تونس خداناباوری و ادیان غیر ابراهیمی را به رسمیت شناخت

رادیو فردا , هانا کاویانی :با گذشت سه سال از خیزش مردم تونس، که به آغاز روندی که «بهار عربی» خوانده شده،‌ انجامید، روز دوشنبه رهبران آن کشور، قانون اساسی تازه تونس را امضا کردند.

قانون اساسی تازه تونس، که از دلِ کشمکش های چندین ماهه میان احزاب سیاسی در آن کشور، متولد شده، را بسیاری از تحلیلگران کشورهای عربی، یکی از مدرن ترین قوانین اساسی در جهان عرب خوانده اند. این قانون اساسی، که با رای موافق ۲۰۰ نماینده پارلمان تونس،‌ در مقابل ۱۲ رای مخالف و ۴ رای ممتنع به تصویب رسید، بر خلاف بسیاری از کشورهای منطقه بر مبنای قوانین اسلام نوشته نشده است؛ خداناباوری و سایر ادیان غیر ابراهیمی نیز به رسمیت شناخته شده است و در زمینه حقوق شهروندی از جمله حقوق زنان پیشرو قلمداد شده است.  
 
درباره این قانون اساسی و چالش های پیش روی تونس،‌ رادیوفردا نظر ایزابل وِرِنفِلس werenfels تحلیلگر ارشد در امور آفریقای شمالی در موسسه علم و سیاست در برلین را جویا شده است.
 
خانم ورنفلس ابتدا می خواستم نظر شما را از این قانون اساسی تازه تونس بدانم؟ آیا شما هم آن را نقطه عطفی در تاریخ معاصر تونس قلمداد می کنید؟
 
قانون اساسی تونس را می توان از یک جنبه، یک موفقیت قلمداد کرد اگرچه که تناقض هایی هم در آن به چشم می خورد. اما موضوعاتی چون حقوق زنان، و موضوع هویت فردی یا نقش دین در جامعه، مسائلی هستند که مطرح شدنشان در قانون اساسی تازه تونس بسیار درخشان است. اما آنچه برای من جذابتر است روندی است که در ماه‌های اخیر، به تصویب این قانون اساسی انجامید. به نظرم یکی از موضوعات مهم در این زمینه این بود که در جهان عرب برای اولین بار یک دولت اسلامگرا اگر چه تحت فشار اما بنا به خواست خود، کنار رفت.
 
در ماه‌های گذشته فعالان سیاسی اجتماعی تونس آنچنان به آینده و همچنین تصویب این قانون اساسی امیدوار نبودند. به نظرتان مهمترین موضوعی که این کشور آفریقای شمالی را به تصویب یک قانون اساسی که بسیاری آن را پیشرو می خوانند رساند، چیست؟
به نظرم مهمترین تاثیر را نحوه پیش رفتن اوضاع در سایر کشورهای عربی گذاشت. آنچه در مصر رخ داد، به نظرم یک زنگ خطر جدی برای اسلامگراهای حزب النهضه در تونس بود. پس از آنچه که در مصر رخ داد، حال چه آن را کودتا بخوانیم یا در دست گرفتن قدرت توسط ارتش، و سرنوشتی که برای حزب اخوان المسلمین رقم زد، تونسی ها به این فکر افتادند که رخدادی مشابه در انتظار آنهاست.
 
موضوع دیگر رویکرد نامطمئنِ دولتی که توسط اسلامگراها اداره می شد، نسبت به سلفی ها بود. با اوضاع کنونی در لیبی و آزادی عمل جهادگرایان در آن کشور و رفتن بسیاری از جوانان تندروی تونسی به سوریه برای شرکت در جنگ ، و حمله بی سابقه علیه نیروهای امنیتی در خود تونس، موجب شد که اسلامگراها در دولت به فکر مذاکره بیفتند. از سوی دیگر در اپوزیسیون هم به نظرم بعد از آنچه در مصر رخ داد، مخالفان دولت به این نتیجه رسیدند که اگر چه ممکن است بتوانند دولت را سرنگون کنند، اما این آغاز یک رویارویی خواهد بود. درنتیجه به نظرم تونس از تجارب سایر کشورها استفاده کرد و فهمید که این شاید آخرین شانس و فرصت برای متحد شدن باشد.
 
به نظر می آید که تونسی ها از این فرصتی که شما از آن صحبت می کنید استفاده کرده اند. اما به نظرشما چه چالشهایی پیش روی تونس و اجرای قانون اساسی تازه آن کشور است؟

من فکر می کنم که چالش های عظیمی وجود دارد. از جنبه داخلی می توان به برخی از مواد قانون اساسی که متناقض هستند اشاره کرد، در نتیجه این قوانین شامل تعریف و تفسیر خواهند شد. ما در آینده باز هم شاهد جدال هایی که در ماههای گذشته در تونس دیدیم ، خواهیم بود. کشمکشهایی که بین همه طرفها در تونس رخ خواهد داد،‌چراکه تونس ِ این روزها نه یک جامعه دو قطبی بلکه چند قطبی است. در نتیجه روند ساده ای نخواهد بود اما تونسی ها یک چیز را خوب فهمیده اند و آن این است که گفتمان ملی، تاثیرگذار است و این چیزی بود که همه احزاب و گروهها را در کنار هم آورد.
 
البته به غیر از چالشهای داخلی، باید به چند موضوع خارجی که در آینده تونس تاثیرگذار خواهد بود نیز اشاره کنم. به نظر من وضعیت رو به زوال لیبی یکی و همچنین بازگشت جوانان تونسی که برای مبارزه به سوریه رفته اند، از مشکلات تونس از لحاظ امنیتی خواهد بود.
 
و مورد آخر که به آن اشاره نکردیم، ‌بحث اقتصاد است. اگر دولت جدید که باید در طول سال جاری یا اوایل سال آینده انتخاب شوند،‌ به وعده های خود عمل نکند، آنوقت این باز موجب نارضایتی مردم و شاید خیزش ِ دوباره آنها شود.

+149
رأی دهید
-12

Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
کلا تاریخ مصرف أدیان ١٤٠٠ ساله! وقتی مسیحیت اومد، حدودا ١٤ قرن طول کشید که کلیسا رو از قدرت خلع و شروع به قانون گذاری مدنی کردن، البته این داستان یه ٢٠٠ سالی طول کشید که به اکثر جاها تسری کنه، حالا هم نوبت اسلام عزیز هست که دیگه تاریخ مصرفش یواش یواش به آخر میرسه. ٣٠-٤٠ سال دیگه هم که نفت کشورهای اسلامی تموم بشه و دیگه پشتوانه تبلیغی برای اسلام ناب محمدی نباشه، یواش یواش خودش چراغش خاموش میشه.
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 01:30
دوستدار - استهکلم - سوئد
درود بر مردم تونس. بن علی وقتی دید مردمش بر علیه دولتش اعتراض میکنند از کشور خارج شد و دولت را به مردم کشورش واگذار کرد. از ترس نبود که از کشورش خارج شد بلکه به خاطر این بود که نخواست مردم ملتش را بکشتن دهد. سران رژیم سوریه و رژیم ایران ترسو وبز دل هستند که حاضر به این نیستن کشور را به دست ملتشان بسپارند و گور خودشان را گم کنند. در کشور عربی تونس خداناباوری و ادیان غیر ابراهیمی به رسمیت شناخته میشوند. ولی در کشور ایران هیچ که خدا ناباوران محکوم به مرگ هستن, خیلی از ادیان که خدا باور هم هستند به رسمیت شناخته نمیشوند. درود بر ازادی مرگ بر استبداد.
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 01:42
Leopard Lover - لندن - انگلستان
پیشانی ار ز داغ گناهی سیاه شود ؛؛؛ بهتر از داغ مهر نماز از سر ریا >>>> نام خدا نبردن از آن بــِه که زیر لب ؛؛؛ بهر فریب خلق گویی خدا خدا >>>> یاد و نام آن پسر سبزی فروشی که باعث این دگرگونی عظیم در تونس شد، همیشه جاویدان و پاینده باد. پس از این آزادی صف خداناباوران و دگر اندیشان در تونس طولانی خواهد شد. به واقع که نام این انقلاب را باید به بهار عربی تشبیه کرد. الان است که تسبیح به دستانِ سایت بخاطر خدایشان بر سر و سینه بکوووووبند !!!!!
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 01:52
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
جالب است که بعضی‌ از دوستان مسیحیت را با سلطنتِ کلیسا در قرونِ وسطا اشتباه میگیرند ! مسیح از ازل تا آباد زنده هست و مسیحیت پیروز ! امروز هم مسیح افتدگان و خستگان راا تسلی‌ می‌بخشد. امین!.
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 05:10
perser68 - فلوریدا - امریکا
حمید۴۱۱ - لس‌آنجلس - آمریکا. دوست گرامی‌،بسیار بجا و درست گفتی‌،اما یک کلمه رو از کّل جمله تو می‌خوام حذف کنم و اون لقب عزیزی هست که نابجا به اسلام دادی!!!اسلامی که حداقل در حکومت کثافت اسلامی نسل کشی براه انداخته نمیشه و نباید عزیز لقب داد!تنها ۲پسر یه خانواده اصفهانی‌ رو به جرم اینکه دائی کاره‌ای بود اعدام کرد!اسلامی که دست یه انسان رو به جرم دزدیدن یه مقدار نون قطع میکنه نمی‌شه عزیز نامید!جوون۱۹ساله‌ای رو که به خاطر۴میلیون برای پرداخت هزینه درمان مادر پیر و بیمارش زورگیری کرده اعدام کرد،در صورتی‌ که اون رهبر سادیسمیه جلادش اون خامنه‌ای لجن ۹۷میلیارد از نون شب همین جوون ۱۹ساله دزدیده داره همچنان میدزده و به اسلامش نمی‌شه عزیز خطاب کرد!رژیم نکبت فاشیستی اسلامی که جواب هر اعتراضی رو با مشت و کتک و شلاق و قطع دست و در آوردن چشم و شکنجه و سنگسار و اعدام تو ملا عام میده رو نمیشه عزیز شمرد!ننگ به مذهب و دینی که مملکت ما رو به تعفن کشید و هنوز که هنوزه این آدمخوری و آدمکشی به بهانه‌های دروغ ادامه داره!
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 05:23
مهرتابان - تهران - ایران
دست راست تونسیها و اوکراینی ها رو سر ما
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 08:22
smart292 - ونکوور - کانادا
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا--درود بر شما که واقعیت را گفتی‌ و به امید نابودی آخوند دزد و اسلام زوری عرب
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 06:23
تیردادسورنا - ایران - ایران
تونسی ها انقلاب کردند مردم ما هم انقلاب کردن! این کجا و آن کجا!؟
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 10:13
hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
perser68 - فلوریدا - امریکا. با تمام حرفات موافقم، کاملا هم میدونم به کجا زدی! و به خوب جایی زدی. حالا اجازه می‌خوام کلمه عزیز رو از نظر لغوی معنی کنم. یکی‌ از معانی عزیز در عربی‌ به معنی سفت و سخت هستش. تا حتا به زمینی‌ که آب نخورده و ترک ترک شده (مثل کویر) میگن خاک عزیز شده. یا حتا وقتی‌ پوست دست زبر می‌شه میگن عزیز شده! عزت نفس هم یعنی نفس سخت. این اسلام و اکثر طرفدارانش همون عزیز هستن! چون واقعا هیچ حرف حسابی‌ تو کلشون نمیره از بس خشک هستن!! البته دلیل هم دارن! چون اگر بخواد بره، یعنی‌ خط بطلان باید بکشن روی اکثریت عمری که مثل برده زندگی‌ کردن ولی‌ اسمش رو گذاشتن آزاد‌گی. زنده باشی‌ و برقرار
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 10:47
kamran631 - لیون - فرانسه
تیردادسورنا - ایران - ایران- عزیز، اون موقع‌ها و در سالهای قبل از انقلاب، روشن فکر‌های ما, ال احمد، شاملو و شریعتی، یا حاج سید جوادی،. بودند که اون گند رو زدند، ولی‌ تونسیها خیلی‌ به اروپا نزدیک هستند، و خیلی‌‌هاشون در اروپا زندگی‌ میکنند، و البته که در کشور‌های عربی‌ متمدن‌ترین هستند، شاید به دلیل ابن خلدون، که مثل مولانا ی ما در فرهنگ اونها تاثیر گذشته، خلاصه اینکه روشن فکر ایرانی‌ کجا و روشن فکر تونسی کجا !!
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 13:00
کبالت3 - کرج - ایران
این منطقه هر چی میکشه از دست این داش ابرامه .تو اینهمه جای با صفا و سر سبز و آباد روی این کره خاکی یه کاره بساط معرکه گیری رو پهن کرد تو این یه گله بیابون و صحرا هنوزم بعد چن هزار سال ول کن معامله نیست بس که کاسبیش گرفته و تخم و ترکه اش توسعه دادن و تو هر خرابه و بیغوله ای شعبه و خیمه زدن حالا کی این بختک از گرده مردم منطقه پائین میاد دیگه خود ابرام هم نمیدونه کبلائی.
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 13:17
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
بسیار تصمیم خوبیست، عشق به زور و میل به چمبه که نمیشه، خودش میخواد فقط خودشو قبول داشته باشه، خدا جون هم سرش اینقدر دیگه شلوغ نمیشه، البته ۹۹ درصدِ خدا پرستان هم به جا خداخودشون رو میپرستند و قبول دارند اما سر خودشون و خدا به حساب کلاه میزارن ، این دنیا ازدحام زیاده و مدعی بیشتر چه کیفی‌ میده اون دنیا خلوت با خدا و مهمانهای مخصوص به به به خوش بحالشون ، خدا جون برا دیگر مخلوقاتش هم جا و مکان درست میکنه اما مسلما به نسبت حالشون ، مثلا برا یه خدا ناباور, خدا جون اون دور دورا از خودش جا میده که خدا ناباوره از حضور خدا اذیت نشه :)
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 14:51
تیردادسورنا - ایران - ایران
kamran631 - لیون - فرانسه دوست گرامی روشنفکران ما امثال بازرگان میشن که مولف کتابهای مطهرات در اسلام،نماز،درس دین‌داری،یادداشتی از سفر حج،خاطرات سفر حج،آموزش قرآن و.. است و تازه موقع نماز عبا هم به تن میکرده که خدا بهش امتیازات بیشتری بده و درجه ثوابش را بالا ببره!حالا این روشنفکر انقلابیون بوده ببین اون مردم عوامش دیگه چی بودن؟!
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 17:18
perser68 - فلوریدا - امریکا
hamid411 - لس‌آنجلس - آمریکا. متشکر از توضیحات کاملت!اینو نمیدونستم تا این حد.بدرود ((:
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 20:29
سرسره - اهواز - ایران
کبلایی جان- اره والا همینو بگو ولی بازم دم تونسیا گرم
‌چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 23:05
zagros_finland - هلسینکی - فنلاند
هر وقت تو ایران هم همچنین قانونی تصویب شد انوقت باید به ایران افتخار کرد .
‌پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 07:53
کوروش مهری - یزد - ایران
زاگرس جان تا وقتی آخوند هست این امر محاله
شنبه 12 بهمن 1392 - 17:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.