جیش العدل: گروگان‌های ایرانی اسیر جنگی هستند؛ اما ممکن است برخی از آن‌ها را بکشیم

العربیه : عرفان شهنوازی، سخنگوی سازمان جیش‌العدل، روز سه‌شنبه 24 مهر در گفتگوی اختصاصی با العربیه فارسی گفت که اقدام این سازمان در گروگان‌گیری از نیروهای مرزی ایران را «اقدامی در دفاع از حقوق بلوچ‌های اهل سنت و پاسخی به ظلم و ستم رژیم ایران بر مردم بلوچ» خواند و گفت که گروگان‌ها در کوه‌های صعب‌العبور بلوچستان نگهداری می‌شوند و براساس اصول مربوط به اسرای جنگی با آنها رفتار خواهد شد، اما افرادی که « که ظلم بی‌حد کرده باشد یا قاتل مردم بلوچ باشد» کشته خواهند شد.
 
سازمان جیش‌العدل روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای این سازمان بامداد سه‌شنبه به پایگاه بدر 3 واقع در منطقه لولکدان بخش ریگ ملک شهرستان میرجاوه در جنوب غرب ایران حمله کرده و 12 نفر از نیروهای نظامی این پایگاه را به اسارت خود در آورد.
 
این سازمان همچنین مدعی شد که 7 تن از گروگان‌ها، از نیروهای سپاه پاسداران و 5 تن دیگر از نیروهای یگان تکاوری نیروی انتظامی بوده‌اند. رسانه‌های ایران، تعداد نیروهای مرزبانی که به اسارت جیش‌العدل در آمده‌اند را 14 نفر اعلام کردند.
 
عرفان شهنوازی درباره سرنوشت این افراد به العربیه گفت: «اسراء در حال حاضر در مناطق صعب‌العبور کوهستان‌های بلوچستان ایران نگهداری می‌شود. بازرسان و شورای مرکزی سازمان [جیش‌العدل] درباره آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد. ممکن است اگر کسی از گروگان‌ها که ظلم بی‌حد کرده باشد یا قاتل مردم بلوچ باشد، کشته شود».
 
او همچنین درباره احتمال آزادی این افراد توضیح داد: «آزادی گروگان‌ها را نمی‌شود، حالا پیش‌بینی کرد زیرا که حتما رایزنی‌های متفاوتی انجام خواهد گرفت. این موضوع بستگی به جرم پاسدار و عکس‌العمل ایران دارد که چه اندازه همکاری کنند. آیا دوستان ما را در قبال اسرای پاسدار مبادله میکند یا نه؟ در صورتی که دوستان ما را آزاد کنند، حتما مبادله صورت خواهد گرفت».
 
او تاکید کرد: «نیروهای این سازمان براساس اصول مربوط به رفتار با اسرای جنگی، با گروگان‌ها به مهربانی رفتار خواهند کرد و علیرغم نبود امکانات کافی، آب، غذا و داروی کافی و مناسب در اختیار آنها قرار خواهند داد».
 
سخنگوی سازمان جیش‌العدل از « فقر کامل و نبود امنیت و تجاوز به تمام ارکان از عقیده تا امنیت و اموال» در بلوچستان خبر داد و گفت که این سازمان «برای دفاع از حقوق اهل سنت که توسط رژیم از دست رفته و تمام هست و نیستش به فنا رفته و در بلوچستان امنیت ندارد و شهروند درجه یک حساب نمی‌شود» فعالیت می‌کند.
 
عرفان شهنوازی احتمال «اقدامات تلافی‌جویانه از سوی ایران شامل اعدام زندانیان سیاسی بلوچ و اهل سنت و یا اقدام نظامی» را دور از انتظار ندانست و گفت این سازمان «دست به اقدامات تلافی‌جویانه نخواهد زد و براساس برنامه‌ اقدامات دفاعی انجام می‌دهیم و از آنجا که به ما ظلم می‌شود، ما حق دفاع داریم».
 
نیروهای سازمان جیش‌العدل پیش از نیز بارها با نیروهای مرزبانی در جنوب شرق ایران درگیر شده و تعدادی از آنها را به اسارت گرفته و یا کشته‌اند. در سوی مقابل، ایران نیز تا کنون بارها علیه جیش‌العدل دست به اقدامات نظامی و قضایی زده و تعدادی از نیروهای این سازمان را در درگیری‌های مختلف کشته و یا در زندان اعدام کرده است.
+70
رأی دهید
-41

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    حالم از هر چی جنبش اسلامی/ ارتجاعی بهم میخوره ، جیش ناعدل ، القاعده ، حزب الله
    20
    80
    ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    study - استکهلم، سوئد

    جهان سوم همینه دیگه. الان یه عده میان میگن ایرانیا نژادبرترن از این کارا نمیکنن. جیش العدل با زبون خودشون میگن هزاران ساله اینجا تو ایران زندگی میکنن و ایرانی ان بعد یه عده میان میگن نه ایرانی نیستن
    53
    32
    ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::study - استکهلم، سوئد::]. گرامی ، اینا خودشان را ایرانی نمیدانند ، اینها سنی ها ی بسیار مرتجعی هستند ، که از داعش بدترند . هر چند که من شخصا از شیعه و خرافات من در آ وردی آ ن دل خوشی ندارم ، اما سلاخی شیعیان که میتونه اقوام بنده یا شما باشد را به جرم شیعه بودن جنایت میدانم. ایرانی اصیل مشکلی با قومیت ها ، مذاهب ندارد ، و به همه احترام میگزارد ، اینها اونقدر مرتجع هستند که اگه دختری سنی با شیعه ازدواج کند نه تنها دختر و داماد ، بلکه کل فامیل را مثله می‌کنند ، چند سال پیش از روی کنجکاوی خریت کردم و وارد سایت اینا شدم، از خشونت و نفرت در این سایت وحشت کردم. چند روز بعد هم کل کامپیوتر ویروس زده شد ،
    33
    44
    ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان

    من این کار اینها را هیچوقت تایید نمیکنم،هرچند کشتن پاسدار و بسیجی را وظیفه هر ایرانی مدونم چون اینها چماقهای نگه دارنده حکومتند، ولی ظلمی که به بلوچها میشه قابل مقایسه با هیچ قومی در ایران نیست!
    14
    54
    ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]1- هم میهن: اینها ایرانی هایی هستند, که در یک بستر نامناسب تحقیر وسرکوب شده , و رشد کرده. که اکنون در دام مذهب گرفتار ند. در همین محدوده جغرافیایی ودر کل ایران ,در زمان گذشته نه جیش العدلی بود, نه بسیجی و نه نیروی خودسر. بنده با خشونت در هر شکل و محورش مخالفم. ولی متاسفانه نیروهای غالب دولت اخوندی زمینه رشد این جهالت دینی را در این مناطق سرعت بخشیده. و این نیروهای افراطی سُنی بر سر دین با کسی تعارف ندارند! وبنده برخلاف شما معتقدم که ایرانی با سواد و با دانش مشکلی با قومیت و مذهب ندارد. این پشمالو های پریشان حال ایرانی اصیل هستند. که به خاطر تحقیر کمبود و محرومیت و بیسوادی, و نبود امکانات ,بیکاری و غیره تنها روزنه امید را در دین جستجو میکنند.
    7
    42
    ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    2- اگر با این وحوش سُنی سخن به گویی که مشکل شما سنی ها چیه؟ میگه چرا نیروهای شیعی در تمام مناطق سُنی نشین حوزه علمیه دارند, تبلیغ میکنند و ما سُنی ها حتی یک مسجد هم در تهران نداریم! و دقیقا همین حرفها بین جوانان سُنی خریدار داره. برای یک ادم نادان و بیسواد مسجد در الویت است . نه بیمارستان ونه دبستان. دوست خوب:باید گرفتاری ها را بررسی کرد و دنبال راه حل گشت . تا وقتی دیگ ولایت فقیه با این مواد قُل قُل میکند و غذای مسموم دین را برایمان سرو میکند. انتظار سعادت و بهروزی خیال باطله . جانتان جور.
    6
    49
    ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
    [::study - استکهلم، سوئد::]. با خواندن نظرات تو وامثال تز فرار مغزها به شدت زیر سئوال میره و ظن فرار شیردان وسیرابی رو به شدت قوت می بخشه.
    16
    29
    ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    جنبش های اسلامی جز مرگ و بدبختی و فلاکت برای مردم هیچی نداشتند. یعنی کاری که این قاتل ها و گروهای ساخته شده توسط امارات و عربستان با اسلام کردند هیچ کسی نمی تونست با اسلام بکنه. تنفر عمومی از اسلام طوری هستش که اکثریت مسلمانها هم از دین برگشتند و فقط اسمش رو یدک میکشند. به نظر من هر بلایی که سپاه سر اینا میاره حقشون هستش و باید ریشه و تبار اینا رو هم بسوزوه و آمریکا هم ریشه ها و ایادی اقتصادی و سیاسی سپاه رو باید از ریشه بزنه
    12
    12
    ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    study - استکهلم، سوئد

    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. ایرانی به مذهب ربطی نداره. بیا من فیلماشو برات تو یوتوب میارم. همشون ایرانین. چرا نمیخوایین قبول کنین اخه. تا چقدر تو رویا میخوایی سر کنی
    29
    1
    ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    study - استکهلم، سوئد

    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. چرا دروغ میگی اخه؟ تو کامنت قبلی جا موند. کی گفته سنی شیعه ازداج نمیتونه؟ فقط یه ایرانی میتونه چنین افکاری داشته باشه. یادمه یه دختر ایرانی با یه خارجی عروسی کردش تو سایت خبرشو گذاشته بودن . ایرانیا ریخته بودن ای وای ای اسلاما ای نژادا دختر ایرانی با خارجی عروسی کرد الان نژادشون مخلوط میشه. چه وای وای میکردن. یا سر عروسی اندی بود شادمهر بودش تا یک ماه فریاد وای اسلاما وای نژادای ایرانیا رو داشتم گوش میکردم
    35
    0
    ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. گرامی ، من همیشه احترام زیادی به نظرات شما داشته و دارم ، حتی انتقادات شما را هم با دقت گوش می‌کنم، هرگز ستم ملی ، بی عدالتی ، نسبت به مردم خصوصا بلوچستان را انکار نکرده ام . اتفاقا حتی در اوایل انقلاب اطلاع از گروه های روشنفکر بلوچ و حتی با گرایشات ضد دین و سوسیالیستی داشتم. اما در رابطه با حوادث اخیر ، کسانی که به هر دلیلی و یا حتی هر ستمی که به نا درستی لمس کرده‌اند ، اما در نهایت و شور بختانه ارتجاع مذهبی را گزینه کرده اند و با اتکا به عقب افتاده ترین تفسیر مذهبی و در راستای خشونت قومی ، تجزیه ، وهابیسم و . فعالیت می‌کنند ، کوچکترین حمایتی را شایسته نیستند ، احساسات را کنار بگزاریم، بسیاری از بسیجیان شیعه هم بچه روستایی فقیر هستند و شاید قابل ترحم، اما زمانی که انتخاب سیاسی می‌کنند و با تیغ موقت بری به جان دگر اندیشان میافتند ، ارتجاعی قلمداد می‌شوند و جنایتکار .
    3
    34
    ‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::] دوست عزیز: با سپاس از شما, بنده خدمتتان عرض نمودم! که با هر شکل و نوع خشونت مخالفم. ( حال خاطی اسلام گرا ی شیعه باشد یا سنی و غیره ).چون ظلم و نابرابری , با منشور و اساس و حقوق مردمی در تضاد است. با درود بر شما و از من بهتران . جانتان جور
    1
    23
    ‌پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::study - استکهلم، سوئد::]. گرامی ، اینکه ایرانی اصیل و بدون تعصبات دگماتیسم برایت ارزشمند است خوشحالم، من هم امید دارم به روزی که جوانان ما بی توجه به مسلمان ، ارمنی ، بهایی ، زرتشتی ، و یا حتی بی دینی با هم وصلت کنند ، روزی که واژه منحوس نجس از لغتنامه ما حذف بشه ، و وقتی میگه نجس منظورم سگ نیست ، بلکه غیر مسلمان است ، چرا که هنوز بیش‌تر از نیمی از کشورمان ،هنوز با نجاست مشکل دارند ، اگر شما تجربه بهتری از محیط خودت داری ،‌خوشحالم ، اما متاسفانه ایران یکدست نیست . واقعیت اینه که علیرغم میل امثال بنده و شما ، هنوز تعصبات در ایران غوغا می‌کند ، من شخصا اونقدر به قول همان فرهنگ ۹۵‎٪ مردم کشورمان ، بی غیرت ؟؟؟؟؟؟ شده ام که حتی اگه دخترم با دوست پسر دانشجو سوعدی یباد منزل و شب در اینجا بسر ببرد ، مشکلی ندارم ، اگه فکر میکنی که فرهنگ ما مشکل ناموس را حل کرده به همه تبریک میگم
    2
    5
    ‌پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
    بلوچ عزیز.من همیشه به خودت وافکارت احترام گذاشتم واز معدود باسوادان وبا معلوماتان هستی در این لجنزار افکار کاربران سایت.مهر وعشقم به سوی همه هموطنان محروم بلوچ.اما دوست عزیز راهش این نیست.راهش ترور وبرادرکشی نیست.این مسیر بیراهه است.ضمنا نه بلوچ ها نه سنی ها تنها اقوام مورد ظلم وبیعدالتی در ایران نیستن.خوزستانی ها و هرمزگانی ها و روستاهای ما در کرمانشاه وکردستان و خراسان وکرمان وغیره با ظلم وبیعدالتی دست به گریبانند نه به خاطر دین یا قومیت.بلکه مدیریت غلط وبعضا مشکلات جغرافیائی وزیست محیطی.آیا همه باید ترور مسلحانه کنن؟
    3
    20
    ‌پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    [::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::] رفیق خوب: بنده همانطور که اشاره کردم, خشونت و زور و طپانچه کشت و کُشتار با مدنیت و خط و مشی انسانی در تضاد است . ترور و سرکوب را باید چال کرد. با شما موافقم فقر و بیسوادی در هر گوشه از ایران به نوعی بیداد میکند.در ضمن اشاره کنم که خط و مشی این سرسپرده گان دینی در بلوچستان نگرش و اینده خوبی برای مردم بلوچ ندارد . در یک کلام این اوباشان سُنی به مراتب خطرناک تر از حکام کنونی هستند .چون عاشقان سینه چاک شریعت و احکام خدا هستند! و در راه دین گردن فرزند خود راهم میزنند. اخه کسی که مکتب دیانت و جهالت خود را در کشوری چون پاکستان و عربستان واندونزی گذرانده باشد, بیش از این هم انتظاری نیست. امیدوارم خلا و کمبود ها ی اجتماعی زمینه رشد اینگونه پارازیت ها را در هیچ جای ایران بوجود نیاورد. از حُسن اخلاق شما سپاسگزارم. به امید روزهای خوب! ایام بکام
    1
    23
    ‌پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.