نتیجه یک پژوهش: بیشتر مسلمانان خواستار اجرای شریعت هستند
این پژوهش براساس گفتوگو با ۳۸ هزار تن از مسلمانان ۳۹ کشورر مسلمان صورت گرفته است.
براساس نتایج نظرسنجی و تحقیقاتی که در فاصله سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ از سوی یک مؤسسه پژوهشی صورت گرفته است، اکثریت مسلمانان خواستار اجرای قوانین شریعت در کشور خود هستند ولی در تفسیر و نحوه اجرای آن اختلاف دارند.
مؤسسه پژوهشی «پیو» پس از گفتوگو با ۳۸ هزار تن از مسلمانان ۳۹ کشور مسلمان، نتیجهگیری کرده است که اکثریت قابل ملاحظهای از پاسخ دهندگان در کشورهای آفریقایی، آسیایی و خاورمیانه، طرفدار اجرای قوانین شریعت به عنوان قانون اصلی در کشورهای خود بودهاند.
با این حال به گفته مسئولان این پژوهش، میزان طرفداری مسلمانان هر کشور از اجرای قوانین شریعت متفاوت بوده است و به عنوان مثال در کشور ترکیه فقط ۱۲ درصد، در کشور تونس ۵۶ درصد، در نیجریه ۷۱ درصد، در اندونزی ۷۲ درصد، در مصر ۷۴ درصد و در افغانستان ۹۹ درصد از پاسخ دهندگان خواستار اجرای قوانین شریعت بودهاند.
این نظرسنجی در حالی از تمایل اکثریت مسلمانان به اجرای شریعت خبر میدهد که پروفسور آمنه جمال از دانشگاه پرینستون در آمریکا که از مشاوران ارشد این پژوهش بوده، میگوید که جمعیت مسلمان جهان و مسلمانان هر یک از کشورها درک مشابه و یکسانی از قوانین شریعت و نحوه اجرای آن ندارند.
نتایج تحقیقات موسسه پژوهشی «پیو» که اخیرا با عنوان «مسلمانان جهان، مذهب، سیاست و جامعه» منتشر شده است، نشان میدهد که بسیاری از مسلمانان برای حل اختلافات در مورد مسائل خانوادگی و یا املاک ترجیح میدهند که قوانین شریعت حتی در حریم خصوصی افراد نیز اجرا شود.
با این همه در اکثر کشورهایی که این نظرسنجی در آنجا انجام شده اجرای مجازاتهای شدید مثل قطع دست سارقان و یا مجازات اعدام برای کسانی که از اسلام به دین دیگری میگرایند، حمایت بسیار کمی داشته است. اکثریت مسلمانان درعین حمایت از اجرای قوانین شریعت طرفدار آزادی دین و اعتقادات مذهبی هستند.
به عنوان مثال در پاکستان ۸۴ درصد از پاسخ دهندگان طرفدار اجرای قوانین شریعت هستند ولی در عین حال ۷۵ درصد معتقدند که غیرمسلمانان نیز باید از حق آزادی عقیده برخوردار باشند.
همچنین حدود نیمی از مسلمانان به خصوص در کشورهای مصر، عراق و تونس در مورد تندرویهای مذهبی و مسلمانان تند اظهار نگرانی کردهاند.
در اکثر این کشورها پاسخ دهندگان گفتهاند که زنان باید از شوهران خود تبعیت کنند ولی در عین حال اکثریت پاسخ دهندگان معتقدند که در مورد حجاب اسلامی خود زنان باید حق تصمیمیگیری داشته باشند.
اکثر مسلمانان گفتهاند که بین باورهای دینی آنها و یک جامعه تناقضی وجود ندارد و آنها تبعیت از یک سیستم سیاسی دموکراتیک و استفاده از کالاهای سرگرمی و تفریحی محصول غرب، مثل موسیقی و یا فیلم را ترجیح میدهند.
از نظر اکثریت قابل ملاحظهای از مسلمانان پدیدههایی مانند فحشا، همجنسگرایی، خودکشی و مصرف الکل، ضد اخلاق تلقی میشود ولی نظرات پاسخ دهندگان در مورد چند همسری تضاد چشمگیری داشت.
به عنوان مثال در کشور بوسنی فقط چهار درصد ولی در کشور آفریقایی نیجر ۸۷ درصد از چند همسری دفاع کردند.
اکثریت قاطع پاسخ دهندگان با قتل ناموسی، کشتن زنان به خاطر آنچه که رابطه نامشروع تلقی میشود، مخالف بودند. تنها استثنا در این زمینه کشورهای عراق و افغانستان بودند که اکثریت پاسخ دهندگان طرفدار کشتن زنانی هستند که طبق سنتهای آن جوامع، به خاطر داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج باید کشته شوند.
در مورد به کارگیری خشونت به نام اسلام نیز دیدگاهها تفاوت فراوانی داشت. به عنوان مثال ۸۱ درصد مسلمانان آمریکایی با این کار مخالف بودند ولی در بنگلادش، مصر، افغانستان و مناطق فلسطینی اقلیت قابل ملاحظهای معتقد بودند که به کارگیری خشونت به خاطر اسلام جایز است.