چرا آمریکا کاروان داعش را در راه رمادی بمباران نکرد؟
+147
رأی دهید
-30
ورود کاروان داعش به رمادی سقوط شهر رمادی، مرکز استان انبار، بزرگترین استان عراق، در حالی صورت گرفت که نیروهای آمریکایی، نظاره گر ورود کاروان داعش به داخل شهر رمادی بودند و هیچ واکنشی از خود نشان ندادند. این امر با سیاست جدید آمریکا مبنی بر بمباران هوایی مواضع داعش در سوریه و عراق که از مرداد ماه سال گذشته به اجرا در آمد، در تناقض بود.
عکس های کاروان داعش، شامل نفربرها و ادوات جنگی که در صفی طولانی در حال ورود به رمادی بودند به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. آنچه که بیشتر مایه شگفتی شد، گزارش ۲۸ ماه مه (۷خرداد ۱۳۹۴) نشریه آمریکایی بلومبرگ بود.
در گزارش مزبور از منابع و مقامات اطلاعاتی آمریکا (که خواسته بودند نامشان فاش نشود) نقل شده بود که "اطلاعات قابل توجهی از برنامه حمله (گروه) دولت اسلامی به رمادی در اختیار داشتیم."
در پی این حوادث، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، آمریکا را به "شریک بودن در توطئه" و "نداشتن اراده" برای مقابله با داعش متهم کرد. وی خطاب به رئیسجمهور آمریکا گفت: "آقای اوباما! فاصله پایگاههای شما با رمادی چند کیلومتر است و چه طور میشود کشتار در یک کشور صورت گیرد، شما به بهانه حمایت از آن ملت در آن کشور استقرار پیدا کنید، اما هیچ غلطی نکنید، این اسمش چیست؟"
در همین اثناء انتشار مدارکی از طبقه بندی خارج شده مربوط به سال ۲۰۱۲ که نشان میداد آمریکا به همراه متحدین غربی اش، به علاوه ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس، از شکل گیری یک "قلمرو سلفی" در شرق سوریه (در همسایگی مرز غربی عراق) حمایت میکرده اند، به تردید ها نسبت به سیاست آمریکا در مبارزه با داعش دامن زد.
در هر حال، سیاست دوگانه آمریکا در برخورد با داعش، درک موضع واقعی آمریکا را مشکل میکند. آمریکا از ماه اوت ۲۰۱۴ تصمیم به حمله هوایی به مواضع داعش گرفت. این تصمیم فقط در حد حرف نبود. نمیتوان انکار کرد که اگر بمباران های بی وقفه نیروهای داعش در جریان محاصره کوبانی نبود، نیروهای محدود و محاصره شده کرد، به احتمال قوی از عهده امواج نیروهای داعش که وارد شهر میشدند بر نمیآمدند. نمونه دیگر حملات گسترده هوایی آمریکا علیه داعش را میتوان در عملیات باز پسگیری سد موصل یافت. حتی در جریان آزاد سازی تکریت، هر چند که نقش اصلی را شبه نظامیان شیعه بازی کردند، اما پیش از آغاز حمله زمینی، آمریکایی ها حملاتی را برای هموار کردن راه نیروهای موسوم به "حشد الشعبی" (بسیج مردمی) بازی کردند.
بی انگیزگی و کم اثر بودن نیروهای ارتش عراق، به خصوص "نیروهای مخصوص" آن کشور، که آمریکایی ها برای آموزش و تجهیز آنها تلاش گسترده ای داشته اند، چاره ای جز این پیش پای حکومت عراق نگذاشت که برای مقابله با داعش دست به تشکیل گروه موسوم به "بسیج مردمی" بزند که شبه نظامیان شیعه نیروی غالب آن را تشکیل میدهند. در درون سازمان مزبور، شبه نظامیان شیعه هوادار ایران، که تاریخ تشکیل برخی از آنان به دهه هشتاد میلادی باز میگردد، بنا به گفته مقامات آمریکایی، موثرترین نقش را در مبارزه علیه داعش بازی میکنند. گفته میشود که قاسم سلیمانی نقش هماهنگ کننده را بین این نیروهای نیابتی ایران بر عهده دارد.
آمریکایی ها از این تحولات نگرانند. در یک جلسه استماع در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا که در ماه مارس تشکیل شد، سناتور جان مک کین رئیس کمیته مزبور از اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا سئوال کرد که آیا اینکه ایران عملا رهبری جنگ را بر عهده گرفته وی را نگران نمیکند؟ کارتر پاسخ داد: "چرا میکند. ما تحولات را بسیار از نزدیک زیر نظر داریم".
با وجود چنین پیش زمینه ای در عراق، آمریکایی ها مواضعی ضد و نقیض در مواجهه با داعش در پیش گرفته اند. از یکسو طی هزاران سورتی پرواز مواضع آنها بمباران میکنند، از سوی دیگر در جریان حمله آنان به رمادی، با آنکه ظاهرا از پیش هم از قضیه مطلع بوده اند، هیچ گونه واکنشی از خود نشان نمیدهند. چگونه میتوان این رفتار آمریکا را تفسیر و تحلیل کرد؟
سه تئوری مختلف را میتوان برای توضیح این دوگانگی برخورد در نظر گرفت:
تلفات غیرنظامی
تلفات غیرنظامی
نظریه اول: همانطور که خانم جنییو دیوید، سخنگوی "مرکز فرماندهی آمریکا" می گوید، علت خودداری آمریکا از انجام حملات هوایی در جریان حمله داعش به رمادی خطر کشته شدن غیر نظامیان بی شمار، یا آنگونه که در فرهنگ نظامیان بکار میرود "تلفات جانبی" بالا بوده است.
این در حالی است که در مورد رمادی کاروان نظامی داعش ساعت ها در راه رسیدن به شهر بود، اما در جاده مورد حمله هواپیماهای آمریکایی قرار نگرفت. در گزارش بلومبرگ آمده است که آمریکا "قبل از سقوط شهر رمادی ناظر تجمع ستیزه جویان، خودروها و ادوات جنگی سنگین (گروه) دولت اسلامی در حاشیه شهر رمادی بود... (با این حال) دستوری برای اجرای حملات هوایی علیه کاروان صادر نشد."
ژنرال دمپسی و اشتون کارترپیام برای عبادی
ژنرال دمپسی و اشتون کارترپیام برای عبادینظریه دوم: آمریکا از اهمیت حملات هوایی اش استفاده کرده و با عدم دخالت در رمادی خواسته این پیام را به حیدر عبادی، نخست وزیر عراق بدهد که یا رابطه اش را با شبه نظامیان مورد حمایت ایران قطع کند و یا حداقل از آنان فاصله بگیرد و بیش از این باعث قدرت گرفتن آنها نشود.
اما به گفته کارشناسان نظامی، قدرت هوایی در نبرد علیه یک نیروی نامنظم نقش مهمی دارد، اما تنها با در اختیار داشتن یک نیروی زمینی باتجربه و با انگیزه بالا میتوان بر یک نیروی چریکی غالب شد. نمونه بارز این امر، جنگ برای آزادی تکریت بود.
ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده نیروهای مشترک آمریکا در ماه مارس در گزارشی به سنای آمریکا گفت که دو سوم نیروهایی که موجب آزادی تکریت شدند شبه نظامیان شیعی حمایت شده توسط ایران بودند. به عبارت دیگر، اگر نظر آمریکا، وارد آوردن فشار به آقای عبادی باشد، او چاره ای ندارد جز آنکه در شرایط موجود که ارتش عراق به خوبی وظایفش را انجام نمیدهد، بین یک قدرت هوایی (آمریکا) و یک قدرت زمینی با انگیزه (شبه نظامیان طرفدار ایران) برای مبارزه با داعش، قدرت زمینی را انتخاب کند.
از طرفی اگر قصد آمریکا از ساکت ماندن در سقوط رمادی دور کردن آقای عبادی از نیروهای نیابتی ایران بوده، رویکرد مزبور شاید نتیجه عکس دهد و باعث اتکای بیشتر نخست وزیر عراق به آن نیروها شود.
به طور مثال، تا قبل از سقوط رمادی، شبه نظامیان شیعه حق وارد شدن به استان انبار را نداشتند. ترس آقای عبادی این بود که با ورود شبه نظامیان شیعه، جنگ فرقه ای در بگیرد. اما با سقوط شهر رمادی، آقای عبادی از شبه نظامیان شیعی درخواست کمک کرد.
ژنرال جان آلننوسان و موازنه
ژنرال جان آلننوسان و موازنهنظریه سوم: آمریکا از سال ۲۰۱۴ دو نوع تهدید را برای خود در عراق تعریف کرده است. یکی نیروهای داعش و دیگری ایران. ترس آمریکا این است که رفته رفته نیرو های نظامی نیابتی ایران در عراق به موقعیتی مانند حزبالله در لبنان دست یابند و ایران علاوه بر نفوذ سیاسی، از یک قدرت نظامی خارج از سیستم ارتش منظم عراق برخوردار شود. این نگرانی را در اظهارنظرهای بسیاری از مقامات آمریکایی میتوان یافت.
حرکات به ظاهر متناقض آمریکا در برخورد با داعش میتواند ناشی از این نگرش باشد که آمریکا پیوسته در حال مقابله با این دو تهدید، یعنی داعش و ایران، در نوسان است به نحوی که موازنه، به طور قاطع به نفع یکی از دو طرف بر هم نخورد.
جان آلن، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف جهانی برای مبارزه با داعش در مصاحبه ای در روز ۲۸ ماه مه (۷ خرداد) در پاسخ به این سئوال که آیا شما در عراق در کنار ایران مبارزه میکنید حرف های ژنرال دمپسی را نقض کرده و میگوید که نیروی غالب در تشکیلات بسیج مردمی که ما با آنان همکاری داریم شبه نظامیان وابسته به ایران نیستند. او اضافه میکند: "ما آن شبه نظامیان (طرفدار ایران) را حمایت نمیکنیم."
اما مشخص نیست آمریکا چگونه میخواهد از نیروی بسیج مردمی عراق در مبارزه با داعش حمایت کند به طوری که شبه نظامیان نزدیک به ایران از این حمایت سود نبرند.
از طرف دیگر در حالی که آمریکا رهبری ائتلاف جهانی مبارزه با داعش را بر عهده گرفته، تکرار صحنههایی مانند رمادی می تواند به اعتبار آمریکا در مبارزه با گروه مزبور و "مبارزه با تروریسم" آسیب بزند.
۲۶

اسب آتش - سیدنی، استرالیا
جمعش کنید این دلقک بازی ها رو
11
47
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
۵۰

Azadikhah - تکسل، هلند
مشخصه که امریکا دروغ میگه و نمی خواهد داعش از بین بره داعش که از صدام قدرتمندتر نیست ولی هواپیماها خود عراق نمی توانستند بمباران کنند؟پس مشخصه خود دولت و ارتش عراق هم دروغ میگن.ارتش عراق خودشان کجا تشریف داشتند که کاروان داعش را بمباران کندچرا هر وقت پیروزی در جنگ با داعش بدست میارن میگن فقط ارتش عراق ونیروی های مردمی شرکت داشتند و گروه ائتلاف و آمریکا و بقیه نقشی در پیروزی نداشتند اما برای هر شکستی امریگا و گروه ائتلاف مقصرند.بنظرم نیروی های ارتش عراق حق دارند خودشان را به کشتن ندن چون میدونند سیاستمدارانشان به دنبال منافع خودشان هستند و در آینده توطئه مانند تقسیم عراق رخ میده و خون ریخته شده انها هم بی فایده خواهد شد و زمانی خودشان الرمادی را به داعش میدن.چطور موقع جنگ با ایران سرتا پا آماده و تا دندون مسلح بودن تا شهرهای ایران رو بمبارون کنن! اما الان کجان تا این کاروان الکی رو که شانسی در برابر جنگنده ها ندارن رو بمبارون کنن!وزیر دفاع آمریکا راست گفته ارتش عراق اراده ای ندارن که بجنگن . خود عراقی ها باید از کشورشون دفاع کنن نه امریکا یا کشورای دیگه…
6
86
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
۴۵

Dara20 - تهران، ایران
چون چاقو دسته خودش را هرگز نمی برد
7
93
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
۷۳

فراتر از اندیشه - آلپ، سوییس
عجب انتظاری دارید ؟؟؟ کی تا بحال چاقو دسته خودش را میبرد.؟؟؟ تازه پادگانها پر کرده بودند از اسلحههای ارسالی آمریکا برای داعش.
6
73
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
۳۷

*بی همتا* - برلین، آلمان
چر ا حاج اوباما . ژنرال دمیسی فرمانده نیروی هوائی امریکا راعوض کرد ? اوباما حامی اسلامگرایان و موج تنش درخاورمیانه است ....نمونه امدن اخوان المسلمین و حکومت درمصر درزمان ریاست جمهوری اوبامابود. ومرسی را باگرمی درکاخ سفید پذیرفت
9
42
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
۴۷

amirHassna - سیدنی، استرالیا
شکی نیست امریکا در سیاست خارجی تجربه کافیرو نداره. از زمان انقلاب ایران و کودتای 28 مرداد و یا عدم حمایت از جنبش سبز و یا حمایت از داعش همه نشون می ده امریکا فکر می کنه با اتکا به قدرت نظامی میشه همیشه برنده سیاسی هم بود اما در واقع در مورد یمن حتی عربستان هم به نوعی خودش تصمیم به حمله به یمن رو گرفت. ایران هم متاسفانه با خیال هلال شیعه بدش نمی یاد از این نقطه ضعف سیاسی امریکا استفاده کنه و البته به حمایت روسیه و چین هم دل خوش شده اما مشکل اینجاست که در کل امریکا می تونه حتی بدون اتکا به نیروی نظامی هم با ایران مقابله کنه مثلا با تحریم پس عقل سلیم حکم می کنه با امریکا از در دوستی در بیاد تا دشمنی. البته این یعنی دوام اخوندا و دوام تمام این مشکلات که الان در ایران داریم. در کل ملت ایران نفعی نمی بره. نه جنگ نه انقلاب بدون مطالعه هیچ کدوم به ملت کمک نمی کنه. البته بی شک ایران بدون اسلام سیاسی گام اغازین هر تغییری هستش.
6
32
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
۳۸

hossein+87+ - ایران، ایران
کدوم احمقی میتونه باور کنه که یه کشور مثل آمریکا برای دفاع از کشور دیگه ای مثل عراق اینهمه پول خرج کنه؟!! اون هم در راه خدا؟! پایگاه های آمریکا در عراق فقط واسه نظاره از نزدیک پیشروی های داعشه که ببینه این پول هایی که بهشون داده درست خرج میکنن یا نه!! دیگه ادم واقعا باید بی عقل و منطق باشه که حمایت کشورهای اروپایی و آمریکا و اعراب رذل رو از داعش نفهمه. اون هم فقط واسه درگیر کردن ایران.
6
62
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
۶۵

kolah-ghermezi - ونکوور، کانادا
سلفیها و عمریهاى و نوکران فارس زبان جانى که میگفتند رژیم منحوس ایران (؟هر چند در برخورد با خودى در ایران کمتر از داعش نیستند ) بوجود أورنده داعش هستش کجا خفه خون گرفتند!!!؟؟؟ نوکر بودنتون محرز هستش ! چون میدونین که أرباب عربتون و اربابان اربابتون پشت این قضیه هستند!!! نون بازوتون رو بخورین!!! دستمالتون هم نخ نما شده!! گوره پدر رژیم ولى پشت به مملکت تون نکنین بوقت یه وقت میبینین که قزوینی پشت تون قرار گرفته که اونوقته که همه چى براتون دیره!! پس بیاین و ادم بشین از بى فانوسیتون دست بکشین!!!!!
35
23
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
۵۹

علم الهدی - سئول، کره جنوبی
داعش دست پرورده خود امریکا است..این داعش را درست کردن که کل اون منطقه را به چندین قسمت تجزیه کنند و خطر حمله به اسراییل را به حد اقل برسانند . و بسیار موفق هم شدن.
6
69
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
۵۶

armin parsi - منچستر، انگلستان
طبیعی است.چراکه آمریکا با آوردن شیعه عراق بر مسند حکومت و اضعاف سنی ها در مقابل حاکمان عراق پشت به همپیمان(آمریکا)کرده عراق را جولانگاه سپاهیان قدس و غیره کرده.با این عمل آمریکا ثابت کرد بدون حمایت کشورش حکومت عراق و همپیمانان جدیدش در مقابل یک گروه تروریستی نامنظم عددی نیستند.
13
11
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
۵۱

ab5534 - هلسینکی، فنلاند
ظاهراً مسلمانان دشمن آمریکا محسوب میشوند پس چرا آمریکا باید از آنها در برابر داعش دفاع کند ؟
22
16
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
۴۵

vahidtaheri - کوالالامپور، مالزی
دلیلش خیلی روشن است. برای اینکه امریکا Great Satan است. برای اینکه دشمن ایران است و می خواهد از هر حربه ای علیه ما استفاده کند. هفته پیش در کنفرانسی در مورد نقش امریکا در حوزه آسه آن یک پروفسور روابط بین الملل که سابقه طولانی کار در کنگره امریکا را داشت وقتی فهمید ایرانی هستم گفت مبادا اشتباه لیبی را بکنید که به آن روز گرفتار خواهید شدو بعدش گفت گول وعده وعیدهای غرب را نخورید زورتان را بزنید و بمب اتم درست کنید. نه غرب قابل اعتماد است و نه روسیه!
13
39
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
۵۰

london-boy - لندن، انگلستان
امریکا دیوانه نیست که نیروهای خودشو از بین ببره...شما و بی بی سی هم نیازی نیست اسمون ریسمون به هم ببافید.
7
43
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
۳۷

*بی همتا* - برلین، آلمان
Dara20 - تهران، ایران - دوست عزیز . کاملا باشما موافقم
4
9
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
۴۳

باور عمیق - قم، ایران
ببین با چه هول و و لایی چپ و راست مشغول مزخرف بافی هستن . اون روزی که رهبر ایران روی تخت بیمارستان قاطعانه برگشت و گفت هیچگونه همکاری با آمریکا در موضوع ائتلاف دروغین مبارزه با داعش در کار نخواهد بود به ولله قسم کمتر کسی اون روز میتونست تشخیص بده که آمریکا نه به صورت غیر مستقیم بلکه به صورت کاملا مستقیم در حال حمایت از داعشه و بحث ائتلاف ضد داعش فقط و فقط یک مانور پوچ و توخالیه . آی چه بساطی راه انداخته بودن . ائتلاف ضد داعش با شرکت فلان و فلان و فلان کشور . همش سیاه بازی
19
17
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
۴۲

Anti-depressive - کرمانشاه، ایران
عزیزم پول نفت فروش اسلح...، این بیبیسی و صدای آمریکا و رادیو فردا و و و ....از کجا پولش میاد ،دلشون واسه ما میسوزه !!!! آخه ..در ضمن وقت وقتیم که آمریکا حمله میکنه به داعش ,وقتیه که مهرههای سوخته و اطلاعاتی خودش میخواد نابود کنه ...
1
15
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
۵۵

آقای امام - هلسینکی، فنلاند
بابا چند روز پیش که علم کرد داعش از سیستمهای پیچیده استفاده میکنه که آمریکا نمیتونه متوجه بشه، این کاروان هم که میبینین گفتن داریم میریم عروسی عمه ابوبکر ، آمریکا هم گفت اوکی برید، خبر نداشتن که میخوان برن رمدی رو بگیرن که، گیر الکی دادینا
0
19
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
۵۵

آقای امام - هلسینکی، فنلاند
[::amirHassna - سیدنی، استرالیا::]. آمریکا تجربه کافی در سیاست خارجی نداره؟ اصلا یه چیزی گفتی خنده دار. آمریکا دنیا تو مشتشه، یکی ثانیه هر جا رو اراده کنه حکومتش چنان تغییر میکنه که ملت اصلا نفهمن این کی بود که اومد، اون قبلی چیجوری سرنگون شو. ما که ایرانی هستیم دیگه حد عقل دیده باشیم نمونه هاشو
1
13
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
۴۳

Parsa.Germany - دورتموند، آلمان
کلا سیاست جهانی دست مافیای نفت، مافیای اسلحه و مواد مخدر هست. الان هم دارن با داعش رو میز عراق پوکر بازی می کنند و آمریکا حمله نکرد چون می خواست پول بیشتری حاصل از فروش اسلحه و قاچاق ارزان نفت عراق بیاد وسط، به موقعش برسه آل این می کنه.
0
16
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
۵۸

parvin55 - مادرید، اسپانیا
[::vahidtaheri - کوالالامپور، مالزی::]. نوشتی--- زورتان را بزنید و بمب اتم درست کنید!!!!!-یعنی پابرجأیی رژیم کثافت ملایان و دین منفورش تا ۱۰۰ سال دیگر!!!!---دوست ایران هستی یا دوست ملایان با کامنتهای عجیب و غریب؟؟؟
19
16
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
۵۴

kitfa - سیاتل، ایالات متحده امریکا
بدم نشد حالا مگه داعش با قبلیا چه فرقی داره ،بهتر ،آمریکا هم خوب میکنه ،حالا بیان اینجا نظر بدین این و اون ...کار خودشون رو میکنن. عراقی و. مگه قبلش سر نمیبریدن ،سنگسار نمیکردن و.. حالا فقط اسمش عوض شده.
11
5
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
۷۷

hassan5 - تهران، ایران
سیاست نظام امریکا در این مقطع مشابه سیاسیت دولت انگلیس در 200 سال قبل در خاورمیانه میباشد.تفرقه بیانداز و حکومت کن !؟!؟واز اب گل الود ماهی گرفتن!!!معلوم نیست که از وجود داعش چه هدفی را دنبال میکند؟؟بالاخره مایل نیست که داعش در برهه از زمان از بین برئد!؟!؟(ایا تقسیم جدید اسیا بخصوص خاور میانه را در نظر دارد؟؟؟؟)
0
17
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
۴۴

Daneshjou - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
تحلیل خبرى الکى بود. تا پیش از ظهور دولت اسلامى سوریه و عراق (داعش)، تروریست ها ى مذهبى در همه ى کشورهاى شرقى و غربى پنهان بودند و پیدا کردن و نابود کردن انها توسط سازمانهاى اطلاعاتى ناممکن بود. امریکا انگیزه اى دینى و مادى در خاورمیانه درست کرد تا این مار و عقربها از لانه هایشان بیرون امده و با دیگر دشمنان امریکا و اسرائیل در منطقه (ایران، عراق، سوریه، حزب الله لبنان، انصار الله یمن و غیره) درگیر شوند. امریکا و قدرت هاى بزرگ ید طولایى در حذف دشمن توسط دشمن دارند و از نظر انها از هر طرف کشته شود به نفع نظام سرمایه دارى و کلیساى واتیکان است.
3
18
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
۴۴

jalali58 - بیرجند، ایران
چون با هماهنگی و دستور خود آمریکا وارد شهر رمادی شدن
2
9
سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹
۴۵

vahidtaheri - کوالالامپور، مالزی
[::parvin55 - مادرید، اسپانیا::] من بر خلاف بعضی ها که به خاطر تفکرات دگماتیک دنیا را سیاه و سفید می بینند دنیا را خاکستری هم می توانم ببینم. پراگماتیست هستم و بسته به شرایط و منافع کشورم می توانم از خیلی ها خوشم بیاید از جمله آخوندها. خیلی از مجاهدین خلقی ها به خاطر کینه ها و غرضهای شخصی حاضرند که ایران را آتش بزنند فقط به خاطر اینکه آخوند را سرنگون کنند و خودشان قدرت را قبضه کنند ولی من علیرغم انتقادات خیلی تندی که به جمهوری اسلامی دارم بعضی جاها هم کارهایش را تایید می کنم از جمله مقابله با زیاده خواهیهای غرب. در ضمن من نظرم را گفتم و شما اگر دوست نداری منفی بده سرکار پروین خان. در ضمن فحاشیها و بد دهنیهای شما را در جاهای دیگر با دیگر کاربران دیده ام و دوست ندارم وارد مجادله خسته کننده با شما شوم. بدرود.
2
12
سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۱
۴۷

amirHassna - سیدنی، استرالیا
[::آقای امام - هلسینکی، فنلاند::]. -دوست عزیز شاید منظورم رو درست نرسوندم. با شما موافق هستم. آمریکا اگر در سیاست خارجیش کار بلد بود الان اوضاع ایران هم این نبود.
5
3
سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱
۵۵

آقای امام - هلسینکی، فنلاند
[::amirHassna - سیدنی، استرالیا::]. بهترین و راحتترین راه اینه که بگیم آمریکا با این همه سیستم اطلاعاتی قوی، و با این همه تجربه در بر اندازی و تغییر حکومتها ساده و احمق هست، یعنی ایرانیا سرش کلاه میذارن، داعشیا، روسیا، همه خلاصه سر آمریکا کلاه میذارن. این ساده لوحانه ترین، و بدون مطالعهترین طرز فکری که میتونیم بیان کنیم.
0
4
سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
۴۷

amirHassna - سیدنی، استرالیا
[::آقای امام - هلسینکی، فنلاند::]. دوست عزیز منظور من اینه که امریکا می تونه همه جارو به هم بریزه همون طور که شما گفتیداما الزاما نتیجه مطلوب حاصل نمی شه و این از نظر من یعنی کار بلد نیستن. وگرنه اخوندا هم سوریه و یمن رو به هم میریزن اما نمی شه بگیم سیاست ایران بر مبنای تجربه هستش. امیدوارم منظورم رو گرفته باشی.
0
0
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳