مدل چشم آبی ایرانی در مجله مد آمریکایی
دختری با چشمان آبی٬ نگاهی خیره و لباسهای رنگارنگ در میانه بازار. این تصویری است که به همراه چندین عکس دیگر از ایران در شماره جدید مجله مد آمریکایی «افاساچان» منتشر شده است.
دوماهنامه «افاساچان»٬ چاپ سانفرانسیسکو٬ در شماره نوامبر و دسامبر خود٬ در مقالهای با نام «نمایش چهره دیگری از تهران»٬ برای نخستین بار بخش ویژهای را به مد و طراحی لباس در ایران اختصاص داده است و به گفته خودش «نگاه دزدانهای به پشت پرده آهنین انداخته» تا تصاویری از «فرهنگ و تضادهای روزمره در ایران» را به نمایش بگذارد.
این شماره حاوی عکسهایی از افرا پورداد٬ عکاس ایرانی-کانادایی مقیم سانفرانسیسکو است که از شبنم مولوی در ایران در حالی گرفته شده که لباسهای طراحی شده از سوی «مزون زریر» را به تن دارد. این عکسها در بازار تجریش و خانه منوچهری در کاشان گرفته شدهاند. (برخی از این عکسها را میتوانید در وبسایت رسمی افرا پورداد و وبسایت رسمی مجله «افاساچان» ببینید.»
افرا پورداد که برای تهیه این عکسها به ایران سفر کرده است٬ در مورد این پروژه به رادیوی آمریکایی «انپیآر» گفته است که برای گرفتن عکس مجوزی دریافت نکرده بود و در ابتدا کمی نگران بود.
او میگوید: «زمانی که وارد بازار (تجریش) شدم٬ از اینکه در این مکان هستم و از کاری که داشتم انجام میدادم معذب بودم٬ اما بعد از چند دقیقه فکر کردم این کاری است که دارم انجام میدهم و این فرصتی است که دست داده و وقتی ترسیدن و نگران بودن ندارم.»
به گزارش وبسایت رسمی مجله «افاساچان»٬ گوتَم گوسوامی٬ سردبیر این مجله گفته است: «من و افرا در مورد این پروژه پیش از سفرش صحبت کردیم و آنچه امروز در مجله میبینید حاصل برنامهریزی و شجاعت تمامی افرادی است که در تولید این محتوا نقش داشتند.»
تصاویر منتشر شده حاصل کار تیمی ۱۰ نفره از مدل٬ طراح٬ آرایشگر٬ طراح مو٬ عکاس و چند دستیار است.
در سالهای گذشته٬ به ویژه با فراگیر شدن شبکههای اجتماعی٬ به ویژه فیسبوک در ایران٬ طراحان لباس و جواهر بسیاری در ایران از این شبکهها برای معرفی محصولات خود استفاده میکنند و تنها به نمایش طرحهای خود بسنده نکرده و همچون طراحان مد حرفهای٬ از عکاسی حرفهای و مدلها بهره میگیرند.
«افاساچان» میگوید هدفش از انتشار این مقاله به تصویر کشیدن تضادهایی ایران امروز است در حالی که نسل جدید جوانهای بیست و خردهای ساله داخل ایران سعی میکنند حد و حدودی را که در طول قرنها برایشان ترسیم شده٬ کنار بزنند و میافزاید: «مد بومی در ایران٬ با در نظر گرفتن حدود مذهبی٬ سر بر آورده است».