تحقیقات جدید در مورد یکی از مشهورترین آثار لئوناردو داوینچی، اطلاعات جدیدی را درباره یک ترکیببندی که زیر نقاشی اصلی پنهان است، آشکار کرده است.
کارشناسان طرحهای ابتدایی فرشته و مسیح نوزاد را در زیر سطح نقاشی بانوی صخرهها (باکره صخرهها) پیدا کردهاند.
این طراحیها با نقاشی نهایی که در گالری ملی لندن است، تفاوت چشمگیری دارند.
طراحیهای پنهان با استفاده از نقشه های فلورسانس پرتو ایکس و تصویربرداری با اشعه مادون قرمز و تصویربرداری فراطیفی کشف شدهاند.
باکره صخرهها به همراه طراحیهای اولیه که زیرش پنهان است طراحیهای پنهان زیر نقاشی باکره صخرهها در تحقیقات و بررسیهایی که در سال ۲۰۰۵ روی این نقاشی انجام شده بود، تغییر حالت و پیکره باکره مشخص شد. اما برای پیکرههای دیگر این نقاشی تنها نشانههای کوچکی از تغییر مشاهده شد.
لری کیت، رئیس بخش مرمت گالری ملی معتقد است این اکتشافات "بینش جدیدی از نحوه تفکر داوینچی در اختیار ما میگذارد".
تحقیقات جدید نشان می دهد که در طرح اولیه، فرشته و مسیح نوزاد بالاتر قرار داشتهاند و صورت فرشته رو به پایین بوده است.
مشخص نیست که چرا لئوناردو ترکیببندی اولیه خود را کنار گذاشته است.
آقای کیت به بیبیسی گفت "این طراحیها به ما کمک کرده تا به روایت جامعتری از شخصیت داوینچی به عنوان یک هنرمند دست یابیم. هنرمندی که همواره در حال تغییر و اصلاح اثرش بوده".
ماریکا اسپرینگ، رئیس بخش علوم گالری میگوید: "در اولین دور تحقیقات (در سال ۲۰۰۵) ، پیکره باکره بسیار واضح بود. این بار فرشته و مسیح نوزاد را که قبلا نمیدیدیم توانستیم به وضوح ببینیم، میبینیم. در آن زمان تنها خطوطی مبهم دیده میشد".
آقای کیت میگوید: "ما تنها از بخشی از ترکیببندی آگاه بودیم. اما حالا درک بیشتری از ساختار این نقاشی داریم".
نقاشی باکره صخرهها را در سال ۱۴۸۳ برای تزیین محراب یک کلیسا در میلان به لئوناردو سفارش دادند.
عنوان کامل این نقاشی "باکره با سنت جان تعمید دهنده نوزاد، مسیح نوزاد را به همراه یک فرشته ستایش میکنند" است.
نسخه متفاوتی از این نقاشی در موزه لوور پاریس است. هر دو نسخه در نمایشگاهی در سال ۲۰۱۱ در کنار هم به نمایش درآمدند.