روایت یک شهروند ترکیه از سفر به ایران - قسمت اول

من جِنگیز هستم، 47 ساله و فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه اسکی‌شهیر ترکیه. می‌دانم که شما با چنگیز راحت‌تر و آشناترید اما اگر اجازه بدهید مثل همه دوستان ایرانی‌ام به شما هم یادآوری کنم که من هم با جنگیز راحت‌ترم و ترجیح می‌دهم مرا همین طوری بشناسند و صدا بزنند.
 
اما بگذارید از ایران برایتان بگویم و داستان یک حسرت و شرمندگی؛ داستان این که چطور شد با همه علاقه‌ام به سفر، دیدار از ایران را تا همین چند ماه پیش به تاخیر انداخته بودم. تمام خوشی زندگی برای من در چند چیز خلاصه می‌شود و در صدر آنها، مسافرت و ماهیگیری است. تقریبا همه جای کشورم، ترکیه را زیر پا گذاشته‌ام و تمام اروپا را گشته‌ام. از کشورهای عربی هم به دوبی رفته‌ام اما ایران؟ ببخشید اما می‌خواهم با شما صادق باشم. می‌ترسیدم به ایران بروم، دوست داشتم اما همیشه تصویری سیاه از ایران در ذهنم بود که به وسوسه  دیدار از این سرزمین پهناور و تاریخی، اجازه خودنمایی نمی‌داد.
 
الان متاسفم که این‌ها را می‌گویم اما قبل از سفر به ایران واقعا تصویر سیاه و زشتی از آن در ذهنم بود. نمی‌دانم دقیقا چرا این قدر درباره ایران بد فکر می‌کردم. فکر می‌کردم ایران کشوری است که در جای جای خیابان‌هایش، آدم‌ها را به دار کشیده‌اند و یا این که کسی را خوابانده و شلاقش می‌زنند. فکر می‌کردم زن‌ها با چادر سیاه و روبنده تردد می‌کنند و اگر حواسم نباشد و با زنی در خیابان صحبت کنم، دستگیر شده و شلاق خواهم خورد. ذهنم پر از این افکار بود و هر وقت هم که تصمیم می‌گرفتم آنها را کنار بزنم و به ایران فکر کنم، دوستانم که تصویر مشابهی از ایران در ذهن داشتند، منصرفم می‌کردند. این بود که آرزوی دیدار از سرزمین ابن سینا و لقمان حکیم و مولانا برایم دور و دست نیافتنی به نظر می‌رسید.
 
در آستانه سال 2015 میلادی اما بالاخره تصمیم را گرفتم؛ با چند دوست ایرانی خوب آشنا شده بودم که صحبت‌های آنها کمی از این ابرهای سیاه را کنار زد. پس بلیط هواپیما تهیه کردم. برای سفر لباس بسیار ساده‌ای پوشیدم و یک ساک کوچک و پول بسیار کمی با خودم همراه کردم. فکر کردم سفر با هواپیما بهترین راه است و لااقل در راه طعمه دزدان نمی‌شوم. با یک دوست ایرانی هم هماهنگ کردم که در فرودگاه منتظرم باشد تا خیالم بابت مشکل امنیت و زبان بلد نبودن راحت باشد.
 
حالا قصد دارم ماجرای این سفر و دیدار از یزد و اصفهان و گیلان را برایتان بگویم. سفری که مرا به یکی از عاشقان و طرفداران ایران تبدیل کرد و حالا می‌توانید مطمئن باشید یک نفر در ترکیه هست که جز خوبی از ایران نمی‌گوید و همه را به دیدار از این سرزمین زیبا و باستانی دعوت می‌کند؛ سرزمینی پهناور با مردمانی دوست داشتنی که زیر سیاهی تصویری که حاکمان ایران در جهان ساخته‌اند، خیلی به چشم نمی‌آیند.
 
اولین شگفتی برایم در همان هواپیما پدیدار شد؛ هرچند بعدتر دوستان ایرانی‌ام گفتند که این یک تصویر تکراری است اما من یکی را که حسابی مرا غافلگیر کرد. تا وارد خاک ایران شدیم، خانم‌های داخل هواپیما سریع به تکاپو افتادند و لباس‌های بلندی به تن کردند و روی سرشان شال انداختند. با خودم فکر کردم لابد این فقط برای هواپیماست و احتمالا پوشش کامل را موقع رسیدن به فرودگاه به تن می‌کنند چون به نظرم این پوشش نسبتی با چادر سیاه و روبنده که فقط دو چشم و دست از آن بیرون است، نداشت.
شگفتی وقتی کامل شد که دیدم خانم‌ها با همین پوشش نصفه و نیمه اسلامی در فرودگاه تردد می‌کنند و اتفاقا خیلی هم خوش لباس و شیک هستند. هنوز در شوک این تصویر بودم که رفتار بسیار خوب پلیس فرودگاه هم مرا بیشتر از قبل غافلگیر کرد. اول اسمم را خیلی درست و راحت تلفظ کرد و بعد با لبخند خوشامد گفت. پس آن پلیس‌های شلاق به دست ریشو کجایند؟ نکند من وارد یک کشور دیگر شده‌ام؟

هرچه که بود تا این جا خوب پیش رفته بود و از استرس و نگرانی من کلی کم شده بود. دوست نادیده‌ام هم با گل به استقبال آمده بود و حسابی خوشحالم کرد. اما انگار قرار بود این سفر سرشار از غافلگیری باشد. یک زن ایرانی، تنها دنبالم آمده، در حالی که انتظار داشتم طبق قوانین و شرع، همسرش هم همراهش باشد. وای خدای من، او قرار است رانندگی کند و مرا تا خانه‌شان برساند. این ماشین شاسی‌بلند شیک مال اوست؟ مگر در ایران هم از ماشین‌ها وجود دارد؟ زن‌ها هم مگر رانندگی می‌کنند؟ اینها سوالاتی بود که سریع از ذهنم می‌گذشت اما جرات نداشتم آن را با دوستم درمیان بگذارم، فکر می‌کردم ناراحت خواهد شد و با خود خواهد گفت تو چطور همسایه‌ای هستی که این قدر از حال و روز ما بی‌خبری؟
تا مسیر رسیدن به خانه، زن‌های زیادی را دیدم که پشت فرمان ماشین‌ها بودند و دختران و پسران جوانی که شیک و خوش لباس به نظر می‌رسید عازم مهمانی و یا جشنی باشند. بعدترها فهمیدم که ماشین‌سواری و یا خیابان‌گردی با ماشین، یکی از تفریحات رایج جوان‌های ایرانی است. مقصد ما جایی در شمال تهران بود که دوستم می‌گفت بالای شهر است و ترکیب بالاشهر برای من بسیار جالب بود. چون ما هم در ترکی به شهر می‌گوییم «شهیر» و من هم که خیلی مشتاق یادگرفتن کلمات و اصطلاحات تازه‌ام، «بالاشهیر» را خیلی زود یاد گرفتم. گویا اینجا محل سکونت طبقه مرفه تهران است. دوست ایرانی خبرنگارم بعدا برایم توضیح داد که این تنها بخش کوچکی از تهران بزرگ است و فقر و محرومیت هم در پایتخت بسیار رایج است. به او گفتم این را در کشور خودم و سایر کشورهای دیگری که به آنها مسافرت کرده‌ام دیده‌ام و به نظرم فقط تعداد کمی از مردم این شانس را دارند که فقیر نباشند و بتوانند از یک زندگی خوب و بی‌دغدغه بهره‌مند شوند. تعداد زیادی هم مثل من در بین فقرا و ثروتمندان قرار دارند که برای فقیر نبودنشان باید «الله» را شکر کنند و برای ثروتمند شدن باید امیدوار باشند. بگذریم، این بحث‌ها موضوع داستان ما نیست. از تهران می‌گفتم و ماشین‌ها و آدم‌های شیک.

راستی به نظرم چهره‌های ما ترک‌ها و شما ایرانی‌ها بسیار به هم شبیه است. کلمات بسیار مشترکی در زبان‌هایمان داریم و فرهنگ و آداب و رسوم مشترک هم فراوان داریم. غذاهای‌مان هم که به هم نزدیک است و در وقاع فکر می‌کنم دو ملت با این همه شباهت، حیف است که بیشتر از این‌ها با هم دوست نباشند.

اقامت من در تهران بسیار کوتاه بود و به بازدید از یک بازار سنتی و چند کاخ محدود شد. تهران هم مثل استانبول بسیار شلوغ و پرترافیک است و من و میزبان‌هایم همگی از ترافیک بیزار بودیم. اما همین اقامت کوتاه برآورد خوبی بود و توانستم با اطلاعاتی که به دست می‌آورم، ذهنیتم را نسبت به ایران و ایرانی‌ها اصلاح کنم.

یکی این که زن‌های ایران مجبورند حجاب داشته باشند و مثل ترکیه، آزادی در انتخاب نوع پوشش وجود ندارد. به همین خاطر چیزی که بر تن زن‌های ایرانی می‌بینی چیزی متفاوت از باحجاب‌های ترکیه است؛ یک چیز جدیدی نیست، نه حجاب است و نه پوشش آزاد! تعطیلی جمعه‌ها هم برایم جالب بود که اگر اشتباه نکنم به خاطر نماز جمعه است و این که شما برخلاف خیلی از نقاط دنیا، شنبه و یکشنبه تعطیل نیستید.

کاخ نیاوران را بسیار دوست داشتم؛ یک زیبایی پرشکوه بود. از حکومت قبلی ایران، رضا شاه را به خوبی می‌شناسم و می‌دانم که همپایه آتاتورک، قصد داشت در ایران اصلاحاتی انجام دهد و کشور را به سوی مدرنیته ببرد اما موفق نشد. به دوستم گفتم مرا به یکی از کاخ‌های رضا شاه ببرد و وقتی به نیاوران رفتیم، تازه هر دو فهمیدیم که این کاخ مربوط به پادشاهی قبل از رضا شاه و بازسازی شده توسط پسر اوست. تعجب کردم که چرا ایرانی‌ها تاریخشان را خوب نمی‌شناسند اما به روی دوستم نیاوردم.

مقصد بعدی ما یزد بود و وسیله سفر هم قطار. دوستم اصرار داشت استراحت کنم و من تلاش می‌کردم هرچه بیشتر تهران را ببینم اما بالاخره فرصت تمام شد و موعد سفر به یزد رسید. در قسمت بعد برایتان از یزد می‌گویم و امیدوارم تا این جا حرف‌هایم برایتان کسل کننده نشده باشد.   
 
توضیح: چند تایی عکس از دوستانم انتخاب کرده بودم که دوست داشتم با شما به اشتراک بگذارم، اما وقتی ازشان اجازه خواستم مخالفت کردند و گفتند انتشار عکس خانم‌ها در اینترنت می‌تواند برایشان دردسر ایجاد کند. این را هم باید به لیست شگفتی‌های ایران اضافه کنم تا بعدا سر فرصت رازش را بفهمم!
+109
رأی دهید
-38

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    perser68 - فلوریدا، ایالات متحده امریکا
    امیدوارم در قصه بعدی از توالتای بین جاده ای هم بگه ! البته از توالت فرودگاه بین المللییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی امام خمینی ره ههههه هم بگه کافیه ;)
    43
    41
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Liberte - ارومیه، ایران

    اطلاعاتش در مورد ایران قبل از سفر خیلی کم بوده ،ما فقط رژیم سیاسی مستبدی داریم و مردممون نه به اندازه غرب ولی بیشتر از ترک ها ی ترکیه اهل تساهل و پلورالیسم هستند...خیلی از ایرانی های آلمان بمن گفتند که ترکها در وفق دادن خودشون با فرهنگ غربی مشکل دارند ،در حالیکه ایرانی ها مشکلی تو این زمینه ندارند...اینکه میگه فرهنگ ترکیه و ایرانی ها نزدیکه،چندان درست نیست.افکار ایرانی ها بیشتر غربی ،در حالیکه مظاهر زندگی اونام بیشتر از ما غربیه....در ضمن همین حکومت مستبد ما بهر دلیلی هم که باشه داعش رو محکوم میکنه ولی اردوغان با کراوات پشت پرده از داعش و دست کم از تفکر داعشی حمایت غیر مستقیم میکنه.
    29
    62
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    memo64 - ناتینگهام، انگلستان

    کسی که ما رو ندیده بود کلاغ ور پریده بود. دیگه مونده بود ترکای آدمخوار ترکیه در مورد ما اظهار فضل کنن. توی همون ترکیه هنوز حجاب و زندگی در پتو (چادر) و قتل ناموسی بیداد میکنه. این بابا اول باید یه سر به شهرای دیگه کشورش میکرد . بعد میومد اظهار نظر کنه در مورد ایران
    101
    61
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    سالار123 - کوالالامپور، مالزی

    عجب! خوبه کشورت ترکیه است :o
    77
    50
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    pink panther - ابیجان، ساحل عاج

    من باید خدمت آقا چنگیز عرض کنم که شما حتی مطبوعات کشورت رو هم دنبال نمیکنی‌ که اینقدر عقب افتاده هستی‌ .....اگر از ایسلند و یا فنلاند بودی مثلا یه چیزی اما شما از ترکیه میای جایی‌ که وضعیت خبرنگاراش به مراتب بد تر از اینجاست پلیسش بی‌ رحم‌ترین پلیس دنیاست جایی‌ که در فرودگاهش اسباب مسافران توسط کارکنان فرودگاه دزدیده می‌شه بعدش میای ادای انسانهای غربی رو در میاری . تو از یه جنگلی‌ به اسم ترکیه میای فراموش نکن
    43
    82
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    caspian2010 - تهران، ایران
    ...64 فکر میکنی از اینکه اجدادت احتمالا افغانی یا پاکستانی یا عراقی هستند (اگر اصالتت تورک کهن ایرانی نباشه) خیلی مفتخری؟ فکر نمیکنی اگر بیس فرهنگی و نژادی کهن این سرزمین یعنی ایران فعلی تورک نبود احتمالا وضعیتش مثل عراق و افغانستان و یا پاکستان بود؟ نام تورکها رو بر زبان میاری یک احتراما قبلش اضافه کن تا یاد بگیری درباره اصالت نزدیک به نیمی از مردمت درست صحبت کنی. نمیدونم امثال تو که ... کی این عقده های شدید رو نسبت به مردم تورک کنار میزارید. حکومت فاشیست هرزه ایران لایق امثال توست و امثال تو هستند که الان به نام سردار و آیت الله دارن عقده گشایی دوران کودکیشون در دهاتاشون رو ابراض میکنن. عقب مانده خارج رفته.
    46
    63
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    *بی همتا* - برلین، آلمان
    چنگیز خان . شما مدت کمی در ایران .انهم از شمال تهران وکاخها و یزد وشمال دیدن کردید . درسته خانمهای ایرانی الان . بطور غیر مستقیم نافرمانی مدنی ویکی انکه با پوشش تقریبا ازادانه میگردند . منظورم روسری نصفه و شلوارجین و شیک وبا ارایش میگردند . و گشت ارشاد و نهی از منکر خیلی کمترشده .ال زمان احمدی نژاد وبیشترین واردات ایران از هر لحاظ ترکیه وچین وکره است. وبانکهای زیاد ومدرن وبا نامهای مختلف در هرخیابان .نشان چیست? شما خواهشن . ایران را از هرلحاظ . وداشتن منابع زیر زمینی و منطقه سوق الجیشی ( خلیج فارس ) را با ترکیه مقایسه نکنید . شما ترکیه خودتان را در زمان شاه فقید ببینید و حال را که بکجا رسیده ? ایا شما پولشوئی 454 هزار میلیارد دلاری توسط رضا ضراب و همکاری بابک زنجانی وپسر اردوغان در ترکیه را هم نشنیدید ?
    33
    25
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Faryade_Khamoosh - آخن، آلمان
    واقعا ببینید به کجا رسیدیم که یک ترک ترکیه که نصف کشور خودش خرابه و ماقبل تاریخیست و غیر از چند شهرى که مردمانش قابل مقایسه با اروپا هستند بقیه مذهبى و سنتى هستند، از وضعیت بنظر خودش مثبت ایران شگفت زده بشه و با دهان باز به دور و اطراف خودش نگاه کنه و تعجب کنه از اینکه مگه تو ایران زن هم رانندگى میکنه؟! والله آلمانى و آمریکایش میره ایران همچین فکرى نمیکنه که این بابا ترک ترکیه اینجورى فکر میکرده. خنده داره به خدا. ترکهایى که زمان شاه همه دزد سر گردنه بودند و پاکت سیگار مارلبرو رشوه میگرفتند الآن بجایى رسیدن که چگونه راجع بهایران فکر میکنند. چنگیز خان ترک که انگشت به دهن موندى از دیدن ایران اینو بدون که هموطن هاى خودت تو اروپا جزو پایین ترین غشر جامعه هستند از همه نظر. هم سواد هم کلاس هم از نظر اجتماعى و و و .... ببین به کجا رسیدیم که یک ترک ترکیه سفرنامه شگفتى هاى مثبت راجعبه ایران بنویسه وما هم به این موضوع افتخار کنیم. خاک بر سرمان.
    52
    63
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    *پسر شجاع* - تهران، ایران

    راستش شک کردم این بابا از مریخ اومده یا ترکیه!..برای ما ادای دیوید فرنگی رو در میاره!..حتما انتظار داره همه تو ایران بیان به دیدنش تا ببینن یه مرد اروپایی چه شکلیه ..
    24
    55
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Faryade_Khamoosh - آخن، آلمان

    فکر نمیکردم انقدر ترک از این سایت دیدن میکنه. هر کى بد راجع به گردشنامه این ترکه نوشته منفى گرفته :). خوب واقعیتش هم همینه هموطن هاى عزیز ترک من. حالا ناراحت بشین یا نشین به درک. واقعیت تغییر نمیکنه که. اون ترکیه تون که همتون چشمتون به اون سوى مرزهاست اینجورى هستن بقیه رو دیگه فاکتور بگیر ;)
    35
    55
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    ازاده باش - هامبورگ، آلمان
    اه تازه گرم شده بودیم . داشتیم تدارک تخمه وچیپس رو میدیدیم که قسمت اولش که کم هم بی هیجان نبود تموم شد...خواهشن برای قسمت دوم از قبل اطلاع رسانی کنید. اگر هم ممکنه پخش زنده کنید .هر ساعت از روز هم که باشه عیبی نداره . نمیخوام از دست بدمش. ...اخه یه ترکیه ای متمدن !!! داره ازمون تعریف و تمجید میکنه. ...خیلی باحاله ها...به جان اون دسته از همشهریهای اذری خودم که رگ غیرتشون بی مورد به خاطر همه رقم ترک وترک زبان از حدقه میزنه بیرون.
    26
    39
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    pesarironi - لندن، انگلستان

    من واقعا متاسفم برای آدمین که اجازه داده این نوشته آپلود بشه اینجا ،،،، ترکیه شاید یک مقدار پیشترفت داشته نسبت به ایران ، ولی‌ پوشش ایرانیها خیلی‌ بهتر از ترکیه هست ،،، باید یکی به ان آقا بگه که بره یک سر بزنه به اطراف استانبول ، نه ایران
    26
    47
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    saked - گسلی، بلژیک

    این یک داستان کاملا ساختگی هستش ۰به نظر شما این اقا نمیتونست از روی اینترنت و به خصوص یوتیوب ایران و تهران رو جستجو و پرسی پکنه? کافی پود توی یوتیوپ پزنه تهران و همه چیزو مشاهده میکرد۰شما هم امتحان کنید۰ضرر نداره۰...
    7
    54
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    saeed_national - تبریز، ایران
    یک مشت افراد عقده ای، پر مدعی، مسخره باز، خود بزرگ بین.... که ظرفیت پذیرش هیچ دیدگاهی را ندارند.مثلا انتظار داشتین از ایران دیدگاهی مثل المان داشته باشه؟!!!!
    46
    32
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    saeed_national - تبریز، ایران

    شماها (فارسها) که اینقدر دل پری از ترکها دارین چرا پنج ملیون مسافرت به این کشور داشتین؟تا جایی که امسال دولت ترکیه بخاطر مسافرت بی حد و مرز و ندید بدید شما ها سوپ سیت برای بلیط هواپیماتون گذاشته.
    60
    29
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Faryade_Khamoosh - آخن، آلمان
    [::saeed_national - تبریز، ایران::]. دوست عزیز. ٥ میلیون ایرانى (نه فارس) بلکه ایرانى میرن ترکیه نه بخاطر دیدن فرهنگ و تمدن ترکیه، بلکه به دلایلى که خودتون بهتر میدونید. هر ساله ٥ میلیون آلمانى هم میرن ترکیه بخاطر آفتاب و سواحل خوب مدیترانه آنهم به مراکز توریستى بخصوصى که از استاندارد بین المللى برخورداره. کسى پا نمیشه بره دور ترکیه رو بچرخه. پرواز میکنه میره بعنوان مثال آنتالیا. صبح تا بعد از ظهر لب ساحله و شب ها هم در دیسکوى هتل میخوره و میرقصه و شب را به صبح میرسونه. از سنت و تمدن و فرهنگ ترکیه و ملت ترکیه هم هیچ خبرى نداره. شما خودتون بهتر میدونین که ترکیه با اینکه سیستم سیاسى سکولار داره و کمالیستى است، ولى ملتى داره بسیار مذهبى و کنزرواتیو و سنتى. به مراطب بدتر از ایران. حالا خنده دار نیست وقتى یه ترک ترکیه با این افکارى که به گفته خودش داشته پاشه بیاد ایران و تعجب کنه؟ ایشون خودش از نظر مذهب و سنت و تا حدودى تمدن و آداب و رسوم چنان فرقى با ایران و قوم هاى ایرانى نداره. اگه یکى از اون سر دنیا میومد باز یه چیزى ولى نه یه مسلمان ترک که کشور خودش و ملت خودش همچین چنگى به دل نمیزنند
    16
    34
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    persianshadow1 - برایتون، انگلستان
    پاشو خودتو جمع کن بابا یکى نفهمه انگارى از Beverly Hills بلند شده اومده ایران!! خوبه ترکها رو خارج از کشور خودشون هم دیدیم! اینجا که مشغول بریدن doner kebab هستند قیافه هاشون هم خدا نکنه شبیه ما باشه!! اکثرا کج و کوله! والا تو خود ترکیه هم بر خلاف فیلماشون یه قیافه درست درمون نه تو زناشون نه تو مرداشون ندیدیم! این دوستان ترک هم که میان اینجا هی منفى میدید و به ایران و ایرانى توهین میکنید مگه خودتون سایت ندارید!؟ مگه ما میایم اونجا بهتون توهین کنیم!؟ خلاصه اینکه بخاطر این روزهاى سختى که همه با جماعت اخوند داریم خود و کشورتون رو نفروشید.
    21
    35
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Faryade_Khamoosh - آخن، آلمان
    اطفاقا عقده اى و پر مدعى و دماغ بالا این آقاى شهروند ترکیه هستند نه ما، چرا؟ کسى که ادعا میکنه همه جاى کشورشو دیده و تمام اروپا رو دیده، اونوقت بقول دوستى که اینجا کامنت گذاشت، به اندازه یک کلیک در یوتیوب هم اطلاعات در مورد کشور همسایه خودش نداره؟ دقیقا در همینجاست که آدم خنده اش میگیره وقتى سفرنامه این بابا رو میخونه. حالا ببینیم قسمت دوم و سوم این سفرنامه چیه. دیگه خر ملا نصرالدین هم میدونه ایران چه خبره و همه تو گونى نمیگردند و زن ها پا به پاى مردها هستند. این چه فکر مسخره ایه که یارو تعجب میکنه که زن رانندگى میکنه و یا در ایران ماشین شاسى بلند هم هست. البته این هم از زحمت هاى دوران پهلوى است که زنان ایران کماکان شیرزن هستند. چه در خانه چه در محل کار چه در شالیزار چه در هنر و چه در موسیقى و حتى در آزادى خواهى. باز هم میگم اگه یکى از اون سر دنیا بود و اصلا تصور دیگه اى داشت و با تمدن و سنت و فرهنگ این مرز و بوم آشنا نبود باز یه چیزى، نه این مردک دماغ بالا. من جرعت نمیکنم اگه برم آنتالیا از محوطه هتل بیام بیرون. کجاى کارى؟
    15
    30
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ukguy4u - لندن، انگلستان
    . saeed_national - تبریز، ایران. یک طوری از ترکیه حرف میزنی انگار کشور اجدادیته! ادعای غیرت هم دارین خوبه والا!!!
    21
    29
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    pesarironi - لندن، انگلستان
    شماره ۲۵ ،،،،،،،، ترکیه اگه توریست نداشته باشه اقتصادش به مشکل میخوره،، کسی‌ با ترکیه اینجا مشکل نداره ولی‌ با ایک ترک که میخواد ادای آدمهای اپن مایند و در بیاره مشکل داریم ، تمام ترکا تو‌ اروپا دارن کباب میفرشن، خانوماشون هم اکثرا اونای که پوشش دارن با پوشش تقریباً عربی‌ میان تو‌ جم ، حالا این آقا که خودش از یک فرهنگی‌ آمده که مردمش پوشش بسته تری دارن امده این چرنددیا تو گفته ،،،،، من فارسی و ندیدم که از ترکا چیزی بگه معمولا ا این ترکا هستن که دلشون پره از فارسا ,,,,
    19
    21
    یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    irani iran - آمریکا، ایالات متحده امریکا
    [::saeed_national - تبریز، ایران::]. اخوی مطمئنی سوپ سیت بهشون دادن؟؟؟!!! من فکر کردم سوپ جو داده بودن بهشون،،،،ههههههه ;) :)
    19
    26
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    caspian2010 - تهران، ایران

    سعید از تبریز. اون بخش از مردمی که فارس زبان هستند و در اینترنت و دنیای واقعی بر علیه هموطنان تورک خود توهین میکنن و عقده دارن خیلی کم هستند و شک نکن اکثر فارسها به تورکها حس یک خانواده رو دارند. اما متاسفانه عده ای حکومتیها و اخیرا کردها به خاطر چشم طمع به شهرها و مناطق کهن تورکنشین ایران به نام مردم فارس به تورکها توهین میکنند تا از آب گلالود ماهی بگیرند. اگر ایران رو یک فرزند بدونیم تورکها و فارسها پدر و مادر این فرزند هستند پس اونهایی که فکر میکنن با طلاق این پدر و مادر صاحب ایران میشن در اشتباه هستند. البته حکومت فاشیست نمیخواد حقوق اجتماعی و قومیتی مردمان مختلف ایران رو رعایت کنه و فکر میکنن همه باید فارس بچه تهرانی حرف بزنن و فارس بچه تهرانی فکر کنن البته خودشون اساسا بچه تهران نیستن و بیشتر سردار و آخوندهایی از اصفهان و یزد هستند. حالا فکر کن با این سیاست 50 سال دیگه هر شهری بری همه با زبان فارسی بچه تهرانی حرف بزنن!!! مسخره هست نه؟ اینهمه زبان و لهجه زیبا رو میخوان نابود کنن!! مسخره هست نه؟
    6
    28
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Hamed-irooni - سیستان، ایران
    [::*بی همتا* - برلین، آلمان::]. 454 هزار میلیارد دلاری!!!! این رقم ها رو از کجا میاری؟ شما ها هم شدید مثل شریعتمداری. چون با یکی مشکل دارید دیگه نگاه به کنتور نمی دازید
    4
    22
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    saeed_national - تبریز، ایران
    ukguy4u - لندن، انگلستان دوست عزیز حساب کشور اجدادی و اینا نیست .حساب ، حساب غرض ورزی هم زبونات و شماست.
    12
    17
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    saeed_national - تبریز، ایران
    irani iran - آمریکا ، نه عزیزم با سوپ سیت میری سوپ جوت را تو استانبول میخوری میای طبق معمول اینجا با کلمات ور میری.
    24
    15
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    saeed_national - تبریز، ایران
    Faryade_Khamoosh دوست عزیز مسافرت بیشترش بخاطر همین نیات هست.قار نیست که بری تو مجلس اش لایحه بدی.
    13
    15
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    saeed_national - تبریز، ایران
    pesarironi هر کس میتونع هر جور شغلی داشته باشه این عیب نیست.همه نوع پوشش هم تو ترکیه ازاده چه از نوع اسلامی وچه مینی ژوپی.و اما اون تبلیغات منغی که هم زبونای شما با ندانم کاری از چهره ایران در دنیا گذاشته بنظر من این اقا (چنگیز) تغییر داده . مطالب را بدون غرض یکبار دیگه مرور کنید.
    11
    16
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    saeed_national - تبریز، ایران
    caspian2010 دوست عزیز من هم امیدوارم لا اقل اینطور باشه.
    4
    16
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Faryade_Khamoosh - آخن، آلمان
    هموطن‌های ترک زبان ما ترک‌های آذری هستند. ترکهای آذری اگه مطالعه کنید می‌بینید که با ترکهای ترکیه، هم از نظر زبانی، هم از نظر مذهبی‌ و هم از نظر محیط زندگی‌ جغرافیای فرق میکنند. ترکهای آذری مردمانی با فرهنگ ایرانی هستند که بیشتر در آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین در استان‌های مرزی ترکیه، گرجستان و روسیه (داغستان) سکونت دارند (wikipedia). درسته که زبان ترکی‌ آذری تقریبا همخانواده ترکیه استانبولی است، ولی‌ در ترکی‌ آذری خیلی‌ کلمات فارسی بکار میره ترکهای آذری هموطن‌های ما هستند و اصلا مسخره است ما یک ایرانی‌ را از هم جدا کنیم و بگیم تو ترکی‌ من فارسم اون گیلکه،، که چی‌؟ صحبت از مسخره کردن ترک‌ها نبود، بلکه مشکل طرز خود نمایی این آقا این شهروند ترکیه بود.
    14
    21
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه
    این هم روش جدید بسیجیهاست برای اینکه ایران وحکومتش را موجه جلوه بدن
    3
    3
    ‌سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    sahand11 - کلن، آلمان
    ک داستان کاملا ساختگی وبسیار ناشیانه. برای ایرانی کردن ابن سینا.لقمان ومولانا.در حالی که میدانیم سینا یک ترک اوزبک است.مولانا که بخاطر داشتن دیوان ترکی عربی فارسی فعلا مورد مناقشه درمنطقه است ولقمان یک تا آنجایی که شنیدم ترک بود با توجه به تحریفات زیادی که در تاریخ ایران موجود ست شنیده بر ترک بودن لقمان از سندیت به تاریخ ایران ارجحیت دارد. لطفا دفعه دیگر خواستید قصه بنویسید بخودتان زحمت بدهبد که قابل باور باشد.
    9
    3
    ‌چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.