یادداشت یک دختر چادری درباره آزادی های یواشکی

یکی دو هفته ای است که صفحه آزادی‌های یواشکی در فیس بوک راه افتاده است که خوب مورد استقبال بسیاری از زنان و دختران ایرانی هم قرار گرفته و حتی به یکی از بحث های داغ فیس بوک تبدیل شده.

من هم به عنوان یک دختر محجبه از این صفحه استقبال می کنم. من هم مدافع آزادی زنان هستم، من هم اعتقاد دارم باید حجاب اختیاری باشد.من دوستانی دارم که از نظر حجاب نقطه مقابل من هستند، اما با هم دوستیم، با هم مسافرت می‌رویم، گردش می‌رویم، مهمانی خانه هم می‌رویم، در یک کلام رفیقیم و به عقاید هم احترام می‌گذاریم. اما من از برخی موضوعات پیش آمده در این صفحه دلگیرم و آن عدم توجه به آزادی تمام زنان ایرانی چه محجبه و غیر محجبه است. چون فکر میکنم ربطی به حجاب ندارد، ما همه در بندیم!من خودم چادری هستم و چادرم را دوست دارم. اما من هم آزاد نیستم!

من هم احساس آزادی نمی‌کنم وقتی که می‌خواهم با دوستم به کافه‌ای بروم و با هم ساعتی را گپ بزنیم و همه از مسئول کافه تا آدم‌هایی که نشسته‌اند، مرا با چشم‌های متعجب تا سرمیز بدرقه می‌کنند؟ که مگر چادری هم کافه می آید؟!

من هم احساس آزادی نمی‌کنم وقتی دوست خبرنگاری فرهیخته مرا در جمع دوستانش این طور معرفی می کند که " بچه‌ها این فهیمه است، به چادرش نگاه نکنید، دختر باحالی است!". من هم احساس آزادی نمی‌کنم وقتی بحث سیاسی می‌شود و من از اصلاح طلب و موسوی و ...حمایت می‌کنم و طرف مقابل من را به چشم جاسوس و در خوش بینانه‌ترین حالت به چشم منافق نگاه می‌کنند. من هم احساس آزادی نمی‌کنم وقتی مسئول کافه‌ای که میزهایش خالی است، با استرس به من می‌گوید جای خالی نداریم، شرمنده!

 من هم احساس آزادی ندارم وقتی می‌خواهم یک کفش شیک آنچنانی از یک بوتیک در پاسداران بخرم و فروشنده تمام حواسش به دختر با پوشش راحت است و وقتی بعد از 10 دقیقه به حرفهای من توجه کرد، گفت این خیلی گران است، به درد شما نمی خورد!! من هم احساس آزادی نمی کنم وقتی پسری با تریپ روشنفکری وسط خیابان می‌گوید: گرمت نیست، گونی مشکی کشیدی به سرت؟!

 من هم احساس آزادی نمی کنم وقتی مسئول فلان روزنامه‌ای مرا به خاطر حجابم استخدام میکند و نه به خاطر استعداد و توانایی‌هایم و مسئول روزنامه دیگری مرا به خاطر همان حجاب نمیپذیرد و.... دوستان طرفدار آزادی یواشکی، من هم آزاد نیستم. لعنت به نظام فرهنگی شوریده حالی که بین ما و شما با شعارهای تند و قوانین اجباری خط قرمز کشید؛ از حجاب ما سوء استفاده کرد و بین ما و شما چادر کشید، شما را مقابل ما و ما را مقابل شما قرار داد و ما همچون کودکی فریب بازی شان را خوردیم. من دلگیرم از این هجمه دو طرفه علیه ما و شما.
آهای طرفداران آزادی یواشکی، از من چادری هم حمایت کنید. من هم آزادی میخواهم.

 نویسنده : فهمیه سادات طباطبایی نائینی

+311
رأی دهید
-24

dark.chocolate - زوریخ - سوییس
نه تورو خدا احساس آزادی هم بکن!! هم پالگی های شما دختر‌های مردم رو با لگد می‌کنن تو ماشین بعد می‌خوای احساس آزادی هم بکنی‌؟ احترام به کدوم عقیده؟ ۹۹.۹۹۹۹۹۹۹% شما چادریا به اعتقادات هیچ کس احترام نمیذارید. شمارو باید به میخ کشید. احساس آزادی هم می‌خوای؟
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 15:54
Ramsey - بورنموث - انگلستان
خخخخ، این همه بند و بساط و بگیر و ببند برا اینه که مرحله اول کلا حجاب انتخابی باشه و مرحله بعد که حرکت به سویه لاءیسیته هست شر آدمایی مثله تویه چادری که از نظرش همه آلته سرگردانن و همینطور خودش از سطحه جامعه کم بشه، بعد خانم تازه یادش افتاده برگرده دورانه طلایی آن حضرت!،:). که هیییییی
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 16:18
Arash_Barcelona - بارسلونا - اسپانيا
همهٔ این صحبتها بر میگردد به فرهنگ و ارزش‌ها .دولتی که به زور چادر و روسری رو از سر زنان بر می‌دارد و دولتی که بزور آنها رو به پوشش به قول خودشان اسلامی وادار می‌کند.در این میان آزادی شخصی‌ از بین میرود.ضعف ما همان اجبار هست .ضعف ما فرهنگ احترام به عقاید هست.زمانی‌ که عده‌ای محدود برای یک ملت تصمیم می‌گیرد بخاطر منافع شخصی‌.. آقا جون همین آاش هست و همین کاسه...
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 16:02
farokhzad - کنت - انگلستان
بانو اگر راست میگی‌ آبجی‌ بسیجی‌ نیستی‌ برو کتاب دینی را بخوان آنوقت خواهی‌ فهمید ما چرا میگویم هیچ ایرانی‌ مسلمان نیست !!! ببینم یعنی‌ شما قبول داری زن نصفه مرده؟ شما خودت را مخالف این نظام میدانی ولی‌ میگوی طرفدار موسوی هستم خنده داره آنوقت موسوی مخالف این نظام هست که تظاهراتی میلیونی مردم را کرد به هزار نفر و بعد ۱۰۰‌ها نفر با نوشتن چند بیانیه گرامی‌ من فکر می‌کنم شما کمی‌ خوابی‌ پاشو یه آبی به صورتت بزن !۱ هیچ میدانی اگر موسوی روی حرف‌هاش وای می‌‌ایستاد و اراجیفی مثل معتقد بودن به قانون اساسی‌ یا برگشتن به دوره خمینی گجستک !! آنوقت مردم بیشتر به خیابان میامدن ؟/ لابد میخواهی‌ بگوی اگر این کار را میکرد کشته میشد !! گیریم کشته میشد مگر غیر از این هست که مردم به یک نفر میخواهند رای بدهند تا بلکه نجات پیدا کنند از این خون آشام جمهوری ننگین اسلامی گرامی‌ این ملت می‌فهمند وگرنه باز مثل زمان خاتمی روباه باز ۲۰ میلیون می‌دویدن برایش و در آخر او هم پشتشان را خالی‌ میکرد و میگفت قدرت من ندارم بیشرف امیدوارم که نگاهی‌ عمیق تر کنی‌ هم به حجابت هم به این نظام و دارو دسته آاش
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 16:19
Ramsey - بورنموث - انگلستان
البته صحبتهایی که مربوط به تبعیض جنسیتی و تجاوزه چشمی و کلامی هست رو اصلا تایید نمیکنم و کاملا معتقدم که بر میگ ده به مشکله فرهنگی که از زمانهایه خیلی دور بوده ولی از عن قلاب شکوهمنده کمونیستی اسلامی به بعد روند صعودی پیدا کرد..
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 16:23
shinoeli - تهران - ایران
والا راست میگه من دوستای چادری هم دارم و میبینم که جامعه چطور تردشون کرده از بس بهشون بی حترامی شده وقتی من باهاشون راحت صحبت میکنم اشتیاق و خوشحالی رو از پزیرفته شدنشون میبینم همه باید ازاد باشن و در کنار هم زنده باد ازادی.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 16:23
چراغعلی - کرمان - ایران
فهیمه خانم ما از خط تعادل وبه وسیله اسلام عزیز خارج شدهایم . آقایان حرف را از اونجای عمه اشان در نمی آورند از اسلا م ناب محمدی که به زنان پیغمبرش در قرانش توصیه میکند که برای خشنودی دل آقا از خروس خونه وزالوی نر رو بگیرندمی گویند از به بند کشیدن نیمی از انسان های جامعه می گوینمد وتو برای آن ها نی نوازی می کنی. مظلوم نمائی می کنی. تو بزرگترین ضربه ات را به آزادی زن ایرانی با همان چادرت میزنی . من به زن چادر چاقچوری مطبخ نشین نمیگم به دختری میگم که با چادر میره کافه با چادر میره از پاسداران کفش بخره با چادر روزنامه نگاری می کنه . یعنی متوجه میشه که جادر یعنی بند اسارت زن به میل آقایان اسلام پناه واین خیانته وجنایت
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 16:23
چراغعلی - کرمان - ایران
فهیمه خانم. نمنه های مذکر تو شریعتی جلال آل احمد و سروش ها هستند وجوجه های تلویزیون نشین امروزی . آن ها هم به اسلام این دین مجعول زشت لباس عافیت می پوشانند وملتی را به اسارت می کشند . وتو هم در این آشفته بازار مبلغ اسلامی می شوی که به تبعیت از آن چادر به سر می کنی . وگرنه سبز وقرمز وبنفش ونارنجی اسلام تمامش از یک مستراح متعفن خارج میشود تمامش ریشه در اسلامی دارد که دشمن ایران وایرانیست. نمونه اش ترس متحجرین وآخوند ها از نشر ایرانیت وآداب ورسوم ایرانیست به ... مطهری در باره چهارشنبه سوری توجه کن. من بی تربیت نیستم فقط به بی تربیتانی که به ملتم آداب وفرهنگم وتمام بودن وحضورم اهانت می کنند القاب شایسته اشان را میدهم مطهری ملعون غیر از عصاره نجاست چه چیزی میتواند باشد. ومن تمام کتاب هایش را برای شناخت فکر کثیفش خوانده ام همانطور که آثار شریعتی وسروش را بخصوص کثافتی از سروش به نام تفسیر دعای ابو حمزه ثمالیرا
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 16:31
faranak-montreal - مونترال - کانادا
این فهیمه است، به چادرش نگاه نکنید، دختر باحالی است ، فعلا که روزگار واستون می‌چرخه ، خودتون هم میدونید چی‌ هستید ، همکلاسی داشتم که چادری بود همیشه خودش را مثل تو بیگنه و روشنفکر جلوه میداد اما بد فهمیدیم خانوم بلیط صف اول نماز جمعه داره اختصاصی صف اول میشینه داخل دانشگاه تهران ، جناب گوش دراز خودتی و اون کسی‌ که آدم فروشی و دورو بودن را بهت یاد داده
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 16:46
rahaei - تهران - ایران
خوب شما هم یک پیج برای چادری های طرفدار حق آزادی پوشش برای همه را بنداز ببین چند نفر مثل شما فکر میکنند. اگر زیاد بودید که چه خوب، اگر کم بودید فکر کنم جواب بعضی اگر نه همه گله هات رو بگیری.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 16:57
sharafYabi - بیمبه - انگولا
در اصل این خانوم هم از دورویی نظام و جامعه ایران، دهان به شکایت کشیده! این سیستم شدیدا دزد، خونخوار، مسخره و بی‌سواد.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 17:08
amir-amir - تورنتو - كانادا
دقیقا خواهرم, لعنت به نظام فرهنگى جمهورى اسلامى که همانند اختاپوس بر پیکره ایران و مردم چنگ انداخته و آزادیهائى که خالق جهان به او اهدا کرده از او گرفته. ایرانى و ایران اسیر یک مشت کوتوله سیاسى شده که شجره نامه اعراب تازى اشغالگر را یدک مى کشند.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 17:15
hamid71 - ابهر - زنجان - ایران
خواهر گرامی باسلام به نظر من همه درامورشخصی خودآزادند یعنی بایدآزادباشند اینهمه گلایه شمابرمیگرده به اینکه درمملکت ما دین وسیاست ازهم جدانیست سیاستی که باعث نابودی دین شده ودینی که آلوده به سیاست گردیده کشورهای لائیکی مانندترکیه دراین زمینه موفق بوده اند چرا که مییبنیم دراین کشورها خانمهایی باحجاب کامل درکنار خانمهای دیگری که حجاب ندارند درتمام اجتماعات آزادانه حضور می یابند واحساسی مانند احساسات جریحه دارشده شما ندارند به نظر من تنها دلیل اینگونه برخوردها درکشورماهمانا دیانت سیاست زده وسیاست دیانت زده ماست که باید ازهم جداباشند
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 17:15
omidezendegy - مشهد - ایران
الان فرق تو با خامنه ای و بسیجیا چیه؟
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 17:25
Gharibeh-Ashena - هانوفر - المان
آزادی یعنی اختیار انتخاب دین، لباس، کار، و و و و و بدون فشار و دیکته کسی‌ یأ مرجعی برای همه و هر کسی‌، تا آنجا که به کسی‌ دیگر محدودیت و فشار وارد نشود. اگر آزادی وجود داشته باشد برای همه است وگرنه دیکتاتوری محض است.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 17:35
hamid71 - ابهر - زنجان - ایران
خواهر گرامی باسلام به نظر من همه درامورشخصی خودآزادند یعنی بایدآزادباشند اینهمه گلایه شمابرمیگرده به اینکه درمملکت ما دین وسیاست ازهم جدانیست سیاستی که باعث نابودی دین شده ودینی که آلوده به سیاست گردیده کشورهای لائیکی مانندترکیه دراین زمینه موفق بوده اند چرا که مییبنیم دراین کشورها خانمهایی باحجاب کامل درکنار خانمهای دیگری که حجاب ندارند درتمام اجتماعات آزادانه حضور می یابند واحساسی مانند احساسات جریحه دارشده شما ندارند به نظر من تنها دلیل اینگونه برخوردها درکشورماهمانا دیانت سیاست زده وسیاست دیانت زده ماست که باید ازهم جداباشند . باآرزوی موفقیت برای شماخواهر گرامی
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 17:19
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
حرفهاش درسته ولی نه توی وضعیتی که خودشون باعثش شدن، واقعا رو دارن، همپالکی های خودت این تبعیض رو بوجود آوردن، هر وقت یه دختر بی حجاب از نظر شما تونست بیاد مسجد و شما چادری ها چار تا لیچار بارش نکردین و زیر و روش رو یکی نکردین، اونوقت انتظار داشته باش که تا دم در کافه تعقیبت نکنن. حالا خودشون رو زدن به اونور نون به نرخ روز خورا. روحانی که شعارهای انتخاباتیش همون وضعیت رژیم شاه بود (ارزش پول ملی، گذرنامه ایرانی، روابط خارجی محکم...)، اینا هم حالا خواهان حجاب اختیاری شدن!!
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 18:05
harfe_hesab - ادلاید - استرالیا
آفرین. بسیار متن زیبایی بود و من هم به عنوان یک مخالف حجاب اجباری با شما موافقم خانم طباطبایی
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 18:54
jila.purple - وین - اتریش
دیگه خیلی اغراق کرده به نظرم!خوب عزیزم اگه خیلی ناراحتی چادرتو از سرت بنداز!!!همونطور که توی بعضی دانشگاه ها دخترایی که مخالف چادر پوشیدن هستن رو مجبور به پوشیدن یه گونی مشکی می کنن تو هم وقتی می خوای بری کافه چادرتو از سرت بنداز!!آسیاب به نوبت عزیزم!
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 18:55
mi cielo - کاراکاس - ونزوئلا
شما .....ها به اندازه کافی آزادی ندارین؟
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 18:59
آذری باهوش - میانه - ایران
. اگر زن را بیاموزند ناموس زند بی‌پرده بر بام فلک کوس. به مستوری اگر بی‌پرده باشد همان بهتر که خود بی‌پرده باشد. برون آیند و با مردان بجوشند به تهذیب خصال خود بکوشند. چو زن تعلیم دید و دانش آموخت رواق جان به نور بینش افروخت. به هیچ افسون ز عصمت برنگردد به دریا گر بیفتد تر نگردد. چو خور بر عالمی پرتو فشاند ولی خود از تعرض دور ماند.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 19:08
آذری باهوش - میانه - ایران
چو در وی عفت و آزرم بینی تو هم در وی به چشم شرم بینی. تمنای غلط از وی محال است خیال بد در او کردن خیال است. برو ای مرد فکر زندگی کن نه ای خر، ترک این خربندگی کن. برون کن از سر نحست خرافات بجنب از جا، فی التأخیر آفات. گرفتم من که این دنیا بهشت است بهشتی حور در لفافه زشت است. اگر زن نیست عشق اندر میان نیست جهان بی عشق اگر باشد جهان نیست.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 19:08
آذری باهوش - میانه - ایران
به قربانت مگر سیری؟ پیازی؟ که توی بقچه و چادر نمازی؟. تو مرآت جمال ذوالجلالی چرا مانند شلغم در جوالی؟. سر و ته بسته چون در کوچه آیی تو خانم جان نه، بادمجان مایی. بدان خوبی در این چادر کریهی به هر چیزی بجز انسان شبیهی. کجا فرمود پیغمبر به قرآن که باید زن شود غول بیابان. کدامست آن حدیث و آن خبر کو که باید زن کند خود را چو لولو. تو باید زینت از مردان بپوشی نه بر مردان کنی زینت فروشی. چنین کز پای تا سر در حریری زنی آتش به جان، آتش نگیری.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 19:09
آذری باهوش - میانه - ایران
به پا پوتین و در سر چادر فاق نمایی طاقت بی‌طاقتان تاق. بیندازی گل و گلزار بیرون ز کیف و دستکش دل ها کنی خون. شود محشر که خانم رو گرفته تعالی الله از آن رو کو گرفته. پیمبر آنچه فرمودست آن کن نه زینت فاش و نه صورت نهان کن. حجاب دست و صورت خود یقین است که ضد نص قرآن مبین است. به عصمت نیست مربوط این طریقه چه ربطی گوز دارد با شقیقه. مگر نه در دهات و بین ایلات همه روباز باشند این جمیلات. چرا بی عصمتی در کارشان نیست؟ رواج عشوه در بازارشان نیست؟. زنان در شهر‌ها چادر نشینند ولی چادر نشینان غیر اینند
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 19:10
آذری باهوش - میانه - ایران
در اقطار دگر زن یار مرد است در این محنت سرا سربار مرد است. به هر جا زن بود هم پیشه با مرد در اینجا مرد باید جان کند فرد. تو ای با مشک و گل همسنگ و همرنگ نمی‌گردد در این چادر دلت تنگ؟. نه آخر غنچه در سیر تکامل شود از پرده بیرون تا شود گل. تو هم دستی بزن این پرده بردار کمال خود به عالم کن نمودار. تو هم این پرده از رخ دور می‌کن در و دیوار را پر نور میکن. فدای آن سر و آن سینه باز که هم عصمت درو جمعست هم ناز. ایرج میرزا
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 19:11
روستایی ساده دل - تهران - ایران
امیدوارم روزی برسد که طرفداران چادر مثل این خواهرمون به این نتیجه برسند که اعمالی که با شعار یا روسری یا توسری بر علیه زنان و دختران ما انجام دادند، را دوباره بازبینی کنند و ببینند این وسط کی مقصر بوده که به اینیده شده؟ بالاخره هر عکس العملی نتیجه یک عملی بوده است! این جزو قوانین نیوتونی است.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 19:12
sepherdad - سیدنی - استرالیا
خوب روبنده بپوش، از خونه هم بیرون نیا.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 19:53
alavi2000ca - استکهلم - سوئد
مرگ بر جمهوری اسلامی! تو همین که چادر سرت کردی یعنی‌ اسارت رو پذیرفتی پس دیگه من هم آزادی میخواهم دیگه معنی نداره! البته معلومه که این نامه هم به اصطلاح جنگ نرم آخوندهای عقب مانده است که فکر می‌کنن دارن با این نامه‌ها روی افکار عمومی تاثیر میذارن غافل از این که پیام شما باید برای مخاطب جذاب باشد نه اینکه بخواهید یک عقیده عقب افتاده را به شکل نامه‌های اینجوری منتشر کنید. افکار شما قرون وسطایی است و خریداری ندارد پس بجای این نامه‌های مسخره افکارتان را اصلاح کنید و به خواست مردم احترام بگذارید!
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 19:12
کبالت3 - کرج - ایران
یه کم فرق میکنه خانم محترم شما نهایت گله و شکایتت محدود شد به اشخاص از فلان فروشنده و فلان کافه چی و بهمان رهگذر و دوست اما اونطرف با یه نظام و گشت و زندان و تجاوز و شلاق و داغ و درفش و سیخ و سه پایه و انواع محرومیت های حکومتی در گیرن آخه این کجا و آن کجا اگه شما چادر و حجابت رو دوست داری بقیه هم باید بتونن همونقدر دوست نداشته باشن قدری انصاف کبلائی.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 19:28
azadeh11 - آمستردام - هلند
مملکت یواشکی. عشقای یواشکی. تفریح یواشکی. آزادی یواشکی. آدمو یاد آسه برو آسه بیا که گربه شاخت نزنه میندازه.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 20:35
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
بنده به شخصه نظرم همیشه همین بوده و خواهد بود: با رژیم ضد مردمی که با زور و حمایت چند تا کشور از جمله انگلیس و با سوء استفاده از بی ریا بودن و تا حدودی مذهبی و متعصب بودن مردم به قدرت رسیده <<<نباید با زبون خوش حرف زد>>>. متاسفم برای کسانی که هنوز بعد از 35سال سیاست های کثیف و یکجانبه این رژیم را نشناختند و مثلا میگویند آزادی اینست که من حق انتخاب و پوشیدن چادر را داشته باشم!!!! آخه چطور داری اینو میگی وقتی که جد و آباد همین اسلام گراها این تیکه گونی را با زور بر سر مادر ها و مادربزرگ هایتان کردند و مادرهایتان شماها رو از بچگی عادت داده اند به لچک و گونی و رنگ سیاه و یواش صحبت کردن و نماز خواندن و روزه گرفتن و ..................؟!!!!!!. همیشه باید با این رژیم آخوندی دست بالا حرف زد تا به حداقل خواسته و حق طبیعی و انسانی رسید(به مرگ بگیرید تا به تب راضی شن). با این آخوندهای سوء استفاده گر و رژیم دروغ جمهوری اسلامی نباید با ملایمت و منطق حرف زد........ ادامه
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 20:37
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
.......حکایت اون خانمیست که زمان ورشکستگی صندوق های قرض الحسنه آل طه و محمد رسول لا تو اصفهان که وقتی دید با زبان خوش پولش را نمیدهند شروع کرد به درآوردن لباسهایش البته نه کاملا لخت بلکه میخواست درست مانند زمانی که در خانه اش هست لباس بر تن داشته باشد اما زبان زور جواب داد و توانست درست چند دقیقه از دست رئیس همان قرض الحسنه(آل طه) تمام وکمال پولش را دریافت کند و برود. رئیس و دستندرکاران این دو صندوق، آقازاده ها و توله آخوندهایی بودند که با سوء استفاده از اعتماد مردم و دادن سودهای زیاد سرمایه هاشون رو دزدیدند و بعد با کمال پرویی اعلام ورشکستگی کردند.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 20:39
lafcadio - استکهلم - سوئد
من وقتی چادری میبینم اونو یه توهین به خودم می دونم . اون طرز فکزی که شخص چادری داره غلطه حالا می خاد طرفداره هرکی باشه
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 20:54
کیانپور - تهران - ایران
وقتی نظرات رو خواندم احساس شرم کردم. متاسفانه برخی هموطنان ما همه را با یک چوب می زنند وقتی می بینند یک نفر خلاف رویه آنهاست. چه در میان حزب الهی ها و چه در میان افراد مدرن نظرات تند رویانه وجود داره. ظاهر مهم نیست بلکه رفتار و طرز تفکر مهم است.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 20:59
Lolalola - پاریس - فرانسه
تو که این همه تجربه دارى هنوز نفهمیدى باید بذاریش کنار!!!!! عجبه کى میخواى بفهمى؟؟؟؟ از این دخترا یاد بگیر براى آزادیت تلاش کن. همه چى راحت نمیشه.
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 21:20
آرمان شهر من - استهبان - ایران
خوندن کامنتهای خوانندگان آدم رو شگفت زده می کنه! که اینها چطور ادعای روشنفکری و دمکراسی می کنن ولی به اول حقوق یک انسان که انتخاب پوشش هست احترام نمی ذارنن.بتظر من هیچ تفاوتی بین شما و حامیان حجاب اجباری نیست .
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 21:36
farhang irani - لندن - انگلیس
دیدن این نظرات باعث تأسفه،پس ما هنوز تا جایی‌ مدافع آزادی هستیم که مطابق نظرمون باشه!پس فرق شما با کسایی‌ که به زور حجاب سر زنها می‌کنن چیه؟فرق شما با کسایی‌ که زنهای به قول خودشون بد حجاب و مورد قضاوت قرار میدان و تحقیر می‌کنن چیه؟
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 22:10
سرسره - اهواز - ایران
کبلایی بازم مثل همیشه بجا و تیزهوشانه جواب دادی ممنون
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 23:32
ukang - لندن - انگلستان
این مزخرفت رو جمهوری اسلامی هل هل تنظیم میکنه که : آای فکر کردین که محجبه‌ها مشکل ندران ؟؟ آزادی دارن؟؟ نه آزادی ندران ولی‌ این نبود آزادی و ناراحتی‌ این‌ها رو باعث و بانیش دولت نیست شما بد حجابان و از ما بهترون هستین!!
یکشنبه 4 خرداد 1393 - 23:45
Princesse - تهران - پرژن
به همون اندازه که از آخوند متنفرم از چادری جماعت هم متنفرم .
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 00:04
paksan - آمریکا - آمریکا
برای من حجاب درون یک دختر و زن بیشتر از حجاب و گونی سیاهی که به سرشون می کشند ارزش داره . حالا اینا معلوم نیست برای خدا حجاب می پوشند یا برای اینکه مردها حالشون بد نشه ... باید قبول کنیم خاورمیانه بدچشم ترین و فاسدترین مردهای روی زمین رو داره .. ولی جهان داره به سمتی می ره که مردها چشمشون پاک باشه و فیلمها و کارهای فرهنگی طوری هستش که مردها کسر شان شون میشه که وقتی بدن یک زنی رو نگاه میکنند فکر بد یا احساس بدی بکنند و دنیا اینطوری پیشرفت میکنه که مردها و زنها می دونند که زمان سکس رو با کار و زندگی مخلوط نکنند و قانون هم چنان مراقب هست که کسی جرات قانون شکنی نکنه ..
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 00:46
araz 32 - تبیلیسی - گرجستان
farhang irani - لندن - انگلیس::درست میفرمایید هموطن ,,با حجاب از بی حجاب متنفره و بلعکس !!!! یعنی هر دو طرف دنباله عقده گشایی هستن ,نه رفع مشکل . ما ها یاد نگرفتیم به عقاید و تفکرات هم احترام بگذاریم . نه رضا خان تونست با کتک حجاب رو برداره ,نه خمینی تونست به روسری یا تو سری حجاب رو نهادینه . ولی کو گوش شنوا .
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 01:14
sepherdad - سیدنی - استرالیا
ببخشین دوستان این نظر منه بش احترام بذارین: بر پدر هرچی‌ آزادی خواه دروغگو لعنت!!!
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 07:33
Princesse - تهران - پرژن
sepherdad - سیدنی -حرف شما زمانی‌ معنی‌ میده که این جماعت هم به نوع پوشش ما احترام بگذارند. اگه ایران مثل بقیه کشور‌ها آزاد بشه به من ربطی‌ نداره پوشش بقیه! من دوست دارم تاپ شلوارک بپوشم این خانم چادر ، به طبع. از پوشش هم خوشمان نخواهد اومد اما باید احترام بزاریم .در حال حاضر حاضر احترام گذاشتن بی‌ اساس هست .
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 11:54
naslesookhteh - تهران - ایران
تا زمانی که یاد نگیریم به همدیگه فارغ از هر نوع طرز فکر احترام بزاریم وضعمون همینه! با خوندن کامنتها به این نتیجه رسیدم که حالا حالا ها زیر یوغ ج.ا میمونیم. حیف از ما ایرانی ها که به این روز افتادیم! حیف!
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 12:51
asal30 - بندرعباس - ایران
ایکاش ایران هم مثل امارات بود که هم محجبه ها احترام داشتند و هم بی حجاب ها. دختره از طرفی راست میگه. من هم چندسال پیش وقتی رفته بودم کیش و موهام معلوم نمیکردم. یارو مغازه داره موسیقی اش رو می بست و اصلآ جواب سئوالات منو نمیداد!!. با اینکه من چادری نبودم و فقط شال سرم کرده بودم و آرایشی هم نداشتم. اما همین که چندتا زن کاملآ بی حجاب تهرانی که شلوارک تا زیر زانو پوشیده بودن وارد شدن موزیک ش رو روشن کرد و با چه لحنی با اون زن ها رفتار کرد!!!!. بعد که موهام رو معلوم کردم و بیشتر آرایش کردم اینقدر بهم محل میدادند!!!!!!!!!!. واقعآ تو این جامعه به دختران آرایش کرده جلف دماغ عملی آن چنانی بیشتر محل میدن تا دخترانی که ساده میگردن و کمی آرایش میکنند. دیگه چه برسه به یک خانوم چادری که باهاش چطوری رفتار میکنند. این نشانه این هست که مردان جامعه ایرانی چشم شون دنبال زنان آرایش شده بی حجابه که باهاشون لاس بزنند . و بی محلی کردن به دختران ساده پوش . واقعآ باعث تاسفه برام. احترام و آزادی در ایران وجود نداره.
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 12:58
sepherdad - سیدنی - استرالیا
بعضی‌ از دوستان میگن که گفتن عقیده آزاد هست!! من هم با این حرف موافقم! نه تنها گفتن عقیده آزاد هست بلکه عمل به عقیده هم آزاد هست و جز احترام به یک عقیده مگه کار دیگه هم میشه کرد?!، مثلا عده‌ی از افراد فکر می‌کنن که باید سر بعضی‌ افراد رو قطع کرد!، چه عقیده زیبا و به جایی‌!! واقعاً باید احترام گذشت!، بعضی‌ از افرادی مثل همین خانوم با پول دزدی این مردم فقیر زندگی می‌کنن, خوب چه اشکال داره عقیده این افراد این هست که بایددزدید و چابید و خورد!! احترام بذارین به اینها!!،‌ای افرادی که توی خیابون می‌خوابین،‌ای افرادی که گرسنه اید،‌‌ ای افرادی که بچهاتون به خاطر بی‌ داروی توی تخت بیمارستان‌ها مردن, به این دزدان عزیز احترام بذارید، اینها عقیدشون اینجورری! بخصوص افرادی که به خاطر بنزین آلوده سرطان گرفتید! احترام فراموش نشه!!!
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 13:21
sepherdad - سیدنی - استرالیا
پرینس - تهران - پرژن. متوجه منظور من نشدی(به خاطر اینکه کامنت اول من درج نشد), منظورم همین خانوم بود که دنباله آزادی دورغین هستن!!، از طرفی میخوان چادر بپوشن که مردم از اون‌ها به عنوان زن خوب یاد کنن مثل زمان شاه که چادر سر میکردن میرفتن محلی دیگه کثافت کاری میکردن بد همه میگفتن دختر فلانی‌ چه دختر خوبی‌ هست!!، حالا مردم آگاه شدن دست اینها رو شده این که ایشون ناراحت هست. ایشون با چادورش شغل دولتی گرفته با همکار مردشم همه جور کثافت کاری میکنه بد خیال داره مردم بشون احترام بذارن!!
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 13:17
marineboy - لس انجلس - امریکا
اگر راست می‌گویی و به حجاب باور داری پس چادر سیاه زشت را که نماد این حکومت جاهل است از سرت در بیار و مثل زنهائی اندونزی و مالزی و عرب‌های اردن و مصر لباس رنگی‌ با روسری بپوش. آنوقت از آزادی حرف بزن.
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 16:37
آرمان شهر من - استهبان - ایران
sepherdad - سیدنی - استرالیا! (((( ایشون با چادورش شغل دولتی گرفته با همکار مردشم همه جور کثافت کاری میکنه بد خیال داره مردم بشون احترام بذارن!! )))) فکر نمی کنم معنای خجالت رو بفهمی ولی در بیمار بودنت شکی ندارم.
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 16:33
farhang irani - لندن - انگلیس
sepherdad:ادبیات شما من و یاد روز اول دانشگاه انداخت.روزی که فقط واسه یه مانتو تحقیر شدم و قضاوت شدم.که آدمایی مثل شماها میان دانشگاه خوش بگذرونن و شمار و چه به درس و دانشگاه!فارغ از این که من تو تمام دوران مدرسه شاگرد اول مدرسه بودم!شما هم فقط به خاطره پوشش ایشون دارید تحقیرشون می‌کنید.چطور می‌تونید دقیقا همان کاری رو بکنید که خودمون تلخیش و چشیدیم!
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 17:00
sepherdad - سیدنی - استرالیا
آرمان شهر من - استهبان - ایران. معلومه توی ادارت ایران کار نکردی!! اما من توی وزارت خونه‌های ایران‌ها هم خاطرات خوبی‌ از این چادری‌ها دارم!
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 17:22
sepherdad - سیدنی - استرالیا
فرهنگ ایرانی‌ - لندن - انگلیس. تو هم یکی‌ مثل این هستی‌ دیگه، انتظاری ازت نمیره! بی‌ سوادی هستی‌ که مدرک دانشگاهی‌ حمل میکنی‌!، تو اگر قدرت تفکر داشتی‌ میفهمدی که به خاطر پوشش نیست که مردم ما از شما متنفرن, مردم از دورویی, از دزدی‌های شما به تنگ اومدن!، شما نه مسلمان هستین نه انسان، اگر یک ذره انسانیت داشتین به مردم خودتون بنزین سرطان زا نمیدادید!!، خانوم شاگرد اول میدونی‌ C6HC6 چیه?!! که در بنزین تهران ۹۸% هست! اگر نمیدونی‌ برو بخون.
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 17:46
Princesse - تهران - پرژن
sepherdad - سیدنی - داماد جون باهات اساسی‌ موافقممم. برای حرفای منطقی ت پول بله برون رو کسر کردم :))
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 17:55
motalleb - یوتبوری - سوئد
هر گونه آزادی در هر کجای روی زمین حق همه انسانها بطور یکسان با شرط احترام و رعایت آزادی دیگران میباشد. اما افرادی که به نام آزادی یا هر دلیل دیگری حجاب را انتخاب میکنند .چگونه می توان پذیرفت که آنها طالب آزادی هستند. حجاب سمبل محدودیت است و مخالف آزادی .
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 19:23
آرمان شهر من - استهبان - ایران
sepherdad - سیدنی - استرالیا!(اما من توی وزارت خونه‌های ایران‌ها هم خاطرات خوبی‌ از این چادری‌ها دارم!!!!) اگر اون همکار چادریت فساد اخلاقی داشته تو هم تو این فساد و بقول خودت کثافتکاری هم پای اون میومدی دیگه ! حالا غیر از یک چادر فرق دیگه بین تو و اون خانم هست؟؟؟ هر دو فاسد....اگر اون خانوم رو بخاطر چادرش استخدام کرده بودن تو رو هم حتما بخاطر ریشت استخدام کرده بودن دیگه؟چون وقتی ملاک استخدام در وزارت خانه که تو شاغل اون بودی واسه زنها چادره مسلما واسه مردها هم ریشه ...
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 21:40
farhang irani - لندن - انگلیس
sepherdad:شما از روی ۳خط نوشته فهمیدید که من بی‌ سواد و دزد‌ و درو هستم و بنزین آلوده تولید می‌کنم!؟ شما حتی نوشته من و درست نخوندید و قضاوتم کردید!این که من واسه پوشیدن یه مانتو کوتاه تواین دانشگاه مورد قضاوت قرار گرفتم معنیش اینه که من دزد‌ و بی‌ سوادم ،این همان آزادی که شما دنبالشید؟از اونجایی که من بی‌ سواد یاد گرفتم بدون احترام متقابل نمی‌شه به نتیجه رسید،ترجیح میدم این بحث و تموم کنم،موفق باشید و انقدر راحت آدمار و قضاوت نکنید
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 21:46
Behdin - آمستردام - هلند
موبدان زرتشتی اما در زمان سلطنت ساسانیان این دین کهن را به خدمت حکومت کردن از توده‌ مردم دور ساختند به نظر مصلحینی چون مزدک هم گوش نسپردند، نتیجه آن شد که به هنگام طوفان از صحرا به پا خواسته چون پره کاهی هم خودشان به با‌د فنا رفتند هم مردم و هم کشور.
‌سه شنبه 6 خرداد 1393 - 00:45
sepherdad - سیدنی - استرالیا
آرمان شهر من - استهبان - ایران. فرق من با شما و اون خانوم اینه که من شهامت دارم که بیام اینجا (یا هرجا) حقیقت رو بگم اما شما از اگاه شدن مردم می‌ترسید، من نه از شما میترسم نه از اون مردم بزدل،توی وزارت خونه یه ضرب اللمثل بود که میگفتن خانوم‌های چادری جز عوامل دولتی هستن( اموال عمومی) :)) توی ایران که میایم ریشم رو میزم اما اینجا ریش دارم!
‌سه شنبه 6 خرداد 1393 - 06:51
sepherdad - سیدنی - استرالیا
Princesse - تهران - پرژن. آخه من اینهارو میشناسم، دیگه توی دنیا کسی‌ هست که اینهارو نشناسه، خیلی پرور هستن اما دیگه دستشون رو شده.
‌سه شنبه 6 خرداد 1393 - 06:54
sepherdad - سیدنی - استرالیا
فرهنگ ایرانی‌ - لندن - انگلیس. برو فعلا با پولهای بابا جون یه گشتی توی لندن بزن این پوندهای دزدی رو خرج کن بد بیا از گذران بودن دنیا و اهمیت آخرت برای ما اینجا کامنت بذار :))) آره عزیز جان از یه کلمه ترو شناختم! تو اگر آزادی خواه بودی برای دفاع از چادر این خانم از سوراخ موشت نمی اومدی بیرون، زمانی‌ که ملت ما میمیرن شما خفه خون میگرین! اما زمانی که پای چادر یه زن هرزه‌ به میان میاید به خودت زحمت دادی بیایی اینجا مارو ارشاد کنی‌!!! و درس آزادی و احترام به ما یاد بدی!! برو عزیز! اینجا حنات رنگی‌ نداره برو همون جا که مردم دروغ تو باور کنن!! P.S در دانشگاه مورد قضاوت قرار نگرفتی اونها هم شمارو شناختن! هیچکس از آدم دورو خوشش نمیاد.
‌سه شنبه 6 خرداد 1393 - 06:39
آرمان شهر من - استهبان - ایران
sepherdad - سیدنی - استرالیا! حتما خودتو به یه روان پزشک نشون بده ! شک نکن که یه بیمار جنسی و روانی هستی.
‌سه شنبه 6 خرداد 1393 - 17:03
sepherdad - سیدنی - استرالیا
آرمان شهر من - استهبان - ایران. بازم به قول دوست فرهنگیمون (farhang irani - مامور ارشاد) قضاوت عجولانه کردی، فرهنگ یک سازمان یا محیط کار رو من نمیسازم!! اونجا به خانمهای که اونجا کار میکردن (همه هم چادری بودن) میگفتن اموال دولتی!!، مثل ماشینهای که دولتی بودن همه ازشون استفاده میکردن، این به من چه ربطی داره که برم پیش روان پزشک!?، برم به روان پزشک بگم توی یه کشور عقب افتاده یک ملت فقیر هستن که زنهأشون برای لقمه ای‌ نون گونی سر می‌کنن می‌رن کار می‌کنن که همه ازشون سوستفاده کنن!! نمیگه به تو چه؟ توی تموم ادارت دولتی در کشورهای دنیا همینه، حالا تو بازم بچسبونش به من!
‌سه شنبه 6 خرداد 1393 - 20:18
hezbollah90 - رشت - ایران
حجاب اجباری و بی حجابی اجباری ، دو روی یک سکه هستن ، طرفداران تندروی هر دو طرز فکر مثل هم هستن ، به نظرات دوستانیکه مخالف حجاب هستن توجه کنید ، چه فرقی دارن با ماموران افراطی گشت ارشاد؟؟!
‌پنجشنبه 8 خرداد 1393 - 15:00
hezbollah90 - رشت - ایران
طرف میگه از چادر و چادری متنفرم!!؟!! عزیزم احتمالا لباس مادربزرگت چادر بوده ، لباس اجدادت چادر بوده ، تو از چادر متنفری؟؟!! هیچ میدونستی چادر لباس ایرانی ها پیش از اسلام بوده؟!! تویی که از چادر متنفری از ایران متنفری ، از زن ایرانی متنفری!! فحش و تاسزا و تنفر جایی در فرهنگ ایران و ایرانی نداشه و نداره ، تو که ادعای ایرانی بودن میکنی .. فقط متاسفم برای امثال تو ، همین!!
‌پنجشنبه 8 خرداد 1393 - 15:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.