید. زبان کنونی فارسی بیشتر مخلوطی از عربی و ترکی هست و کمتر زبان فارس ها در طول تاریخ. همانگونه که هموطنان من فرق نژاد یهود و مذهب یهودیت را ادراک نمی کنند
    1
    5
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    [::آزاذه - تهران::]. بله ایران میتونه کمک کنه خیلی خلاصه و مفید به جای هزینه کردن بر شبه نظامیانش و ویران مردن کشورهای همسایه و کشتن زن و بچه مردم همین پول را صرف ابادی داخل در اموزش و پرورش و سلامت و اقتصاد داخلی که نفعش خیلی بیشتر از این جنگهای بی حاصله هزینه کنه. ویران کردن عراق و سوریه و یمن و بی ثباتی در لبنان و هزینه گروههای مسلح لبنان و فلسطین جز کشتار مردم عادی انجا چه نتایج دیگری داشته؟ (چون صرفا بعد مادی این جنایات برای شما مطرحه و ابعاد انسانی این جنایات برای شما مهم نیست تمرکزم را بر همان بعد مادی گذاشتم)اگر شما این جنایات اخوندها را کمک تلقی میکنید که نشاندهنده کوتاه نظری و نداشتن هیچ بینشی از انسانیت است همان ارتمیس با تمام اختلاف نظری که باش دارم و گاهی به هم میپریم اینقدر شرافت و وجودش را دارد که این زن و بچه مردم کشی را جنایت بنامد ولی شما صرفا چون از عرب متنفرید که این نظر شخصی شماست و کوچکترین اهمیت ندارد به این واقعیت معترف نیستید و از این جنایات و سردمداران که منجر به مرگ میلیونها انسان شده را کمک تعبیر میکنید.
    1
    3
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    اما در رابطه با انسان دوستی شما. واقعا حتی فسیل تی رکس را هم به خنده می اندازید وقتی از انسان دوستی حرف میزنید. حداقل چیزی بگید که با عقل جور در بیاید.
    1
    1
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    [::گفتگوگر::]. استاد گرامی . جوهربحث من فارس و عرب نیست. هر دو طرف به نحوی قربانی دین سیاسی که تفنش خاورمیانه را فراگرفته و نژادپرستی اقلیتی که با ادبیات کاذب و تاریخ سازی و داستان سازی بنای دعوای قومیتی را در ایران راه انداختند درحالیکه همین 200 سال پیش خبری از این بازیها نبوده. اعتراف میکنم تعبیر من از قومیت مسلط شاید زیاده روی باشد اما بعضی مثلا روشنفکران بنام همین قومیت جنایت ها در حق قومیت های دیگر در جهت یکسان سازی زبانی و فرهنگی که در زمان رضا خان چندین بار به کشتارهای قومیتی منجر شده کرده و میکنند. انها نمیدانند که این جنایت در عمل به خود انها قبل از همه کس ضربه وارد میکند مثال خیلی ساده با این تفکر بیمار تصفیه زبان فارسی از لغات عربی و ترکی . اولا محال است موفق به اینکار شوند ثانیا فرض محال شدند ایندگان را از لذت خواندن دیوان حافظ و سعدی و مولانا محروم میکنند. باز تکرار میکنم بعضی منورالفکران شیرین عقل بیمار عقده ای خود را اقا و مالک کشور میدانند نه برادری در کنار قومیت های دیگر.یعنی تکرار سناریوی ولایت مطلقه وقیح اما به رنگ و لعاب نژادپرستی و طرد دیگران و لو با قتل عام.
    0
    4
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::tiger.man - ریکیاویک، ایسلند::]. عزیزم اگر این ها را میدانی دیگر اب توی اسیاب کم فکران قوم و نژادپرست نریز. من خودم فارس نیستم ولی ببین در ایران مظلوم ترین و بی ادعاترین و ساکت ترین همین قوم فارس هست. حکومت که دست ترک ها و عرب ها و ایل و تبار کسانی هست که دی ان ای یهودی دارند (مثل اصفهانی ها). تقریبا فارس ها هیچکاره هستند و کاش بودند چون خیلی انسان و نجیبند. رضاشاه هم قوم پرست نبود. قوم پرستان قصد تجزیه ی ایران را داشتند و به ان ها بعنوان شاه تمام ایران حمله میکرد و ان ها به ان رنگ قومیتی میدادند.
    0
    8
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. موافقم.
    0
    6
    ‌سه شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. استاد عزیز گفتار من همیشه عکس العمل و تدافعی بوده و شما همین گفتار تدافعی را غیر مستقیم نژادپرستی تعبیر کرده و نسبت به توهینهای ان خانم مکرمه وجیهه و دیگران عکس العملی نشان ندادید. من از ان خانم انتظاری بیش از حد شعورش ندارم و بیش از شعور و سواد کسی انتظار داشتن از کسی ظلم به ان شخص است ولی شما با خیلی های دیگر در اینجا که بلغور میکنند متفاوت هستید و این حق را دارم که از شما انتظار داشته باشم منصف باشید. نقدی هست بر همه کس هست اما توهین هیچ توجیهی ندارد. جواب توهین توهین است اما بنده به حرمت شما و امثال شما جواب توهین دیگران را ندادم پس لطفا در قضاوت منصف باشید.
    1
    0
    ‌پنجشنبه ۰۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    اما این جمله شما . که فارس ها کاره ای نیستند والا همه چیز مملکت شده فارس از کوه و دشت و دریا و نام شهر و روستا ها بگیرید تا خلیج و الان که پول ملی میخواهند پارسه کنند. در نقطه صفر مرزی اذربایجان که یک فارس زندگی نمیکند نام ترک اصیل ترک را پارس اباد میکنند که نماد عینی توهین به قومیت ها و ملیت هاست. در کجای تاریخ صدا و سیما توهینی به فارس شد اما لیست توهین به قومیت ها و ملیت ها طولانی و دراز است. بهر حال ان کارها به حکومت مرتبط میشود و از نظام بیمار دینی بیش از این انتظاری نیست اما وقتی یک رفتار حکومتی در جامعه تبدیل به عرف میشود به نحوی که حتی قربانیان این رفتار در صورت موضع دفاعی مورد ملامت قرار گیرند ان جامعه رسما رو به قهقرا خواهد رفت. قهقرایی که همه به نحوی در این انحطاط فرهنگی دست اندر کار هستیم
    1
    1
    ‌پنجشنبه ۰۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.