کشور کردستان؛ فرصت یا تهدیدی برای ایران؟

فواد شمس

روزنامه نگار

زمزمه های تشکیل یک کشور مستقل کرد این روزها تبدیل به موضع رسمی در میان کردها شده است. اگرچه تنگناهای سیاسی و ژئوپلتیکی فراوانی در این میان وجود دارد اما یک واقعیت قابل کتمان نیست که هم اکنون عملا در مناطق کردنشین کشور عراق نوعی استقلال سیاسی وجود دارد. اکنون تنها به رسمیت شناخته شدن رسمی آن مانده است. از همین رو است که مسعود بارزانی در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی با اشاره این موضوع، می گوید: «عراق در حال حاضر تجزیه شده و استقلال از این کشور حق طبیعی کُردها است.از این به بعد، ما کتمان نخواهیم کرد که استقلال هدف ما است. عراق عملا تجزیه شده و آیا قرار است ما هم در چنین شرایط فاجعه‌باری که کشور دچار آن شده است زندگی کنیم؟ این من نیستم که درباره استقلال تصمیم می‌گیرم. مردم درباره آن تصمیم خواهند گرفت. همه‌پرسی در ماه‌های آینده برگزار می‌شود.»

نکته اصلی این سخنان در اشاره به این واقعیت است که عراق عملا تجزیه شده است. در شرایطی که گروه های افراطی همچون داعش در یک چشم به هم زدن زندگی میلیون ها نفر را از قرن ۲۱ به قرون وسطا بازگردانده اند، باید به کردها حق داد که نخواهند در این گرداب وارد شوند. طبیعی ترین واکنش کرد ها آن است که سرنوشت خود را از این وضعیت اسفناک جدا کنند. در این شرایط ساده انگارانه است که خواست تشکیل کشور کرد را تنها در توطئه های پشت پرده خلاصه کنیم و آن را تنها خواست چند سیاستمدار و سرویس امنیتی بدانیم. باید گفت که این خواست تاریخی در میان مردم کرد ساکن در عراق ریشه و پشتوانه اجتماعی عمیقی دارد.

اما سرنوشت کردستان عراق و استقلال آن تنها موضوعی مربوط به مردم کرد ساکن عراق نیست. این رخداد قطعا روی تحولات منطقه و کردهای دیگر ساکن در ترکیه، ایران و سوریه هم تاثیر گذار است. از همین رو است که پیچیدگی مسئله بیشتر می شود.

در نزد شهروندان ایرانی شاید در نگاه اول بر اساس احساسات وطن پرستانه و مقوله تمامیت ارضی نگرانی هایی از استقلال کردستان عراق پیش بیاید. اما اگر اندکی به مسئله عمیق تر نگاه کنیم برای رفع این نگرانی راهکارهای منطقی وجود دارد.

در این بین باید به این نکته بسیار کلیدی اشاره کرد که شرایط کردستان ایران با شرایط کردستان عراق و تا حد بیشتری سوریه متفاوت است. کردهای عراق در سالیان طولانی تحت ستم و کشتار دولت حزب بعث بوده اند. سال ها جنگ داخلی به آنان تحمیل شده بود. سال ها از حقوق اولیه انسانی محروم بودند فجایع بی سابقه بشری را تجربه کرده اند. طبیعتا باید به آنان حق داد که بر اساس این تجربه های تاریخی نخواهند در چارچوبی بمانند که تضمینی وجود ندارد فردا روز باز هم این فاجعه ها برایشان رخ دهد.

اما در ایران به جز مقاطع کوتاهی در اوایل انقلاب ۵۷ شاهد جنگ مسلحانه در کردستان نبوده ایم. آن چند سال نیز درگیری مسلحانه به شکل پاکسازی نژادی نبود بلکه اختلاف گروه های سیاسی با دولت مرکزی بود. جنس درگیری اوایل انقلاب در مناطق کردنشین ایران متفاوت از درگیری های کردهای عراق و سوریه و حتی ترکیه بود. در واقع این درگیری ها بین گروه های سیاسی مخالف با دولت مرکزی بود. نه بین مردم کرد با دیگر اقوام ساکن در ایران.

در ایران پیوند بین کردها و دیگر اقوام ساکن ایران به مراتب قوی تر و ریشه دارتر از کردهای عراق و سوریه و تا حدودی ترکیه است. به این معنا که کردهای ساکن در ایران در جامعه حل شده اند. به طور مثال سبک زندگی مردم کرد ساکن در شهرهای بزرگ استان های کردنشین چندان تفاوتی با سبک زندگی مردم در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران ندارد. خواست های مردم کردستان همان خواست های دیگر مردم ساکن در ایران است. هر ساله هزاران دانشجوی جوان از مناطق کردنشین به دانشگاه های مرکز ایران می آیند. همین نخبگان در فرهنگ کلی جامعه ایران حل می شوند.

از همه مهمتر این که در عراق ما هیچ گاه شاهد شکل گیری یک ملت به معنای واقعی کلمه به نام ملت عراق نبوده ایم. کردهای ساکن عراق هیچ گاه خود را جزئی از ملت عراق حس نکردند. اما در ایران ما یک مفهوم ریشه ای و سابقه دار به نام ملت ایران داریم. با تمام گوناگونی قومی و مذهبی و زبانی که در ایران است. مفهوم مدرن ملت در ۱۰۰ سال گذشته شکل گرفته و کردهای ساکن در ایران خود را متعلق به این مفهوم مدرن می دانند.

برخی تبعیض ها در مورد کردها به دلایل مختلف از جمله دلایل مذهبی اعمال شده است. اما این تبعیض ها از طرف برخی جناح های اقتدارگرای داخل حاکمیت جمهوری اعمال می شود نه از طرف کلیت جامعه ایران.

از طرف دیگر به دلایل ژئوپلتیکی و تنگناهای جغرافیایی و این که استان های کردنشین در حاشیه ایران واقع شده اند، قطعا مردم کرد کمبودهای اقتصادی و اجتماعی فراوانی رو برو بوده اند اما تمام این ها دلایلی غیر از تبعیض قومی و نژادی دارد. در واقع به معنای کلاسیک کلمه ما چیزی به نام ستم ملی در مورد کردهای ساکن در ایران در شرایط فعلی نداریم. اما مشکلات دیگر و تبعیض هایی وجود دارد که قطعا باید رفع شوند. اگر این تبعیض ها رفع شود و مردم کرد ساکن در ایران احساس کنند شهروندانی با حقوق برابر هستند. تشکیل کشور در کردستان عراق برای ما نه تنها تهدید که یک فرصت است.

حال با این اوصاف تحولات کردستان عراق چه پیامی برای ما در ایران دارد؟ در گام اول باید این نکته را در نظر بگیریم که اگر تبعیض علیه یک بخشی از جامعه تشدید شود قطعا روحیه مرکز گریزی و خواست تجزیه تقویت می شود. از این رو باید همین مقدار تبعیضی که به دلایل سیاسی، مذهبی و جغرافیایی علیه مردم کرد در ایران وجود دارد از بین برود. کردها نیز باید حس کنند حقوقی برابر با دیگر شهروندان ساکن در ایران دارند. اگر این امر تحقق یابد به هیچ عنوان نباید از تشکیل کشور کردستان در مناطق کردنشین عراق نگرانی داشت.

در آخرین تحولات مقامات رسمی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده اند که با روند اعلام کشور کردستان مخالف اند. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران، گفت که این کشور هرگز اجازه تجزیه عراق را نمی‌دهد. در این بین نکته مهمی که این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران بر آن تاکید کرده است این است که "نگاه راهبردی ترکیه به استقلال کردستان عراق نیز همانند نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران است."

با نگاهی کوتاه و گذرایی به عملکرد چند سال اخیر دولت ترکیه در زمان صدارت رجب طیب اردوغان به راحتی می توان دید که این نگاه خوشبینانه به ترکیه چندان سنخیتی با واقعیت های جاری در منطقه ندارد. ترکیه نه متحد استراتژیک ماست نه این که در مسئله کردستان ما نگاه مشترکی با دولت اردوغان داریم. بلکه در بهترین حالت ترکیه رقیب منطقه ای ما است. اتفاقا اگر ایران از فرصت تشکیل دولت کردستان استفاده کند یک برگ برنده در رقابت منطقه با ترکیه در دست خواهد داشت.

به نظر می رسد به جای آن که با تحولات جاری به صورت احساسی برخورد کنیم، باید از این وضعیت برای خود فرصت بسازیم. کردهای عراق به هر صورت پیوند های عمیقی با ایران دارند. بسیاری از کردهای عراق در ایران زندگی کرده اند. بسیاری از کسانی که امروز اداره امور سیاسی و اقتصادی کلان کردستان عراق را در دست دارند در دوران صدام در دانشگاه های ایران تحصیل کرده اند. روابط اقتصادی عمیقی که هم اکنون هم بین کردستان عراق و ایران وجود دارد می تواند در آینده گسترش یابد. با توجه به این که کردستان عراق در یک بن بست قرار دارد و به دریای آزاد راه ندارد به ایران نیاز دارد.

بنا به همین دلایل اگر به مسئله به دور از شعار زدگی و احساس نگاه کنیم، تشکیل کشور کردستان عراق علاوه بر حل کردن معضل کردها در خاورمیانه به عنوان ملتی بدون کشور، برای ایران فرصت تلقی می شود. ایران می تواند یک متحد منطقه ای و کشوری حائل در شرایط حساس خارمیانه در مقابل بنیادگرایی اسلامی داشته باشد.

در این بین البته مخالفت رسمی دولت آمریکا با استقلال کردستان می تواند برای جمهوری اسلامی ایران نیز یک فرصت دیگر تلقی شود. معمولا این احساس خطر همواره وجود داشته است که آمریکا و اسرائیل در کردستان نفوذ داشته باشند. اما هم اکنون این مخالفت رسمی آمریکا نشان از آن دارد که این نفوذ چندان هم واقعی نیست. از طرف دیگر اختلافاتی که بین گروه های کرد اتحادیه میهنی از یک طرف و بارزانی و حزب دموکرات از طرف دیگر رخ داده است، باز هم برای ایران فرصتی است که از گروه هایی که نزدیک تر به خودش است بیشتر حمایت کند تا قدرت نفوذ بیشتری در کردستان داشته باشد.

به هر روی به نظر می رسد تشکیل دولت کردستان امری اجتناب ناپذیری است. پس از هم اکنون باید برای آن برنامه داشت و فعالانه با آن برخورد کرد. موضع گیری منفعلانه در قبال کردستان عراق می تواند یادآور همان اشتباه استراتژیک ایران در زمان استقلال جمهوری های شوروی سابق خصوصا جمهوری آذربایجان باشد که در بلند مدت موجب مشکلاتی برای ایران شد.

+78
رأی دهید
-28

delmorde - یوتوبوری - سوئد
من کاملا با این مقاله موافقم و دولت ایرانست که باید دست از احساسات مذهبی احمقانه بردارد و حق و حقوق اقلیتها را رعایت کند و بداند که همگی در یک کشور فارغ از قومیت خقی داریم برابر. همانطوری که در این مقاله امده است باید دولت ایران هوشیارانه عمل کند. تشکیل کشور کردستان امروز یا فردا امری اجتناب ناپذیر است چه ایران یا امریکا بخواهد یا نه.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 18:57
takalom - ناتینگهام - انگلیس
یا باید احمق باشه ادم یا ساده لوح که این حرفا رو قبول کنى ....
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 19:07
aram.01 - کردستان - ایران
وجود کشور دموکرات و آزاد کردستان در میان کشورهایی که در عصر حجر زندگی میکنند و با قوانین 1400 سال پیش اداره می شوند قطعا خوشایند نخواهد بود.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 19:28
دوستدار - استهکلم - سوئد
کردهای ایران هم به رهبری قاضی محمد کشور خونشان را در حدود 70 الی 80 سال پیش تاسیس کردند که توسط محمد رضا پهلوی و همکاری اتحاد جماهیر شوروای دولت جمهوری مهاباد کردستان از هم پاشیده شد. و از ان زمان به بعد کردهای ایران هم برای کسب خودمختاری مبارزه میکنند که خیلیها در این راه یا کشته شدن یا بی خانمان و اواره . در هرحال رژیم اخوندی ایران هم بعداز انقلاب ننگین 1357 تا سال 1368 خیلی از کردها بی گناه را یا تیر باران شدن یا اعدام شدن یا به زندان و تبعید و جریمه نقدی و غیره نقدی محکومشان کردن . از ترس بگیر وببند و قلدری افراد نظام کردهای زیادی هم به خارج از کشور پناهنده شده اند. اگر کردهای ایران هم در اینده بخواهند از قید و بند حکومت مرکزی راها شوند چیز عجیبی نیست . به هرحال درود بر ازادی درود بر حق سرنوشت.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 19:45
cobalt3 - کرج - ایران
اینطور نیست که استقلال کردستان تهدیدی باشه برای دیگر کشورها معاملات و معادلات بین دولتهای همسایه همیشه تعیین کننده تر از ارتباطات قومی بوده اون کشورهای کوچک تازه استقلال یافته خودشون رو بخاطر مسائل قومی بخطر نمیندازن و بیشتر مایل به ثبات و آرامش تو مرزها هستن این بارزانیها هم بطور تاریخی اهل بده بستون و زد و بندن و برخلاف ظاهر زیاد تو قید مسئله کرد نیستن.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 19:51
oghab - هلسینکی - فنلاند
ﻋﺮاﻕ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﺑﺰﻭﺩﻱ ﺧﻮاﻫﻴﺪ ﺩﻳﺪ.ﺗﻤﺎﻣﻴﺖ ﻛﻠﻲ اﺭﺿﻲ ﻋﺮاﻕ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻛﻞ ﻋﺮاﻕ و ﻣﻨﻂﻘﻪ اﺳﺖ.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 20:37
Shirvan - اربیل - عراق
ما فقط حقه خودمونو میخواهیم و چون حتماً میخواهیم ، زیر دستى هم از هیچ کسى براى ما قابل قبول نیست بدست میاوریم, ما دوست همسایه های خودمون هستیم.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 20:48
universe123 - لندن - بریتانیا
درود بر شهیدان و رزمندگان کرد. کردها در طول تاریخ کسی را تهدید نکرده اند بلکه همیشه توسط دیکتاتورهای منطقه سرکوب شده اند و تمام دنیا هم این را میداند. بالاخره اسرائیل دوم در راه است و فارسها باید با این مسئله کنار بیایند
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 20:49
paksan - آمریکا - آمریکا
به نظرمن هم باید از استقلال کردستان حمایت کرد چون کردها هیچ ربطی به عربها و ترکیه ای ها ندارند و از همه نظر در فرهنگ و آداب و رسوم شبیه ما هستند یا ما شبیه آنها هستیم . مهمترین نقطه پیوند ما نوروز هستش و این نشون میده که چند هزار سال ما باهم زندگی کردیم و باهم بودیم و به نظر من باید قبول کرد که کردستان تهدید نیست همانطور که آذربایجان تهدید نیست برای ما و این مناطق روزی به ایران آزاد خواهند پیوست و همه با هم زندگی خواهیم کرد و مرزی نخواهیم داشت. باید منطقه بازی و قبیله ای بودن رو فراموش کنیم و اجازه بدیم مردم خودشون در آبادانی منطقه شون سهیم باشند. عربها نشون دادند که خواستار چنین چیزی نیستند و حکومت دینی معاویه در ایران هم جز دامن زدن به اختلافات مذهبی است عایدی برای ما نداشته و عمده مشکلات عراق و سوریه زیر سر خامنه ای کم سواد هستش که با سیاستهای نظامیش همه چیز رو بهم ریخته و انگشتش رو همش میگیره سمت آمریکا و اسرائیل تا رد گم کنه.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 20:56
ونکوور.کانادا - ونکوور - کانادا
آقای فواد شمس این مقاله‌ شما برای خواباندن بچه‌ها خوب است، شکی ندارم اگر شما یک عرب ساکن کردستان عراق بودید در این مقاله‌ جای کلمه‌ ایران و عراق را عوض میکردی. شما چطور متوانید چشم از این همه‌ جنایتهای جمهوری اسلامی و تاریخ مبارزات کردهای ایران برای دمکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردستان ببندید و بگوید ستم ملی وجود ندارد و حتما اگر لازم باشد جهاد جمهوری اسلامی علیه‌ کردها را هم انکار میکنی. حیف بر شماها که‌ کورید و میخواهید تاریخ را آنطور که‌ دوست دارید بازگو کنید. درود بر آزادی
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 21:08
babakazri - ارومیه - ایران
ی جوری توجیح کرده که دل خواننده براشون میسوزه واقعا متاسفم ایا همکاری با ضد انقلاب و کشتار جوانهای این مملکت و سالها ناامنی رو اینطوری توجیح میکنید این عین متن نویسنده اس . (جز مقاطع کوتاهی در اوایل انقلاب ۵۷ شاهد جنگ مسلحانه در کردستان نبوده ایم. آن چند سال نیز درگیری مسلحانه به شکل پاکسازی نژادی نبود بلکه اختلاف گروه های سیاسی با دولت مرکزی بود.). خداییش خودت اینو قبول داری تا سال 66 ناامنی و حتی سالها بعد رو مقاطع کوتاهی اسمش رو میذاری جواب شهدای کردستان رو چی میدی غاعله مهاباد و اشنویه و نقده و .... پس چی بود افسانه بود . (نوشتید هیچ عنوان نباید از تشکیل کشور کردستان در مناطق کردنشین عراق نگرانی داشت.). وقتی قانون اساسی تو کردستان چند سال پیس تصویب شد تو مهاباد مردم ریختن تو خیابون و جشن گرفتن اونوقت نباید نگران بود که با داشتن همسایه کرد و دواتی کرد که از کردها حمایت خواهد کرد و از حرکات احتمالی جدایی طلبی کردها در ایران حمایت خواهد کرد نگران نباشیم . همین الان مگه گروه تروریستی پژاک نیروهای ایران رو مرزها شهید نمیکنه اینم افسانه اس یا اینم جای نگرانی نداره.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 21:59
rashin 83 - تورنتو - کانادا
ایران با سیاستی که در مورد کردهای خودش در پیش گرفت از سالها قبل زمینه رو برای نارضایتی و جدایی آنان از ایران فراهم کرد. از رفتارهای نژاد پرستانهٔ بعضی کاربران سایت می‌شه دید مردم آزاده کرد سالهای سال قربانی نژاد پرستی‌ و درندگی رژیم بوده‌اند،کسی‌ صدایشان را درایران نمیشنود ،همه ترجیح میدهند کور و کرّ باشند، اما سخن از تجزیه و گرفتن حقوق انسانی‌ که باشد همه رگ غیرتشان باد می‌کند، از همین جا پیام میدم به همهٔ کسانی‌ که داغ کردند : ما ملتی‌ نیستیم که زیر ظلم و اختناق و آخوند کمر خم کنیم، شما را نمیدانم ...
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 22:13
rashin 83 - تورنتو - کانادا
برای رژیمی که حتی از اسم کردی میترسه و بهت اجازه نمید اسم کردی روی بچت بذاری ،کشور کردستان یک کابوسه.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 22:28
rashin 83 - تورنتو - کانادا
برای رژیمی که حتی از اسم کردی میترسه و بهت اجازه نمید اسم کردی روی بچت بذاری ،کشور کردستان یک کابوسه.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 22:28
kurd_irani - کرمانشاه - ایران
مورچه چیه که کله پاچه ش چی باشه؛ خندم میگیره وقتی این کردای عراق دم از استقلال میزنن کرد و کردستان یه وطن داره اونم ایرانه. موندم اینا با چه پشتوانه ای غیر از اسراییل دم از استقلال میزنن.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 21:16
matin jaf - آمستردام - آمستردام
ایران خودش تهدیدیست برای همه شرمم می‌شه بگم ایرانی‌ هستم همه فکر می‌کنن ایرانیها( فارس زبان‌ها) عرب یا عرب زاده هستن که واقعاً هم هستن مثلا اسامی از صد اسم نودتاش عربی ،دستور زبان و زبان مکالمه که اکثرا عربی ،مذهب عربی‌ ،،چه انتظاری بغیر از تهدید و تهمت و دروغ از ایرانیها داری ، از احمدی‌ نژاد توی صحن بین الملل در مورد افخانی های که در ایران ساکن هستن سؤال میشود چرا حقّ شروندیشون رعایت نمیشه میگه مهمان اینقد توی خونه موند صاحب خونه شد این جواب نماینده یه ملت با تاریخ ۳۰۰۰ساله ،،و توهیناتی که به محبوب‌ترین چهره دنیا یعنی‌ آقای مسی که کردن ،،،، ،برای دوستانی که خارجن اگه اون خراب شده خوب بود پس تو اینجا چی‌ میکنی‌
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 23:08
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان
کاش سواد سیاسی و تاریخمون بیشتر بود تا بهتر میفهمیدیم که ما همه از یک خاکیم این دولته که از ما نیست، . سرمایه دارهای سیاسی دنیا برای سرگرمی و به جون هم انداختن جهان سومیها خوب شیوه ای رو انتخاب کردند در حالی که مرزهای کشورهای خودشون رو یکی پس از دیگری بر میدارند تا بهتر به هم نزدیک بشن.
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 23:10
Azarbaijan-tabriz - تبریز - ایران
تجزیه عراق مقدمه ای برای ایجاد خاورمیانه جدید است.غرب بخصوص امریکا معتقد است.بعد از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی در تقسیم مرزها . و ایجاد کشور های جدید . اقوام در نظر گرفته نه شده اند.در ایران کردها . ترک ها(اذری) عرب ها. بلوچ ها و......! کردستان بین چهار کشور تقسیم شده. اذربایجان و عرب ها و بلوچ ها هم همین طور.مهمترین مثل این است . که اگر زمانی شاهد تجزیه ایران باشیم.این تجزیه باعث جنگ داخلی بین اقوام ایرانی خواهد شد. با تگاهی به تاریخ . مهاجرت کرد ها به مناطق اذر نشین و در کنار ان زاد ولد بالای کردها باعث شده است .که در صد بالای از جمعیت استان اذربایجان غربی را کردها تشکیل بدهند.و اگر روزی شاهد تجزیه ایران باشیم . جنگ سختی در انتظار اقوام اذری با کردهای که قصد اشغال اراضی اذر را دارند در خواهد گرفت
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 23:37
آذری باهوش - میانه - ایران
احمقانه تر از این نمیشود. در حالی که تمام کشورهای پیشرفته سعی میکنند با ورود نزادهای مختلف و میکس آنها جوامع جند نزادی درست کنند یک عده ابله کشوری بر مبنای یک قبیله خاص درست کنند!
‌پنجشنبه 19 تير 1393 - 23:39
mushe - تل اویو - اسرائیل
این زهر را باید نوشید و منتظر کردستان بزرگ شد. ر وزی خواهد رسید که ترکها، عربها و فارسها به این قوم شریف و کهن ماد تعظیم خواهند کرد. البته همین الان ترکیه و عراق به دامن کردها افتادند.
جمعه 20 تير 1393 - 00:02
universe123 - لندن - بریتانیا
مثل اینکه این خبریک جوری میخوا د به مردم ایران ارامش بده!!! ا جالب که میگه \...... این تبعیض ها از طرف برخی جناح های اقتدارگرای داخل حاکمیت جمهوری اعمال می شود نه از طرف کلیت جامعه ایران.........\ دولت از طرف همین ملت درست شده حالو!!! از همین کاربرانی که اینجا به کردها تهمت میزنند و فحش میدن ثابت میشه که این حرفها بدور از واقعیت است!
جمعه 20 تير 1393 - 00:03
arman20121391 - طبس - یزد - ایران
این آقای که این مقاله رو نوشته یا واقعا اخمقه و یا قصذ سوء داره و خودشو به حماقت زده
جمعه 20 تير 1393 - 00:43
دانشجوی ایرانی - تهران - ایران
چه بخواید چه نخواید برای ایران یه تهدیده!کلا هروری برپایه نژادپرستی بنا بشه تهدیدی برای دیگر اقوام و همسایه هاست!هنوز قتل عام نقده توسط کردها اوایل شورش 57 از یادها نرفته!وای به روزی که یه کم قدرت داشته باشند و ایرانم ضعیف باشه!
جمعه 20 تير 1393 - 01:14
جنگنده - تهران - ایران
آخه عقب افتاده هایی که میخواهید از عراق جدا شید, پشتتون فقط به اسرائیل گرمه, شماها جزو خائن ترینها در دنیای معاصر هستید. رویای استقلالتان به بدترین کابوستان تبدیل خواهد شد و همین چند نفر پیشمرگتون هم به جهنم وارد خواهد شد. شماها با داعش و بعثیها دست به یکی هستید خودتون رو خر فرض کردید. تمام این خون و خونریزیهای داعش در پشت پرده نقشه همون بارزانی میباشد که باید به درک واصل شود.
جمعه 20 تير 1393 - 05:49
جنگنده - تهران - ایران
mushe - تل اویو - اسرائیل................................... موش اسرائیلی, امثال تو در اسرائیل حریف چنتا موشک دست ساز فلسطینیها نمیشید و همین فلسطینیها, گند زدن به اون گنبد پشگلینتون بعد اومدی از کردهای عراق حمایت میکنی تا مثلا برای ایران ایجاد بحران کنی. چرا نمیترگید سرجاتون. انقدر ادامه بدید کارهاتون را تا بالاخره با خاک یکسان شوید.
جمعه 20 تير 1393 - 05:53
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
فقط به این سوال فکر کنید.....چرا در اروپا از کشورهای مختلف با آداب و فرهنگ‌های مختلف یک کشور به نامِ اتحادیه اروپا ساختند ولی‌ در خاور میانه بفکر تیکه پاره کردن کشور‌ها هستند؟؟؟؟ اگر جواب را خودتون پیدا نکردید، بپرسید تا بهتون بگم.
جمعه 20 تير 1393 - 08:42
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
mushe - تل اویو - اسرائیل. بله اسراییل خیلی تلاش می کند که غده ای مثل خودش در مجاورت ایران شکل بگیرد.
جمعه 20 تير 1393 - 08:46
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
یدون شک تجزیه عراق در بلند مدت به ضرر ایران است و با بالا گرفتن واگراییهای قومی-مذهبی در منطقه بیشترین خطر هم از جانب کردهای اهل تسنن و بلوچها خواهد بود.فارسها-ترکها -لرها و کردهای شیعه مذهب به خاطر عامل بسیار مهم مذهب مشترک و در عین حال به خاطر وجود تهدیدات مشترکی که خواهند داشت متحدتر هم خواهند شد.
جمعه 20 تير 1393 - 09:00
marineboy - لس انجلس - امریکا
آقا موشه آره درسته همانطور که همسایگان تان بهتان احترام می‌گذرند! خیال‌بافی کنید قوم برگزیده!! الان دوران هفتاد هشتاد سال پیش نیست که کسی‌ خود را قوم برتر بداند. عجب عقب افتاده‌هایی‌ هستید.
جمعه 20 تير 1393 - 10:20
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
یدون شک تجزیه عراق در بلند مدت به ضرر ایران است و با بالا گرفتن واگراییهای قومی-مذهبی در منطقه بیشترین خطر هم از جانب کردهای اهل تسنن و بلوچها خواهد بود.فارسها-ترکها -لرها و کردهای شیعه مذهب به خاطر عامل بسیار مهم مذهب مشترک و در عین حال به خاطر وجود تهدیدات مشترکی که خواهند داشت متحدتر هم خواهند شد.
جمعه 20 تير 1393 - 09:16
bluesky2013 - دبی - امارات
mushe - تل اویو - اسرائیل..دوست عزیزاول اینکه مادها همون آذری ها ولرها وکردها هستنددرضمن دشمنان این سرزمین با ترک خواندن آذری ها قصدتجزیه ایران درسردارن۰۰ پیامبرزرتشت درارومیه به دنیا آمدوآذربایجان یا دراصل آترآبادگان یعنی نگهبانان آتش۰۰ درصورت امکان بیشتر مطالعه فرمایید وطرح تجزییه ایران وفراموش کنیدکه بقای نسل شما تا به امروزدرساییه همین ایران است ...
جمعه 20 تير 1393 - 10:38
bluesky2013 - دبی - امارات
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان...آفرین برشما.. متأسفانه جهالت وبیسوادی به کمک غرب داره خاورمیانه رونابودمیکنه ..
جمعه 20 تير 1393 - 10:59
universe123 - لندن - بریتانیا
جنگنده - تهران - ایران:. بسه بابا یکمی سر عقل بیائین و با کردها کنار بیائین. اینقدر کردها را دست کم نگیرین. مالکی هم همین فکر را میکرد. جناب بارزانی چندین باربهش هشدار داد ولی گوش نکرد. مالکی باعث تجزیه عراق شد و مردم مظلوم شیعه و سنی گرفتار گرداب مالکی خونخوار و نژادپرست قرار گرفتند. شماها نمیدانم چرا اهل مذاکره نیستین???
جمعه 20 تير 1393 - 11:48
universe123 - لندن - بریتانیا
جنگنده - تهران - ایران:. چیه دور گرفتی دوباره فسقلی! کردها اگه به نظر تو خائن باشند باعث این شما و دولت کثیف و گندیده عصر حجرشیعه است. ا ین قانون فیزیک نیوتن هست!! شما و دولتت به کردها ظلم کردین و الان انها هم دیگه به شما اطمینان ندارند. درضمن پشتوانه ما خود مردم کرد است بعد دوستان در کشورهای دیگه. شماها جاهل هائی هستین که میخواهین نه تنها کردها بلکه دولت یهود را از بین ببرید. امان اگه این اژدهائی که بلند شده را عصبانی کنید. اون موقعه ایران هم مثل عراق تجزیه خواهد شد.
جمعه 20 تير 1393 - 11:49
matin jaf - آمستردام - آمستردام
شماه که دم از نژاد پرستی‌ می‌زنین با افخانی‌ها که هم زبان خودتون بود توی ایران چکار کردید ،شماها خودتون هم باهم سازگار نیستید چه برسه به اینکه بادیگران سازش داشته باشید هر ساله بالای ۳۰۰۰ ایرانی‌ به کشورهای خارجی‌ پناهنده میشن میدونم قضیه کردستان برای شما هضم شدنی نیست کردستان به یاری اسرائیل به دولت تبدیل می‌شه و اونموقع است که عرب و عرب پرستان منطقه باید به زانو در بیان ،،شما هم گاه گداری برای کنسرتهای خواننده‌های مورد علاقه تون میتونین به یک کشور دموکراسی کردستان بیان و کلی‌ ذوق کنین
جمعه 20 تير 1393 - 11:52
mushe - تل اویو - اسرائیل
جنگنده - تهران - ایران: . قوم کرد ویهود تنها قومهای دنیا هستند که ظلم در حقشان شده. ولی دوران ظلم و ستم بر اینها به اتمام رسیده. بعد از تشکیل دولت کردی من و کردهای یهودی اسرائیل با جان و دل در بازسازی کردستان بزرگ سهیم خواهیم شد. کردهای اسرائیل و همچنین دولت اسرائیل هیچ وقت خوبی هائی که مرحوم بارزانی در حق یهودیهای ساکن کردستان کرد را فراموش نخواهند کرد. اگر کمکهای ایشان نبود نسل من و نیم میلیون کرد یهودی از بین میرفت.
جمعه 20 تير 1393 - 12:16
xavii - لندن - بریتانیا
به نظر من تحدیید بلقوه اى نمیتونن بشن، شاید براى کوتاه مدت بتونن روی باى خودشون به ایستند ولى براى طولانى مدت نه ، جونکه نمیتونن سیاست خارجیه مستقلى داشته باشن. خلاصه اینها به یکی از کشورهای همسایه شان که به ابهای آزاد دسترسى دارن حتماً احتیاج دارن و این به همان معنی است که انکار الان زیر نظر دولت مرکزی عراق هستن . و مطمئنناً عراق ، سوریه و ایران اینها رو به رسمیت نمیشناسه و ترکیه اینها رو با شرایطى به رسمیت بشناسه ، جونکه ترکیه هم ادعاى کرکوک داره و آنها میکن کرکوک بخشى از خاک. ترکیه است که بعد از عتمانی ضمیمه عراق شده ، خلاصه اینها از زیر عراق در میان میرن زیر ترکیه و ترکیه هم دقیقاً میدونه. داره جه کار میکنه، دشمن اصلی کردها همیشه ترکیه بوده حالا جه شده که دایه بهتر از مادر.
جمعه 20 تير 1393 - 13:07
جنگنده - تهران - ایران
universe123 - لندن - بریتانی ................................... برو بمیر عقب افتاده وطن فروش. اژدهایی که تو رویات میپرورونی, بچه وزغ هم نیست, یادتون بیاد که پیشمرگه هاتون چگونه در بلندیهای کردستان ایران, به توپ بستیم و بعد از زرد کردن و به درک واصل شدن تعداد زیادی از آن حرامیها به کردستان عراقتون فراری شدند و دیگر جرات نکردند یک قدم به خاک ایران نزدیک شوند. اون اسرئیل کثیفتون هم حریف سنگ و کلوخ و چنتا موشک دست ساز فلسطینیها بعد از اینهمه سال نیست بعد میای ظر زیادی میزنی و صحبت از اژدها میکنی. اژدها همین نیروهای ایرانی میباشند که برای تسویه حساب نهایی با اسرائیل ثانیه شماری میکنند و به دنبال بهانه هستیم تا موشهای صهیونیست و نوچه هایشان مانند تو را به سزای اعمالتان برسانیم.
جمعه 20 تير 1393 - 13:13
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا
من هم موافق استقلال شاه عبدالعظیم هستم :)
جمعه 20 تير 1393 - 18:04
cobalt3 - کرج - ایران
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا-مگه از رو جنازه جنتی رد بشی کبلائی.
جمعه 20 تير 1393 - 19:39
xavii - لندن - بریتانیا
Univers123,,,,, شما یک زر مفت میزنى ، مثل بقیه کردها شما بمن بکو جند درصدتون با سوادین ، ? هنوز کردهاى عراق تو این قرن نزدیک به 65 درصد بیسواد دارین و همین مسئله هست که کشورهاى از شما سو استفاده میکنن، شما خواهید دید که ضرر میکند . استقلال به جه قیمتى? درست وضعیت اسراییل براتون اجرا میشه و بد تر ، شما فکر میکنین کشورهای عرب و خیلی از کشورها ی دیکه شما رو به رسمیت میشناسن
جمعه 20 تير 1393 - 20:07
Atabay2021 - خوی - ایران
جناب آذری باهوش - میانه - ایران، آیا منظور شما شامل رئیس جمهور سابق ایران که سال نو ر ا فقط به یک سوم مردم ایران (فارسها) تبریک می گفت یا رئیس فرهنگستان زبان فارسی (سی و دومین لهجه زبان عربی) هم می شود؟
جمعه 20 تير 1393 - 22:38
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا
cobalt3 - کرج - ایران - از این شرط و شروط های غیر ممکن نداشتیما. جنتی نمیر المومنینه عزرائیل ببیندش عقب عقب میره که یکوقت جلوی فرشته ها ی دیگه ضایع نشه
شنبه 21 تير 1393 - 00:34
ali-iran-uk - لیدز - انگلیس
زمان جنگ ایران و عراق کردهای عراق به ارتش ایران کمک میکردن ، زمان جنگ آمریکا و عراق به آمریکائها کمک میکردند و امروز توی جنگ داخلی داعش و عراق به داعش کمک میکنن ، جالب اینجاست که کردهای عراق ادعای مردونگی هم دارن ، آخه خیانت تا چقدر ،
شنبه 21 تير 1393 - 01:51
universe123 - لندن - بریتانیا
جنگنده - تهران - ایران:. شما خوائنی که کشورهای اذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان را به اربابهای روسی واگذار کردین. شما خائنی که بحرین را شاه شیعه حرامی از ایران جدا کرد. خائن شما هستی که یک مسجد برای سنی مذهبها در تهران درست نمیکنین. خائن شما شیعیان هستید که جنگلهای آلباتان شهر کردی سردشت را میسوزانید...خائن شما ..سر سربازهای مرده را در زمان جنگ میبریدید و میگفتین کردها این کار را میکنند, بخاطر اینکه کردها را بدنام کنین, ا گه دوست داری بیشتر واست بگم
شنبه 21 تير 1393 - 03:08
universe123 - لندن - بریتانیا
جنگنده - تهران - ایران:. وطن فروش شما هستی. شما فارسها (مجاهدین خلق) اسرار اتمی ایران را به خارجیها فروختین.
شنبه 21 تير 1393 - 03:10
جنگنده - تهران - ایران
mushe - تل اویو - اسرائیل ............................. آخه موش اسرائیلی حتی اربابت یعنی آمریکا هم دیگه از کثافتکاریهای شماها، صداش در اومده. البته اون روزی که اسرائیل به دست خودش نابود شود بسیار نزدیک است. تو هم از همین الان به دنبال سوراخ موش باش. مطمئن باش اگر شماها نژادپرست نبودید و اگر به کار کسی کار نداشتید، کسی هم بهتون کار نداشت ولی تمام این جنایات در خاور میانه، زیر سر اسرائیل وحشی میباشد.
شنبه 21 تير 1393 - 09:19
آذری باهوش - میانه - ایران
Atabay2021 - خوی - ایران. دوست عزیز . فارسی زبان مشترک همه اقوام ایرانی است و این در طول تاریخ بطور طبیعی صورت گرفته است. هرچند فارسی شامل لغات کردی-ترکی-عربی...هست. پس فارسی حرف زدن نشانگر قوم و نزاد نیست.
شنبه 21 تير 1393 - 13:58
جنگنده - تهران - ایران
universe123 - لندن - بریتانیا ..............................اونهایی که اون کارهایی رو که میگی انجام دادند هم خائن بودند و فقط نام ایرانی یدک میشکیدند ولی در باطن جیره خور بیگانگان بودند. کردهای ایرانی و واقعی، برادر و خواهر ما هستند و اتفاقا به آنها کلی احترام هم میگذاریم و اتفاقا کلی دوست کرد هم داریم که اکثرشان انسانهای خوب و نجیبی هم هستند ولی اگر شخصی به فکر استقلال از ایران بیافتد، دمار از روزگارش در میاوریم. مشکل ما با آن درصد قلیلی میباشد که مزدور اسرائیل هستند و میخواهند برای ایران ایجاد بحران کنند. انسان نادان در زمانی که صدام به حلبچه بمبهای شیمیایی زد که اتفاقا آلمان به او هدیه داده بود، کی به داد کردهای عراق رسید بجز نیروهای ایرانی و بیمارستانهای ایرانی. چقدر یک ملت ممکن است پست باشند که به کشوری که به آنها خدمت کند، خیانت کنند و بروند دوسته دشمن آن، یعنی اسرئیل بشوند، سزای خیانت کردهای عراق، نابودی آنهاست. همین و بس
شنبه 21 تير 1393 - 14:27
Atabay2021 - خوی - ایران
جناب آذری باهوش - میانه - ایران, نظر شما درباره فعالیت ده ها شبکه تلویزیونی و رادیویی نه تنها برای تلیغ زبان فارسی بلکه کوبیدن زبان های دیگر در ایران چیست؟
شنبه 21 تير 1393 - 21:26
دانشجوی ایرانی - تهران - ایران
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا. نمیری با این نظرت! از خنده مردم!منم موافقم تو بشو رهبر منم میشم رییس جمهورش:D
یکشنبه 22 تير 1393 - 02:20
siavash33 - کردستان - ایران
اقایون نگران کردها حتما این پست رو یه نگاه بندازید بد نیس براتون . https://www.iranianuk.com/page.php5?id=20140706200355022
یکشنبه 22 تير 1393 - 08:17
siavash33 - کردستان - ایران
بخونید و شرم کنید و بعد به کرده گیر بدید . سعید مدنی، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، از جمله افرادی است که به شکل تخصصی در این حوزه پژوهش کرده است. براساس تحقیق او در سال ۱۳۴۷ میانگین سن زنان کارگر جنسی ۳۰ سال بود اما در سال‌های اخیر میانگین سنی ورود زنان به بازار کارگری جنسی به کمتر از ۱۴ و ۱۵ سال رسیده است.. فریبا از جمله زنان جوانی است که برای مهمانی‌های خاص از او دعوت می شود. او می گوید: دانشگاهم تمام شد، کار می کنم، اما این کار پردرآمدتر است. مشکل خانوادگی هم ندارم. فقط دلم می خواهد آنطور که توی فیلم زن زیبا (pretty woman) اون خانوم زندگیش را ساخت، من هم بسازم..
یکشنبه 22 تير 1393 - 08:09
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.