چرا آمریکا از کردها خواست همه‌پرسی استقلال را در این زمان برگزار نکنند

مقاله ای از اندروفریمن، روزنامه نگار - واشنگتن
 در اوج تنش در روابط ایالات متحده با کره شمالی بر سر مسائل اتمی و موشکی، و دیگر بحران‌های جهانی که دولت واشنگتن را سخت به آنها مشغول داشته است، از سران اقلیم خودمختار کردستان عراق خواسته شده از برگزاری همه پرسی برای اعلام استقلال در حال حاضر خودداری ورزند.
 
هر چهار کشور منطقه که دارای اقلیت چشمگیر کرد هستند، مخالفت شدید خود را با استقلال کردستان عراق اعلام کرده اند و آمریکا بیم دارد که پافشاری کردها موجب بروز تنش و درگیری بیشتری در منطقه شود که در رسیدن به هدف‌های دیگر برای بازگرداندن آرامش به منطقه اسیب برساند. صاحب نظران امور کردها نیز می‌گویند که کردستان مستقل بدون موافقت و همکاری کشورهای همسایه پای نخواهد گرفت.
 
رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده، در تماس تلفنی هفته پیش با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، تلاش بسیار به عمل آورد تا او را از اجرای این تصمیم باز دارد. ولی ساعاتی پس از پایان این گفتگو، هوشیار زیباری مشاور ارشد بارزانى در امور بین المللی به خبرنگاران گفت که بارزانی از تصمیم خود باز نخواهد گشت و همه پرسی در تاریخ اعلام شده، یعنی ۲۵ سپتامبر برگزار خواهد شد. زیبارى گفت: آنهایی که ادعا می‌کنند استقلال زیبنده کردها نیست، پس چرا خودشان سنگ استقلال خویش را به سینه می‌زنند؟
 
ولی جریان امور به این سادگی نیست و موقعیت جغرافیایی کردستان و شرایط منطقه‌ای و جهانی برای عملی سازی آرمان دیرین کردها مساعد به نظر نمی‌رسد.
 
در راه برپایی کردستان مستقل در شمال عراق مشکلات بسیار وجود دارد: در راس آنها مخالفت قاطعانه عراق و ترکیه و ایران و سوریه است که اجرای چنین طرحی را خطری برای تمامیت ارضی خود می‌دانند و تاکید می کنند که اجازه برپایی آن را نخواهند داد.
 
کردهای ایران از هنگام انقلاب اسلامی با شعار «خودگردانی برای کردها، دموکراسی برای ایران» به صحنه آمدند. ولی بسیاری از آنها در گفتگوهای خصوصی تاکید می کنند که اگر کردستان مستقل عراق برپا شود، آنها می‌خواهند به آن بپیوندند.
 
این اشتیاق و التهاب در میان کردهای سوریه و ترکیه نیز وجود دارد. پیشمرگان کرد در نبردهای خونین بر سر آزادی الرقه که مرکز حکومتی داعش در سوریه است، به رهبری ایالات متحده سهم عمده‌ای داشته‌اند. ولی دولت مرکزی دمشق نیز از تجزیه کشور خود سخت هراس دارد.
 
ترکیه در طول یک قرن اخیر، در سرکوب آرمان‌های جدایی‌طلبی کردها بیش از هر کشور دیگر همسایه قاطعیت به خرج داده است. ترک ها واژه «کرد» را انکار می‌کنند و کردهای شرق و جنوب کشور خود را «ترکان کوهستانی» می‌نامند. ارزیابی می شود که در پیکار طولانی در آن نواحی دست کم یکصد هزار نفر قربانی شده اند.
 
ترکیه با دخالت دادن پیشمرگان کرد در آزاد سازی الرقه مخالفت ورزید و از این احتمال که ایالات متحده تانک و زره پوش در اختیار رزمندگان کرد قرار دهد، به خشم آمد.
 
این مخالفت و نگرانی، در ایران نیز به شدت وجود دارد. از دیدگاه مقامات رژیم، برپایی کردستان مستقل در شمال عراق، نه تنها تمامیت ارضی ایران را به خطر می اندازد، بلکه در همسایگی ایران یک کشور سنی مذهب دیگر نیز به وجود می آورد که تسلط دینی و سیاسی ایران شیعه بر عراق را دشوارتر می کند.
 
گروه های شیعه در عراق، از بزرگترین مخالفان استقلال کردها هستند. آنان امید دارند که عراق در تسلط اهل تشییع باقی بماند و در کنار ایران در تامین آرمان به دست گرفتن رهبری جهان اسلام سهیم باشد. کشور مستقل کردستان، ممکن است خاری در چشم آنان تلقی شود.
 
آنچه این ماجرا را دشوارتر می کند، اختلاف نظر شدید در مورد مرزهای اقلیم کردستان است. شهر نفت خیز کرکوک با دلاوری های جنگی پیشمرگان کرد از تصرف داعش بیرون آمد. ولی شیعیان این شهر و همچنین خانقین و سنجار و مخمور را غیرکرد می خوانند.
 
گروه های موسوم به «الحشد الشعبی» در عراق تهدید کرده‌اند که با خونریزی و جنگ، کردها را از این نقاط بیرون خواهند راند. کردها می‌گویند که در جریان همه پرسی از اهالی این نقاط نیز پرسیده خواهد شد که آیا می‌خواهند به کشور مستقل کرد بپیوندند یا خود را بخشی از کشور عراق می‌دانند.
 
علاوه بر عراقیان شیعه و سنی، ترکمن‌ها نیز نسبت به این نواحی چشمداشت ارضی دارند.
 
مشکل بزرگ کردها آن است که سرزمینشان به دریا راهی ندارد و آنها به حسن نیت همسایگان خویش، یعنی ترکیه، ایران، عراق و سوریه نیاز مبرم دارند.
 
بارزانی قول داده که از طریق مذاکرات دیپلماتیک خواهد کوشید با کشورهای همسایه کنار آید. ولی احتمال موفقیت در این تلاش تقریبا صفر است.
 
عراق، ترکیه، ایران و سوریه اگر اراده کنند می توانند همه راه های زمینی و هوایی را به روی کردستان مستقل (که فاقد راه های دریایی است) ببندند.
 چنین کشوری چگونه مى تواند دوام آورد؟
 اسرائیل به برپایی کشور مستقل کرد با نظر مساعد می نگرد. بنیامین نتانیاهو چند سال پیش گفت که چنین مردمان مسالمت جویی می‌توانند در منطقه نقش سازنده ایفا کنند. ولی از هنگام مطرح شدن همه پرسی، هیچیک از مقامات اسرائیلی در این باره اظهار نظر نکرده است.
 
کردها همیشه گفته اند که هیچ خصومتی با اسرائیل ندارند. نخستین نفتکشی که کردها توانستند به خارج از عراق بفرستند، در بندر اسرائیل لنگر انداخت.
 
اسرائیلی ها می گویند: اگر دنیا این همه سنگ استقلال فلسطینی ها را به سینه می زند، کردها در مقایسه با آنان شایستگی بیشتری برای استقلال دارند. زیرا فلسطینی ها از نظر زبان و مذهب و فرهنگ و پیشینه تاریخی و غیره کاملا بخشی از اعراب منطقه محسوب می‌شوند و این در حالی است که کردها از نظر زبان و فرهنگ و آداب و تمدن، همیشه دارای ویژگی های خویش بوده اند و همسایگانشان هرگز آنان را بخشی از شهروندان خود با حقوق برابر نکرده اند.
 
هنوز معلوم نیست تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا تا چه بتواند رهبران کرد را متقاعد سازد همه پرسی را به حال تعلیق درآورند. ترکیه هم پیمان مهم آمریکا در مبارزه با داعش است. این هم پیمانی، درباره همکاری‌های نظامی - امنیتی بین ایالات متحده و عراق نیز صدق می‌کند و اجرای همه پرسی، از دیدگاه ایالات متحده به تلاش برای نابودی داعش آسیب می‌رساند و از این نظر و علل دیگر نباید عملی شود.
+36
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۳
    امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا
    هیچکس ‌یک وجب از خاک ایرانو نمیتونه تجزییه کنه، ولی‌ هر کس میخواد میتونه بره عراق یا ترکیه زندگی کنه، یا پاکستان ، یا افغانستان ، یا عراق. ایرانی‌ بودن لیاقت میخواد...
    67
    79
    یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا
    من موندم کردها بر چه اساسی میخوان مستقل بشن ، دانشمندهای زیاد ، صنعت یا تکنولوژی ؟ یا فقط روی پول نفتی که از خاک عراق در میارن
    62
    79
    یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    [::امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا::]. تو زمانیکه در امریکا هستید دیگر در مورد ایران و تجزیه شدنش هیچی نگو چون تو به گفته خودت لیاقت ایرانی بودنت را از دست دادی . واقعا" خیلی از کوردها هم میخواهند دیگر ایرانی نباشن و خاک و وطن خودشان را به کشوری در همسایه گی ایران بنیان نهاند.
    27
    28
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    [::Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا::]مگر ایران و یا کشورهای دیگه دانشمند، صنعت ...داشتند که تاسیس شدند؟ بله کردها هم به اندازه کافی‌ کسانی را دارند که بتوانند کشور خودشان را اداره کنند. جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۶ِ به دانشمند کرد امریکا تعلق گرفت، وزیر امور خرجه بلژیک کرد هست، شهرام دانشمند اتمی که میمونها ی سیاه در ایران آعدامش کردند کرد کرمانشاه بود، دو کرد عضو پارلمان انگلیس هستند، وزیر انرژی سوئد کرد هست، در پارلمان سوئد، آلمان و دیگر کشورها کردها عضو پارلمان هستند، رئیس اکادمی مهندسان قزاقستان کرد است، اگه دوست داری بیشتر برات اسم بیارم. به نظر میاد تو به غیر خودت و چندتا ایرانی‌ فارس زبان بقیه را بیسواد میدونی!ِ.
    25
    41
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sebastianxxl - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
    کردها لیاقتشون آزادی و استقلال هستش، نوش جونتون..بابا اینا نبودن داعش سوریه و عراق رو خورده بود.
    26
    30
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند
    ایران وجب به وجب خاکش شهیدانی از تمام نقاط ایران دارد ..و مطعلق به تمام ایرانیان است .هرکس خوش نداره ....
    25
    22
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان
    [::امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا::] ببینم موقعیکه دریاى خزر ٥٠٪‏ برأى ما بود و همین اخوند گجستک رفت سر میز با روس ها شد سهم ابران ٪‏١١ شما نبودید ؟! که جدا کردن ؟! خوب گوش هاتون رو باز چشماتون رو باز کنید مصدقى ها ! رجوى ها ! توده اى ها که البته شما رو که میدونم تجزیه طلب صد در صدید توده اى ها ! اغایون اسلامیست هاى طرفدار اخوند ! ٣٧ سال پیش هم فقط بفکر براندازى پادشاه ایران بودید زمانیکه او گفت همه به ایران فکر کنید کینه شما که فقط به حزب و سازمان خودتون فکر میکردید اصلا اجازه فکر کردن نمیداید به خودتون که اندکى به اینده ایران فکر کنید رفتید پشت خمینى نماز خواندید و خوشحالى کردید با وجود اینکه میدانستید غرب از ایت الله بى بى سى و سى ان ان و رادیو اسرائیل همه دارن تند تند اخبار دروغ پخش میکنن تا اینکه شاه رفت شماها خوشحال نتیجه ان خیانت شما ٨ سال جنگ و کشته شدن هزاران انسان وطن پرست یا همان إعدام قسم خوردگان نظامى که وظیفه محافظت داشتن ! فقر گرانى فحشاء اعتیاد زیاد شدن قاچاقچیان بین المللى که نمونه اش ١٨٠٠ تا ایرانى در زندانهاى مالزى ان
    3
    18
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

    [::امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا: این شعارها هیچ معنی نداره. داره؟! با استناد به نام کاربری شما باید جمله را اینگونه اصلاح کنید: ایرانی بودن لیاقت میخواد اما بنده این لیاقت رو به امریکا منتقل کردم!! بیخیال بابا. اینهمه شعار دوزاری ناسیونالیستی ما رو رسوند به همینجا که هستیم. ایرانی بودن هیچ لیاقت و استعدادی نمیخواد همونطوری که اریکایی بودن یا انگلیسی بودن هیچ لیاقت و استعدادی نمیخواد. همش فقط یک تصادفه حیاتیه. سعی کنیم روی زمین راه بریم! .
    5
    30
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    [::Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا. استاد مطلب استقلال پیش از انکه در میزان در آمد و ثروت یک منطقه یا یک قوم بستگی داشته باشه به ترسها و شاخصه های قومی مربوط میشه. کردها اواره ترین قوم ان منطقه هستند که همواره در مرزهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه بطور مستمر در تلاطمهای متفاوت زیسته اند. تعدادشان در دنیا از ۶۰ میلیون کمی بیشتر است. در مرزهای چهار کشور مذکور به نسبت تحولات و تغیرات رژیمی همواره در بحران بوده اند و با این کار میخواهند از فرصتی تاریخی استفاده کرده و یکبار برای همیشه منطقه و کشور مشخصی داشته باشند. بنده در کل به هیچ ملیت و مرزی باور ندارم. اینها همه ساخته ترس است. اما وضعیت اکراد در دنیای امروز و تمایل ایشان به دولتی مستقل قابل درک است.
    10
    19
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان
    از دست رفتن سهم ٥٠٪‏ دریاى خزر از بین رفتن اعتبار پاسپورت ایرانى از بین رفتن اعتبار جهانى و همچنین از بین رفتن ٥ ارتش دنیا ! أواره شدن بیش از ٧ میلیون نَفَر در خارج از کشور به تاراج رفتن پولهاى ایران به خارج از کشور به حراج گذاشتن و نابود کردن اثار بأستانى چندین هزار ساله مان عقب افتادن و از بین رفتن أنهمه کارخانه از کفش ملى کفش بلاء کارخه ارج کارخانه ماشین سازى بیوک و شورلت و أریا وخیلى از منبابع طبیعى مان از جنگل ها و حیوانات و معادن مان همه و همه نتیجه کینه و قدرت طلبى شما ها بود چراکه بر این باورم عوام هیچقوقتزنمیدانست خمینى کى هست و حرفهاش نمیتونه راست باشه شما دکتر مهندس هاى خائن میدانستید ولى پافشارى در این خیانت ملى کردید و نتیجه ان را دیدید ! دیدید دختر ایرانى را به فروش گذاشتن دیدید چه مادر و پدرهاى داغدار این عنقلاب شؤم شما شدن ! حالا مشخص هست که نقشه انگلستان که بالاى ١٠٠ سال بدنبال تکه تکه کردن ایرانمان هست نزدیک هست باز از رو نروید سنگ بیاندازید نگذارید تنها امید ایرانیان فرزند دو ابرمرد وطن پرست ایران ولیعهد رضا پهلوى به عنوان تنها کس بشه ناجى مردم ما
    6
    10
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    اشاراتی لازم شد: شما ملاحظه کردید که کبک در کانادا میخواست مستقل شود؟ چه ثروتی داشت؟ سالهای سال بروتاین در فرانسه دم از استقلال میزند و زبان خودش را دارد. بجز خوک و کشاورزی چه دارند؟! چه بسا زندگی چیز بیشتری نخواهد اما اینها برای خودشان یک مشخصه خاص رفتاری، فرهنگی و ژنتیکی قائل هستند (که بسیار احمقانه میتواند باشد و هست!) مثلا به ناحیه اندلس یا ان دالوزی در اسپانیا نگاه کنید که هنوز رفراندوم برای استقلال برگزار میکنند. بجز توریست و میوه چه دارند؟! پس مطلب در این موارد بهیچوجه منبع در امد و تکنولوژی یا ثروت نیست. مطلب ترس است! ترس.
    4
    17
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان
    حى سنگ اندازى کنید که باز بار دیگر خیانت یکایک شما ثبت در تاریخ ایران و جهان شود ! امریکا و غرب امدن یک جنگ در منطقه راه انداختن بعنوان گروه کثیف داعش شروع کردن خیلى قانونى اسلحه هاى مدرن دادن به کردها برأى دفاع علیه داعش گویى عراق و سوریة ارتش نداره که اسلحه دست مردم لونهم فقط کردها بدهن حالا داستان قدرت داعش به انتها رسیده بماند میلیون انسان بیگناه کشته و أواره شدن ! تو این موقع که اخر داستان ان گروه تروریستى تمام میشه یکى بیاد بگه کى امد بیانیه داد که کردها حالا اون اسلحه هاى مدرن را برگردونن ؟! مسلم هست که انها که سعى در جدایى کردن کردستان دارن الان با این سلاح ها سر به شورش گذاشته و بدنبال گرفتن و جدا کردن کردستان از تمامى کشورهاى ایران عراق سوریة و ترکیه هستن ! این زنگ خطر زده شده کاریکه امریکا یکبار در افغانستان کرد خیلى قانونى سلاح به گروه طالبان داد برأى جنگیدن با روس ها بعد سلاح ها رو جمع نکرد انها سر به شورش گذاشتن در منطقه و امریکا خیلى راحت جنگ کرد و افغانستان را از عان خودش کرد و هیچ کشورى بر او اعتراض نکرد ارى این بازى شطرنج انهاست و امسال شما مصدقى ها و رجوى ها ...
    10
    7
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان
    تو اینجا راجب مثال زدن گروه تروریستى مذهبى طالبان بگم قبل فحاشى دوستان نسبت به مثال کرد هاى منطقه و کردهاى کشورم انها تروریست نیستن و مثله طالبان نیستن فقط راجب نمونه اى از سلاح دادن قانونى امریکا برأى فتنه اى بزرگ نوشتم ! امیدوارم کردهاى با غیرت که میدانن در کنار اقوام دیگر زندگى کردن تحقییر نیست جلوى این خونریزى را بگیرن تا قبل از کشته شدن و أواره شدن هزاران انسان بیگناه ! دورود بر تمامى اقوام از کرد و بلوچ و فارس و لر و اذرى گیلکى و عرب و فارس و خراسانى ! امروزه کشورهاى بزرگ را نگاه کنید از امریکا و انگلیس و المان همه از قومیت هاى مختلف اوردن در کشورشان درست مثله ایران باستانمان که از اقوام گوناگون کوچ کردن و همه به یک زبان صحبت میکنن ولى هیچکس نمیاد بگه زبان ما استکاتلندى هست از همه جمعیت مان بیشتره باید استکالندى برفرض بشه زبان اصلى انگلستان کمى با دیده خرد بنگریم بازیچه این توطئه گران بزرگ نشویم نگاه کنید انها چه بر سر ایرانمان اوردن ٣٧ سال پیش منفعت شان را ببینید در این ٣٧ سال هزاران برابر زمان پهلوى بوده کینه توزى تو برأى حزب و سازمانت امروز شد مادرى گریان در عم فرزند
    4
    8
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    behran - کردستان، ایران
    همه کسانی که رگ گردنشان چون شلنگ هر دم، بنام تمامیت ارضی و چه و چه بیرون میزند، هنگام جدایی خاک کردستان ایران، اولین کسانی هستند که به دستور اربابان دست نشانده داخلی، به میادین شهرها می آیند و با دایره و تنبک به چرخاندن بی امان باسن مبارک می پردازند؛ با نگاهی به تاریخ معاصر ایران بیشمار از این وطن فروشان گنده گو دیده ایم؛ خلاصه کلام اینکه بازنده نهایی دوباره همان مردم ستمدیده کارگر و دهقان و زحمتکشان کُرد هستند چه با استقلال و چه بدون آن!
    2
    11
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Imod.barbekan - منامه، بحرین
    [::امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا::]اونهایی که هزاران سال هست که تو سرزمین خودشون هستند باید سرزمین رها کنند تا شما اشغالگران جایگزین شوید اینو دیگه کور خونده اید
    3
    11
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ahora_nima - استکهلم، سوئد
    واقعا از خوندن کامنتها شاخ در آوردم، یعنی‌ دموکراسی خوب ولی‌ فقط برای ما!!!!. کردها حق خودشون است که اعلام استقلال کنند، اگر به دموکراسی معتقد هستید که ‌هم چیز با رفراندوم و همه پرسی‌ باید تعین بشه. کردها هم از این قائله مستثنی نیستند حق خودشون که نخواهند با عراق باشند مگه زور، همین مسائل باعث درگیری می‌شه که توان فهمیدن دموکراسی رو نداریم اونوقت می‌خوایم با زور مساله رو حل کنیم که تنش و جنگ درست می‌شه
    1
    5
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::universe123 - لندن، انگلستان:: با نظر شما موافق هستم. ملت کرد نیز مانند هر ملت دیگری بایستی حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشد. شرط اساسی اینکار نبز جاده ای است که گفتگو و آگاهی نام دارد. ملت بزرگوار کرد باید حساب خود را از ترور و خشونت گروههای تروریستی مانند پ ک ک جدا کند. بمب گذاری و ترور و توسل به خشونت در استامبول چاره کار نیست. کشتار مردم ترکمن در کرکوک برای تصرف منابع نفتی نیز راه بجایی نخواهد برد . مبارزه برای احقاق حقوق یعنی آگاهی. آنکه بنام احقاق حق به خشونت و کشتار متوسل می شود معنی مبارزه را هنوز نفهمیده است. از همان ابتدا مبارزه را باخته است. توسل به خشونت توسط گروههای تروریستی نظیر پ ک ک و پژاک و ی پ گ ،و حمایت از خشونت جفایی است ناحق به ملت ستمدیده کرد .
    3
    2
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::universe123 - لندن، انگلستان::]. حق تعیین سرنوشت یک حق انسانی است. لازم نیست برای احقاق حقوق ملت کرد اطلاعات نادرست بنویسید. Ibrahim Baylan وزیر انرژی سوئد کرد نیست. ایشان یک آسوری ارتودکس متولد ترکیه است و مانند من و شما یک انسان چند زبانی است. ایشان همانطور که زبان ترکی را مثل دست راستش می شناسد ، زبان سوئدی را مثل دست چپش می داند . زبان کردی و زبان آرامی را نیز می داند. اینرا نیز از من داشته باشید که یک ملت حتی اگر یک دانشمند و انسان پرآوازه هم نداشته باشد باز کسی نمی تواند حق تعیین سرنوشت آن ملت را انکار کند. حق تعیین سرنوشت یک حق انسانی است. احتیاجی به اثبات مدعا نیز ندارد. همین. پاینده باشید.با درود به دوستی و برادری هر دو ملت کرد و ترک.
    3
    3
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا
    [::farokhzad - کنت، انگلستان::]. زیاد فلسفه نباف. اصلا أر کجا میدونی که من چند سالمه و کجا هستم . بعدش اصلا برأی من مهم نیست کردها عراق و ترکیه استقلال داشته باشن ولی با تجزیه ایران مخالفم. چون باعث تجزیه ایران میشه. هر کس میخواهد میتونه بره کردستان عراق زندگی کنه. از کجا میدونید من کجا زندگی میکنم . کورد چیه بابا، فارسیش میشه کرد.
    2
    0
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا
    [::Imod.barbekan - منامه، بحرین::]. منامه جان تو معلوم الحال هستی و از ایران و ایرانی بدت میاد. دلت هم خیلی میخواد ایران تجزیه بشه، ولی چرا همه پرسی تو بحرین برقرار نمیشه ؟ که اکثرا ایرانی الأصل یا شیعه هستن
    2
    0
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا
    [::ahora_nima - استکهلم، سوئد::]. من با تجزیه ایران مخالفم. رهبر که ترکه،ریس مجلس که عرب عراقیه، ریس قوه قضائی که عربه، ریس مجلس خبرگان که عراقیه، اون یکی رهبر هم که هندیه ، امام جمعه مشهد که مغوله، روحانی هم که حزب باده و معلوم نیست چه کارست... در کل اقلیتها دارن ایران حکومت میکنن،،،،البته به سنیها مقامی ندادن .....این همش نقشه سعودی هست که ایران تجزیه بشه ..
    2
    3
    دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. جمعیت کردها رو خودتون از 20 میلیون شروع کردید به گفتن بعد 2سال رسوندید به 60 میلیون!! مگه چنتا چنتا میزان؟ ایران کمتر از 4میلیون کرد داره و عراق طبق آمار انتخاباتی حدود 5میلیون و ترکیه طبق آمار انتخاباتی حدود 7 میلیون و سوریه حدود 400 هزار. میگیم 1میلیون هم در یایر دنیا باشن مجموعا میشه کمتر از17/5 میلیون . اون 42/5 میلیون باقی رو چطوری اضافه کردی دوست عزیز؟! کردجان یکی از دلایل پیشرفت نکردنتون توهم و دروغ و زیاده خواهی هست. خودتونو اصلاح کنید تا خدا کمکتون کنه.
    7
    1
    ‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    یه بنده خدایی اینجا پروفسور سنجر ترک ترکیه (اسمش کاملا ترکی اصیله) و اهل مناطق ترک نشین ترکیه هست و با خانوادش با افتخار با عکس پرچم ترکیه عکس انداخته رو به عنوان دانشمند جایزه نوبل کرد معرفی میکنه؟! چرا آخه اینطوری هستید شما؟! اون مسعود اوزیل متعصب ترک رو انقدر گفتید که بارها به ترک بودن خودش تاکید کرده. کل افتخاراتتون اینه 4تا خانم بزک کردید و لباس نظامی پوشوندید و با اسلحه ازشون عکس گرفتید و گفتید زنان غیور کرد داعش را زمینگیر کردن. همین و بس. خسته نباشید.
    5
    1
    ‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. من برای احقاق قوم کرد ننوشتم. من سیاستمدار نیستم. خواستم آن آقا یا خانم درک کند که فقط فارس ها باسواد نیستند. وزیر انرژی سوئد از خانواده کرد به دنیا آمده. خوب در اسرائیل تقریبا 200000 کرد یهودی است. برای کردها دین مهم نیست. تو شاید ایران زندگی‌ نمیکنی به همین خاطر فکر می‌کنی‌ با مسلمانان میشود با منطق حرف زد. کسانی‌ مثل آخوندها و یا اردوغان دیپلماسی سر‌ شا ن نمیشود و با توپ و تانک جوابت را میدهند. کردها هم حق دفاع از خود را دارند. پ ک ک تقریبا 60000 ایزدی را سال 2014 نجات داد. اگر این مبارزان کرد پ ک ک و ی پ گ نبودند خانواده من و شما توی ایران راحت نمیتونستند بخوا بند. حتی کشورهای دیگه و اروپا امن نمیبود. اگر پ ک ک یا ی پ گ نبود که داعش کوبا نی‌، سنجا ر و دیگر جاها را تصرف کرده بود.
    1
    2
    ‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::universe123 - لندن، انگلستان::. فراموشکار یادت رفته در عین العرب (به قول کردها کوبانی که تلفظ غلط کمپانی هستچون اونجا اقوتگاه آلمانی در جنگ جهانی بوده و کم کم اعراب و بعدها کردها اومدن اونجا برای خدمات دهی و تبدیل به شهر شد) یادت رفته در همین عین العرب و سایر نقاط کلاش به دستان پ کک پزد پ خ ر و پ ن ن وووو سایر 3حرفیها فقط تیر تخته مینداختن و اگر کمک نظامی ایران و روسیه و امریکا نبود همون شب اول داعش کردستان عراق رو میگرفت؟ واقعا مارو چی فرض کردین شما که با روی تمام میگی مردم ایران مدیون 4تا کلاش به دست کوهی هستن. خدایا اینا چی میزنن.
    2
    0
    ‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::universe123 - لندن، انگلستان::]. همانطور که عرض کردک وزیر انرژی سوئد کٌرد نیست. در خانواده کٌرد تبار هم بدنیا نیامده است. ایشان آسوری هستند با مذهب مسیحی ارتودکس و متولد ترکیه هستند. بجای اتلاف وقت و اصرار در اینکار یک جستجوی ساده در اینترنت کافی است. اگر بزبان سوئدی آشنایی د اشته باشید خواهید دید.
    1
    0
    ‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    آنکه بنام «شاهین های کردستان» ، «پ ک ک» ، در شهر بمب کار می گذارد و باعث کشتار مردم بیگناه و بی دفاع می شود هنوز درک درستی از «مبارزه» را بدست نیاورده است. از شما می خواهم کمی در باره کلمه«پیش مرگه» بیاندیشید! شما از کسی که مشتاقانه به استقبال مرگ می شتابد و با افتخار خود را «پیشمرگه!» می نامد انتظار درک درستی از اینکه مبارزه(تلاش برای زندگی ) چیست و از چه راهی میسر است،نداشته باشید. آنکه خود را «پیشمرگه» می نامد بواقع همان ابتدا به ساکن نیستی را ستایش می کند و مطمئن باشید آنکه مرگ و نیستی را می ستاید«پیشمرگه» نوید آینده امیدبخشی برای روشن نگه داشتن چراغ زندگی ملت خود بارمغان نخواهد آورد. «پیشمرگه» نه آنکس که ارزشی برای جان خود قائل «پیش مرگ!» هنوز مفهوم زندگی را نفهمیده است. جای تعجب هم ندارد که توسل به قتل و کشتار و بمب گذاری را بهترین وسیله ای برای رسیدن به هدفش(مرگ) می پندارد . توسل به ترور و خشونت مبارزه نیست. کشتن و کشته شدن مبارزه نیست. مبارزه یعنی تلاش برای رسیدن به حق. مبارزه یعنی استفاده از راهکارهای مدنی برای روشنگری. مبارزه یعنی آگاهی. مبارزه یعنی دیالوگ.
    1
    0
    ‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    «پیشمرگه» پیش مرگ است. یعنی پیشتاز و منادی مرگ است! مرگ برای خود مرگ برای دیگران. شما می توانید آنکه با نام مرگ پا به زمین مبارزه می نهد را ستایش و یا حمایت کنید ولی اینرا نیز بدانید که دنباله روی از مرگ و پیشقراول مرگ سرانجام خوشی را برای سعادت یک ملت رقم نخواهد زد. سرنوشت طالبان و داعش و بوکوحرام نمونه های بارز این پیشقراولان مرگ هستند.
    2
    0
    ‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]خا ور میانه دیا لوگ حالیش نیست. اگر بود، ایران در آین وضعیت نبود. در ضمن خشونت در تمام دنیا است. اگر فکر می‌کنی‌ دیا لوگی در کار است، کشورهای مدرن مثل آلمان ، انگلیس، آمریکا میبا یست جلو کشتار مردم بیگناه خصوصا شیعه‌ها را در عراق، سوریه و غیره. را میگرفتند. بهتره تمام زوایای جنگ 4 کشور با کردها را در نظر بگیری. دولتهای منطقه که آین همه جنایت در کردستان سوریه، ایران، عراق و ترکیه انجام میدهند و شما اینها را در نظر نمیگیری و فقط به چنتا بمب دستی‌ کردها گیر دادی...احتمال داره وزیر انرژی سوئد کرد مسیحی است. ویکی پیدیا سایت معتبری نیست.
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::universe123 - لندن، انگلستان::]. در مورد غیر قابل اعتماد بودن ویکیپدیا با شما کاملا موافق هستم. ویکیپدیای فارسی بشدت غیر قابل اعتماد نژاد پرست است. شما هر چیزی حتی مثلا شنبلیله یا پیازچه یا سنگ مستراح را هم که در ویکیپدیای فارسی جستجو کنید خواهید دید بنحوی آنرا یا به زرتشت یا به خرابه های تخت جمشید و یا کورش و داریوش و هوخشتر وصل خواهند کرد! حال بگذریم از اینکه فارسی زبانی است سنتتیک(ملغمه ای است از عربی هندی ترکی) . و هیچ ربطی هم به تخت جمشید وتمدنهای گذشته در بین النهرین ندارد.
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    منبع من روزنامه سوئدی داگبلاده SVD سال ۲۰۰۴ است که خود ایشان زمانیکه وزیر مدارس(آموزش و پرورش) بودن شایعه کٌرد تبار بودن خود را انکار کردند.
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::universe123 - لندن، انگلستان::]. همانطور که قبلا نیز اشاره کردم هر ملتی در این کره خاکی از جمله ملت کٌرد برای نعیین سرنوشت خود احتیاج به اجازه کرفتن از کسی را ندارد. ولی ترور و خشونت و آلت دست کشورهای غربی شدن چاره کار نیست. مطمئن باشید در صورت استقلال کٌردستان آلمانی ها و یا انگلیسی ها بدو بدو نخواهند آمد و همسایه دیوار به دیوار شما نخواهند بود! کشتار اعراب سوریه و ترکمنهای کرکوک و بی خانمان کردن آنها چاره کار نیست. ملت کٌرد قبل از هر چیز بایستی حساب خود را از گروههای تروریستی نظیر پ ک ک و شاهین های کردستان و منادیان خشونت و مرگ و کشتار و کینه توزی جدا کند. بازگشت آرامش به منطقه اولین پیش شرط اساسی برای ایجاد نهادهای دمکراتیک و روشنگری مردم برای تضمین آینده ای بهتر است. پاینده باشید
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. خشونت که چاره کار نیست درسته ولی بعضی مواقع همین دولتهای قانونی دنیا بدترین جنایتها را در کشورهای دیگر انجام میدهند. من موندم که شما چرا جنایتهای عراق، ایران، سوریه و ترکهای ترکیه علیه کردها را به عنوان خشونت اشاره ای در نوشته هات نمیکنی...! عرض کردم تمام جنبه ها را باید در نظر گرفت و فقط یک طرف قضیه را بررسی نکن. قضاوت شما یک طرفه است. بخاطر نفرت، خشونت، قتل و عام و غیره...این کشورها است که کردها مجبور شده اند از خودشان دفاع کنند. آیا کسی به شما وخانواده شما حمله کند و آنها را بکشد، شما با ایشان با دیا لوگ حرف میزنی؟ نه اصلا باور ندارم...
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. اگر کردها ازحقوق ابتدائی در این کشورها برخوردار بودند، این مشکلات پیش نمیامد. این کشورها هستند که خشونت را ترویج میدهند. کردها از خودشان دفاع میکنند. شما تحت تاثیر مدیا قرار گرفتی و خشونت و تروریسم دولتی را در نظر نمیگیری. کردها همیشه صلح طلب بوده اند و قربانی خشونت دولتهای مذکور هستند. از نظرعلمی میتوان ثابت کرد که چرا کردها در برابر خشونت این کشورها سلاح بدست شده تا از خود دفاع کنند. پیشنهاد میکنم درباره قانون سوم نیوتن،کنش و واکنش، کمی فکر کنی: هر عملی را عکس العملی است؛ مساوی آن و در جهت خلاف آن. پس پ ک ک، ی پ گ و...تروریست نیستند و زن و پچه مردم را مثل این کشورها نمیکشند.
    1
    1
    ‌پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::universe123 - لندن، انگلستان::]. در مورد تروریسم دولتی و عدم وجود حقوق ابتدایی با شما موافق هستم. اگر اینجا هستید لطف کرده و بنویسید تا همینجا در چهارچوب این موضوع تبادل افکار داشته باشیم. من بر این باور هستم که همین تک نوشته های من و شماست که قطره هایی است که می تواند باران شود و مفید است و می تواند از وقوع سیل و مصیبت که همانا خواست رژیم است و منافع خود را در ایجاد خصومت می بیند، جلوگیری کند. با احترام.
    0
    0
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.