دو ایرانی برنده طراحی کیف در آمریکا: انگار ساختمان طراحی میکنیم
بیتا و رزیتا وهاب آقایی و سه طراحی از این دو: فرح، بیبی، و Ballure
رزیتا و بیتا وهاب آقایی، دو خواهر متولد ایران و اکنون ساکن آمریکا، طراحان کیفهای براق زنانه هستند و اخیرا یک مجموعه کیف جدید به نام «جواهر» به بازار مد آمریکا عرضه کردهاند.
در این مجموعه جدید کیفهای خواهران وهاب آقایی از یک ترکیب منحصر به فرد استفاده میشود و فلزات، چرم و طرحهای معماری و گرافیکی در آن به کار برده شده است.
کیفهای «کلکسیون ایتا» که در سال اخیر شهرتی هم در جهان مد پیدا کرده، به ریشههای ایرانی این دو خواهر هم ارجاعاتی دارد. مثلا، کیف سری «فرح»، دو هفته پیش جایزه «بهترین کیف» را در عرصه سبک و طراحی در مسابقه معتبر طراحی کیف ۲۰۱۲ که میزبان آن مجله «InStyle» و «Handbag Designer 101» است، نصیب خود کرد. این کیف به افتخار نام مادر این دو خواهر، «فرح» نامیده شده است.
روشنک تقوی، روزنامهنگار مقیم آمریکا، مصاحبهای کوتاه با این دو خواهر در این باره کرده که ترجمه آن را میخوانید.
***
ریشههای ایرانی - آمریکاییتان چه تأثیری بر روی طراحی مجموعه جدید کیفهایتان داشته است؟
نخستین تاثیر این است که مارک «ایتا» که بیتا آن را طراحی کرده، یک مدل مدرن از خطاطی ایرانی است. علاوه بر آن، رنگ آبی فیروزهای که برای کیف کوچک «فرح» انتخاب کردیم، از کاشیکاری زیبا آمده که در معماری ایرانی به چشم میخورد؛ مشخصا در گنبدهایی که شبیه جواهرهای فیروزه در آفتاب میدرخشند. همچنین به خیلی از کیفهایمان نامهایی دادهایم که در ایران به کار میروند؛ مثل «فرح» که به خاطر مادرمان این نام را گذاشتهایم، «ثریا» برای ظرافت کیف، «طلا» به خاطر رنگش، و «بیبی» برای پایه آن کیف که شباهت به یک تاج دارد.
رزیتا، شما معمار هستید، و بیتا شما طراح گرافیک هستید. کیفهایتان به چه نحوی منعکس سلیقه شخصی و سابقهٔ شغلیتان هستند؟
مجموعه ما از سابقهٔهای شغلیمان در معماری و طراحی گرافیک از لحاظ شکل، ترکیب، و رنگ الهام گرفته شده است. برای مجموعه «جواهر» ما در این فکر بودیم یک بافت جدید که ترکیبی از چرم و فلز است بسازیم و آن پارچه هم ساختار و هم زیبایی ظاهری کیف را تعیین کند.
برای اینکه کیفهایمان کیفیتهای ساختاری و زیبایی ظاهری را مانند آنچه در ساختمانهای معماری پیدا میشوند، داشته باشند. ما این پارچه را «new exotic» اسم گذاشتیم، چون تفسیر نوی ماست از کیفیت پوست کیف: «پوست به عنوان ساختار». حق ثبت اختراع برای این پارچه جدید در حال بررسی است. به طور گرافیکی، ما میخواستیم این نشان تجاری ثبتشده ما هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ بافت باشد، با یک تعادل ترکیبی و متناسب باشد تا بتوان کیفهای ما را بیدرنگ شناخت.
وقتی هر کیفی را طراحی میکنیم، در نرم افزار اتوکد (autoCAD) مثل ساختمان طرح آن را تعیین میکنیم و نقشههای طول و عرض جغرافیایی میکشیم. ما ساختار و پوست کیف را مانند دیوارهای ساختمان میبینیم، چون شکل کیف را تعیین میکنند: بعضی از جاها پر شدهاند و بر عکس بعضی جاها مثل پنجره باز هستند که لایههای درون را معلوم کنند. باز هم مانند ساختمانها، همان اندازه هم به داخل و هم به نمای کیف دقت میکنیم که مطمئن شویم درباره همه جزئیات بهدرستی فکر شده است. داخل یک خانه باید به اندازه نمای بیرونی آن زیبا باشد.
در آینده «کلکسیون ایتا» چه چیزهایی را میبیند؟
برنامه ما در آینده بر آن است که حوزه محصولات خود را گسترش داده و امیدواریم که کلکسیون ایتا به عرصههای لباس، عطر، و لوازم خانگی گسترش پیدا کند، که در واقع کلکسیون ایتا تبدیل به یک کلکسیون کامل مدل زندگی شود.
بیتا و رزیتا وهاب آقایی