گیلکی زبان رسمی جلسات شورای شهرستان رشت شد

رئیس شورای شهرستان رشت می گوید نسل جوان در حال فراموشی گیلکی است

با تصویب شورای اسلامی شهرستان رشت، از این پس در جلسات این شورا به زبان گیلکی صحبت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اسماعیل حاجی‌پور، رئیس شورای شهرستان رشت، علت این تصمیم را "زنده نگه داشتن" زبان گیلکی عنوان کرده است.

آقای حاجی‌پور گفت: " زبان گیلکی از جمله زبان های بومی ملت ایران است که در تهدید قرار گرفته و اعضای این شورای برای حفظ اصالت زبان درحال فراموشی گیلکی و زنده نگهداشتن آن از این پس جلسات خود را با این زبان اداره می کند."

به گفته آقای حاجی‌پور، همه اعضای شورای اسلامی شهرستان رشت، گیلک زبان هستند.

او تاکید کرد زبان گیلکی در نزد نسل جدید در حال فراموشی است.

زبان گیلکی از مجموعه زبان هایی است که در شمال غربی ایران به آن تکلم می شود و در استان گیلان و بعضی از نواحی استان های همجوار کاربرد دارد.

+75
رأی دهید
-21

Parviz1 - کترینگ - انگلستان
بسیار کار خوبیست. اگر کارهای دیگری و مشکلات شهر را نمیتوانند مرتفع کنند دست کم برای زبان خودشون احترام قائل شدند. موفق باشید.
شنبه 18 آبان 1392 - 12:54
بی خیال - کرمان - ایران
اولین قدمه ها برای تجزیه فرهنگی و بعد از آن تجزیه جغرافیایی ایران.
شنبه 18 آبان 1392 - 14:18
biparva-jan - تهران - ایران
کار خوبی کرده اند. افرین.
شنبه 18 آبان 1392 - 13:20
کبالت3 - کرج - ایران
زیبائی ایران به همین لهجه ها و زبان و لباسهای محلی و سنتهای مختلفه ملت یونیفورم پوش شده یه ملت مرده حساب میشه کبلائی
شنبه 18 آبان 1392 - 18:25
shooshtari - اهواز - ایران
یکی از آفات ایران بحث قومیت و اقوام متفاوت در آن است.یک پارچگی رمز موفقیت ایران زمین است
شنبه 18 آبان 1392 - 19:26
birmingham - شیراز - ایران
پس زبان ترکی‌ چه؟ بهترین و شیرین‌ترین زبان یا کردی یا لری یا عربی‌ ؟ حتمنا همه و همه تجزیه طلب ؟ مشکل فارس فاشیست همین هست زبان فارسی به کشور افغانستان تعلق دارد و باید این زبان به کشور افغانستان تحویل داده شود من خاکم را دوست دارم با زبان مادری خودم مرگ بر فارس فاشیست ما جدایی الاب نیستیم ما تجزیه تالاب نیستیم ما فقط زبان مادری خودمان را می‌خواهیم در مملکت خودمان بیاموزیم و این آرزوی ما بود و هست آیا درست است که که یک ملت زبان مادری خود را فراموش کنند به خاطر حماقت
شنبه 18 آبان 1392 - 19:32
goosfand - نیویورک - آمریکا
روحانی مچکریم که داری بدجوری به کشور می...؛ آخه ای آخوندک چرا جوزده شدی و فکر میکنی که راه درست کردن کشور این جنگولکبازیهاست؟! تو برو اقتصاد رو درست کن؛ برو فیزیک و شیمی و مهندسی کشور رو درست کن؛ برو زیست و دریاچه ارومیه و خوزستان و .. درست کن؛ برو ترورهای اخیر رو درست کن؛ آخه مردک تو چرا نیمفهمی که مشکل اصلی کشور ما اقتصاد و دانششه؛ چرا داری میدون رو واسه تجزیه-طلبها باز میکنی؟
شنبه 18 آبان 1392 - 21:53
farzad power - لوس انجلس - امریکا
اشتباه بزرگ
شنبه 18 آبان 1392 - 21:54
goosfand - نیویورک - آمریکا
کسانی هی ادعای دموکراسی و قانون و این جفنگیاتشون میشه تا به هدفهای تجزیه-ای خود پوششی زیبا بدند، پاسخ بدند که تعریف زبان رسمی در قانون اساسی کشور یعنی چی؟؟؟؟؟؟ آیا زبان رسمی جلسات شورای شهر رو گیلمی و ترکی و کردی کردند، زیر پا گذاشتن قانون اساسی کشور نیست؟ ما که چیزی بارمون نیست، اما آقای روحانی کلیدساز پاسخ بدند که ادعای قانونمداریش گوش فلک رو کرد کرده؛ اگه اینجوریه، در هر جای دیگه باید زبان رسمی بشه حتی گویش و لهجه همونجا و خبری از لهجه رسمی نباشه، چه برسه به زبان رسمی! بزن گند به کشور
شنبه 18 آبان 1392 - 21:57
goosfand - نیویورک - آمریکا
آقای روحانی کلیدساز، موچکریم که ایران رو داری به هندوستان شدن پیش میبری، تا جایی که مثل هند هر کی به یه زبان حرف بزنه، و در پایان روز، زبان رسمی کشور یه چیزی بیرون از زبانهای کشور، که طبیعتا انگلیسی، خواهد شد. مرگ بر تو ای شیخ نامرد؛ به تو رای دادیم تا تحریمها رو برداری و اقتصاد رو درست کنی، نه اینکه این گندها رو بزنی و مشکل روی مشکل درست کنی؛ چرا به حض اومدن تو اینهمه ترور توی کشور زیاد شد؟ چرا باید به سنیها قدرت بدی؟ آیا فکر نکردی که بعد از 1400 سال به زور با شیعه خودمون رو یه ذره از عربها جدا کردیم، و روی این خونها دادیم، حالا باید یه سنی بیاد توی کشور قدرت بگیره؟ اگه اینه، چرا به زرتشتیهای ایران بها نمیدی که قدرت گرفتنشون هیچ زیانی نداره و سودش واسه کشور و ملت ایرانه؛ چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ای عربزده
شنبه 18 آبان 1392 - 22:01
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریکا
. استان گیلان و مازندران و تجزیه طلبی؟ واقعا که برخی ها از شدت نفرت از این نظام جهنمی عقل خود را از دست داده اند. تصمیم شورای یک شهر به رئیس جمهور چه مربوط؟. یعنی می خواهید بگوئید که روحانی به حاجی پور راه و چاه نشان داد؟ من خودم به این برنامه یک اشکال دارم. باید دو زبانه باشد گیلکی و فارسی(ترکی و فارسی یا کردی و فارسی با عربی و فارسی....). ولی با بخش گیلکی سخن گفتن مخالف نیستم . فارسی زبان ملی ماست اما می شود زبانهای دیگر را در کنار زبان ملی یا فارسی به رسمیت شناخت. بروید به جای نفرت پراکنی و حرفهای بی سر و ته اقلا متن خبر را بخوانید
یکشنبه 19 آبان 1392 - 01:08
razmandeh - استکهلم - سوئد
اوووووووووو چی‌ گوئی ؟؟؟کار خوبی بگودید > شیمی‌ دست دردا نکونا
یکشنبه 19 آبان 1392 - 05:07
garmsari - یورک - بریتانیا
mr goosfand,فکر کنم حالت خراب هست ،تجزیه طلبى تو ایران جایى ندارد،سنیهاى ایرن هم حق دارند مثل همه ایرانیها در همه شغلها به غیر از ریاست جمهوری مشارکت داشته باشند ،همه اقلیتها،به نظر من ایران با مشارکت همه ایرانیها قویتر خواهد شد،
یکشنبه 19 آبان 1392 - 05:16
yashainiran - ایران - ایران
بوشوبوشو من تورو نخوام تو سیاهی من تو رانخوام
یکشنبه 19 آبان 1392 - 08:33
مجیدخان - تهران - ایران
با درود :حق مسلم همه ی قومیت های ایزانی است که به زبان مادری تکلم کنند و سعی فراوان در حفظ فرهنگ و آداب و رسومشان داشته باشند.زبان فارسی هم زبان رسمی و ملی و مورد توجه همگان برای برقراری ارتباط بهتر باشد.هیچکدام از گویشهای مورد استفاده در ایرن بهغیراز پارسی الفبای نوشتاری ندارندپس الزاما از زبان مشترکی برای نگارش سود خواهند برد که همان پارسی است.
یکشنبه 19 آبان 1392 - 06:54
goosfand - نیویورک - آمریکا
garmsari - یورک - بریتانیا: اگه واقعا توی ایران تجزیه طلبی جائی نداشته باشه (که خب این فرض خلاف تاریخ اخیره)، و اگه این کارها منجر به راهی‌ برای تجزیه نشه با تو کاملا موافقم؛ اما تاریخ اخیر چیزی دیگه میگه. ضمنا مشکلی‌ با قدرت گرفتن یه سنی ایرانی‌ نیست، اما آیا شما تضمینش میکنی‌؟! الان خودت ببین چقدر زور می‌زنیم خودمون رو از عربها جدا کنیم که میبینی‌ نمی‌شه؛ یه عده‌ مذهبی‌ نیمزارند رسم و رسوم عرب برچیده بشه، حالا فرض کن سنیها قدرت بگیرند، چی‌ میشه؟
یکشنبه 19 آبان 1392 - 13:47
zavareh - رودسر - ایران
farzad power - لوس انجلس - امریکا - ممکنه برای این کامنت بسیار کوتاه تان دلیلی‌ هم بیاورید؟
یکشنبه 19 آبان 1392 - 14:50
goosfand - نیویورک - آمریکا
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریک: یا سواد تاریخیت کمه، یا اینکه خودت رو میزنی‌ به اون راه: ۱) همین تازگیها، قهرمان ملی‌ ما، میرزا کوچک خان جنگلی‌ جمهوری شوروی سوسیالیستی ایران رو پا نهاد؛ ۲) من و تو نمی‌دونیم اون وسط چی‌ داره می‌گذره، اما این تغییرات تند و ناگهانی در کشور بی‌-فاصله پس از یکی‌ دو ماه از آغاز کار رسمی‌ دولت تازه رخ دادند، که خب نشون میده از احمدی‌نژاد تا روحانی، کشور عوض شده، که این خودش یعنی‌ اینکه باید رئیس جمهور کاره و کسی‌ باشه توی مملکت؛ ۳) اینکه میگی‌ این برنامه دو زبانه باشه، در ظاهر خوبه، اما به نتایجش فکر کردی؟ هند یه نمونه خوبه واسه بررسی، که به نظر من این کار زیان داره؛ ۴) واسه شهرهای دیگه که چندین زبان دارند، مثلا عربی‌ و فارسی و ...، چه روشی‌ پیشنهاد میکنی‌؟ ۵) از همه مهمتر تکلیف ترک‌های تجزیه‌طلب چی‌ میشه؟
یکشنبه 19 آبان 1392 - 15:25
goosfand - نیویورک - آمریکا
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریکا: ۶) عزیز من، ما کور نیستیم، متن خبر رو هم خوندیم؛ فرق ما با شما اینه که ما یه نیم‌نگاهی‌ به فردای این کارها هم میندازیم، و به خاطر اینه که بد میبینیم؛ اگه ما هم از فردا مطمئن باشیم، یا مثل شما بی‌خیال فردا باشیم، این کار رشت رو میپسندیم و واسه بقیه کشور هم تجویزش می‌کنیم؛ ۷) آیا ایرانیها جنبه این کار رو دارند؟ همین‌جا داریم نمونه‌ای از نتیجه این کار رو میبینیم که طرف به یه زبان یا گویشی غیر از زبان رسمی‌، فارسی‌، نوشته و بنده نمی‌فهمم چی‌ نوشته؛ این اون آشفتگی‌ای هست که ما نگرانیم؛ ۸) دقت کن همیشه نفرت بد نیست، و حتا گهگاهی لازمه
یکشنبه 19 آبان 1392 - 15:26
goosfand - نیویورک - آمریکا
zavareh - رودسر - ایران: برخی‌ از دلایل رو بنده آوردم، شما لطف کنید ردشون کنید؛ یه سوال از کسانی‌ که طرفدار این حرکت خطرناک رشت هستند دارم: مفهوم زبان رسمی‌ در اصل پانزدهم قانون اساسی‌ چیه؟ مفهوم رسانه‌ها و مطبوعات محلی در اصل پانزدهم چیه؟ آیا شورای شهر زیر نظر یک حکومت مرکزی رو میتونیم مصداقی از رسانه‌ها و مطبوعات محلی در اصل پانزدهم قانون اساسی‌ بدانیم؟ اگه آره، ما اشتباه می‌کنیم، و اگه نه‌، اون وقت باید گفت که این کار شورای شهر رشت خلاف قانون اساسی‌ بوده؛ بالاخره باید یه تبصره‌ای باشه که این کار رو قانونی‌ کنه؛ اگه کسی‌ می‌دونه، ما رو هم آگاه کنه؛
یکشنبه 19 آبان 1392 - 15:36
goosfand - نیویورک - آمریکا
ضمنا، دوباره باید یاد کنم که این حرکت باعث میشه که به ترک‌ها میدون بسیار بازی بدند؛ این دوستان میتونستند توی شورای شهرشون گیلکی حرف بزند، اما رسمی‌ نکنند، البته اگه تنها هدفشون گیلکی حرف زدن توی شورای شهر بوده! تمام حرف ما عواقب زیانبار احتمالی‌ این حرکته؛ بنده هم تو تبریز دارم ترکیم رو حرف میزنم و کسی‌ نیست که مزاحم بشه، بنابراین چرا باید شورای شهر رو بطور رسمی‌ ترکی‌ کرد؟ هدف چیز دیگه است، وگرنه ما داریم ترکیمون رو حرف می‌زنیم؛ مشکل میدون دادن به این پانترک‌های خطرناکه؛ آیا ساز و کاری واسه جلوگیری از سؤ استفاده پانترک‌ها وجود داره؟
یکشنبه 19 آبان 1392 - 15:38
salar67 - تبریز - ایران
تعداد فارسهای نژاد پرست روز به روز بیشتر میشه مرگ بر نژاد پرست که اولیترین حق یک انسانرو ازش دریغ میکنن زبببببببببان مادری
یکشنبه 19 آبان 1392 - 18:09
yashainiran - ایران - ایران
goosfand - نیویورک - آمریکا. معلومه درک و فهمت هم به اندازه اسم کاربریت است. تو کی هستی که ترک زبانها را تجزیه طلب میدانی؟
یکشنبه 19 آبان 1392 - 22:39
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریکا
goosfand - نیویورک - آمریکا به ترتیب به گفته هایت پاسخ می دهم. ضمنا ممکن است سواد تاریخی من کم باشد اما شما اصلا سواد تاریخی ندارید ا- آیا شادروان میرزا کوچک خان با ایجاد جمهوری گیلان برنامه تجزیه داشت؟ یا آنکه در آن زمان کل ایران طبق قرار داد وثوق الدوله در شرف بلعید ه شدن به کام بریتانیا بود و این راد مرد یک قطعه از خاک ایران را آزاد کرده بود ( و شاد روان شیخ محمدخیابانی هم یک بخش دیگر یعنی گرامی آذربایجان را) آزادیخواهان ایران با میرزا رابطه خوبی داشتند و از او می خواستند که او تهران را هم فتح کند. (اگر شما مثلا شیخ خزعل یا سید جعفر پیشه وری مثال را می آوردی حق با شما بود و من هم با شما موافق می بودمی ) 2- در این باره سخنت مجموعا درست است البته رئیس حمهور بسته به آنکه رابطه اش با بیت رهبر چه باشد کاره ای هست یا خیر. د. روحانی را آورده اند برای بازی های برزگ تر
دوشنبه 20 آبان 1392 - 02:43
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریکا
goosfand - نیویورک - آمریک. 5 - تکلیف ترکهای تجزیه طلب چه می شود ؟ بروند به جهنم. تو بپرس تکلیف جوانمردان و شیر زنان آذربایجانی که هر چه ایران دارد از سر همت و کوشش اینان دارد چه می شود؟ اینان زبان مادری خود را دوست دارند. وگرنه چهار تا و نصفی تجزیه طلب که نفرت آنان را هم کور کرده است که اصلا رقمی نیست. ا6-اگر متن خبر را خوانده بودید لابد می دانستید که مردم رشت زبان خود را در خطر از بین رفتن می دید ه اند و اعضای شورای شهر همه هم گیلک هستند.لذا صلاح دیدند که در جلسه های خود به گیلکی سخن گویند. فقط همین
دوشنبه 20 آبان 1392 - 03:15
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریکا
7 بلی ایرانی ها جنبه اش را دارند اما زمان می برد و باید تمرین کرد و حوصله می خواهد. اگر کسی به زبانی گفت که ما نفهمیدیم می شود پرسید. اگر خود طرف هم ترجمه اش نکرد یکی بلاخره برگردانش می کند. به هر حال اگر دو تا مثلا بلوچی با هم دارند چیزی می گویند که مثلا من نمی فهمم اصل بر این است که این دو هم میهن من خویند و له کشور هستند و نه علیه آن مگر آنکه خلافش ثابت شود . اصل همواره در همه فرهنگ ها و تمدن ها و ادیان و مکاتب . بر برائت است نباید بیهوده ترسید. 8-نفرت به عنوان فلسفه و باور و دیدگاه مسموم است چه کم و چه زیاد والسلام. اما بلی اگر آدمی در جنگلی است و خرس و شغالی به او حمله کرده است لابد او هم یا باید بستیزد و یا هم بگریزد.
دوشنبه 20 آبان 1392 - 03:24
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریکا
goosfand - نیویورک - آمریکا. هم میهن در پایان لطفا اقلا مدرکی دلیلی سندی رو کنید که نشان دهد شادروان میرزا کوچک خان جنگلی مثلا تجزیه طلب بود(اتفاقا گیلی را هم زبان رسمی نکرد) (یا مثلا شادروان شیخ محمد خیابانی که ترکی و فارسی را با هم تقویت می کرد) تا ما هم به شما نشان دهیم که هردو ایرانی و ایرانخواه بوده اند و هردو تا آخرین نفس به ایران وفا دار ماندند گو اینکه حال شاید مرام و راه و سیاست آنان لزوما مورد قبول ما نبوده باشد. اما مثلا شیخ خزغل یا سید جعفر پیشه وری تجزیه طلب بودند و بلی از حربه زبان عربی و زبان ترکی هم برای مقاصد خود سوء استفاده کردند. پاینده ایران
دوشنبه 20 آبان 1392 - 03:33
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریکا
چه قه در جنگل خوسی ؟. میلت و اسی. خستا نبوستی؟ . می جانه جانا ای ترا گوما میرزا کوچی خانای. چه قدر در جنگل می خوابی؟. به خاطر ملت. آیا خسته نشده ای؟. ای جان جانان من . به تو می گویم میرزا کوچک خان.
دوشنبه 20 آبان 1392 - 03:49
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریکا
goosfand - نیویورک - آمریکا 3- بلی اولا قانون اساسی ایران( چه مشروطه سلطنتی و چه قانون اساسی این بلاهای آسمانی کنونی) این حق را به رسمیت شناخته اند. ثانیا هند تنها کشور دمکراسی این ناحیه است و نمونه موفقی هم هست آیا هند دارای صدها زبان تجزیه شد؟ نه اما پاکستان اسلامی مثلا تجزیه شد. دمکراسی است که وحدت ملی را حفظ می کند البته زبان فارسی میراث مشترک همه ماست و ما سر آن سازش نمی کنیم اما زبانهای دیگر هم باید به تقویت شوند به شرط آنکه فارسی تضعیف نشود.5- برای شهرهای چند زبانه هم طبق قانون رفتار باید شود. هر کس در کنار زبان رسمی کشور (فارسی) می تواند زبان مادری خود را هم آموزش ببیند. زیادی از کشورهای اروپائی چند زبانه اند. حتی افغانستان بغل گوش ما دارای 5 زبان رسمی است (قبلا دو زبان رسمی داشت) اسرائیل دارای دو زبان رسمی است کانادا دارای دو زبان رسمی است. حال من دو یا چند زبان رسمی نمی خواهم فارسی زبان رسمی ما هست اما زبانهای دیگر هم در صورت تمایل اهل زبان باید تقویت شود.
دوشنبه 20 آبان 1392 - 02:57
zavareh - رودسر - ایران
goosfand - نیویورک - آمریکا - گوسفند محترم، نکته مهمی‌ را که بایستی به آن اشاره کرد این است که نبایستی فراموش شود که گیلکی به مانند اصفهانی، شیرازی، مشهدی ووو یک لهجه است و نه یک زبان مستقل مثل آذری یا عربی‌. مشخصا این دو را نمیتوان در یک کاسه ریخته و به یک خوب زد.
دوشنبه 20 آبان 1392 - 21:09
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.