ممنوع شدن ذبح مذهبی حیوانات در لهستان

گوشت حلال در بازار اتحادیه اروپا یافت می‌شود

 

دادگاه عالی لهستان، حکم کرده است که ذبح مذهبی حیوانات غیرقانونی است. حکم اخیر دادگاه لهستان به فاصله چند هفته پیش از اجرایی شدن قانونی در اتحادیه اروپا که بر مجاز بودن ذبح مذهبی صحه می‌گذارد، صادر شده است.

دادگاه قانون اساسی لهستان گفت خلاف قوانین لهستان است که گردن حیوانات، بدون بیهوش کردن آنان، بریده شود تا به واسطه خونریزی بمیرند.

لهستان جمعیت محدودی از مسلمانان و یهودیانی دارد که از این روش ذبح استفاده می‌کنند.

اکنون این کشور تا پایان سال جاری میلادی که کلیک قانون اتحادیه اروپا اجرایی می شود، فرصت دارد که از تبعیت از آن صرفنظر کند.

استانیسلاو کالیمبا، وزیر کشاورزی لهستان، در مصاحبه با رادیوی آن کشور گفت که اجرای قانون اتحادیه اروپا در ارجحیت است و همه شبهات را در مورد مجاز شمردن ذبح مذهبی در لهستان، از سر راه برمی‌دارد.

وزارتخانه تحت امر او، تا کنون برای ۱۷ کشتارگاه مجوز صادر کرده است تا مطابق اصول دین اسلام یا یهود به ذبح حیوانات بپردازند.

تا کنون، سوئد تنها عضو اتحادیه اروپا بوده که ذبح مذهبی حیوانات را ممنوع کرده است.

به گزارش رادیوی لهستان، دادگاه این کشور در پی دریافت یک شکایتنامه از طرف گروه های مدافع حقوق حیوانات، به این پرونده رسیدگی کرد.

آندری سرمت که وکالت گروه های مدافع حقوق حیوانات را بر عهده داشت، اینگونه استدلال کرد که تجدید نظر قانونی که در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت و ذبح مذهبی را مجاز شمرد، به دلیل زیر پا گذاشتن قانون حقوق حیوانات مصوبه سال ۱۹۹۷ در الهستان، خلاف قانون اساسی است.

بنا بر قانون مصوب ۱۹۹۷، کشتار یک دام، تنها باید پس از بیهوش نمودن آن صورت بگیرد.

منتقدان نگرانند که حکم دادگاه، صادرکننده پیامی حاکی از عدم تحمل اقلیتهای مذهبی در لهستان باشد؛ کشوری که در اروپا به عنوان پایگاه مذهب کاتولیک شناخته می‌شود.

این در حالی است که برانیسلاو کموروفسکی، رئیس جمهور لهستان از ذبح مذهبی دفاع کرده و آن را یک رسم باستانی توصیف کرده است.

+189
رأی دهید
-66

حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
از مسلمانها کلّه شق تر و متعصبتر بخواهی این یهودیها هستند که وحشتناک از فرامین مذهبی کورکورانه اطاعت میکنند. حالا حیوان که خوب است رحم به بچه های خود هم نمی کنند. شاید دعوای سر ممنوعیت ختنه در آلمان را شنیده باشید که علم پزشکی و حقوقی میگویند ختنه کردن بچه خلاف سلامت و حقوق بچه است و دلایل عقلی و منطقی هم آوردند ولی یهودیها میگویند نه چون دستور خداست و در تورات آمده باید بشود آنهم بدون داروی بیحسی و تا هشت روزه گی کودک! حالا مسلمانهای ترک و ایرانی برای درد نکشیدن پسر بچه ها رضایت به داروی بی حسی را میدهند ولی این یهودیها هنوز میگویند نه بچه را باید بدون داروی بیحسی ختنه کرد! بهشان میگویند اینکار برای بچه درد دارد و اثرش حتی بعدها روی روانش میماند و آسیب رساندن به سلامت بچه است و غیره. میگند نه خدا بیکار بوده و دستور داده که یک تیکه پوست دودول پسربچه مزاحمش است و باید بریده شود. حالا گذشته از درد حیوان گوشتش موقع ذبح اسلامی ناسالم میشود بخاطر آدرنالینی که حیوان در اثر ترس مرگش ترشح میکند. برای همین دلیل پزشکی مسیحیها حیوان را قبل از کشتن در کشتارگاها بیهوش میکنند.
جمعه 10 آذر 1391 - 17:03
PERSIANSPIDER - مشهد - ایران
وااای حالا چطور پورک باربیکیو بخوریم اگه سر حیوونو به طریقه ی اسلامی نکنند ؟؟؟؟
جمعه 10 آذر 1391 - 16:40
feminism - لندن - انگلستان
قتل عام حیوانات نازنین = ذبح مذهبی. آقای رئیس جمهور لهستان ، اگر ذبح مذهبی ، رسم سنتی باشد ، سنگسار کردن انسانها و ختنه کردن دختران نیز سنت قلمداد میشود !!!!! این مذهب است که انسانها را وحشی و درنده خو میکند. روزانه هزاران حیوان بی دلیل به نام مذهب سلاخی میشوند :( و اگر به این مطلب اشاره کنی تو را ابله مینامند. این جنایتِ نابخشودنی مذهب فروشان است.
جمعه 10 آذر 1391 - 17:13
eqqe - بوگوتا - کلومبیا
دیگه باز سوژه اومد دست مسلموناااا. از فردا باز شیرینی لهستانی نخورید و جشنواره فیلم و موسیقی تحریم کنین . من تا چند وقت قبل نمیدونستم که یهودیها هم کلی فیلم و قوانین برای گوشت و ذبح دارن.!! تا حالا دیدین مثلا توی همون فرانسه که ممنوع شد نمایش شمایلهای مذهبی یکی غیر از مسلمونا بیاد حرف بزنه. دقیق نمیدونم حتی فکر کنم توی لهستان باید خیلی خیلی بیشتر یهودی داشته باشه به خاطر سابقه تاریخی و این قانون جدید لهستان بیشتر متوجه یهودیها باشه تا مسلمونا. !!؟
جمعه 10 آذر 1391 - 17:43
rezanl - امستردام - هلند
هرچی‌ از قوانین شریعت بیشتر فاصله بگیریم بهتره.
جمعه 10 آذر 1391 - 17:44
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
مرگ بر این قانون کثیف یهود و فرزندش اسلام!! که در این ۲ دین ننگین حتما!! حیوان بیگناه باید زجر بکشد تا به شکم کوفت گرفته یشان برود!!!!
جمعه 10 آذر 1391 - 17:58
be_pa.khaste - هارلم - هلند
آدم مذهبی‌ اصلا چه می‌فهمه جز خرافاتو مذهب
جمعه 10 آذر 1391 - 18:09
Sam-Antwerpen - آنتورپن - بلژیک
خیلی‌ از این خبر خوشحال شدم!. امیدوارم بقیه کشورهای اروپا هم همین قانون رو تصویب کنن.
جمعه 10 آذر 1391 - 20:00
iSam - لندن - انگلستان
بسیار هم عالی. من تو انگلیس کشتارگاه دیده ام. در اروپا حیوانات زبان بسته در یک مسیر ریلی به اتاق گاز بیهوشی میروند و بیهوش شده و بعد قصاب ها آنها را .. ولی در اسلام با وحشی گری تمام حیوان را زنده زنده سلاخی میکنند و بعد از رافت اسلامی دم میزنند!!!
جمعه 10 آذر 1391 - 20:07
silencio - پاریس - فرانسه
جانداران بیچاره چطوری شدن بازی دست قاتلین ۲ پا!!! به خاطر "پول" و "شکم پرستی‌" !! ،کارد بخوره تو شکمتون! در کّل جهان میلیونها انسان گیاهخوار هستن! سلامت تر هستن و هیچ حیوانی هم به خاطر شکم اونا کشته نمیشه*
جمعه 10 آذر 1391 - 20:46
Dracula - ترانسیلوانیا - رومانی
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان. ختنه همیشه هم ربطی به اسلام و یهود نداره.توی اروپا رایج نیست اما مثلا تو آمریکا خیلی رایجه و اکثر جاهای آمریکا بصورت استاندارد بعد از تولد بچه انجام میشه مگه والدین نخوان.حتی مثلا تو کره جنوبی هم رایجه.اینکه تو آلمان ممنوع کردن بنطر من منطقی نیست چون آلمان مثلا در ضمینه پزشکی اصلا در مقابل آمریکا مطرح نیست و اینکه میگید علم پزشکی مخالف ختنست اصلا حقیقت نداره.البته شکی نیست کسایی که فقط بخاطر مذهبی از اینکار حمایت میکنن عقل درستی ندارن.اما اینطور هم نیست که چون حالا تو اروپا رواج نداره پس چیز بدیه چون همونطور که گفتم تو خود آمریکا که مرکز علم پزشکیه رواج داره.ضبح اسلامی و یا یهودیم یه چیز مربوط به رسم و رسوم هست و هیچ منطق و مبنای علمی نداره.کلا نباید زیاد به این چیزها حساس شد.اما اینکه به کل ممنوع کنن هم زیاده روی و کله شقیه.بهرحال افراد مذهبی چه یهود چه مسلمون یا هر دینه دیگم باید بتونن اگه میخوان دستورهای دینشون رو رعایت کنن اما نباید بهشون اجازه داد تبلیغ کنن و به در مورد کسایی که رعایت نمیکنن دری وری بگن.
جمعه 10 آذر 1391 - 19:32
cantona - شاهین شهر - ایران
کاش قانونی بود که کشتن هر حیوانی ممنوع باشد . یعنی ممکنه این روز بیاد ؟
جمعه 10 آذر 1391 - 22:16
a.ahooraei - کلن - آلمان
ای کاش توی تمام اروپا و امریکا و دیگر کشورها این قانون ثبت بشه تا این خرمذهبیان و کم عقل تشریف ببرند به راب شده هایی مث پاکستان و عربستان و ایران و دیگر بلاد درب و داغونی که واسه خودشون و دیگران ساختند. باید جرم ذبح اسلامی را هم مشابه قتل بزنند که اینها جرأت نکنند توی زیرزمین و یا جای دیگه اینکار را بکنند.
جمعه 10 آذر 1391 - 23:23
عاشق ایران - منچستر - انگلستان
cantona - شاهین شهر - ایران , فرزندم طبق قانون بقا بعضی از حیوانات و گیاهان برای خوراک انسان هستند و اگر قرار باشه همه انسانها گیاهخوار بشن مواد غذایی گیاهی کافی نخواهد بود و ما مجبوریم به استفاده از گوشتهای مختلف برای بقا . البته من شخصا با شما موافقم.
شنبه 11 آذر 1391 - 00:04
Islam zoda - تورنتو - کانادا
کار درستی‌ میکنند، آفرین. ما که به هر حال اون حیوان بینوا رو می‌خوریم، چرا باید مرگ و ترس رو تا آخرین لحظه شاهد بشه ؟.. در ضمن اولین کسی‌ که مختوم یا ختنه شده حضرت ابراهیم هست و ختنه در اون زمان به معنای " عهد یا پیمان با خداوند بوده است(شریعت) و از نظر طبی خاصیت مثبتی بر بدن ندارد.
شنبه 11 آذر 1391 - 04:21
kobalt - کرج - ایران
گوشت خواری بلاخره کره زمینو نابود میکنه.
شنبه 11 آذر 1391 - 04:55
geteven - انگلستان - انگلستان
بدترین حیوان انست که فکر میکند آنهم فکرهای بیهوده مثل شماها که آخرش زیر چند متر عمق خاک افقی میشین که در موقع حیات مالی نبودین و در موقع ممات گندی بیش نبودید اقلا دیگر حیوانات سودی دارند اما شماها بی‌‌ سود.
شنبه 11 آذر 1391 - 06:41
Tourkan - کپنهاگ - دانمارک
هیچ دلیل علمی‌ و اخلاق برای این ممنوعیت ندارند فقط مخالفت میکنند که در آینده مسلمانها به لهستان مهاجرت نکنند، چون فعلا لهستان برای مسلمانان جذاب نیست. گذشته از آن که تعدادی مسلمان تاتار از صدها سال قبل ساکن لهستان هستند و مسجد نیز دارند. ارپی‌ها خهرا گاو بازی اسپانیا و پرتقال را ممنوع نمیکند که قرون وسطایی هست!؟
شنبه 11 آذر 1391 - 11:22
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
میگم چطوره ٢ تا کارگر لهستانیمو یاتسک و مارک رو بندازم بیرون ؟ ;-) ولی خداییش خارج از شوخى منم مخالفم با ذبح مذهبى. واقعا وحشیانه است.
شنبه 11 آذر 1391 - 14:17
exam292 - تهران - ایران
من تعجب میکنم، چقدر راحت بعضی ها به عقاید دیگران توهین میکنن!!!!... قبول دارم که در ادیان الهی تحریف صورت گرفته .. ولی اگه آدم کمی منطقی باشه میتونه با کمی تحقیق متوجه بشه، بعضی از احکام دینی که قرن ها پیش صادر شده، علم تازه به درست بودن آن پی برده(مثلا مردها نباید از طلا استفاده کنن چون موجب تحریکات عصبی و ازدیاد بیش از حد گلبول های سفید میشه)
شنبه 11 آذر 1391 - 14:42
kobalt - کرج - ایران
geteven-عجب سرگذشتی داشتی کبلائی
شنبه 11 آذر 1391 - 18:04
kobalt - کرج - ایران
گیرم که در لهستان ممنوع شد با سلاخ خانه عربستا ن در مراسم حج چه میکنی این رود خون وجنون کجا میره گاو گوسفند شتر سلاخی زن کودک پیر جوان مسلمان مسیحی انتحاری.
شنبه 11 آذر 1391 - 18:00
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
exam292- تهران - مسلمانهای خود فروخته و کاسه لیس رژیم فاشیستی ملاها ترمز مغزی دارند و از فهمیدن مطالب علمی مدرن امروزه عاجز هستند و خودت هم ثابت میکنی که ایستاده گی مغزی ات تا به 1400 سال پیش میرسد. تو زن بسیجی لازم نیست از مسائل علمی صحبت کنی که بهترین دانشگاه ایران که دانشگاه تهران باشد رتبه 170 در جهان را دارد و همسطح بنگلادش و اوگاندا است. بجای دانشگاه اسمش را باید خرافه گاه بگذارند چونکه در آن اسلام تدریس میشود. دین ثابت شد که یک عقیده نیست بلکه موهوم و خرافه پرستی است و وقتی که در امورات زندگی مردم دخالت میکند و به بیراهه میرود باید جلویش را گرفت و مانع آسیب رساندن به مردم و جامعه توسط هر دینی شد. دین اسلام میگوید باید کافر را بکشی باید اجازه بدیم کافر که نظری خلاف دین دارد و بر اساس علم و دانش و قابل اثبات است کشته شود؟ داستان گالیله را دیگر خیلی ها میدانند که کلیسای زمانش تهدیدش کرد حرفش را مبنی بر گرد بودن زمین باید پس بگیرد وگرنه کشته میشود و او برای نجات جانش گفت هر چه کلیسا بگوید ولی بعد از سالها کوتاه شدن دست قدرت ننگ کلیسا حرفش از نظر علمی ثابت شد. مذهب ها خطرناکند!
یکشنبه 12 آذر 1391 - 01:22
mikeljan - سقز - ایران
تفاوت گوشت حلال و حرام+حتما بخوانید. لیلا شهرستانی محقق علوم اسلامی است که در امریکا زندگی می‌کند و در رشته میکرو بیولوژی تحصیل کرده است. وی دوره لیسانس را در دانشگاه کالیفرنیا استیت یونورسیتی فولرتون در رشته بیولوژی و دوره فوق لیسانس را در کالیفرنیا استیت پالی تکنیک یونورسیتی در رشته میکرو بیولوژی سپری کرده است. در جریان تحقیقات دانشگاهی جرقه‌ای در مطالعات میان رشته بین علوم اسلامی و میکرو بیولوژی در ذهن وی زده می‌شود که باب جدیدی را در فعالیت‌های او می‌گشاید.وی درباره فعالیت علمی خود می‌گوید:.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 05:46
mikeljan - سقز - ایران
رشتهٔ تحقیقاتی من در میکروبیولوژی در مورد لاکتوفرین بود. لاکتوفرین یک مولکول پروتئینی است که در خون ما وجود دارد این ماده در کلستروم (آغوز) شیر مادر به میزان زیادی وجود دارد. این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد یا اینکه به مقدار زیادی جلوی میکروب‌ها را می‌گیرد. کاری که لاکتوفرین می‌کند این است که آهن را به خودش جذب می‌کند یعنی هر میکروبی که در قسمت لاکتروفرین باشد به خاطر اینکه آهن ندارد نمی‌تواند رشد کرده میکروفیلم درست کند. ماجرا این گونه بود که در یکی از رستوران‌های آمریکا به نام «جک این د باکسjack in the box» تقریباً حدود ۶ یا ۷ سال پیش اتفاقی افتاد که عده‌ای از اسهال خونی مردند. و بعد از تحقیقات مشخص شد که علت، این نوع باکتری‌هایی بوده‌اند که در دستگاه‌های گوارشی مثل روده و...؛ یعنی در بدن همهٔ انسان‌ها هستند.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 05:46
mikeljan - سقز - ایران
لاکتوفرین می‌کند این است که آهن را به خودش جذب می‌کند یعنی هر میکروبی که در قسمت لاکتروفرین باشد به خاطر اینکه آهن ندارد نمی‌تواند رشد کرده میکروفیلم درست کند. ماجرا این گونه بود که در یکی از رستوران‌های آمریکا به نام «جک این د باکسjack in the box» تقریباً حدود ۶ یا ۷ سال پیش اتفاقی افتاد که عده‌ای از اسهال خونی مردند. و بعد از تحقیقات مشخص شد که علت، این نوع باکتری‌هایی بوده‌اند که در دستگاه‌های گوارشی مثل روده و...؛ یعنی در بدن همهٔ انسان‌ها هستند. ولی وقتی از طریق خوردن وارد بدن شود باعث ابتلابه اسهال خونی خواهد شد که درصد تلفاتش بالا است. در این رستوران هم متوجه شدند که مدفوع زیر ناخن آشپز رستوران به گوشت منتقل شده و تعدادی از مشتریان را کشته است. شرکتی که تامین کننده گوشت در آن ایالت بود به استاد بنده پروژه‌ای را داد که بر اساس آن قرار شد لاکتوفرین‌ها را در گوشت فعال‌تر کنیم که اگر باز هم میکروبی در آن‌ها نفوذ کرد امکان رشد نیابد. مبلغ این قرار داد ۱۵ میلیون دلار بود و چون پروژه من نیز در مورد لاکتوفرین بود با ۵ نفر دیگر کار را شروع کردیم.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 05:47
mikeljan - سقز - ایران
متاسفانه میزان نفوذ لاکتوفرین در گوشت‌ها در حین آزمایش متغیر بود و این امکان وجود نداشت که به ماده ثابتی برسیم که اضافه کردن آن به گوشت میزان محافظت در برابر باکتری‌ها را افزایش دهد. ما در لابراتوار لاکتوفرین را فعال می‌کردیم. (لاکتوفرین با بافری خاص تحت pH خاصی فعال می‌شد) در هنگام تست لاکتوفرین در حالت عادی باکتری‌ها را از بین می‌برد اما روی گوشت که امتحان می‌شد گاهی موفق و گاهی نا‌موفق بود. من آزمایش روی نمونه‌ها را انجام می‌دادم و گوشت می‌گرفتم و محلول‌های متفاوت را آزمایش می‌کردم. روزی تصادفاً دیرم شد و مجبور شدم که گوشت از منزل ببرم که گوشت اسلامی بود.بعد از تست متوجه شدم که جواب‌ها با گوشتهای دیگر بسیار متفاوت است. یعنی اولاً وقتی باکتری‌ها را می‌گذاشتیم درصد نفوذ باکتری‌ها خیلی کمتر بود؛یعنی خود باکتری بدون لاکتوفرین هم نفوذ نمی‌کرد وقتی هم که می‌شستیم اصلاً باکتری‌ای روی گوشت باقی نمانده بود. کنترلر آزمایش ما آب بود. یعنی هر آزمایش با محلولی خاص صورت می‌گرفت و کنترل آن با آب بود.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 05:48
mikeljan - سقز - ایران
من مشاهده کردم که وقتی باکتری به گوشت اسلامی می‌رسد نفوذ نمی‌کند و اگر هم کمی نفوذ کند با آب کاملا تمیز می‌شود. سبحان الله! استادم که جواب آزمایش را دید تعجب کرد. گفتم که امروز فرقی ایجاد شده است. من امروز گوشت حلال آوردم. ایشان آقای دکتر نرن نایدی بود که یک هندی هستند و دکترایشان را در سوئد گرفته‌اند. دکتر نایدی که به واسطه کشف دلایل میکروبیولوژیک مرگ تعدادی از زنان که از وسایل خاص بهداشتی استفاده می‌کردند مشهور شده‌اند؛ به من گفتند که خودشان ـ با اینکه مسلمان نیستند ـ از گوشت حلال استفاده می‌کنند. در لابراتوار بعضی برایشان سوال شده بود که این چه گوشتی است که این قدر نسبت به نفوذ باکتری‌ها مقاوم است. استاد ما در حالی که سالن را ترک می‌کرد گفت این گوشتی است که هرگز به شما اسهال خونی نمی‌دهد!. نکته جالب اینکه سازمان گوشت امریکا برای تمیز نگه داشتن گوشت ۱۵ میلیون دلار خرج می‌کند تا این آقا اسپریی برایشان بسازد که به گوشت بزنند و مقاوم شود و آن وقت خود او می‌داند که اگر گوشت اسلامی باشد دیگر نیازی به آن همه هزینه نیست.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 05:48
mikeljan - سقز - ایران
بر می‌گردم به مبحث لاکتوفرین؛ لاکتوفرین آهن را به خودش می‌گیرد و برای همین وقتی آهن نباشد باکتری‌ها نمی‌توانند رشد کنند. وقتی گوشت را اسلامی سر می‌بریم اول شاه رگ زده می‌شود بدون اینکه نخاع قطع شود. وقتی شاه رگ قطع می‌شود از آنجایی که نخاع قطع نشده قلب هنوز در حال تپیدن است. وقتی قلب می‌زند همه خون از بدن خارج می‌شود و از آنجا که تمام آهن در گلبول قرمز است هنگامی که همه خون خارج می‌شود دیگر گوشت آهن ندارد و به خاطر همین نیازی به لاکتوفرین برای از بین بردن آهن نیست. و باکتری‌ها هم به علت نبود اهن در خون جذب نمی‌شوند و اگر بشوند با شستشو با آب ساده از بین می‌روند.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 05:50
mikeljan - سقز - ایران
گرچه استاد ما با‌‌ همان ایده‌ای که از گوشت اسلامی گرفت آن مبلغ را دریافت کرد و اسپری خاصی را هم ساخت و نهایتاً حق را منکر شد اما برای خود من این نکته بسیار مهم بود که حساسیت اسلام به نجاست خون ازین جهت است که در تمام فضای اطراف ما صد‌ها بلکه هزاران نوع باکتری وجود دارد که به شدت جذب آهن می‌شوند و وقتی دست شما خون می‌آید امکان جذب باکتری‌ها به وسیله آهن خون بسیار بالا است؛. بنابر این در معرض انواع عفونت‌ها هستید اما اگر با دقت (یک بار یا سه بار) دست خونی خود را آب بکشید راه نفوذ باکتری‌ها را بسته‌اید. من با پروفسور هشام ابراهیم در مورد این تحقیق صحبت کردم که إن شاءالله چاپ بشود اما ایشان پیشنهاد دادند که بهتر است زیر نظر یک استاد غیر مسلمان تحقیقات را ادامه دهم تا در مجامع علمی امریکا پذیرفته شود! که البته در پی آن هستم.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 05:50
exam292 - تهران - ایران
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان: بد نیست بدون لج و لج بازی کامنت "mikeljan - سقز - ایران" رو برای نمونه هم که شده، بخونی!!! اگه به خدا اعتقاد داریم ،باید دستورات ناب خدا رو عمل کنیم، ولی انسانهای شیطان صفت دوست ندارن که چنین چیزی محقق بشه!!! لذا سعی در تحریف دین خدا دارن....
‌پنجشنبه 16 آذر 1391 - 19:27
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.