کشف "پیکر ۱۷۵ غواص زنده به گور"شده ایرانیِ عملیات "کربلای چهار"

محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح، از "کشف پیکرهای 175 شهید غواص عملیات کربلای چهار" خبر داد.
 
خبرگزاری ایرنا خبر "کشف پیکرهای 175 شهید غواص عملیات کربلای چهار" را به نقل از "روابط عمومی کل سپاه پاسداران" منتشر کرده و از قول سرتیپ پاسدار محمد باقرزاده رمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح نوشته است:"این شمار پیکرها متعلق به غواصان عملیات کربلای 4 است که با دستان بسته به شهادت رسیده و زنده به گور شدند."
 
محمد باقرزاده همچنین گفته است: "برخی پیکرهای این شهدا زمانی که کشف شد، هیچ جراحتی نداشتند و متوجه شدیم که آنها زنده به گور شدند و امروز همین جنایات توسط تکفیری ها در کشورهای مسلمان رخ می دهد."
 
در گزارش خبرگزاری ایرنا، توضیحات بیشتری درباره سابقه و دلایل "زنده به گور شدن گروهی و دست بسته" غواصان ایرانی و جزئیات بیشتر درباره کشف " پیکرهای 175 شهید غواص عملیات کربلای چهار" ارائه نشده اما محمد باقرزاده گفته است که این 175 پیکر بخشی از پیکر 270 تن از کشته شدگان در جنگ عراق علیه ایران است که دو روز پیش،دوشنبه 28 اردیبهشت، از مرز شلمچه وارد ایران شده اند.
 
به نوشته این خبرگزاری، محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح گفته است: "پیکرهای پنج شهید در منطقه فاو، 175 شهید در منطقه ابوفلوس، هشت شهید در شلمچه، 21 شهید در مجنون، 40 شهید در شرق دجله و جاده خندق و 21 شهید در منطقه زبیدات" کشف شده است."
 
به نوشته منابع رسمی در ایران از جمله دانشنامه رشد، عملیات کربلای چهار  شامگاه سوم دی ماه 1365 با هدف "تصرف شهر بصره و تهدید جاده صفران – بصره" آغاز شد و "براساس راهبرد نظامی ارائه شده از سوی سپاه پاسداران به مسئولین کشور، برای نیل به پیروزی در جنگ می بایست در جبهه جنوب، جاده های شمالی و جنوبی بصره و نیز در جبهه شمالی، جاده های مواصلاتی کرکوک به بغداد قطع و یا تهدید شوند و در نتیجه، صدور نفت عراق به خارج کاملا قطع گردد و سپس حرکت اصلی به سمت بغداد آغاز شود. بر همین اساس، محاصره و سپس تصرف شهر بصره به عنوان هدف عملیات اصلی سپاه پاسداران در سال 1365 مورد توجه قرار گرفت که برای تحقق آن به کارگیری حدود 500 گردان و آن هم از سه محور ضرورت یافت لیکن به دلیل مشکلاتی همچون ضعف امکانات نظامی تنها یک محور – به عنوان تنها راه باقی مانده جنگ در جبهه جنوب – انتخاب شد."
 
این دانشنامه نوشته است: غواص های ایرانی ساعاتی قبل از آغاز عملیات کربلای چهار "به درون آب رفته و به سمت خط عراقی ها حرکت کردند، در این میان، نیروهای دشمن که کاملا آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به طرف نیروهای خودی شلیک می کردند. در مجموع، عملیات خارج از کنترل و هدایت فرماندهی قرار گرفته بود و قبل از هر دستوری یگان ها با توجه به نوع وضعیت و هوشیاری و عکس العمل دشمن به محض رسیدن به ساحل، درگیری را آغاز می کردند. در این حال، رمز عملیات،یا محمد، حدود ساعت 22:45 اعلام شد و نیروهای عمل کننده فقط توانستند در جزایر سهیل، قطعه، ام الرصاص، ام البابی و بلجانیه نفوذ کنند و در بعضی مناطق نیز به صورت موضعی رخنه نمایند" اما در مقابل، نیروهای عراقی "با پرتاب پی در پی منور و اجرای چند مورد بمباران کنار نهر عرایض، عقبه برخی از یگان ها و هم چنین اجرای آتش موثر روی رودخانه اروند، عملا سازمان غواص ها و نیز نیروهای موج دوم و سوم را به هم زد. به طوری که نیروهای یگان های مجاور بعضا پراکنده شده و اغلب نمی توانستند روی هدف عمل کنند."
 
عملیات کربلای چهار در نهایت با شکست موجه شد و به نوشته سایت فرارو این عملیات در نیروهای ایرانی "به 1000 شهید و 3900 مفقودالاثر و 11000 مجروح منجر شد. دانشنامه رشد می گوید که این عملیات برای نیروهای عراقی نیز "حدود 8000 کشته و زخمی" و  "حدود 60 اسیر" برجا گذاشته است.
+137
رأی دهید
-34

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    sarbaz007 - المان، آلمان

    باز برید عراق پول بریزید ، خرج کنید ، ملت دشمن دوست از ما ایرانی‌‌ها جای پیدا نمی‌کنید
    16
    202
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Hameye Iran - ایران، ایران

    دریا دلان :(
    10
    134
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    naghavi13 - سیدنی، استرالیا

    این همه تو حقمون جنایت کردن، هشت سال شهرهامون رو بمباران کردن زن و بچه رو کشتن. ما هم الان داریم واسشون حرم‌های میلیاردی میسازیم که بعد هم ۱۰۰ هزار ۱۰۰ هزار بریم زیارتشون و پول بریزیم تو قبر اونا. واقعا با این ملت شما انتظار جامعه مدنی و روشنفکر و دمکرات دارین؟ من که به کلی‌ مایوسم
    13
    225
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    mabahamim - لیدز، انگلستان

    این گفتها در هیچ جا زده نشده و واقعیت کامل ...تمام فشنگها پشتش عکس تاج شاهنشاهی بود و کلیه پدافندهای کالیبر ۵۷ و۲۳ مستعمل و چینی بود خودروها فرسوده بود فشنگ تیر بار کم بود ....کلیه فرماندهان سواداشون خیلی کم بود وهیچ اطلاعی از عملیات نداشتند..میشه گفت ۰/۰۸۰ فرماندهان مال دهاتهای شهرستانها بودند...بسیجیها کم سن و سال شب عملیات گریه میکردند و مادرو باباشونو میخواستن...چون تو منطقه کافور نبود که در غذا بریزن دکتر لشکر میگفت خیلی از سپاهیان به بسیجی ها کم سنو سال تجاوز میکردن تومنطقه و از طرف حفاظت و اطلاعات تهران خانوادشو تهدید کرده بودن اگر درز بشه همتون کشته میشید .سراهه حسینی خط شلمجه یه تانکراب بود تا یخ مینداختن توش ۵ دقیقه اب میشد...در کل بچه های مردم به کشتن میدادن راهت ..یکی با یکی دعواش میشد شب عملیات با تیرمیزد میکشت...خر وتو خری بود.....خاطرات پسرعمه سرباز شهید من......مرده باد خامنه ایی کثیف ومتعفن.
    63
    143
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا

    امروز ، ۷۰ میلیون نفر به دستِ دشمنِ وطنی که اتفاقا " مسلمان " نیز هست ، در ایران " زنده به گور " شده اند !
    20
    146
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران

    لعنت به صدام حسین و خمینی که هزاران انسان را به کام مرگ و زجر و درد جراحات جنگ و موج انفجار و اسارت کردن و ملیونها انسان را داغدار و ماتمزده :( هنوز هم دارن به طبل جنگ میکوبن،،با همه دنیا هم جنگ دارن. با یهودی کلیمی ,مسیحی‌ ارمنی تا مسلمان و زن و بچه بزرگ کوچیک و هموطن،، هیچ وقت نمی بخشمت خمینی بی‌ شرف کثافت پست رذل بی‌ همه چیز
    15
    203
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    500گردان در عملیات شرکت کردند بعد 1000 کشته!!! برای همین هزار کشته بوده که خلخالی درخواست اعدام فرماندهان فراری سپاه مثل رحیم صفوی رو داده بود!؟ دروغ که خار نداره تو گلوی کسی گیر کنه سپاه هم استاد دروغگویی است خودش تاریخ می نویسه و تازه کشته های عراقی رو هم تفسیر و به رقم دقیق اعلام میکنه! کسانی که در آن عملیات بودند می دونند که سپاه از روی قصد و از روی بی سوادی در جنگ چندین هزار نیروی بسیجی رو به کشتن دادند و نوددرصد فرماندهان سپاه و بسیج هم بعد از شکست فرار کردند این کربلای 4 بدترین شکست ایران بوده و جالبه که سپاه بعد از اینکه ارتش رو کله پا کرد و خودش شد همه کاره جنگ تقریباً ایران همه جنگها رو با تلفات بسیار سنگین شکست خورد یا پیروزی ها انقدر سطحی و بیخود بودند که با توجه به آمار تلفات تقریباً ارزش نداشته
    7
    51
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران

    mabahamim . با کافور یا بی کافور . غیرتشون از امثال تو هزاران برابر بیشتر بوده . یک تار موی گندیده اونا به هزاران نفر امثال تو وطن فروش جیره خوار شرف داشته و داره.
    88
    46
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    salomeh_f - ساکرامنتو، ایالات متحده امریکا

    Sarbaz2007 آلمان. دوست عزیز همین اتفاق هم برای عراقیها افتاده. کلا جنگ چیز احمقانه ای هست. فکر میکنی سربازای ما با عراقی‌ها چیکار میکردن؟ دستشونو میبوسیدن؟
    9
    38
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    سورتمه - بروکسل، بلژیک

    لعنت خدا بر خمینی ملعون و صدام حسین جنایت کار.سال ۶۰ ،۶۱ کشور عراق درخواست اتش بس کرد و حاضر بود که کلیه خسارت ایران رو پرداخت کنه ولی متاسفانه سرنوشت کشور دست پیر خرفتی بود که کسی جرات دخالت نداشت.خمینی ملعون در ان زمان گفت جنگ جنگ تا پیروزی و جنگ تا ازادی کربلا:-(بعد از 8 سال جنگ و کشته شدن این همه جوانان اخرش هم نه پیروزی نصیب ایران شد و حتی یک ریال هم غرامت به ایران پرداخت نشد.جنایات خمینی یه چیزی در حد جنایات هیتلر بود چه امدن خمینی و چه رفتن خمینی به تبعید و بازگشت دوباره ان ملعون همش باعث کشتار و قتل مردم بی گناه شد.اگر حرم خمینی رو تبدیل به ....عمومی کنن شاید یک خیری به مسافران بین جاده ای برسد
    6
    63
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    simairani - کاشان، ایران
    " نه سودای مروارید به سرمان بود، نه صید پریان دریایی، آماده مردن در دل‌ِ دریاها بودیم. ما را نمی‌شود در تابوت‌های کوچک چوبی جا داد، ما موجهای زنده اروندیم که با هیچ قطعنامه ای‌ آرام نمی‌گیریم."
    15
    33
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    طیاره ساز - سیاتل ، ایالات متحده امریکا

    . فقط سه تا پاراگراف آخر رو بدقت، و شاید دوباره، بخونید، ببینید چطور با بی اطلاعی از ابتدایی ترین دانش های نظامی و فرماندهی، چطور باری بهر جهت و چطور با عدم محاسبه و نقشه ، جوونهای این مملکت رو فدای هوسبازیهای احمقانه خودشون کردن، وقتی یه روضه خون دو تومنی بشه فرماندهء کل قوا اونهم زمان جنگ با مادر بخطایی مثل صدام گور بگور شده، خیلی شانس آوردیم امروز عربی حرف نمیزنیم! ننگ ابدی بر خائنین بیوطن و دستار بسر های حکم بر ایران
    6
    63
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Persiangulfforever - ویکفیلد، انگلستان

    باید کسانى که این عملیات رو بدون در نظر گرفتن حقظ جون این بیچاره هایى و بدون بررسى اوضاع واحوال همینطورى این جوونهاى بیگناه رو به جبهه فرستادند مواعظه کرد . همون ها الان بهترین خونه و زندگى رو دارند و بچه هاشون ملت بدبخت ایران رو میچاپند و خودشون رو مهندسین و نخبگان و قهرمانهاى جنگ قلمداد میکنند . هر کى هم حرفى علیهشون بزنه نابودش میکنند. حالا بیان و جوابگوى پدر و مادر این شهدا باشند . چرا هیچکى مسولیت این عملیات رو به عهده نمیگیره. چرا دولت گروهى رو موظف نمیکنه که این موضوع رو بر رسى کنند و ببینند کى باعث شده این همه جوون بى گناه الکى جون خودشونو از دست بدند با این وضع اسفتاک و دلخراش؟ همشون حالا خفه شدند و خودشونو به کوچه على چپ زدند. چرا نمیان از اشتبهاتشون درس عبرت بگیرند که دوباره بىگدار به آب نزنند و با جون بچه هاى مردم برا خودشون جاه و مقام نخرند و خودشونو قهرمان ملى نشون ندند. ولى کو گوش شنوا و کو کسى که به داد دل اون پدر و مادر داغدار برسه که نزدیک سى ساله نمیدونستند به خاطر ندارم کارى بعضى از مسولین بى عرضه و بى خرد چه به سر جگر گوشگه گانشون اومده. روحشون شاد .
    4
    49
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    armin parsi - منچستر، انگلستان

    اینها مقدمه چینی برای شروع جنگی دیگر است.با این جنگ و این بار با نام جنگ با داعش نظام پوشالی را با کشتارهای شبیه دهه شصت و به نام دیگری شروع کنند تا بلکه چند سالی دیگر حکومت کنند.
    5
    39
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    armin parsi - منچستر، انگلستان

    کدام جنازه آنهم در آن زمینهای شوره زار این همه مدت بماند و تشخیص داده اند که دست بسته زنده به گور شده اند؟؟؟!!!.
    14
    34
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    dannasa - تهران، ایران
    Mabahamim انگلستان - اینهارو خواب دیدی ای ... چه ؟ من ۶۵ منطقه شلمچه بودم با توپخانه و تو بسیج منطسه کربلا ۴ حمایت میگردیم. بسیج اون زمان جز خلوص و عبادت و انسانیت و از خود گذشتگی نبود خجالت بکش . دو تا از هم سنگریهای من همون زمان شهید شدن . خا شاهده یکیشون که دو تا بچه داش تا پای جون جنگید . جز عبادت و انسانیت و قران خودندن ازش ندیدم . ا‌ون زمان رو با بسزجیان زاندیس خور مقایسه نکن .ن خودم الان نه چکومت رو قبول دارم و نه رفتارشون رو . دما دلیل نمیشه که هر ا دمی در گذشته جنگیده و تو ندیدیش با حرفهای .... .اجرش رو ضایع کنی .دراون دوره بدون چشم داشت و بخاطر ناموس توجنگیدیم . پس توبه کن و خجالت بکش .!!
    33
    50
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه

    وقتی موقع جان دادن میشه یک موی این بدبختها میشه طلا ولی موقع بخور بخور که میشه فقط آقا زاده ها صف اول قرار میگیرند خداییش چند تا آقا زاده توی جنگ جونشو از دست داده
    2
    43
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    mabahamim - لیدز، انگلستان

    dannasa - تهران، ایران.....باورعمیق قم که همه میدونن مشکل مغزی داره........وشما dannasa - تهران، ایران..اولا که شما خجالت بکش که جرات بازگویی حقایق ندارید....۱..فرماندهان اکثرا بیسواد بودن ۲..من کتمان نمیکنم که بسیج اونجا نمیجنگید ....من حرف بچه کوچکهای یرومیزنم که شب عملیات گریه میکردن ضمنا اگر شما ۲ تاشهید دیدی ما بالای ۱۰۰۰ دست و پا و شهید میبردیم پشت خط شلمجه چپ و راستش خا ک ریز بود که هر تیپی با گونی تودل خاک ریزا سنگر درست کرده بودن سر سه راحسینی یه تانکر اب بود دست چپ..اگر چپی تو خیس نمی کردی صورتت میسوخت از گرما..کنسروها و باید با ابلیمومیخوردی مسموم نشی ..اسهال خونی رایج بود...من فکرمیکنم شماک فردی بودید که فقط اطراف خا کریزتو میدیدی و بس.و حق میدم برداشتتون سطحی ونوک دماغی بوده......وقتی رزیم سقوط کرد ناگفته های جنگ بازگوخواهد شد بعد یادی از ما کنید که ای دل غافل چه اتفاقاتی افتاده بود....
    17
    48
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران

    [::mabahamim - لیدز، انگلستان::]. منم با شما موافقم،،سالیان ساله با خاطرات عزیزانی که‌در جنگ بودن و تنشون پر ازترکش و یا گرفتار موج انفجار هستن دارم میگذرانم و یا پای خاطرات دوستان،,,dannasa: البته بودن کسانی که قرآن خون و نماز خون بودن اما انقدر از جنگ شنیدم که می‌تونم خودمو به عنوان فرمانده‌ای که همیشه در خط مقدم بوده جا بزنم :) از شب عملیات از آموزشی‌ها. ازجبهه‌ تعریف هایی شنیدم که آدم مو به تنش سیخ میشه ،،از تجاوز‌های بسیجی‌ به بسیجی‌ یا برخی‌ فرمانده‌ها به آنها و یا از فداکاریهای بسیجی‌ و بعضی‌ پاسدارها از اونهایی که خودشون را روی سیم خاردارها انداخته تا نیروها از روی تن زنده آنها عبور کنن تا در وسط معبر‌های میدون مین قتل عام نشن یا کسانی‌ که برای خاموش کردن تیربارها قتل عام می‌شدن و یا قواس هایی که بین سیم خاردارها و تله‌ها گیر کرده و شهید می‌شدن :(
    6
    26
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    mabahamim - لیدز، انگلستان
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران...افرین و احسنت ...در جبهه خوبیهای زیادی داشت و بدیهای زیادی ...همون جانبازان پایه حرفشون بشینی صحبتهایی رو میشنوی که باورش سخته ...فکرکنید بیسیم میزدیم اینجا ۲۰ تا ۳۰ شهید هست شکما پاره دست نیست نصف سر نیست در اخر فرمانده بیسواد داد میزد بنزین نداریم بنداز فله ایی روی هم بریز بیار!!!! بوی تعفن پیچیده بودوحشتناک ...باز میگم روزی ناگفتهای جبهه گفته خواهد شد که خود جانبازمونم که الان دولت بهشون نمیرسه. تعجب خواهندکرد ..و بهترین سند برای گفتها جانبازان هستند ..موفق باشی.
    6
    24
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    dannasa - تهران، ایران
    Mabahamin جناب دروغ گو توکه بالا گفتی خاطرات فامیلمونه حالا میگی خودم دیدم ! اخه خجالت حالیت نیست من ت‌منطقه جزیره هم بودم . که اگر زیر ذمذارون هواپیما که تو اگر فقط فکر شو هم بکنی خوتو .... .پس دروغ گو تو اون موقع تو انگلستان. داشتی شیر میخوردی و .....اگر یه ذره اعتقاد به وطن داشته باشی و توجبهه با بچه های مخلص بودی اینقدر... حرف نمیزدی. قم کیلو چنده تا یه چیز میشه بعضی ها پیش میکشن . گفتم که التقاد ذه این حکومت ندارم ! حالا چند تا بچه هم تو جبهه ترسردن . حق داشتن . ترس هم داشت تو که نبودی تا بفهمی چی میگم . اما حرفا ی ...که راجع به کاف‌ر و . اینها نشون میده مخت .. . چو ایران نباش تن من مباد همه چیز رو قاطی نکن . انسان باش و انصاف داشته باش . درسته همه فرماندها با سواد نبودن . چه ربطی به فساد اخلاقی داره . بخدا قسم . اگر بودی از خود گذشتگی رو میدیدی . حالا باز حرف.. ذزن . از رو نرو!!!!...
    13
    16
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    dannasa - تهران، ایران
    عقاب سرخ . دوست من هچ کس به اندازه من از مسعولان جنگ که باعث طولانی شدن جنگ شدن بدش نمیاد . اصلا عملیات کربلای ۴ از قبل لو رفته بود لشگر ۵ نصر مشهد که قرار بود به خط بزگه تو منطقه شلمچه موضع گرفته بودن . عصر توسط هواپیما های عراقی بمبارون شدن . با چشم خودم دیدم و اونجا بودم . کسی مثل من از حماقت تو جنگ دفاع نمیکنیه . اما بچه ها پاکتر از این حرفا بودن . که براشون حرف در بیاریم . تو جنگ جهانی از این اشتباه ها نبود . ولی تمام جهان از قرمان هاشون تقدیر میکنن. اگر اشتباه تو جنگ ها نبود و محاسبات فرماندها درست بود . الان هیتلر رهبر کل جهان بود .
    7
    22
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    mabahamim - لیدز، انگلستان
    dannasa - تهران، ایران...هم پسر کوجیکم که دانشجوست مطلب میزاره هم من ....من سنم کم نیست اقای محترم من نوه ام بزرگ و ۰/۰۱۰۰ ازشما بزرگترم ضمنا من اعتقاد به وطن داشتم ودارم ..وطن بدون اخوند و شما هیچ هیچ حقی ندارید که اخوند مالک ایران بدونید ..دروغ توذات اعوامل رزیم ...و شکست عملیاتهاهم فقط و فقط از بی مغزی فرماندهان بوده هیچ ربطی به رشادت شهدا و بچه های منطقه نداره بی کفایتی سران باعث شهید شدن انسانهای بیگناه شد . اینجانب در منطقه بودم و در قسمت ترابری بودم فکر میکنم شما سنتون کمتر از بنده باشه....همانطور که هموطن من (عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران) گفت شاهدان عینی جانبازان هستند ..شما عصبی هستی و تمرکز افکارندارید..هیچکسی رشادت واز خود گذشتی بچه ها رو زیر سوال نبرده..منکلا نقطه های منفی اون موقع گفتم واگر فرماندهان جنگ اطلاعات ازجنگ داشتن شاید حدود ۵۰۰ هزار جوان دست گل شهید نمیشدن برادر ..رزمنده ....فقط تو نبودی در منطقه که فریاد و فغان میکنی که در جبهه بودی. زمان بیانگراتفاقات منطقه به امثال شما نشان خواهد داد چه فجایه هایی اتفاق افتاده..و در در اخر مرگ علی قاتل و اخوند خواهانم.
    7
    22
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    توفیق - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    جمهوری اسلامی هفته‌ای داره به اسم هفته "دفاع مقدس". اون بیشرفهایی که از این رژیم حمایت می‌کنن بنویسن ببینیم چطور رفتن به داخل عراق و برنامه ریزی یک عملیات جنگی که هدفش گرفتن شهر‌های عراق و بعد هم پایتخت اون کشور هست اسمش میشه دفاع؟؟! این همه جوون و نوجوان به کشتن دادن هنوز هم دارن از اسمشون میخورن... به رو تون!
    4
    14
    شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    sos_11 - تهران، ایران
    دردناک تر از این خبرها، بهره گیری رژیم منحوس از شهدا و خون پاکشونه. و حیف که شهدا نیستند تا بگن برای چی و با چه هدفی جنگیدن؟ اگر نمیجنگیدن کشور و ناموسشونو دشمن به غارت میبرد و وقتی هم که جنگیدن و از بین رفتن، آخوندا و سپاهی های لاشخور کرکس صفت مدعی جان و مال و ناموس و شرف ملت شدن و یکی از بزرگ ترین بهانه هاشون اینه که "ما پاسدار خون شهداییم."
    1
    13
    شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.