یک دختر و پسر به دستور شورای قبیله‌ای بغلان اعدام شدند

به نظر می‌رسد که قتل دختر و پسر بغلانی به دستور شورای قوم احمدزی بار دیگر اعمال قدرت شوراهای قومی در حوزه قضایی را در مرکز توجه نهادهای حقوق بشری و مدنی قرار دهد

پلیس ولایت بغلان در شمال افغانستان گفته که یک دختر و یک پسر جوان بر اساس تصمیم شورای قبیله احمدزی در منطقه دهنه غوری به اتهام فرار از منزل اعدام شده‌اند.

سیدجان احمدزی فرمانده پلیس محلی در این منطقه به بی بی سی گفت که این پسر و دختر دیروز، ۳ قوس/آذر، پس از فرار، توسط مردان این قبیله دستگیر و در شورای قبیله محاکمه شدند.

این مقام پلیس افزود که این دو جوان براساس حکم کتبی شورای قومی و به دست پدر دختر به قتل رسیدند و استدلال آنها حفظ ننگ و ناموس بوده است.

آقای احمدزی همچنین گفت که پس از دستگیری آنها، نیروهای امنیتی هم به منطقه حضور یافته بودند، اما هزاران تن از اعضای قبیله احمدزی مانع ارجاع این دختر و پسر به مراجع قانونی شدند.

به گفته او، این دختر با یک جوان دیگر نامزد بوده، ولی خواستار ازدواج با او نبوده و به همین دلیل با این جوانی که عصر دیروز همراهش اعدام شد، پا به فرار گذاشت.

قتل آنها به این شکل، خشم مقامات در پایتخت را هم برانگیخته است. محمدعمر داوودزی وزیر داخله/کشور به پلیس بغلان دستور داده که عاملان "تیرباران" این دختر و پسر را هر چه زودتر بازداشت کنند.

این در حالی است که نگرانی از تصویب و اجرای کلیک قانون جرگه‌ها و شوراهای محلی، که تصمیم‌های این جرگه‌ها و شوراها را مشروعیت می‌بخشد، همچنان پا برجا است.

دو سال پیش پیشنویس این قانون از سوی حکومت تهیه و آماده ارسال به پارلمان برای تصویب شد که تصامیم جرگه‌ها و شوراهای قومی رسمیت قانونی می‌داد.

ولی طرح قانون با اعتراض‌های شدید نهادهای حقوق بشری، مدنی و مدافع حقوق زنان مواجه شد و با پافشاری وزارت امور زنان، تلاش‌ها برای تصویب آن متوقف شد.

یوسف حلیم معاون وزیر امور عدلیه/دادگستری به بی‌بی‌سی گفت که در حال حاضر تصویب این قانون دستور کار دولت نیست، اما احتمال آن وجود دارد که سال آینده در دستور دولت قرار گیرد.

به نظر می‌رسد که قتل دختر و پسر بغلانی به دستور شورای قوم احمدزی بار دیگر اعمال قدرت شوراهای قومی در حوزه قضایی را در مرکز توجه نهادهای حقوق بشری و مدنی قرار دهد.


تجاوز جنسی به دو کودک

از سوی دیگر مقام‌های محلی در بغلان از تجاوز جنسی به دو دختر دیگر هم در این ولایت خبر دادند.

به گفته این مقام‌ها، ابتدا یک دختر نه ساله مورد تجاوز جنسی قرار گرفت و به دنبال آن، برادر این دختر خواهر پانزده ساله پسر متهم را در ملاً عام مورد تجاوز جنسی قرار داد.

جاوید بشارت سخنگوی پلیس بغلان به بی‌بی‌سی گفت که پنج تن به اتهام داشتن ارتباط با این دو قضیه بازداشت شده‌اند.

همزمان با انتشار این خبرها، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش ۲۵ درصدی خشونت با زنان در شش ماه نخست امسال در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته خبر داده است.

این کمیسیون از دولت خواسته که برای کاهش موارد خشونت با زنان تلاش‎های بیشتری به خرج دهد.

+28
رأی دهید
-47

بی غم - تهران - ایران
عجب خرتوخری هست توی این افغانستان!!! مردم خودشون متهمین رو دستگیر می کنن و حکم رو اجرا می کنن. واقعا اگه خواهر هر کسی که به یه نفر تجاوز کرده در ملا عام مورد تجاوز قرار بگیره دیگه کسی جرات نمی کنه دست به این کار بزنه. عجب عدالتی!!!
دوشنبه 4 آذر 1392 - 17:37
faranak-montreal - مونترال - کانادا
قابل توجهه افاغنه . شما خودتون به خودتون رحم نمیکنید بعد میاید ایران میخواهید با این فرهنگ مترقی که دارید مردم ایران واسطون احترام قائل بشن اگه تو ایران این چیزا رخ میده به خاطره مواد افیونی هاست که شما به عنوان پناهنده به جوونای ایرانی هدیه دادید
دوشنبه 4 آذر 1392 - 17:49
Anarchist - دبلين - ايرلند
افغانستان هنوز مدل ملوک الطویفی اداره می‌شه، همانند حدود ۱۰۰ ساله پیش ایران . تا اینکه رضا شاه اومد و بساط این بازیهارو برچید و یک ایران با دولت مرکزی، قانونمند و متحد ساخت...!!!
دوشنبه 4 آذر 1392 - 18:31
Freedomforiran - لندن - انگلستان
این قوانین إسلامى است . از این دین بیشتر از این نمى شود انتظار داشت.
دوشنبه 4 آذر 1392 - 20:05
a.ahooraei - کلن - آلمان
عجب خر تو فضایی هست تو این دهات های افغانستان. البته خوب همون رئیس پلیس منطقه هم به این چیزها معتقد هست غیر این بود همونجا باید تمامشونو مشت و مالی میداد که دیگه از این .. خوری ها نکنن.
دوشنبه 4 آذر 1392 - 21:32
baluch m - اسلو - نروژ
آقای فرانک مونترال:افغانستان کشوری هست با سالیان دراز در جنگ و کشمکش.این مسائل فرآورده همین جنگها است.یعنی‌ اگر افغانها این مشکلات را نداشتند ما ایرانیها به آنها احترام میگذاشتیم.نه دوست عزیز ما ایرانیها هیچ کس را قبول نداریم. و بقیه مسئول همه مشکلات جامعه ما هستند. یادتان باشد که بیشترین تولیدات صنعتی‌ مواد مخدر،شیشه،کریستال و غیر را داریم.وهر روز با قمه و شمشیر در میدان و برزنها سر همدیگر را میبریم.
دوشنبه 4 آذر 1392 - 21:45
farzad H - کپنهاگ - دانمارک
قابل توجه faranak. مونترال- کانادا ،،وقتی‌ تو ایران به خاطر یک خواب دختر دائی ۱۴ ساله خودشو می‌کشه چه انتظاری میتونی‌ از اونها داشته باشی‌ که تو بیداری بکنن . اگه اینه فرهنگ ۵۰۰۰ ساله که وای بر شما .در ضمن چاقو هم اختراع شده پس برو خودتو باهاش جر بده اگه مواد ما بهتون دادیم که بکشین
دوشنبه 4 آذر 1392 - 22:09
دوستدار - استهکلم - سوئد
از اینها هم احمق تر در دنیا پیدا میشوند؟ انقدر زندگی خوش و خرم را برای بچه هایشان تامین کردن که بچه هایشان اگر کار بدی یا عیره باور انها انجام دادند بدین شیوه مجازتشان کنند!!! 90 درصد بیشتر مردم افغانستان بخصوص بچه هایشان با مشکلات معیشتی و نداری روبرو هستن. مرگ بر افغانهای مرد سالار
دوشنبه 4 آذر 1392 - 22:20
mohammadarmian - ملبورن - استرالیا
قابل توجه افغانیهایی که پاشونو از افغانستان میذارن بیرون تریپ روشنفکری میگیرن،. در ضمن آقا یا خانم freedomforiran ازلندن که بیسوادی خودتو دوست داری بوق وکرنا میکنی ،اگه یک ذره سواد داشتی ومطالعه میکردی میفهمیدی که در قوانین اسلام این اعمال وحشیانه وجود نداره اینها سوغات کشور عزیز شما انگلستانه
دوشنبه 4 آذر 1392 - 23:38
دنیای وحشی - تهران - ایران
مونترال _ کانادا کاملا باشما موافقم .اکثر افغانیها مهمانهای ناخوانده ای درایران بودند که نمک خورردند و نمکدان را شکستند .هرگز خبرهای تلخی که اینها درایران بوجود آوردند را فراموش نخواهم کرد از تجاوز و قتل دختر دوساله گرفته تا تجاوز گروه بالای ده نفره شان به پسر فقیر دوره گرد و دست فروشی که بیش از یازده سال نداشت و کمک خرج خانواده و پدر معلولش بود و این افغانیها کارگرهای ساختمانی بودند که پسر بدبخت را دریک روز خلوت که از کنار این ساختمان نیمه کاره عبور میکرده به زور به داخل کشیده و بعداز تجاوز گروهی به قتل رسانده بودند و حتی هم وطن خودشان را نیز به خاطر فقط هزار تومان باکمربند خفه کرده بودند اصلا انگار این جماعت بدون کشتن و شکنجه دادن دیگران نمیتوانند روزشان را به شب برسانند.وگرنه من شخصا نه نژاد پرست هستم و نه از آدم های خودپسند و نژاد پسند خوشم میاد و معتقدم آن چه که بین ما آدمها میتواند فرق بگذارد فقط رفتارخوب و بدمان است و بس .
‌سه شنبه 5 آذر 1392 - 00:17
faranak-montreal - مونترال - کانادا
افغانی تو را چه به سایت ایرانیها برو لونه خودت .,شماها از بدبختی ایرانیها لذت میبرد .یک نامرد از خوده شما شاگرد مغازام بود همش دزدی همش مفت خوری این آخر اعتماد به افغانی هم زبان هاست
‌سه شنبه 5 آذر 1392 - 05:17
Freedomforiran - لندن - انگلستان
mohammadarmia- ملبورن - استرالیا. باسواد؟؟؟؟؟ مگر همین شما عرب صفتان نبودید که دختران را زنده بگور مى کردید. در ضمن خوشحالم که در کشورى زندگى مى کنم که تمام عرب صفتان تازى را به بازى گرفته است .در ضمن توى باسواد؟؟؟؟ هم در زیر سایه ملکه انگلیس زندگى مى کنى. شما ها که اینقدر از اسلام دفاع مى کنید چرا براى زندگى به کشور هاى مسیحى مى اید و به کشورهاى اسلامى تشریف نمى برید.
‌سه شنبه 5 آذر 1392 - 07:42
farzad H - کپنهاگ - دانمارک
واقعاً آدم بی‌ مصرف و عقده‌ای هستی‌ تو،، حقیقت تلخه ولی‌ باید قبول کرد ،،تو به جای منطق میایه میگی‌ چرا این سایت میری یا اون سایت میری ،،حیفه من که با آدم مثل تو دارم از راه منطق حرف میزنم ،،واقعاً جواب ابلها‌ن خاموشی هست
‌سه شنبه 5 آذر 1392 - 11:17
baluch m - اسلو - نروژ
فرزاد خوب کپنهاگ.هماتطور که در بالا هم گفت بودم،ما ایرانیها هیچ کس رو قبول نداریم.و از کسی‌ که با این منطق موضوعات را برسی می‌کند و شما را از آمدن به این سا یت‌ ممنوع می‌کند انتظاری بیش از این هم نباید داشت.بهتر بود در همان ناکجا آباد خودش این توصیه‌ها رو بفروش برساند.این افکار لمپنی زیبنده جامعه مونترال‌ کانادا نیست.دنیا به بدبختی ما ایرانیها گریه میکند ولی‌ باز هم مقصر دیگران هستند نه دولت آخوندی و نه مردم ساده لوح و عوام.شاد باشی‌
‌سه شنبه 5 آذر 1392 - 15:52
Ali Mardan Khan - تورنتو - کانادا
چه جنگ و جدالى شده تو أین صفحه بین ایرانیا و أفغانیا !!!! من ایرانیم ( لطفا بر اساس أسمم مرا أفغانى تلقى نکنین ) و متاسفانه با ید بگم ما ایرانیا ملت رى سیستى هستیم ( قصد توهین به همو طناى ایرانى ندارم ولى باید أین واقعیت قبول کرد) ما ایرانیا مخصوصا تو خارج از کشور اصلا باهم در ارتباط نیستیم ، به هم کمک نمى کنیم// خدا شاهد اگه یه ایرانى ویه خارجى با هم داخل یه جاى ایرانى بشن که طرف سرویس دهنده ایرانى باشه، مشترى خارجى مورد احترام و توجه بیشتر ى قرار مى گیره!! حتى اگه دو تا ایرانى مشغول حرف زدن به زبان فارسى باشن و یه نفر ایرانى غریبه دیگرى رو ببین، سریع ساکت مى شن یا ارومتر با هم حرف مى زنن، انگار که یه جن دیدن// أونایى که تو أمریکا و کانادا زندگى مى کنن بگن من رأست مى گم یا نه؟؟؟؟خلاصه ما ملت غریبى هستیم// ما با خودمون مشکل داریم چه برسه با ملتاى دیگه!!!!!!
‌سه شنبه 5 آذر 1392 - 23:36
Ali Mardan Khan - تورنتو - کانادا
چه جنگ و جدالى شده تو أین صفحه بین ایرانیا و أفغانیا !!!! من ایرانیم ( لطفا بر اساس أسمم مرا أفغانى تلقى نکنین ) و متاسفانه با ید بگم ما ایرانیا ملت رى سیستى هستیم ( قصد توهین به همو طناى ایرانى ندارم ولى باید أین واقعیت قبول کرد) ما ایرانیا مخصوصا تو خارج از کشور اصلا باهم در ارتباط نیستیم ، به هم کمک نمى کنیم// خدا شاهد اگه یه ایرانى ویه خارجى با هم داخل یه جاى ایرانى بشن که طرف سرویس دهنده ایرانى باشه، مشترى خارجى مورد احترام و توجه بیشتر ى قرار مى گیره!! حتى اگه دو تا ایرانى مشغول حرف زدن به زبان فارسى باشن و یه نفر ایرانى غریبه دیگرى رو ببین، سریع ساکت مى شن یا ارومتر با هم حرف مى زنن، انگار که یه جن دیدن// أونایى که تو أمریکا و کانادا زندگى مى کنن بگن من رأست مى گم یا نه؟؟؟؟خلاصه ما ملت غریبى هستیم// ما با خودمون مشکل داریم چه برسه با ملتاى دیگه!!!!!!
‌سه شنبه 5 آذر 1392 - 23:36
خسرو_لندن - لندن - انگلستان
این قسمت را در خبر بالا نفهمیدم. کسی می تونه این را توضیح بده؟ . برادر این دختر خواهر پانزده ساله پسر متهم را در ملاً عام مورد تجاوز جنسی قرار داد. .
‌چهارشنبه 6 آذر 1392 - 14:26
*پسر شجاع* - تهران - ایران
baluch m - ﺍﺳﻠﻮ - ﻧﺮﻭﮊ. بابا ایرانیها کی رو قبول ندارن که همش داری این رو،تکرار میکنی؟!..تا جایی که یادم میاد عراقی و افغانی و هندی و پاکستانی ایران اومدن و این بیچاره ها هم خودشون بقدری مشکلات دارن که چیزی زیادی برای یاد دادن به مردم ایران ندارن تا اونها رو قبول داشته باشن! و اگه مورد مثبتی در اونها بوده قبول داشتن مثل همین کارگران افغانی..اتفاق تا جایی که من فهمیدم مردم ایران اون کسانیکه باید قبول داشته باشن قبول دارن..
‌پنجشنبه 7 آذر 1392 - 07:52
*پسر شجاع* - تهران - ایران
Farzad H - ﮐﭙﻨﻬﺎﮒ - ﺩﺍﻧﻤﺎﺭﮎ. دوست عزیز قبول کن فرهنگ اکثریت افغانها از ایرانیها پایین تر هست بخاطر جنگهای طولانی و بیسوادی اکثریت انها حتی قشر جوان ..پس مسایل ایران رو با افغانها مقایسه نکن ..مثل اینکه در نروژ یه روانی چندین نفر رو بکشه و اون رو ربط بدی به همه مردم نروژ..مشکل افغانستان این هست که اگه جنایتی،هم،میشه بخاطر باورهای قبیله ای اکثریت از اون حمایت میکنن مثل همین مورد که،چند هزار نفر به ماموران دولتی اجازه آزادی این بیچاره ها رو ندادن ولی در ایران اصلا اینطور نیست و هرکسی،که جنایتی انجام بده بلافاصله توسط مردم رد میشه و مثل دیگر کشورهای مترقی کاملا با پلیس برای بازداشت او همکاری میشه..البته قبول دارم که اکثر افغانیهایی که ایران میان آدمهای زحمتکشی هستن و با زور بازو و از راه درست پول درمیارن و سرشون تو کار خودشون هست..
‌پنجشنبه 7 آذر 1392 - 07:41
farzad H - کپنهاگ - دانمارک
پسر شجاع- تهران - ایران .به گفته خودت باورهای قبیله آی‌ در افغانستان ،،یعنی‌ دهات و جاهای دور افتاده،، پس ربطی به فرهنگ اون کشور نداره،، تو ایران هم تو دهاتهای دور افتاده مثل دهاتهای سیستان و بلوچستان، یا دهاتهای کردستان و غیره و غیره،،، این باور‌ها هست ، تو نباید دهاتهای افغانستان رو با شهر تهران مقایسه کنی‌ ،
‌پنجشنبه 7 آذر 1392 - 13:30
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.