فشار دولت آذربایجان برای تخلیه اجباری خانه‌ها در باکو

دویچه وله : برگزاری مسابقات یوروویژن ۲۰۱۲ در آذربایجان سبب شده تا دولت این کشور با هدف ترسیم چهره‌ای مدرن از شهر باکو دست به تخریب هزاران خانه بزند. هر کس داوطلبانه خانه را زیر قیمت نفروشد‌ سقف را بر سرش خراب می‌کنند.


زمانی که الدار قاسموف و نگار جمال از کشور آذربایجان در سال ۲۰۱۱ موفق به کسب عنوان نخست مسابقات یوروویژن شدند، نگاه‌ها به شهر باکو معطوف شد که با این برد میزبانی یوروویژن را در سال ۲۰۱۲ به دست آورد.

نزدیک به یک ماه و نیم به برگزاری این مسابقات باقی مانده اما ساخت و سازها در شهر باکو به نظر نمی‌رسد که تا آن تاریخ به اتمام برسند. دولت ساکنان چندین هزار خانه را در شهر باکو مجبور کرده تا خانه‌های خود را به زیر قیمت بفروشند تا به جای آنها ساختمان‌های مدرن سر برآورند.

به نقل از سایت "اشپیگل آنلاین" مالکانی که حاضر به واگذاری خانه‌هایشان به دولت نشوند، به انواع مختلف برای خالی کردن هر چه‌زودتر خانه‌هایشان تهدید می‌شوند.

ادارات دولتی برای دستیابی به زمین این خانه‌ها که اغلب در مرکز شهر واقع شده‌اند راه‌حل‌های متنوعی انتخاب کرده‌اند: گاهی با بیل‌های مکانیکی سقف خانه ‌را بر سر ساکنان خراب می‌کنند، در مواردی زباله‌ها را در راهروهای این ساختمان‌ها بر جای می‌گذارند تا ساکنان "داوطلبانه" خود را از شر بوی زننده و هجوم موش‌ها خلاص کنند یا به طور متوالی گاز و برق این خانه‌ها را قطع می‌کنند.

 

 

با این همه همچنان شمار زیادی از مالکان حاضر به تخلیه خانه‌هایشان نیستند. از آنجایی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی مسئله مالکیت در مجموعه‌های ساختمانی بزرگ به طور واضح در جایی به ثبت نرسیده، بسیاری از ساکنان این خانه‌ها اسناد معتبر برای اثبات مالکیت خود در اختیار ندارند و همین امر مشکلات آنان را دو چندان کرده است.

در تابستان سال گذشته یک گروه تخلیه دولتی دفتر "انستیتوی صلح و دمکراسی" را در یکی از خیابان‌‌های مرکزی باکو خراب می‌کند و آنطور که یکی از کارکنان این دفتر غیر دولتی می‌گوید، وی حتی فرصت نجات کامپیوترها، وسائل و مدارک آرشیو را پیدا نمی‌کند.

یوروویژن بهانه‌ای مناسب برای دولت

 از سال ۲۰۰۹ عملیات تخلیه اجباری خانه‌ها از سوی دولت آذربایجان شدت گرفته و تخمین زده می‌شود که نزدیک به ۲۰ هزار نفر خانه‌های خود را از دست داده‌اند.

لیلا یونس، رئیس یکی از سازمان‌های حقوق بشری در این کشور با اشاره به این آمار یادآور می‌شود که در برخی موارد قیمت حقیقی املاک تا "ده برابر" بیش‌تر از قیمتی بوده که دولت برای خرید آنان پرداخت کرده است.

برگزاری مسابقات یوروویژن در شهر باکو یکی از دلایل شدت گرفتن عملیات تخلیه اجباری بوده است. برای ساخت سالن برگزاری این مسابقات چندین بلوک مسکونی ویران شدند. در یکی از ویدئوهای منتشره شده در یوتیوب رفتار خشونت‌‌آمیز مأموران پلیس با ساکنان یک خانه مسکونی و ضرب و شتم آنان دیده می‌شود.

خانم یونس می‌گوید: «در آذربایجان یک سیستم مافیایی به راه افتاده است؛ بدین معناست که شما در مصونیت کامل می‌توانید مردم را ضرب و شتم کنید، شکنجه دهید، به زندان بیفکنید، خانه‌هایشان را خراب و اموالشان را نابود کنید.»

آذربایجان از نظر سازمان شفافیت بین‌المللی یکی از فاسد‌ترین کشورهای جهان است و در میان ۱۸۳ کشور فاسد دنیا در مکان ۱۴۳ جای گرفته است. پرداخت رشوه در این کشور تقریبا در تمامی زمینه‌های زندگی اجتماعی امری متداول به شمار می‌آید.

+116
رأی دهید
-84

a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
اینا هم دیر یا زود رفتنی اند, یک رژیم سرسپرده و بی کلاس و بی هدفی که فقط لابی بازی و پارتی و خر تو خری شده که برو و ببین.مهره ناچیزی واسه غرب که دلشون خوشه که از زیر سلطه روس ها در اومدن و حالا واسه غربی ها سفره پهن کنند که بیان بخورن و ببرن و بگن آذربایجان مدرن شده. مدرنیت بتنهایی نه غرور و خودکفایی و نه آزادی و استقلال و نه سربلندی واسه یک خلق سرسپرده میاره.
‌سه شنبه 15 فروردين 1391 - 19:13
greentree - تهران - ایران
خوب دولتی داره که داره برج سازی میکنه ،دیگه پول‌ها را میلیاردی نمیفرسته کانادا یا آمریکا ،،دولت ما پول‌ها را یک جا میفرسته به کانادا یا آمریکا یا لبنان ،دیگه چیزی برای مردم نذاشته
‌سه شنبه 15 فروردين 1391 - 19:37
greentree - تهران - ایران
امیدوارم که آذربایجان هم مثل کشور امارات مدرن بشه ،کشور ما که بوسیله اوباش‌های عربی‌ اسلامی بیشتر از ۳۰ سال اشغال شده و هیچ امیدی به آینده نیست
‌سه شنبه 15 فروردين 1391 - 19:39
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
حالا معلوم می‌شه تو جنگِ ارمنستان و آذربایجان ، کی‌ وحشی بود!!! اونی‌ که اومد گفت ارامنه مغول هستند!!!( تو لینکِ مسافرتِ ایرانیان به ارمنستان ) ببین ترک‌های عزیز چطوری به مردمِ خودشون هم راهم نمیکنند!! البته در جوابِ آن شخص باید بگویم اتفاقا طبقه شواهدِ تاریخی‌ و جغرافیایی ، این ترک‌ها هستند که از نژادِ عرب و مغول و ترکیبِ این دو به نجود آماده اند! اما به عنوانِ یک انسان ، از این کارِ غیرِ انسانی‌ِ دولتِ آذربایجان متاسفم و با مردمِ باکو ابرازِ همدردی مینمایم!
‌سه شنبه 15 فروردين 1391 - 19:11
ukguy4u - لندن - بریتانیا
قابل توجه اونایی که باکو شده قبله شون!
‌سه شنبه 15 فروردين 1391 - 20:27
اینترنت ندیده - کرمان - ایران
اینها کلا خیانتکارند از ایران جدا شدند شدند عروس شوروی و حالام که مستقل شدند مثلا ...
‌سه شنبه 15 فروردين 1391 - 21:53
xudafarin - باکو - اذربایجان
لول بازم یه تهمت دیگه. ای آذربایجان چقدر بدخواه داری .کور شود چشمانی که بدخواه توست.
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 02:52
مانفرد - ایران - ایران
اینها حتی به همزبونهای خودشون هم رحم نمیکنند .تمامی رانندگان ترانزیت که از ایران به مقصد آذربایجان بار حمل میکنند و میشه گفت صد درصدشون هم آذری زبان هستند بایستی مبلغی رو بهاصطلاح پرداخت کنند بدون اینکه جایی ثبت بشه ویا رسیدی بابت این مبلغ دریافت کنند اونهم لب مرز بعدش هم که گویا چندتا پاتک از پلیس میخورند تا برسند و برگردند.
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 04:45
oghab - هلسينكي - فنلاند
نودیده قبا دیده . چندر قاض پول نفت خزر یابو ورشو داشته . غافل ازاینکه شیعه گری باسرعت زیاددرحال گرفتن کل نظام است .
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 09:45
xudafarin - باکو - اذربایجان
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا شما فارسها هم از نژاد فارس و افغان هستید. حالا خودتون قضاوت کنید جطور نژادی میشه.
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 11:04
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
دوستِ عزیز، البته ایرانی‌‌های امروز از نژادِ فارس ، افغان، و عرب هستند ! ولی‌ ایرانی‌‌های اصیل ، که هنوز در صدِ زیادی از جمعیتِ ایران را تشکیل میدهند ، از نژادِ آریا هستند! اما حتا مغول و عرب بودنِ ترک‌ها هم نه تنها اشکال ندارد، بلکه نشان دهندهٔ این است که ترک‌ها قوی و با اراده هستند! موضوع این است که وقتی‌ شما یا هر کسِ دیگر ارامنه را، با منظورِ خاص ؛ مغول؛ می‌نامد، هدفی‌ جز بی‌ احترامی ندارد! چون این هم تحریفِ تاریخ و هم کتمان هه حقیقت است برای رسیدن به یک منظورِ خاص! به هر حال امیدوارم دشمنیِ دیرینهٔ ارامنه و ترک‌ها ، به خصوص با اقدامِ ترکیه برای شناساییِ ۲۴ آوریل و معذرت خواهی‌ِ رسمی‌ از ارامنه، حل شود! و باز امیدوارم ترک‌های باکو به خاطره این اقدامِ دولت، آواره نشوند!
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 13:58
ukguy4u - لندن - بریتانیا
مسخرست در قرن بیست و یکم از نژاد حرف بزنیم همه انشان هستیم . من با فاشیسم مخالفم برای دوستان آذری ایرانی و فارس ها به هر دو تدکر میدم همه ایرانی هستیم و نباید بازیجه دست دیگران بشیم.
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 17:07
oghab - هلسينكي - فنلاند
xudafarin - باکو - اذربایجان. اخوب بتوچه.. ..
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 15:35
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
ukguy4u - لندن - بریتانیا و مسخره تر این است که بدونِ خندانِ کامل نظرات دیگران، و بدون داشتنِ تسلط در قسمتِ نظرات و نظراتی که رعد و بدل میشود، بخواهیم که نظر بدهیم! دوست عزیز، فردی در لینکِ ، مسافرتِ ایرانیان به ارمنستان، نظر داده بود که ارامنه ، مغول هستند و بنده به خاطرِ دفاع از تاریخ مجبور شدم در اینجا جواب بدهم! همانطور که در بالا قید کردم، تاریخ گواهی میدهد که ازلن این ترک‌ها هستند که از نژادِ عرب و مغول بر آماده اند و بعد نیز توضیح دادم که نژاد بیانگرِ شخصیت و عملِ ملت‌ها نیست. ! با تشکر!
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 18:27
pesare_sheytoonn - انکارا - ترکیه
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا اولا تحریف و تخریب کار شماست من نمی دونم تو ارمنی هستی یا نیستی اما به من ثابت کردی اغده ای هستی ۳ تا زر زدی (مغول بودن ترک ها اریای بودن فارس ها و بقیه و نسل کشی ارمنی ها ) هر ۳ رو جواب میدم امید وارم سایت از استفاده کردن کلمات انگلیسی اکنتم رو نبنده من فقط میخوام شفاف سازی کنم اگر به چشم بادومی شدن ترکان ترکستان اونا و کل تک ها مغول می شن هم قومی های شما (افغانها ) از هر کسی مغول تر هستن
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 16:34
pesare_sheytoonn - انکارا - ترکیه
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا اول اریایی- اولا کل ایرانی ها اریایی نیستن این رو از استخان ها و دندانهای قبل از اسلام ایرانی ها میگم ۲ژن اروپای توسط ترک ها به ایران اورده شده (تو قسمت ترک ها توضیح میدم) و قبل از ان هم شهر های که تو ازش میگی توسط ترک ها ساخته شده ( تهران از تیمور تا قاجار) اصفهان(از سلجوق تا صفوی ه بعد) فقط کافیه سم شهرو سرچ کنی تازه فارس ها و ایرانی های اصیل هم این ژن رو ندارن چه الا چه ۲۵۰۰ سال پیش و و این اخری رو فقط ویژ یک نفر میگم (Persianshadow1) بختیاری ها اصلا لر نیست همیشه یادت باشه فقط کافی اسم و ژن کنار هم سرچ کنی و اگر به فرهنگ و زبانه باز میتونی سرچ کنی نه اینکه یه چیز بگی در بری تو بحث ها قبل من دیر رسیدم وگرنه جواب همتون و میدادم
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 16:54
pesare_sheytoonn - انکارا - ترکیه
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا و ما ترک اینکه دقیقا بگیم ترک ها چی بودن یا مال کجا بودن ممکن نیست اما چیزی که میشه به قاتعیت گفت تک ها نه هندواروپای و نه اسیای هستن بلکه اروپای هستن برای این چند تا اسم میدم سرچ کنی البته اگه بیشتر از تصمیم کبری خوندی (Cuman people)(Kipchaks) این ترک ها مردمی بور و چشم ابی بودن درست مثله اغوز ها و به موازات سلجوق ها که به خاورمیانه بر شمال خاور میانه حکومت میکردن ودیگری قرقیز است مردمانی با موی قرمز و چشمانی ابی و سبز که به شدت به مردم روسیه اوکراین و لهستان شباهت دارن ترکان اروپا از مجارستان تا بلغارستان تا اورال و التای است قر قیز ها از زمان قرن ۷ تا ۱۲ این گونه توسط تاریخ نگاران چین و اسلام توصیف شدن و با وجود اسیب مغول هنوزم ۶۳ درصد مرو قرقیزستان نوع مخصوص (Haplogroup R1a1 (Y-DNA) دارن که ۵۴٪ اوکراینی ها و ۵۶٪ لهستانی ها از اون داراهستن و اغوز ها بر گرفته از هردو اینا هستن که توصف مشابح از (Kipchaks Kipchaksو Kyrgyzs توسط تاریخ نگاران ان دوره بوده و ژن مشابهی با بقیه ترک هادارن
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 17:45
pesare_sheytoonn - انکارا - ترکیه
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا اگه منبع خواستی بگو بهت بدم دقیق هم ترک و هم ترکمن و بعضی جاها اذری (کلا اوغز ها ) در مجارستان بلغارستان اوکراین روسیه لهستان حرف من رو تاید می کنه و هم ژن جالبه تو اینا رو ول کردی به ترکستان نگاه میکنی می گی مغولن جالبه حتی ترکمن و ترک تو خاور میانه هم هسته تو عراق سوریه ترکیه و دلیل اینکه ما هم مثله ترکستان نشدیم بخواتره پیروزی مونه بر مغول ها هسته (Mamluk) (Battle of Ain Jalut) اگه نمی دونی بدون که شاه اسماعیل و مردمش از ترکان مملوک بودن و از ترکیه میان
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 18:01
pesare_sheytoonn - انکارا - ترکیه
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا و اما اخرین مورد نسل کشی ارامنه اولا کار عثمانی چه ربطی به ما داره هر کس مسول کار های خودشه دوم مگه همینا تو مارس دی کم اذری کشتن نکنه خونه ارمنی ها واست سرخه ملاله ما نیست ؟؟ این همه تخریب کردی من دفاع کردم ولی فقط فقط یکم از شما ها بگم هرچی بی صفتی به من می چسبونید زیاد روی این نمیرم! حد اقل نگن من شروع کردم جالبه واقعاجالبه حاضری هم وطنت بفروشی فقط واسه ۲ دقیقه تخریب زیاد از هندو عرب بودنت ناراحت نباش همه از دید ما یکی هستن
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 18:16
pesare_sheytoonn - انکارا - ترکیه
omide por jalalآمریکا تو نمیخاد اذری ها رو به مسخرگی و مغولی بگیری تاریخ و زحمات با شکوه ما همیشه میمونه تو برو کانامه سیاه خودتو تو جنگ جهانی اول پاک کن که تو خدمت روسیه(Persian Cossack) و تو خدمت انگلیس (South Persia Rifles) علیه وطن پرست ها که در مقابل انها ایستادن خدمت میکردی
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 18:36
pesare_sheytoonn - انکارا - ترکیه
ukguy4u - لندن - بریتانیا من فاشیست نیستم و بار ها هم این رو گفتم ما توهین رو هم تحمل نمی کنم بگن جوابوشنو می گیرنش
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 18:40
parsi_persia - تهران - ایران
من یکی از پیمانکارای پروژه های ساختمانی در چندین کشور همسایه هستم، تو باکو و در چندین محله این اتفاق افتاده اونم به خاطر موقعیت بد تعدادی خونه مجبور به جابجایی خونه ها شدن، هزاران خانه نبوده!
‌چهارشنبه 16 فروردين 1391 - 22:17
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
pesare_sheytoonn - انکارا - ترکیه خدا واقعا شفات بده! من نه آذری‌ها رو مسخره کردم و نه تو جنگِ جهانی‌ِ اول در خدمتِ روس‌ها بودم! ضمنا ترک‌های عثمانی از نژادِ عرب و مغول هستند و هیچ اشکالی‌ هم ندارد! شما اول کامنت‌ها رو بخون بعد جوش بیار! و اما حتما و حتما و حتما دولتِ امروزِ ترکیه باید جوابگوی نسل کسی‌ِ ارامنه باشد! این باعث میشود که دولت‌های دیگر ، امروز، بیاموزند که نسل کسی‌ و کشتنِ انسان‌ها چه عواقبی دارد تا دیگر دست به این حماقت‌ها نزنند! مثل جریانِ بوسنی و همین سوریهٔ امروز! در ضمن جنگِ قره باغ، یک جنگِ ۲ طرفه بود و نسل کسی‌ نبود! ارامنه در آن جنگ پیروز شدند و واردِ شهر و خانه‌های آذری‌ها شدند! این با نسل کسی‌ فرق دارد عزیز! موفق باشید!
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 03:52
iranieshomali - شیکاگو - آمریکا
pesare_sheytoonnآنکارا - بنظر میرسد شما ترک باشی تا ایرانی. زیادی برای همسایه وحشی ما جوش نمی زنی؟لطفا از کارنامه هم صحبت نکن که وحشی گری ترکهای بربر را کل اروپا و خاورمیانه وایران چشیده اند. منظومر از وحشی گری نه فقط نوع دولتی بلکه عامه ترکهاست. در ضمن چرا ناراحت می شی وقتی از اجداد ترکها صحبت می شود مگه ایرانی نیستی؟
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 05:54
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
omide por jalal-لس انجلس-امریکا-تو برو داروهاتو به موقع مصرف کن!اشغال ازبایجان توسط ارمنستان ٬با همکاری روس و بچه اخوند های خون ریزی مثل تو انجام گرفت که تاوانش را بزودی پس می دهید!ما ترکا عادت نداریم بدهکار بمانیم از هرکی مشت خوردیم جوابش را با لگد می دهیم!
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 06:41
oghab - هلسينكي - فنلاند
pesare_sheytoonnآنکارا بابا دو خط بنویس ولی مفید . کل صحفه را با شرور پر کردی .
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 11:48
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
هاپلوگروپ R1a1 ربطی به ترک و آسیایی ندارد. مردم هندواروپایی از سه تا چهار هزار سال پیش از اوکراین امروزی به جنوب سیبری و دشتهای آسیای میانه تا تاجیکستان و سپس افغانستان و هند و پاکستان کوچ کرده اند و آنهایی که در قزاقستان و کشورهای ترک زبان امروزی هستند مخلوط این مردم با ترکها هستند. یعنی از سوی مادری با انها آمیخته اند زیرا دی ان ای Y-DNA به صورت مستقیم از پدر به پسر میرسد. درسد بسیار بالایی از مردم شمال هند و پاکستان هم دارنده این هاپلوگروپ هستند و هیچ ربطی هم به ترک ندارند که بسیار به جنوب آسیایی ها شبیه هستند زیرا از سوی مادری با آسیایی ها امیخته اند.
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 14:51
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
...ادامه.. هاپلوگروپ آر وان ای، گونه ها و زیر شاخه های گوناگون دارد. بیشتری درسد این هاپلوگروپ پس از اوکراین و بلاروس، میان برهمایی های بنگالی با بیش از هفتاد درسد، و دیگر برهمایی ها و در میان پاکستانی ها و پشتون ها و ایرانیان خاوری و کردها با درسدهایی میان هفتاد تا سی و پنج درسد به چشم میخورد. درحالیکه در میان ترکزبانان آسیای میانه، زیر شاخه ای این هاپلوگروپ هست که ماکزیمم بیست و پنج درسد است.
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 15:39
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
uk.ali - لیورپول - انگلیستان از ادبیاتت معلوم است که چگونه فکر میکنی‌!! البته نمیدانام اصلا فکر میکنی‌ یا نه!؟ حالا این جوابِ توست! اگر شما در فکرِ انتقام گیری از شکست در یک جنگِ برابر دارید ( قره باغ ) پس باید حقِ انتقام گیریِ ارامنه از ترک‌ها در جنگِ ناا برابر و نسل کسی‌ِ ۱۹۱۴ محفوظ باشد! پس به چه چیزی اعتراض می‌کنید!؟ پس می‌توان گفت که ارامنه در جنگِ قره باغ، انتقامِ آن نسل کسی‌ را از ترک‌ها گرفتند که البته بسیار انسانی‌ تر و عادلانه تر از آن چیزی که انتظار میرفت عمل کردند! در ضمن بچه آخوند خودتی بی‌سواد! اگه تو جیره خورِ آخوند‌ها هستی‌، از این وصله‌ها به من نزن
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 16:09
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
iranieshomali - شیکاگو - آمریکا دوستِ عزیز، من موافق نیستم که همهٔ ترک‌ها وحشی هستند! اما در ۱۹۱۴، به گواهیِ تاریخ، عثمان‌ها چهره‌ای وشی و خون خار از خود به جا گذشتند! در ضمن من نمی‌دانم دلیلِ عصبانیتِ بازی دوستان از کامنت‌های من در این صفحه چیست!!!! من در هر ۲ کامنت اول گفتم که اولا به دفاع از تاریخ، و در جوابِ دروغ گوییِ یکی‌ از دوستان که در مطلبِ دیگری ارامنه را از نژادِ مغول خنده بود، گفتمِ اتفاقا ترک‌ها هستند که از نژادِ عرب و مغول هستند و این از نظرِ من هیچ اشکال ندارد بلکه نشان میدهد که آنها قوی و با اراده هستند ( نه وحشی ) اما جالب است که چرا از دانستنِ پیش زمینهٔ تاریخی‌ِ خود این چنین عصبانی‌ شده اند! اما آن جملهٔ آخرِ شما بسیار با معنی‌ بود و بسیار زیبا گفتید "در ضمن چرا ناراحت می شی وقتی از اجداد ترکها صحبت می شود مگه ایرانی نیستی؟. با تشکر!
‌پنجشنبه 17 فروردين 1391 - 16:45
iranieshomali - شیکاگو - آمریکا
uk.ali لگد انداختن .. دست خودش نیست یکی در میان نمیتواند خودش را نگه دارد.اول تکلیف خودت را مشخص کن. ترکی یا آذری هستی. دوما منظورم از آذری یعنی آذری ایرانی نه آذری جعلی(آران و شروان یا به عبارتی ایران شمالی).در ضمن به ارامنه گیر نده که حتی در کتیبه داریوش هم از ارامنه یاد شده اما دریغ از حتی اشاره کوچک به وجود ترک.
جمعه 18 فروردين 1391 - 01:45
iranieshomali - شیکاگو - آمریکا
omide por jala گویا شما از ارامنه هستی اما نمیدانم چرا ترکهای وحشی را آدم خطاب میکنی(منظورم از ترک دقیقا ترک است نه آذری ها که به اشتباه و با سو نیت ترکها- ترک خطاب میشوند).فکر نکنید فقط شما طعم وحاشت ترکها را چشیده اید کل اروپا - خاورمیانه و... زیر چکمه های ترکها لگد مال شده اند. در کل تاریخ 600 ساله ترکها افتخاری جز کشتار و تجاوز به چشم نمیخورد.
جمعه 18 فروردين 1391 - 02:12
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
iranieshomali-شیکاگو-امریکا.کاسه داغتر از اش! بی سوادی تویی که از تشخیص ندادن اذری یا ترک معلومه!وبی ادبی تو از توهین داخل پاکت ! سوما نسل کشی مردم اذربایجان به دست شاه ابله در زمان پشاور را خودت به گردن بگیر بعد برو سراغ حق ارامنه خائن در زمان عثمانی !جوابهای قرمزتری برای امسال تو عقده ای هستید دارم ! متاسفانه گاها چاپ نمی کنند! تا وقتی که امسال شما یک دنده ها زنده اند از اخوند بدترش مثل مجاهدا برایتان حکومت خواهند کرد!شهر دمکراسی و سواد میلیونها کیلومتر با شماها فاصله دارد!
جمعه 18 فروردين 1391 - 10:54
iranieshomali - شیکاگو - آمریکا
uk.ali - لیورپول - انگلیستان - مطمئن شدم که ترکی. لطفا اراجیف نباف و کلی گویی نکن از کدام نسل کشی آذری ها صحبت میکنی؟تاریخ - زمان و مرجع بگو البته منبع بین المللی نه آذری کما اینکه آذری ها تاریخ جا از ایران ندارند و خائنین و ترک پرستان سعی در تاریخ سازی دارند. ارامنه بیشتر از خود ما به ایران خدمت کرده اند. و صد البته همپای سایر اقوام ایرانی از جمله آذری ها که البته شخص شما جزو خائنین وطن فروش هستی و وطن فروش قوم نمی شناسد هم در فارس هست هم اذری و.......
شنبه 19 فروردين 1391 - 03:51
iranieshomali - شیکاگو - آمریکا
uk.ali - لیورپول - انگلیستان- آخرش هم نگفتی ترکی یا ایرانی هستی؟!!!!!!!!!
شنبه 19 فروردين 1391 - 06:12
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.