اردشیر زاهدی: شاهزاده فوزیه عشق بی‌اندازه‌ای به ایران داشت

شاهزاده فوزیه همراه با محمدرضا پهلوی و شهناز

ملکه فوزیه، نخستین همسر محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران، روز سه شنبه، یازدهم تیر ماه، در سن ۹۲ سالگی در شهر اسکندریه مصر درگذشت.


علت فوت ملکه پیشین ایران که خواهر ملک فاروق،‌ آخرین پادشاه مصر بود، کهولت سن اعلام شده و بر پایه بیانیه رسمی خانواده او در مصر، قرار است پیکر فوزیه روز چهارشنبه از محل مسجد سیده نفیسه در قاهره تشییع شود.

فوزیه در ۱۴ آبان سال ۱۳۰۰ در شهر اسکندریه مصر به دنیا آمده بود و در سال ۱۹۳۹ میلادی با محمدرضا پهلوی ازدواج کرده بود. حاصل این ازدواج دختری به نام شهناز بود که بعدها با اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه ایران در دوران پهلوی ازدواج کرد.

در گفت وگو با اردشیر زاهدی ابتدا در باره شخصیت ملکه فوزیه پرسیدم.

اردشیر زاهدی: ایشان اولین ملکه ایران هستند. یک شاهزاده خانم جوان و دوست داشتنی و بی‌اندازه خاکی که عشق بی‌اندازه‌ای به ایران داشتند. تا زمانی که در ایران تشریف داشتند فارسی یاد گرفتند و تا این اواخر که افتخار دیدارشان را داشتم، این به یادشان بود و از ایرانی‌ها سپاسگزار بودند.

 

زمانی که اعلی‌حضرت محمدرضا شاه فوت کردند خوشبختانه با روابطی که با رییس جمهوری سادات داشتم، زمانی که قرار بود اعلی‌حضرت را در محل دفن فعلی‌شان، دفن کنیم، این محل دفن متعلق به خاندان شاهزاده فوزیه در آن مسجد است.

سادات، خصوصی به من گفت که این به لحاظ اخلاقی باید اجازه گرفته شود، گفتم بله و وقتی به عرض‌شان رساندم آن زمان همسر شاهزاده فوزیه هم حیات داشت، هنوز حرف از دهان من بیرون نیامده بود که با اشک به من گفتند، صد در صد، حتما، که این نشان بزرگواری‌شان بود.

به ایران علاقه زیادی داشت، من از کودکی از دور افتخار آشنایی با ایشان را داشتم، بعد هم که عروسی من با دختر ایشان پیش آمد، افتخار آشنایی با ایشان بیشتر شد، بعد از آن من این افتخار داشتم را که اغلب اینجا می‌آمدند و اینجا در خدمت‌شان بودم.

زمانی که حال‌شان بهتر بود، اینجا منظورم در مونتخو پیش ما می‌آمدند، یک‌بار هم ذات‌الریه گرفتند و خوشبختانه آن برطرف شد، این اواخر که مسافرت برایشان مشکل شده بود من سالی دو سه بار به دیدن‌شان در اسکندریه مصر می‌رفتم.

آقای زاهدی شما همان طور که اشاره کردید در دوره نوجوانی و بعدها خاطرات زیادی با ایشان داشتید آیا شما خاطره‌ای از ایشان به یاد دارید که بیشتر گویای شخصیت ایشان باشد.

شخصیت ایشان محبت و لطفی بود که به خود من پدرم، خانواده و فامیل من داشتند. علاقه و احترامی که به ما داشتند. با اینکه ملکه بودند بدون آنکه چیزی با خودشان ببرند مملکت ما را ترک کردند اما علاقه و احترام‌شان برای ایرانی‌ها و خانواده سلطنتی ایران بسیار بود. رضا شاه پدر اعلی‌حضرت، رضا شاه کبیر، عشق و علاقه عجیبی به ایشان داشتند و خیلی به ایشان احترام می‌گذاشتند.

من عکسی از یک مجله قدیمی در حال اسکی در ایران در سال‌های ۱۹۴۱-۱۹۴۲ از ایشان دارم، البته من در آن زمان بچه بودم، کنار این عکس همواره یک گل رز به من دادند که ا الان هست.

من هم علاقه عجیبی به ایشان داشتم، از یک سو مادر زن من بودند و از طرف دیگر شخصیت خود ایشان. شوهرشان هم از بستگان خودشان بودند که زمانی در زمان فاروق، وزیر جنگ بودند که ایشان هم یک جنتلمن بود و پسرشان، حسین هم این سعادت را داشت که تا آخرین روز و لحظه کنار مادرشان بودند و از ایشان پذیرایی و نگه داری کردند و او را خوشحال نگاه داشتند.

آقای زاهدی اشاره کردید به اینکه ملکه فوزیه، مادر شاهزاده خانم شهناز، همسر شما بودند به تصور شما در همین دوره کوتاهی که ایشان در دربار و همسر محمدرضا شاه بودند چه تأثیری بر دربار گذاشته و اصولاً میراث ایشان را چه می‌دانید؟

آن زمان که ایشان در ایران بودند زمان خاصی بود، جنگ (جهانی دوم) شروع شده بود، اما آنچه که می‌توانم از احساسات ملکه مادر، ملکه پهلوی از احساسات‌شان و اطرافیان‌شان و والا حضرت شمس خواهر بزرگ اعلی‌حضرت بدانم احترام عمیق بود، به همین دلیل هم زمانی که به واشینگتن آمدند والاحضرت شمس هم با ایشان همراه بود و در لندن هم وقتی که می‌آمدند، هر کسی بدون استثنا نسبت به ایشان احترام قائل بودند.

افراد را به واسطه همان خاکی بودن خودشان جذب می‌کردند، و لازم نبود که بگوید هستم. تا روزی که طلاق گرفتند و رفتند همان خنده مخصوص خودشان و مهر و محبت‌شان را داشتند.

+155
رأی دهید
-5

God666 - تهران - ایران
کأاشً خانواده Pahlavi بیشتر میتونست تو ایران حکومت کنه رضا شاه کبیر زمانى که فقر و کرسنکى بیداد میکرد و دوران منحوس قاجاریه تازه تموم شده بود به قدرت رسید کارها و خدماتى که اون زمان براى ایران و ایرانى کرد هنوز هم که هنوز فعلا تکرار نشده و حتى بسرش محمد رضا شاه هم نتونست مثل بدرش رضا شاه کبیر قدرت داشته باشه ولى متأسفانه جنک جهانى دوم و خباثت انکلیس و رؤسیه نذاشت که ایران در مسیر ابادى و بیشرفت بمونه ملت ایران بجاى اینکه دنبال تاریخ ٢٠٠٠سال بیش باشه بهتر که بیشتر تاریخ معاصر ایران رو از زمان قاجاریه دنبال کنه تا واقعا بفهمه که دشمنان ایران زمین کیا هستن و جه جنایتها و خیانتها در حق ایران کردن بهتره که انسانهاى و شاهان بزرک که به ایران خدمت کردن رو بیشتر بشناسىم و کسانیکه که به ایران خیانت کردن رو هم بشناسىم اینجورى میتونیم راه درست رو بیدا کنیم از نادر شاه أفشار تا أمیر کبیر و رضا شاه ها تو تاریخ ایران کم نیستن و کم نیستن ضد ایرانیهانى مثل خاندان قاجاریه و جنایتکار أنى مثل میرزا رضاى شیرازى و نواب صفوى و کاشانى تا این اخریه
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 18:57
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
اخ که جقدر دلم کرفت . خدا رحمتت کنه
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 18:59
God666 - تهران - ایران
با ارزش ترین و کامل ترین کار فرهنکى که رضا شاه کبیر انجام داد کشف حجاب بود و نابود کردن اخوندا بود که متأسفانه بسرش راه بدرش رو آدامه نداد مکر نه الان ایران دست این اخوندهاى قرون وسطاىى نبود البته بماند که دانشجویان اون زمان که همکى به امریکا و اروبا فرستاده میشدن همکى طرفدار اخوند و مخالف شاه شدن و همین به اصطلاح دانشجو هاى تحصیل کرده بزرکترین ضربه رو به ایران زدند یه عده شدن کمونسیت و توده اى یه عده هم شدن منافقین که از هر دشمنى براى ایران بدتر هستن و بقیه هم شدن مذهبى و طرفدار اخوند ملت بیسواد هم افتادن دنبال اخونداها قشر روشنفکرامون که اونجورى بودن از ملت بیسواد دیکه نمیشه بیشتر از این انتظار داشت متأسفانه هنوزم که هنوزم با ٤٠سال بیش هیج تغییرى نکردیم و هنوزم که هنوزه تو همون مقطع تاریخی موندیم به أمید أکاهى و دانایی نسل اینده البته اکه دشمنان ایران أجازه این أکاهى رو به نسل اینده بدن در غیر این صورت باز هم همین أشه و همین کاسه
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 19:07
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد
اردشیر زاهدی یکی از فاسدترین چهره های تاریخ سیاسی ایران و ولد کودتاچی خائن یعنی فضل الله زاهدی که مهره اصلی آمریکاییها در برابر دولت مردمی دکتر مصدق بود . این یابو باید خاطر نشان کند عشق این خانم بیگناه که به خاطر مقاصد سیاسی تن به ازدواج اجباری با محمدرضا پهلوی داد نسبت به ایران به چه خاطر بود.
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 19:07
mehrdad58 - لندن - انگلیس
مردم ایران ، کشورشون رو به دست خودشون با خاک و خون و ا تش کشیدند و دودستی تقدیم آخوند دزد دادند . وای بر این مردم .
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 19:42
بی غم - تهران - ایران
من نمی دونم آدم قحطی است که بی بی سی می ره با این خائن به ایران و ایرانی مصاحبه می کنه!!! امیدوارم هر چه زودتر خبر سقط شدن شما توی این سایت نوشته بشه.
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 21:40
Rezanl - امستردام - هلند
من کلی‌ عکساش رو دیدم اصلا بهش نمیاد، همیشه عبوس بوده.
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 23:48
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد اول اینکه توضیح بده چرا بجای کره شمالی یا کوبا تو در یک کشور پادشاهی امپریالیسم جلوس کردی و آنجا چه غلطی میکنی‌؟یه کمی‌ هم از خیانت چپ چپیها توضیح بدهید ملت منتظر است.چرا با سواری‌ دادن به هندی زاده به کشور خیانت کردید؟
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 23:58
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
مردم ایران سال 57 واقعا دست به خودسوزی همگانی زدنند از بین بردن فرهنگ و هویت و اعتبار و آبروی جهانی و تبدیل شدن به هیج در چشم تمام ملل دنیا نیتجه شورش 57 و خود سوزی تاریخی ایران بود , این 34 سال لکه ننگی بر تاریخ ایران است .کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد/ یک کم بیشت مطالعه کن و از روی تعصب حرف نزن مصدق فریبی بیشتر نبود و از خودش خائن تر خودش بود خود فروخته انگلیسی بود که کینه از شاه و خاندان پهلوی داشت.
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 00:58
دنیای وحشی - تهران - ایران
امان از دست روزگار و سرنوشت ما انسانها . فوزیه و ثریا از دربار ایران محترمانه رانده شدند تا رضا پهلوی برای بقای سلطنت درایران به دنیا بیاید دریغ از اینکه خود رضا پهلوی هم با اتفاق پدر تاجدار و خانواده اش از ایران رانده شدند آن هم غیر محترمانه .بنابراین باید ما آدمها بایستی بدانیم و باور کنیم که خیلی هم انتخاب و راه زندگی مان دست خودمان نیست و شاید درحد خیلی ناچیزی بتوانیم مثلا سرنوشت ساز زندگیمان باشیم .که البته درمورد خاندان سلطنتی پهلوی ها تغییر درسرنوشت آنها سرنوشت سی میلیون جمعیت سی و اندی سال پیش ایران را تغییر داد و متاسفانه هفتاد میلیون جمعیت فعلی ایران را که اکثرا ناراضی هستند را برجای گذاشت .کاشکی حداقل سرنوشتهای بد افراد در زندگی دیگران تاثیر چندانی نگذارد.
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 01:26
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
Royan - کالیفرنیا - آمریکا دوست گرامی‌ این کمونیست که در ۶۷ تواب هم شده با پاسپورت رژیم میره ایران و خیانت تو خون این مزدوران نهادینه شده و مصدق قجری سپری شده که پنهان شوند.. این مزدوران خیانت کار چپ الهی
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 02:09
Parsi6 - نیویورک - آمریکا
Royan - کالیفرنیا - آمریکا . ما هنوز هم هر چهار سال یک بار با رفتن پای صندوق رای دست به خود سوزی می‌زنیم. هنوز بعد از ۳۴ سال به یه آخوند اعتماد می‌کنیم و بهش رای میدیم و به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌کنیم. یعنی‌ این کسا‌یی که رای دادند هنوز نمی‌دونند رئیس جمهور در ایران قدرت نداره. چه با کلید چه بی‌ کلید. واکنش‌های مردم ما در مقابل ظلم و بی‌ عدالتی خیلی‌ عجیبه. شاه و مصدق هر دو وطن پرست و قربانی توطئه و هردو هم اشتباهتی مرتکب شدند. اما آخوندها خائن به وطن و ایران و ایرانی‌، با هوشمندی و فریب، ۴ سال دیگه به عمر حکومت کثیفشون اضافه کردن.
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 06:05
farda dir ast - آلمان - آلمان
لعنت به کسانی‌ که با وطن فروشی موجبات سقوط دولت قانونی دکتر مصدق شدند.از جمله پدر خائن این مرتیکه اردشیر زاهدی آشغال
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 07:46
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد
sohrab20 - واشنگتن - امریکا اولا از طرز کامنت نوشتنت مشخص هست که چقدر در تربیت تو کوشا بوده اند که البته بعید میدانم تو از پیشینه خانوادگی برخوردار باشی. دوما اینکه من در کشور سوئد سوسیالیستی( و به زعم یک عده نادان سلطنتی) چیکار میکنم به خودم ربط داره و ... به بعضیها نیومده. اگر کور نیستی و سواد خواندن و نوشتن داری یک سری به کامنتهای من بزن و ببین که نظر من در مورد اشتباه جریانهای چپ در جریان انقلاب 57 چه بود. در ضمن توهینی که در آخر به من کردی برازنده .....ت(؟؟).
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 10:48
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد
Royan - کالیفرنیا - آمریکا مصدق یک آزادی خواه بود که برای احقاق حقوق مردم مظلوم ایران تلاشهای بسیاری کرد. هر چند که یک عده بدون مطالعه او را عامل استعمار میدانند در حالی که او یک شخصیت کاملا ضد استعماری بود.
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 18:21
کبالت - کرج - ایران
فوزیه مصری عاشق ایران بود اما تو و پدرت عاشق پولهای سیا و ملکه بیخود نبوده روزولت(عامل سیا ) بهت میگفته پسر خوب ما ماشا الله پسر .
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 23:38
nasl sokhta - لندن - انگلیس
کمون سرخ تو چه نسبتی با خمرهای سرخ و شخص پلپت دارید،همه شماها کمونیستها وقتی‌ به قدرت می‌رسید مشخص میشه چه هستید جناب استالین،,مطمئن باش در بین مردم ایران جای ندارید
جمعه 14 تير 1392 - 01:16
Pezhman - وين - اتريش
خالی بند, اگرفوزیه ایران دوست بود.باید کمی از شاه تبعیت میکرد.میتوان تصورش را کرد که چقدر از ازدواجش با شاه سرخورده وپشیمان بوده.
جمعه 14 تير 1392 - 02:07
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد
nasl sokhta - لندن - انگلیس تو چه نسبتی با جنایتکاران آمریکایی که بر هیروشیما و ناکازاکی بمب اتمی انداختند داری؟ چه نسبتی با خوکهایی که هواپیمای مسافربری ایرانی را با تمام سرنشینانش سرنگون کردند و بعد از دستان کثیف سرکردگان سرمایه داری مدال گرفتند داری؟ چه نسبتی با جنایتکارانی که در عراق ، افغانستان و پاکستان جنگ و خونریزی به راه انداخنه اند داری؟ چه نسبتی با استعمارگرانی که در آفریقا جنایتها کردند و باعث گرسنگی میلیونها آفریقایی شده اند داری؟ اینکه ما کمونیستها چه میزان در میان مردم جا داریم بسته به رای آنها دارد و نه به نرخی که شما تعیین میکنی.
جمعه 14 تير 1392 - 10:00
goosfand - نیویورک - آمریکا
زنده باد رضا شاه بزرگ; مرگ بر ممدرضا شاه الدنگ فراری بزدل ترسو که تا تقی به توقی میخورد در میرفت; در تاریخ ما 3 تا شاه در جنگ فرار کردند که هر سه فرار به بیچارگی نسلها انجامید: فرار داریوش سوم احمق, فرار محمد خارزمشاه گاو, و فرار ممدرضا پهلوی بزدل بوزینه; . مرگ بر روشنفکر, و مرگ بر آخوند; . زنده باد رضا شاه بزرگ, شاهنشاه ایران نوین
جمعه 14 تير 1392 - 10:11
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
بحث نکنید بابا اگه کمونیسم خوب بود که متلاشى نمیشد. متأسفانه یه سرى عقب افتاده و مثلا انتلکتوئل (که اگه بودن کمونیست نمیشدن) هنوز تو خواب ناز مارکس و انگلز هستند و بیدار نشدند. . اگه کمونیسم خوب بود که ملت شوروى لعنتش نمیکردند. اگه کمونیسم خوب بود که ریشه اش در دنیا کنده نمیشد. واقعا سئوال خوبى کرد یکى ازدوستان که براى چه یه کمونیست پامیشه میره سوئد. چرا نمیره کوبا یا کره شمالى؟ مگه سیستم کمونیستى خوب نیست؟ به قول آلمانى ها . Wasser predigen und Wein trinken یعنى تقریبأ به کسى میگویند که آب را ثنا میگوید ولى خود شراب میخورد.
جمعه 14 تير 1392 - 10:37
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان در ضمن مواظب حرف زدنت باش چون ادبیاتت در شان انسانها نیست.
جمعه 14 تير 1392 - 18:26
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان آهان!! پس دوست عزیز گوش بده تا واست بگم! اولا کمونیسم مارکسیستی بر اساس نقد وضع موجود است به طوری که حتی خودش را نقد و در دوران مختلف بازتولید میکند. پس سیستمهایی که خود را نقد و بازتولید نمیکنند پس بویی از کمونیسم نبرده اند. از جمله حکومت کوبا که تحت حکومت کاسترو(عالی جناب شکر) و شرکا و همچنین کره شمالی که تحت سلطه یک مشت ژنرال مستبد و تحت نام کمونیسم قرار دارد. نه تنها ملل شوروی بلکه من و همفکرانم نیز استالینیسم را لعنت میکنیم. دوست عزیز یکی از اصلی ترین مباحث مارکسیسم نقد اقتصاد سرمایه داریست. کار و سرمایه باد در تناسب باشند و گرنه سرمایه در یگ گوشه و فقر در گوشه دیگر انباشته خواهند شد. که نمونه این مصیبت ظهور بابک زنجانیها در ایران و ملیونرها در ایلات متحده میباشد.
جمعه 14 تير 1392 - 18:20
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان دوست گرامی‌ میدونی‌ چرا بجای کره شمالی تو غرب اینها جلوس کردند چون پول مزدوری میگیرند و شدند سایبری رژیم و به کشور خیانت میکنند.یکی‌ از اینها فرخ نگهدار که تو زندان رفیق‌های خودشو به رژیم می‌فروخت .اینم از همون تخم و ترکه است
جمعه 14 تير 1392 - 19:07
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد
sohrab20 - واشنگتن - امریکا مثل اینکه تو پوستت کلفت تر از این حرفاست. از فحوای کلامت مشخص است که اصلا سواد نداری. تو اینقدر نا آگاه و نادانی که . فرخ نگهدار را مثال میزنی در حالی که فرخ یکی از منفورترین چهره های سیاسی در بین کمونیستها میباشد. من فکر نمیکنم تو آمریکا باشی چون درک و فهمت خیلی پایین هستش. ولی اگر هم باشی احتمالا فراری هستی و ... از اینکه من ایران میرم و میام و تو .... نمیتونی. اگر هم ایران باشی بازم ... در هر صورت دلم به حالت میسوزه.
شنبه 15 تير 1392 - 12:26
mark2000 - تهران - ایران
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد تا جایی که ما توی ایران نظر مردم رو میدونیم کسی برای کمونیزم تره هم خرد نمیکنه به شاه میگن خدابیامرز ولی تا بحال جز لعن ولعنت به کمونیستها و مجاهدین چیزی نشنیدیم در ضمن تمام این کمونیستها که نام بردی همه بدن فقط شما خوبی که میخای کمونیزم واقعی رو مثل اسلام واقعی اجرا کنی؟؟؟!!!! صبح شده عزیزم از خواب پاشو...زیاد خوابیدی...
یکشنبه 16 تير 1392 - 18:29
agnostic - هانوفر - آلمان
کمون سرخ - استکهلم (1)جناب شما ظاهراً در جریان نیستید ولی‌ ایشون (آقا سهراب) معروف هستند به شعبون بی‌ مخِ سایت و مردِ ۱۰۰۰ آی‌دی. تا الان با اسامی مختلف سر از اصفهان، تبریز، تهران، اسلو و آخرین جا هم واشنگتن در آورده ولی‌ دائم اراجیفِ قبلی‌...معمولا کارش کپی‌ پیست کردن از سایت‌های دیگه هستش اما اگر از خودش دو تا جمله بنویسه امکان نداره که چهار تا غلطِ املایی و انشائی نداشته باشه و البته ادبیات چارواداری هم از مشخصه‌های نوشتاریِ شخص شخیص ایشان هست.
یکشنبه 16 تير 1392 - 18:50
agnostic - هانوفر - آلمان
.....(2) .... ایشان از چه نوع ادبیاتی استفاده میکنند و اینکه اصولاً با چندین اسمِ کاربری از خودش پذیرایی می‌کنه و اینکه اصلا کامنتی که می‌گذاره آیا ربطی‌ به موضوع بحث داره یا نداره. کلاسِ این آقا در حدی پائین هست که حتا دیگر شاه اللهی‌های سایت هم از او دوری میکنند و هیچ کس حاضر نیست جوابِ تعریف و تمجید‌های ایشان رو بدهد. اینارو گفتم که در جریان باشید و انرژی خود را تلفِ این .. نکنید. . موفق باشید هموطن
یکشنبه 16 تير 1392 - 18:51
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
باه باه بچه توده‌ با اسم کاربری دیگه آماده و اینجا ..ببینم چطور شد یهو اینجا پیدات شد.چطور شد دولت آلمان به تو اونم با کلی‌ احترام!!!!!! پاسپورت آلمان تقدیم کرد؟اینو جواب بده تا بد مزدور سایبری که برا آخوند روحانی دکترا درست میکنه
یکشنبه 16 تير 1392 - 20:15
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
mark2000 - تهران - ایران دوست گرامی‌ این با چند تا اسم کاربری میاد اینجا و از رژیم دفاع میکنه.عقده سواد هم داره و غلط املائی میگیره.این مزدور سایبری میگه دولت آلمان با کلی‌ احترام !!!!به من پاسپورت آلمان داده.این مزدور حالا با یه اسم کاربری دیگه از سوئد میاد این مزدور اینقدر پرو هستش که از در بندازی از دیوار ۶ متری میاد ...زیاد وقتتو صرف این مزدور نکن
یکشنبه 16 تير 1392 - 20:22
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد
agnostic - هانوفر - آلمان سپاس بیکران از شما دوست عزیز. دقیقا من هم به این نتیجه رسیدم که این یارو کلا قاتی داره پس نباید جوابشو بدم.
یکشنبه 16 تير 1392 - 21:55
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد
mark2000 - تهران - ایران 1-عزیزم اولا من تا حالا نمیدونستم که ملت ایران وکیلی به اسم شما دارند که بخواهد از طرفشان حرف بزند. دوما هر سیستمی بسته به شرایط زمانی و مکانی شایسته و بایسته کشور یا سرزمین مورد بحث است مثلا در کشوری لیبرالیسم چاره مشکلات است و در کشوری دیگر سوسیالیسم و.....پس اینکه مردم ایران چه میخواهند بستگی به شرایط روز ایران دارد نه فرمایش حضرت عالی. من هم به کمونیسم اعتقاد دارم و با آن از زندگیم لذت میبرم. نه به دنبال یارکشی هستم و نه خودم را منجی میدانم. اگر کسی هم همراهم شد پس رفیقم خواهد بود نه رییس و نه رایت.
یکشنبه 16 تير 1392 - 22:08
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
mark2000 - تهران - ایران دوست گرامی‌ به فرخ نگهدار میگند مزدور ثابت به اینکه پاسپورت رژیم تو دستشه میگند مزدور متحرک.اون بچه تودهٔ هم میگه آلمان بش پاسپورت آلمان داده اونم با کلی‌ احترام!!!!!!!!!!!!!!!!! خوب طرف مزدوری نکنه اموراتش نمیگذره .وقتتو صرف این ۲ تا فسیل کمونیست نکن به‌خدا حیف وقت که صرف این ۱ مزدور با ۲ تا اسم بشه
دوشنبه 17 تير 1392 - 01:48
agnostic - هانوفر - آلمان
sorkhab20 - تو اون ده‌‌‌ کوره که زندگی‌ میکنی‌ کلاس اکابر نیست؟ بابا خیلی‌ وضعت خرابتر از اونیه که فکر می‌کردم! باه یعنی‌ جماع، می‌فهمی جماع یعنی‌ چی‌؟ زشته با این سنّ و سالت حاجی این حرفا چیه میزنی؟ مثل اینکه رساله آقا رو زیاد میخونی‌!!!!! آماده هم نه حاج شعبون باید بگی‌ آمده!!! یکی‌ هم باید بیاد پشت سرت جملاتِ قصارت رو ترجمه کنه، خوب وقتی‌ سواد نداری مجبوری مگه کامنت بذاری؟ اینجا به اندازه کافی‌ شاه اللهی داره از تو با سوادتر بذار اونا نظر بدند تو فقط همون کپی‌ پیست رو ادامه بدی سنگین‌تری :)))
دوشنبه 17 تير 1392 - 06:40
mark2000 - تهران - ایران
sohrab20 - واشنگتن - امریکا دوست گرامی کاملا حق با شماست این چپیها اگه حالیشون بود که نمیرفتن دنبال یه ایدئولوژی که توی زبالدون تاریخ افتاده باشه.. از اونجایی که خودشونو وکیل مردم میدونن اگه کسی واقعیتی رو که هر روز میبینه بگه فکر میکنن یه وکیل خلقی براشون پیدا شده همون بهتر که توی عالم خودشون رویا ببینن...
دوشنبه 17 تير 1392 - 17:25
agnostic - هانوفر - آلمان
mark2000 - تهران - ایران - جناب شما مطمئنید که بنده کمونیست هستم؟ یا صرف اینکه یک .. بنده رو اینجوری معرفی‌ می‌کنه برای شما سند هست؟ قبل از اینکه چنین شخصی‌ رو دوستِ گرامی‌ خطاب کنید یه جستجو در سایت بکنید ببینید طرف کی‌ هست! موفق باشید هموطن
دوشنبه 17 تير 1392 - 22:00
mark2000 - تهران - ایران
agnostic - هانوفر - آلمان من منظورم شما نبودین کمون سرخ بود همه ما اگر دوست هم نباشیم هموطن که هستیم حالا شاید در عقاید باهم اختلاف داشته باشیم وبا هم بحث کنیم در ضمن با نوشته هایsohrab20 - واشنگتن - امریکا در اینمورد موافقم
‌سه شنبه 18 تير 1392 - 11:39
Pezhman - وين - اتريش
کشوری که کمونیست نداشته باشد باید فاتحش را خواند.تمام احزاب در چهارچوب قانون باید حق فعالیت داشته باشند.ایده حقوق بازنشستگی وبیمه بردگان ببخشید منظورم کارگران بودومرخصی به زنان درهنگام حاملگی وبعد از آن وهرآنچه در اروپا باعث سعادت وخوشبختی انسانها شده ایده وباعث وبانیش کمونیست بوده.در واقع کشورهای اروپایی شدیدآ تاثیرات کمونیست را پذیرفته وساختار اجتماعی واقتصادی آنها رنگ کمونیستی گرفته.آمریکا کم کم در فکردگرگونی سیستم خدمات پزشکی وعمومی کردن آن است.که احزاب ساواکی وسرمایه داری با آن مخالف هستند.ولی کم کم سرمایه داری مجبور به قبول آن خواهد شد.
‌سه شنبه 18 تير 1392 - 12:07
agnostic - هانوفر - آلمان
mark2000 - تهران - ایران - یعنی‌ میفرمائید کمون سرخ هموطنِ ما نیست؟ یا اینکه هست ولی‌ چون کمونیست هست مزدور حساب می‌شه؟ چون اگر با نوشته‌های sohrab20 موافق باشید حرفش این بود.
‌سه شنبه 18 تير 1392 - 19:35
agnostic - هانوفر - آلمان
Pezhman - وین - اتریش - دوستِ گرامی‌، آنچه که شما میفرمائید سوسیالیسم هست که اینجا در کشورهای اروپای غربی و اسکاندیناوی اجر می‌شه. طبقِ تئوریِ مارکس جامعه پس از گذار از مرحله سوسیالیسم واردِ مرحله کمونیسم می‌شه که در واقعیت هیچگاه عملی‌ نشد (آنچه در شوروی اتفاق افتاد کمونیسمِ موردِ نظرِ مارکس نبود) اما در اینکه مارکس و انگلس از بنیانگذارانِ ایده حقوقِ کارگر و سوسیالیسم میباشند شکی نیست.
‌سه شنبه 18 تير 1392 - 19:51
Pezhman - وين - اتريش
agnostic - هانوفر - آلمان.. بله گرامی درست فرمودید: سوسیالیسم در اروپا اجرا میشود. و کم کم مسیر قاره آمریکا وایالات متحد آمریکا را هم خواهد پیمود ونشانه هایش ظهور کرده. اما همانطور که میدانیددر ایران, ما فقط یکی دونوع پنیر داریم که همه ازجمله روستاییان آنرا میشناسند.وآن کمونیست است. بهمین دلیل از واژه کمونیست که ایستگاه آخر است یاد کردم وگفتم: تهران آبادان هرچند مقصد اهواز(سوسیالیسم) بود..عمدآ واژه برده را با کارگر جابجا کردم تاکمی شوری موضوع را برجسته تر کنم.مرسی از توجه شما کاملآ درست فرمودید.منظورم همان بود که شما تذکر دادید
‌چهارشنبه 19 تير 1392 - 18:29
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.