سعید حجاریان: شاه قابل اصلاح بود
+109
رأی دهید
-12

سعید حجاریان، از بنیانگذاران وزارت اطلاعات ایران و از نظریهپردازان جناح اصلاحطلب، در ۳۵امین سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ نه تنها گفته که «شاه قابل اصلاح بود»، بلکه «فساد گسترده» در زمان محمدرضا شاه پهلوی را رد کرده است.
«فساد گسترده» و «غیر قابل اصلاح بودن شاه»، از مهمترین دلایل آیتالله روحالله خمینی و دیگر انقلابیون، تا کنون، در دفاع از انقلاب ۱۳۵۷ بوده است.
اما آقای حجاریان در مصاحبه با روزنامه شرق که روز دوشنبه ۲۱ بهمن منتشر شده است، محمدرضا شاه پهلوی را به «بیماری» تشبیه کرده که «از دست طبیب فرار میکند، دکتر او را دنبال میکند و میگوید تو مریضی، اما خود مریض، انکار میکند و میگوید من مریض نیستم. کار به جایی میرسد که دکتر را زندانی میکند.»
او با بیان این مثال تاکید کرده که «شاه قابل اصلاح بود اما خودش نخواست.»
سعید حجاریان در عین حال انقلاب ۱۳۵۷ را به سه بخش «ماقبل»، «مابعد» و «ماجرا» تقسیم کرده و تاکید کرده که «میتوان از ماجرا کاملا دفاع کرد و باید دفاع کرد.»
این نظریهپرداز جناح اصلاحطلب بدون نام بردن از فرد خاصی، با بیان اینکه «برخی از شخصیتهایی که امروز جزو جناح راست سیاسی کشور هستند، برخی افراد که نمیفهمند انقلاب چه بوده است یا جوانانی که از ماجرا بیخبر هستند، حاضر به دفاع از ماجرا نیستند»، انقلاب ۱۳۵۷ را «یک انقلاب شاد» و «یک حرکت انسانی و خیلی متمدنانه و مردمی» توصیف کرده است.
سعید حجاریان از بنیانگذاران وزارت اطلاعات و از چهرههای امنیتی جمهوری اسلامی در سالهای نخست روی کار آمدن آن تا انتهای دهه ۶۰ بود. او از جمله چهرههای مطرحی است که پس از درگذشت آیتالله خمینی به کار فکری و مطالعاتی روی آورد و در دوم خرداد ۱۳۷۶، از حامیان اصلی سیدمحمد خاتمی، رییس جمهوری اصلاحطلب ایران بود.
آقای حجاریان که در انتخابات اولین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، به نمایندگی تهران انتخاب شده بود، در زمستان سال ۱۳۷۸ در مقابل این شورا ترور شد و اگرچه زنده ماند اما دچار عوارض و معلولیتهایی شد که تا کنون باقی مانده است.
دلایل سقوط شاه
سعید حجاریان در بخش دیگری از گفتوگو با روزنامه شرق، وجود «فساد گسترده» در دوران شاه را رد کرده و گفته که فساد در آن هنگام «محدود بود به یکسری طبقات خاص، بهخصوص ارتش.»
او «یک مشکل اصلی» محمدرضا شاه پهلوی را در این دانسته که او «پایگاه اجتماعی نداشت» اما افزوده است: «مشکل اصلی این بود که از جنبش مشروطه به خوبی محافظت نشده بود و از زمان رضاشاه، مشروطه تعطیل شد. محمدرضا پهلوی هم زمانی که توانست قدرت خود را دیکته کند، با اقدامات امنیتی خود، باقیمانده جنبش و نیروهای مشروطه را از بین برد. اینطور بود که روشنفکران از اطراف شاه، کناره گرفتند.»
آقای حجاریان «اصلاحات ارضی» را هم یکی دیگر از عوامل موثر در انقلاب دانسته و گفته که این اصلاحات، «بخش اعظمی از روستاییان را از روستاها جدا کرد و به شهرها آورد و دقیقا این موضوع در انقلاب موثر بود. چون در شهر صنعت به آن اندازه قوی نبود که آنها را جذب کند و این موضوع مشکل ایجاد کرد.
این نظریه پرداز جناح اصلاحطلب در پاسخ به این پرسش که «چرا در عمل اصلاح رژیم شاه اتفاق نیفتاد؟»، گفته است: «اصلاحاتی که شاه در اواخر حکومت خود در پیش گرفت خیلی دیر و خیلی کم بود. خیلی دیر شروع کرد و خیلی هم کم اصلاحات انجام داد، بههمین دلیل در آن زمان کم، آن مقدار از اصلاحات اثر نداشت. در آن زمان دیگر موج انقلاب بلند شده بود.»
mazany - مازندران - ایران
مشکل شاه این بود که سی سال از ملتش پیش بود. با فتنه 57 ایران 100 سال ب عقب افتاد. از جنگ ایران عراق ...بگو
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 15:15
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
خفه مردک حروم لقمه که سرنوشت ایران و ایرانی رو به بازی گرفتید . یک زمان شاه بد بوده حالا آدم قابل قبولی شده و فردا ازش قدیس میسازید تا به منافع خودتون برسید . لعنت پرودگار بر شماها که ما رو به این روز انداختید .
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 15:10
دوستدار - استهکلم - سوئد
این ذلیل شده سعید حجاریان که به دستور رهبرانش به این حال و روز افتاده نظری درست ولی کم داده است که گفته شاه ایران قابل اصلاح بود. شاه چون از طرف خدا برگزیده نشده بود و جانشین امام زمان دروغین نبود و هم روحی دروغین در خلوت نداشت میشود اصلاحش کرد. اما چون خامنه ای روحی دروغین در خلوت دارد و جانشین مهدی دروغین است و از طرف خدا دستور می گیرد, به هیچ عنوان قابل اصلاح نبوده و نیست. ان مردمانی که درسال 1357 فریب اخوند جماعت را خوردن و بر علیه شاه قیام کردن و اخوندها را حاکم بر کشور کردن دچار بزرگترین خیانت بر خود و بر دیگر ملت ایران شدند.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 15:21
بت شکن - مونترال - کانادا
الان است که جوجه شاه الهیها به همراه نوادگان شعبان بی مخها انتحاری و جاوید شاه گویان هجوم میاورند که وا مصیبت ها، خلایق آنچه لایق، مردم نفهم (منظور آن ۹۵% است)، روشنفکر بی شعور چپی، راستی، بالایی، پائینی خوشی زده بود به دلشان سال ۵۷ گوساله وار رمّ کردند توی خیابان ها، چه بودیم، چه شدیم، چی دادیم چی گرفتیم، همه گاو بودند و گوسفند فقط ما شاه الهیهای متمدن میفهمیدیم که دارد چه میشود......!!!اما یکی نیست که بگوید مگر کل جمعیت روشنفکران و چپیها و راستی ها، ملی مذهبی ها،نا خلقها و و و چند نفر بودند که همه کاسه کوزهها را سر آنها میشکنند، کّل این افراد ۱۰۰ هزار نفر نبودند که در مقابل ۳۵ میلیون به شمار نمیآیند. طرفه آنکه شاه آنقدر مغرور و متکبر و خود خواه و یبوست داشت که حتی نزدیکترین دوستان خارجی اش از وی پشت کردند!!!
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 15:31
spelesh kon - شفیلد - انگیس
بعد از مرگ سهراب..................!!!
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 15:31
بت شکن - مونترال - کانادا
2-البته پر واضح است که فرمایشات حکیمانه این فاضلان خردمند در دل ۹۵% مردم یک کشور ره به جائی نبرد و شدیم آنچه نباید میشدیم!! حقیقتاً ما نسل قبل از انقلاب کور بودیم و کر چرا که پیشرفتها را نمیدیدیم. از کرانههای خزر تا خلیج همیشگی فارس فضای دل انگیز مینی ژوپ و بی کینی چشمها را نوازش، و در شهرها نیز کابارهها و دنسینگ ها و عرق خوری هایی که از دل فرهنگ و تمدن تبدیل به کافه شده بودند و صد البته که شعبههای صنعت شهرنو سازی تهران تا کلان شهرهایی همچون اهواز و آبادان و شیراز میرفت تا گامی دیگر جهت تمدن بزرگ برداشته ومعضل بی کاری را در تمامی ایالتهای ایران عزیز ریشه کن کند....!!و باز هم صد البته که در موازات این پیشرفتهای بزرگ، صنعت هتل سازی ۷ ستاره اوین و قزل حصار و عادل آباد شیراز و و و.. از برای ترویج فرهنگ متمدن پادشاهی بود که با پیشرفتهترین تجهیزات ایتالیائی و امریکائی و آلمانی از جوانان دانشجو و اساتید و شاعران و نویسندگان و حتی خوانندگان گمراهی همچون داریوش و فرهاد پذیرایی میکرد....،ادامه
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 15:36
بت شکن - مونترال - کانادا
3-..و بیشتر از این جهت اشاعه فرهنگ متمدن پادشاهی و ترویج زبان پارسی، برخی از مثلا نویسندههای دهاتی که قصههای بچگانه جلف مینوشتند و زبان فارسی هم حالیشون نبود را در رود بزرگ ارس غسل تمعید میدادند تا بماند از تمدن نام و نشانی!!. و باز هم صد البته گذرنامهای بغایت معتبر برای شهروندان شاه دوست اروپا رو و بعضا دانشجویان کنکور ردی!! ولی هنوز هم نمیفهمیم که چرا ۸۰% مردم از داشتن چنین گذرنامه معتبری مفت و رایگان امتناع ورزیده و یا اگر هم میگرفتند فقط برای سفرهای زیارتی بود...ادامه.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 15:40
بت شکن - مونترال - کانادا
و به حمد الله ثمره این همه پیشرفت متمدنانه را در جمله به یاد ماندنی شیخ که فرمودند ..به آنچه که دارید قانع نباشید ..... را دیدیم که پس از انقلاب چگونه به بار نشست تا میراثی از تمدن بزرگ بر تارک تاریخ ایران پادشاهی و ایران اسلامی برجسته بماند و در جهت ترویج فرهنگ اسلام عزیز همه آن دستاوردها و صنایع قبل از انقلاب گسترش نمود به طوری که شهرنو های سیار به کشورهای امارات صادر شد، هتلهای ۷ ستاره خصوصی و عمومی با ظرفیت های یبیشتری همچون رجایی شهر و کهریزک و و و گسترش پیدا نمود..!!!!!
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 15:43
فارسان - مرکزی - ایران
22بهمن نتیجه حرکت یک مشت مذ هبیون آدم خوار و گروهکهای احمق(مجاهدین خ...ر و فداییان خ...ر )و عدهای روشنفکران شوت و متوهم (ملی منقلی ها و نهضت آزادی ها و ملاک های جبهه ملی)و چپی ها و تودهای های بی وطن و مردم همیشه صحنه دارکه به دنبال ماتحت یک آخوند تخم هندی گمنام و عصبانی به نام خمینی راه افتادن که بدون آنکه خودش بفهمد و شاید هم فهمیده!؟عامل منافع انگلیس و امریکا در منطقه شده! و این معجزه در 22 بهمن 1357 اتفاق افتاد و نکبت و تعفن این معجزه ما تحت امام 35 سال این کشور را دچار کرد . ای انقلابیون شما اکنون سن تان بالا رفته و عده ای تون مرده و عده ای پاتون لب گوره پیش از مردن از این فرصت بهره ببرید و دست به یک اقدام انقلابی دیگر بزنید و در پیشگاه ایران و ایرانی اظهار ندامت و در خواست بخشش کنید پیش از اینکه این ننگ ابدی برای همیشه به پایتان نوشته و ثبت شود.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 16:00
caroline - تهران - ایران
کثافت! تو و امثال تو کشور رو به اینجا رسوندن... موقع اعدامهاى اول انقلاب که داشتى بشکن میزدى. مفلوک
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 16:12
senator x - تهران - ایران
1=شاه برای ماندن شانسی نداشت, ببخاطر اینکه ملت(انقلاب) کرده.سرمایداران جهانی دستور عزل شاه را صادر و انگلیس و آمریکا اجرا کرد.درسال 54شاه دریک مصاحبه تلویزونی گفت, (درسال1360 قرار داد15ساله ما با کنسرسیوم نفت بپایان میرسد و در آنزمان این ما هستیم که شرایط ایجاد میکنیم نه چشم آبی ها)متاسفانه در هچیک ازنوشته تحلیلگران باین نکته اشاره نمیشود, در حالیکه همین گفته (آنتن)ابر قدرتهارا تکان داد و نقشه برکناری شاه را ریختند.ملت در سال57فقط حالت عروسکهای خیمه شب بازی را داشت و در اخراج شاه و تغیر رژیم نقش موثری نداشت.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 16:30
senator x - تهران - ایران
2=چرا حالا که گرانی و نابسامانی در کل مملکت و فحشا تا زیر گلوی ملت را فراگرفته, حرکتی دیده نمیشود؟چون این رژیم تماما مورد قبول زمامداران غرب است و هرچند یکبار برای(رد) گم کردن,یک خیمه شب بازی راه میاندازند بطور کل دعوا سر لحاف ملاست(نــــــــــفــــــــت).
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 16:36
Anarchist - دبلين - ايرلند
اصلاحات عرضی شاه اتفاقا جان میلیونها روستائی ایرانی را از دست خوانین و اربابان و ملّاک زمین خوار و ستمگر که با کوچکترین بهانهای افراد زیر دست خود را به فلک میبستند نجات داد. نظام ارباب و رعیتی را بر انداخت.کسانی که به مال و ناموس زیردستان و کارگران زمینها یشان تعدی میکردند.تاریخ معاصر را بخوانید..! اگر چه این حرکت در کنار سپاه دانش و سپاه ترویج کشاورزی نهایتا به کوچیدن روستاییان به شهرهای بزرگ و بخصوص تهران و منطقه جنوب شهر تهران انجامید.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 17:01
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
بت شکن - مونترال - کانادا- نگاه شما نگاهِ دیگرِ گروههای سیاسی است منجمله رهبر تمام سیاسیون زمان پادشاه فقید خمینی ! انگار فقط این بعد را میدیدید و از اصل ماجرا غافل , نه آینده نگری میکردید و نه قضایای پشت پرده را میفهمیدید یا نمیخواستید بفهمید، تب همه تان را گرفته بود و در فکر انجام آرمانهای ایسمهای مختلف یا تئوریسین هایی چون نواب صفوی تروریست ، یا مزدوران روس و مزدوران انگلیس یا امریکا یا لبنان و فلسطین، تنها کسی که واقعا به ایران و فردای ایران میاندیشید شاه ایران بود و بس البته علاوه بر اطرافیان وطن پرست و با اصالتِ او، کلاه خود را قاضی کنید ببینید از این گرههای سیاسی یک گروه به ایران میاندیشید ! این آدم خور ان که به فکر این مدل اسلام نفرت انگیز و دوزخی و دیگران هم که عنوان شد ! شاه فقید با تمام توان در حالِ گذرِ جامعه از این مرحله بحرانی و هیجاناتِ جامعه بود تا به تعدیل موردِ نظر خود برسد، اما هم زمان بهترین متخصصان و شرایط را بوجود میآورد به گونه ائی که ما هنوز هر بهره ای مانده و میبریم از دوران همان پادشاه عاشق وطن و مردمش است، ...
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 17:32
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...نه گذاشتید و نه گذاشتند او کار خود را به ثمر برساند، بر فرض همه جا شهر نو بود، بهتر از این بود که الان در اکثر خانوادهها شهر نو بر پاست، عرق میخوردند حقِ عربده کشی نداشتند نه مانند اکنون که از نوزاد و زن و مرد شیره ائی و اهلِ شیشه و غیره هستند، مینی ژوپ میپوشیدند ، سگشان شرف داشت به یک نوحه خوان که به روی مردم هفت تیر میکشد و مردمی که جامه بلند عزت، صداقت و شرفشان از مینی ژوپ رد شده و به بیکینی رسیده, هر جامعه تا زمانِ گذارِ خود را تجربه نکند همواره در جهالت یا حرص و طمع و شهوت دست و پا میزند و تمامِ افراد را مسموم میکند، خدمات شاهِ فقید را اگر صد سالِ دیگر هم از خدا عمر بگیرید نخواهید فهمید، همینگونه ضرر و زیانی که از این حکومت به ایران و ایرانی رسید، مگر در کشورِ ما چه پایه محکم و اصولی ریخته شده بود که انتظار دارید پادشاه بیش از این معجزه میکرد، از حکومت رضا شاه کبیر ایرانی که میراثِ قاجار مانده بود و شرم آور بود سازندگی شروع شد، کدام کشورِ دیگر اینقدر خائن به ملت و کشور خود دارد و گرگهای گرسنه خارجی ! ...
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 17:32
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...کمی به حقایق توجه کنید ، تاریخ که در اختیارمان برای روشنگری هست، حال ببینید دستاورد ۵۰ ساله این پدر و پسر را این حکومتِ کثیف به کجا رساند، باز هم به اشتباهاتِ خود ادامه میدهید ، هر عملی را عکس العملی ست تا افکار این است لیاقتمان هم در همین حد است کشورمان حراج و در غصبِ آخوند بیسواد فسیل بیفتد و هنوز خدماتِ شاه فقید را از این زوایا بررسی کنیم.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 17:33
hassan5 - تهران - ایران
بنظرم بخشی از گفته های اقا سعید درست است.ولی کامنت ها را که خواندم نقطه نظرات زیادی مطرح شده ولی یک نکته نادیده گرفته شده است..احتمالا منظور سعید اینستکه نظام شاهی بعلت ریشه در مشروطیت احتمالا اصلاح پذیر بود ولی نظام اسلامی بعلت ریشه در ایدئولوژی اسلامی اصلاح پذیر نیست.ضمنا کل اختلاس سپهبد طوفانیان بنظرم پانصد هزار دلار بود که در مقایسه بادزدی های فعلی افتابه دزدی است
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 17:56
dara20 - تهران - ايران
مردک فاشیست کثافت. شماها را باید روزی ۱۰۰۰ بار بدار آویخت
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 18:22
mammal - لندن - انگلیس
معلومه که ترس به همشون افتاده که این رژیم داره سقوط میکنه و دارن برای آینده بقایشان شروع به سازش میکنند، یکی بعد از دیگری داره میگه اشتباه بود این فتنهٔ ۵۷ اسلامی، رفسنجانی که چند ماه پیش گفت که من در آن زمان با زنم راحت کل اروپا را گشتیم و کلی هم بهمان احترام میذاشتند و .... تازه فهمیدند که کشور داری چقدر سخته و آنهایی که توانستند آدمهای این کار بودند. ولی کسی اینها را نمیبخشه
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 18:23
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
آه نه بابا!! لابد تو هم میبایست اصلاحش میکر دى!! اخه چرا از شکم حرف میزنى مردک ؟؟؟بر عکس ما مردم هستیم که مى بایست اصلاح مى شدیم وبا نادانى و جهل و ساده اندیشى گول نمى خوردیم و خر یه اخوند هندى زاده نمى شدیم!! شاه همه تلاشش رو براى با سواد کردن جامعه انجام مى داد چه با فرستادن سپاهى دانش به دهات و نقاط دور افتاده چه با فرستادن افراد لایق به خارج از کشور براى تحصیلات عالیه ولى أکثریت ملت ماغرق در خرافات مذهبى بود و نتیجه این شد که مى بینید!! شاه احتیاج به اصلاح نداشت ، بر عکس ما لایق داشتن همچین شاه وطن پرست و مردم دوست نبودیم
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 18:49
windy1234 - لندن - انگلستان
روح آریا مهر شادو مرگ بر دشمنان ایران و ایرانی میهن پرست ومرگ بر خاینان به اصطلاح روشن فکر وطن فروش وعقده ای ومزدوران نظام در داخل و خارج از کشور
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 18:55
windy1234 - لندن - انگلستان
بت شکن_کانادا: الان تو کانادا چشماتو از حدقه دراوردی زن مینی ژوب پوش نمیبینی ،تو و امثال تو جانی های کور وعقده ای هستید که با اون ذهن بیمارتون دم از روشن فکری میزنید
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 18:59
فارسان - مرکزی - ایران
می بینم که انگار آب و ریختی تو لونه عقرب یکی یکی صدای متوهمین و انقلابی های سابق داره در می یاد ! خوب یک عمر و صرف حماقت کردید و شهامت پذیرفتن اشتباه رو ندارید باید هم خودتونو پاره کنید .
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 19:01
farokhzad - کنت - انگلستان
میبینید اینها حتا شرافت ندارند بگویند از ملت معذرت میخواهیم جالب اینجاست بعضیها فکر میکنند اینها شجاع هستند شرم آور هستش
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 19:16
nassau - مالاگا - اسپانیا
ولش کنید این مردک را، تریاک زیاد کشیده هزین میگه
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 19:42
danial nabi - استكهلم - سوئد
شاهی که به چرچیل سلام نظامی میکرد و پا میکوبید و چرچیل فقط دست دراز میکرد را نمیشد اصلاح کرد، کسی که ۳۰۰میلیارد دلار به آمریکا به عنوان دوستی دیرنه داد و از بازگشت این پول بی خبر باشد، کسی که پول غرق شدن ونیز را بدون هیچ برگشت پول پرداخت کرد، و شهرهای خودمان در بدبختی به سر میبرد، و خیلی چیزهای دیگر، قابل اصلاح نبود، او شاه ما نبود نوکر اجنبی بود.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 19:46
کبالت3 - کرج - ایران
بله قابل اصلاح بود اما کدوم موشی میخواست یا میتونست این زنگوله رو گردن گربه بندازه کسی نمیداند کبلائی.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 20:11
علی چپ دس - رشت - ایران
خلایق هر چه لایق
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 20:14
parvaz 1 - پلیموس - انگلیس
mazany_هموطن عزیز ، اون کسی که ۳۰ سال از مردمش جلوتر بود بختیار بود نه شاه . فقط جهت اطلاع گفتم ،امیدوارم ناراحت نشی
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 20:40
بت شکن - مونترال - کانادا
caroline - تهران - ایران--تو و شماهای بیچاره مفلوک فقط به خاطر این که الان در ایران کاباره و رقاص خانه و کثافت خانه شهر نو نیست ناراضی هستید، اگر ۹۵% مردم به خیابانها ریختند نشان از بدبختی و فلاکت و استبداد و خفقان بود که مردم نمیتوانستند تبادل نظر کنند. شما همین الان هم که چیز هایی شنیدید فقط از قبل همین مسک ماسک هایی مثل کامپیوتر و اینترنت و ماهواره و موبایل است که خود را علامه دهر میدانید اگر شما در سال ۵۷ که هیچ وسیله ارتباطی نبود و شیوه مطالعه یک کتاب به صورتی بود که میبایست آن را برگ برگ میکندند و به همدیگر میدادند آنوقت تو و امثال تو ....!!!
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 20:48
بت شکن - مونترال - کانادا
shirzan e irani - استکهلم - سوئد--با بعضی از نظرات شما موافقم، مخصوصا این جمله که گفتید،( هر جامعه تا زمانِ گذارِ خود را تجربه نکند همواره در جهالت یا حرص و طمع و شهوت دست و پا میزند و تمامِ افراد را مسموم میکند، ) مردم ایران برای درک واقعی دین و مذهب باید این مسیر را طی میکردند ولی چقدر خوب بود که با یک انقلاب فرهنگی و سفید به این نقطه نظر میرسیدند تا از طریق انتقام و آدم کشی، وقتی تخم جهل و خرافات در یک کشور پاشیده شود و مردم را در نادانی مطلق قرار دهند نتیجه بهتر از این نمیدهد!!
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 21:01
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
جه اصلاح طلب و جه رادیکالها و اصرل کرایان این نظام سرابا از یک لجن زار سرجشمه کرفته اند
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 21:21
بت شکن - مونترال - کانادا
caroline - تهران - ایران-من تا به امروز یکی از مخالفین و منتقدین اعدامهای اوایل انقلاب بودم، ولی وقتی کامنت افراد بی سواد و بی فرهنگی مثل تو را میخوانم میگویم صد رحمت به خلخالی!!!
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 21:06
hezbollah90 - رشت - ایران
شاه پایگاه اجتماعی نداشت ، که اگر داشت هیچوقت انقلاب نمیشد و 98% مردم به سقوط این آدم رای نمیدادن ، هیچکس نمیتونه بگه در زمان انقلاب حداقل 20% از جامعه با شاه بودن و یا تمایلی به این آدم داشتن!! واقعیت رو باید پذیرفت ، شاه دیکتاتور خودپسند و مغرور بود ، خیانت کرد به مملکت و نتیجه اش رو 22 بهمن 57 دید!! زنده باد ایران اسلامی
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 21:26
caroline - تهران - ایران
بت شکن - مونترال - کانادا. تو هم یگى از امثال و همجنس اونی! اونجا نشستى و دارى حرف مفت میزنى! اگه تشریف یه ماه بیاى اینجا مبینى تو این جا چه خبره وقتى تو گرماى تابستون ٣٥ درجه تو خیابون یه فاطى کماندو میاد جلوت و هرچى از دهنش در میاد میگه و بهت توهین مکنه! بخاطر چند تا تار مو! یا کفش بدونه جوراب... وقتى برادرت رو از پنجره دانشگاه پرت مکنن پایین و حق شکایت کردن رو ندارى.. اینها بخاطر کاباره و رقاص خانه و کثافت خانه در شهر نو نیست بخاطر اینه که حق رأى و انتخاب ندارى پس یکم عقل فندقیت را بکار بنداز ..
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 22:26
caroline - تهران - ایران
بت شکن - مونترال - کانادا. تو که داخل ایران نیستى پس لازم نیست که نظر بدى! این ملعون و امثال اون باعث بدبختى ماشدن! اگه تو اینا و کاراشون دفاع میکنى چرا تو همینجا نموندى!
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 22:35
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
Parvaz1-انگلیس// مشکل ما ایرانیا اینه که دنبال اون میریم که فقط حرفاى قشنگ و دم از دموکراسى مى زنه نه اون که عملکردش قشنگه!! اقاى بختیار هم فرصت رییس جمهور شدن پیدا نکرد وگرنه بى لیا قتى خودشو در انجام أمور کشور نشون میداد!! همانطورى که اگر خمینى در همون ابتداى انقلاب سقوط میکرد ویا کشته مى شدالان به یه قدیس تبدیل شده بود !!!! شاه در طول ٣٧ سال سلطنت لیاقتشو در اداره أمور کشور نشون داده بود / ما ملت بودیم که تو جهل و نادانى و خرافات مذهبى غرق بودیم و حتى تحصیلکرده هایى مثل أعضا جبهه ملى که از صدقه سرى همون شاه ( به گفته خودشون شاه خائن ) براى تحصیل به خارج از کشور رفته بودند و نمک خورند و نمکدان شکستندبا تریپ روشنفکربودن با اخوند جماعت تبانى کردند و مملکت به فلاکت و بدبختى رسوندن!! بختیار هم یکى از اون افراد جبهه ملى بود و شاه در اون روزهاى اخر براى اروم کردن اوضاع کشور چاره ایى نداشت که از اون استفاده کنه که متاسفانه بقیه هم حزبیهاش ازش حمایت نکردن هیچ اونو تا یه مدت خائن مى دونستن وبعد دوباره ازش یه قهرمان ساختن
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 23:03
habibollah - تهران - ايران
تنهاچیزی که باعث سرنگونی شاه شداون مصاحبش بودکه گفت دیگه نفت روارزون نمی فروشیم وازاین به بعدماقیمت تعیین میکنیم.بعبارتی زبان سرخ سرسبزمیدهدبربادشد.میتونست اینکارروبدون سروصداانجام بده ولی چون ...کردانگلیس کثافت باهمکاری آمریکاتصمیم به برکناری شاه کردن وخمینی روواردایران کردن.بعبارتی خودکرده راتدبیرنیست.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 23:38
سرسره - اهواز - ایران
بت شکن -کانادا - حالا چته خیلی ترس گرفتت که یکی از ارکان موثر در افتضاح 57 داره میگه مردم اوباش زده چه گلی به سرشون گرفتن؟
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 00:58
caroline - تهران - ایران
بت شکن - مونترال - کانادا. اقاى با سواد،،،،، فرهنگ و ادب تو کجا رفته! بدونه اینکه منو رو بشناسى یا دیده باشى با قاتلى مثل خلخالى و امثال اون که بوى از انسانیت نبرده مقایسه کنى و منو بیسواد و بیفرهنگ مى دانى!! یک بار دیگه هم میگم مغز فندقیت رو بکار بنداز که چى مینویسى!!
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 05:14
بت شکن - مونترال - کانادا
caroline1- - تهران - ایران-من یک ایرانیم و نه تو، نه شاه، نه شیخ و نه هیچ کس دیگر نمیتواند مرا از اظهار نظر منع کند!من شغل شریف ظرفشوئی اینجا را ترجیح میدهم به اون پست هایی که به خاطرش مجبور شوم مهر شرکت در انتصابات را در شناسنامهام داشته باشم، اینجا هستم تا نخواهم برای یک لقمه نان در صف های تحقیر آمیز سبد کالا فحش بخورم و برای ماهی ۴۵ تومان دستم جلوی دولت دراز باشد، شما شناسننامه خود و فامیلتان را ببینید که چند بار صفحهٔ آخرش پر شده و تمدید شده، فامیلهاتون را در صف کالا و یارانه ببینید بعد احزاب چپ و راست و بالا و پایین را مورد هتاکی قرار دهید، ..........
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 06:01
بت شکن - مونترال - کانادا
2-اccaroline - تهران - الان که ریشه هر چی کمونیست و منافق و ملی مذهبی و و و در ایران خشکیده شده است و فقط شما شاه الهیها مانده اید، پس چرا وقتی از یک دختر به خاطر روسری عقب رفته یا شلوار کوتاه گیر میدهند فقط بلدید با موبایل فیلم بگیرید و حقارت آن دختر را به تماشا بنشینید!!؟ چون شهامت اعتراض ندارید؟ و این همان جو و احساسی است که ما در رژیم قبل وقتی یک نفر را به خاطر کتاب خواندن میگرفتند داشتیم، با این تفاوت که امروز میتوانیم از طریق همین ابزار اینترنت اطلاع رسانی کنیم اما در رژیم قبل باید خود خوری میکردیم تا تبدیل به عقده شود!!
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 06:03
siavash2a - تهران - ایران
لیاقت ما خامنه ای و احمدی نزاده نه شاهو هویدا و رضاخان
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 11:23
تیردادسورنا - ایران - ایران
بت شکن - مونترال - کانادا برای اطلاع جنابعالی حمزه فراهتی دوست و شاهد مرگ صمد بهرنگی پس از سالها عامل مرگ صمد بهرنگی را عدم آشنایی به فن شنا اعلام کرد جلال آل احمد را از مهم ترین سازندگان داستان سر به نیست شدن صمد به دست رژیم پهلوی می داند.متاسفانه نوشته هایت نشان میده اصلا نمیدونی در ایران چه خبره! به همت شما و انقلابیون 57 ایران تماما شهر نوی شده است که در میان فاحشگانش دختران دبستانی هم دیده میشوند اکثر جوانها هم که مسائل سیاسی برایشان اهمیتی نداره و فقط دنبال دوست دختر و تکه یا دوست پسر هستند
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 13:14
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
شاه سلطنت را مفت به دست آورده بود مفت هم داد و رفت
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 15:11
mark2000 - تهران - ایران
پس این آقایون همون اول اینرا نگفتن تا ما دنبالشون راi نیوفتیم ما اشتباه کردیم شاه بد نبود
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 15:59
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
بت شکن - مونترال - کانادا- با نظر شما موافقم مذهب هم نیاز به این گذر داشت تا مردم متوجه شوند نباید فقط به ظاهر توجه و اکتفا بلکه اعمال را مد نظر تا به تشخیصِ درست برسند، اما یک انقلابِ سفید موافق نیستم، کشور ما به هیچ عنوان نیاز به انقلاب نداشت، سیاستِ دنیا بر این اتفاق کرد تا این اتفاق بیفتد و شاهِ فقید با یک دنیا طرف بود نه فقط ایرانیانِ جو گیر شده، حال کجایند آن انقلابیونِ شعاری !! آیا بعد این جریان باز هم بر سر اهدافِ خود بودند یا بدنبال ورق پاره هایی که به آنها خط و ربطِ مبارزه میداد و برایش جان میدادند تا خود و ما را به این روز اندازند چرا فروکش کرد! چون فهمیدند مبارز نبودند بلکه تحمیق شده بودند. از آن سؤ کجاست شعارِ مذهبییونِ سیاسی ! رهبرِ همه سیاسیون , خمینی ! که از ابتدا اعتراف کرد خدعه کرده است ! دیگر طرفدارانش هم از شعارِ آزادی, استقلال, جمهوری اسلامی به کدامیک آن عمل کردند، خطا سیاسیون همین جهالت شان بس , متوجه نشدند آخوند را چه به سر دادنِ شعارِ استقلال زمانی که حتی در اتاقِ خوابِ یک زوج دخالت و نظریه میدهد، ...
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 16:10
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
....2- یا کدام آزادی که حتی در ماه رمضان به کسی که نمیتواند یا نمیخواهد روزه بگیرد حد جاری میکند اگر در ملأ عام نشان دهد که در کشورِ عربستانش این نیست ! یا آزادی در پوشش ! در بیان ! در افکار و عقیده ! جنایت و خیانتِ روشنفکران بسته مغز و سیاسیون بیسوادِ بی سیاست همین بس که جامعه ایرانی را نشناختند و آخوند سیاسی که همه چیز را فدائ سیاست میکند حتی خدا را مانند الان و چگونه میتواند بر گرده جامعه سوار و بتازاند، چگونه است که مخفیانه هزار مدل کتابهای ممنوع را میخندند اما یک رساله خمینی یا کتابی که در مورد حکومتی که موردِ نظرش است را نخندند تا به نقطه نظرات این پیرِ مکّار آشنا شوند، اگر کارش درست بود که پلمای راستین از او جانبداری میکردند ، آنها میدانستند وقتی دین آلوده به سیاست شود تمامِ جامعه را درگیر و آلوده میکند, جامعه ائی که تازه پوست انداخته ، جامعه ای که از زیر بارِ سنگینِ خرافات در حالِ خانه تکانی است ، ...
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 16:10
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...3- یا شعارِ نه شرقی و نه غربی ، که از قبل از آن و بعد تکیه شان را به روسیه دادند آیا یکبار و تنها یک بار شعارِمرگ بر روسیه سر دادند ! چقدر خوابیم و گیج! و از سویی با حمایت غرب به پیروزی رسیدند و از نه غربی فقط مرگ بر امریکایش را داد زدند، چون هم روسیه و هم اروپا میخواهند قدرت امریکا کم شود، اصلا مگر ما روانی هستیم باید هم با شرق و هم با غرب تعامل داشته باشیم اما نوکری مزدوری و جاسوسی برای آنها ممنوع، گذارِ جامعه اگر با احترام به آزادیهای فردی باشد نتیجه درست به دست میاید و سیستم آن مانند غرب میشود که نوع پوشش حق مالکیت به جنسِ مخالف نمیدهد تا پاییدن را سهمِ خود دانسته بر این باور که طرفِ مقابل به خاطر جلبِ توجه او این را پوشیده، چون مذهبیون نمیتوانستند خود اینگونه باشند یا غرائض خود را در مقابله با آن کنترل کنند ، نداشتن آزادی بیان و سیاست را بهانه و علم کردند و دیگر سیاسیون بی درایت و سطحی نگر هم از این موقعییت سؤِ استفاده و همه در دام مذهبیون سیاسی لا مذهب افتادند، ...
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 16:11
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...4- اما در جامعه ائی که برداشت و اطلاع درستی از مذهب داشته باشند نه جامعه ائی مانندِ ایران که فقط برای خمس و زکات یا مسائلی در همین حد به علما رجوع آنهم سنتی و به واقع مرجع دینی دور از بازیهای سیاسی، چگونه سیاسیونی بودند این سخن مدرس و نوع ایدئولژی این حکومت را نخوانده بودند، که دیانتِ ما عینِ سیاستِ ما و سیاستِ ما عینِ دیانتِ ماست ! یعنی وقتی سیاستشان حکم میکند ۴ تا ۷ هزار جوان و نوجوان را یکباره تیر باران میکنند و میشود عینِ دیانتشان، یا دیانتشان از قالبِ ولایتِ فقیه در میاید که صلاح میداند احمدی نژاد سر کار باشد ، دیگر تقلب ، کشتار ، اختلاس، سهمیه دادن فعله ائی میشود عین سیاستشان یعنی همان دیانتشان ! یک آگاه هم در این میان نیست که بگوید اگر این بود چرا الگو یه شیعیان امام علی اینکار را نکرد و به مردم حقایق را قبل از خلافت مطرح کرد و هزارِ نمونه دیگر ! در اصل فتنه بزرگی در قم از سوئِ خمینی و عواملش چه داخلی و چه خارجی در حال تنظیم برای ایران و ایرانی بود، ...
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 16:12
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...5- یقین داشته باشیم او که برای به ثمر رسیدن این فتنه بزرگ در ۵۷ دست در دستِ خلبان فرانسوی با حمایت مالی امریکا و سخنگویِ قدیمی آخوند سیاسی , بی بی سی , کمک گرفت ، از سالِ ۴۲ تا ۵۷ با مأمورانِ به ظاهر ایرانی اما مجری سیاستهای غرب و شرق از توده ائی و غیره در فکر سرنگونی و یاری رساندن به یکدیگر بودند اما مخفیانه که افکار عمومی رم نکند و از او رو گردان نشوند، منظور از افکارِ عمومی همان اطرافیان او و نقشه طویل المدتِ غرب به رهبری انگلیس بود که با پخشِ رویداد انقلاب عملا ابتکارِ عمل را در دست جریان را رهبری میکرد، ...
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 16:13
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...6- ما باید بسیار ساده اندیش و بلا نسبت هالو باشیم اگر باور کنیم حکومتِ ایران بدونِ اعمالِ نظرِ روسیه و انگلیس بعد از انقلابِ ۵۷ میتوانست کاری کند، حتی گروگان گرفتن سفارتِ امریکا و دانشجویان پیرو خطِ هندی را, نمایشی در ادامه اهداف این دو کشور باید قلمداد کرد اما در قالب وطن فروشانی به نامِ دانشجو پیرو و ذالک یک عده مهره اصلی عده ائی جاهل و آلتِ دست ، یقیناً جنگِ ایران و عراق هم در این راستا بود تا ایران تجزیه شده و تتمه ارتشی که سران آن توسطِ خمینی اعدام شدند از بین بروند، آنهایی هم که ماندند و در جنگ نقشِ عمده ائی داشتند امثال سرتیپ فلاحی و غیره از سوی خودِ رژیم بر اثر سقوطِ هواپیما چهار نفر از سران ارتش را کشتند، حتی صیادِ شیرازی که از خودشان بود را کشتند تا امثال بشکه فیروز آبادی ها جای آنها را گرفته و هیچ مدعی و غیرِ خودی نباشد.
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 16:13
caroline - تهران - ایران
بت شکن - مونترال - کانادا. عین ادماى عقده اى دم از روشن فکرى و آزادى میزنى! میگویى اینجا هستم تا نخواهم برای یک لقمه نان در صف های تحقیر آمیز سبد کالا فحش بخورم و برای ماهی ۴۵ تومان دستم جلوی دولت دراز باشد، شما شناسننامه خود و فامیلتان را ببینید که چند بار صفحهٔ آخرش پر شده و تمدید شده، فامیلهاتون را در صف کالا و یارانه ببینید بعد احزاب چپ و راست و بالا و پایین را مورد هتاکی قرار دهید، ....... این تو و امثال سعید حجاریان بود که این ملتى که براى خودشون اسم و رسمى تو دنیا داشتند رو به این روز رسوندن که بقول خودت براى ٤٥ تومان دارن از سر و کول هم بالا میروند... من از همون اول گفتم که من شاه دوست نبودم و بعد انقلاب بدنیا اومدم....... ولى شرایط اون زمان رو بشتر دوست داشتم تا الان و هر روز میگم که نور به قبر شاه و پدرش بباره !!! متاسفام که متوجه نمیشى! انگار خودت هم نمى دونى دارى چى میگى!!! همین حجاریان و بازرگان و امثال بنى صدر وو غیره .... باعث و بانى این روزگار ملت هستند.. همه اینو میدونن!!!!! انگار از مرحله پرتى!!!
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 20:09
بت شکن - مونترال - کانادا
shirzan e irani - استکهلم-من با نظرات شما کاملاً موافقم که مردم نه خمینی را میشناختند و نه انقللاب را، اش این انقلاب از بیرون برای ما پخته شده بود ولی اغلب شاه الهیهای بی چاک و دهان همچون بسیجی و لباس شخصیها همه را یعنی ۸۵% مردم عادی و ۱۰% نیروهای اپوزیسیون را میبرند به فحش و ناسزا که چرا علیه شاه انقلاب کردند در صورتی که همه آن اپوزیسیونها یا قلع و قمع شدند و یا فراری و همه نادم از اعتمادی که به خمینی کردند. ولی طی ۳۵ سال همان جوانانی که نسل قبل از انقلاب را ناسزا میگویند ۱۱ بار فریب آخوند را خورده و ۱۱ بار به پای صندوقهای رای رفته اند نمونه اش همین انتخابات اخیر است که در خیابانها چطور جشن و پایکوبی میکردند که یک آخوند را انتخاب کرده اند!!
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 20:36
بت شکن - مونترال - کانادا
shirzan e irani - استکهلم--حال برگردید به اولین کامنتان در مورد من که نگاه من را با نگاه خمینی یکی پنداشتید، آیا این گونه قضاوتهای عجولانه ما را ره به جائی میبرد؟؟!!همیشه گفته و میگویم به سختی میتوان یک نفر از نیروهای سیاسی قبل از انقلاب را یافت که هنوز از انقلاب حمایت کرده و نادم و پشیمان نشده باشد. نسل قبل از انقلاب یک بار فریب شیخ را خورد و برای ۷ پشتش تجربه شد ولی نسل بعد از انقلاب که همواره از نیروهای سیاسی قبل از انقلاب طلبکار است ۳۵ سال است که از یک طرف حسرت زمان شاه را میخورد و از طرفی دیگر تنور انتخابات حکومت را گرم نگاه داشته و میدارند!!!
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 21:02
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک- یک جوان بیست و اندی ساله که از کودکی تحتِ تعلیم برای پادشاهی بود به سیاست , علم و زبانهای رایج و مهارتهای ورزشی اشراف کامل داشت خود کنکورد را خلبانی ، سلطنت را مفت به چنگ آورده بود ! ای کاش یک میلیونیم ایرانین تلاش ، همت و زحمتِ شاهِ فقید را برای ایران داشته و میکشیدند، حتما خمینی و سران حکومتی لیاقت داشتند، تا کسی که حتی آیت الهی او را شریعتمداری به خاطر فرار از اعدام به او داد و یک عمر در حجره از حقِ امام و ذلک میخورد تا کتابهای بخواند که چکیده آاش شود توضیح المسألش که تراوشاتِ فکری آن به عقل جن ، نمیرسد ! بشود فرمانده کلّ قوا !! یا دیگران که در رأس هستند. پادشاه تمامِ طولِ سلطنتش که لحظه ائی از فکر خدمت به ایران و ایرانی غافل نبود, ایران را به جائی رساند که شاهدیم و تاریخ گواه ! چندین بار موردِ ترور وطن فروشان عامل خارجی قرار گرفت ! طولِ زندگیاش کوتاه بود اما عرضش هر روز که بگذرد عریضتر تا حقیقت کاملا نمایان, تا شستشو شدگان مغزی مانند شما هستند باید به حالِ این ملت گریست !
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 23:44
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
بت شکن - مونترال - کانادا - من شما را درک میکنم، با بی ادبی مخالفم کارِ بد توجیه ندارد اما گاهی از اینهمه ظلمِ به ناحق رفته کنترلِ رفتار معقول و صحیح سخت است ،شما هم نمیخواستید اینگونه شود و چنین دستاوردی، اما حداقل باید قبولِ مسئولیت کرده به حقایق توجه, نه اینکه هنوز شاه فقید را موردِ حمله و طرفدارنش را حقیر و کوچک در حدِ بسیجی یا حزب الهی میدانید، به این علت شما و دیگر سیاسیون را با خمینی مقایسه کردم که او هم با نفرت و غیظ به پادشاه فقید حمله میکرد و وعدههای صد من یک غاز , سیاسیون هم آرمانی میاندیشند, نه وعدههای خمینی تحقق یافت نه آرمان خواهی سیاسیون و واقعیتهای موجود را ندیدن به نتیجه , امیدوارم همه به جای پرداختن به حواشی بی ثمر که غیر از هم پاشیدگی بیشتر ما ثمری ندارد به اصل پرداخته که ایران است و آینده آن تمرکز، نکته دیگر چه انتظاری از جوانی دارید که فقط تاوان نسلِ قبل را پس میدهد آنهم در زندانی به بزرگی ایران ! ...
چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 01:02
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
.. زندانهایی مملو ما چه سیاسی و چه غیره ، معتادان بی شمار، بازار داغ فحشأ، فساد همه جانبه ، بیکاری ,فرهنگِ فراموش شده ، اپیدمی افسردگی ، فقر , جنون ، عدم اعتماد بنفس و زیرِ بارِ ظلم ظالمان خرد شدن و مواردِ دیگر تاوانی است که آنها میپردازند ، این حکومتِ حکومتِ پادشاه نیست که سیاستِ دنیا بر علیه آن باشد مخالفان را یاری دهد رهبری کند و از هر نظر امکانات در اختیارشان بگذارد امیدوارم خودمان از خود شروع تا به نتیجه درست برسیم و به این باور که بارِ کج به منزل نمیرسد باید نگاه خود را از سطح به عمق برده, از خیال بافی به واقعیت، هر تلاشی را در راهِ نجات ایران و فرهنگش از دست غارتگران بگذاریم از فرد گرایی به سمتِ خرد و همکاری جمعی پیش برویم، شاد باشید.
چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 01:02
بت شکن - مونترال - کانادا
shirzan e irani - استکهلم-به این دلیل پاسخ شما را ادامه میدهم که بر خلاف دیگران توهینهای سیخکی را چاشنی نظراتتان نمیکنید، نوشتید (این علت شما و دیگر سیاسیون را با خمینی مقایسه کردم که او هم با نفرت و غیظ به پادشاه فقید حمله میکرد ....) ولی این دلیل نیست، شاه با غیظ به پدیده کمونیست مینگرید و شیخ هم همینطور، پس آیا میشود هر دو اینها را به هم نسبت داد؟ با کلام اخرتان کاملاً موافقم که باید (از فرد گرایی به سمتِ خرد و همکاری جمعی پیش برویم. )، باید به دنبال پدیدههای نو و ایدههای نوی رفت که همگان از آن استقبال کنند. متاسفانه کیش شخصیت پرستی و کرنش و دست بوسی شده بخشی از فرهنگ سیاسی ما، هر حزب و هر تشکلی یک نفر را برای خود مقدس کرده تا آنجا که به هیچ کس اجازه نقد آن قدیس را نخواهند داد و هر کس چنین کاری کند میگردند تا او را به یک جائی نسبت دهند بی آنکه یک لحظه بیاندیشند که یک فرد عادی و عامی بی هیچ وابستگی هم حق اظهار نظر در مورد قدیسین را دارد!! موفق و پایدار باشید!!
چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 07:18
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریکا
caroline - تهران - ایران.کارولین نازنین متاسفم که شما به آتش نسل پیش تر سوختید. باید برخی از اشتباهات ما را تکرار نکنید. انقلاب تقصیر شادروان بازرگان و غیره نبود . کشورها هم مانند آدمها گهگاه بیمار می شوند. چه آمریکا چه بنگلادش. در کشورهای پیشرفته مردم آن بیماری را به صورت نارضایتی و تظاهرات و حتی آشوب نشان می دهند اما چو ن سیستم درست است در انتخابات های بعدی و با تصویت قوانین مناسب و تحقیق گسترده کشور سالم تر می شود. کشور ایران چنین تجربه ای نداشت. شاد روان شاه اگر یک 5 یا 7 سال پیش تر به مخالفین خود کنار می آمد شاید نه ما آواره بودیم و نه شما اسیر این آدمخواران. من به سعید حجاریان ارادتی ندارم اما راست می گوید دکتر دنبال کسی افتد که تو بیماری . بیمار دکتر را زندانی کند.
پنجشنبه 24 بهمن 1392 - 00:03
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
بت شکن - مونترال - کانادا- سپاسگزارم از شما که بحث را اصولی پیش میبرید، با شناختی که از جامعه پیدا و تجربه و آگاهی که در این مدت از جامعه به دست آورده موافقِ سیستم پادشاهی در ایران آینده به مانند دیگر کشورهای دمکراتیک هستم چون هم مردم هم خانواده سلطنتی تکلیف و وظیفه خود را شناخته پیدا کرده اند، ایران با خورشیدش که انعکاسِ نورِ یزدان است، با سلطنتش که به نمایندگی سلطنتِ خداوند بر جهان است و با پرچمش که نشان شیر و خورشیدش ریشه در قرون و اعصارش دارد ایران است و اصالت دارد و اگر نه به شدت با فرد گرایی مخالف و به انرژی خوبِ جمعی معتقدم، ...
جمعه 25 بهمن 1392 - 13:21
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...مگر در قلمرو خداوند و پادشاهی بی نظیرِ او همه چیز بی نقص پیش میرود که ما انتظار داشتیم در حکومتِ شاه فقید مدینه فاضله داشته باشیم، خداوند هم نعمتهایش را ارزانی بشر میکند و هم بلایایش را که منشأ همه خیر است، شاه فقید و پدرش رضا شاه فقید هم نیتشان خیر بود و آبادانی ایران ، کشورهای منطقه و شکوفایی بشریت بر طبقِ اصول اجدادِ ما کوروش کبیر و داریوش، اما نیتِ این حکومتِ اجنبی همه شر بود چه برای ایران چه دنیا، اینها جدایی ملتها و ادیان را سر لوحه خود قرار داده با غارتِ خزانه مردم خرجِ اهداف خودکردند و میکنند، شاد باشید و برقرار.
جمعه 25 بهمن 1392 - 13:22