مصائب مصاحبه جنجالی, شاه گفت ایران سلاح هسته‌ای می‌سازد؟!

پارسینه می نویسد :

ترجمه: بهرنگ رجبی

 

 

مجموعه اسناد شمارۀ ۱ (چهار سند): گفته‌های شاه در مورد سلاح‌های هسته‌ای: «بدون شک»

 

۱ ـ آ

 

۲۴ ژوئن ۱۹۷۴، غیر محرمانه

 

از: سفارت ایالات متحده در پاریس

 

به: وزارت امور خارجه‌

 

موضوع: گفت‌وگو با شاه

 

۱ ــ شاه در گفت‌وگویی با هفته‌نامۀ «له‌اینفورماسیون» که در ۲۳ ژوئن منتشر شد، در پاسخ به این سوال که آیا ایران روزی به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت یا نه، به نقل از متن چاپ ‌شده، گفته «قطعا و زود‌تر از آنچه کسی بتواند فکرش را بکند، اما برعکس هند ما اول فکر مردم خودمان را کرده‌ایم بعد فکر فن‌آوری را، می‌توانید امروز نتیجه را ببینید.»

 

۲ ــ شاه با اشاره به توافقات امضا شده میان فرانسه و ایران در فوریۀ ۱۹۷۴ گفت این‌ها مهم‌ترین توافقاتی است که تاکنون میان یک کشور تولیدکنندۀ نفت و یک کشور صنعتی امضا شده است و رقمش بالغ بر ۳ میلیارد دلار می‌شود. او گفت میان دو کشور در مورد پروژه‌هایی دیگر به رقم پنج میلیارد دلار هم مذاکره شده و اضافه کرد حالا که «به خصوص بعد از دیدار آقای نیکسون از قاهره، راه کشورهای خاصی از جهان عرب به روی آن‌ها بسته است»، فرانسوی‌ها نقش مهمی در ایران بازی می‌کنند.

 

۳ ــ شاه در پاسخ به پرسش‌هایی در مورد خرید سلاح گفت: «خلیج فارس منطقه‌ای استراتژیک است که بیشترین اهمیت را برای ما دارد. با کوچکترین جرقه‌ای همه ‌چیز منفجر خواهد شد. ارتش خبره‌ و کارآمدی که من حفظش می‌کنم، "نیروی بازدارنده و ضربت" من است. فرانسوی‌ها با بمب‌شان چه کار می‌کنند؟ من هم با منابعم‌‌ همان کار را می‌کنم.»

 

۴ ــ بنا به خبری در خبرگزاری فرانسه، سفارت تهران در اینجا روز ۲۴ ژوئن بیانیه‌ای منتشر و تکذیب کرده که شاه قصد دارد ایران را صاحب سلاح‌های هسته‌ای کند. سفارت گفته «این اخبار کاملاً جعلی و مطلقاً بی‌پایه و اساس است.» و تصریح کرده که شاه به هیچ‌وجه چیزی نگفته بوده که بشود به این معنا تفسیرش کرد.

 

 

۱ ـ ب

 

۲۵ ژوئن ۱۹۷۴، غیر محرمانه

 

از: سفارت ایالات متحده در پاریس

 

به: وزارت امور خارجه‌

 

موضوع: گفته‌هایی دیگر از شاه دربارۀ سلاح‌های هسته‌ای

 

۱- شمارۀ ۲۵ ژوئن روزنامه لوموند گفت‌وگوی بلندی با شاه دارد که خطابش به وزارت امور خارجه و تهران است. شاه در پاسخ به پرسشی در مورد این که آیا بسط فعالیت‌های هسته‌ای، امضای او پای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را زیر سوال نمی‌برد، بنا به نقل روزنامه گفت:

 

۲- «قطعاً هنوز نه. من آماده‌ام آنچه را چند باری پیشنهاد کرده‌ام، تکرار کنم، که منطقۀ ما غیرهسته‌ای است ــ منطقه‌ای جغرافیایی که می‌شود مرز‌هایش را به وضوح مشخص کرد. راستش من معتقدم رقابت بر سر سلاح‌های هسته‌ای مسخره است، آدم با این سلاح‌ها چه کار کند؟ علیه قدرت‌های بزرگ ازشان استفاده کند؟ امکان برابر شدن که مطلقاً نیست. ازشان برای کشتن همدیگر استفاده کنیم؟ کشوری که این سلاح‌ها را به قصد حمله به دست می‌آورد، خیلی منتظر نخواهد شد که کشور پیشروی دیگری در این زمینه بزند و نابودش کند. اما اگر در این منطقه بصیرت کافی وجود نداشته باشد، اگر هر کشور کوچکی بکوشد خودش را به سلاح‌هایی مجهز کند احتیاطی ــ حتی ابتدایی ــ اما هسته‌ای، آن وقت شاید منافع ملی تمام کشورهای دنیا هم همین را ایجاب کند. اما به چشم من که قضیه کاملاً مسخره می‌آید.»

 

 

۱ ـ پ

 

۲۵ ژوئن ۱۹۷۴، محرمانه

 

از: سفارت ایالات متحده در تهران

 

به: وزارت امور خارجه‌

 

موضوع: گفته‌های منتسب به شاه دربارۀ سلاح‌های اتمی

 

چکیده: کیانپور، وزیر اطلاعات و جهانگردی و سخنگوی رسمی دولت، روز ۲۴ ژوئن قویاً گزارش «له‌اینفورماسیون» پیرامون گفته‌های شاه در مورد برنامه‌های ایران برای به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای را تکذیب کرد. کیانپور ضمن آنکه انتقادات همایونی به بمب هندی‌ها را نقل اشتباه مطالب خواند، اشاره کرد که پادشاه در واقع گفته ایران به فکر ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیست اما این امکان هست که در سیاستش تجدیدنظر کند، اگر کشورهای دیگر دست به کار بسط و گسترش این سلاح‌ها شود. تکذیبیۀ دولت ایران، گرچه شاید نشان‌دهندۀ تغییر نظر اندک اعلیحضرت پس از آزمایش انفجاری هند باشد، همخوان با اظهارات پیشین ایرانی‌هاست که قصد ندارند توان ساخت سلاح‌های هسته‌ای را گسترش بدهند. پایان چکیده.

 

۱ ــ غلامرضا کیانپور، سخنگوی دولت ایران و وزیر اطلاعات و جهانگردی، روز ۲۴ ژوئن قویاً و رسماً گفته‌های منتشر شدۀ شاه در نشریۀ «له‌اینفورماسیون» (که پیشتر گزارش شد) را تکذیب کرد. با توجه به محتمل بودن دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای، کیانپور نقل کرد که اعلیحضرت در واقع گفته ایران به فکر ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیست اما این امکان هست که در سیاستش تجدیدنظر کند، اگر در این مورد دیگر کشورهای غیراتمی چنین کنند.

 

۲ ــ کیانپور همچنین گفت «له‌اینفورماسیون» مطلب را اشتباه نقل کرده که پادشاه اشاره داشته به این که هند از رفاه و صلاح مردمش غافل مانده تا به توان هسته‌ای دست بیابد.

 

۳ ــ روشن نیست آن گفت‌وگو واقعاً کجا و کی انجام شده. خبرگزاری رسمی پارس ادعا می‌کند در پاریس بوده اما با توجه به این که متن در ۲۳ ژوئن منتشر شده و زوج سلطنتی روز ۲۴ ژوئن به فرانسه رسیدند، معلوم است که این مدعا اشتباه است.

 

۴ ــ سردرگمی‌های دیگری در مورد این که شاه واقعاً چه گفته، برآمده از این نکته است که خبرگزاری پارس ــ که سهواً متن تکذیبیه را خطاب به خبرگزاری رویترز منتشر کرد ــ گفته‌های وزیر را در مورد تغییر سیاست ایران در صورتی ‌که سلاح‌های اتمی بی‌رویه گسترش یابند، از قلم انداخت.

 

۵ ــ تفسیر: تکذیبیۀ کیانپور، در کنار گفته‌های [اسدالله] علم، وزیر دربار، مشخصاً حاکی از این است که سیاست فعلی ایران نقض معاهدۀ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا کسب سلاح هسته‌ای نیست. این موضع همخوان است با بیانیه‌های پیشین دولت ایران و اَعمالی چون امضا و قبول معاهدۀ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و توافقنامۀ نظارت [آژانس انرژی اتمی]. ممکن است شاه در گفت‌وگو با «له‌اینفورماسیون» می‌خواسته به نگرانی‌هایش در مورد گسترش بیشتر سلاح‌های هسته‌ای اشاره و تصریح کند که در صورت هسته‌ای شدن اسرائیل و مصر، ایران نمی‌تواند خنثی بماند و اقدامی نکند. با این ‌حال به نظر ما شاه هر چه در آن لحظه به خبرنگاران فرانسوی گفته باشد، تکذیبیۀ دولت ایران به درستی بازتاب تمایلات کنونی او است.

 

 

۱ ـ ت

 

۱ ژوئیۀ ۱۹۷۴، محرمانه

 

از: سفارت ایالات متحده در تهران

 

به: وزارت امور خارجه‌

 

موضوع: اهداف ایران در حوزۀ امور هسته‌ای

 

۱ ــ با توجه به احتیاط‌های کنگره در مورد فراهم کردن اورانیوم غنی ‌شده برای نیروگاه‌های هسته‌ای خاورمیانه و توفانی که گویا گفته‌های منتسب به شاه در مورد سلاح‌های اتمی برانگیخته است، من شخصاً می‌خواهم خطاب به شما تأکید کنم که در سیاست اعلام ‌شدۀ ایران مبنی بر عدم دستیابی به سلاح‌های هستۀ تغییری صورت نگرفته است.

 

۲ ــ خود شاه آنچه در گفت‌وگو با «له‌اینفورماسیون» به او منتسب کرده‌اند را تکذیب کرده که گفته ایران چنین سلاح‌هایی را «زود‌تر از آنچه کسی بتواند فکرش را بکند» به دست خواهد آورد. در پاسخ به پرسش خبرنگار لوموند در مورد عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، شاه گفت تمایل ایران کماکان این است که منطقۀ خاورمیانه خالی از سلاح هسته‌ای باشد، اما احتیاطاً اضافه کرد که اگر «کشوری بکوشد خود را مجهز به سلاح هسته‌ای کند، شاید منافع همه ایجاب کند که خودشان را به چنین سلاح‌هایی مجهز کنند. اما این امکان‌ها همه به چشم من مسخره می‌آیند.» شاه در نشست خبری‌اش در پاریس در ۷ ژوئن، دوباره تصریح کرد که سیاست ایران نه نقض معاهدۀ گسترش سلاح‌های هسته‌ای و نه به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای است.

 

۳ ــ من امیدوارم تا جایی که به ایران مربوط است، جمع‌بندی‌ای که ارایه کردم، از قضایا رفع ابهام کند. شاید گمان کنید تا آن حدی‌اش که به صلاح است، به کار اعضای کنگره هم بیاید.

 

۴ ــ برای اطلاع شخص شما، هم علم و هم خلعتبری شاه را به خاطر ناتوانی ایالات متحده برای امضای قراردادهای مربوط به هشت محمولۀ اورانیوم غنی‌ شده «بسیار ناراحت» توصیف کرده‌اند.

 

هلمز

 

+167
رأی دهید
-27

*israel* - اورشلیم - اسرائیل
جاوید شاه
دوشنبه 25 ارديبهشت 1391 - 22:21
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫خداوند ایشان را مورد رحمت خود واقع کند. ‫مردی ملی و وطنپرست
دوشنبه 25 ارديبهشت 1391 - 22:45
OnLine. - تهران - ايران
الهی بمیرم که آهت بد جور یقه‌ ملت و گرفت حتی ما که کاره‌ای نبودیم و بچه بودیم.
دوشنبه 25 ارديبهشت 1391 - 23:05
esfarjani - تهران - ایران
واقعن یک موی گندیده این مرد بزرگ می ارزه به سر تا پا نظام منحوس آخوندی ..این ها کل دنیا رو با خودشون دشمن کردند اگر این مرد بزرگ زنده بود کجا امارات چلغوز برای ما آدم میشد؟
دوشنبه 25 ارديبهشت 1391 - 23:07
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
شاه مگه جرأت همچین چیزی را داشت. سلاح اتمی اول پشتوانه همه جانبه ملت را نیاز داشت که شاه از این بی بهره بود. الآن آخوندها هم دچار همین معضل هستند که تعداد پشتوانشون کم شده. شاه بزرگترین خیانت قرن را به ملتش کرد، آزادی را ازشون سلب کرد که با دمکراسی و روشنفکری غریب بمانند و در نتیجه با همان افکار پوسیده مذهبی به دامان خمینی پناه ببرند. خیلی از دوستان امروزی از جوی که شاه ساخته بود و قشر روشنفکر را سرکوب و اعدام میکرد و ملاها را با ٥ سال و ١٠ سال حبس و تبعید زنده نگه داشت تا خوب قدرتمند بشوند.ادامه…
دوشنبه 25 ارديبهشت 1391 - 23:21
winnie1987 - بيرمنگهام - يوكي
درود بر شاه.
دوشنبه 25 ارديبهشت 1391 - 23:21
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
دنباله...شاه امثال همین مکارم شیرازی ها را دور و برش جمع میکرد و واسه ملاهای فیضیه قم بمانند قاجارها مستمری بریده بود و بهشون پول یامفت از کیسه ملت می بخشید و هر ساله چند کیلو طلا به آستان قدس رضوی هدیه میداد و ملت بدبخت و بی خانمان و اصیل ایرانی که از بعد از هجوم اعراب به کوهستان و دهاتها پناه برده بودند در فقر و بدبختی دست و پا میزدند. دهاتهای ایران برق نداشت و ایشون میخواستند نیروگاه تولید برق درست کنند و واسه افاده و فخر فروشی برق را به کشورهای همسایه صادر کنه. مهمانهای خارجی را نمی برد که دهاتهای ایران را نشان بده اما می برد توی هتل های لوکسی که با پول همون فقیر و فقرا ساخته بود. شاه از خمینی چیزی کمتر نداشت، اون موقع جمعیت ایران ٣٥ میلیون بود و نفت هم تا بشکه ای ١٢٤ دلار هم فروخته. شاه بزرگترین خیانت را بعد از صفوی و قاجار به این مردم کرد و نتیجه اش بی عقلی و به قهقراء رفتن بیشتر خلق شد. مغزی که خمینی از این ملت شستشو داد به این زودی ها پاکیزه نخواهد شد.
دوشنبه 25 ارديبهشت 1391 - 23:23
Don Mario - بوگوتا - کلمبیا
همانطور که مردم روسیه بعد از سالها بقایای آخرین تزار را به آرامگاه خانوادگی رومانوف‌ها منتقل و تشیع با احترامی برای او انجام دادند و پیر و جوان بر مظلومیت او و حماقت گذشتگان خود گریستند ، روزی بقایای محمد رضا شاه نیز به ایران برگردانده میشود و بر روی دوش مردم قدر ناشناس دیروز و پشیمان امروز تشیع خواهد شد .
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 03:47
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
ملت ایران لیاقت به "قول بعضی ها "یک دیکتاتور!!!!! فهیم و وطن پرست را نداشت کمانکه اگر واقعا دیکتاتور بود مثل بشار اسد و خامنه ای ملت را به خاک و خون میکشید نه اینکه کشور را واگذار کنه به ملت و برود , از ماست که برماست., روحش شاد , نور به قبرش بباره نام نیکی از خودش در دل مردم و تاریخ گذاشت.
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 03:55
Z A G R O S S - منچستر - انگلیس
دو نگاه، دو نوع شخصیت، دو نوع هویت، دو هدف متضاد، یکی‌ با ضمیری نیک‌ و پیشینه ائی کهن و استوار بر اخلاق و دیگری بی‌ بته با ضمیری مبتنی‌ بر غریزه، یکی‌ متعهد و پایبند به درایت و آینده نگری و سعادت انسان، دیگری لگام گسیخته با ولع سیری ناپذیر، متعهد به پول و بی‌ اعتنا به تعهد و سرنوشت انسان....با دقت بیشتری تفاوتها را در تصویر بالاتر ملاحظه کنید.. براستی سیاست حاکم بر دنیای کنونی‌، در پوشش دموکراسی‌، سیاست هرچه بادا باد است و دیگر هیچ ! به درک که سرنوشت دنیا به کجا میرود.. شاید بعضا ندانید در مورد چی‌ دارم حرف میزنم، ولی‌ روزی شاید.
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 04:34
compatriot - تورنتو - کانادا
روحش شاد. افسوس که قدرش را ندانستیم.
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 06:28
hamed22 - اشتیان - ایران
دوست داشتنی اما حیف و صد حیف
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 06:29
danial nabi - استكهلم - سوئد
مرده شور اون عینک ته استکانیت را ببرند، که با اربابت میلونبونی، خوب همین کارتر جواب بهتان داد و تو اون خراب شده راهتون نداد، بی‌ آبروها ی پهلوی زاده.
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 07:24
من نه منم - قشم - ایران
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان، با نظرت موافقم. سرکوبه که مردم رو به سمت انقلاب سوق میده و انقلاب مزخرفترین اتفاقیه که تو یه کشور میتونه رخ بده.
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 08:18
hamood - دبی - امارات
مغز ها را شستشو داده و یک سری تبلیغات را بصورت نوار ظبط صوت در آن ریخته اند. آنها هم مثل ظبط صوت میآیند و مرتبا تکرار میکنند. آنها فکر میکنند از آندوره تا کنون هزار سال گذشته و هر دروغی که بگویند جا میافتد. کسی نیست بآنها بگوید ای محترم, وقتی که آن خیانت بزرگ را باسم "انقلاب" بمردم ایران حقنه کردند من سی سالم بود. خیلی های دیگر هم در سنین نوجوانی, جوانی, و میانسالی بودند که هم اکنون زنده اند. آخر جلوی قاضی و معلق بازی تا کی؟ اگر جلوی توده ای ها ,که میخواستند ایران را دودستی تقدیم شوروی بکنند و قبله اشا کرملین بود, گرفته میشد اسمش سلب آزادی روشنفکران است؟ خانواده مادری من روستائی بودند و من روستا را حداقل سالی یکی دو ماه میدیدم , کجا آنها در فقر دست و پا میزدند؟ در آندوره صنایع زیر بنائی زیادی ایجاد شد,پتروشیمی, ذوب آهن, تراکتور سازی, خودرو سازی ,و 80% پروژه کارخانه کشتی سازی . نفت14 دلاری هم زمزمه اش شنیده میشد که به 25دلار افزایش یافته. وسعت یک کامنت بمن اجازه نمیدهد تمام کارهای انجام شده آندوره را نام ببرم.
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 09:02
hamood - دبی - امارات
دنباله. دوستان اگر آن دوره را ندیده اید یا تحت تاثیر افکار پیش ساخته اید , محض رضای خدا در مورد آندوره منابع موثق و بیطرف را مطالعه کرده و ببینید واقعا آنزمان وضعیت مردم چگونه بوده.نه اینکه حرف شما تکرار مشتی دروغ و تهمت ساخته آخوندهای تا مرفق آلوده بخون شجاعان ایران یا خائنین وابسته به مسکو باشد. مقایسه کسانیکه وطن و مردم کشورشان را دوست داشتند با خائنین چون خمینی و کوبیدن آنها اصلا منصفانه نیست. من میتوانم بگویم خمینی و جانشینانش چه خیانت هائی کردند , مهمترین آن خیانت ها جعل تاریخ و بدنام کردن کسانی بود که بوطن و مردم وطنشان عشق میورزیدند و کشور را از یک کشور قحطی زده پس از جنگ جهانی به قدرتمند ترین و آباد ترین کشور خاورمیانه تبدیل کردند.
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 09:30
SkylessEagle - منچستر - انگلیس
a.ahooraei_دوسلدورف-آلمان. درود بر شرفت کە حقیقت را میگویی، و شیر پاک مادرت حلال کە درگیر بی حافظگی تاریخی نیستی. بدبختی ایران همینە کە ملتش دور خودش میچرخە و فکر میکنە اینجوری جلو میرە. همە از مسلمان و شاهی و کمونیست و مسلمان سنی یا شیعە، و زرتشتی و حتی بە ظاهر دمکراتها . تعصب چشمانشون را کور کردە. شخص پرستی، مردەپرستی و.. "چشمها را باید شست" درود بی پایان بر شما
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 09:38
ParsaUK - منچستر - انگلستان
آخوندها زایده تفکرات شاه هستند. شاهی که هر سال به مکه میرفت، سالی‌ دو قبر رضا عرب را زیارت میکرد و روزی ۵ وعده سجده به سمت خانه عرب میکرد یعنی‌ آخوند با تاج . ما ۱۴۰۰ سال است که اسیر محمد‌ها یا محمد رضا‌ها هستیم. ما نیاز به شروعی نو با تحولی کاملا دینی و فرهنگی‌ داریم.
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 10:06
RAMIN-CPH - کپنهاگ - دانمارک
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان .فکر کنم حالت خوش نیست ،زیاد کسی‌ جدی نمیگیرتت هرچی‌ دوست داری بگو.
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 10:14
hamood - دبی - امارات
آقای پارسا ک .منچستر ,آخوند زایده تفکرات شاه !!!سالی دو بار به مکه میرفت و.. نیاز به شروعی نو باتحولی کاملا دینی و فرهنگی!!! آیا منظور تغییر دینی است یا تحول دینی. طرف خانه عرب یا تغییر جهت سجده؟ امیدوارم منظورتان حذف مذهب باشد. و آقای عقاب بی آسمان. منچستر. جواب من به مقایسه اقای اهورائی که دو رژیم را مقایسه کرده بودند بود , نه اعلام بهترین رژیم یعنی سلطنت . رژیم را مردم در پای صندوق رای کاملا آزاد انتخاب میکنند و نظر من بعنوان یکی از 75ملیون ایرانی اینست: رژیم تک نقره یا تک ایدئولوژی یا مذهبی منتهی به دیکتاتوری خواهد شد. و بین این سه دیکتاتوری دیکتاتوری تک نفره هم میتواند بهترین شکل باشد و هم بدترین. این دیگر بستگی دارد به خوبی یا بدی دیکتاتور. بهترین رژیم از نظر من رژیمی است که در آن تمام احزاب آزاد باشند و امکان انتخاب شدن برای در دست گرفتن حکومت را داشته باشند ولی امکان سرکوب مردم را نداشته باشند.لازمه اینکار اینست که نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات در اختیار کسی دیگر باشد . کسی که حق حکومت نداشته باشد. چیزی کمی فراتر از مشروطه سلطنتی. سوئد یک نمونه است .
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 14:37
hamood - دبی - امارات
بقیه ..اگر شما در سایت صندوق جهانی پول, رنکینگ کشور ها را بر اساس ,تولید ناخالص ملی , توزیع عادلانه درآمدملی و راحت ترین کشور ها بخواهید , خواهید دید که کشورهای سوئد , نروژ و دانمارک در رده اول تا پنجم قرار دارند در حالیکه آمریکا در رده هجدهم است .
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 14:42
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
hamood - دبی - امارات/ مرسی خیلی عالی و مفید و مختصر اشاره کردید,حالا بجای صنایع زیر بنائی مربا وارد میکننندباید یک کتاب نوشت "وقتی یک ملت ناآگاه و مقلد انقلاب میکنند".ParsaUK - منچستر - انگلستان/ با آزادی مذهب مخالفی ؟ مسئله داری؟
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 16:52
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
خاک بر سر گروهی که دوغ و دوشاب برایشان یکیست!! گندی مانده که با آن‌آن‌آن- قلاب خل و چلی -----به ایران نزده باشید----؟؟ برگردید ایران مبارزه کنید
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 20:42
SkylessEagle - منچستر - انگلیس
سرور گرامی آقای حمود، دبی- امارات. بە گمانم جناب عالی الکی گیر دادین بە حقیر، چون زمانی کە من کمنتم رو نوشتم اصلا ، کمنت حضرت عالی اینجا نبود و گرنە بندەء رعیت چاکر، گستاخی نمیکردە، و اصلا حرفی نمیزدم تا مباد اوقات گران شما را جهت جواب ضایع یا زبانم ملال اسباب تشویش شوم.. دوست حسابی آخە مگە من چی گفتم کە چنین آتش گرفتەای؟؟؟ این همان دمکراسی است کە ازش صحبت میکنی و پای صندوق میخواهیم تجربە کنیم؟؟؟ عزیز جان صندوق زیاد دیدیدم هم اسلامیش هم از اونا کە پشت قران رو امضا میکردن میفرستادن مجلس، و آزادی هم بە سایە نقی و ١٢+١ امام و سایە آرایانمهر همایونی عزیز کە سراسر ملک را گرفتە و رعیت هم چون همیشە دعا گوی جان، اصلا کشور ما مهد آزادیست و بودە...جدا متحیر میشە آدم ، میگە آزادی ، ما نظر خودمون رو دادیم اون از پشت سکرین خنجر تیز مینکە، و دم از دمکراسی میزنە. البتە هر کاری کردی نتوانستی اون کلمە سلطنت رو ننویسی شیطون، ما هم کە اصلا مشنگ و دنگ
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 23:07
SkylessEagle - منچستر - انگلیس
یا حپا حبدوللا الوسین، "بستگی دارد کە دیکتاتور خوب باشد یا بد " ...شعاع السلطنە میخوایم دستوری فرمودە و گردن این رعیت بی همەچیز را از نخاع نامیمونش جدا سازیم، حال تشویشمان این است کە جلاد خوب انتخاب کنیم یا بد.!!؟؟ جانم فدای ححضرت همایونی و آستانە پاکش کە هم رضایی و هم محمد و از رضای عرب هم برتر ، و فر کیانی کوروش بە سر حتی بی کلاه، اگر نظر چاکر را میپرسید،همان بهتر این پدر سوختە حرام لقمە را کە گستاخی بە حضرت همایون میکند ا ناشکری از این وفور نحمت و آزادی میکند، بە همین شعبان عزیز و دانا بسپاریم تا با گوش کوب و لقد لە و لوردەاش کند و بعد با ساتور قیمە قیمە، تا دگر در رعیت هیچ حرام لقمەای از نازی آباد و حلبی آباد نمک نشناسی نکند و قدر این روغن نباتی را کە از آمریکا میگیریم بداند.و جیکش هم درنیاید. آری این خوبست پس ما آسودە خاطر میرویم جام شوکران را با این چشم آبی بربر کارتر بزنیم .
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391 - 02:40
hamood - دبی - امارات
Royan - کالیفرنیا - آمریکا,ضمن تشکر از لطف شما, به نکته مهمی اشاره کردید. از بین بردن صنایع داخلی با واردات بی منطق و دلال چاق کن. SkylessEagle - منچستر - انگلیس, دوست گرامی من به شما گیرندادم فقط با شما صحبت کردم آنهم بدون ذره ای بی ادبی یا بی احترامی و مستحق نیش های آنچنانی شمانبودم" وگرنه بندهء رعیت چاکر....." , "چنین آتش گرفته ای".من نه خان هستم نه بچه خان . نه درباری و نه چیز دیگر از آن دست. از ایده خودم هم شرمنده نیستم که بخواهم آنرا بپوشانم "نتوانستی اون کلمه سلطنت را ننویسی". دوست هم ندارم خود را پشت واژه دموکراسی پنهان کنم, واژه ای که هر گروه سیاسی تفسیر خود را از آن دارد و خودش را دموکرات میداند.
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391 - 07:30
SkylessEagle - منچستر - انگلیس
دوست بسیار ارزندە من ، من هم زبان کنایە را نە بی ادبی میدانم نە بی احترامی. لهذا من اصلا اسم شما را نیاورد کە هیچ کمنت شما را ندیدە بودم، شما خود بگویید این گیر دادن است یا نیست....بعد چە توهینی از این بیش کە شما میگین مغز یک سری رو پر کردن؟!؟! و شما کە منکر بدبختی مردم ایران میشید، پس لطفا عکس روستای شمسان رو ببینید کە ٤٠٠ کیلومتر از محل برگزاری جشن ٢٥٠٠ سالە فاصلە دارە، و کما بیش همین فاصلە را از دفتر صدور ارتداد (قم) دارد. من کینەای نە حتی از شما از دشمنانم نیز ندارم ولی من کنایە میگویم تا مگر هم وطن از فرط خندە یا گریە ، اشکش دراد و شاید اشک چشمانش بشوید هم وطنم کە عشق من است، و شما هم چشم منی ، از هر تیرە از هر نژاد و زبان و لیت کە هستی ...من اینجا باز میگویم من انسانم...در خاتمە اگە حرفهای من تورە آزردە کرد متاسفم ولی پشیمان نیستم از اینکە از همە ساختارها و مقدس سازیها و تعصب بیزارم.
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391 - 16:29
khosh bavar - يزد - ايران
روحت شاد ای‌‌ شاه خوش قلب و مهربان ! و افسوس از اینکه ما لایق تو نبودیم و هستند کسانی‌، که هنوز با بغض و بی‌ انصافی به خدمتیکه تو در حق کشورت داشتی با شعاع دید یک متری‌شان به قضاوت نشسته اند ! چرا ما مردم ایران دارای چنین " فرهنگ و صفت " هستیم که همیشه در حال " افراط " کردن می‌باشیم ! شاه روانشاد مانند همه سران کشورهای دنیا که وقتی‌ رئیس جمهور میشونند به پابوس واتیکان رفته و با پاپ نشست و برخاست می‌کنند و یا بسیاری از هنرمندان سینما هم همینطور برای دیدار و ملاقات با پاپ باید توی صف باشند و آنرا یک افتخار بزرگ میدانند و این ملاقات را به رخ دیگران میکشند که آنها " کسی " هستند که با رهبر واتیکان ملاقات داشتند ! شاه هم یک شخص مذهبی‌ معتدل بود که به وظیفه دینی و شخصی‌ خودش میپرداخت و کسی‌ را مجبور به دینداری هم نکرد و و و !
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391 - 17:40
farokhzad - کنت - انگلستان
ا.اهورأیی - دوسلدورف - آلمان در مورد مذهب موافقم ایشان کمی‌ زیاد از حد مذهبی‌ بود ایکاش مثل پدرش بود ولی‌ اون نمایش‌ها از آبروی ایران بود آخه در کجای دنیا میروند جای بد را نشان میده ن .مشکل شما اینه کارهای ایشان را فردی برداشت می‌کنید او بود که میگفت بیائید همگی‌ به ایران بیاندیشیم برای او بعد از کودتای ۲۸ مرداد زمان مصدق وقتی‌ برگشت ایران از ایتالیا گفت تا دیروز من پادشاه موروثی بودم ولی‌ از امروز خوشحالم که شما من را انتخاب کردید بیچاره
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391 - 20:15
SkylessEagle - منچستر - انگلیس
آقاجان من هنوز روزنامەهای کە خرج سگهای شاە را منتشر میکرد دارم و مال قبل از عنقلاب هستش، همین چیزهاییی کە الان در مورد شاە عمامەای خامنەای مینویسند فقت گویا ایشان بە اسب بیشتر علاقە دارند. کارهای شاە، بلە دروغهایش، مثلا ادعای ریشە کنی مالاریا، کە کل هزینە، دارو و حتی دکترهاش رو آمریکا داد، و هر بچەای هم میدونە...
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391 - 11:36
SkylessEagle - منچستر - انگلیس
زاویە دید من وقتی بهتر براتون روشن میشە کە دوبارە همین پسر عزیزش برگردە ایران، و اونقت مخالفهاش دوبارە برگردن اروپا احتمالا طایفە علی یکدست، آش همین آش و کاسە همین کاسە اما کمی گودتر خواهد شد،چون دیکتاتوری و موهومباففی در مغز و رگ خون ماست. تعصب، دور خود گشتن از هاج و واجی،البتە احتمال قبول این شاهزادە توسط مردم جای سوالە ولی بە هررو در مثل مناقشە نیست. از ساسانی تا بەحال همین بودە ، فقط اسم شاە و شیخها عوض شدە
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391 - 11:39
SkylessEagle - منچستر - انگلیس
حتی همین پدربزرگ ما با تمام مدرسە و درمانگاە ساختن ها (((هنوز همە آن ساختمانها مدرسە و درمانگاە هستند)))برای بە قول خودشان "رعیت" از قدرت و پارتیبازی کاملا بری نبودە، فقط جنایت نمیکرد، مثل یک سری از خوانین کە عروس هر کسی میبایست شب اول را در خانە ایشان بە سر میبرد و هزاران ستم دیگر..خوب دیدەام کە در خانوادە خودمن چە کسانی شاە دوست و چە کسانی هر چیز دگر دوست بودن، همە ناراحت منافع خودشون، این جهت زبانم لال خود بزرگ بینی عرض نکردم ،فقط جهت اینکە بدانید خوب میدانم چە کرد یا نکرد،،پاسخ باز ریشە در مردم دارد کە نمیاندیشند و هر آنچە را بە مذاقشان بە صورت لحظەای خوش آید، میگویند او انجام میدن، وکورکورانە دنبال میکنن تا کارد تا دستە فرو برە،،
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391 - 11:46
SkylessEagle - منچستر - انگلیس
همین تکرار حداقل از زمان تبعید روزبهان مهیار(سلمان فارسی) تاکنون، با نگاهی سرسری اما بی تعصب بە تاریخ مشهود است، آیندە را نمیدانم ولی خیلی راحت از کمنتهای دوستان چە در ایران و چە خارج از ایران میبینم کە بە این زودیها ما خیلی جلو بریم علی آباد هستش. چرا چون شخص پرستی را بە هر عنوان و مفهوم غلط میدانم و ریشە در بیشتر ما دارد، سلسلە حکومت یک شخص یا باور یا مذهب و دین را بر کشوری چون ایران کە دارای بافت زبانی، فرهنگی و مذهبی متفاوت است، یا دیکتاتوری تضمین میکند، یا فروپاشی ایران، کە بندە هیچ حالتش رو خوشایند نمیدانم، بهر رو بندە کارشناس نیستم، و
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391 - 11:56
SkylessEagle - منچستر - انگلیس
و پس از اینهم گمان نمیکنم مچالی باشد تا اسباب سردرد دوستان شوم،بیش از دو سالی است این وبسایت میایم ولی کمنت نمینوشتم این چند روز را بە دلیل بیماری خانە بودم، ولی حقیقتا، جدای از باورها، کمنتهای دوستان اینجا با سایتهای دگر ایرانی حزب الهی و غیرە زیاد متفاوت نیست، همە فقط شخص یا حزب مورد علاقەشان را میستایند و قالب شدە یا طرفدار این یا آن، ولی افسوس کە هیچکس طرفدار خودش نیست. غریبە حتی اگر سخن نکو بگوید باز دشمن است و این پسندیدە نیست،....در پایان اگر سخنان بندە شما یا هر کسی را آزردە خاطر ساخت معذرت میخواهم و دستتان عزیزتان را با هر عقیدە و مرام یا زبان و نژاد یا فرهنگ میفشارم. شاد و سرافراز باشید.
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391 - 11:56
SkylessEagle - منچستر - انگلیس
، مشکل دین نیست،دین ما هم شاە دارد، حتی کمنیست های ما شاهانی یا خدایانی دارند، مثل لنین و منصور حکمت و این .. مشکل موهومات و مهملاتی هستند کە برای ما اصل و بعد هم تحصب میشن، اگر این آقای محمد رضا ٢٥٠٠ سال سابقە شاهنشاهی جد اندر جد داشتە، پس این کە میگین اعراب بر ما حکومت کردن مهملە!!!، اگر نە پس این ادعای ٢٥٠٠ سالگی را ایشان از کجاش دراورد؟؟ و اگر حکومت میکردن زیر سایە اعراب و دست نشاندە بودن پس من بە چە چیز این نیاکانم باید دل خوش کنم ؟!؟!، در هر سە حالت دروغ..
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391 - 11:42
SkylessEagle - منچستر - انگلیس
. ، همین٢٥٠٠ سال و گندە....بود کە بە عمر دیکتاتور پایان داد، نە این کمونیستهای قران اتش زن یا همین شیخهای ملعون، و نە هیچ کس دیگر مردم را از بی عدالتی و نابسامانی و وضع بسیار تاسفبار خان و رعیتی و پارتبازی نجات داد ولی همینشد، باز چرا؟؟ چون مردم ما همیشە بە عقب برمیگدرن و نمیخواهن قبول کنن کە آقا اگر حکومت فلانی خوب بود، پایندە بود؟ بە این میگن بکسواد و در جا زدن آریایی ، کە بیش از هزارەای است دامنگیرمان شدە کە با تاسف بیشتر در ٣ یا ٤ قرن اخیر ممالک پیشرفتە بە خوبی از این ضعف استفادە ابزاری کردەاند.
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391 - 11:43
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.