روایت یک شهروند ترکیه از سفر به ایران - قسمت دوم

یزد، جادوی هنر در دل کویر
واقعا نمی‌دانم درباره یزد چه می‌شود گفت؛ یک شهر جادویی و بی‌نظیر. اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که این همه زیبایی و هوشمندی را در دل کویر ببینم. دوست داشتم ساعت‌ها و ساعت‌ها کاروانسراها و بادگیرها و خانه‌های قدیمی را تماشا کنم. البته بد نیست به آدم‌هایی که مثل من برای بار اول به یزد می‌آیند توصیه کنید لباس گرم همراه داشته باشند. اصلا فکر نمی‌کردم سوز شب‌ها، این طور مرا در هتل زمین‌گیر کند و ساعت‌های خوبی را برای گشت و گذار از دست بدهم.
آداب و رسوم زرتشتیان نیز برایم بسیار جالب و احترام‌برانگیز بود. متوجه شدم که دین باستانی ایران زرتشتی بوده و چقدر زیبا به پاک کردن دل و زبان و مغز از بدی‌ها برای رسیدن به خدا و خوبی‌ها توصیه می‌کرده است. باز هم یکی به سوال‌های بی‌جواب مانده من در این سفر اضافه شد و آن وقتی بود که می‌خواستم هرچه بیشتر از زرتشتیان ایران بدانم اما دوستانم می‌گفتند ممکن است برایم دردسرساز شود و برای ترجمه و همراهی کمکم نکردند!
راستی از "ارسی"هایتان هم بسیار خوشم آمد؛ در واقع عاشقش شدم. برایم جالب بود که دوستانم می‌گفتند دیگر به سختی این پنجره‌های زیبا در شهرها پیدا می‌شود. در حالی که در سال‌های گذشته فراوان بوده اما همه را تعویض کرده‌اند. به نظرم ساعت‌ها می‌شود با نقش‌های زیبایی که نور در ارسی‌ها می‌سازد سرگرم شد و لذت برد. مخصوصا وقتی کنار دستت یک لیوان خوش طعم چای ایرانی با شیرینی‌های یزد باشد.
چند عکس از این سفر زیبا و خاطره‌انگیز را برایتان انتخاب کرده‌ام. همان‌هایی که هم خودم بیشتر دوست داشته‌ام و هم دوستانم در ترکیه بیشتر به آنها علاقه نشان داده‌اند. یادتان باشد که حالا من یک‌جورهایی سفیر فرهنگی ایران محسوب می‌شوم و هرجا می‌روم از خوبی ایران و ایرانی‌ها می‌گویم، هرجا هم نیاز به سند و مدرک باشد، از این عکس‌ها استفاده می‌کنم.
گیلان نگو، بگو اروپا
بعد از تهران و یزد، گیلان مقصد آخرم در سفر به ایران بود. استانی که عاشقش شدم و از آن جایی که سفرهای بسیاری به اروپا داشته‌ام اجازه بدهید گیلان شما را اروپای کوچک بنامم. مخصوصا مردم بافرهنگ و مدرن‌ش را بسیار دوست داشتم. این قسمت برای‌تان از دیدنی‌ها می‌گویم و شرح خوردنی‌های معرکه گیلان بماند برای قسمت بعد.
طبیعت گیلان واقعا بی‌نظیر است و می‌تواند هزاران هزار توریست خارجی جذب کند، البته دوستانم می‌گفتند که ایرانیان بسیاری در مواقع تعطیلات مثل نوروز یا تابستان به این منطقه می‌آیند اما به نظرم این کافی نیست. در گیلان و در یک مساحت کوچک شما هم به دریا دسترسی دارید و هم به جنگل و هم کوهستان. باور کنید این در تمام دنیا کم‌نظیر است، صبح را می‌توانی در خزر شنا کنی، ناهار در کوهستان کباب بخوری و عصر در جنگل قدم بزنی. البته به من اگر باشد تمامش را به دو سرگرمی مورد علاقه‌ام شنا و ماهیگیری اختصاص می‌دادم.
دوستان همسفرم علاوه بر همه اینها، یک پیشنهاد همیشگی هم داشتند: انواع نوشیدنی‌های الکلی که نمی‌دانم از کجا این همه و به این راحتی فراهم می‌کردند. من خودم اساسا با مشروب سنگین میانه‌ای ندارم، حتی مشروب خودمان راکی. اما همان مقدار کم را هم از ترس گیر افتادن نمی‌خوردم و هر بار باعث خنده دوستان ایرانی‌ام می‌شدم. مانده بودم آنها چطور ظرفیت این الکل‌های سنگین را دارند و تازه بعدش رانندگی هم می‌کنند!
از طبیعت که بگذریم از شنیدن این که گیلان این همه مشاهیر و  چهره‌های معروف دارد تعجب کردم و دوست داشتم هرچه بیشتر با آنها آشنا شوم اما وقت تنگ بود. در بین شهرها انزلی زیبا را با آن ساحل جادوکننده‌اش دیدم؛ از حضور در ماسوله، این جاذبه جهانی ایران لذت بردم؛ لاهیجان زیبا را از بالای آن کوه سرسبز و زیبا تماشا کردم و البته به دیدن یک مکان بسیار مهم رفتم...
بهترین نوشیدنی دنیا برای من چای است و با وسواس خاصی چای را انتخاب کرده و روزانه بیش از ده استکان چای تازه دم می‌نوشم. یکی از محبوب‌ترین چای‌ها برای من چای ایران است، پس غیرممکن بود فرصت دیدار از موزه چای و ادای احترام و تشکر به کاشف‌السلطنه، پدر چای ایران را از دست بدهم. خلوت بودن این موزه ارزشمند هم برایم بسیار عجیب بود. او حق بزرگی به گردن همه چای‌نوشان جهان دارد، تنهایش نگذارید!
باغ دولت‌آباد و بلندترین بادگیر دنیا که واقعا زیبا و قابل تحسین است
هتل صفاییه یزد. محل اقامتم که بسیار دوستش داشتم و ای کاش می‌شد کمی اینجا تبلغیش کنم!
هتل صفاییه یزد. محل اقامتم که بسیار دوستش داشتم و ای کاش می‌شد کمی اینجا تبلغیش کنم!
معبد پیر چک چک
یک نمونه از ارسی‌های دوست داشتنی و زیبا
بخشی از معماری شگفت‌آور و تحسین‌برانگیز یزد
کهن دژ یزد، زیبا و پرشکوه
 
 
ماسوله زیبا و تاریخی
لباس محلی گیلان در ماسوله
ورودی موزه تاریخ چای ایران
از دیدنی‌های موزه چای
ساختمان زیبا و قدیمی شهرداری رشت؛ راستی ما به شهرداری بلدیه می‌گوییم مثل قدیم‌های شما
مجسمه مشاهیر رشت که می‌توانست زیباتر و باشکوه‌تر باشد
لینک مرتبط :
+92
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۰
    اورمولو - اورمو، آذربایجان

    دمش گرم ﯾﺎﺩﻡ ﻣﯿﺎﺩ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﻭﻝ کلی بد و بیراه نثارش کرده بودند.
    12
    53
    دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    کاش یکی به این دوست گرامی میگفت یه چهل سالی دیر آمدی و اگر قبل از انقلاب می آمدی سرت که هیچ همه جات سوت میکشید. شمال ایران رو اگر اون موقع میدیدی حتی اروپا رو هم فراموش میکردی . شیراز اگر می رفتی دلت نمیخواست بیایی بیرون ،انقدر مراکز تاریخی زیبا و تمیز بودند. نیشابور اگر می رفتی و خیام رو می دیدی ، سبزوار و باغهای زیباش و...اگر آبادان و اهواز و بندر عباس می رفتی هوش از سرت می رفت دیگه تهران و یزد بماند. دیر آمدی خیلی دیر آمدی. این انقلاب همه چیز رو ویران کرده ویران اون موقع ترکیه شما و امارات و دبی بیابون و خرابه بودند باورت نمیشه!!! دیر آمدی
    27
    26
    ‌سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    داریوش پرویزی - شیراز، ایران
    قابل توجه دوستان پان ترک آلت دست دولت دیکتاتور جمهوری آدربایجان دزد تاریخ و استاد دروغ و جعل و اسراییل .ببینید این شهروند فهیم ترکیه چه تقدیری از سفرش میکند ولی تنها چیزی که برزبان نراند فارس فاشیست بود.هر چند چون شماها اساسا منطق سلیم ندارید صحبت با شما آب در هلون کوبیدن است.
    28
    24
    ‌سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه
    انصافا ترکیه یکی از زیباترین کشورهای جهان است وایران قابل مقایسه با ترکیه نیست اگر برنامه های کانالهای گردشگری ترکیه را ببینید حق میدید در حالی که من خودم آنجا بودم وحتی به سرم زده بود برم اونجا زندگی کنم ولی اونجا هم مثل ایران مافیا بازی زیاد داره ترسیدم
    16
    24
    ‌سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا
    عجیب اینکه چنگیز خان و تیمور لنگ جزو قاتلان تاریخ هستند که با کمال تعجب نوادگان آنها در این سایت خود را ایرانی‌ جا زده و ستایش از این کثافتها و نوشتن چرندیات ضد ایران و ایرانی‌ ----همکاران الهام آلیوف رهبرشان.. ننگ‌ بر شما
    27
    14
    ‌سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    کاش انسانها انقدر ظرفیت داشتن و چون بزرگان شعر پارسی و دیگر بزرگان دنیا عاقل بودند که اسیر دسیسه نژادپرستان و سیاست بافان نمی شدند و بدون مرز هر جامعه ای را می دیدی و دیگر خبری از نژاد من و تو نبود و همه ما بودیم! تنها آنانکه عقده حقارت و کمبود شخصیت دارد خفه شان میکند راحت ترین راه را برای مطرح شدن بر می گزینند حتی با توهین به فرهنگ و تاریخ یک ملت!درود بر این آزاده مرد ترک
    2
    5
    ‌چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    sahand11 - کلن، آلمان
    [::parvin55 - مادرید، اسپانیا::]. بار به هرکنار. شما اگر ادب یاد میگرفتی خوب بود.اخه چقدر عقده
    3
    5
    جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان
    [::عموعقلی - پاریس، فرانسه::]. گرامی‌ شما چند کشور دنیا را دیدی ؟؟؟ آخه مگه میشه طرف یه شمال می‌رفت میگفت هیتجا دنیا مثل شمال ایران نیست !!!
    0
    1
    دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    sahand11 - کلن، آلمان
    [::parvin55 - مادرید، اسپانیا::]. ننگ برکسانی که نظر دیگر را برنمیتابندو برچسب هم میزنند
    2
    0
    ‌سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.