جزئیات طرح ساخت «مسجد» به جای کاخ ثابت پاسال

کاخ ثابت پاسال که با عنوان کاخ ورسای ایران هم شناخته می‌شود در آغاز متعلق به حبیب‌الله ثابت (معروف به ثابت پاسال) سرمایه‌دار ایرانی در پیش از انقلاب بوده است که پس از انقلاب مصادره شد. این ساختمان به عنوان بزرگترین خانه تهران نام گرفته که در انتهای شمالی خیابان جردن در منطقه الهیه قرار دارد و معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو (تریانوی کوچک) در ورسای ساخته شده است.
موضوع تخریب کاخ ثابت پاسال چندماهی است که مورد پیگیری رسانه‌ها و فعالان حوزه میراث فرهنگی قرار گرفته و حواشی آن بگونه‌ای شد که بانک خریدار این کاخ اعطای این زمین را به لقایش بخشید و آن را به دیگری فروخت.
 
به هرحال آنگونه که نایب رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر می گوید که قرار است به جای این کاخ، مجتمع مذهبی_ فرهنگی با چند سالن برگزاری ختم و رستوران احداث شود.
 
محمد مهدی تندگویان در گفت وگو با ایسنا، در مورد جزئیات طرح ساخت مسجد به جای کاخ ثابت پاسال با بیان اینکه دو مجموعه در اراضی مذکور داشتیم که شامل کاخ و باغ ثابت پاسال می شده است، گفت: باغ ثابت پاسال ابتدای انقلاب از بین رفته است و بنیاد شهید در سال ۵۹ این باغ را مصادره و شهرک ایثار را در آن احداث کرد .
 
وی بااشاره به ساختمان ثابت پاسال، گفت: حال حاضر ما با ساختمان بی هویت و بی اصالت روبرو هستیم که ارزش تاریخی ندارد و حتی سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی ارزش گذاری ساختمان‌ها در مواجه با این کاخ سکوت کرده است و تاکنون هیچ نظری در مورد میراثی بودن یا نبودن این بنا نداشته است.
 
وی با بیان اینکه مدیریت شهری نظر منفی در مورد حفظ این بنا ندارد اما بارها از سازمان میراث فرهنگی درخواست کرده ایم در مورد ارزشمند بود این بنا دو خط نامه بنویسید اما این کار را نکرده است گفت: ازسویی دیگر ما با مالکی روبرو هستیم که دوسال است طرحش را برای زمین مذکور مسکوت گذاشته ایم.
 
تندگویان با بیان اینکه این زمین را بانک آینده به بخش خصوصی که گویا زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است، فروخته و آنها نیز طرح ساخت مجتمع مذهبی_ فرهنگی با محوریت مسجد را برای بررسی و تایید به شورای شهر آورند گفت: آنها طرح ساخت مسجد در این زمین را مطرح کردند تاعلاوه بر در نظرگرفتن منافع عمومی، مسجدی در این زمین ساخته شود. در این طرح پارکینگی با ظرفیت بالا پیش بینی شده که مشکل کمبود فضای پارک حاشیه ای در خیابان آفریقا را رفع می کند.
 
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه طرح مذکور خوب است و سودآوری خاصی نیز برای شهرداری ندارد گفت: علاوه بر مسجد فضایی حدودا ۲۰۰۰ متری نیز با کاربری تجاری با رویکرد مذهبی پیش بینی شده است و مجموع طرح اینگونه نیست که مدعی شویم شهرداری در راستای کسب منافع مالی این پروانه را صادر کرده است، حتی در نقشه‌ای که آورده شده به گسترش فضای سبز نیز توجه شده به گونه ای که براساس طرح مذکور، از خیابان تا مسجد با حدود ۶۰متر عقب نشینی آنهم از چهار طرف فضای سبز پیش بینی شده است.
 
تندگویان با بیان اینکه میراث فرهنگی تاکنون حتی یک خط هم در مورد میراثی بودن این بنا ننوشته است، گفت: در طرح مذکور سالن های ختم و برگزاری مراسمات مذهبی و همچنین اشپزخانه بزرگ و رستوران درنظر گرفته شده و به نظر می رسد مالک سودآوری لازم و کافی از محل برگزاری مراسم ختم و … کسب خواهد کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه یک سال و نیم است که این طرح در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مطرح است گفت: معماری مسجد بارها اصلاح شده و هنوز هم تصمیم نهایی در مورد این موضوع و تایید طرح صورت نگرفته است.
+3
رأی دهید
-69

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    zavareh - رودسر، ایران

    باز هم مسجد؟ این بی شرفها تمام ایران را تبدیل به عذاخانه کرده اند.
    5
    38
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان

    سردراین مسجد یه تابلو بزنید که این مسجد فقط جهت انجام مراسم ختم وعزاداری میباشد لکن نمازخواند دراین مسجد بخاطرقسبی بودن حرام است .
    4
    28
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    همه جور طرح و بررسی و پیشنهادات برای ساخت بنا در این زمین داده شده ولی یک کلمه درباره غصبی بودن آن ملک صحبت نشده .ساخت مسجد و سالن ختم برای مردگان در زمین غصبی؟
    5
    17
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ
    آخه این همه مسجد ساخته شد به چه درد خورد جز اینکه ملت برن از دستشویی هاش استفاده کنن . البته چون پای قالیباف در میونه مطمئن باشین واسه رد گم کردن میگن مسجد میسازیم . اینجا مال خوده آقای خالی بافه و بازم داره با خالی بندی هاش پولا و ملک هارو بالا میکشه
    3
    17
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    عربپرست های کثیف! این فرهنگ عربی کم کم دارد کمرنگ می‌شود و این مسجد ها هم برای مراسم ختم خوبن .حداقل این مساجد را مناطق سنی نشین درست کنید که هم تا حدی از تبعیض و ظلمی بر آنها رفته کم شود و هم کار مثبتی کردین و چون آنها دین اسلام تو خونشونه این مساجد مورد استفاده قرار می‌گیرد
    6
    13
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    نارکو - سوئد، سوئد
    خدا لعنتشون کنه. پدر سوخته ها خوردند و بردند و سوزوندند. لعنت به روحشون.
    3
    14
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    من نمیدونم این عقده درست کردن مسجد چیه اخه مال قصبی رو تازه میخوان مسجد کنند حالا قصب کردید اقلا بیمارستان درست کنید مسجد به چه دردی میخوره
    3
    16
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    tom28 - تهران، ایران
    بابا اینقدر ساده نباشین . مهدوی کنی گور بگور شده درست تو دایره میدان ولیعصر یک قطعه ۱۲۰۰۰ متری مصادره ای گرفت تابلو زد مجتمع اسلامی فرهنگی و مسجد اما وقتی تموم شد پاساژ شده بود که فروخت و ۲۵ میلیارد گذاشت جیبش و ۳ میلیارد پول شهرداری را هم خورد که کرباسچی موقعی که اژه ای محاکمش میکرد گفت چرا مهدوی کنی را به اتهام فساد نمیگیرین که زمین مفت دولت را به اسم مسجد کرد پاساژ فروخت؟ که اژه ای گفت به شما مربوط نیست . چرا چون اژه ای شاگرد و غلام مهدوی کنی که رییس لژ فراماسونری آخوندا در ایران بود و خودش هزاران هکتار از زمینهای کن و سعادت آباد و شهرک غرب و اطراف اتوبان همت را مفت بالا کشید و برج ساخت و سالهاست دارن میفروشن هنوز تمام نشده. حساب کنین ببینین ثروتش به کجا میزنه. بابک زنجانی و دزدای دیگه همشون روهم اندازه مهدوی کنی ندزدیدن. این ساختمان زیبا را هم به اسم مسجد شروع میکنن آخرشی یا میشه آپارتمانهای لوکس یا پاساژی که برندهایی مثل گوچی و هرمس و لویی ووتون و . میان اونجا شعبه میزنن
    5
    13
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران
    دوباره یک لانه شیطان دیگر می‌‌خواهند بسازند!!!! به امید روزی که تک تک این لانه‌های فساد و تباهی را تخریب و تبدیل به مراکز آموزشی و فرهنگی بنماییم. مرده شور خودتان و دینتان را یکجا بشورد.
    5
    11
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    omidi2006 - تهران، ایران
    آقای عباس جدیدی ،دبیر ،رضازاده و هادی ساعی ،از قدیم میگفتن مردم قهرمان هایشان را زود فراموش میکنند. ولی امکان ندارد که ما بتوانیم شما ها را فراموش کنیم .اقای جدیدی هر وقت از خیابان پیروزی گذرم بیافتد و مجموعه ورزشی شما را که با رانت های بیشماری که در این مدت استفاده کردی را ببینم یاد شما می افتم ،هروقت هر ریا کاری را که جایی عکس یادگاری میگیرد را ببینم یاد شما می افتم و هروقت به اراجیفی که تو کتابت کپی پیست کردی فکر میکنم یاد شما خواهم افتاد .اقای علیرضا دبیر هر وقت از جنوبی ترین محل های تهران و شهرک سیزده ابان و بچه های بامرامش یاد کنم که گفتی همه این ها می ایند و از وقتی رفتم شورا از من پول دستی میگیرند یاد شما می افتم و هروقت از خیابان ولنجک که زمینش را به اسم حسینیه بالا کشیدی و کاخت در زعفرانیه رد بشم یاد شما می افتم ،اقای رضا زاده هر وقت یاد کسانی که سرمایه زندگیشان را در دبی بخاطر تبلیغ املاک نیلی که شما اسپانسر ان بودید می افتم یاد شما می افتم و هر وقت یاد برنامه صندلی داغ و مصاحبه داریوش کاردان که اشکش از شدت اراجیف شما در امده بود می افتم یاد شما می افتم
    2
    7
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    omidi2006 - تهران، ایران
    ،اقای ساعی هر وقت از پل سیمان و یا بهتر بگم محله چشمه علی در شهر ری گذرم بیافتد یاد شما خواهم افتاد .یاد اون روزی که بعد از سابقه بیست سال دوستی و هم باشگاهی و هم دوره بودن برای گرفتن یک مجوز ساده تاسیس یک باشگاه عام المنفعه کارم به شما افتاد چقدر در قسمت انتظامات خیابان بهشت انتظار کشیدم و سر کار گذاشتن هایت می افتم یاد شما می افتم .هروقت به پارک چیتگر گذرم بیافتد و قسمتی را که با رانت خواری هایتان از پارک را مثل ملک پدری محصور کرده ایی و باشگاه سوار کاری آریا اسب را ببینم یاد شما خواهم افتاد ،وقتی کارگران شهرداری را که حاضر نشده بودن نظافت اسطبل های شما را انجام دهند و توسط شما قهرمان ملی و عموی بزرگوارتان با چوب و فلک شده بودن را ببینم یاد شما خواهم افتاد . شما ها با ناجوانمردی دوازده ملیون تهرانی را به چمران و قالی باف شیاد فروختید .همه این کارهایتان یاد ما خواهد ماند .شما کجا و‌تختی کجا !!. وقتی اسم شما را می شنوم ناخوداگاه حالم از قهرمان بودن بهم میخورد . به یاد خواهم داشت که قهرمان باید پهلوان باشد والا میشود جدیدی و دبیر و ساعی و رضا زاده. همین.
    2
    7
    جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.