حکایت حمله 'نقاب‌داران' به مهاجران افغان در قزوین

روستای نظام‌آباد در نزدیکی قزوین و کنار جاده قزوین رشت است و زمانی رونق اقتصادی بیشتری داشته

ندا سانیچ

بی بی سی

در یکی از شب‌های فروردین امسال در روستایی از قزوین، مردانی که صورت خود را با پارچه پوشانده بودند، فریادزنان به خانه ده‌ها مهاجر افغان حمله کردند.

"به شیشه‌ها سنگ ‌زدند، دیوار خانه را خراب کردند و اموالمان را با خود بردند. آنچه برجای ماند، خانواده هراسان من بود و کودکی ۱۰ ساله که می‌لرزید."

این بخشی از روایت یکی از شاهدان عینی از ماجرای حمله به خانه افغان‌ها در روستای نظام‌آباد قزوین است.

او و یک شاهد دیگر به بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند شایعه تجاوز به یک دختر ناتوان ذهنی و باردارشدن او، باعث خشم اهالی روستا از حضور مهاجران افغان شده بود.

شخصی با نام مستعار احمد آن روز حوالی ساعت ۵ عصر از میدان اصلی روستا می‌گذشت که متوجه شد چند نفر از جوانان روستا مشغول کتک‌زدن افغان‌هایی هستند که از محل گذر می‌کنند.

"موتور یک افغان را آتش زده بودند و به زبان ترکی شعارهایی علیه افغان‌ها می‌دادند. از یکی پرسیدم چی شده؟ گفت به یک دختر ایرانی تجاوز کردن."

احمد‌‌ همان موقع که متوجه جو متشنج روستا شد، دنبال خانواده‌اش رفت و همراه آنان روستا را ترک کرد.

چند ساعت بعد، با تاریک شدن هوا صدای شماری از جوانان خشمگین در کوچه‌های نظام‌آباد شنیده شد که به سمت خانه‌های افغانان می‌رفتند.



شهر صنعتی قزوین و روستاهای اطراف آن میزبان افغانانی است که در صنعت دامداری و ساختمان‌سازی فعال هستند



ایوب شاهد عینی دیگر که آن شب در خانه بوده می‌گوید: "بیشتر از ۲۰ نفر بودند. به خانه‌هایی که چراغشان روشن بود سنگ می‌زدند. به پنج شش خانه هم که ساکنانش نبودند، حمله کردند."

آنطور که ایوب از وضعیت خود و خانواده‌اش توصیف می‌کند، آن شب دیوار خانه آن‌ها بر اثر هجوم مهاجمان فرو می‌ریزد و موتورسیکلت و بعضی وسایل داخل حیاط به غارت می‌رود: "به سمت در ورودی هم هجوم آوردند که زن و بچه جیغ و داد کردند. پسر کوچکم کز کرده بود و گریه می‌کرد."

به گفته شاهدان عینی، پلیس محلی هم در مکان حمله حضور داشته اما تعداد آن‌ها برای مقابله با مهاجمان کافی نبوده است.

همان شب، ایوب، خانواده او و بسیاری دیگر از ۱۳۰ خانوار افغان که در آن روستا زندگی می‌کردند، بار و بنه بستند و به روستاهای اطراف فرار کردند.


'آواره شدیم'

ایوب مانع رفتن کودکانش به مدرسه شده است.

احمد هم می‌گوید روزهای اول هم کلاسی‌ها به کودکش در مدرسه ناسزا می‌گفتند و او را "افغانی خائن" خطاب می‌کردند.

معلم مدرسه به احمد گفته بود در مدرسه روستا خطری بچه‌ها را تهدید نمی‌کند اما بهتر است خانواده‌ها بچه‌ها را تا مدرسه همراهی کنند و نگذارند تنها به مدرسه بروند.

ایوب و بعضی خانواده‌های دیگر تصمیم می‌گیرند برای همیشه کودکان را از مدرسه روستا ببرند.

احمد می‌گوید: "دیگر برنمی گردیم. از این روستا زده شدیم. همه مردم روستا بد نیستند. آدم‌های خوب هم دارد اما این اتفاق وحشت‌زده‌مان کرد. سال‌ها اینجا زندگی کردیم و حالا آواره شدیم."


'بزرگان مسافر به جان پرورند'

افرادی که در این حادثه دچار زیان شده‌اند، یا نتوانسته‌اند پیش‌پرداخت کرایه خانه را از صاحب‌خانه‌های ایرانی خود پس بگیرند، به دادگاه شکایت کرده‌اند اما به گفته آن‌ها هنوز به پولشان نرسیده‌اند.



دو سال پیش در یزد مردم به خانه مهاجران افغان حمله کردند و بعضی از خانه‌های آنان را آتش زدند



شاهدان عینی به بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند که بار‌ها برای پیگیری شکایت به فرمانداری قزوین و دادگاه مراجعه کرده‌اند اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

با این حال یکی از مقام‌های محلی که نمی‌خواهد نامش فاش شود به بی‌بی‌سی گفته مسئولان محلی مشغول رسیدگی به شکایت هستند.

او خبر "تجاوز به دختر نوجوان" ساکن نظام‌آباد را تایید می‌کند و می‌گوید این دختر که از لحاظ ذهنی ناتوان است و پیش پدر بزرگ و مادربزرگ هشتادساله خود نگهداری می‌شده، الان باردار است و به بهزیستی سپرده شده است.

با این حال او می‌گوید هنوز مشخص نیست "چه کسی به دختر تجاوز کرده است."

حمله به روستاییان افغان در وبلاگ شورای روستای نظام آباد هم منعکس شده است.

کلیک علی نصیری یکی از اعضای این شورا از پس‌ندادن پول مستاجران افغان انتقاد کرده و گفته در حق افغان‌ها "بیداد" شده است. او از قول سعدی، شاعر ایرانی نوشته است: "بزرگان مسافر به جان پرورند، که نام نکویی به عالم برند، تبه گردد آن مملکت عن‌قریب، کز او خاطر آزرده آید غریب."


وقتی فقر می‌آید

روستای نظام‌آباد در دهستان اقبال غربی، به مرکز استان قزوین نزدیک است.

بر اساس سرشماری سال ۹۰، این روستا بیش از هزار خانوار و ۳۹۰۰ نفر جمعیت دارد. در کل از یک میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت استان قزوین حدود ۱۶ هزار نفر افغان هستند.

حمید مافی، خبرنگار اهل قزوین که ماجرای حمله به خانه افغان‌ها را پیگیری کرده، از سال‌ها زندگی مسالمت‌آمیز افغان‌ها و ایرانی‌ها در آن منطقه می‌گوید و این‌که به دلیل رواج ساختمان‌سازی و وجود کارخانه‌ها و دامداری‌های زیاد، حضور افغان‌ها برای هر دو گروه سود دوجانبه داشته است.

نظام‌آباد در کنار جاده قزوین - رشت قرار گرفته است. پیش‌تر این جاده باعث رونق کسب و کار اهالی مجاور شده بود. وضع اقتصادی مردم بهتر بود اما بعد از ساخت اتوبان تازه و بی‌رونق شدن این جاده، بسیاری از محلی‌ها کوچ کردند و در دوران رکود و فقر، افغان‌ها بیش از گذشته به چشم آمدند.

گزارش شده که مسئولان محلی پیش‌تر درباره وقوع حادثه به افغان‌ها هشدار داده بودند. نشان از اتفاقی که پیش‌بینی می‌شد.

حمید مافی می‌گوید پیش‌تر برخورد‌های کوچکی بین ایرانیان و افغان‌ها وجود داشته اما چنین حادثه‌ای با این ابعاد در قزوین سابقه نداشته است.

شاید در قزوین چنین حادثه‌ای سابقه نداشته باشد اما تیرماه ۱۳۹۱ در رویدادی مشابه، یافتن جسد یک زن ایرانی درکلیک یزد باعث شد که مردم محلی خشمگین به محل زندگی افغان‌ها حمله کنند و خانه‌های آن‌ها را به آتش بکشند.

در آن حادثه هم پیش از آن‌که مشخص شود عامل قتل زن ایرانی شهروندی افغان است یا نه، مردم محلی خود به قضاوت نشسته بودند.

+44
رأی دهید
-54

farzad H - کپنهاگ - دانمارک
تو مملکتی که قانون نداره خوب معلومه که قورباغه هم هفت تیر می‌‌کشه ،،،هنوز هیچی‌ معلوم نیست همه چوب و چماق دستشون گرفتن میخوان قانون پیاده کنن ،،خوب تقصیر خودشون نیست فرهنگ که نباشه این چیزا عادی هست
جمعه 9 خرداد 1393 - 23:57
jila.purple - وین - اتریش
خواهشا دلیلشو هم بگید.این افغانها مدتی قبل به یک دختر ۱۵ ساله که معلولیت ذهنی داشت تجاوز کرده بودند...
شنبه 10 خرداد 1393 - 00:24
مژگان سازگار - لندن - انگلیس
بیچاره این افغان های که تو ایران با اوضاع نا بسامان زندگی میکنند با هزار رنج بدبختی بازم صداشون در نمیاد. دولت رژیم فاشیست آخوندی کم بود حالا یک مشت آدم بی پدر مادر که بی گناه اینها رو عذاب میدنند. بعد یک مشت مهاجر بی سواد کله گچی میاند اینجا دم از فرهنگ انسانیت میزنند و هی خودشون persian معرفی می کنند و انسان های فرهیخته تلقی می کنند .اینجا هم فکر میکنند خیلی آدم های بالا مقامینند. دیگر خبر ندارند اینجا هم شما ها رو مثل همون افغان های تو ایران نگاه میکردید نگاه میکنند. خر همون خر پالون عوض شده ، حالا هی نیاید اینجا ادای روشنفکران رو در بیارید واسه خودتون کامنت های دیگران رو تحلیل کنید خودتون سر تا پا ایرادید.فکر هم نکنید چون ایرانی هستیم از سرزمین کوروش کبیر تو دنیا تافته جدا بافته ایم . اینجاتو همین انگلیس زشت باشی زیبا باشی پول دار باشی فقیر باشی با سواد باشی بی سواد باز هم به چشم یک پناهنده یا شخصی که به دنبال یک زندگی بهتر است نگاه میکنند .
شنبه 10 خرداد 1393 - 00:27
farzad H - کپنهاگ - دانمارک
این دقیقا مصداق همون زرگر و مسگر هستش ،،البته زیادن اینجور آدما ،یه نفر تو همین سایت میگفت ،،،،، جمشید دانای فر به آمریکا پناهنده شده ،، زن و بچشو اعدام کنید ،،، اینجور آدما از ریشه خرابن کاری هم نمی‌شه کرد
شنبه 10 خرداد 1393 - 00:49
kamran2103 - لندن - انگللستان
چیزی را که من می‌دونم و اینجا تو انگلستان از افغانها می‌بینم ، حقشون هست که هر بالایی سرشون بیاد، همیشه التماس می‌کنن و کمک میخوان اما همین که کشتیشون لنگر انداخت یو دستشون به جای رسید ، زبون درزیها شروع می‌شه و مثلا میخوان بگن که افغانستان از ژاپن یو آمریکا و اینها هم پیشرفت تر و مهمتر هست،
شنبه 10 خرداد 1393 - 02:32
faranak-montreal - مونترال - کانادا
farzad H - کپنهاگ - دانمارک-فرهنگ دارن ما هم مهاجر بودیم مادرا بزرگم اومد با خانواده ایران سر ۱۰ روز رضا شاه به همه مهجرا ارمنی شناسنامه داد ، مشکل اینه که حکومت داره تفرقه میندازه بین همه ، من میشناسم افغانی‌هایی‌ که با اینکه زن ایرانی‌ دارن پسر ۲۰ ساله هنوز بیچاره‌ها شناسنامه ندران ، تازه خیلیهاشون انسانهایی آروم هستن و ساده ما شانس آوردیم رضاشاه بود اگه به اینها هست که کمتر از ۱۵ سال همه ارامنه ایران را خالی‌ کردن کشوری که توش بزرگ شدیم و هنوز هم قلبمون اونجاست
شنبه 10 خرداد 1393 - 04:19
علی چپ دس - رشت - ایران
اینجا ایران است . مهد تمدن و فرهنگ .
شنبه 10 خرداد 1393 - 06:21
faranak-montreal - مونترال - کانادا
بیچاره بچها تو کشور خودشون با وحشت مهاجرت می‌کنن بازم با وحشت ،
شنبه 10 خرداد 1393 - 06:51
raha1984 - هامبورگ - المان
با خانواده زنا کنند با دیگران چه ها کنند !!
شنبه 10 خرداد 1393 - 07:02
bnajafi2003 - گوتنبرك - سوئد
ای وای بر ما عجب تمدنی داریم
شنبه 10 خرداد 1393 - 07:38
سرسره - اهواز - ایران
زورشون به افغانیها میرسه ولی کاری به عربهای لبنانی که در هراعتراضی قاطی بسیجیها میشن وبه مردم حمله میکنن ندارن واقعا خاک توسرتون که مظلوم کشید
شنبه 10 خرداد 1393 - 08:06
azadeh11 - آمستردام - هلند
فقر و جمهوری اسلامی چه بلایی سر ما ایرانیها آورده. خدا شّر اینها را از سر ما کم کنه. به قول جواد لاریجانی: ایرانی‌ها دارای عقل دهاتی هستند. بدبخت ایرانی‌ها اگر عقل درست و حسابی داشتند، شما سه تاپاله را لحظه‌ای سرکار باقی می‌گذاشتند!!؟؟.
شنبه 10 خرداد 1393 - 08:05
سگال توماك - دوبی - امارات متحده عربی
خدا از سر اینهایی که این کارها رو کردند ، نگذره ، همه جا خوب و بد هست ، اما من به شخصه هرچه افغان دیدم ، انسانهای شریف ، محترم ، مؤدب و زحمتکشی بودند ، بخصوص اینجا .
شنبه 10 خرداد 1393 - 10:21
farzad H - کپنهاگ - دانمارک
فرانک ،، دوست عزیز باهات موافقم ،،،ولی‌ با رفتن رضا شاه و محمد رضا ،،گویا فرهنگ رو هم از این دیار واسه همیشه بردن
شنبه 10 خرداد 1393 - 10:31
nejaat2006 - لیدز - انگلستان
متاسفم
شنبه 10 خرداد 1393 - 11:15
raha1984 - هامبورگ - المان
ila.purple - وین - اتریش تمامی این افغانها به اون دختر تجاوز کرده بودنند ؟؟ که باید مجازات بشن همگی کوچک و بزرگ ؟؟!!! قانون وجود نداره ؟
شنبه 10 خرداد 1393 - 11:46
sepherdad - سیدنی - استرالیا
او خبر تجاوز به دختر نوجوان ساکن نظام‌آباد را تایید می‌کند و می‌گوید این دختر که از لحاظ ذهنی ناتوان است و پیش پدر بزرگ و مادربزرگ هشتادساله خود نگهداری می‌شده، الان باردار است و به بهزیستی سپرده شده است. واقعاً این افغان گندش او همه جای دنیا ادر آوردن.
شنبه 10 خرداد 1393 - 11:52
marineboy - لس انجلس - امریکا
یک نفر این کار زشت را کرده آیا باید همه مجازات شوند؟ در این مملکت روز به روز شاهد وحشی گری بیشتر مردم هستیم متأسفانه.
شنبه 10 خرداد 1393 - 12:54
biparva-jan - تهران - ایران
خانم، اینها پاشن برن افغانستان و با این اوضاع نابسامان اینجا زندگی نکنند.
شنبه 10 خرداد 1393 - 13:59
faranak-montreal - مونترال - کانادا
یعنی‌ تمام مردم دیدند که افغانی بوده تجاوز کرده ، شاید یکی‌ از قمه کش‌ها و معتادها یا یه مرد خانوم باز محله بوده
شنبه 10 خرداد 1393 - 14:58
Ukguy4u - لندن - بریتانیا
تجاوز کار یک نفر لوده نباید با خانواده ها و انسانهای بیگناه بدرفتاری کرد بخصوص پناهنده ها. در ضمن ایران با همه بی قانونیش ووش هنوز فانون هست حتما متجاوز رو پیدا میکنن. این خود یر بازی ها دیگه برای چیه؟
شنبه 10 خرداد 1393 - 14:04
Princesse - تهران - پرژن
آخه چطور تونستن به دخترک معلول تجاوز کنن واقعا اینقدرسنگدل !!! وای خدای من! گورتون رو گم کنید برید همون خراب شده یی که بودید
شنبه 10 خرداد 1393 - 20:06
Princesse - تهران - پرژن
کشور ما توان پذیرفتن مهاجر پناهنده یا هر چیزی که اسمش رو میذارید رو نداره و وضعیت کشور ما با کشور‌های اروپایی فرق می‌کنه مردم اروپا در رفاه نسبی هستن ولی‌ مردم ایران چی‌ ؟؟؟؟ در ضمن من به یاد ندارم ایرانی‌ به دختر انگلیسی‌ تجاوز کرده باشه یا اروپایش ،، حالا این بی‌ صفت‌ها به معلول هم رحم نمیکنند اینها لیاقت ترحم رو هم ندارند .
شنبه 10 خرداد 1393 - 20:18
sepherdad - سیدنی - استرالیا
توی تموم کشور‌هایی‌ که افغان‌ها رفتن به بچه‌ها و زن‌ها تجاوز کردن! بعضی‌‌ها میگن افغانی خوب هم هست!! اگر هست چرا تا به حال یک افغانی این کارها رو محکوم نکرده?? حتا تحصیل کردههاشون حاضر نیستن به هیچ عنوان این جنایت ها رو محکوم کنن!
یکشنبه 11 خرداد 1393 - 12:43
ashkemahtab - استانبول - ترکیه
Princesse - تهران - پرژن. مثل اینکه یادتون رفته تجاوز کارمندان سفارت ایران رو تو کشور برزیل به یک دختر بچه تو حوض؟ یا مشابهش تو کشور کانادا و پرتقال. که اینها کارمندان سفارت ایران بودن. آیا باید مردم این کشورها به تمام ایرانییهای مقیم این کشورها حمله می کردند؟ کهخدای ده که مرغابی بود وای بر اهل ده چه رسوایی بود.
یکشنبه 11 خرداد 1393 - 16:30
farzad H - کپنهاگ - دانمارک
sepherdad- چرا چرتو پرت میگی‌ .. مگه ثابت شده که کسی‌ اونا رو محکوم کنه ،،در صورت اثبات مطمئن باش که همه اونو محکوم می‌کنن ،،،ولی‌ نه حالا که هنوز معلوم نیست اون شخص کی‌ بوده
یکشنبه 11 خرداد 1393 - 16:35
Princesse - تهران - پرژن
ashkemahtab - استانبول - -نادان خوبه خودت میگی‌ کارمند سفارت اون سفارت چی‌ با صد رگ و ریشه عربی‌ رو ایرانی‌ حساب نکن . منظور من شهروند عادی بود .شما افغانی‌ها خیلی‌ پررو تشریف دارید . اون ضرب المثل که گفتی‌ به درد هرات و ولایت خودتون میخوره .
یکشنبه 11 خرداد 1393 - 16:43
Princesse - تهران - پرژن
sepherdad -صد در صد حرفات درسته .
یکشنبه 11 خرداد 1393 - 16:44
sepherdad - سیدنی - استرالیا
پرینس - تهران - پرژن. این افغانی‌ها اگر بشون بگی‌ چرا از افغانستان فرار می‌کنین میگن جنگه! طالبان! هست، بعد میان اروپا آمریکا انقدر مذهبین که تازه می‌فهمی خودشون همون طالبان هستن!!، اگر ازشون بپرسی‌ کی‌ این خرابه شده افغانستان درست می‌شه میگن اصلا افغانستان چیزیش نیست که بخواد درست بشه! یکی‌ نیست بگه شما که کلا منکر هستین همه بدی‌های کشورتون و به فرهنگ تجاوز و بچه بازی‌ هم کلی افتخار میکین بهتر نیست همون افغانستان بمونید? طالبان هم که همه میدونیم خودتون هستین!
دوشنبه 12 خرداد 1393 - 19:42
sepherdad - سیدنی - استرالیا
فرزاد ه - کپنهاگ - دانمارک. ثابت نشده!!! حداقل ۲۰ موردش توی استرالیا توی زندان هستن!!, برو توی گوگل بزن افغانی سوئد ببین خبر‌ها رو، اون دیپلمات بی‌ همه چیز ایرانی‌ که توی استخر به یه دختر دست زده بود کجا، به بچه تجاوز کردن و توی تنور نانوایی سوزندن کجا!!?? هر ایرانی‌ توی هر جا جنایتی هم بکنه مستحق مجازاته اما متاسفانه جنایت توی افغانستان یه فرهنگ رایج هست.
دوشنبه 12 خرداد 1393 - 19:19
navid123456 - تهران - افغانستان
اکثر افغانهایی که در ایران زندگی می کنند همانطور که اطلاع دارید به دلیل بیسوادی و عدم تخصص وارد مشاغل سخت نظیر کارگری یا چاه کنی و .. میشوند. یعنی شغل هایی که بسیاری از شهروندان کشور رغبتی برای به عهده گرفتن ان ها ندارند. که دلیل اصلی آن سختی کار و کلاس اجتماعی پایین و حقوق پایین در این مشاغل می باشد. از طرفی به هر حال افغان ها در ایران کسب درآمد می کنند
‌سه شنبه 13 خرداد 1393 - 01:34
navid123456 - تهران - افغانستان
بدین معنا که هر ساله مقداری ارز از کشور(ایران) خارج میشود و بخشی از ثروت کشور در اختیار این قشر قرار میگیرد تا برای ادامه زندگی مصرف کنند. دقیقا مانند اینکه یک زمین کشاورزی را به جای اینکه بین دو نفر تقسیم کنی بین سه نفر تقسیم کنی.خب معلوم سود کمتری به هر نفر میرسد . از طرفی در صورتی که افغان ها از ایران اخراج شوند چه اتفاقی می افتد؟ خب بگذارید اینگونه برایتان شرح دهم با اخراج کارگران افغانی سطح دستمزد ها در مشاغلی که عنوان کردم بایستی بسیار افزایش یابد تا مردم به انجام ان رغبت کنند که نتیجه ی این امر افزایش شدید هزینه ساخت و تورم شدید در بخش مسکن و رکود در این بخش به دلیل افزایش زمان کار می باشد. یعنی عملا موجب کاهش میزان فعالیت اقتصادی سود اور به دلیل کاهش میزان کار مفید و فشار بر اقشار جامعه به ویژه قشر متوسط و کاهش تولید ناخالص ملی کشور میشود. یا اگر میخواهید عامیانه تر بگویم بر روی یک زمین که دو نفر میخواهند گندم بکارند و سود کنند بذر کمتری از مقدار ظرفبت نهایی زمین بریزند. خب مشخص است که سود کمتری
‌سه شنبه 13 خرداد 1393 - 01:36
navid123456 - تهران - افغانستان
میبرند. از طرفی تعداد کمی از افغانها در شغل هایی نظیر تجارت و سرمایه گذاری و تولید فعال می باشند که موجب توسعه صادرات ایران به افغانستان(چون از پتانسیل های ایران به خوبی آگاهی دارند) و ایجاد اشتغال برای کارگر ایرانی میشوند بنابراین میخواهم این جمع بندی را داشته باشم که به لحاظ اقتصادی حضور افغان ها در ایران برای هر دو طرف سود اور است البته این سود اوری به نفع طرف افغان بسیار سنگینی می کند زیرا عملا زندگی خود را تامین مینماید یعنی یه حقوق(بخور نمیر) حق تحصیل در ایران و گذراندن زندگی خود. به هر حال من در هرات بدنیا امدم در ایران بزرگ شدم در ایران تحصیل کردم در ایران کنکور دادم و در دانشگاه شریف پذیرفته شدم .دوستان زیادی پیدا کردم و میخواهم باتمامی افتخار بگویم که من یک افغانم و به کشوری در ان بزرگ شدم و تحصیل کردم عشق میورزم.
‌سه شنبه 13 خرداد 1393 - 01:37
navid123456 - تهران - افغانستان
میخواهم این را بگویم چند بار به افغانستان سفر کردم و در انجا برخورد مردم را با شهروندان دیگر کشور ها دیدم به همه احترام میگذاشتند یعنی فرقی بین ایرانی،امریکایی،بریتانیایی،و.. نمی گذاشتند. اگر باور نمی کنید از ایرانی هایی که به افغانستان رفتند بپرسید. در مورد فرهنگ مردم افغان نیز اگر میخواهید بدانید چیزی شبیه فرهنگ مردم ایران در روستاها در سال1370 می باشد یعنی شاید برای ان ها ملاک ها و ارزش ها متفاوت باشد ولی روی مسائلی مانند ننگ و ناموس بسیار حساس می باشند. اکثر ان ها به شغل های کشاورزی دامداری تجارت و کارگری مشغول هستند. اگر یادتان باشد یکبار فردی که عامل بسیاری از تجاوز ها و قتل های زنجیره ای بود،ملقب به خفاش شب افغان معرفی شد در حالی که هویت وی اصلا ایرانی بود که نتیجه ی این موضوع حمله و تجاوز به شهروندان افغان در شهرهای ایران توسط افراد اوباش و زورگیر بود و در اخر فقط به این جمله در تلویزیون ایران بسنده شد که خفاش شب افغانی نبوده است و اتفاقات مشابه زیادی که مجال گفتن انها در اینجا نمی باشد بنابراین به یاد داشته باشیم که تا چیزی ثابت
‌سه شنبه 13 خرداد 1393 - 01:37
navid123456 - تهران - افغانستان
نشده به کسی تهمت نزنیم و در پاسخ به دوستی که فرمودند افغان ها حتی ارزش تحرم کردن را ندارند بایستی به عرض برسانم که ملاک برتری میان انسان تقوی می باشد نه رنگ پوست نژاد زبان و چیز هایی که شما مد نظرتان است.
‌سه شنبه 13 خرداد 1393 - 01:38
sepherdad - سیدنی - استرالیا
آقای نوید همه اینها رو گفتید اما تجاوز رو محکوم نکردید!!!! در مورد اینکه این تهمت هست و درست نیست من مطمئن هستم که جنایتها بیشتری انجام شده این فقط یه نمونه هست، اما در مورد اقتصاد ، نمیدونم کجا درس خوندی که فکر میکنی‌ اگر نیرویه کار یک کشور ارزن باشه این اینکه امتیاز هست!!، کارگر ایرانی‌ که تازه داشت جون می‌گرفت از مزایاه کارگری, با طوفان کارگر ارزان قیمت خارجی به مواد مخدر فروشی روی اورد! یا اعدام شد یا معتاد!، خانوادش به خود فروشی روی آورد و قشر ضعیف و متوسط ایران کلا از بین رفت، آلبته برای قشر پولدار با شما موافقم خیلی براشون خوب شد, برده داری واقعی راه انداختن و ایران رو بردن به زمان قاجار!! بدون کمک این کارگران خارجی نمیتونستن دست مزد کارگر رو اینقدر پایین نگر دارن، سالی‌ هم ۶ میلیارد دلار ارز از ایران میره افغانستان که البته برای وطن فروش‌ها مهم نیست! این همه برکت از وجود برادارن همسایه!!
‌سه شنبه 13 خرداد 1393 - 09:56
navid123456 - تهران - افغانستان
با عرض سلام در مورد محکوم کردن تجاوز بایستی عرض کنم که به ان پاسخ دادم ولی مثل اینکه تایید نشده بود ولی در هر صورت تجاوز تجاوز است بدین معنا در همه جا تمامی مردم دنیا از ان بدشان می اید و ان را محکوم میکنند و علت پافشاری شما را بر این موضوع درک نمی کنم خب جرمی صورت گرفته و مجرم در صورت ثابت شدن جرمش بایستی مطابق قوانین حاکم بر کشور که در این مورد فکر کنم حکمش اعدام است مجازات شود چه افغانی چه ایرانی چه آمریکایی و من به عنوان یک افغان از این موضوع کاملا حمایت می کنم. نه اینکه مردم بریزند قبل از اثبات جرم به تمامی ایل و تبار حمله کنند و به خاطر تجاوز به یک نفر که دور از انسانیت بوده به چند نفر دیگر هم تجاوز کنند و این عمل وحشیانه را تکرار کننذ
‌چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 00:33
navid123456 - تهران - افغانستان
در مورد فواید کارگر ارزان نیز فکر کنم توضیحات لازم را دادم و نمونه بارز ان چین است خب به صورت عامیانه کارگر ارزان موجب کاهش هزینه تمام شده بر روی کالا میشود که این امر موجب ایجاد توان رقابتی برای شرکت های داخل ایران در مفابل شرکتهای خارجی میشود این موضوع در تمامی کتب اقتصاد عمومی امده . البته در این مورد خاص افغان ها نقشی عملا در پایین بودن دستمزدها ندارند.ساده تر بگویم استخدام افغان ها در هر شغلی به غیر از کارگری و عملگی ممنوع است
‌چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 00:56
navid123456 - تهران - افغانستان
یعنی در شغل هایی مانند کار در واحد های تولیدی و اداری و.. اصلا استخدام نمی شوند که سطح دستمزد ها را پایین بیارند.. در شغل های ساختمانی نیز خواهشمندم بفرمایید کسی با مدرک لیسانس حاضر است به شغل های ساختمانی تن دهد. در حال حاضر 5 میلیون نفر در مقاطع مختلف تحصیلی در مراکز اموزش عالی اموزش میبینند.خب این افراد که عملا قرار است در ایران کار کنند به نظر شما با اخراج کارگران افغان این افراد که به احتمال یقین بیش از 80درصد انها بیکار خواهند ماند حاضر هستند بیش2میلیون فرصت شغلی را در بخش های ساختمانی و کشاورزی به عهده بگیرند(طبق گفته های مسئولین دولت که مقداری در تعداد شغل ها مبالغه شده) و به این فکر کنید که اگر این کارها را به عهده نگیرند چه فاجعه ای رخ خواهد داد
‌چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 00:56
navid123456 - تهران - افغانستان
خب میفرمایید این حرف ها را از کجا میزنم. میخواهم بگویم بخش عمده انها را از مشاور دکتر روحانی در امور اقتصادی(دکتر نیلی) که این ترم این افتخار شاگردی ایشان را داشتم پرسیدم و ایشان مفصلا در این موضوع سر کلاس توضیح دادند. در مورد اینکه کجا درس می خوانم میتوانید از اساتید دانشگاه شهری که در ان زندگی میکنید که دانشگاه بسیار معتبری نیز هست (دانشگاه سیدنی)در مورد سطح دانشگاه صنعتی شریف و کیفیت دانشجویان این دانشگاه سوال بفرمایید و هرساله حداقل 8یا9نفر ایرانی در این دانشگاه(سیدنی) با فاند کامل پذیرفته میشوند که میتوانید از انها بپرسید کدام دانشگاه دوره کارشناسی را گذراندند
‌چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 01:07
sepherdad - سیدنی - استرالیا
نوید۱۲۳۴۵۶ - تهران - افغانستان. سپاس گذارم که تجاوز رو محکوم کردین, اصرار من به خاطر این بود که خیلی از افغان ‌ها حتا حاضر نیستن که تجاوز رو محکوم کنن و این مشکل فرهنگی هست. نیروی کار ارزن قیمت در واقع کارگران فقیری هستن که بیش ازخوردن پولی‌ دریافت نمیکن، این اصلا قابل مقایسه با چین نیست، چین میزان پولش نسبت به دلار آمریکا پایین هست، نه سطح زندگی کارگرش.
‌چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 11:03
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.