عبدالله نوری: به شهید بهشتی گفتم باید تعداد شهدای میدان ژاله را ۱۰ برابر بیشتر ذکر می کردید

عبدالله نوری فعال سیاسی اصلاح طلب و وزیر کشور دولت اصلاحات در روزنامه شرق نوشت:
 
خاطرم هست، پس از فاجعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، جامعه روحانیت مبارز تهران بیانیه‌ای ‏صادر و در آن بیانیه، تعداد تقریبی شهدای میدان ژاله را نیز اعلام کرد. به اتفاق برخی دوستان، از اصفهان به قم آمدیم و در منزل مرحوم آیت‌الله طاهری‌خرم‌آبادی، خدمت شهید بزرگوار، آیت‌الله دکتر بهشتی رسیدیم. من با ناراحتی به ایشان گفتم چرا در بیانیه شما تعداد شهدا کم ذکر شده؟ ایشان از من ‏پرسیدند پس چه عددی باید می‌نوشتیم؟ من در جواب گفتم باید ١٠ برابر این تعداد می‌‏نوشتید، ایشان در جواب فرمودند، آقای نوری، شهدای میدان ژاله این تعداد هم نبوده ‏است.‏
 
سال‌ها بعد که تب و تاب انقلاب فرو نشست، به فکر فرو رفتم که مگر اتهام‌زدن درباره همه انسان‌ها، غیراخلاقی و حرام نیست؟ مگر اتهام‌زدن و نسبت ناروا‌ دادن حتی به ‏رژیم پهلوی و اعوان و انصارش مجاز است؟ بر مبنای کدام مستند دینی می‌توان نسبت ‏به انسان غیر‌مؤمن، نسبت خلاف واقع داد؟
 
 چرا ما جهت تخریب رژیم شاه، گاه  احساس ‏وظیفه می‌کردیم که یک شهید را ١٠ برابر کنیم یا آنچه بر زبان و قلم‌مان جاری می‌‏شود، بگوییم و بنویسیم و احساس می‌کردیم چون ما روحانی هستیم یا انقلابی ‏هستیم یا اهل نماز و روزه و به عبارتی ظاهرالصلاح هستیم، خدا هم با ماست و ما ‏مشمول عفو پروردگار خواهیم شد؟ راستی چنانچه در روز حساب و کتاب که «فَمَن یَعمَل ‏مِثقالَ ذَرَةٍ خَیراً یَرَهُ - وَ مَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَةٍ شَرًا یَرَهُ» است، حاکمان و منسوبین رژیم پهلوی در ‏دادگاه عدل الهی دادخواهی کنند که ما درباره کارهای خلافی که ‏انجام داده‌ایم، آماده عقوبت هستیم؛ اما نوری و نوری‌ها به ما نسبت‌های کذب و ‏خلاف واقع داده‌اند و به عنوان حق‌الناس، از ما بخواهند جبران کنیم یا مؤاخذه شویم، ‏چه پاسخی داریم و چه می‌توانیم انجام دهیم؟
 
این داستان اختصاص به دیروز ندارد. امروز هم همه ما در معرض امتحان الهی ‏هستیم و باید سعی کنیم  که از جاده انصاف و عدالت خارج نشویم تا در دنیا و آخرت ‏سرفراز باشیم و بر اشتباهات گذشته‌مان، حسرت نخوریم.
 
امید است که از همین ‏رمضان تصمیم بگیریم در چارچوب معیارهای اخلاقی و معنوی و تزکیه روح و طهارت نفس که هدف روزه نیز همین امر است، گام برداریم، ان‌شاءالله.
+92
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران

    هر دم از این باغ بری میرسد-تازه تراز تازه تری میرسد.غدد شرکین سر باز میکند
    3
    50
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ

    واقعاٌ پشت پرده معلوم نیست چه خبره که هر چند وقت یه بار یکیشون میاد و یه مقدار از واقعیت ها و ظلمهایی که آخوندا انجام دادن به این کشور و مردم رو لو میده . یه جریانی هست بالاخره دیر یا زود معلوم میشه .
    1
    51
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه

    انقلابیون تعداد کشته شدگان 17 شهریور را هزار نفر اعلام کردند در حالی که واقعا تعداد کشته شده ها کمتر از 90 نفر بود ولی خب مردم حرف انقلابیون را باور می کردند چون 25 سال سانسور کامل بر مطبوعات اجرا شده بود در ماجرای سینما رکس هم واقعا ساواک بی گناه بود ولی مردم ساواک را مسئول آن می دانستند و یا مرگ دکتر شریعتی که بخاطر بیماری قلبی درگذشته بود وقتی سازمانی مرتب بگیر و ببند و شکنجه راه می اندازد مردم ه نسبت به آن بدبین می شوند این امروز هم برقراره حکومت تعداد کشته های سال 88 را 36 نفر اعلام کرده ولی واقعا چه کسی بارو می کند ؟ این پیامد سانسور و دروغ است
    5
    46
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه

    من بار‌ها از این میدان که آن زمانها چهار راه ژاله شناخته میشد عبور کردم، و در حیرت بودم که چطور در چهار راهی‌ که ۳۰۰ نفر هم جا نمی‌شوند اینها ۳ هزار نفر کشته اعلان کردند. چندی بعد یک عکس از آن روز منتشر شد که حدود ۲۰ نفر رو نشون میداد که عده‌ای در حال فرار بودند و چند نفر هم رو زمین افتاده بودند. انقلابی‌ که با دروغ و تقلب به ملت ما خورانده شد یکی‌ از کثیف‌ترین سناریو‌های تاریخ بشریت بود, با ذکر دوباره این توضیح که حتی کشته شدن یک مخالف نظام، چه در گذشته و چه در حال، از نظر من محکوم بوده و خواهد بود.
    5
    60
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان

    بی زحمت آتش زدن سینما رکس ابادان و خودکشی تختی و اعدامهای وزراء ارتش در اول انقلاب و کشتار کودکان سال 67 و کشتار روز عاشورای سال 88 و بقیه موارد را هم با انصاف بیان کنید.
    3
    50
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    روبرتو - میدلرزبرو، انگلستان

    شما ها هیچوقت به فکر فرو نمیروید چون وجدان در شماها نیست. حالا یکی یکی سر بلند کرده اید و دروغها و کلاهبرداریهای یکدیگر را افشاء می کنید، چون موقعیتتون را در خطر می بینید و خودتان هم بخوبی می دانید که در داخل سیستم حکومتی تان چه می گذرد. هرچه بیشتر مسائل را افشاء کنید خیانت خود را بیشتر به ملت نشان داده اید. بگوئید، بیشتر بگوئید که طرفداران احمقتان هم به فکر فرو روند و به خریت خود واقف شوند!!
    4
    39
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    Williams - کلیولند، ایالات متحده امریکا

    فقط این نیست که به گذشتگان تهمت و افترا زدند و دروغ را سر لوحه کارشان کردند؛ در واقع جرم اصلی آنها این است یک ملت را بیچاره و یک کشور را از پیشرفت و ترقی روز افزون بازنگهداشتند. آنها باور دارند دروغگو دشمن خداست و در عین حال دروغ می گویند. با فرض این که کلیه آنهایی که در حق آنها ظلم کردید و به آنها دروغ بستید از شما گذشت کنند؛ جواب این ملت بیچاره با این همه عقب افتادگی را چگونه خواهید داد. در واقع پیامد دروغ های شما از خود دروغ به مراتب بدتر است. خونهای جوانانی که به ناحق ریخته شد؛ اموال بیت المال که به تاراج رفت تا ناموس ایرانی به تن فروشی برسد؛ کشورهای همجواری که به ویرانه تبدیل شدند . همه و همه پیامد آن دروغ های اولیه است که ملت ایران و سایر ملت های همجوار را به قهقرا کشاند. این مقام انسانیتی است که در طی همان دروغ های ۵۷ به ملت نوید داده شد و اکنون چنین نمایان شده است؛ آیا پاسخی برای این جنایات نیز خواهید داشت.
    3
    38
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    Slimshady - طهران، ایران

    حرام زادگی از قیافه ی این اسهال طلبا میباره . ای کاش شاه 10 برابر میکشت و اعدام میکرد در عوض به این روز نمی افتادیم .
    5
    36
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    کاشت تعداد شهدای فاجعه 17 شهریور 1357 را با دروغ ده برابر میکردی نه با وعده های دروغ کل مردم ایران را فریب دهید و قدرت کشور ایران دردست یک تعداد اخوند عقده ای و جنایتکار افتاد.
    3
    22
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    شماها همتون مثل هم هستید ! براى تخریب طرف مقابل از هیچ کوششى در غالب دروغگویى ، بزرگنمایى، تهمت ووو فروگذار نیستید ، و چون خدا و دین سرمایه کسب و کارتون هست و مطلقاً اعتقادى به هیچکدوم ندارید، نهایتاً به روز جزا و قیامت و بازخواست هم اعتقادى ندارید! . این لاباطلات رو هم بهم میبافید براى فریب مردم و پیشبرد اهداف و بدست آوردن منافع نا مشروعتون! حالا هم رفتى تو جبهه اسهال طلبى و واسه ملت ابراز ندامتى دروغین میکنى!
    3
    28
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان

    راست میگه من حتا بارها همین جا نوشتم خودم در میدان ژاله حضور داشتم چند نفر زخمی شدن بردن بیمارستان نمیدونم مردن یا نه خبر ندارم ولی آنجور که به دروغ شهدای میدان ژاله را بزرگ کردن اصلن حقیقت نداره شاید هم کسی اصلن نمرده باشه اگر هم مرده از انگشتان یک دست بیشتر نیست
    4
    29
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    beerslover - بارسلون، اسپانیا

    پایه و اساس انقلاب با دروغ و کلک بنا شد فقط صرفاًً به خاطر اینکه شاه از سلطنت کنار رود و ایران تبدیل به یک کشور بسیار مدرن و قوی و پولدار ب اقتصاد طلایی تو خاور میانه نشود، و مردم بی‌سواد گوسفند سفت هم قشنگ گول خوردند و بع بع کنان آینده خود و بچه‌ها و نوه‌های خورد را خراب کردند
    4
    30
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    خب این نشون میده که همتون از همون اول جزو ین بودین! سینما رکس آبادان رو چه کسی به آتش کشید؟ :o
    3
    42
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    tom28 - تهران، ایران
    آقای نوری اینم بگو که چون بهشتی قبول نکرد مثل شماها کلاشی بکنه و بدزده و تاراج کنه و جلوی دزدیهای رفسنجانی و بقیه دزدها مقاومت کرد کشتینش که مزاحمت ایجاد نکنه و مزاحمهای دیگه درس بگیرن و ساکت بشن.
    3
    18
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران

    بترس آخوند بی‌ شرف چون تاریخ تکرار خواهد شد ولی اینبار هزاران هزار نفر از شما جنایتکاران عمامه بسر بدار مجازات آویخته خواهید شد.
    3
    28
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    اینها اگه راست میگن چرا نام خوانواد ه های کسانی که در میدان ژاله کشته شدن را اعلام نمیکنند؟ چرا.
    1
    2
    یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.