تابوشکنی در طراحی لباس عروس ایرانی الهام گرفته از لباس ترکمن‌ها

مریم قوامی‌پور طراح مد، با الهام از لباس ترکمن‌ها، لباس‌های مدرن عروس با هویت ایرانی طراحی کرده است. او به دویچه وله می‌گوید لباس عروسی که الان در ایران است، از اروپا آمده است. عکس‌های مجموعه لباس عروس او را ببینید.

برای دیدن تصاویر کامل این گزارش , بر روی عکس زیر کلیک کنید

در صورتی که بدلیل فیلترینگ به سایت دویچه وله دسترسی ندارید , اینجا را کلیک کنید

+110
رأی دهید
-41

Royan - کالیفرنیا - آمریکا
مطمئن است که از لباسهای ترکمن الهام گرفته , ماکه هیچ شباهتی بین آنها ندیدیم.
‌پنجشنبه 16 خرداد 1392 - 21:57
sting68 - گنبد - ایران
چه ربطی داشت به اون لباس محلی ؟!!!!!
‌پنجشنبه 16 خرداد 1392 - 23:11
Pezhman - وين - اتريش
اول از همه,مرگ بر خامنه ای مستبد.دومآ اینها مدل غربی هستند.مگر هواپیما ویا کامپیوتر وتلفن وسینمای مدل ترکمنی داریم که این مدل لباس عروس را هم شرقی بدانیم.این طرز لباس پوشیدن از فرنگ آمده.لباس محلی ترکمنی جور دیگه ای است.همین دروغها را به نافمان بستند که خر خمینی شدیم.
جمعه 17 خرداد 1392 - 02:23
katebrowns - تهران - ایران
طراح گفته در میان اقوام ترکمن چند ماه زندگی کرده تا این لباسها را طراحی کنه....اما فقط چند تکه سنگ و فلز روی لباسها دوخته....شباهت زیادی ندارن با لباس محلی ترکمن ها که ما دیدیم!
جمعه 17 خرداد 1392 - 04:35
raha1984 - هامبورگ - المان
ایشون شکر خورده اند !!! اینها چه ربطی و الهامی از ترکمن داشت ؟؟ مثلا اینها اروپایی نبود ؟
جمعه 17 خرداد 1392 - 06:41
مراد درشوری - ویله - دانمارک
هر وقت اسم ترک میاد جوجه پان فارس‌ها اسد بیابانی میشند حاضر هستن غربی را قبول بکند ولی‌ هم وطن تورکمن را نه! مغزی که معیوب باشه نتیجش هم این هست
جمعه 17 خرداد 1392 - 22:48
pezhman - وين - اتريش
مراد درشوری - ویله - دانمارک. ببخشید سینما و کامپیوتر و تور عروسی‌ و اصلا کل کائنات منجمله شخص پروردگار عالم ترکمن بودند.!!!! مؤمن مسجد ندیده !. روی زانوی غربی‌ها نشستی و خبر نداری، پسوندی که به ترکمن اضافه شده غربی است.(turk + men)...این بیچاره‌ها جز دزدی و راهزنی کاری بلد نبودند....
شنبه 18 خرداد 1392 - 01:25
راهجو - فریدونکنار - ایران
مراد درشوری - ویله - دانمارک. حالاکه بهت میصرفه تورکمن شده هم میهن فارسا!!!!! اونجا که به نفعت نیست ما مشیم ضد ترک و باید دودستی آذربایجان و بدیم بهت و بریم تو یه گوشه ایران !خودتو خسته نکن اگه دنبال روشن کردن موضوعی توی این سایت برا بقیه میگردی بدون که اول یکی باید خوتو روشن کنه(البته خوابزده ها رو نمیشه بیدار کرد مگر با لگد!)
شنبه 18 خرداد 1392 - 10:57
princesse - تهران - پرژن
میبینی‌ خودت چقدر نژاد پرستی‌ مراد درشور!!!
شنبه 18 خرداد 1392 - 14:54
مراد درشوری - ویله - دانمارک
pezhman - وین - اتریش,و راهجو - فریدونکنار - ایران نمونه الان را میبینیم که کی‌ دزد هست، کی‌ عقب مانده هست، .. صفت اجدادت را به دیگران نچسبان، دانشمندان آسیای میان لابد فارس بودند! سلجوقیان و .. هم فارس بودند. تاریخ جعلیات گذشته که همیشه به نفع فارس‌ها تو ایران بود.
شنبه 18 خرداد 1392 - 21:28
مراد درشوری - ویله - دانمارک
princesse - تهران - پرژن و راهجو فریدونکنار - ایران : .. لابد الهام گرفته از دختر عموها یه طالبان شما هستند
یکشنبه 19 خرداد 1392 - 02:09
princesse - تهران - پرژن
نه الهام گرفته از مغول‌ها هستن نژاد پرست .!
یکشنبه 19 خرداد 1392 - 11:21
baiulgen@ya.ru - گنبد کاووس - ایران
@pezhman - وین - اتریش؛ در جواب ادعای شما مبنی بر اینکه، «پسوندی که به ترکمن اضافه شده غربی است.(turk + men)...این بیچاره‌ها جز دزدی و راهزنی کاری بلد نبودند....»:. عجیب نیست، کسانی که در دنیا کمترین ساعات مطالعه رو دارن، در زبان‌شناسی هم مدعی هستن. جهت اطلاع شما، پسوند «-مان/-من» در زبان‌های آسیای میانه (ترکمنی، قزاقی، قرقیزی، ازبکی، تاتاری و ...)، نشانه تاکید و شدته و به هیچ وجه عربی نیست. برای مثال، «ادرمن»، «قارامان»، «آق‌مان»، «تورکمن»، و .. برای باقی حرفتون، شما رو ارجاع می‌دم به یادداشت «تحویل سال، مرور گذشته و نگاهی به بخشی از افتخارات ترکمن‌ها»: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=133630573483027&set=a.132006870312064.1073741834.131952413650843&type=1.
یکشنبه 19 خرداد 1392 - 11:05
baiulgen@ya.ru - گنبد کاووس - ایران
@pezhman - وین - اتریش؛ در جواب ادعای شما مبنی بر اینکه، «پسوندی که به ترکمن اضافه شده غربی است.(turk + men)...این بیچاره‌ها جز دزدی و راهزنی کاری بلد نبودند....»:. عجیب نیست، کسانی که در دنیا کمترین ساعات مطالعه رو دارن، در زبان‌شناسی هم مدعی هستن. جهت اطلاع شما، پسوند «-مان/-من» در زبان‌های آسیای میانه (ترکمنی، قزاقی، قرقیزی، ازبکی، تاتاری و ...)، نشانه تاکید و شدته و به هیچ وجه غربی نیست. برای مثال، «ادرمن»، «قارامان»، «آق‌مان»، «تورکمن»، و .. از این گذشته، اظهارات فاشیستی شما («این بیچاره‌ها جز دزدی و راهزنی کاری بلد نبودند») تاریخ رو عوض نخواهد کرد. اگر کامنت قبلی به علت داشتن «لینک به بیرون از سایت ایرانیان انگلستان» قابل درج نباشه، بنابراین، از شما خواهش می‌کنم برای دریافت جواب و آشنایی با حقیقت، در فیس‌بوک، گروه Il-Ulus رو سرچ کنید و در صفحه Info-ش، یادداشت «تحویل سال، مرور گذشته و نگاهی به بخشی از افتخارات ترکمن‌ها» رو مطالعه کنید - قبل از اینکه با اظهارات احساساتی و نه غیر-واقعی، تاریخ و تاثیرگذاری تاریخی ترکمن‌ها رو زیر سوال ببرید.
یکشنبه 19 خرداد 1392 - 12:25
راهجو - فریدونکنار - ایران
مراد درشوری - ویله - دانمارک. دختر عموی طالبانی!!!! خوبه تاریخ ما از هزاران سال پیش مشخصه،اونجا که یونانیا به آمیزش با زن جنبه زادوولد میدادن و غلام بارگی براشون تمدن بود ما تو سپاهمون سردار زن داشتیم که مطمئنا پوشش دست وپا بسته گشت ارشادی نداشت!!! تو چی ؟تو اصلا میدونی جدت به کجا میرسه ؟ یا از قوم خزری یا از هونها هستی یا از عثمانی و یا قجرها ؟(بدون توهین به نژاد مسئله تاریخی مطرحه) به هر صورت سابقه تو بسیار بالاتر از مدله لباسه! از این خاله زنک بازیای دخترعمو و توهین از پشت کامپیوترت بیا بیرون ! یکم ادب داشته باش مطمئن باش اینجوری بهتر مورد تایید واقع میشی
یکشنبه 19 خرداد 1392 - 19:08
راهجو - فریدونکنار - ایران
baiulgen@ya.ru - گنبد کاووس - ایران. حق با شماست !متاسفانه پژمان عزیز نباید اینطوری صحبت میکرد،یادآور بشم که خودم هم تو سربازی و هم تو محیط اطراف با ترکمنها برخورد داشتم اکثریت نجیب و کم حرف و تا حدودی تودارن اما اهله توهین نیستن و با سابقه ذهنی با آدم برخورد نمیکنن و یکی همخدمتیم اسمش بود( محمد کم ) با هم گاها بحثای دینی میکردیم البته خیلی هم با ظرفیت بود. یادش بخیر
یکشنبه 19 خرداد 1392 - 19:13
pezhman - وين - اتريش
در مورد سلجوقیان باید بگویم: اگر هنر و افتخاری باقی‌ مانده. هنرمندان ایرانی‌ بودند که آن را خلق نمودند نه‌ چنگیز خان وحشی و یا توله‌های آنها. در مورد ترکتازی‌های قبایل زرد پوست، لازم نیست من چیزی بگویم.اما مطلب سر عروسی‌ کردن ترکمنها است.دروغ را کنار بگذارید و شرافتمندانه حقیقت را بگوئید.دزدیدن عروس رسم ترکمنها است.حالا شما حساب کن یکی‌ می‌خواد مثل گلن اوجا برودعروس را بدزدد و عروس با لباس اروپایی و تور سفید مثل عکس بالا. منتظر است تا آقا داماد بیاد و او را بدزدد!!!!. تاریخ سرشار از مدارک تاریخی‌ است ...
یکشنبه 19 خرداد 1392 - 21:12
baiulgen@ya.ru - گنبد کاووس - ایران
@Pezhman - سطح «فرهنگ»ی که شما ازش صحبت می‌کنید، از سرتاسر کامنت‌هاتون مشخصه. برای تنها یک مثال، از اینکه «قبایل زردپوست» چه میراث هنری‌ای در ایران به جا گذاشتن، رجوع‌تون می‌دم به مکتب نگارگری ترکمن در این آدرس (امیدوارم مدیران سایت لینک رو مثل کامنت قبلی، اجازه بدن): https://jabb.im/8nt. اگر از تاریخ هنر سررشته‌ای دارید (هرچند صحبت کردنتون خلاف این رو نشون می‌ده)، کمی راجع به خصوصیات و ویژگی‌های مکتب نگارگری ترکمن با تمام عناصر «زردپوست»ش مطالعه کنید. به تصاویر این مکتب نگاه کنید. با «توله» گفتن شما، میراث بزرگ آسیای میانه به اندازه یک ریال ایرانی هم کوچک نمی‌شه؛ اتفاقا بحث‌هایی مثل این و افرادی مثل شما، ما رو در نشون دادن چهره حقیقت کمک می‌کنن. راجع به دزدیدن عروس نزد ترکمن‌ها:. حرف‌های کاملا موهومی و دروغ می‌زنید؛ سعی کنید از ترکمن‌ها عروس بدزدید تا ببینید که اون‌ها ایل و تبار شما رو خواهند «دزدید». «اوجا» که شما ذکر کردید، دور هم جمع شدن فامیل و جشن بعد از آوردن عروسه؛ به «اوجا» نمی‌رن که عروس بدزدن (اون‌طور که شما قصد دارید تصویرش کنید).
دوشنبه 20 خرداد 1392 - 18:18
baiulgen@ya.ru - گنبد کاووس - ایران
حقیقتا هم تاریخ سرشار از مدارک تاریخی‌است و خارج از محیط فاشیستی ایران (که یا از این ور دیوار میفته - دینی‌ها- یا از اون ور دیوار - ناسیونالیست‌ها)، میراث غنی آسیای‌میانه رو اروپا و آسیا تصدیقش می‌کنن. این شما هستید که در توهمات خودتون غرقید. یک فرش ترکمن با ظرافت و زیبایی و عمق تاریخی خودش (چندین هزار سال)، برای نشون دادن گوشه‌ای از هنر ما کافیه؛ سایت‌های باستان‌شناسی اوراسیا با اون همه فن و تکنیک و ابزارسازی‌هاشون برای نشون دادن تاریخ ما کافیه. به نشون دادن سطح فرهنگ خودتون ادامه بدید؛ شما به همه ما در یافتن حقیقت کمک می‌کنید.
دوشنبه 20 خرداد 1392 - 18:20
baiulgen@ya.ru - گنبد کاووس - ایران
فراموش کردم بگم:. این‌که عمر در بین اعراب تمجید می‌شه، در ایران اما عمرکشون داریم، این‌که کوروش چندین قوم رو اصلا نابود کرد، اما در ایران کوروش کبیره (بنگلادشی مثلا کوروش کبیر می‌شناسه؟)، نادرشاه افشار در ایران یک سردار بزرگه؛ در هند به اجداد لعنت می‌فرستن؛ این حقایق، چیزهای کاملا مفهومی هستن. اما مخصوصا می‌خوام در دنباله دروغ «دزدیدن عروس توسط ترکمن‌ها» بنویسم: هرچقدر هم به قول شما، ترکمن‌ها، قزاق‌ها، ازبک‌ها، قرقیزها و .. «توله» چنگیزخان باشن (که این طور نیست و شما نشون دادید، با اتنوگرافی، زبان‌شناسی و تاریخ اصلا آشنا نیستید)، در هر صورت، خانم‌‌های ترکمن چندین دهه قبل از ایرانی‌ها زودتر به حق رای سیاسی رسیدن (https://jabb.im/8ru). منتظر دروغ‌ها و «فرهنگ‌پراکنی‌»های بعدی شما هستم.
دوشنبه 20 خرداد 1392 - 18:29
Pezhman - وين - اتريش
من از تبار چنگیزم ولی افتخاری بهش نمیکنم. نادر هم کارش جنایت بود.نمیدانم ایل افشارها به کدام قوم تعلق دارند شاید مثل قاجارها ترکمن ویا مثل صفویها که عمرکشان را رسم کردند,ترک شیعه و آذری بودند.. ولی هرچه بودند, ترک بودند و کارشان درهند درست نبود.و ما باید الماس دزدیده شده وطلاهای دزدیده شده را با احتساب سود وبهره بانکیش از درآمد نفتمان به ملت بزرگ هند پس داده رسمآ طلب بخشش کنیم.حق باید به حقدار بازگشت داده شود.واین لباس عروس هم غربی آست.حالا هی لینک سرهم کن. رهبر من ماهاتماگاندی است.من با محمد مشکل دارم وپرسش من این است که چرا این پیرمرد با بچه شش,هفت ساله ازدواج کرد؟!!! بعد شما میگی چرا عمر سوزان داریم؟!! واقعآ نمیدانید چرا؟!. اگر دست من بود علی را هم میگذاشتم کنارش.دزد و متجاوز که مقدس نیست.
‌سه شنبه 21 خرداد 1392 - 12:42
baiulgen@ya.ru - گنبد کاووس - ایران
Pezhman@ آقای پژمان، با این نقد شما که تندروی دینی به مشکلات جامعه ایران دامن می‌زنه، موافق هستم. اما دعوت می‌کنم مسائل رو با هم قاطی نکنیم. اسلام یا تشیع رو ترکمن‌ها به ایران نیاوردن. اصولا ترکمن‌ها به طور تاریخی یک جامعه دینی نبودن. برای جمع‌بندی گفتگوی ما باهم:. ا) به لحاظ کرونولوژی، دولت ترکمنی سلجوقیان قبل از چنگیزخان حکومت می‌کردن و نوادگان چنگیز نیستن؛. ب) به لحاظ زبان‌شناسی، زبان‌های ترکمنی، قزاقی، ازبکی، قرقیزی، تاتاری، باشقورتی، اویغوری و .. زبان‌های مغولی نیستن و تفاوت دارن (هرچند مربوط به یک خانواده زبانی هستن)؛. ج) یادآوری می‌کنم، شهر باستانی ماری ترکمنستان، پایتخت سلجوقیان و از بزرگترین شهرهای دنیا در قرن دوازدهم میلادی بود. این شهر در زمان سلجوقیان، پایتخت علمی مشرق‌زمین محسوب می‌شد و دانش‌پژوهان و سیاحان زیادی از کشورهای مختلف، برای بهره‌گیری از کتابخانه‌های بزرگش یا مشاهده زیباییش، ازش بازدید و توصیفش کردن:. - «بر روی آن گنبدی آبی رنگ قرار دارد که از فاصله یک روز راه نیز دیده می‌شود» (یاقوت الحموی)؛. - «بزرگ‌ترین سازه دنیاست» (رشید‌الدین فضل‌الله)؛
‌سه شنبه 21 خرداد 1392 - 18:45
baiulgen@ya.ru - گنبد کاووس - ایران
Pezhman@. - «از باعظمت‌‌ترین بناهایی که پادشاه کبیر ساخته‌اند و آنقدر مستحکم است که آسیب در آن نفوذ نمی‌کند» (اسفزاری). د) بسیاری از دانشمندان، اهل ادب و فرهنگیان ایران، از آسیای‌میانه و «زردپوست» بودن (به قول شما). برای یک مثال، تصویر شمس تبریزی رو مشاهده کنید در این آدرس: https://jabb.im/8ra. ه) در زمان سلسله‌های آسیای میانه‌ای به خاطر وجود امنیت در قلمرو کشور، ما شاهد افزایش مراودات تجاری بین کشورهای منطقه هستیم. یکی دیگر از خدمات اون دولت‌ها. ه) به خاطر اینکه با محمد مشکل دارید، صحیح نیست میراث و زحمات سلسله‌های ترکمنی و آسیای میانه‌ای که بر ایران حکومت کردن رو نادیده بگیرید و رد کنید. این تنها دور از انصاف، بلکه اصلا غیرواقعی است. برای آشنایی شما با گوشه‌ای از تاریخ ما، چند لینک و نوشته رو باهاتون به اشتراک گذاشتم. اگر لازمه، ده‌ها سند تاریخی دیگه رو می‌تونیم باهم مرور کنیم، اما اگر مخالف نباشید، دعوت می‌کنم این بحث علیه ما «زردپوست‌ها» رو متوقف کنیم.
‌سه شنبه 21 خرداد 1392 - 18:52
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.