کیهان خواستار برگزاری رفراندوم الحاق جمهوری آذربایجان به ایران شد
+130
رأی دهید
-96

حسین شریعتمداری، نماینده آیتالله خامنهای در روزنامه کیهان،پیشنهاد برگزاری رفراندوم را داده است
حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان، در یادداشت روز چهارشنبه، ۱۴ فروردین،این روزنامه گفته است مسئولان ایران میتوانند به دولت جمهوری آذربایجان پیشنهاد کنند که «الحاق» این کشور به ایران را در میان مردم آن کشور به رفراندوم بگذارند.
وی در این یادداشت با عنوان «نوبت باکو» نوشته است که «شور و اشتیاق وصف ناشدنی مردم مسلمان جمهوری آذربایجان برای الحاق به جمهوری اسلامی ایران موج می زند».
یادداشت شریعتمداری آنگونه که خود عنوان کرده، واکنشی به برگزاری یک همایش «با شرکت کنندگان اندک و کم شمار» با عنوان «آینده آذربایجان جنوبی» در باکو بوده است.
«جبهه آزادی ملی آذربایجان جنوبی» روز ۱۰ فروردین ماه نشستی را در هتل «پارک این» باکو با حضور تعدادی از نمایندگان احزاب مخالف و چند کارشناس جمهوری آذربایجان و برخی ایرانیهای آذربایجانی زبان مقیم خارج برگزار کرد، موضوعی که هم واکنش سفارت ایران در باکو را در پی داشت و هم سفیر باکو در تهران به وزارت امور خارجه ایران فراخوانده شد.
روزنامه «مساوات» جمهوری آذربایجان روز ۱۱ فروردین درباره نشست یاد شده گزارش داده بود که «موضوع زندانیان سیاسی و فعالین مدنی آذری زبان در ایران، لزوم یافتن راههایی برای اطلاع رسانی درباره وضعیت آنها به مجامع بین المللی، انتقاد از نبود طرح استراتژیک در دولت آذربایجان در رابطه با آذری زبانهای ایران، برنامه هستهای و وضعیت اقتصادی این کشور» از طرف سخنرانان این نشست مطرح شد. بر اساس گزارشها، در نشست یاد شده هیچ مقام رسمی دولت باکو یا افراد نزدیک به دولت حضور نداشته اند.
وزارت امور خارجه ایران روز ۱۱ فروردین با احضار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران به برگزاری این نشست اعتراض کرد و گفت که در این نشست «علیه حاکمیت و تمامیت ارضی» ایران موضع گیری شده است.
حسین شریعتمداری در یادداشت روز چهارشنبه روزنامه کیهان با «سخیف و کودکانه» خواندن ادعاهایی که «علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران» مطرح شده، نوشته است که جمهوری آذربایجان نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد که اکثریت نزدیک به تمامی آنها مسلمان و شیعه هستند و «پیوندهای عمیق فرهنگی و عقیدتی با مردم آذربایجان ایران دارند... آنها بعد از فروپاشی شوروی سابق خواستار بازگشت به فرهنگ و عقاید خود بودند و از آن هنگام تاکنون ایران اسلامی را قبله آمال خود می دانند».
این مقاله در ادامه می نویسد که «شواهد موجود و رصدهای پیوسته کمترین تردیدی باقی نمیگذارند که مردم جمهوری آذربایجان، خود را عضو جدا شده ای از ایران اسلامی تلقی میکنند و تلاش فراوان و برنامه ریزی گسترده صهیونیستها که بعد از فروپاشی شوروی در جمهوری آذربایجان نفوذ قابل توجهی یافته اند، تاکنون نه فقط موفق به تغییر این دیدگاه در مردم شریف جمهوری آذربایجان نشده است بلکه دشمنی و جنایات وحشیانه صهیونیستها علیه ملتهای مسلمان ، اشتیاق مردم جمهوری آذربایجان را به پیوند با ایران اسلامی شتاب بیشتری داده است».
نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان در ادامه گفته است که ماجرای نشست اخیر و دهها ماجرای مشابه دیگر کمترین تردیدی باقی نمیگذارد که مردم در جمهوری آذربایجان از «حضور و نفوذ آشکار و پنهان صهیونیستها در آن مرز و بوم به تنگ آمدهاند و این دقیقاً همان پیامی است که بایستی مسئولان محترم سیاست خارجی کشورمان دریافت کنند و در پی آن برای نجات مردم جمهوری آذربایجان دست به کار شوند».
حسین شریعتمداری درباره ساز و کار و نحوه «نجات مردم جمهوری آذربایجان»، موضوع برگزاری رفراندوم در این کشور را برای الحاق به ایران مطرح کرده است. به گفته وی، این ابتدایی ترین گام در تحقق دموکراسی و مردم سالاری است.
این گزارش در ادامه می گوید که نتیجه رفراندوم از هم اکنون «به آسانی و با قاطعیت» قابل پیش بینی است؛ آنچه در میان مردم جمهوری آذربایجان جریان دارد به وضوح نشان میدهد که «آنها در گام اول خواستار الحاق به ایران اسلامی هستند و اولویت دوم را در تشکیل یک نظام اسلامی با ساختاری برگرفته از ساختار جمهوری اسلامی ایران میدانند».
«راه اندازی جریانی برای بازگشت ۱۷ شهر قفقاز به ایران»
همزمان با این انتشار یادداشت، منصور حقیقت پور، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی، گفته که «جریانی به راه افتاده است تا ۱۷ شهر قفقاز از جمله آذربایجان به کشورمان ملحق شود که امیدواریم با همراهی مردم و حمایت همه جانبه دستگاههای بینالمللی این امر محقق شود».
آقای حقیقت پور در گفت و گو با خبرگزاری فارس به ماهیت این «جریان» اشاره نکرده است ولی گفته که «قرار است نشستی نیز در این زمینه در منطقه قفقاز انجام شود و جریان الحاق ۱۷ شهر این منطقه به کشورمان یک جریان جدی است چرا که در نهایت حیله و نیرنگ، این ۱۷ شهر که شهرهای آذربایجان و باکو نیز جزو آنها بوده است در دوران قاجار از ایران جدا شده و مردمان آن علاقمند هستند که به دامن کشورمان بازگردند».
اشاره این نماینده مجلس به قراردادهای گلستان و ترکمنچای است که پس از شکست ایران از روسیه در جنگ های اوایل قرن نوزدهم میلادی منعقد شد و بر اساس شهرهای زیادی از ناحیه شمال غربی ایران جدا شد. این شهرها هم اکنون در جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارند.
هنوز دولت آذربایجان به طور رسمی واکنشی به برگزاری نشست یاد شده در باکو، احضار سفیرش در تهران و یادداشت نماینده آیتالله خامنه ای در روزنامه کیهان نشان نداده است.
asemanabi1 - اتن - یونان
اورین این مشکل هم حل بشه دیگه ما هیچ مشکلی نداریم....دوشواری دوشواری نداره اینجا
چهارشنبه 14 فروردين 1392 - 23:55
God666 - تهران - ایران
مردیکه احمق اکه تونستی همون ملتی که زیر دستتون دارن جون میدن راضی نکه داشتی بعد ادعا کشور کشایی کن اخوند کثافت اذربایجان و میخای که نفتشو بفروشی خرج ...های سوری و فلسطینی کنی .....اذربایجان باره تن ایرانه و روزی هم به برادر بزرکترش ملحق میشه ولی اون روز تو و امثال حرومی مثل تو قدرت نخواهی بود.اذر ابادکان من جان جانان من است
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 00:21
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
آقا جون. شما کمتر تریاک بکش برات خوب نیست عزیز برادر
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 00:59
1k adame sadegh - تورنتو - کانادا
چرا رفراندوم نمیگزارید برای خود نظام ولایت فجیح شاهنشاهی خامنهای که آیا ملت ایران آن را میخواهند یا نه؟ مطمئن باشید که ۹۰% میگویند نه
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 01:12
payamak - منچستر - انگلستان
این یکی رو راست گفتی اینها جزو ایران بودن
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 01:06
ukguy4u - لندن - بریتانیا
اگر ایران از نظر دموکراسی و وجهه بین المللی در وضعیت مناسبی بود بدون شک این اتفاق دور از ذهن نبود ولی الان کی دوست داره با یک کشور دیکاتوری و سیاه که مردمش از گرسنگش میمیرن یکی بشه؟
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 01:41
alextomasian - وین - اتریش
با استناد به تاریخ و مباحث علمی مبتنی بّر قوم شناسی و زبان شناسی به دلائل عدیده میتوان ثابت کرد مردمی که در اقلیم کنونی آذربایجان و حتی ورای آن تا آبخازیا زندگی میکنند از ریشه و تبار اقوام ایرانی هستند، ولی آیا این بحثها دردی را از ما دوا میکند؟! در خبر مرتبط قبلی (ایران به برگزاری یک نشست سیاسی در جمهوری آذربایجان اعتراض کرد) من متنی راجع به ریشه زبان ترکی نوشتم که صرفاً جنبه علمی داشت. در حالی که دوست دیگری در ذیل همان خبر به مطلبی اشاره فرمودند که جای بسی تامل دارد. این واکنش روزنامه کیهان نظر ایشان را تأیید میکند. شاید دستهای پنهانی به عمد قصد ایجاد تفرقه دارند. دشمنی بین اقوام ایرانی به نفع خیلی هاست: حکومت حاکم بّر ایران، همسایه شمالی (روسیه)، برخی کشورهای به اصطلاح آن طرف آب (رجوع کنید به سخنان وزیر سابق امور خارجه آمریکا و برخی اعضای کنگره این کشور در مورد ایجاد جمهوریهای خودمختار در ایران!) و ....!!! هشیار باید بود.
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 01:26
دایی جان - والنسیا - اسپانیا
1 ما که آرزو داریم کل قسمتهای جدا شده به ایران بازگردد2شما ها میخواهید همان بلا ی که بسر مردم ایران آورده اید اونجا پیاده کنید 3من آذربایجان بوده ام مردم آنجا علاقه ای ندارند که به ایران برگردنند4 خدایش به قیافه این یاور نگاه کننین از قیافش میباره..................................
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 03:28
fdsa60 - تهران - ایران
جمهوری آذربایجان یا همون آران بخشی از خاک ایران است که در زمان قاجار از دست رفت ولی طبق قوانین بین الملل آران همانند هنگ کنگ که بعد از 156 سال به چین واگذار شد باید به خاک ایران واگذار شود .
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 04:06
Islam zoda - تورنتو - کانادا
این حرفای پای منقلی رو هر جائی نباید گفت مردک...
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 04:49
mashhabib - کبک - کانادا
ببین جنس خوب و ذغال خوب آدما رو به چه هپروتی میبره!!!!
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 05:17
exam292 - تهران - ایران
ukguy4u - لندن - بریتانیا/1k adame sadegh - تورنتو - کانادا/بطور متوسط سالی یک بار در ایران انتخابات داریم! در آخرین مورد اون هم بیش از 38میلیون نفر پای صندوقهای رای حاضر شدند تا به شما و امثال شما پاسخ بدهند. پس الکی حرف مفت نزنید!!!
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 05:53
srdash - تبریز - ایران
هریک مانات آذربایجان مساوى چهل هزارریال ایران ; حالابقیشوخودتون تاانتهابخونین
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 07:41
nangbarvelayat - دالاس - آمریکا
به امید روزی که آذربایجان خودمون هم یک کشور مستقل آزاد و آباد بشه به پایتختی تبریز. شما هم زیر زیاد نزن مفنگی. یاشاسین آذربایجان.
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 07:53
gurtulush - تهران - ایران
حاج آقا فکر نکنم الهام اجازه این کارو بده اما میتونید تو همین آذربایجان خودمون رفراندوم بزارید ببینیم میخوان با ایران باشند یا مستقل
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 08:30
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
بهتر نیست ما به اونها الحاق بشیم ؟؟؟؟
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 09:10
amir-ahmadi - وین - اتریش
چه توهمی
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 09:08
نادر شاه - تبریز - ایران
با واحد پول قدرتمندی که در مقابل ریال دارن عمرا به این خراب شده بیان. وضعشون خیلی بهتر از ماست
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 09:53
azadi2013 - اهواز - ایران
به چندشرط مردم جمهوری اذربایجان حاضرن به جمهوری اسلامی ملحق بشن; اول. حجاب اجباری نباشه! دو..رقص و اواز ودیسکو وشراب ازاد ازاد باشه!سه..با امریکا واسراییل رابطه گرم داشته باشن!چهار خامنه ای بعنوان اخوند وحاکم کناربره! پنج..مذهبیون ازسیاست کنارگذاشته بشن!شش...حسین شریعتمداری بعنوان عامل جنایت.دروغ. تهمت.فتنه.وتریاک کشی مفرط محاکمه و به اشد مجازات محکوم بشه!هفت...تمام روزنامه ها ونشریات ازاد بشن! اونوقت حاضرن تازه رفراندوم بذارن!!!!
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 09:24
M.S.H - تهران - ایران
بالاخره یه حرف درست از کیهان دیدیم... جواب های هوی است! وقتی پان ترکان پست فطرت، هویت و شرف و تاریخشون رو به پول و قدرت میفروشن باید باهاشون مقابله کرد.. ضمنا دوستان حکومت رو از کشور و تمامیت ارضی جدا کنید...درسته حکومت فاسده اما این دلیل نمیشه که ما خاک وطن رو به لاشخوران تقدیم کنیم...بیاید هوشیار باشیم
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 09:01
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
exam292 - تهران - ایران... انتخاباتی که تو ایران مدعیش هستی ، آیا از آزادی کامل نامزدی احزاب مختلف برخوردار هست ؟؟؟؟ امثال تو مثلا از ایران با فیلترشکن که بنا به گفته آقاتون سید علی یک دست خلاف شرعی هست میاین اینجا که تو اعصاب دیگرون برید اما مطمئن باش تو عصب خودتون میره . یکم اون مغزتو رو حقایق باز کن .
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 10:08
turkan.t - باکو - آذربایجان
آسیاب به نوبت اول در آذربایجان جنوبی رفراندوم بزارید بعد در آزربایجان شمالی تحت نظارت بین المللی هر چی از صندوق رای بیرون بیاد همه وظیفه دارن به آن عمل کنند
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 10:39
ariya777 - تهران - تهران
اگه ایران دارای یک نظام سیاسی مناسب و اقتصاد پایدار بود می شد رو این موضوع فکر کرد اما در حال حاضر اگه اینا یه رفراندوم تو خود استانهای شمال شرقی ایران ( آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و اردبیل ) بزارن مطمئنا اکثر مردم موافق این خواهند بود که از ایران جدا شده و به جمهوری آذربایجان بپیوندند!.
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 11:46
persiangulf2535 - لندن - انگلیس
خخخخخخخخ.خدائیش خیلی خندیدم ازجوکی که این شیره ای گفت٬فکرکنم جنسی که زده خیلی اعلا بوده.
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 12:19
eskandar kabir - اردبیل - ایران
پیشنهاد میکنم هم در آذربایجان شمالی و هم جنوبی رفراندوم بشه من قبول دارم اما شما فکر میکنید مردم که چشم و گوششان باز شده به گرسنگی رای میدهند یا به پیشرفت؟
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 12:38
aram. - کردستان - ایران
خوب بود کمی خندیدیم ای وای خدا...
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 20:45
بابک - سبزوار - ایران
آذربایجان یکی از استان های ایران است و ما آن را به عنوان کشور برسمیت نمی شناسیم. ترکمنستان هم همین طور
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 21:02
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
آاش با همان خیال باش ! شیره آی بd بخت .
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 22:16
Madjid aramesh - پاریس - فرانسه
exam292 - تهران - ایران. چرا این جمهورى اسهالى اگر این همه از خودش مطمًن هست چرا یک همه پرسى أزاد زیر نظر سازمان ملل نمیگذاره که بپرسه مردم با این حکومت موافقن یا نه لینجورى روى همه مخالفین کم میشه
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 22:43
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
همین حرکت ناشیانه رژیم ایران باعث چاشنی اتحاد بین کشورهای قفقار مخصوصا ترکها بر علیه ایران خواهد شد! درست مثل اتحاد دنیای عرب! هنوز داخل ایران مردم فارس زیر استبداد و مردم غیر فارس زیر استعمار خلاص نشده دنبال چاپیدن همسایه با عوام فریبی!دستتان خیلی وقته رو شده اولا این حرکت از عقده برامده چیزی مثل معده ! هموطن و هم دین بودنتان را در تجاوز ارمنستان با ارتش روس و تدارکات ایران به خاک اذربایجان شمالی کاملا نمایان کردید.در جنوب هم اسلحه را دادند دست کرد و کردستان سازی و نسل کشی ترک اذربایجان! اگر جرأت دارید در داخل ایران برای اذربایجان رفراندوم بگذارید ! کشور همسایه پیش کش !
پنجشنبه 15 فروردين 1392 - 23:02
exam292 - تهران - ایران
Madjid aramesh - پاریس - فرانسه/pars_iran - دوسلدرف - آلمان/شماها نمی خواهید حضور مردم رو پای صندوقهای رای ببینید!! چونکه از اسلام کینه دارید!!! شماها از نسل همون آدمهایی هستید، که پیامبر برای هدایت آنها معجزه ی الهی نشون میداد! آنها مجدد منکر می شدن!!!
جمعه 16 فروردين 1392 - 06:43
kobalt - کرج - ایران
منم موافقم اگه برادرا یه رفراندوم آزاد و مهندسی ساز یا حتی معمار ساز مورد تایید جنتی را بندازن حتی سانفرانسیسکو هم به ایران ملحق میشه.
جمعه 16 فروردين 1392 - 08:55
pesare_sheytoonn - انکارا - ترکیه
بابک - سبزوار - ایران بپا ترکمن صحرا اذربایجان و قشقاییه رو ازدست ندی
جمعه 16 فروردين 1392 - 09:55
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
exam292 - تهران - ایران. .... میتونی بگی این معجزه پیامبر تون چی بوده ؟ ازدواج با بچه ۹ ساله یا با زن ۴۹ ساله ؟ پیامبرت چه معجزهای داشته ؟
جمعه 16 فروردين 1392 - 15:50
Pezhman - وين - اتريش
باید تجزیه طلبان را شناخت وبگذاریم نیت شومشان را ابراز کنند.ملت ایران باید دشمنان خویش را بشناسند.اگر برخی کمی عقل وانصاف داشته باشند.میدانند که هزار ساله, نه کمتر ونه بیشتر.ترکها آمدن دارند ما را استسمار واستعمار واستبداد واستفراغ وهرچی که به ذهنتان میرسد...برسرمان میآورند.همین الان هم یک ترک دیکتاتور داره به همه رهبری میکنه بعد ملت مظلوم باید از این تجزیه طلبهای بی وجدان فحش هم بخورد.بروید تاریخ بخوانید.تک تک شما را میشناسم وبا برخی از شما بحث کرده ام ومیدانید هزارسال است رهبران وحاکمان ایران آذری بودند.باعث خنده است که گناهان خود را گردن دیگران میاندازید.!!! مرد باشید وبگویید: کی ایران را شیعه کرد؟. مرد باشید وبگویید: در زمان کدام پادشاه هفده شهر قفقاز را از دست دادیم؟.کی ناگورنی قره باغ را از دست داد وبه یک کشور فسقلی مثل ارمنستان باخت؟.حتمآ فارسها را مقصر میدانید؟!!!.. تمام این شکستها جلو چشم کشور ترکیه لاف زن وبا حاکمیت آذریهای بیعرضه صورت گرفته.گناه بیعرضگی تان را گردن دیگران نیندازید.
جمعه 16 فروردين 1392 - 16:38
مراد درشوری - ویله - دانمارک
این رفراندوم در ایران هم بشه ببینیم، تورک ها، عربها، کرد ها، تورکمنها چه میخواهند
جمعه 16 فروردين 1392 - 18:05
saljog - سوئد - سوئد
به قولی نادان سنگی به چاه بیندازد که هزار عاقل نتوانند ان را بیرون بیاورند. این همان ارزویی بود تجزیه طلبها می خواستند (رفراندم).
شنبه 17 فروردين 1392 - 01:40
saljog - سوئد - سوئد
به قولی نادان سنگی به چاه بیندازد که هزار عاقل نتوانند ان را بیرون بیاورند. این همان ارزویی بود تجزیه طلبها می خواستند (رفراندم).
شنبه 17 فروردين 1392 - 01:41
exam292 - تهران - ایران
pars_iran - دوسلدرف - آلمان/چند تهمت رو از دیگران شنیدید! چون دست تون خالیه! هی تکرار میکنید!!! یکی از معجزات پیامبر همین قرآن هست که بیش از 1400ساله که تمامی دشمنان خدا میخواهند مثل تورات و انجیل، متن اون رو تغییر بدهند ولی نتوانسته اند!!!
شنبه 17 فروردين 1392 - 14:38
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
نمیدونم آیا قرآن رو خواندی یا نه . قرآن فقط یک کتاب داستان به زبان عربی هست . هر کسی میتونه چند تا داستان رو کنار هم سرو هم بکئونه بشه کتاب الهی . ایشون نه دریا رو شکافت و نه مردهای رو زنده کرد و نه لاشهٔ حیوانی رو تکه کرد و بر سر کوهها قرار داد و با صدای نام آنها ، حیوانها رو زنده کرد . شما هم ۱۴۰۰ سال زنده نیستی که مطمئن باشی قرآن تغییر نکرده . محمد سواد نداشت که صحت درستی آن چیزی رو که گفته بود را تصدیق کند . نمیخواهم باهات بحث کنم اما بدترین چیز فناتیک بودن هست .
شنبه 17 فروردين 1392 - 17:32
exam292 - تهران - ایران
pars_iran - دوسلدرف - آلمان/نشون میده که اصلا با ادبیات عرب آشنایی نداری!! در بین زبانهای زنده ی دنیا(بر اساس نتایج تحقیقات دانشگاه هاروارد که سه سال هست برترین دانشگاه دنیا شناخته شده متخصصین زبان شناس در این دانشگاه بعد از تحقیقات فراوان گفتند: کاملترین زبان دنیا زبان عربی است، بعد از زبان عربی ، زبان فرانسه!!) خیلی از عربها مثل شما ادعا داشتند که میتوانند شبیه قرآن رو نگارش کنن! ولی نتونستن و نخواهند تونست!! تفکر من اینه که حرف حق و منطقی رو باید پذیرفت، حتی اگه گوینده ی اون یه دشمن باشه.
یکشنبه 18 فروردين 1392 - 14:38