دولت آمریکا به جاسوسی از رسانه‌ها متهم شد

دولت آمریکا در آستانه یک رسوایی مربوط به جاسوسی از رسانه‌ها قرار دارد. خبرگزاری آسوشیتدپرس ادعا کرده که دولت آمریکا اطلاعات مربوط به ارتباطات تلفنی شمار زیادی از خبرنگاران و دفاتر مختلف این خبرگزاری را ضبط کرده است.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس دادگستری آمریکا را به جاسوسی از خبرنگاران این موسسه متهم کرده است. گری پرویت، مدیر اجرایی خبرگزاری  آسوشیتدپرس روز دوشنبه (۱۳ مه/۲۳ اردیبهشت) اعلام کرد که مقام‌های دادگستری آمریکا بیش از ۲۰ خط تلفنی مربوط به دفاتر این خبرگزاری در آمریکا را شنود و اطلاعات را جمع‌آوری کرده‌اند.
 
به گفته مدیر اجرایی خبرگزاری آسوشیتدپرس اطلاعات جمع‌آوری‌شده به یک بازه زمانی دو ماهه در اوایل سال ۲۰۱۲ مربوط می‌شود. این اطلاعات از دفاتر این خبرگزاری در نیویورک، واشنگتن و شهر هارتفورد در ایالت کانکتیکات جمع‌‌آوری شده است.
 
مسئولان این موسسه خبری می‌گویند چند روز پیش از طریق مقام‌های رسمی دولت آمریکا از این موضوع مطلع شده‌اند. به گفته آنها، دولت آمریکا مایل نیست درباره دلیل یا دلایل این عملیات خود توضیحی ارائه دهد.
 
آنطور که آسوشیتدپرس می‌گوید، عملیات شنود احتمالا در چارچوب تحقیقات قضایی درباره انتشار "غیرقانونی اطلاعاتی" از سوی این خبرگزاری در یک گزارش خبری بوده است. این گزارش در ماه مه ۲۰۱۲ و درباره یک توطئه تروریستی خنثی‌شده در یمن توسط آسوشیتدپرس تهیه و منتشر شد.
 


گری پرویت، مدیر اجرایی خبرگزاری آسوشیتدپرس

 

در این گزارش به جزئیات عملیات سیا برای خنثی‌سازی طرح بمب‌گذاری القاعده در یک هواپیمای مسافری خطوط هوایی آمریکا اشاره شده بود. شاخه یمن القاعده قصد داشت با بمبی که در یک لباس زیر جاسازی شده بود، هواپیمای مسافری آمریکا را منفجر کند.
 
در گزارش ماه مه ۲۰۱۲ آسوشیتدپرس آمده بود بمبی که قرار بوده در این طرح تروریستی به‌کار رود از موادی ساخته شده بود که در آن هیچ قطعه فلزی وجود نداشت و به همین دلیل به‌راحتی می‌توانست از موانع کنترل امنیتی فرودگاه‌ها عبور کند. بنابر این گزارش، فردی که مجری این توطئه از سوی القاعده بوده  مامور نفوذی سازمان سیا در القاعده بوده است.
 
آسوشیتدپرس می‌گوید مقام‌های قضایی آمریکا تلفن‌های خصوصی پنج گزارشگر و یک سردبیر این موسسه را نیز شنود و ضبط کرده‌اند که در تهیه این گزارش شرکت داشتند.
 
وزارت دادگستری آمریکا هنوز به درخواست‌ها درباره موضع‌گیری در این باره پاسخ نداده است. اما شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکا گفت، دولت ایالات متحده به آزادی رسانه‌ها احترام می‌گذارد، لیکن در تحقیقات قضایی باید بین جریان آزاد اطلاعات و کاربست موثر و عادلانه قوانین جزایی تعادل صحیحی پیدا شود.
 
نقض حقوق قانونی آسوشیتدپرس
 
گری پرویت، مدیر اجرایی خبرگزاری آسوشیتدپرس در شکوائیه‌ای خطاب به "اریک هولدر"، وزیر دادگستری آمریکا می‌نویسد هیچ توجیهی برای ضبط و جمع‌آوری این حجم از ارتباطات تلفنی وجود ندارد.
 
به گفته مدیر آسوشیتدپرس، دولت آمریکا با این اطلاعات جمع‌آوری شده می‌تواند در جریان جزئیات کار این خبرگزاری قرار گیرد بدون آنکه مجاز به این کار باشد؛ از جمله‌، دسترسی دولت به اطلاعات مربوط به تماس‌های محرمانه یک رسانه با منابع خبری خود.
 
مدیر اجرایی خبرگزاری آسوشیتدپرس در شکوائیه‌ی خود به وزیر دادگستری آمریکا می‌نویسد چه در جریان شنود تلفن‌ها و چه پس از آن، نه به خود خبرگزاری و به نه گزارشگرانی که هدف عملیات شنود بوده‌اند اطلاعی داده نشده است.
 
در ادامه‌ی شکوائیه‌ی مدیر آسوشیتدپرس آمده است، «به نظر ما این اقدام وزارت دادگستری آمریکا نقض حقوق قانونی خبرگزاری آسوشیتدپرس در امر تحقیق درباره خبر و انتشار گزارش است.»
 
گری پرویت، از وزیر دادگستری آمریکا خواسته است که همه‌ی اطلاعات جمع‌آوری‌شده مربوط به خبرگزاری آسوشیتدپرس پس داده و همه‌ی کپی‌های تهیه‌شده از این اطلاعات از بین برده شود. علاوه براین به گفته مدیر آسوشیتدپرس، این موسسه در حال بررسی اقدام قانونی علیه شنود تلفن‌های همکاران و دفاتر خود است.

+20
رأی دهید
-7

Edalate.eslami - تهران - ایران
آیا هنوز کسی هست که بگوید آمریکا کشور دروغ ریا تزویر و آدمکشی نیست ؟
‌سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 - 12:21
Edalate.eslami - تهران - ایران
و باز هم رسوایى دیگر برای دولت و مردم آمریکا , وای بر ظالمان و از آن بدتر وای بر تکذیب کنندگان ( همین مزدورای چند پنی این سایت ) ما که 34 سال داریم میگیم دولت آمریکا دلت دروغ زورگیری دزدی عوضی بازی جاسوسیت و محکوم به نابودى ، بنازم به درایت حضرت امام خامنه اى که قبلاز همه دست این دولت سخیف را رو کرد , ( زمان خمینی هم امام خامنه اى مشاور اصلی بود و دست آمریکا را برای مردم ایران رو کرد )
‌سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 - 12:07
Edalate.eslami - تهران - ایران
ایجان باز که ابروى ابنا رفت لووووووووول الان اون فلورادیه خواب و خوراک نداره لووووووووول بابا اینا وحشن دزدن مزدورن عقب افتاده ان انقد نمالید ، حمهورى اسلامى سردمداره انسانیت راستى عدالت و حمایت از مردم اینو تو رضایت عامه مردم ببینید که با وجود این همه فشار و هجمه از طرف غرب باز هم تحمل میکنند و هواى جمهورى اسلامیو دارن ،
‌سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 - 12:12
Edalate.eslami - تهران - ایران
باز هم لکه‌ی ننگی دیگر , اگر هنوز کسی هست که شک داره این کشور دنبال حقوق بشره واقعا یا خیلی ساده است یا خیلی بی عقل یا زینفع مثل فلورادیه ( پرس منگوله ) لطفا دنیا را همانجور که حضرت امام خامنه اى روشن کردن روشن کنید
‌سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 - 12:18
yas abi - ببرسل - لز
عجب جوکی !! آمریکا کشور جاسوسی از همه چیز، از دولت‌ها، روزنامه ها، داخل زندگی‌ مردم، شنود مکالمات، تا جنایت علیه بشریت، جنگ، ترور و ترور پرور، حامی‌ نژاد پرستی‌. آنوقت حالا متهم شده؟! سر تا پا متهم است. از ۱۹۴۴ تا کنون آمریکا هر روز در حال جنگ علیه یک کشوری بوده. البته در داخل، مردم در حال کیف و لذت هستند ولی‌ با هزینه کشور‌های دیگر دنیا.
‌سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 - 13:24
farahnoush - ساری - ایران
عاشق این استقلال موجود بین دولت آمریکا و قوه قضایه و مجلس آنها هستم برعکس ایران !!! . دولت آمریکا قانون زیر پا گذاشت .. و حالا قوه قضایه قرار افراد خطاکار دولت مجازات کند بر طبق قانون .. برعکس ایران که هر سه قوه پشت در پشت هم مشغول چاپیدن و اذیت و آزار ملت و ویرانی کشور هستند !!! . یکی از دلایلی که کشورشون را دوست دارم .. این است که به قانون احترام میگذارند و قانون گریز نیستند .. مثل خود من و ( چون قوانین ج . ا . ایران قبول ندارم و آن مخل حریم شخصی و حق انتخاب خودم می دانم ) و عدالت اسلامی که عاشق ج.ا.ایران هست و مدافع صد در صد قوانین آن است .. فقط نمی دانم چرا آنها را نقض می کند ؟! .. نمونه نقض استفاده از فیلتر شکن !!! .
‌سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 - 13:35
Edalate.eslami - تهران - ایران
تو از کجا میدونی که من از فیلتر شکن استفاده میکنم که تهمت میزنی ؟ به مخیلاتت نمیگنجه که شاید ایران نباشم ؟ نوشتن محل شهر و کشور میتونه فقط نوشتن محل تولد باشه ای کیو , بعدم سربازای سایبری گمنام امام زمان تازه از فیلتر شکنم استفاده کنن که پوزه‌ی استکبارو به خاک بمالن حلاله زن عمو
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 - 16:27
farahnoush - ساری - ایران
Edalate.eslami - تهران - ایران. خیلی ممنون از نظرت .. حرف من تایید کردی و اعتراف کردی جز سرباز های سایبری آقا امام زمانی و شما سربازان آقا به هیچ چیزی اعتقاد ندارید و دین برای شما بازیچه ای بیشتر نیست (خنده) !!! .. . اگر داخل ایران هم نباشی مثل قضیه دیپلمات ج.ا.ایران در برزیل داخل استخر خانم ها میشی .. البته من شنیده بودم که یکی از دلایل رفتن ایشون به استخر مختلط هم زدن تو دهن استکبار مثل شما بود .. (شکلات خوردن )
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 - 22:19
Edalate.eslami - تهران - ایران
Farahnoush-سارى-ایران - بازم که تهمت زدی من گفتم شاید از اینکه به روت اوردم تهمت زدن کار خوبی نیست درس گرفتی , من کی گفتم سرباز سایبریم حداقل یه شاید تو جملات میزاشتى تاثیرش بر خوانند 100 برابر میشد وگرنه نظر کسی که با تهمت بدون مدرک نظر میده ارزش نداره , شما حتی بدون اینکه اسم منو بدونید یا جنسیت یا سن منو به من تهمت میزنید که مثلا کار اون دیپلمات گول خورده رو تحت هر شرایطی انجام میدم , حالا بنظرت منطقی نیست که بقیه حرفات راجع به آزادی دموکراسی انتخابات و اینارو باور نکنم ؟ ( ضمن احترام من همیشه نظرات شمارو دنبال میکنم و سعی میکنم از توش چیزی که واقعیت داره رو روش فکر کنم یا یاد بگیرم )
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 01:16
Edalate.eslami - تهران - ایران
در ضمن نظر بعضیا که آصلا ارزش خوندن نداره چه برسه به جواب دادن چون یه چرتی مینویسن بدون کارشناسیو میرن اما نظر کسای مثل پرس از فلوریدا , آرتمیس , پارس ایران - رهجو فریدونکنار , شما , شیرزن ایرانی , پاکسان آمریکا , اهورایى آلمان , دارا و سارا اوسترالیا و شاید چنتا دیگه که از قلم افتادن ارزش جواب دادن داره چون اینا آدمای باهوشین چرت نمینویسن حتی اگه تهمت میزننو توهین میکنن حساب شده اینکارو میکنن اما خوب بهرحال اختلاف عقیده دارن , ولی ایکاش همه یاد میگرفتیم بدون توهین و تهمت حرفمونو ثابت کنیم
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 01:25
farahnoush - ساری - ایران
Edalate.eslami - تهران - ایران -نظر من و نظر خودتون با دقت بخونید و در موردش فکر کنید !!! . سایت ایرانیان یوکی یک مکان برای ارائه اخبار و بحث و تبادل نظر ما بین ایرانیان است .. !!! . وقتی شما یک نظر در سایت می نویسید .. هر انسان آن را می خواند و به آن فکر می کند و نتیجه گیری می کند .. و در مورد آن نظر می دهد .. !!! . انسانی که می خواهد نقد نشود بهتر است هرگز سخن بر زبان نیاورد .. اینجا زمین کشتی نیست که ما پشت هم به خاک بمالیم و احساس پیروزی کنیم .. بلکه جایگاه تفکر , تامل و نقد نظر است . شما به جای نقد حرف من ادعا می کنید من به شما تهمت زده ام و توهین کرده ام !!! . (خنده ) برادر من می دانید مغلطه و مغالطه گر یعنی چه ؟! یک نگاه به دهخدا بیاندازید ..
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 20:12
farahnoush - ساری - ایران
گرامی نظر من در این صفحه ربطی به آزادی , دموکراسی , انتخابات و .. نداشت .. تمام این حقوق شما برای من محفوظ است !!! . بدانید در دنیای آزاد گفت و گو می کنند و همدیگر بر اساس سخن , رفتار , عملکرد نقد می کنند .. سخن شما نماینده تفکر شماست .. اینجا جایگاه نقد تفکر است نه نقد براساس نام و جنسیت و سن شما ... .من در این صفحه گفتم.. مدرک بالا موجود است .. تمام مشکلات جامعه ما بخاطر قانون گریزی ملت و دولتمردان ماست !!! . دو فرد قانون گریز ایرانی هم مثال زدم ...یکی خودم با دلیل در نظر بالا .. یکی شما با سوال از شما در نظر بالا !!! . که شما به من جواب ندادید بلکه من با الفاظ زیبایی چون ای کیو و زن عمو منور کردید !!! . (توهین) .. من جواب شما را با لحن طنز و به شیوه برهان خلف در جبر و احتمال داده بودم .. ! قبول دارم که در لحن طنز .. طرف مقابل احساس به سخره گرفته شدن می کند !!! .
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 20:24
farahnoush - ساری - ایران
بر اساس نتیجه گیری من از نظر های شما .. شما فردی معتقد به سیستم نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایران و اسلام و دین شیعه هستید .. ! شما در نظر هاتون به آقای خامنه ای امام می گویید یعنی او را بعنوان پیشوا و ولایت فقیه خود قبول دارید پس باید به قوانین اینها احترام بگذارید و آن را رعایت کنید .. ببینید دو حالت وجود دارد یا شما داخل ایران هستید (!!! . ) و یا نیستید ؟!
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 20:30
farahnoush - ساری - ایران
در صورت فرض اول حضور شما در اینجا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران و نظر رهبر در مورد استفاده از فیلتر شکن است و نوعی قانون گریزی است .. من از شما دلیل این قانون گریزی پرسیدم ؟! .. شما گفتید برای سربازان سایبری استفاده از فیلتر شکن حلال است .. ! پس من دو نتیجه گرفتم .. یک اگر شما درون ایران هستید سرباز سایبری امام زمان هستید که در اینصورت استفاده از فیلتر شکن برای شما حلال می شود .. دو که سربازان سایبری امام زمان به اسم دفاع از دین و قانون برایشان حلال است قوانین دین و نظام را نقض کنند .. بعبارتی هدف وسیله توجیح می کند .. حالا من برای اینکه شما ناراحت نشوید یک نتیجه دیگر می گیرم که شما در ایران هستید .. جز سربازان امام زمان نیستید .. پس مانند من یک قانون گریز هستید که مخالف قوانین استبدادی ج.ا.ایران است !!! . ..
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 20:32
farahnoush - ساری - ایران
خوب حالا من در نظر می گیرم شما داخل ایران نیستید !!! . از نظر جمهوری اسلامی ایران سایتهای فیلتر شده مخالف قوانین عرف , نظام و شریعت است ! آقای مقدم هم همواره اعتراض دارند چرا وقتی ایرانیها از ایران خارج میشوند به قوانین جمهوری اسلامی ایران وفادار نیستند ...مثلا چرا خانمهای ایرانی خارج از ایران حجاب ندارند !!! . سر قضیه اون دیپلمات هم در مجلس شورای اسلامی بحث بر این بود که چرا وزارت امور خارجه در انتخاب کارکنانش دقت نمی کند ؟ و آن دیپلمات در استخر مختلط که خلاف قوانین است چه می کند ؟! .. ! . حالا من یک سوال دارم .. وقتی شما به سیستم و قوانین معتقد هستید , چرا آنها نقض می کنید ؟! .. البته من خوشحال می شوم که شما اینجا نظر ببدهید تا من از نظرات شما بهرمند گردم !!! . من برعکس جمهوری اسلامی ترجیح می دهم حرفهای انسانهای مخالف بشنوم نه اینکه در گلو خفه کنم تا بغض و کینه شود و بدون اخطار قبلی سرازیر گردد ! من هرگز ادعا کامل بودن نداشتم و ندارم ...دلیل آمدن من به این سایت اشتراک گذاشتن و استفاده از عقاید و تکمیل اطلاعات عمومی خودم برای بهتر زیستن و تصمیم گیری است !
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 20:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.