دختر خلخالی: پدرم خشن نبود/ اهل مماشات نبود

فاطمه صادقی، پژوهشگر علوم سیاسی و فعال حقوق زنان برای اولین بار از پدرش گفت؛ محمدصادق صادقی گیوی یا همان آیت‌الله صادق خلخالی. او اولین حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب را در خانه‌اش، پدر خشنی ندید گرچه نامهربان بود. خلخالی به روایت دخترش ساده‌زیست بود و سختگیر.
 
به گزارش عصرایران، «تاریخ ایرانی» بخش‌هایی از گفت‌وگوی او با ماهنامه «اندیشه پویا» را انتخاب کرده که در ادامه می‌خوانید:
 
* من آدمی هستم که ژن‌هایی را به ارث برده‌ام اما من بودن امروزم نتیجه کتاب‌هایی است که خوانده‌ام، تاملاتی است که داشته‌ام، تجارب تلخ و شیرینی است که در زندگی به دست آورده‌ام و دوستان و رفت‌وآمدهایی که داشته‌ام. من فقط می‌توانم بگویم اگر نمره چشم من بالاست قطعاً ژنتیک است. در خانواده من، مثل پدرم، چشم‌های همه‌مان ضعیف است ولی اینکه من اینطور عقیده دارم و فلان موضع‌گیری را دارم ژنتیک و ارثی نیست.
 
* به دو دلیل درباره پدرم صحبت نکردم. اول اینکه خیلی از حرف‌هایی را که من بخواهم درباره پدرم بگویم شما و دیگران شاید نتوانید منتشر کنید. دلیل دوم هم اینکه خیلی وقت‌ها فضایی برای گفتن پیدا نکردم. همیشه یک فضای دوقطبی وجود داشته و من خیلی تمایلی نداشتم که در این فضای دوقطبی و توی یک جو سیاست‌زده درباره پدرم صحبت کنم. همیشه از من درباره کارهای سیاسی پدرم سؤال شده. اینکه مثلاً چرا فلانی را کشت. 
 
بیشتر هم هویدا مد نظر است. یا اینکه چرا در کردستان فلان کار را کرد. واقعیت این است که من به عنوان یک آدم عادی خیلی وقت‌ها باید بروم بخوانم که در کردستان چه خبر بوده و چه اتفاقاتی افتاده است تا بتوانم مطلع شوم و درست داوری کنم.
 
* بچه‌های آدم‌های سیاسی باید بدانند که آن آدم کارهایی کرده که اصلاً آن‌ها در جریانش نبودند. یک سری عقایدی داشته که به آن‌ها نگفته. مثلاً من خیلی از وقایعی را که در جریان انقلاب اتفاق افتاده چون بچه بودم از نزدیک تجربه نکردم. من بچه بودم و حالا باید بروم و ببینم در کردستان چه اتفاقی افتاده یا ماجرای هویدا و اعدام‌ها چه بوده. وقتی نمی‌دانم، اصلاً صلاحیت ابراز نظر درباره آن قضایا را ندارم.
 
* وقتی که من سکوت می‌کنم یا می‌گویم نمی‌دانم، آدم‌ها فکر می‌کنند که می‌خواهم لج‌بازی کنم. اما واقعیت این است که من خیلی علاقه‌ای نداشتم که درباره وقایع کردستان بخوانم با اینکه می‌دانم آن مقطع هم خیلی مهم است. ممکن است یک روز این کار را بکنم و ببینم اتفاقات کردستان چه بوده و نقش پدر من چه بوده.
* من دغدغه‌های خودم را دارم. الزامی ندارم چیزی که برای پدر من جالب بوده برای من هم جالب باشد. من دوست دارم کارهای دیگری انجام دهم اما متاسفانه خیلی وقت‌ها سایه سنگین پدر به من تحمیل می‌شود. او نیست که تحمیل می‌کند، اتفاقاً جامعه است که دارد این سایه را به من تحمیل می‌کند.
 
* مدرسه که می‌رفتم تقریباً همه معلم‌های من می‌دانستند که پدر من کیست. این خیلی اذیت می‌کرد. تک‌وتوک می‌آمدند و سفارش دوست و آشنایی را برای کاری می‌کردند که من به پدرم بگویم. این‌جور وقت‌ها من در موضع بدی قرار می‌گرفتم. معلمم را دوست داشتم اما نمی‌توانستم به بابا سفارش بکنم.
 
اگر هم سفارش می‌کردم بابا اهل انجام دادنش نبود. این مساله اذیتم می‌کرد و برای همین خودم تا می‌توانستم پنهان می‌کردم که پدرم کیست. تا جایی که می‌شد انکار می‌کردم برای اینکه دلم می‌خواست خودم باشم.
 
* [تا حالا پیش آمده که کسی جلوی تو درباره پدرت تند حرف بزند؟] خیلی زیاد.. بارها اتفاق افتاده. آنقدر این اتفاق افتاده که دیگر شنیدنش تغییری در من ایجاد نمی‌کند. فقط بعداً حرف‌هایی را که می‌شنوم یادداشت می‌کنم تا یادم بماند و برای اعضای خانواده تعریف کنم.
 
* پدر من همیشه اصرار داشت که چهره سیاسی‌اش - چه مثبت و چه منفی - به خودش مربوط است. در تمام زندگی سیاسی‌اش می‌گفت حق ندارید از قبل من استفاده کنید. یکی از دلایلی که هیچ کدام از برادران من تمایل نداشتند وارد کارهای سیاسی شوند همین مرز قاطعی بود که بابا کشید. می‌گفت اگر می‌خواهید فعالیت سیاسی بکنید، اشکالی ندارد اما نه زیر تابلوی من. در نتیجه انگار در ما این باور درونی شد که تو خودت هستی. به خاطر همین هم من هیچ وقت احساس نکردم که باید از بابا دفاع کنم.
 
* آدم‌ها حق دارند درباره شخصیت‌های سیاسی قضاوت کنند و برای همین من هرچه بشنوم برایم عجیب نیست. اما یکی از مواردی که یادم مانده و خیلی هم غیرمنصفانه بود مقاله‌ای بود که از محمد قائد خواندم که جایی در نوشته‌ای به پدر من نسبت دزدی داده بود. بابای من دستور قتل هویدا را داده، کردستان رفته و همه این‌ها بوده، ولی دزدی نکرده. فکر می‌کنم وضعیت مالی ما فرزندان آقای خلخالی این را نشان می‌دهد که او دزد نبود. هیچ مال مخفی‌ای هم جایی نداشت مگر اینکه ما بی‌خبر مانده باشیم.
 
 آن نوشته را وقتی خواندم خیلی بهم برخورد. جوری بود که برای اولین بار واقعاً دلم می‌خواست آقای قائد را ببینم و بگویم من خیلی نوشته‌های شما را دوست دارم و همه را می‌خوانم. هر حرف سیاسی که درباره پدر من زده‌ای به خودش مربوط است ولی این اتهام را از کجا آورده‌ای؟
* خیلی وقت‌ها توی تاکسی تا تقی به توقی می‌خورد، نام آقای خلخالی وسط می‌افتد. این‌جور وقت‌ها من هم گوش‌هایم تیز می‌شود تا ببینم ملت چه می‌گویند. یک بار در تاکسی تهران به کرج یکی از این آدم‌های حرصی نشسته بود و شروع کرد به فحش‌های بد دادن به بابای من. بعد هم گفت فلانی را یک بار در یکی از شهرهای جنوب فرانسه با دو گونی طلا گرفتند و زنش هم همراهش بود. آن لحظات به من سخت می‌گذشت اما از تصور اینکه مادرم یک گونی طلا دستش بوده خنده‌ام گرفته بود.
 
* من رابطه خیلی نزدیکی با پدرم داشتم. رابطه‌ای که عینی هم نبود و اتفاقاً زمان‌های خیلی زیادی از هم دور بودیم. قبل از انقلاب که من بچه بودم او اغلب نبود. بعد از انقلاب هم همینطور. تقریباً کمتر از هر آدم دیگری در زندگی‌ام او را دیده‌ام. اما رابطه من با او درونی بود. همیشه آدم مهمی برایم بود و تا آنجایی که اجازه داشتم او را زیر نظر داشتم.
 
* پس از ردصلاحیتش و آغاز ایام انزوا، رفت قم و تقریباً هفته‌ای یا دو هفته‌ای یک بار همدیگر را می‌دیدیم. کاملاً خودش را منزوی کرد. از سیاست خیلی سرخورده شده بود و رفت که رفت. در همین ایام انزوا به لحاظ روحی به هم نزدیک‌تر شده بودیم اما به لحاظ فیزیکی مسافت زیاد بود.
 
* [انتقادها از فعالیت‌های سیاسی پدر] موضوع اصلی همیشه همین بود. البته مسائل تربیتی و اختلافات ایدئولوژیک و این‌ها هم بود اما عمدتاً مسائل سیاسی بود. جو خانه ما همیشه انتقادی بود. آن قدرها خصومت‌بار و ستیزه‌جویانه نبود، اگرچه گاهی وقت‌ها که من بودم خصومت‌بار هم می‌شد.
 
* یکی از این وقت‌های ستیزه‌جویی شب انتخابات دوم خرداد ۷۶ بود که من دانشجو بودم و رادیکال‌تر از امروز. تقریباً در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده بودم. فضای خانه ما این بود که باید به خاتمی رأی داد. پدر من هم خیلی طرفدار خاتمی بود. آن شب تصادفاً همه دور هم جمع بودیم که صحبت از انتخابات شد. من گفتم رأی نمی‌دهم و دلایل خودم را برای رأی ندادن داشتم.
 
خیلی هم تند بودم. مهمانی تمام شد و پدرم هم شب به قم رفت. صبح فردا من هنوز خواب بودم که تلفن کرد. تعجب کردم چون بابا خیلی کم تلفن می‌کرد مگر کار خیلی واجبی داشت. گفت من به عنوان پدر از تو خواهش می‌کنم به خاتمی رأی بدهی. واقعاً قصد رأی دادن نداشتم اما گفتم چشم فقط برای برآورده کردن خواهش شما می‌روم. رأی دادم و پشیمان هم نشدم. اما خب دیگر رأی ندادم تا سال ۸۸ که دوباره رأی دادم.
 
* تصویر بیرونی از پدر من یک تصویر خیلی خشن است. من به عنوان دختر اصلاً چنین تصویری را در خانه از پدرم ندارم. یکی از معماهای من همین بود که مطلقاً چهره‌ای را که در عالم سیاست و بیرون از خانه از او تصویر شده بود ندیدیم.
 
* پدرم به هیچ وجه آدم مهربانی نبود. به شدت سختگیر بود اما من از پدرم کتک نخوردم. در خانواده تنبیه بدنی اصلاً نداشتیم. ولی من همیشه وقتی می‌خواستم کارنامه‌ام را به بابا نشان دهم شب تا صبح خوابم نمی‌برد. هیچ اهل مماشات نبود. من همیشه باید سختکوش می‌بودم و کار می‌کردم و لیاقتم را نشان می‌دادم. وقتی هم لیاقتم را نشان می‌دادم می‌گفت وظیفه‌ات بوده.
 
* عرصه ایدئولوژیک سال ۵۷ از پدرم تصویری ساخته بود که برای من ناآشنا بود. فضای آن زمان، فضایی کاملاً ایدئولوژیک بود. من اصلاً نمی‌خواهم بگویم که پدرم آدم مهربانی بود. اصلاً از این خبرها نبود اما آن فضای ایدئولوژیک قاطعیت انقلابی می‌طلبید؛ و کسی که در جای آقای خلخالی می‌نشست گویی باید به آن قاطعیت انقلابی پاسخ می‌داد.
 
 او خودش را انقلابی تعریف می‌کرد و معتقد بود که برای انقلاب باید یکسری بدنامی‌ها را بپذیرد. وقتی به او می‌گفتیم که تو چه‌کاره هستی و چرا دیگران نه؟ همیشه می‌گفت ما انقلاب کردیم و باید پای آن بایستیم. این حرفش همیشه توی گوش من است. می‌خواهم بگویم شخصیت او به آن وضعیت گره خورده بود.
 
* اصلاً قصد دفاع ندارم. به نظر خودم دارم توصیف می‌کنم. طبیعتاً در آن وضعیت همه می‌خواستند چهره‌ای انقلابی از خود نشان دهند که دشمن بترسد. من اینطور می‌بینم. ببین! پدرم توی خانه هم یک جورهایی انقلابی بود. یعنی ما حق نداشتیم دو دست لباس اضافه داشته باشیم. تا آخر زندگی همین بود. بارها اتفاق افتاد که کفش‌های اضافه ما را برداشت و داد به نیازمند. خیلی وقت‌ها عصبانی می‌شدم که شما چه حقی دارید که اموال من را می‌بخشید. این اواخر گاهی اعتراض می‌کردم که همه جا را فساد اقتصادی گرفته آن وقت شما نگران همین یک جفت کفش من هستی؟ ما حق نداشتیم چیز زیادی بخواهیم. حق نداشتیم مدرسه خوب برویم. این ویژگی پدرم برای من هم دوست‌داشتنی است. یکی از چیزهایی که واقعاً من را آزار می‌دهد این است که اگر چیز خوبی قرار بود از اخلاق انقلابی بماند همین ساده‌زیستی بود که نماند.
 
* می‌توانم حدس بزنم که پدرم این اواخر نسبت به گذشته بازخوانی‌هایی داشت. نسبت به بازرگان همیشه احترام می‌گذاشت اما درباره بازخوانی انتقادی گذشته تمایلی به حرف زدن نداشت. معلوم بود که زاویه پیدا کرده اما پشیمان هم نبود.
 
* پدرم مجموعه‌ای از بیماری‌ها را داشت. هم پارکینسون داشت و هم آلزایمر و هم مشکل قلبی. روی رختخواب رفت.
+28
رأی دهید
-278

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    آى دلم میخواد باهات مماشات نکنم.
    46
    126
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا

    آ‌‌‌ی تو روح پدرت
    50
    253
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان

    جنایت های این داعش شیعه در تاریخ ایران ثبت شد و پاک نخواهد شد ، خداوند جای حق نشسته بود و سالها ی اخر عمرش عذاب ها ی زیادی کشید و با حقارت به درک فاصل شد ، خبرها درز کرده بود که کثافتها ی خود را می خورد ،مرتیکه پ و ف ی و ز .
    49
    228
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان

    خب تو میخوایی بگی این قاتل روانی که تا خر خره در جنایت فرو رفته اصلا ادم بود این چرندیاتی که سر هم کردی نشون میده،که خیلی هم خوب میدونی بابای ادمخورت چکار کرد و چه جنایاتی مرتکب شد و جنایاتش انقدر وحشتناکند که حتی تو توله خلخالی خودتو به کوچه علی عرب میزنی.شاید هم محض تفریح گه گاهی خانواده را میبرد اوین تماشای اعدام ولی به حکم تقیه مسلکت نمیگی!.پس بگذار جانور فهمت کنم: در تاریخ منحوس افتضاح اسلامی ۵۷ چهره های منحوس زیادی در جنگلستان اخوندها روی چنگیز و سفید کردند،ولی پدربیشرفتویکی ای روانترین،کثیفترین،بیرحم ترین،خونریزترین،دروغگوترین،بیشرم ترین جانوری بود که خدا در ایران خلق کرده بود،هیچ جنایتکاری در تاریخ ایران تا این حد خون ناحق نریخت،تا این حد اشتیاق به خونریختن نداشت.یک سگ جهنم به تمام معنا بود البته بلانسبط سگ!یک روانی به تمام معنی که خمینی اونو خوب شناخته بود و دقیقا به این خاطر او را میعضب کرد،چون میدونست این روانی از کشتن لذت میبره!.
    43
    247
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    برجعلی - کلن، آلمان

    برای تطهیر خلخالی باید دروغگوی بزرگی باشی. بین تمام طلاب دوره خلخالی معروفه که در زمان طلبگی گربه ها را میگرفت و بعد از شکنجه انها را به دار میکشید.
    38
    209
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    newyork333 - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    تو دیگه خفشو هیچی‌ نگو بهتره ،جلادی و جنایتکاری پدر تو یه چیز غیر غیر قابل انکاره!!!
    37
    203
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    Slimshady - طهران، ایران

    این لکه ی ننگ رو تا ابد باید به دوش بکشید ، بابات خشن نبود ، بابات محصول کارخانه ی ز...ای محصنه بود .و دو تا حروم لقمه رو پس انداخت ؛یکی تو و یکی داداشت که هنوزم از باباتون طرفداری میکنید . از روزای آخره عمر باباتم بگو ، که وقتی خاتمی یه نماینده فرستاد خونش تا به مریضی و وضعیتش رسیدگی کنن، دید بابات به روزی افتاده که تو خودش م...وع میکنه ، به کثیف ترین شکل ممکن از دنیا رفت و به زباله دانی تاریخ پیوست و سزای اعمالشو تو همین دنیا داد
    39
    202
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    همه چیز ایران بر باد رفت - برلین، آلمان

    ..به زاویه ش و قبر متعفنش! . به قبر مادرو پدری که یک چنین هیولاییو به روی این کره زمین انداختن! حالم از بردن اسم این متعفن بهم میخوره!تو زینب دماغم لطفا ببند درشو!هزارها خانواده رو از هم پاشید این سوسک لجن!
    37
    196
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    آنتی خرافه - کلن، آلمان

    پدرت خشن نبود بلکه یک جانی بود که با خونریزی و قتل و عام به آرامش میرسید. پدر تو روی تمام جانیان عالم را سفید کرد، چراکه دیگران اگر میکشتند به اسم خودشان میکشتند اما پدر روانپریشت به اسم خدا میکشت.
    38
    189
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    تبلور اسلام ناب محمدی بود. خیلی ها را کشت و اطرافیان را داغدار کرد. آخر سر هم تو مدفوع ,ادرار خویش می لولید. جهنم هم از بوی تعفنش به گند زده شد.
    44
    175
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    rezanl - اتن، یونان

    اول از هرچیز باید خدمتت بگم تو روح پدرت. بعد اینکه چون پدرت میگفت اما انقلاب کردیم و باید پای آن بایستیم پس حق داشت اعدام کنه ؟!!! و تو پذیرفتی حرفش رو ؟! شرط میبندم تو هم مثل پدرت ادم بیشعوری هستی.
    34
    180
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان

    از دو حالت خارج نبود خلخالی یا یک جنایتکار فرصت طلب بود و یا یک جنایتکار روانی، و البته اگر بخواهیم صحبتهای این خانم را قبول کنیم باید نتیجه گیری کنیم که پدر ایشان یک جنایتکار روانی بودند!
    33
    178
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان

    (صادق خلخالی ) نامی ماندگار در تاریخ جنایت در طول انقلاب میباشد . لعنت خدا و پیامبر و مردم ایران نثار روح خبیث این ملعون بی رحم و سنگدل که تر و خشک را به یک چوب راند و مرتکب بزرگترین جنایت فردی در تاریخ ایران و شاید هم در دنیا شد.چه انسانهای مظلوم و بی گناهی که فقط با اشاره او و بدون تشکیل دادگاه عادل به جوخه اعدام سپرده شدند.بدون شک هرکس سرگذشت اتفاقات آن زمان را بخواند و تاریخ را مرور کند . یک دنیا لعنت و نفرین نثار روح خبیث او خواهد کرد. انشااله که اگر در آن دنیا سئوال باز خواستی باشد . به اشد عذاب الهی گرفتار شود. آمین یا رب العلمین.
    33
    166
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان

    اگر به چهره دختر این مرد جنایتکار عمیق نگاه کنید میتوانید آثار خشونت و سنگدلی را همانند پدرش که بصورت ژنتیکی مشاهده کنید.ممکن است انکار کند اما خیلی از خصوصیات آدمها بصورت ژنتیکی به نسل بعدی منتقل میشود.
    34
    152
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Benzi - لیدز، انگلستان

    امیدوارم که تن تو هم مثل پدرت کرم بزنه.
    47
    151
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان

    مرده شور خودت و آن پدر قاتل روانیت زنیکه لیچار.
    45
    163
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    محسن ۵۵ - گنت، بلژیک

    پدر شما یک قاتل روانی بود که خمینی ،نهایت بهره وری را از او کرد و بدین ترتیب نامش در کنار خمینی به عنوان نماد پلیدی ثبت شد. پدرت نیاز به معرفی ندارد خودش معروف است برای همیشه.
    32
    161
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    منوچهری - کرمان، ایران

    سیاستمدار؟؟ کی گفته این کفتار سیاستمدار بوده, که خودشو از سیاست کنار کشیده باشه؟ مثال امروزش همین داعشیها هستند که از روی نفهمی خودشون رو منفجر میکنن و عدهی بیگناه رو میکشند! داستان این کفتار, قضیه اون الاغی بود که ملا نصرالدین برده بود پشت بام! هم سقف رو ویران کرد, هم خودش گردنش شکست و مرد!!
    43
    139
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران

    همین کافیست که تو پس انداخته یک جلاد بی‌ شرم هستی‌ و با این چرندیات قصد ماله کشی اعمال ضد بشری و تطهیر پدر جنایتکار و بی‌ شرافتت را داری. تاریخ قضاوت خویش در مورد شیخ صادق خلخالی جلاد رژیم فاسد اسلامی را مکتوب کرده. زنیکه بی‌ شرف تو زور زیادی نزن
    40
    140
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان

    خوب دقت کنید ما به بچه خلخالی و توله نوه خمینى چیزى نگویم این خارج دمرکراسى هست که این روشعنفکرها میگن بعد همین اغایون میان به رضا پهلوى با اون پیشینه تاریخی پدرو پدربزرگش نام او را نباید بیاریم او فرزند دیکتاتوری بوده که مادران ما را بزور از مطبخ اورده تو خیابان و سر کار ! او بزور برده پدران و مادران ما را سر کلاس درس نه کلاس ملاباجى ها که فقط باید عربى یاد میگرفتن سواد قرآنى که یادتون هست ! مال همون دوران مفتخوران قاجار !
    41
    112
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    اولا باید به این خانوم گفت کرده پدر شما ب شما ربطی نداره ولی بابای شما هم همین عقیده رو نسبت به زندانیان سیاسی و عقیدتی هم داشت. به گفته شما آن میگفته که کرده خودش ب خودش مربوطه نه به خانواده اش ولی بررسی کنید ببینید چند هزار خانواده زندانی های سیاسی و حتی مجاهدین ب خاطر آنها زندانی توقیف اموال و حتی اعدام شدن. دوم اینکه وقتی پدر شما اموال دیگران رو به بهانه های مختلف توقیف و بالا میشکیدن فقط بخاطر اینکه ایشون فک میکرده نماینده خدا شده و بقیه مردم و هرکسی ک مال اموالی داشت همه ظالم و طاغوتی هستند مگر اینکه خلافش ثابت بشه. آیا این دزدی و راهرنی نیست؟ پدر شما هزاران نفر رو از روی حس انقلابی گری و ترساندن دشمن بیخودی و فقط بخاطر اعتقادات اون طرف اعدام کرده میلیون ها خانواده داغدار شدند و بدترین تصویری که از پدرشما در ذهن من هستش فیلم کشتن زن و اقوام مسعود رجوی و اسیر کردن بچه رجوی ک بقل پدر شما بود! من از رجوی بیزارم ولی این تصویر واقعا نفرت انگیزترین تصویر زندگی من هستش ک بچه یکی رو بگیری و مصاحبه کنی و انتقام بگیری. خلخالی انسان نبود یک حیوانی بود ک قدرت پیدا کرد بود تا انسان بکشه
    20
    116
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    iRONiC - استکهلم، سوئد

    خانم عزیز. عشق و علاقه تو به پدرت قابل فهمه و انکار ناپذیر. تو نیز هیچ گناهی در رابطه با کارهای پدرت نداری. فقط اینو بدون پدرت آدمکشی قهار و ذاتا یک جانی بالفطره بود. و اسم این آدم سفاک تو تاریخ ثبت شده مثل خمینی، و خامنه‌ای
    21
    137
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    سیاسی؟! او یک آخوند نفهم و بی منطق بود! :o
    44
    140
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    این فاطما دیجى از کوجاپیداش شد!؟ پیدر تو خشون نبود ، ایشک بود!
    50
    118
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران

    تو از اون جانی بلفطره دفاع میکنی؟تو باید شرمنده عالم و آدم باشی که چنین حیوان درنده و خونخواهی,پدرت بود.شرم و نفرین ابدی بر خاندان کثیف و جهنمی خلخالی
    35
    116
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    asal30 - بندرعباس، ایران

    من جای دختر خلخالی بودم خودمو گم و گور می کردم . دست پدر ملعونش به خون هزاران جوان آلوده است . اگر جهنمی وجود داره امیدوارم خمینی و خلخالی ها توش بسوزنند.
    40
    117
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    amin832 - تهران، ایران

    خلخالی ساده نبود . ادم کش بود . خلخالی ساده نزیست . حیوانی زیست. خلخالی نامی هست که تا تاریخ ایران پا برجاست از او با نام منفورترین انسان یاد میکنند و از وحشی گری و جنایات او چیزی بر جای نمیماند و نخواهد ماند . این دختر هم همچون پدر جنایتکارش تفکری پلید و شوم دارد . هرچه باشد خلخالی این حیوان کثیف رو به دنیا اورده تا از پدرش طرفداری کند.به امید سربلندی ایران بزرگمان
    42
    114
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    در اینکه خلخالی آدم قصی القلب و بی رحمی بود شکی نیست اما همه می دانند که تمام قتل‌ها و اعدامها به دستور مستقیم خمینی بود. اینکه دختر خلخالی میگه اینکه حرف‌هایی هست که اگر من بخواهم درباره پدرم بگویم شما و دیگران شاید نتوانید منتشر کنید همین است . و دیگر اینکه بی رحم بودن و نوکر صفتی خلخالی برای خمینی واضح بود و به همین خاطر او را به عنوان حاکم شرع تعیین کرده بود.
    46
    99
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    david1980 - لندن، انگلستان

    نیازی به مصاحبه نبود، همین که رفتی فامیلیتو عوض کردی خودش نشون دهنده ی خیلی حقایق هست...
    21
    113
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    زنبور - کپنهاک، دانمارک

    وقت میتونم بگم لنگه بابات بی همه چیز هستی و حرفهات همه دروغ و فیلم احترامی که بابات به بازرگان گذاشت و همه دیدن شما ها شرم و حیا شرف نمیدونین چی هست
    18
    75
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا

    خب، این برای ملت ایران خوشایند بود که بشنوند شما با پدر تان زاویه و نگرش متفاوتی دارید، ولی یک عذر خواهی به خانواده های داغدار بدهکارید، یعنی چه که باید بروید اول تاریخ کردستان و یا فارسستان را بخوانید، بعد قضاوت کنید؟! یعنی پس از خواندن تاریخ شما قضاوت خود را انجام خواهید داد،؟!! نه خانم خلخالی، زمان برای عذر خواهی بسیار تنگ است،
    17
    76
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    زنبور - کپنهاک، دانمارک

    در ضمن بابا ت هیچ وقت آدم سالمی نبود اون یک بیمار روانی و یک جانی بلفطره بود
    17
    90
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    shaboruz - پاریس، فرانسه

    خفه بابا!
    18
    82
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    newyork333 - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    قاتلهای هم پیاله خلخالی اومدن تو سایت تند تند منفی‌ دادن. نوبت شما هم می‌شه ،آسیا به نوبت
    9
    69
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    [::azadi2011 - تورنتو، کانادا::]. [::paksan - ایران، ایران::]. زن مسعود اشرف خودش یک ادمخوار مانند خلخالی بود! تازه زن مسعود و موسی تبریزی در یک خانه تیمی توسط سپاه کشته می شوند. موسی تبریزی نفر دوم مجاهدین خلق مسئول ترورهای مجاهدین در تهران بود. بچه اش هم به پدربزرگش تحویل می دهند مجاهدین میدزنش می برنش اشرف اما پسر مسعود وقتی بزرگ می شود از پدرش و اشرف فرار می کند. پان ترک فارسستان کجا ؟ منظورت پارس ! ایا ؟
    26
    23
    ‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    اهل چی چی بود ؟؟؟إإإإ فارسی بگو بفهمیم. از اون بابا یه ؟؟؟؟ مثل تو بیشر توقع ما نبود
    9
    55
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Neda02 - اتاوا، کانادا

    این اراجیف رو نگی چی بگی. لعنتی بابات رسما آدمخوار بود، فقط در حقش ظلم شده بود اسمش تو گینس ثبت نشده بود.
    7
    34
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    اطراف هیتلر هم جانیان زیادی بودند وانها هم خانواده داشتند چرا انها رغبت بدفاع از پدرشان ندارند؟؟!!خانم فاطمه صادقی شما چرا از نام خلخالی استفاده نمیکنی؟؟؟تو گرچه دختر اوهستی ولی بعنوان دختر او مسئول جنایت های او نیستی ولی ژن معیوب او احتمالا در تو وجود دارد مواظب باش که طغیان نکند.بهتر است که مثل یک بی پدر مادر زندگی کنی.
    7
    26
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    [::مرغ آمین - تهران، ایران::]. من پان ترک نیستم، ولی با ترکیت مخالفم، من کرد نیستم ولی با کردیت مخالفم، والبته از اینکه نام کردستان را گذاشتند روی بخشی از خاک ایران، به طعنه گفتم فارسستان، چون با نامگذاری استانها به نام یک اقلیت، کاملا مخالفم، همه ایرانی هستیم و فقط احزاب ازاد حق سخن دارند، نه تجزیه طلبان دیکتاتور. سرانجام باید بگویم که من یک ایرانی هستم که همه ی ایرانم را دوست دارم و از ترکیت، عربیت، بلوچیت، و این چرندها متنفرم، تو هم لازم نیست از انچه هستی بیشتر وطن پرست باشی واز روی احساس وپیش از پرسش از کسی اورا محکوم کنی، سلامت و پایدار باشی.
    4
    11
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.