تار مویی بسیار عجیب از دختری ۱۸ ساله در کلیسای وانک اصفهان

دیدن تار موی دختر ۱۸ ساله‌ای که یک جمله از کتاب مقدس تورات به زبان ارمنی با قلمی از جنس الماس بر روی آن نوشته است بسیار جالب و هیجان‌انگیز است. اگر می‌پرسید که چگونه می‌توان چنین نوشته ریزی را تماشا کرد، باید بگوییم که با چشم غیرمسلح نمی‌توان این کار را انجام داد و برای خواندن نوشته‌ی روی تار مو باید از میکروسکوپ کمک گرفت.
 
اما برای دیدن این تار مو لازم نیست به خارج از ایران سفر کنید زیرا این اثر که در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط هنرمندی به نام «واهرام هاکوپیان» خلق شده است در کلیسای وانک اصفهان نگهداری می‌شود.
نوشته روی تار مو: به جهت دانستن حکمت و عدل و برای فهمیدن کلمات فطانت (از کتاب امثال سلیمان) – فطانت به معنای درک کردن و دانایی است. می‌توان به جرات گفت کلیسای وانک اصفهان یکی از منحصربه‌فردترین و جذاب‌ترین کلیساهایی است که می‌توانید در سراسر ایران از آن بازدید کنید؛ نه تنها ایران، بلکه در سراسر جهان معماری هیچ کلیسایی شبیه به وانک اصفهان نیست. این کلیسا از حیث طلاکاری و تذهیب در میان کلیساهای ارمنیان منحصر به فرد است. نقاشی‌های دیواری این موزه بی‌نظیرند، مخصوصا آن نقاشی مربوط به ۷ طبقه آسمان که بهشت و دوزخ را به تصویر کشیده دقایقی طولانی شما را میخکوب می‌کند.
دلیل این ادعا که در سراسر دنیا نمی‌توانید معماری کلیسای وانک را مشاهده کنید این است که این کلیسا از بیرون شبیه مساجد ایرانی-اسلامی است و فضای داخلی آن به سبک ارمنی معماری شده است.
+166
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    اون آدم بیکارى رو که اینهمه وقت روصرف بیهوده ترین کار دنیا کرده باید بگیرن و مثل خر ازش کار بکشن تا دیگه هوس نکنه اینهمه وقت رو اینطورى هدر بده
    153
    30
    جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان

    طرف بیکار بوده روی مو چیز نوشته حالا اگر طرف مسلمان کل قرآن را روی مو مینوشت
    57
    16
    جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    ایرانپرست - خارکُف، اوکراین

    ادیان وکتب دینی با هر زبانی ساخته افرادی تن پرور و تنبل و فریبکار بوده است.
    15
    39
    جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    oghabe - بازل، سوییس

    سال 1353معلمم دردبستان دانش اصفهان این موضوع رابه ما گفته بود .یادمعلمم آقای طاهری گرامی باد
    2
    41
    جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. گرامی، هنر را نمیتوان محدود کرد و یا به خاطر اعتقاد شخصی زیر سوال برد ، من از اسلام و دین و کاتولیسم و غیره بیزارم ، اما مساجد و کلیساها و با معماری باشکوه ، تحسین برانگیز هستند ، و یا تصویر شام آخر داوینچی شاهکار است ،
    2
    39
    جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران

    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. صد در صد موافقم
    48
    10
    جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    cardenas - مادرید، اسپانیا

    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. تو از بی ... رنج میبری عزیزم، کار بیهوده رو پدرت انجام داده و تو رو به وجود آورده و بزرگ کرده. متاسفانه.
    8
    42
    جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Sevan Markarian - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. سلام اگه احترام نمیذاری بی احترامی هم نکن
    7
    41
    جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Liberte - ارومیه، ایران
    «ناپلئون بناپارت : جامعه بی دین مانند کشتی بدون بادبان است . » در نتیجه هر دقیقه به یک سو منحرف میشه. از لحاظ کارکردگرایی و یا حتی پراگماتیزم ( عمل گرایی ) هم به دین بنگرید ، دین برای جوامع انسانی مفیده. حتی اگه مضراتی در طول تاریخ داشته و الان هم داشته . محاسنش بر معایبش کاملا برتری داره. فقط می بایست مراقب بود که حک.مت و حاکمیت رو به مردان دین و روحانیون نداد که هم سیاست و هم جامعه و در نهایت هم دین لوث میشه و چون دین امری انتزاعی هستش ،در صورت کارکرد نامناسب حکومت دینی ، متاسفانه خداوند هم از سوی سطحی نگران رد میشه .
    20
    13
    جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::Liberte - ارومیه، ایران::]. قانون برای جامعه ضروری است نه دین.
    20
    32
    جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. درست می فرمایید. ای کاش میگذاشتند به چشم تاریخی و هنر به این ویدئو نگاه کنیم. ولی هر جا اسم این دین نحص میاد نفرت هم پشت سرش هست
    19
    16
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::Liberte - ارومیه، ایران::]. دین افیون توده هاست. نمونه اش ایران
    16
    22
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. این یک کار هنری است و می تواند برای بسیاری توریستها جذابیت داشته باشد، البته طبق نسخه ی تو با ان هنرمند باید چنان برخوردی کرد، ولی با تو چه باید کرد؟ داعش در همه ی ابعاد ان هنوز زنده است و حتی از یک تار مو نمی گذرد، صحنه های وحشتناک نابود کردن اثار تاریخی عراق و سوریه هنوز از خاطرمان نرفته است. با ان نامی که برای خودت انتخاب کرده ای.
    4
    15
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    [::cardenas - مادرید، اسپانیا::]. آخه احمق ....! اگه با نظر من موافق نیستى مثل آدم نظرت رو بده! به بابام چیکار دارى! اون مرد خوبى بود، باور نمیکنى از .....بپرس! خوب میشناختش! اینقدر که .... نقش باباى شما رو با ..... بازى میکرد! ...
    31
    7
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. هر کار سختى رو نمیشه بهش عنوان هنر داد! بار بردن خر هم کار مشکلیه ولى هنر نیست!
    35
    10
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. چطور میتونى اینکار رو با نقاشى داوینچى روى سقف کلیساى سیستین مقایسه کنى؟ در نظر اول یه مو میبینى ! ولى وقتى وارد کلیساى سیستین میشى، حتى اگه بیخدا باشى، خود بخود با اولین نظر به سقف کلیسا، دیگه هیچ صدایى نمیشنوى! نورى که از پنجره ها روى کف سالن میافته به نقاشى جون میده! باید تجربه کنى تا منظور منو درک کنى. اونوقت یه کله خر مذهبى! سالها نون مفت خورده تا تونسته یه مشت اراجیف انجیل رو روى یه تار مو بنویسه! از خودش خلاقینى بخرج داده؟ نه! دنیا کارش رو تحسین میکنه؟ نه! کسى بغیر از عده معدود که دارن سعى میکنن به این کار جلوه هنرى بدن از وجود یه همچین اثرى خبر داره؟ نه. میگن مردى که در حضورشاه عباس نمایش میداد و چند تا سوزن رو از فاصله دور پرتاب کرد طورى که نوک تیز سوزن ها توى چشمى سوزن بعدى قرار گرفت و همه رو حیرت زده کردن شاه عباس دستور داد بهش انعام بدن و صد ضربه هم شلاقش بزنن! در توضیح شلاق هم گفت اینهمه وقتى که صرف هنر بیهوده شده مستحق مجازات هم هست!
    32
    5
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    [::Sevan Markarian - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا::]. دوست عزیز، من بیخدا هستم و معتقدم مذهب ساخته فکر بشر هست و . نظر من اینجا در مورد ساعت ها وقت تلف شده روى اینکار که میتونست بهتر مصرف بشه بود. اگه نظر منو دوباره بخونین متوجه میشین که به هیچ دین و مذهبى بى احترامى یا توهین نکردم. این اعتقاد شخصى من هست و فکر میکنم بیشتر مردم دنیا هم با این نظر موافق هستن، اگه اینطور نبود، این اثر هنرى!!! الان باید تو موزه لوور پاریس نگهدارى میشد نه تو یه کلیساى دور افتاده تو أصفهان که خودم شخصا تا حالا اسمش رو نشنیده بودم. ممنون از اینکه مثل اون ....اسپانیایى!!، سعى نکردین با توهین مخالفت خودتون رو ابراز کنین. پاینده باشید.
    31
    8
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::] دوست عزیز ببخشید که بازم شما رو مخاطب قرار دادم چون یه جورایى نظر شما برخلاف اون ....اسپانیایى، حداقل محترم بود. شام آخر داوینچى رو مثال زدین، لبخند ژوکوند که هنوز بعد از گذشت این همه سال، مهارت و ذوق داوینچى رو در به تصویر کشیدن احساس نشون میده، خیلى ها میتونن نقاشى کنن ولى کمتر کسى میتونه احساس رو بتصویر بکشه، وقتى به صورت مونالیزا نگاه میکنین میتونین از طرز به تصویر کشیده شدن اون لبخند، تو ذهن خودتون تصور کنین که این لبخند چه معنى میده و تو ذهن خودتون اون جورى که خودتون میخواین تعبیرش کنین. معنى هنر از نظر من اینه وگرنه اون چیزهایى رو که روى یه تار مو نوشته شده، خیلى راحت تَر و بدون استفاده از میکروسکوپ میشه تو انجیل خوند! هنر و خلاقین اینکار کجاست؟ داوینچى سالها وقت صرف نقاشى سقف کلیساى سیستین کرد و قرن هاست که هر کس چشمش به این اثر میخوره غیر ممکنه تحسینش نکنه. ولى نوشته هاى روى تار مو رو چى؟ بیشتر از چند ثانیه میتونین تحمل دیدنش رو داشته باشین؟به نظر من، هر کار سختى هنر نیست. ساختن طبق ها و علم هاى عزادارى عاشورا هم کار سختیه ولى هنر نیست!!
    24
    4
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان

    [::آزاذه - تهران، ایران::]. میدونستم، آخه بیشتر وقتها نظر من و تو خیلى به هم نزدیکه! یکى دو مورد اختلاف نظر داشتیم که اون هم میشه یه جورایى زیر سیبلى ردش کرد!! ممنون
    24
    4
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    [::azadi2011 - تورنتو، کانادا::]. نظر منو بخواى حمله تو بیشتر شبیه داعشى هاست تا من! یبار دیگه به أسمى که برا خودت انتخاب کردى هم یه نگاهى بنداز! آزادى!! این معنى جدید آزادیه؟ با کدوم منطق یه تار مو رو که سالها وقت صرفا شده رو با بوداى تخریبى مقایسه میکنى؟ این کجاش هنره؟؟ من نظر شخصى خودم رو گفتم، اینقدر حرص نخور هنوز دادگاهى تشکیل نشده تا این هنرمند!! پر طرفدار رو محاکمه کنه. میدونى خوشحالم که کسانى با نظر من اینجا مخالفت کردن که با نظر هاشون نشون دادن فرق بین یه اثر هنرى یا یه تار مو که یه آدم بیکار و مفت خور سالها وقت تلف کرده و یه مشت اراجیف روش نوشته رو از هم تشخیص نمیدن!! یه تار مو! چه خلاقیتى در بوجود آوردن این اثر هنرى بکار رفته؟ اینکار و اون آخوند هایى که سالها میشینن در مورد فلسفه و سفسطه هفت هشت جلد کتاب مینویسن چیه؟ حالا چون کار یه ارمنى هست و تو کلیسا نگهدارى میشه، فرق میکنه با تفسیر و قرایت قران سعید طوسى؟ یا میلیارد ها تومن ثروت مردم که خرج طبق و علم عاشورا میشه؟ حتما اونا هم هنر هستند و ما خبر نداریم؟؟؟
    19
    3
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دهقان خلافکار - لیما، پرو
    آدم نمیدونه برا یکی دونفر از کاربرها گریه کنه یا بخنده آقا قانون یعنی چی یعنی احترام نمیذاری بیاحترامی هم نکن ساده تر ازین مگه داریم؟ ولی نمی فهمن چون از زور بیکاری روانپریش شدن
    6
    8
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. ایرانفردای عزیز متاسفانه متاسفانه بعد از تجربه و نتیجه تاریخ دینی اسلامی افتضاح ایران که رو به نابودی است هنوز ایرانیها درس عبرت نگرفته اند و چهار چنگولی به دین چسبیده اند. از خدای بزرگ عقل و معرفت و دانایی برایشان آرزومندم. دین ساخته دست بشر است. قران هم نوشته بشر است که طبق روایات خودشون بیست سال بعد از مرگ محمد نوشته شده است و عثمان نسخه های بیشماری راکه ازش وجود داشته یکی کرده است. همین هایی که چهار چنگولی به دین چسبیده اند حتی یکبار قران رانخوانده اند و کور کورانه دین را پذیرفته اند و ایران را در معرض نابودی قرارداده اند.
    10
    7
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Liberte - ارومیه، ایران
    [::آزاذه - تهران، ایران::]. بستگی داره به اینکه کارکرد دین چی باشه. اگه در خدمت یک گروه یا طبقه خاص باشه ، بله دین افیون توده هاست ولی اگه در جامعه ثبات و آرامش بیاره ، اینگونه نیست.
    4
    3
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::Liberte - ارومیه، ایران::]. شما لطفا یک نمونه بگین که دین در جامعه ثبات و آرامش آورده
    8
    6
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. گرامی.من مخالف کلیت حرف های شما نیستم . و کامنت شما در مورد داوینچی بسیار جالب بود . بحث من این است که در دنیای ما باید فضای آزاد خلاقیت برای هنر و هنر مند باشد . در غیر اینصورت بر میگردیم به صدر اسلام که هنر پارسیان را نابود کردند و یا هیتلر که نقاشی آبستراکت را آشغال میدانست و غیره. توجه داشته باش که حتی افراطیون مسیحی هنر امثال بوتیچلی و داوینچی را مزخرف میدانستند . وان گوک استاد اگسپرسیونیست حتی یک تابلو در طول زندگی نفروخت ؛ و برادرش تابلو هایش را پنهانی میخرید تا او را شاد کند . چرا که کل اروپا تابلو های او را بی ارزش می سنجیدند . و باز بر میگردیم به حرف اول . که چه کسی حق قضاوت دارد
    0
    5
    شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. هنر در خدمت مردم است نه در خدمت دشمن مردم. شما اول دلت به آنهایی بسوزد که از این دین دروغگو و پست ضربه خوردند.
    5
    2
    یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    [::Liberte - ارومیه، ایران::]. دینى که بیشتر از ١٦٠ بار از کلمه بکش! استفاده کرده، چطور میتونه ثبات و آرامش رو به جامعه بیاره؟
    9
    4
    یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. کاملا موافقم، متاسفانه اکثر هنرمند هاى نه فقط ایران، همه دنیا، بعد از مرگشون مشهور میشن! و اکثرا زندگى فقیرانه و اسف بارى دارن.آثار وَن گوک امروز میلیونها دلار ارزش داره ولى وقتى زنده بود از گرسنگى و سؤتغذیه و بیمارى روانى (شیتزوفرنى)رنج میبرد. یکى از معروفترین نقاشى هاش نقاشى از چهره خودشه که گوش خودش رو بریده بود تا صدا هایى رو که آزارش میدادن رو نشنوه. یه درجه اى از مرده پرستى تو همه مردم دنیا هست!
    12
    2
    یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. ولى اینجا از خودتون نقل قول میکنم که چه کسى حق قضاوت داره، این خودش نظر من رو بیشتر تایید میکنه! چون کسانى که قضاوت کردند، تشخیص دادند که این اثر ارزش هنرى خاصى نداره، چون با اینکه این اثر در سازمان میراث فرهنگى و یونسکو ثبت شده، ولى أسمى و خبرى ازش تو دنیاى هنر جهان نیست! شهر کیف در اوکرایین هم پر از اینجور آثار هست و مذهبیون اورتودکس اونجا یه کم بیشتر خلاقیت! بخرج دادن و روى دانه برنج آیه هاى انجیل رو حکاکى کردن و یا روى ناقوس هاى کلیسا ولى دوباره باوجود ثبت این آثار در یونسکو، هیچ توریستى تمایلى به بازدید این آثار نشون نمیده! ممنون از نظر شما
    13
    2
    یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::ایرانفردا - لندن، انگلستان::]. مرسی دوست عزیز از کامنت ها.
    4
    2
    یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    sasan87 - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    [::ایرانپرست - خارکُف، اوکراین::]. تن پرور و تنبل و فریبکار اصلا با هم قابل جمع نیست اتفاقا هوش زیاد و تلاش و ممارست می خواد .
    2
    0
    دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.