دعوای ترکیه با یک تاجر افغان مقیم هلند بر سر «ودکای رومی»

آقای بدخشانی ۳۶ ساله که ۱۴ سال است در هلند زندگی می‌کند، برند ودکای رومی را سه سال پیش ایجاد کرد بی بی سی
وقتی یک تاجر اهل افغانستان سه سال پیش برند ودکای "رومی" را در شهر لاهه هلند راه‌ انداخت، تصور نمی‌کرد روزی نامه‌ای رسمی از شهرداری قونیه ترکیه دریافت کند که خواهان توقف تولید و فروش این ودکا و عذرخواهی او باشد.
 
این تاجر، آقای بدخشانی، به بی‌بی‌سی گفت اخیرا مجبور شده برای سه روز "فیلسوف"، مغازه‌اش برای‌ فروش ودکای رومی در لاهه، را به دلیل آنچه که "ارعاب و تهدید" از سوی "ترک‌ها" خوانده، ببندد.
 
او گفت: "ظاهرا خبر تولید ودکای رومی به گوش یکی از روزنامه‌نگاران مشهور ترکیه رسیده که برای روزنامه خبرترک می‌نویسد. او در مورد ودکای رومی مقاله‌ای نوشت و آن را توهینی به اسلام و به مولانا خواند. از خوانندگان روزنامه خواست که این شرکت را پیدا بکنند و آن را توهین کنند و ناسزا بگویند. روز بعد دیگر روزنامه‌های ترکیه هم به این موضوع پرداختند و برای سه روز از خبرهای داغ در ترکیه بود."
 
آقای بدخشانی ۳۶ ساله که ۱۴ سال است در هلند زندگی می‌کند، "برند" (نام تجاری) ودکای رومی را سه سال پیش ایجاد کرد و سالانه ۲ هزار بوتل (بطری) ودکا با ترکیبی از "گندم خراسانی، زیره افغانستان، بادام ایران و دیگر ادویه‌های ایرانی" تولید می‌کند.
'آن‌چنان را آن‌چنان‌تر می‌کند'
بر روی ودکای رومی، مصراعی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی که در غرب بیشتر به رومی معروف است، نوشته شده و بطری با تصویری از درویش چرخان طریقت مولویه طراحی شده است.
 
آقای بدخشانی در مورد دلیل نام‌گذاری برند تولید مشروبش به "رومی" می‌گوید: "مصراع 'آنچنان را آنچنان‌تر می‌کند '، همیشه در ذهن من سرگردان بود و با خود گفته بودم که هر نامی که روی ودکا بگذارم، این مصراع شعر را روی آن می‌گذارم و خوب چون این مصراع شعر مولانا است و برای اینکه در غرب هم او را بشناسند، اسم برند را گذاشتم رومی."
"کمپین تهدید و ارعاب" ‌
آقای بدخشانی می‌گوید پس از انتشار مطلب مرات برداقجی، مورخ و روزنامه‌نگار معروف ترک و پخش خبر در رسانه‌های ترکیه، "کمپینی از تهدید و ارعاب" علیه او آغاز شد و توماری علیه او راه افتاد.
 
"چند روز بعد این خبر در میان ترک‌های هلند هم پخش شد و چند وبسایت آنها خواهان عذرخواهی من شدند. تلفن‌ها و ایمیل‌های زیادی دریافت کردم که می‌گفتند مغازه‌ات را ببند. تو را پیدا می‌کنیم، نمی‌توانی ازاین مسئولیت فرار کنی. گروه‌های دو سه نفره ترک به مغازه‌ام می‌آمدند و به ترکی‌ چیزهای می‌گفتند، گاهی هم با عصبانیت. وضعیت برایم دشوار شد و مجبور شدم برای چند روز مغازه‌ام را ببندم."
نامه‌ رسمی شهرداری قونیه که خواهان توقف تولید شراب رومی شده است بعد آقای بدخشانی نامه‌ای رسمی از ترکیه با امضای اویغور ابراهیم آلتای، شهردار قونیه دریافت می‌کند که نوشته این نامه "به نمایندگی از ۲ و نیم میلیون شهروند" قونیه آرامگاه مولانا جلال‌الدین محمد فرستاده شده است.
 
دراین نامه، آقای آلتای از آقای بدخشانی خواسته که فروش ودکای رومی را متوقف کند و از مقامات هلندی هم خواسته که "اقدامات تحریک‌آمیز" او را زیرنظر داشته باشند.
 
گفته شده که این نامه به سفارت هلند در ترکیه هم فرستاده شده است و شهردار قونیه حتی در حساب توییتر خود نوشت: "ما در تلاش هستیم تا تولید نوشابه الکلی به نام رومی را در هلند متوقف کنیم. حضرت مولانا نه تنها یک ارزش مهم قونیه است، بلکه از مهمترین‌ چهره‌های تاریخی ترکیه و جهان است."
 
آقای بدخشانی که از واکنش‌ها در ترکیه ناراحت است، می‌گوید: "مولانا چه ارتباطی به ترک‌ها دارد، او یک فارسی‌زبان بود که در شمال افغانستان زاده شد. ما با اشعار او بزرگ شدیم، شمار زیادی اشعار او را در ذهنم دارم. او با خانواده‌اش مجبور شده بود از تهدید مسلمانان تندروی فرار کند که امروز مرا تهدید می‌کنند."
 
آقای بدخشانی در پاسخ به این سوال که با توجه به جایگاه مذهبی مولانا در میان مسلمانان آیا فکر نمی‌کرد که نام‌گذاری یک مشروب الکلی به نام او واکنش‌های را به دنبال خواهد داشت، گفت: "نه ما فارسی‌زبانان مولانا را به عنوان یک شاعر و فیلسوف می‌شناسیم که در مورد الکل هم نوشته. ما یک فرهنگ چندین هزارساله تولید و مصرف می در ایران، افغانستان و تاجیکستان داریم که زیر فشارهای مذهبی کاملا ناپدید شد. می نقش عمده تاریخی در فرهنگ، شعر و ادبیات ما ایفا کرده. من می‌خواستم با معرفی ودکای رومی، این سنت را احیا کنم." درخواست کمک از دولت هلند
آقای بدخشانی خواهان کمک مقامات هلند برای برخورد با این ارعاب و تهدید شده است. او اکنون کمره‌های (دوربین‌های) مداربسته در مغازه خود نصب کرده و پلیس هم نظارت بیشتری بر مغازه‌اش می‌کند.
 
او که خود عضو حزب لیبرال هلند است، گفت نمایندگانی از وزارت خارجه هلند به دیدارش آمده بودند و با نمایندگان پارلمان این کشور هم دراین مورد در تماس بوده است.
 
دیلن یشلگاز، یک عضو حزب لیبرال در پارلمان هلند به روزنامه تلگراف این کشور گفت: "من این تاجر را شخصا می‌شناسم. مرد سخت‌کوشی که فقط تلاش دارد تجارت خود را پیش ببرد. عجیب است که پای او ناخواسته به این بحث سیاسی کشانده شده و نه تنها این بلکه تهدید هم شده. آزادی کار او تهدید شده است، هلند کشور آزاد است و آزادی کسی نباید با تهدید مواجه شود."
 
آقای بدخشانی می‌گوید در حال حاضر بیشتر مشتریان ودکای رومی، هلندی‌های هستند، هرچند مشتری‌های ایرانی و افغان هم به سراغش می‌آیند.
 
او می‌گوید این واکنش‌ها به او انگیزه بیشتر داده تا تولید ودکای رومی را گسترش بدهد و شاخه‌های را در بریتانیا، آمریکا و کانادا ایجاد کند.
+101
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان

    این اقا کاسب هست و فقط میخواد از نام رومی و شعرش پولی به جیب بزنه وگرنه خودشم خیلی علاقه ای به فرهنگ و عرفان افغان-ایرانی نداره اما تهدید او هم کار درستی نیست. هرچند که مولانا از شراب عرفانی یاد کرده و بر فرض هم شراب سرخ هم خورده باشه اینکه ودکا فروش برای افزایش سودش نام رومی رو برگزیده ریاکارانه هست بازم میگم این دلیل نمیشه تهدیدش کنن باید از راه فرهنگی و تبلیغاتی کاری میکردن که مولانا بیشتر شناخته بشه و محدود به بطری ودکا نشه
    90
    31
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    ترکهای عثمانی وحشی و زورگو مولانا فقط در قونیه دفن شده ولی هرگز ترک نبوده و در آنجا متولد نشده .دم تاجر افغان آقای بدخشانی درد نکنه با این ابتکار جالب در اولین فرصت باید این ودکا را تهیه کنم
    27
    170
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان

    اخه ترکلیه و تاریخ ودان و روزنامهر نگار،ظاهرا بعد از ابن سینا حالا نوبت مولانا است که بگن ایلادی تورچ بوده ،نیگاه کون گوشهاش را کوتاه کرده.اخه خریت و مغلگری از این بزداغها و خر تگریها تا کجا. البته نباید زیاد نگران بود،یک زمنی در جواب یکی از دوستان که پرسید چرا در فیلم تخیلی سفینه اینترپرایز از همه قومیتی در ان دیده میشه جز مغلکها و قبیله اردوخر، بهش گفتم این سریال سفینه اینترپرایز یک سریال تخیلی مربوط به زمان اینده است و چون مغلکی در این سریال دیده نمیشه تاکید این حقیقت است که مغلکها در اینده وجود نخواهند داشت و نسلشون منقرض میشه.الان بعد از ۱۵ سال هر بار این رفیق آلمانی را میبینم این جمله را تکرار میکنه و میگه به این ایمان داره که مغلکها نسلشون منقرض میشه ،چرا که بعد از ۴۰ سال زندگی تو آلمان هنوز نمیتونن یک جمله آلمانی بدون غلط صحبت کنند.حالا اینها اومدن هر جا یک نعل و چهار تا میخ پیدا بشه که صاحب نداشته باشه میگن این مال پرد جد اونها بوده که در انجا بار میکشیده.
    22
    74
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    شیطونه میگه یک خانه عفاف باز کنم و اسمش رو بزارم “مهد .....” و سر درش بنویسم “ هرچه جوانتر، بهتر، حتی هفت ساله”!
    20
    45
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    خان بختیاری - ریو، برزیل

    واقعا من در کار خدا موندم...ای کاش خدا محمد رونمیفرستاد واجازه میداد اعراب در جاهلیت میموندن چون کارهایی که امروز مسلمانان میکنند بدترازاعراب جاهل ۱۴۰۰ سال پیش هستش
    11
    92
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    [::خان بختیاری - ریو، برزیل::]. فکر میکنی محمد اعراب را از جاهلیت رها کرده ؟محمد خودش عرب جاهل بوده و دینش هم دین جاهلیت است و پیروان این دین بعد از ۱۴۰۰ سال همچنان جاهل .مگر ایرانیان قبل از اسلام جاهل بودند نگاهی به الان ایران بکن از تمدن به کجا رسیدیم از وقتی که اسلام به ایران حمله کرد مردم در خرافات و جهل بسر میبرند و با این رژیم اشغالگر اسلامی هم هر روز بیشتر به جهل و نادانی پیش میروند
    10
    45
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    بازهم تعصبات فارسی! مولانا و بوعلی سینا تورکهای ازبک شمال افغانستان یعنی بلخ هستن. مولانا خودش در اشعارش زبان مادریش رو تورکی عنوان میکنه و میگه به هندی (فارسی رو شاخه ای از هندی میدونن) شعر میگه. دلیل اینکه با شمس تبریزی اخت میگیره و به قونیه میره تناسبات زبانی بوده. اونایی که به ملت تورک میگن وحشی بهتره بدونن اگر ملت بزرگ و کهن تورک ایران نبود الان در حد همون افغانها یا عراقیها زندگی میکردن.
    88
    19
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Aria samimi - رم، ایتالیا

    ))) مولوی متولد بلخ بوده که اون خیلی قدیما تو خراسان بزرگ تو ایران بوده الانم اون شهر تو افغانستانه بیشتر شعرهاشم بفارسیه ترکیه ایها اونم تو هلند چی میگن این وسط؟)))
    11
    65
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    محسن ۵۵ - گنت، بلژیک

    عجائب پرروئی هستتد این ترکها،دقیقا دویست سال بعد از مرگ مولانا پا به این سرزمین گذاشتند یعنی هجوم آوردن ولی بی شرمانه خودشون رو مالک ماقبل وجودشان هم میدانند
    9
    40
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    برجعلی - کلن، آلمان

    دو نفر دزد خری دزدیدند . سر تقسیم به هم جنگیدند. آن دو بودند چو گرم زد و خورد .. دزد سوم خرشان را زد و برد . شده حکایت مولوی عالم و آدم مولوی را ایرانی میدانند حالا یکی تو هلند با یه ترک سر مولوی دعوا میکنند. آخوندا چه به روز ما و داشته هامون اوردند.
    8
    31
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    oghabe - بازل، سوییس

    ترکیه درطول تاریخ همواره درتکاپوی دزدی وچپاول زمین وخاک وفرهنگ واقتصادان وشاعروکاشف ومخترع ومنجم ودانشمندوفضانوردوملت واقوام و....بوده تابدینوسیله ازبی بته ای خودشونجات بده وتاریخی برای خویش بسازه.مولوی جیزیکه نیست اینا ادعای منظومه شمسی رو دارند.
    10
    32
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::Aria samimi - رم، ایتالیا::]. این....چون هیچ جای تاریخ چه در فلسفه چه در ادبیات چه در علوم دیگر کسی یا چیزی برای عرضه ندارند برای اینکه بگن ما هم با انسانها غرابت نزدیک داریم هر از گاهی یک ایرانی را که هیچکس در هیچ کجای تاریخ شکی در ان ندارد که ایرانی وآلاصل است را به خودشون میچسپونند، مثلا ابن سینا شما از بورکیما فاسو بگیر تا قبایل امازون و از ایسلند بگیر تا صحرای گبی جایی که ..........هنوز جای شکرش باقی است، حالا اگر کسی بیاد بپرسه ابن سینا و تورچ میگه ابن سینا چند بار اومده استانبول برای توالت رفتن پس با ما فامیله . حالا شده نوبت مولانا ولی اینکه ملت بهشون میخندند و میگن ب... اخه مولانا کجاش مغله میگه ایلدی مولانا اول ادم بود اخر عمرش...
    4
    10
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    ...۹۹ درصد مغزش از کار افتاد .... شد.همینطور پیش بره فردا پس فردا میگن تخت جمشید هم ارباب خروس ترک و ملکه دمپایی بوده و در اصل اسمش کرسی غصنفر است نه تخت جمشید.مملکت که بیصاحب باشه یعنی این کار به جایی رسیده که حتی میخوان بزرگان ایرانی را روز روشن بدزدند و بگن اینها تورچند تا شاید دنیا اونها را بخاطر این بزرگان شبه ادم به حساب بیار پ حالیشون نیست که به هر کس بگن ابن سدینا یا مولانا ایلادی تورچ بوده طرف یک نگاه بهش میکنه و میگه عاقلان دانن و تو ...
    5
    11
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::محسن ۵۵ - گنت، بلژیک::]. واقعا اگر میلاتی بوزوگی تورچ نابود قدیمها مردم خودشون میبایست بارشون را حمل کنند و نعل هم اختراع نمیشد و در جوکسازی هگم خودکفا نبودیم.فقط تنها چیزی که خیلی تابلو است این اسم بزرگ جلوی مغلکها است اگر بزرگ مفهومی باشه که در مقایسه بین فیل و شتر بکار برده میشه اشکال نداره.رفیق بگذار این ها هم کمی احساس ادم بودن کنند شاید واقعا تصمیم نگیرند در اینده ادم بشن، اینکه مولوی ایرانی است خب کسی شکی نداره و اینکه امثال....
    5
    7
    یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان
    [::محسن ۵۵ - گنت، بلژیک::]. ما در حقیقت قومی به نام ترک یا کشوری بنام ترکیه ندارم، انچه که به مرور زمان به اسم ترک درادبیات امروزی جا افتاد تجمع اقوام مغول و بربر و با اقوام وحشی دیگر اسیای میان و اعراب خاور میانه و در هم امیختن این اقوام با هم بود که نه گذشته تاریخی دارند و نه جای پای مشخصی در تاریخ .تاریخ و گذشته این افراد چیزی نبود جز داستانهایی که سینه به سینه نقل میشد و چون هیچوقت این داستانها به یک نقطه منطقی که ان نقطه را تاریخ مشخص پیدایش قبیله ای که به خودشون ترک میگفتند نمیرسید داستانی سر هم کردند که انهم دزدی قصه هندی پسری که در جنگل باحیوانات میزیست یا همان تارزان بود و چون این قوم هم با حیوانات مثل الاغ و گاو و گوسفندهای خود در یک چهاردیواری میزیستند چون این قوم در میان خود هم به هم دیگر رحم نمیکردند و دزدیدن حیوانات و دخترها و زنهای هم برای انها افتخار محسوب میشد و نشانه بزرگی و قدرت بود سینه به سینه نقل کرند که ترک حاصل امیزش یکی از اعضای این قبایل وحش با گرگ بوده و حاصل این امیزش موجودی شد که امش راس ترف کذاشند...
    6
    14
    دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان
    اینکه ترکها امروز با دست به اصطلاح شکل یر یک گرگ را نشان میهند و ادعا دارند اونها از نسل همین گرگ خاکستری البته تفاوتهایی وجود داره در این داستانها هه در بعضی جاها بجای گرگ از حیوان دیگری نام میبرند.حالا این قبیله که درخدمت مغلها بودند بعد از حمله مغلها به اسیای مرکزی در مناطقی بین ایران و یونان بود جایگزین شدند و این منطقه را ترکیه نامیند و این قوم تا به امروز اون خوی وصفت خود را که دزدی و تصاحب مال دیگران بوده حفظ کرده ولی در دنیای امروزی سعی دارند برای خود و گذشته خود یا از تاریخ ممالک همجوار مثل ایران و عراق و یونان قسمتهایی را صاحب بشن و قسمی هم بر میگرده به همان داستانهایی که سینه به سینه در مورد پیدایش خودشون تعریف میکردند چون تا قبل از حمله مغل به ایران اقوام وحشی خواندن و نوشتن یا حروف نوشتاری نداشتند داستانها را هرکه قبیله برای ایندگان تعریف میکرد به تاریخ انها تبدیل شد به این خاطر است که برخلاف عربی و فارسی و چینی و هندی خط ترکی وجود نداره ترکها خط نوشتاری را بعدها ازاقوام ایران و اعراب مورد استفاده برای تماس با دیگران به کار بردند.
    6
    15
    دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    این اقا کاسب هست و فقط میخواد از نام رومی و شعرش پولی به جیب بزنه وگرنه خودشم خیلی علاقه ای به فرهنگ و عرفان افغان-ایرانی نداره اما تهدید او هم کار درستی نیست. هرچند که مولانا از شراب عرفانی یاد کرده و بر فرض هم شراب سرخ هم خورده باشه اینکه ودکا فروش برای افزایش سودش نام رومی رو برگزیده ریاکارانه هست بازم میگم این دلیل نمیشه تهدیدش کنن باید از راه فرهنگی و تبلیغاتی کاری میکردن که مولانا بیشتر شناخته بشه و محدود به بطری ودکا نشه.
    3
    6
    دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    این بخش از شرق ترکیه بخشی از ایران بوده که دوران عثمانی از ایران جدا شد و حتی بخشهای کرد نشین شمال سوریه و عراق و جنوب ترکیه مال ایران بود و زمان عثمانی به زور و کشتار اشغال شد و حتی تا تبریز هم آمدند ولی عقب راننده شدند یا با دولت فاسد اون زمان توافق کردند که حرفی از سرزمینهای اشغال شده نزنند و در عوض عثمانی ها از تبریز خارج میشوند و عقب می روند. حالا این حتی یک خط از شعر و ادب مولوی نمی فهمند بعد ادعای مالیکت میکنند؟آخه این مرد در بلخ به دنیا آمده و اصلا زاده اون شهر نیست و حالا چون اونجا وفات یافته اینا ادعا میکنند مال خودشونه. اگر در شعر مولوی دقت کنید می فهمید که نکات بسیار ریز زندگی مثلا در تاجیکستان و شرق ایران رو میگه که عمرا هیچکدوم از مردم غرب ایران هم نمی دونستند چه برسه این عثمانی ها که امروز ادعای مالکیت این شاعر و عارف رو دارند. اگر بخواهیم عادلانه حرف بزنیم هم افغانها ایرانی هستند و هم آذری ها شرق عثمانی ولی بر اثر هجوم مغلها و عثمانی ها و فشار آنها زبان عوض کردند و اگر به سفرنامه ها نگاه کنید عمده مردم این مناطق پارسی گو بودند و به مرور و تهدید باعث کوچ و فراری شدن مردم
    6
    4
    دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان::]. چطوری .... تو هم یه پروفایل دیگه ابن ملجم مرادی کرد عراقی قاتل هستی؟ کسی که به یه کرد قاتل در تاریخ عراق به نام ابن ملجم مرادی بنازه تهشو بخون خوی خودش و همنژاداش چیه؟ تروکیه تمدنی از 5000سال پیشه. قوم قز که به لاتین کاس تلفظ میشه با تمدن 6000ساله قزواین یا قزوین که به لاتین کاسپین تلفظ میشه نام قدیم ملتی هست که زبانشون تورکیه. تمام تمدنهای کهن اورارتو ماننا ماد سومر ایلام ووو زبانشون و نام شاهانشون و نام محل های زندگیشون واژه ها و آواهای تورکی هست. اونوقت یه کرد عراقی که اولینشون 25سال پیش پاش به ایران کهن رسیده و معلوم نیست از اختلاط نژادی عربها با تبعیدیهای پشتون هستن یا به قول اسلامی اجنه برای ما زبون باز کرده. اینترنت نبود شما آواره ها رو کی میشناخت. بجز اینه سالی یکی دوتاتونو با اون تومبانتون که از تعدادی ساعت و ادکلن اویزون خودتون میکردین و در خیابانهای تهران اواره میگشتین تا یکی بفروشی دیده میشدین. اینترنت نبود تو و امثال تو جسارت میکردن با یکی مثل من کل کل کنن. قد وجودتون ورور کنید.
    8
    3
    دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::paksan - ایران، ایران::]. برای همینه مولانا چندین شعر تورکی هم داره؟ کمی مطالعه کن. بلخ و سمرقند و خوارزم مردمش تورک ازبک هستن. مثل ابوعلی سینا و مولانا و خوارزمی. فکر کردی چون در محدوده افغانستانه تورک نبوده؟ هیچ تورکی قبلا فارس نبود. چون تورکی انقد سخت هست که فارسها نتونن یکسری واژه هاشو تلفظ کنن. میتونی بگی خیلی از کسانی که الان فارس شدن مثل تهرانیهای قدیم یا گرگانیها یا تورکهای افشار مهاجرت داده شده به کرمانشاه و خوزستان و کرمان یزد قبلا تورک بودن اما برعکسش خیلی کم پیش میاد. انقدر به این افکار پوچتون پافشاری نکنید. این رفتارتون کاملا شبیه جمهوری اسلامیه.
    6
    2
    دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    مولانا از دست اصلاف همین تند رو ها از افغانستان فرار کرد حالا اینها کاسه داغ تر از آش شدن
    0
    2
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    من اگر سرمایه داشتم یک ودکا به نام .... میساختم
    0
    0
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. حالا که از ابنملجم اینجا مینویسی پس یک چیز بهت بگم تنها کسی که شما بربر ها و کولیها را انطوری که شناخته ایشان هستند.و واقعا امنملجم حق داره که که بشما مغلک میگه چون چیزی بهتر از این کلمه معرف شما کولیها بی اصل و ریشه نیست. ادم منافق و عده ای هستی برای تو هرکس پانداختر مغل نیست کرد عراقی است ،عافل از اینکه یک کرد عراقی قادره ۵۰ میلیون از شما را نقد بخره و به ... ببنده.منیک ارمنی ایرانی هستم و ایرانتر از خودم هم کسی را قبول ندارم ولی اینکه شما ....نه ایرانی بوده و نه هستید شکی در ان نیست،ایران متعلق به صاحبانش یعنی پارسها است و امثال تو حرف اضافه هستید در الفبا. من درر صل امثال تو را در حدی نمیبینم که مخاطب قرار بدم یا بهرون جواب بدم .جواب را ما قبلا در خجالی به امثال تو دادیم از این به بعد هم ... جوابی به تو نمیدم چون در حد جواب نیستی.
    1
    4
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان
    [::ابن ملجم - مونیخ، آلمان::] ابنملجم دوست دارم که در نورنبرگ در خدمتان باشم.زیاد از هم دور نیستیم،خیلی دوست دارم از نزدیک شما را ببینم و تشکری هم از شما بکنم چون واقعا نشان دادی که یک ایرانی وطن پرستی که وقتی پای اسم ایران وسط بیاد با کسی تعارف نداری.من ارمنی ایران هستم و از خودم هم کسی را ایرانیتر قبول ندارم،فقط برای بعضی از هموطنها تاسف میخورم که به این عقده ای های بیمصرف مجال میدهند که در سایت ایرانی حروف فارسی و زبان فارسی را ..... من اگر افتخار بدهید ایمل خودم را برایتان ارسام میکنم که با هم بتوانیم تماس بگیریم.
    1
    5
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان
    ...م قز که به لاتین کاس...باز درس تاریخ قز وقژ و تر و ....تاریخ ارباب خروس ملکه دنبایی و افندی قاطر و شروع شد. ایها الناس این ....اومده و میگه تو مملتی که ۱۲۰۰۰ سال سابقه تمدن فارسی اریایی از در و دیوارش میباره از ملکه دمپایی و افندی ....
    1
    3
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان
    [::paksan - ایران، ایران::]. اره مولانا میگه ایلادی استانبول نگاه ان و زین اسب .....
    1
    2
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان
    بنده ادم تنبلی هستم در نوشتن ولی بیش از سه سال است که در سایت ایرانیان یوکی نوشته های چند نفر از کاربرها ،مثل فدای اقا از اوندسه، بلویچ از نوروژ ،ابن ملجم از المان، لشکر شش ورماخت از آلمان البته ایشان مدتی است فعال نیستند و چند نفر دیگر را دنبال میکنم،تمان نوشته های ابنملجم را با اجازه یاداشت کردم تا به حال یک دفترچه تقریبا ۵۰ ورقی را پر کردم و یک کاربر دیگه بنام کویر که خیل وقت است پیداش نیست بعضی از نوشته های بلوچ از نوروژ را هم یاداشت کردم ،خلاصه کلام از کاربتهایی که در تویتر،فیسبوک ،ایرانیان یوکی و و او ا صدای امریکا تقریبا نزدیک ۲۰۰ صفه نوشته های انها را یادشت کردم، ادبیاتی که بکار نردند برایم بسیار جالب است،خصوصا یک کاربر فیس بوک که صفحه ان اسم بنام ..... است که خیلی وقته بسته شده. امروز در جواب این کاربر م پان ترک که در سایت فارسی با خط فارسی به فارسها بد میگه یا به کردها که اجداد اقوام اریایی هستند بد میگه و امان از روزی که یکی بگه چرا ترکها ..... انوقته که خون جولی چشمهاش و بگیره و دوست و دشمن را نشناسد(از کلمات قصار تفکر اسلامی از اوندسه)
    1
    3
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان
    من در یاداشتهایی که از نوشتهای ابن ملجم با اجازه ایشان و ادبیات بکار برده شده چندین جوابیه را عاریه گرفتم و تحویل این طرف که من را مخاطب قرار داده چون از شنیدن تاریخ واقعی خودش یا شرم داره یا فرار میکنه دادم.برای این تاریخ ان چیزی است که که برای ادمیزاده قابل باور نیست ...
    1
    2
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    تمدن ماد ترکی است؟ این در کدام تاریخ نوشته شده، این تاریخ را کی نوشتید؟.مادها به زبان انگلیسی میدس کهنترین و اولین شاخه قوم اریایی هستند که نتدیک به ۱۲۰۰۰ سال پیش در کردستان امروزی جایگزین شدند و قوم ماد کردهای امروزی هستند ل. از مادها پارسها و پارتها جدا شدند که به نوبت به مناطق مرکزی و شمالی ایران مهاجرت کردند.زبان مادها کرد بوده و حتی طریقه پوشیدن لباس انها با اندک تفوتی مثل کردهای کنونی است.کشور ایلام، شامل خوزستان و لرستان کنونی، پشتکوه و ازب اقوام اریایی ایرانی هستند خصوصا لرها که از یک شاخه از کردهای امروزی هستند.سومِر یا به‌طور دقیق‌تر شومِر اولین تمندن واقع در بین النهرین یا عراق امروزی بودند. این تاریخ را کی نوشته و کی نوشته شده را باید از تارزان سلطان جنگل پرسید.ترکها مخلوطی هستند از قبایل بیابان نشین بربر و وحشیها ی در صحرای مرکزی چین ،تاتارها ایگورها و مغلها اجداد ترکهای امروزی هنوز در این مناطق ساکنند.اقوام کهن ماد و سومر ساکنان به اصطلاح ایران عجم ایران و ایران عرب عراق کنونی که بخشا از امپراتوری اریایی بودند دارای تمدن و زبان و خط نوشتاری خاص خود بودند...
    1
    4
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    ...برعکس ترکها حتی تا به امروز از خط سریلییک آلفبای رومی یا خط عربی استفاده میکنند گیچ جای پای در تمدن ایران باستان و بینانهرین نداشتند.تاریخ هردوت تفاوت زیادی با تاریخ اردوقاز دارد. اردوقاز هم با نصب مجسمه ابن سینا چون ایران را بیصاءءءحب دیده میگه ابن سینا ترک است،اینکه تمم دنیا به این حماقت میخندند برای اردوقز مهم نیست مهم اینه که بعضیها با ثم راست علامت سرگرگ نشون بدن و بگن تورکها یا به فارسی ترکها از فک و فامیل گرگ هستند ،چون ملتی که دنبال این میگرده که در تاریخ برای قبیله خودش جا پا باز کنه،براش فرقی نمیکنه سنگ مفت و کنجیشک مفت .اخه تارخ که جل سازی نیست که در ان ادعا کنی مادها ترکند یا توورکند یا سومرها ترکند اگر نشد دریای خزر یا کاسپین دریای خرز دریای قژ قژ است.چون انزمان مردم هنوز نمیتونستند بگن ق میگفتند ک. و ک سومین حرف کلمه ترک است پس دریای کاسپین همان دریای استانبول است.اگر هم اینجا به جایی نرسیدید در قطب شمال هم اسکیمو داریم ک در اسکیمو هم سومین حرف کلمه اسکیمو است شای اونها ترک باشند.تاریخ قژ و فژ تر و چس به این میگن
    1
    4
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان::]. چرندیاتت رو نخوندم ابن ملجم مرادی کرد عراقی تازه به ایران رسیده مزور که خودتو ارمنی معرفی میکنی. شما همونهایی نیستید که در جنگ جهانی اول با چراغ سبز عثمانی (چون مسلمون و سنی هستید) به ارمنیهای ساکن شرق تروکیه حمله کردید و اونها رو بی خانمان و کشتید و روسیه بخشی از ازربایجان کهن رو داد اونا زندگی کنن و شما خودتون رو در شرق تروکیه جایگزین ارمنیها کردی؟ و جنایتتون رو با موزیگری خاص کردهای بی اصالت (حاصل اختلاط پشتونهای تبعیدی از پاکستان با عربهای عراق) گردن توروکهای تروکیه انداختید! ببین به وقتش همه چی معلوم میشه. تازگیا از کرکوکی که در اوضاع خراب عراق سواستفاده کردید و غصب کردید بیرون انداختنتون و تحقیرتون کردن. در آینده میبینید لرها و لکهای کهن کرمانشاه و تورکهای کهن آزربایجان غربی چیکار میکنن. عجله نکنید. بگذیریم که منطقه سنندج رو در مهاجرتتون در اواخر صفوی و اوایل قاجار از ملت کهن تورک تصاحب کردید. و همونم شاید براتون نزاریم و مجبور باشید کلا برگردید به سلیمانیه و اربیل.
    2
    0
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::ابن ملجم - مونیخ، آلمان::]. مگر رفتارهای بد شخصی و گروهیتون و موزیگریهاتون رو کنار بزارید تا با استفاده از مهر و محبت و انسانیت و دلسوزی خاص تورکها و لرها بتونید همین دوروبرها بمونید. در ضمن شبیه ترین اقوام ایران بهم لرها و تورکها از نظر تیپولوژی و خلقیات هستن. اگه ذره ای شباهت بین لرها و کردها میبینی برامون توصیف کن. هم میدونن تلفظ لاتین قزوین (قز+اوین=در تورکی یعنی خانه قزها) کاسپین هست و مستندات کهن عربی به دریای خزر تلفظ اصلی قزر (قز+ار=به ترکی مردمان قز) یا تلفط دیگش آزر، میگن بحر القزوین و لاتین دریای کاسپین تلفظ میشه. همه میدونن واژه کاس تلفظ لاتین مردمان قز هست. همه میدونن قفقاز یا قفقز (به تورکی کوه قزها) در لاتین کاکاس تلفظ میشه. تاریخ اینه نه ویکیپدیای نوشته 4تا الاف فاشیست یا ارتش سایبری جمهوری اسلامی. من اصلا با موجودیت کردها مشکل ندارم. فقط باید اخلاقشونو درست کنن والا بودو کی وار (همینه که هست). اگه یه لر دیدی که بعد اینهمه همزیستی و همسایگی با کردها رابطه خوبی باهاشون داشت بیا بگو ما تورکها قربون صدقتون بریم. پس مشکل از شماست بخصوص موزیگری و زیاده خواهیتون.
    3
    1
    ‌سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان::]. .... و نعلهای و جل ارباب خروس نکن.بگذار بعضیها که براشون عقب ماندگی، و قرنها تهقیر شدن باعث عقده شده اینجوری حال کنند.ولی هر جا که با اینها برخورد کرد یک سوال یادت نره بپرس اخرین باری که تو اینه نگاه کرده کی بوده و چی گفته.جواب همه بدون استتنماس یکی است.خدایا چی افریدی....پس یادت نره دریای کاسپین دریای قژ قژ است، خلیج فارس هم خلیج استانبول است .چینیها کله از اونطرف شوع کردن با ایغورها ،زیاد طول نمیکشه.
    2
    2
    ‌چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.