ترامپ: پوتین بابت منافع تجاری از برجام حمایت می‌کرد؛ ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم

ترامپ ۴۰روز پیش در کاخ سفید اعلام کرد از توافق هسته‌ای کنار می‌کشد. رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای گفته است که موضع این دو کشور درباره سوریه به هم 'نزدیک می‌شود' ولی درباره توافق هسته‌ای ایران، روسیه در پی 'منافع تجاری'اش است اما آمریکا 'از مردم ایران حمایت می‌کند'.
 
دونالد ترامپ ساعتی بعد از جلسه خبرسازش با ولادیمیر پوتین، در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز آمریکا گفت: "درباره ایران، او [پوتین] احتمالا دوست داشته توافق [هسته‌ای] را سر جایش حفظ کند چون این برای روسیه خوب است. می‌دانید؛ آنها با ایران تجارت می‌کنند. این برای خیلی از کشورهایی که با ایران تجارت می‌کنند، خوب است. ولی برای این کشور خوب نیست، و در نهایت برای دنیا خوب نیست."
 
آقای ترامپ در این مصاحبه با اشاره به اعتراض‌ها در ایران گفته است: "ایران دارد فرو می‌پاشد. در همه شهرهایشان شورش دارند. تورم خیلی فراگیر شده و بالا گرفته. و نه که کسی بخواهد به کسی آسیب بزند، به جز آن رژیم، ما می‌خواهیم به مردم ایران بگوییم که صد در صد پشت آنها هستیم."
 
رئیس‌جمهور آمریکا گفته است این تظاهرات از بعد از آن شکل گرفته که او توافق هسته‌ای ایران را "فسخ" کرده است.
 
آقای ترامپ که از پیش از رسیدن به ریاست‌جمهوری منتقد توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بود، ۴۰ روز پیش از این، در ماه مه/اردیبهشت، اعلام کرد که آمریکا رسما از این توافق کنار می‌کشد و دستور داد تحریم‌هایی که بر اساس همین توافق تعلیق شده بودند، در یک دوره زمانی بازگردانده شوند.
 
او حکومت ایران را "پیش‌قراول ناامنی در جهان" نامید، و با انتقاد از برنامه موشکی ایران و حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان، آن را تهدیدی جدی برای جهان خواند.
 
پنج کشور دیگر طرف توافق هسته‌ای، شامل آلمان، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه، می‌گویند هم‌چنان در پی حفظ برجام هستند.
 
کشورهای اروپایی می‌گویند که می‌خواهند تمهیداتی در نظر بگیرند تا تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مانع تجارت اروپا با ایران نشود.
 
اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند آن‌چه تا کنون اروپایی‌ها پیش‌نهاد داده‌اند، کافی نیست.
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، هم‌چنین درباره موضوع روسیه گفته است: "در سوریه، ما [با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه] خیلی داریم نزدیک می‌شویم. فکر کنم آن‌جا دارد یک وضعیت امدادرسانی شکل می‌گیرد، و خیلی افراد از ترکیه و اردن و جاهای مختلف دارند به سوریه برمی‌گردند. دارند برمی‌گردند. از اروپا کمتر. ولی از خیلی جاهای مختلف دارند برمی‌گردند."
 
روسیه و ایران در سال‌های گذشته در سوریه پشتیبان حکومت بشار اسد بوده‌اند. در طرف دیگر آمریکا و برخی کشورهای عربی هم‌پیمان آن از گروه‌هایی از شورشی‌ها و مخالفان بشار اسد حمایت کرده‌اند.
 
حرف‌های رئیس‌جمهور آمریکا در نشست روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین، انتقادهای فراوانی برانگیخت.
 
پس از این واکنش‌ها، حسام‌الدین آشنا، ‌مشاور رییس‌جمهوری ایران، در یادداشتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، خواستار "گفت‌وگو" با "آمریکای ضد ترامپ" و "غرب منهای ترامپ" شد.
 
این چهره نزدیک به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفت: "نگرانی کارشناسان و مقامات سابق [آمریکایی] این است که می‌گویند ترامپ شکافی میان آمریکا و متحدان افکنده که به آمریکا لطمه می‌زند و دیگران از این شکاف استفاده می‌کنند. یعنی این روسیه و نه ایران است که در شکاف غرب و آمریکا مستقر شده است. این یک فرصت است برای بهبود رابطه با غرب. اکنون چیزی به نام "غرب منهای ترامپ" داریم."
 
آقای آشنا می‌گوید واکنش‌ها به نشست روسای جمهوری آمریکا و روسیه در هلسینکی "نشان داد که غرب یعنی اروپا و آن 'آمریکای دیگرگ که علیه آمریکای ترامپ متحد شده‌اند. جای ما کجاست؟ زمان آن است که با آمریکای ضدترامپ و با 'غرب منهای ترامپگ گفت‌وگو کنیم."
+78
رأی دهید
-16

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    پریستوک - تهران، ایران

    زنده باد پرزیدنت ترامپ و ....بر رسانه های محیل تحریف گر زیر سلطه رژیم جعلی جمهوری اسلامی از جمله بی بی سی که جمله we won't make a deal پرزیدنت ترامپ رو با وقاحت تمام و ما معامله می کنیم ترجمه کرد. بی بی سی را تحریف کنید. اصل فیلم در کانال تلگرامی پشت پرده ها موجود است.
    31
    52
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Iranemaa - قم، ایران
    همین که با لغو برجام سبب شدی مردم ایران علیه رژیم شورش کنند و نظام و طرفدارهای بی منطقش را عصبانی کردی کلی ارزش داره جناب ترامپ .امیدوارم با ایران توافقی صورت نگیرد ولی اگر خامنه ای مثل رهبر کره شمالی تن به مذاکره نوکروار داد امیدوارم که شرایط مذاکره خیلی سخت تر از اون 12 شرط باشد تا رژیم عملا چیز دیگری شود بعد از مذاکره .
    23
    38
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::پریستوک - تهران، ایران::]. گرامی ، خوشحال که خواهان نابودی رژیم ارتجاعی اسلامی هستید ، اما هدف ترامپ آزادی و امنیت جانی برای مردم ما نیست . یک سوال کوچک. اگه ایران هواپیمای مسافر بری از ایر باس و یا بوینگ می خرید ، رژیم به ناچار میبایست میلیارد ها دلار به غرب پرداخت کند ، لذا خطر دزدی و یا باج دادن به اسد ، حداقل از این قسمت از بودجه رفع می‌شد ، و هواپیمای سالم هم امنیت مردم را بهتر می‌کرد ، چرا که خود سران با هواپیمایی اهدایی از چاوز که ننه اش عاشق مموتی بود سفر می‌کنند .‌ اما ترامپ اهمیت نمیده که هواپیما قدیمی تو سر مردم سقوط کنه . همین ترامپ به بزرگ‌ترین دشمن ایران زمین یعنی عربستان هزاران میلیارد دلار اسلحه فروخته و امنیت منطقه را به خطر انداخته است . کشوری که خواهان جدایی خوزستان از ایران است .
    22
    28
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    oghab - هلسینکی، فنلاند
    مگر اینکه برای یک مشت اسکول بی هویت لمپن این حرفها را بزنی ترررررررررعنپ
    26
    23
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
    کسی دلش برای ملت ایران نسوخته ایشان فکر خودش است ولی یک سری ممل امریکایی فکر میکنند این دیوانه ناجیه.
    12
    31
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. دوست عزیز، در بحث تحریم اونهم به سختی این تحریم، و در حالیکه ادعا میشه سخت ترین تحریم های تاریخ رو میخواهیم وضع کنیم، دوگانه گی نمیشه داشت. بازی یا همه یا هیچ هست. فراموش نکنید که هدف تحریم بازی با رژیم نیست. فروپاشی اقتصادی (پاشنه آشیل) و نهایتا شورش مردم از درون هست. با این هدف نمیان بگن این کالا آزاد اون کالا تحریم. دوم، شما نمیتونی به جامعه جهانی و شرکتها بگی با ایران معامله نکنید بعد بیای بگی حالا بویینگ میتونه. برای درست کردن اجماع و در حقیقت مجبور کردن بقیه، باید از خود شروع میکرد.
    5
    14
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    پریستوک - تهران، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::] عزیزم هدف آمریکا منافع خودش هست و من صد در صد فرمایش شما رو قبول دارم اما موضوع اینکه خوشبختانه آمریکا به این نتیجه رسیده که رژیم جعلی جمهوری اسلامی قابل اصلاح نیست ( با اینکه ممکن هست روزی هم توافق کنه) اما فعلا منافع ما با هم همسو و ترجیح اون سرنگونی هست. بله آمریکا جایی که بتونه به نفع مردم از بعضی مسایل چشم پوشی کنه می کنه مثل عدم تحریم دارو. این جمهوری اسلامی هست که قدر جان ببعی برای زندگی مردمش ارزش قایل نیست برای مثال خاطره شلیک ناو آمریکایی رو یادآور می شم که ایران در پوشش هواپیمای مسافربری پرواز IR655 داشت جنگنده جا به جا می کرد و مورد اصابت قرار گرفت. آمریکا در درجه اول مسئول حفاظت از خوده و این مشکل ما مردم ایرانه که یک عده گوسفند بر ما حکومت می کنند. ترامپ می گه من مثل اوباما جنبش مردمی رو ندید نمی گیرم و به شما پشت نمی کنم ( به شرطی) که شما همت و علاقه برای سرنگونی رژیم فاسدبه خرج بدید و ما باید به جای توقعات بیجا از پرزیدنت ترامپ از این فرصت تاریخی استفاده کنیم. چرا ما حاضر به فداکاری برای آزادی وطن نیستیم و از دیگران توقع داریم؟!
    9
    14
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    پریستوک - تهران، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. گرامی به شما یادآور می شم که همین چند وقت پیش در خبری خواندیم که رژیم جعلی جمهوری اسلامی با استفاده از هواپیمای مشافربری ادوات جنگی به سوریه ارسال می کرد اگر گوگل کنید ملاحظه می کنید. من و شما نیک می دانیم که جمهوری اسلامی زمین و زمان را در خدمت اهداف تروریستی می گیره هواپیمای مسافربری که دیگه سهله... بعد هم مردم ایران تا فشار روشون نباشه هیچی براشون مهم نیست و فقط فکر منافع شخصی و خوشگذرانی تو کشورهای اطراف هستند این واقعیت رو در مورد خودمون منصفانه بپذیریم.
    7
    12
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
    کسانیکه به کمک معجزه تررررامپ دلخوش کرده اند ، اونقدر ساده لوح و سطحی نگرند که نمیتونن بفهمند که ما جهان سومیها همیشه قربانی ، مطامع ابر قدرتها هستیم !! اونها در حقیقت جهان رو بین خودشون تقسیم کرده اند و بر اساس تاریخ و وقایع بعد از جنگ جهانی دوم ، براحتی میشه فهمید که اونها همیشه در پوشش و لباس دوستی ‌حمایت و برای کمک و مساعدت پا پیش میذارن ، ولی نیاتشون همیشه ، شوم و منفعت و سلطه طلبانه است !! کمی نگاه به تاریخ ، سلطه طلبی بلوک شرق و غرب ، در هفتاد سال اخیر آنچنان مشکل و وقتگیر نیست !!
    8
    22
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    samisan - توکیو، ژاپن
    این حکومت دست نشانده آمریکا و اروپا باید بره شکی نیست ولی نمیدونم چرا مردم ایران چه در خارج و چه در داخل به نظریات یکسری که حقیقت رو میگین منفی میدن رو درک نمیکنم نظرت دیگران رو یا میخوانن نمیفهند یا سطح سوادشون پایین هست بابا اخوندها رو خودشون اوردن و دارن ایران رو همشون میچاپند اگر ترامپ راست میگه تحریم فقط به مردم ایران فشار میاره تمام ملک و املاک و پولهای این اخوندهای فساد و دوربریهای اینها رو که در کشورهای خارجی هست رو بردارن راست میگید به ملت بده دارو و مواد اولیه مردم رو تحریم کردن شد کار بس تو با مردم ایران مشکل داری نه با حکومت بانبودن داروهای مهم مردم جونشونو از دست میدن چه از بچه چه از ادم بزرگ لوازم برقی و ماشین الات رو تحریم کردی به کجای اخوند فشار میاد یا هواپیما ندادی به کجای اخوند فشار میاد از اون هواپیما به قول شما اگر استفاد نظامی شد میتونی با دستگاهای جدیدی که دارین از کار بندازین و انقدر جاسوس دارین که مطلع بشید بس شما با مردم مشکل دارین وگرنه با این تحریم ها ضربه به ملت ود اراییهای ملت زدید ن به اخوند زیر دست خودتون هیچ گونه فشاری نخواهد امد ترامپ درغگو دغل.
    2
    4
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::پریستوک - تهران، ایران::]. [::hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا::]دوستان عزیز ، با تشکر از پاسخ های شما . همه ما علیرغم اختلاف عقاید دلسوز کشورمان هستیم . من شخصا وقتی آ مریکا صدام را برداشت شادی کردم‌ . اما واقعیت تلخ چیز دیگری شد ، عزیزان اگه حتی یکبار فعالیتهای نظامی آ مریکا در منطقه دموکراسی به ارمغان . آ ورده بود من استقبال میکردم‌. از مادلن البرایت سوال کردند که ۵۰۰ هزار کودک و شهروند عراقی بعد از سقوط صدام و هرج و مرج کشته شدند آ یا پشیمانی ؟ در جواب گفت خیر . هدف آ مریکا ورشکسته گی ایران و هرج و‌ مرج و رها کردن ایران برای یورش تازیان عرب می‌باشد . در همین چند ماه گذشته هزاران اسلحه وارد خوزستان شده ، بلوچ ها را دارند مسلح می‌کنند ، کنفرانس ملیت های ایرانی تشکیل می‌دهند ، توجه کنید ملیت ها نه ملت ایران ، در ترکمنستان چهار حزب جدایی طلب تشکیل شده . آذر ی های متعصب صحبت از پیوند آذربایجان به آذربایجان شمالی می‌کنند ، ۲۰ -۲۳ حزب و تشکیلات جدایی طلب تشکیل شده ، البته با پول های عربستان ، هر ننه قمری بحث از فدرالیسم با یک پلاتفرم نامشخص میزنند ، .
    1
    6
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ادامه ، برنارد لوی صهیونیست معروف فرانسوی و طراح تجزیه سودان ، با مجاهدین که از عربستان نون می‌ گیرد ارتباط بوجود آ ورده . علت چیست ؟؟ جمهوری اسلامی محکوم به نابودی است اما با اراده یکپارچه مردم ایران ‌ونه با تجزیه و قحطی و جنگ داخلی . اکنون در لیبی برده داری رایج شده ، آ یا ترامپ اهمیتی داد . ؟؟ در سوریه جنگ داخلی شد ، ترامپ فقط حاظرشد چند هزار مسیحی سوری را به خاک کشورش راه دهد . آیا از خودتان سوال کرده‌اید که چرا اینقدر سیستم های نظامی تهاجمی به عربستان فروخته می‌شود ، این همه ضد تانک برای چی؟؟؟عربستان سومین کشور خریدار سلاح نظامی دنیا شده ! علت چیست ؟؟ و جالبه روشنفکران خارج از کشور که دغدغه شان یافتن مسافرت آفتابی در سواحل یونان و اسپانیا است به ملت ایران میگن قحطی و بی دارویی اشکالی ندارد ، قوی باشید
    1
    6
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    پریستوک - تهران، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::] من صحبت های شما را قبول دارم که امکان هرج و مرج وجود دارد اما ملت ایران با همدلی و اتحاد نباید این اجازه را بدهند و این دلیل نمی شود که از ترس شغال (مجاهدین) به گرگ ( جمهوری اسلامی) پناه ببریم. طرفداران مجاهدین و تجزیه طلب ها در برابر طرفداران شاهزاده رقمی نیستند و امروز کل ایران یکصدا فریاد می زنند رضا رضا پهلوی‌. شاهزاده نماد اتحاد همه قومیت ها و تحت رهبری دلسوزانه ایشان و با انتخاب نظام پادشاهی پارلمانی که مانع دیکتاتوری است از تجزیه ایران جلوگیری خواهیم کرد و جلوی دشمنان ایران خواهیم ایستاد. یادآور می شود در صد بالایی از ناامنی کشورهای اطراف به دلیل وجود منحوس جمهوری اسلامی است. امید است ایران و خاورمیانه در نهایت به آرامش و صلح و ثبات برسد. با سپاس و تقدیم احترام پیروز باشید.
    1
    5
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::پریستوک - تهران، ایران::]. متشکرم دوست عزیز . نمیدانم ساکن ایران هستید یا خیر ، اما اگه در ایران هستید باعث دلگرمی است که هموطنان خردمندی به سرنوشت کشورشان حساسیت نشان می‌دهند .
    0
    3
    ‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.