روحانی: ایران آزادترین دانشگاه‌های دنیا را دارد

آقای روحانی برای دانشجویان دانشگاه سمنان سخنرانی کرد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، می‌گوید این کشور "آزادترین" دانشگاه‌های جهان را دارد.
 
او گفت: "معمولا دانشگاه‌های کشور ما از آزادترین دانشگاه‌ها از نظر بیان نقد هستند و دانشجویان خیلی راحت نظرات خود را مطرح می‌کنند."
 
آقای روحانی این مطلب را دو روز پیش از ۱۶ آذر، روز دانشجو در ایران، بیان کرده است.
 
در آستانه روز دانشجو، دانشگاه‌های مختلف ایران صحنه برگزاری برنامه‌ها و تجمعات سیاسی بوده است.
 
در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک) تجمع دانشجویان در حمایت از کارگران اعتصابی، با مداخله بسیجیان به درگیری کشیده شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

امروز تجمع های اعتراضی در برخی از دانشگاه های ایران برگزار شده. این ویدیو‌ مربوط به امروز دانشگاه امیرکبیر است. برخی از دانشجویان در حمایت از وضعیت کارگران شعار سر دادند و‌درگیری هم رخ داده. . در دانشگاه نوشیروانی بابل هم در رابطه با ناکارآمدی های موجود در کشور دانشجویا تجمع کردند. . . در توضیحی که یکی از دانشجویان این دانشگاه برای ما فرستاده نوشته: مراسم روز دانشجو دانشگاه نوشیروانی امروز تحت عنوان تجمع اعتراضی و ترییون ازاد برگزار شد در محوطه ی دانشگاه . در تلگرام انجمن فرهنگ و تمدان اسلامی نوشیروانی نوشته: #تجمع و #تریبون_آزاد دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل در رابطه با ناکارآمدی های موجود در کشور . تلگرام دولت بهار نزدیک به احمدی نژاد هم در آستانه روز دانشجو نوشته: دولت بهار/ جامعه حدود ۳.۸ میلیون نفری دانشجویان کشور از گرانی سرسام آور امسال آسیب دیده و با توجه به اینکه عموما درآمد خاصی ندارند تحت فشار مضاعف‌اند. بویژه آنکه بسیاری از دانشجویان از خوابگاه دولتی نیز محروم‌اند. در آستانه روز دانشجو دولت باید برای افزایش کمک هزینه تحصیلی، اسکان و اقلام مصرفی فکری کند

A post shared by BBC NEWS فارسی (@bbcpersian) on


حسن روحانی، که سفری به استان سمنان داشته، پس از جلسه‌ای با دانشجویان دانشگاه سمنان گفت: "فکر نمی‌کنم کشوری مانند ایران باشد که دانشجویان خیلی آزاد نظرات و انتقادات خود را مطرح کنند."
 
آقای روحانی گفت مطابق آمار وزارت کشور ایران سال گذشته ۱۲۰۰ برنامه به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، که به گفته آقای روحانی در چنین برنامه‌هایی "دانشجویان آزادانه نظرات خود را مطرح می‌‌کنند."
شماری از دانشجویان حاضر در اعتراضات سال گذشته حکم‌های سنگین زندان گرفته‌اند رئیس جمهور ایران در حالی دانشگاه‌های این کشور را از "آزادترین" دانشگاه‌های جهان می‌داند که فعالان دانشجویی می‌گویند شمار زیادی از دانشجویان منتقد با برخوردهای قضایی و امنیتی روبرو هستند.
 
در سال تحصیلی جاری شماری از فعالان دانشجویی از ادامه تحصیل بازماندند. هرچند که به آنها اعلام شده مشکلشان "نقص پرونده" است، اما برخی می‌گویند این ادامه مشکل "ستاره‌دار" کردن دانشجویان، یعنی ممانعت از تحصیل به دلایل سیاسی است.
 
علاوه بر دانشجویان سیاسی، برخی از استادهای منتقد حکومت نیز با بازنشستگی اجباری و پیش از موعد مواجه بوده‌اند.
۱۶ آذر ، روز دانشجو چیست؟
در آذر ماه سال ۱۳۳۲، یعنی چهار ماه پس از کودتا علیه محمد مصدق، که با حمایت آمریکا انجام شد، ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور آمریکا در آن مقطع، به ایران سفر کرد.
 
دانشجویان مخالف کودتا به همین مناسبت برنامه‌هایی در دانشگاه تهران برگزار کردند.
حکومت در واکنش به دانشجویان سربازان را به دانشگاه فرستاد.
 
در جریان تیراندازی سربازان در دانشکده فنی دانشگاه تهران سه دانشجو به نام‌های احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا، کشته شدند.
آرامگاه قندچی، بزرگ‌نیا و شریعت رضویاحمد قندچی از هواداران جبهه ملی و آذر شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا از هواداران حزب توده بودند.
۱۶ آذر به مناسبت کشته شدن این سه نفر روز دانشجو نامگذاری شده است.
 
بنا به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران، کسانی می‌توانند در دانشگاه تحصیل کنند که به جز شرایط علمی، شرایط مذهبی، سیاسی و اخلاقی نیز داشته باشند.
 
شورای انقلاب فرهنگی می‌گوید کسانی می‌توانند در دانشگاه تحصیل کنند که مسلمان یا از اقلیت‌های دینی به رسمیت‌ شناخته شده باشند. بسیاری از بهایی‌های ایران به همین دلیل نمی‌توانند تحصیل کنند. افراد بی‌اعتقاد به دین هم نمی‌توانند باور خود را آزادانه ابراز کنند.
 
شرط دیگر پذیرش در دانشگاه این است که افراد با جمهوری اسلامی "مبارزه" نکنند. اگر شخصی سابقه فعالیت سیاسی علیه جمهوری اسلامی داشته باشد، "پذیرش‌ وی‌ مشروط‌ است‌ به‌ احراز توبه‌ وی‌".
 
پس از انقلاب و به دنبال تعطیلی دانشگاه‌ها در ایران شورای انقلاب فرهنگی برای "اسلامی‌سازی" دانشگاه‌ها تشکیل شد.
 
در سال ۱۳۵۹، هواداران آیت‌الله خمینی در قالب "انقلاب فرهنگی" دانشگاه‌ها را تعطیل و هزاران نفر از استادها و دانشجویان را اخراج کردند و به حضور منتقدان سیاسی در دانشگاه پایان دادند.
 
پس از آن با دستور آیت‌الله خمینی ستاد انقلاب فرهنگی، با عضویت چهره‌هایی چون شمس آل احمد، محمدجواد باهنر و عبدالکریم سروش، تشکیل شد تا سیاست‌های گزینش استاد و دانشجو و اداره دانشگاه را بر اساس "فرهنگ اسلامی" تدوین کند.
 
ستاد انقلاب فرهنگی بعدا به شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شد که هنوز هم مسئولیت سیاستگذاری و نظارت بر دانشگاه‌ها را بر عهده دارد.
+6
رأی دهید
-58

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    روحانی باز دارد دروغ میگوید ! این همه دروغ میگوید چرا نمی ترکد.
    19
    15
    ‌پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    خفه, اینقدر آزاده که دانشجوها رو از بالای ساختمان پرت میکنن پایین. من از مردم متعجبم که هنوز به اسلام و قران اعتقاد دارن
    2
    16
    ‌پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    پهلوون مفرد - کلن، آلمان
    می‌خواد بگه که دانشجوهای کشورهای خدانشناس هم در حَسرَت "آزادترین" دانشگاه‌های حکومت عدل آسدعلی‌اُف هستن...
    1
    17
    ‌پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    راست میگه خوب! دانشجو ها آزادن هر چى میخوان بگن، بسیجى ها هم در مقابل آزادن هر بلایى که خواستن سرشون بیارن! با اینهمه آزادى چیکار کنیم؟!!
    1
    14
    ‌پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Say good bye to religion - ونکوور، کانادا
    آقای فریدون ، کلمه آزادی رو با آزاد بودن اشتباه گرفته تقصیر نداره سواد سواده قرآنی . آزاد از شکنجه ، آزاد از درد و رنج ، آزاد از تجاوز ، آزاد از دزدی و غارت ، آزاد از مذهب . آزاد از انتخواب ، آزاد از نفس کشیدن ، آزاد از انتخواب جنسیت و جفت داشتن .... شما و دین شما انسانیت رو به خاک خون کشیدید .
    6
    9
    ‌پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    روبرتو - میدلرزبرو، انگلستان
    نگو حسن کلید ساز، الانه که از خنده غش کنم!!
    1
    7
    ‌پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.