تابوی ایرانی، روایتی از رنج بهائیان

گزارشی از فیلم مستند "تابوی ایرانی" ساخته رضا علامه‌زاده در آینه نگاه نسیم خاکسار، مسعود نقره‌کار و گفته‌های کارگردان پیرامون این فیلم

 

رادیو زمانه: پس از آنکه مستند "تابوی ایرانی" ساخته کارگردان تبعیدی و نام‌آشنای سینمای ایران، رضا علامه‌زاده در هلند به نمایش درآمد، این روزها در آمریکا به نمایش گذاشته شده است. این فیلم در ماه فوریه ۲۰۱۲ در لس‌آنجلس به نمایش درآمد و از آن پس در چند شهر دیگر آمریکا هم اکران شد.
 
این نخستین بار نیست که رضا علامه‌زاده به عنوان یک سینماگر کاملاً مستقل و با کمترین امکانات نسبت به برخی رویدادهای اجتماعی واکنش نشان می‌دهد. "مهمانان هتل آستوریا" که بی‌تردید نخستین فیلم بلند سینمایی در تبعید است، در سال‌ ۱۹۸۹ در سینماهای اروپای مرکزی به نمایش درآمد. ایرانیان پناهجویی که در آن سال‌ها اغلب از راه ترکیه و با تحمل مصائب زیاد خودشان را به کشورهای اروپایی رسانده بودند، ناگهان بر پرده سینما نقشی از همه آن رنج‌ها و دربه‌دری‌ها را می‌دیدند و این امید در دل آن‌ها زنده می‌شد که با "میهمانان هتل آستوریا" سینمای کاملاً مستقلی در خارج از ایران پدید آید. "جنایت مقدس" مستندی درباره ماجرای میکونوس و ترور مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در برلین پاسخ علامه‌زاده بود به قتل‌ها و ترورهای مکرر در آن سال‌ها.
 
 
"تابوی ایرانی" هم مانند آثار پیشین علامه‌زاده پاسخ اوست به سرکوب جامعه مدنی و تبعیضی که به هموطنان بهایی ما در ایران اعمال می‌شود. این مستند در چهار داستان که به موازات هم روایت می‌شوند، ما را با ژرفای تبعیض مذهبی در ایران آشنا می‌کند. در این فیلم با خانواده‌ای آشنا می‌شویم که ناگزیر است ایران را ترک کند؛ روستایی را می‌بینیم که بهاییان در آن زندگی می‌کردند و اکنون ویرانه‌ای بیش نیست؛ با دانش‌آموز زبده‌ای آشنا می‌شویم که به خاطر تعلق او به بهائیت از تحصیل در دانشگاه محروم می‌گردد و سرانجام با شرح حال پزشکی آشنا می‌شویم که در اثر تعصب مذهبی به طرز فجیعی به قتل می‌رسد.
 
 
 

نسیم خاکسار درباره داستان این فیلم و چگونگی پرداخت آن توسط فیلمساز می‌گوید:
 
 

 نمایی از "تابوی ایرانی"


 
" طرح اصلی ساختار این فیلم بر اساس مهاجرت یک خانواده بهائی از ایران گذاشته شده که بعد از تحمل ۳۰ سال فشار و بیداد فراوان از سوی حکومت جمهوری اسلامی، ناچار می‌شوند با همه عشقی که به سرزمینشان دارند، دار و ندارشان را بفروشند و با چشمی گریان و دلی پر خون وطن را ترک کنند تا در این دنیای بزرگ جایی امن برای زندگی بیابند.
 
 
رضا علامه‌زاده هنگام گفت‌وگو با کسانی که از تاریخ و وضعیت غم‌انگیز هم‌میهنان بهائی آگاهی دارند و یا درباره ستم‌هایی که بر آنها رفته کارهای پژوهشی کرده‌اند، خودش را جای تماشاگری می‌گذارد که آگاهی چندان درستی از این حقایق ندارد و یا اگر اندک خبری هم دارد نادرست است و بیشتر بر اساس شایعه بنا شده است. آنگاه بر این زمینه، پرسش‌هایش را طرح می‌کند."
 
 
علامه‌زاده در گفت‌و گو با سایت "میهن" درباره چگونگی شکل‌گیری ایده فیلم می‌گوید:
 
 
"بعد از پخش مصاحبه‌های مربوط به تجاوز جنسی در زندان‌های جمهوری اسلامی پس از جریان انتخابات دو سال پیش، و استقبال عجیبی که از این کلیپ‌ها شد در میان‌ ایمیل‌های بسیاری که در این رابطه داشتم یک هموطن بهائی که نمی‌شناختمش از آلمان با من تماس گرفت و گفت: شما که این همه به مسایل انسانی حساسیت دارید و کار می‌کنید، چرا راجع به مشکلات ما بهائیان فیلمی نمی‌سازید؟
ایشان مقداری کتاب و مدارک از آلمان برایم فرستادند. چند ماه بعد، وقتی مشغول تدریس در انگلستان بودم از طرف بی‌بی سی فارسی با من تماس گرفته شد که چند فیلم مستند برایشان بسازم. من هم پیشنهاد کردم که اولین فیلم، در مورد مشکلات هم وطنان بهائی باشد چون ذهنم درگیر آن شده بود. بعد البته با بی ‌بی سی به مشکلاتی برخوردم که عملاً نه آن فیلم و نه فیلم‌های دیگر ساخته شدند.
یک سال بعد دوباره این فرصت فراهم شد ولی این بار توسط بیژن شاهمرادی که تهیه‌کننده‌ اکثر کار‌هایم مثل فیلم سینمائی میهمانان هتل آستوریا و نمایش مصدق، و منصور تائید که هنرمند بهائی ساکن کالیفرنیاست. این دو به عنوان تهیه‌کننده، مسئولیت تولید فیلم را به عهده گرفتند و وجود منصور تائید به عنوان یک هنرمند بهائی راه تماسم با جامعه بهائی به‌ویژه در ایران را هموار کرد."
 
 

 

 رضا علامه‌زاده، فیلمساز


 
علامه‌زاده به این ترتیب از دریچه چشم دوربینی کنجکاو، با روایت صریح و بی‌سانسور این زندگی‌های از دست‌رفته، ما را با گوشه‌ای از دشواری‌هایی که بهائیان ایران تحمل می‌کنند، آشنا می‌سازد.
 
 
مسعود نقره‌کار، نویسنده در نقدی که بر "تابوی ایرانی" نوشته به نقش روحانیت در سرکوب بهائیان ایران اشاره می‌کند. او می‌نویسد:
 
 
"روحانیت درشراکت با حاکمیت سیاسی و یا در حکومت، و نیز به عنوان نیرویی تأثیرگذار بر افکار و رفتار بخش بزرگی از مردم میهنمان مسبب شکل‌گیری این تابو، و ستمی‌ست که بر پیروان دیانت بهایی رفته است. ریشه‌های این دشمنی و ستیز را جدا از اختلاف‌های عقیدتی و مذهبی، در به خطر افتادن روابط و موقعیت اقتصادی و صنفی روحانیون توسط بهائیت نیز باید دید. بهائیت مخالف روحانیون دین‌فروش و کسب و کار و بهره‌برداری اقتصادی این لایه اجتماعی از طریق درآمد‌هایی با زیستی انگلی، از جمله خمس و زکات و جزیه و... بوده است. این ویژگی بر کینه‌ورزی روحانیون نسبت به این دین افزوده است. پاره‌ای نظرات مترقی و تجددگرایانه‌ اندیشه‌های باب و بهائیت را نیز به عنوان عوامل تشدید ممنوعیت و تحریم‌های آشکار و پنهان این دیانت می‌بایست در نظر داشت. تابوی بهائیت وبه طور کلی تابوهای دگراندیشی، اثبات‌گر این واقعیت‌اند که بسیاری از تابو‌های منفی به عنوان فرایند و قالب‌سازی‌هایی حسی وعاطفی بیگانه با فکر و منطق و عقل‌اند، و خرد گریزند."
 

 

 مسعود نقره‌کار: تابوی ایرانی؛ روایت‌های تکان‌دهنده
 
 

و در ادامه به پیام فیلم اشاره می‌کند و می‌گوید:
 
 
 
"تابوی ایرانی پیام‌های ارزشمندی دارد. فیلم سیمای کریه و سرشار از بی‌عاطفگی و خشونت دگراندیش ستیزی دینی را عریان می‌کند. ناراستی و ناروایی تابوی بابیت و بهائیت، به عنوان یک نیروی دینی و اجتماعی خطرناک و اسرارآمیز را نشان می‌دهد. فیلم بانگ بلند این واقعیت است که آزادی اندیشه و بیان شناخت تابو‌ها را سبب می‌شوند تا تابوهایی که خود نقش عامل بروز و حضور سانسور و خودسانسوری هستند از میان برداشته شوند، و نیز نشان می‌دهد که پادزهر ممنوعه‌ها و خط قرمز‌ها که ابزار مبارزه با آزادی اندیشه و بیان و عاملی برای بروز و تداوم سانسور و خود سانسوری‌اند نیز فقط آزادی اندیشه و بیان و محو سانسور، و تلاش پیگیر فرهنگی و دموکراتیک است. حمایت قانونی از دشمنی و ستیز با بهائیت، نقش و اهمیت حیاتی قوانین دموکراتیک در جامعه را نشان می‌دهد. این همه را حکایت و روایت تلخ و دردناک روستائیان ساده‌ «ایول»، رک و پوست کنده فراروی ما و تاریخ عدم تحمل دگراندیشی در میهنمان قرار می‌دهند."
 
 
رضا علامه‌زاده در گفت‌و‌گو با "میهن" به روستای "ایول" و دشواری‌های تصویربرداری از ساکنان این روستا اشاره دارد. او می‌گوید:
 
 
"فیلم مستند در واقع یک نوع شهادت دادن است. شما یک چیزی را می‌خواهید رو کنید، افشا کنید، یک چیزی را پیدا می‌کنید و می‌خواهید نشانش دهید و کسانی باید باشند که این را شهادت بدهند و تماشاگر باور کند که حقیقت دارد. روستائیان «ایول» که به دلیل بهایی بودن صدمات زیادی خورده بودند باید می‌آمدند و جلوی دوربین حرف می‌زدند. شهادت این‌ها به خودی خود اصل قضیه بود. مسئله بعدی رساندن این فیلم‌ها به دست من بود."
 
 

 

 نسیم خاکسار: تابوی ایرانی؛ ۳۰ سال فشار و بیداد فراوان از سوی حکومت جمهوری اسلامی


 
مسعود نقره‌کار درباره تأثیرگذاری روایت روستائیان "ایول" می‌گوید:
 
 
" روایت‌ها، به ویژه آنچه روستائیان روستای «ایول» روایت می‌کنند، تکان‌ دهنده‌اند. علامه‌زاده بهترین گزینه‌ها را برای تأثیر بیشتر این کار دستچین کرده است. بهترین صاحب نظران پیرامون دیانت بهائیت و ستمی که در طول تاریخ، به ویژه از سوی حکومت اسلامی بر پیروان این دین روا داشته شده نظر می‌دهند و پاسخگوی پرسش‌ها هستند. "
 
 
 
نسیم خاکسار درباره تجربه خودش از تماشای این مستند و تأثیری که این فیلم بر او گذشته می‌نویسد و می‌گوید:
 
 
 
"من، یکی از تماشاگران این فیلم در یک سالن عمومی، شاهد لحظات سکوت سنگین و اندوه عمیق تماشاگران بودم؛ وقتی سخن از ستم‌هایی بود که بر بهائیان ‌می‌رفت و نیز شاهد خنده‌های آنها وقتی پیرمرد و پیرزنی روستایی، بی‌پایگی و مضحک بودن تبعیضی را که از جانب مأموران حکومت جمهوری اسلامی بر آنها اعمال می‌شد، با منطق ساده خودشان به مسخره می‌گرفتند و می‌گفتند مگر می‌شود گاو من و گاو همسایه را و یا طویله‌هامان را چون من بهائی هستم و او مسلمان است یا یک مذهب دیگر دارد از هم جدا کرد. ماجرای قتل دکتر برجیس، پزشک مهربان و انساندوست بهائی در کاشان و چگونگی به قتل رساندن او با کارد، در جایی از فیلم چنان دردناک بیان می‌شود که تماشاگر درد ضربه‌های آن را بر بدنش احساس می‌کند."
 
 
او در ادامه می‌نویسد:
 
 
"پیش چشم ما، قطار این خانواده کوچک مهاجر همچنان در حرکت بود و ما همراه با آن و همراه با اشک‌های مسافران آن از دوری از وطن، وطنی را هم می‌دیدیم که در گفتن از قتل دکتر برجیس، از ستمی که بر روستائیان بهایی رفته و از ظلمی که بر جوانان در جلوگیری از ادامه تحصیلاتشان می‌رود، لحظه به لحظه پیش رویمان ساخته می‌شد. وطنی که جز درد و رنج برای آنها حاصلی نداشته است. رضا علامه‌زاده با توجه به اهمیت تأثیر همین احساس‌های پیچیده در وجود انسان که برانگیختن و ایجاد آن برخاسته از گوهر هنر است، فضاهایی بسیار ملموس و انسانی در فیلمش خلق می‌کند."
 



جهت نمایش ویدئو در یوتوب اینجا کلیک کنید.
جهت دانلود ویدئو اینجا کلیک کنید.




+282
رأی دهید
-114

klopatra7 - دوسلدورف - آلمان
واقعا باعث شرمندگی است رفتاری که در ایران این آخوندکها با هموطنان بهایی میکنند.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 17:22
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
آئین بهائیت هم مثل هزاران تابوی دیگه در ایرانه و هر چه بیشتر ممنوع بشه طرفداران بیشتری پیدا میکنه. به نظر من هر کسی آزاده به هر دین و آئینی که میخواد اعتقاد داشته باشه و به حکومتها هم هیچ ربطی نداره تا در امور شخصی دیگران دخالت کنند مگر اینکه این عقاید به ضرر نفع عمومی باشه و ایجاد خطر بکنه. من اطلاعات زیادی در مورد بهائیت ندارم ولی تا بحال هم نشنیده ام که این آئین و عقیده به کسی ضرر زده باشه. امیدوارم به روزی برسیم که از عقاید یکدیگر وحشت نکنیم. نابود باد حکومت جهل و جنایت ولی وقیح. مرگ بر خامنه ای
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 17:28
yas abi - ببرسل - لز
بهائیت به عنوانه یک عقیده یا مرام میتواند مثل هر مرام دیگر تلقی‌ شود جدا از درستی‌ و نادرستی آن. اما بحث بهائیت در ایران بخاطر مسائل سیاسی پشت آن است که هدف آن نه اعتقاد بلکه تخریب مرام‌های درست با ابزار و پشتیبانی‌ سیاسی است. اول علاقمند به امام زمان بودند بعد نمایندهٔ امام زمان شدند بعد شدند یک تلقی جدید از اسلام بعد شدند یک دین جدید بعد از اسلام بعد شدند یک مکتب جهانی‌ همهٔ آن هم تو خالی‌. اول ایرانی‌ بود یهو نوهٔ بهاالله از آکسفورد به اسرائیل میرود و مکتب جهانی‌ را اعلام می‌کند...!
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 17:29
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
درود بر هموطنان بهایی که در بیش از ۳۰ سال سلطه اشغال گران تازی- فاشیست- اسلامی حکومت جهل و جنایت ولایت آدم خوار همواره مورد شدیترین سرکوب، تهدید و فشار و اختناق قرار داشته و علیرغم آن هرگز تسلیم حکومت مرتجع و خون آشام تروریست‌های فاسد اسلامی نشده و به مقاومت ادامه میدهند، به امید روزی که تمام اقوام، مذاهب، با هر نو عقیده و مسلکی در ایران متحد و آزاد در کنار یکدیگر در صلح زندگی‌ کنند.امین
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 17:30
yas abi - ببرسل - لز
و وقتی‌ که عملکرد آنها را الان میبینی‌ که چطور تحت حمایت دولت فخیمه در همه جای جهان عبادتگاه میسازند بدون آنکه تعداد قابل شمارش باشند معلوم میشود که ابزاری برای تخریب اسلام است و الا از کمونیسم یا گاو پرستی‌ که بهتر است. کسی‌ نیست بگوید بهاالله از کجا معجزه آورده و آن احکام فقهی‌ چه رفرنسی دارند. به جز حمایت استعمار فرهنگی‌ (استحمار) چیزی می‌بینید؟
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 17:35
PERSIANSPIDER - مشهد - ایران
من با چند تا بهائی برخورد دارم هر روز افرادی بسیار مؤدب و بی‌ آزاری هستند ..اصلا کار به کارت ندارند که بخوان فضولی کنند ..واقعا از کنار اونها بودن لذت می‌برم..خیلی‌ هم دوست دارند که پیشرفت کنند ولی‌ چه حیف که بیشتر از اینکه بخوان ایران رو دوست داشته باشند دینشونو دوست دارن ..من میگم هر چی‌ دین و مذهب فدای ایران،،اول احترام مادر .........دوم خاک وطن.......سوم تاریخ ،تمدن ،و نام وطن ... من خیلی‌ همه چی‌ دوست دارم ...هر چی‌ که به تاریخ ایران برگرده رو دوست دارم..از منشور کوروش کبیر بگیر تا تخت جمشید تا غذاهای ایرانی و چلوکباب و نون سنگک و آبگوشت..
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 18:16
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
یاس آبی - ببرسل - لز اراجیف صدا و سیمای حکومت فاسد ه خون آشام و اشغال گر اسلامی را اینجا بلغور نکن، قدیمی شده خریدار نداره. مردم فهمیده ایران خودشان قضاوت میکنند چه دین و چه کسانی‌ از مذهب برای چپاول و سرکوب ملت ایران سؤ استفاده می‌کند؟! حنای قلابیتون کم رنگ تر از همیشه هست و آخر خطین آقا.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 19:41
kiyasha - برلین - المان
ایرانیان در زمان صفویه بعلت تنفر از اعراب , وسط اسلام زدند و شیعه را با کمک اروپاییها در ایران برپا کردند . هموطنهای بهایی ما دیگر این را تکمیل کردند، ... . حال مهمون مهمون را نمی بیند و صاحب خانه هر دو را
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 20:11
الیکا - پاریس - فرانسه
وای بی صبرانه منتظرم که این فیلم درپاریس نمایش داشته باشه.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 20:37
sarbaz007 - المان - المان
درد بر شما ۱۰۰% موافقم پرسینسپیدر - مشهد - ایران
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 23:24
klopatra7 - دوسلدورف - آلمان
yas abi - ببرسل - لز یک جوری حرف میزنی که مثلا انگار محمد خیلی معجزه درست حسابی رو کرده بوده. همین طور که اسلام بعد از یهودیت و مسیحیت پیداش شد و ادعا کرد این دین هم پیدا شده. راستش اسلام انقدر خودش خودش را تخریب کرده که نیازی به تخریبش بوسیله دیگران نیست. از قدیم گفتن عیسی به دین خود موسی به دین خود.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 23:40
gardash - برادفورد - انگلستان
چون بهاییا اسلام رو قبول دارن ، من باهاشون مخالفم .
جمعه 19 اسفند 1390 - 00:24
Neda02 - اتاوا - کانادا
من عاشق دو چیز تو آیین بهاییت هستم: ۱- ادعا ندارن که دینشون این‌قدر کامله که برای تمام مکان‌ها و زمان‌ها کاربرد داره. خودشون می‌گن همون‌طور هیچ چیز کامل نیست، ادیان کامل‌تر هم خواهند آمد. ۲- امر به معروف و نهی از منکر ندارن و مثل مسلمون‌ها تو کار کسی فضولی نمی‌کنن و سرشون فقط و فقط به کار خودشون گرمه ولی به هم خیلی کمک می‌کنن خیلی مهربون هستند.
جمعه 19 اسفند 1390 - 00:50
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
Iran + Israeili =... در صحبت هات خیلی سعی میکنی خودت رو روشنفکر و دمکراسی نشون بدی وبرای بهایت که اصلا دین به حساب نمی آید سینه چاک میدی فقط میخواستم بدونم اگه جای بهاییت و اسلام عوض شده بود باز هم اینقدر سطحی نظر میدادی ؟؟!! اگه تو به آزادی ادیان اعتقاد داری که از لحنت پیداست نداری باید به اسلام هم به عنوان یک دین و به پیروانش احترام بزاری یا اینکه تو از اون آدمهای پر کمپلکس هستی که برات فرق نمیکنه کی و چی فقط حرف خودتو میزنی!. persian spider. خیلی وقته که آروم و مودب بودن ملاکی برای به حق بودن نیست مخصوصا این که در اقلیت باشی . klopatra. محمد (ص) چنان معجزه ای رو کرده (چه قبول داشتی باشی چه نداشته باشی) که تا جهان جهان است هم پیرو دارد و هم پیروانش زیاد میشوند. و این تصورات مریض گونه شماست که فقط با بیانش دل خودتون رو خوش میکنید
جمعه 19 اسفند 1390 - 01:16
ام النبیین - سمنان - ایران
با سلام، امیدوارم کاسه کوزه این هم برچیده بشه. امیر کبیر با همهٔ انتقادی که بهش وارده خوب بلایی سرشون آورد. با تشکر
جمعه 19 اسفند 1390 - 01:50
morgan123 - واشنگتن - امریکا
Neda02 - اتاوا - کانادا - معلومه هیچ شناختی از بهائیت نداری .امتیازی که بهائیت نسبت به ادیان دیگر دارد این است که امتحان خودش را پس نداده و خیلی راحت میتونه هر چیز خوب در دنیاست را به خودش نسبت دهد دیگر ادیان هم در حرف بسیار خوب هستند ولی چون ما نمونه های عملی آنها را داریم یا داشتیم فریب آنها را نمیخوریم .بهائیت دینی ناشناخته و امتحان پس نداده هست و حرفهای قشنگ میزند اما فاصله عمل تا حرف بسیار بعید است فریب هیچ دینی را نخورید تمام ادیان از بالا به انسانها نگاه میکنند . بهائیت هم نسخه ای از اسلام است و با فریب کاری و ظاهر سازی در پی کنترل انسانها به شیوه خودش است یکی از نکات بد این باور تعصب کور کننده باورمندان آن است مثل مجاهدین آدمهای کوکی و اختیار باخته .
جمعه 19 اسفند 1390 - 02:20
Dara va sara - پرت - استرالیا
یکی از شگردهای ج ..اس.هالی برای ترساندن مردم. اعدامهای و بگیرو ببندهای هست که میکنه. و این اعدامها معمولا نسیب طبقات بی دفاع میشود. مانند معتادین و زندانیان و اقلیتهای مذهبی. که بهائیت نیز جزوع ان دسته میباشد. هیچ گروه و نهادی متاسفانه و جود ندارد که از این دستها حمایت کنند. و جالب اینجاست که یکی از کنفنسیوس بهائیت این میباشد که با هیچ حکومتی درگیر نباشند.ولی در هر مناسبتی این گروها شکار خشم ملاها میشوند. /هدف من در طرفداری از بهائیت نیست. هدف من حمایت از طبقات بی دفاع جامعه میباشد.
جمعه 19 اسفند 1390 - 02:23
morgan123 - واشنگتن - امریکا
PERSIANSPIDER - مشهد - ایران -خیلی هم مودب و با وقار نیستند این را من بر اساس تجربه شخصی خودم ذکر میکنم ضمنا هر کس در اقلیت و خطر باشد مودب است مثل افغانهای عزیز در ایران ! مهم این است که موقع عمل چی از آب درمیآیند هر چند خودشان میگویند در هیچ چیز دخالت نمیکنند ولی خب حالا که اختیاری ندارند که دخالت بکنند یا نه یعنی رودخانه ای برای شنا نمیبینند وگر نه به موقعش شناگران ماهری هستند.
جمعه 19 اسفند 1390 - 02:31
Dara va sara - پرت - استرالیا
Neda02 - اتاوا - کانادا...اگه میبینی کسی فضولی نمیکنه. مهربونه، دوستداشتنی ، صادق، راستگوست،ووووووو...اینها صفات شخصی و فرهنگی افراد میباشد و ارتباطی با دین ندارد.اگه مردم کانادا افراد صادقی هستند. ان بخاطر دینشون نیست. ان بخاطر فرهنگشون و شخصیتشون هست....امر به معروف و نهی ار منکر پایه هر دینی هست. بهائیت داره از نوع خوبشم داره.
جمعه 19 اسفند 1390 - 02:34
morgan123 - واشنگتن - امریکا
یاد ماجرای افتادم چند سال پیش با یکی از فامیلهای دوستم که بهائیست در جایی مهمان بودم بحث ما در مورد ادیان و از جمله بهائیت بالا گرفت شخص بهایی به من گفت شما ایرانیها!!! اینجا هم در پی آزار ما هستید و تو باید شماره سوشال سکیورتی خودت را به من بدهی تا من شکایت تو را بکنم من هم به او گفتم من بر اساس آزادی بیان در امریکا حق دارم در مورد هر چیزی اظهار نظر بکنم و شماره امنیت ملی خودم را بر روی کاغذ نوشتم و به او دادم و تا کنون هم هیچ غلطی نتوانسته بکنه!
جمعه 19 اسفند 1390 - 02:41
Dara va sara - پرت - استرالیا
بهروزرضازاده - سیدنی ..در خیلی مواقع مسلمانانی چون شما به دیگران انگ بی احترامی به ادیان و اعنقادات میزنند.در حالی که میبینم شما بیشتر از دیگران اینکار را میکنید. و تهمت دروغ به محمد(ص) میزنید ؟ و عنوان میکنید که ایشان معجزه کرده.؟در حالی که ایشان در جواب معجزه با زبان خود بارها و بارها عنوان کرده که : که من هم انسانی همچون شما هستم( یعنی قدرت معجزه ندارم):..حال شما صحبت چه معجزه ای را میکنید که خود او هم خبر ندارد.و شاید تهمت دروغ به او میزنید.بهتر است در مورد دینی که به ان معتقد هستید اطلاعات کافی و معقول پیدا کنید.
جمعه 19 اسفند 1390 - 02:55
دنیای وحشی - تهران - ایران
خاک عالم برسر آخوندان روباه صفت مکار که بارفتار شرم آور خودشان باعث بی اعتقادی خیلی از مسلمانان نسبت به اسلام شدند و همچنین باعث بی اعتباری این دین گشته اند .تا آخوند کفن نشود این وطن وطن نشود
جمعه 19 اسفند 1390 - 04:16
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا ما چه خوشمون بیاد چه نیاد : بهأیت یه دین به حساب میاد . درست مثل اسلام . نمیشه بگیم اسلام دین نیست هرچند من یا کسی‌ خوشش نیاد
جمعه 19 اسفند 1390 - 04:51
sheyday you - بَنگِلور - هند
بها‌ییت یعنی جامع جمیع کمالات انسانی .. هموطن بهاییم صدای سکوت مظلومیتتان به گوش ما رسید .. به امید آن روز .. روز به قدرت رسیدن افکارپاک و مداوای افکار بیمار !!! اندکی‌ صبر ، سحر نزدیک است ...
جمعه 19 اسفند 1390 - 05:20
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫سید علی محمد باب اهل شیراز شاگرد یک مرجع تقلید شیعه که از بی سوادترین آخوندای شیعه بود به نام سید محمد کاظم رشتی. ‫سر منشا همه حرکت بابیه و بهاییگری بود یک حرکتی کاملا کور و غیر انسانی . ‫این آیین خود ساخته یک هیئتی دارد به اسم عدلیه از چند نفر تشکیل شده ۷ یا ۹ نفر که تمام تصمیمات را خود می گیرند یعنی یکجوری مثل مراجع تقلید شیعه که هر دو غیر قابل قبول هستند. این چه آئینی هستش که کتاب به اصطلاح مقدسشون در هیچ جا. ‫قابل خرید نیست و الان که اکثر کتابها در اینترنت هست اما این کتاب نه. ‫هر دینی که اجازه فکر کردن رو گرفت و گفت تقلید کن این جعلی و ساختگیست . و مذاهب جدا شده ازادیان الهی. ‫الله سبحان در قرآن کریم می فرماید ای بندگان من تتعقل کنید خردورزی کنید از جاهلان مباشید. ‫یک مشت مفت خور دکاندار میگویند نه از ما تقلید کنید. ‫به همه کسانی که منصفانه بدون تعصب دنباله حقیقت هستند توصیه می کنم کتاب احمد کسروی به اسم . ‫داوری کنید یا همان شیعه گری بابیگری بهائیگری و صوفی گری را مطالعه کنید و خود قضاوت کنید. ‫هیچ نکبتی بالاتر از این نیست که جهل و تعصب جود آدم را پر کند
جمعه 19 اسفند 1390 - 08:27
danial nabi - استكهلم - سوئد
بهائیت ساخته دست انگلیس دین ساخته شده برای کم رنگ کردن دین مبین اسلام.
جمعه 19 اسفند 1390 - 09:14
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫در همین سایت لطفا تحت این لینک مجموعه کتابهای احمد کسروی را دانلود کنید . ‫لینک مسثقیم است. ‫. ‫ www.iranianuk.com/article.php5?id=32018
جمعه 19 اسفند 1390 - 15:08
morgan123 - واشنگتن - امریکا
sheyday you - بَنگِلور - هند - دل خجسته ای داری بخدا ! حرف من این است که دوستانی که از اسلام رها شدند فریب دین دیگری را نخورند حال میخواهد اون دین بهایی باشه یا زرتشتی یا بت پرستی یا هر چیز دیگر. باید خرد ، شعور و انسانیت راهنمای بشر امروز باشد .
جمعه 19 اسفند 1390 - 17:01
siya41 - تهران - ایران
ازعجایب رژیم اسلامی اینکه تنها دینی بجز اسلام که در ایران وجودداره ومعتقده که به پیامبر اسلام وحی میشده بهاییان هستن ولی جزو ادیان رسمی کشور نیستن ولی بقیه ی ادیان رسمی کشور پیامبر اسلام راشیاد ودروغگو می نامند
جمعه 19 اسفند 1390 - 19:54
souroosh - ساری - ایران
روستای ایول از توابع جنوبی شهرستان ساری مرکز استان شمالی مازندران می باشد. دو سال پیش خانه های این روستا را اتش زدند. خود مردم اصلا مشکلی دارند با این عزیزان بلکه این حکومت کثیف و مزدورانش است که بانی این همه جنایت می باشد همان جنایت و ضلمی که بر سر دراویش بیگناه گنابادی در شهرهای متفاوت می اورند.
جمعه 19 اسفند 1390 - 20:24
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
بابیگری و بهائیت را غرب ساخت؟؟؟؟؟خوب اسلام را هم یک ایرانیه کثیف و خائن((سلمان فارسی)) ساخت و جهانی‌ را به گند کشید و می‌کشد!! من طرفدار هیچ دینی نیستم ولی‌ تا وقتیکه رژیم بهأٔییان را اعدام و حقوق اجتماعی آنانرا حذف می‌کند انتقاد از آن صحیح نیست---نه مسیحیت.نه یهودیگری نه زردشتیگری نه بهاییگری هیچگاه دین رسمی‌ نخواهند شد و جدال با این ادیان اتلاف وقت است!!!!!! به دشمن اصلی‌ بپردازید!!
جمعه 19 اسفند 1390 - 20:39
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
artemis. ها ها ها ها ها بابا خیلی جو گیرشدی یک جوری حرف میزنی انگار در راس سران کشورها داری سخنرانی میکنی!!!!!!! جنسش خیلی بهت فاز داده....ایول روزمو با خنده شروع کردم
جمعه 19 اسفند 1390 - 23:36
morgan123 - واشنگتن - امریکا
ARTEMIS-SW - .پاریس - فرانسه -یادت باشه دشمن اصلی مذهبه باید به ریشه گرفتاری زد.و اینکه چون بهائیت تحت فشار حکومته پس نباید به اون انتقاد کرد حرفیست کاملا مفت و بی ارزش.
شنبه 20 اسفند 1390 - 01:53
مانفرد - ایران - ایران
هرکی که به خاطر دین و مسلک جنگ وآشوب به پاکنه وآدم بکشه و بلوا به پا کنه از هرچی که میشه فکرشو کرد پستتر و کثیفتره. انسانیت فراتر از همه چیزه و ربطی به دین ومسلک نداره .هر کار خوب مورد قبوله و هر کار بد هم خوب اسمش روشه.
شنبه 20 اسفند 1390 - 06:49
time-to-say-goodbye - تورنتو - کانادا
" امل نبیین و دانیال نبی" دوستان ساندیس خور عزیز اگر کسی‌ قرار باشه کاسه کوزشو جم کنه این مسلمونای تروریستن که باید این کارو بکنن ، بهاییها خیلی‌ آدمای مهربون و خون گرم و بی‌ شیله پیلیی هستن بر عکس تو و دارو دستت که سر تا پا دروغ هستین اگر میتونی‌ مسلمونای وحشی رو آدم کن به این بهاییهای مظلوم کاری نداشته باش
شنبه 20 اسفند 1390 - 07:03
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫ مابه هر قومی که پیامبری بفرستیم فقط کسی را که به زبان آن قوم صحبت می کند می فرستیم ( قرآن کریم ). ‫حالا یکی به من بگه چرا بهاالله کتابش به عربی اومدهاونهم با کلی غلط اشتباه ادبیات عربی ؟. ‫بها الله اگر کمی قرآن روفهمیده بود باید کتابش فارسی بود نه عربی !!!! معلومه حقه باز بی خردی بوده . ‫در جواب این اعتراض بنده یکی از مبلغین بالای این فرقه این جواب رو داد که عربی زبان کامل هستش و ای علتشه. ‫عجب !!!!! پس چرا تورات و انجیل عربی نیستند ؟؟؟؟ اصلا گیریم عربی کامل باشه خوب چه حسنی داره یک مدعی پیامبری به زبان. ‫فارسی بخواد با مردم فارسی زبان به عربی که خودش هم کامل بلد نیست حرف بزنه ؟. ‫یک بهایی ندیدم با منطق جواب بده همشون زود فرار رو ترجیح میدند . ‫این یعنی جهل و تعصب کوووووووووووووووووووررررررررر
شنبه 20 اسفند 1390 - 07:54
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
ARTEMIS-SW - .پاریس - فرانسه. ‫. ‫قرآن کتابیست مبین ازجانب خالق توانای آسمانها و زمین و میزان برای جدایی حق از باطل. ‫اگر میتوانید غیر از خدا از هر کس که می توانید کمک بگیرید و فقط یک آیه مشابه آیات قرآن بیاورید که هرگز نخواهید توانست. ‫اینکه آرتمیس میگه سلمان فارسی قرآن رونوشته این نشون میده که آرتمیس خودش شخصا این کتاب رو هرگز نخونده. ‫( این کتابیست که فقط دست پاکان بدان می رسد ) زمان محمد هم اعراب مشرک و منکر گفتند سلمان این کتاب رو می نویسه. ‫خداوند در قرآن می فرماید زبان آن عجم است نه عربی و آن شخص قادر به این کار نیست چرا تعقل نمی کنید ؟!!!!. ‫ای محمد این منکران رابه حال خود رها کن و صبور باش تا در وقتی که از پیش تعیین شده عذاب مسلم و قطعی و خوارکننده ما به آنها برسد. ‫پاک و منزه است الله که معبودی غیر از او نیست سبحان الله سبحان الله سبحان الله
شنبه 20 اسفند 1390 - 08:09
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
ARTEMIS-SW - .پاریس - فرانسه. ‫. ‫هرکسی از عقل خودش خدا حافظی کرد و از تعصب و جهل پیروی کرد برای اون شخص هیچ نجاتی نیست و نمیشه کمکش کرد. ‫ای انسانهای عاقل !!!! اگر از عقلتون کار نکشید مطمئن باشید دیگران از عقلتون کار خواهند کشید
شنبه 20 اسفند 1390 - 08:58
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
ARTEMIS-SW - .پاریس - فرانسه. ‫خواننده سابق انگلیسی cat stevens که هنوز هم آهنگهای معروفش مثل father and son یا ... هنوز در یوتیوب بیننده داره ، بعد از اسلام آوردن اسم یوسف اسلام رو اتتخاب کرد . ایشان در دهه ۶۰ و ۷۰ میلیونها دلار به دست آورد و کلی پول از تبلیغات بدست آورد ، تا اینکه خودش می گوید من درونم خالی بود میدونستم این زندگی من پوچ هستش و بایدهدف از زندگی رو پیدا کنم . در اسفناکترین شرایط زندگی می کردم و الکل تنها کمک من بود. ‫راه تحقیق پیش گرفتم که به اهداف والا برسم به هر راهی فکر کردم و ادیان و مسیحیت − دین یهود − بودیسم − ادیان مختلف هندوها و و و ... من رو قانع نکرد وقتی قرآن را پیدا کردم و درک ردم فهمیدم که جستجوی من پایان یافته و جواب سالها جستجوی من در قرآن است . ‫این قرآن نوری است از جانب الله خالق و مالک کل هستی و هر که را بخواهیم با آن هدایت می کنیم. ‫
شنبه 20 اسفند 1390 - 09:52
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
ARTEMIS-SW - .پاریس - فرانسه. ‫. ‫GOETHE شاعر قرن ۱۷ آلمان از فرانکفورت در باره قرآن می گوید کتابیست سنگین وقتی بدست می گیری دوباره کنار می گذاری اما. ‫اعجاز آن و مطالب آن تو را وادار می کند دوباره به دست گیری و مطالعه کنی. ‫سبحان الله
شنبه 20 اسفند 1390 - 09:53
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
. ARTEMIS-SW - .پاریس - فرانسه. ‫من دلیلی دارم که قرآن ازطرف خداست و نه کلام غیر خالق. ‫اولا پیشگویی جنگ ایران و روم و پیشگویی شکست ایرانیان در سوره مبارکه روم اوایل سوره و ۶ تا ۹ سال بعد این جنگ رخ داد. ‫و ایرانیان شکست خوردند ضمنا محل جنگ هم در این سوره عنوان شده پست ترین نقاط کره زمین ( نسبت به سطح آبهای آزاد ). امروز با علم زمین شناسی می دونیم محلی که جنگ صورت گرفت ( حوالی اسرائیل و اردن امروزی ) که از پایین ترین حساب میشه. ‫حرکت ستارگان در مداری معین ( همین ۶۰۰ سال پیش که گالیله گفت می خواستند زنده زنده بسوزوننش ). ‫جنین شناسی درقرآن ما شما را در رحم مادر از خلقتی به خلقتی تغییر دادیم که من اشاره به چند تا می کنم سوره 23 (مومنون) آیه ۱۳. ‫آیه 6 از سوره 39 (سوره زمر). ‫. ‫سوره 23 (مومنون)  آیه 14. ‫ 32 (سجده) آیه 9. ‫و ........ ‫. ‫آیا واقعا وجدانا انصافا اینها رو محمد یا سلمان فارسی یا یک انسان گفته. ‫یا خالق اینها ؟. ‫. ‫پاک و منزه است الله که معبودی غیر از او نیست سبحان الله‫
شنبه 20 اسفند 1390 - 12:18
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
اmorgan123 -با تربیت باش ؟؟؟؟؟؟؟؟ در ضمن من آتئیست هستم و دشمن اصلی‌ ایران را اسلام می‌دانم....و به جای دین باید اخلاقیات رشد کند...مگر در فقدان دین...در چین...شوروی کوبا ..کره ی شمالی...بهشت شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نه بیشتر از دین کشتار شکنجه خفقان!!!!
شنبه 20 اسفند 1390 - 12:48
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫در همین سایت لطفا تحت این لینک مجموعه کتابهای احمد کسروی را دانلود کنید . ‫لینک مسثقیم است. ‫. ‫ www.iranianuk.com/article.php5?id=32018
جمعه 19 اسفند 1390 - 15:08
morgan123 - واشنگتن - امریکا
sheyday you - بَنگِلور - هند - دل خجسته ای داری بخدا ! حرف من این است که دوستانی که از اسلام رها شدند فریب دین دیگری را نخورند حال میخواهد اون دین بهایی باشه یا زرتشتی یا بت پرستی یا هر چیز دیگر. باید خرد ، شعور و انسانیت راهنمای بشر امروز باشد .
جمعه 19 اسفند 1390 - 17:01
sheyday you - بَنگِلور - هند
morgan123 - واشنگتن - امریکا- خوبی عزیزم؟ عجب گیر سه پیچی دادی به ما هاااااااااااا- بخدا بهایی ها آدمای خوبی هستن ... باور کن !!! ببین .. من هنوز ازت دلخورمااااا :-(
یکشنبه 21 اسفند 1390 - 12:05
roozbeh - بن - آلمان
یکی از بهترین چیزها در دیانت بهایی اینه که آخوند ندارن..دمشون گرم.هر چی میکشیم از دست آخوند ییسواد نفهمه.
دوشنبه 22 اسفند 1390 - 10:04
kamran631 - لیون - فرانسه
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان- نمیدونستیم که حکومت جهل و جنون در آلمان هم ساندیس پخش میکنه !! ببین برادر ! اول بگو چرا با این همه معجزات در کتاب شما، همه کشور‌های اسلامی از بدبخترین و عقب افتاده‌ترین مردم دنیا هستند !؟ میشه احکام اسلام در مورد برده داری ( خرید و فروش انسان ! ) رو برامون بنویسی !؟ یا خلقت کائنات، یا ماه و خورشید ؟! از حقوق زن در قوانین اسلامی بنویسی ؟ از رفتار با اسیرن جنگی برامون بنویسی‌ !؟ این دین شما از عقب افتاده‌ترین دینهای خداست، اگه کنارش بگذارید، شاید پیشرفت کنید !!!
‌سه شنبه 23 اسفند 1390 - 05:04
world citizen - البرز - ایران
. yas abi - ببرسل - لز ؛kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان. از کی تا حالا اعتقاد به برابری حقوق زن و مرد، ترک تعصبات، دانش اندوزی، محبت به نوع بشر، و در نهایت سکوت در برابر این همه آذر و اذیت اسمش تخریب مرامهای درست است؟ بهاالله به اسراییل نرفت، بردنش. تبیدش کردند. بدش هم تا اونجایی که من خبر دارم بهائیها همش ی چیز میگن، شما واسه خودتون داستان سره هم کردین که نمیدونم اول به این اعتقاد داشتن باد به اون...... چه معجزه ای از این بالاتر که بهاالله یک کتاب به زبانه عربی آورد با اینکه خودش پارسی زبان بود.کاملا هم با قواعد درست نوشته شده . مقه شما عربی که از درستی و غلتش آگاهی؟ برو زبانه عربی رو بیشتر متاله کن. "مابه هر قومی که پیامبری بفرستیم فقط کسی را که به زبان آن قوم صحبت می کند می فرستیم ( قرآن کریم ). " این بیانه حضرته محمده مربوط به دینه اسلام هم میشه. چه ربطی به باقی ادیان داره؟ قرار نیست تا اباد از دستوراته حضرته محمد پیروی بشه. با آرزوی موفقیت.
‌چهارشنبه 24 اسفند 1390 - 09:52
dokhtar ironi dar farang - واشنگتن - آمریکا
یاس آبی - ببرسل - لز. در همین فیلم هم میتونی‌ جوابتو بگیری که هیچ دولت و حکومتی پشتیبان دیانت بها نیست، و ساختمانهای دیانت بهائی به وسیله پولهایی که پیروان این دیانت از سراسر دنیا میفرستند تامین می‌شه. افرادی که در این مکانها کار می‌کنن، پولی‌ دریافت نمیکنن و به صورت داوطلبانه به این مرکز خدمت می‌کنن. اگر برات سوال که چرا اینکارو می‌کنن، شاید نتونی حس کنی‌، ولی‌ اینکارو می‌کنن به خاطر اعتقادشون. به هر حل شما میتونین تمام اطلاعات و از مرکز دیانت بها در هر جای دنیا هستید بگیرید. فک می‌کنم که بهتا باشه اطلاتتونو کامل کنین بعد انتقاد اونهم به این شکل تندش رو ارایه بدین.
‌چهارشنبه 24 اسفند 1390 - 15:47
dokhtar ironi dar farang - واشنگتن - آمریکا
پرسینسپیدر - مشهد - ایران. دوست عزیز، بهایی‌ها مثل همه ایرانیها عاشق وطنشون هستن، و شاید بیشتر از بقیه حتی چون اونها کشور ایران رو مقدس میدونن به خاطر اینکه پیمبرشون از ایران و ایرانی‌ هست. حتا بهایی‌های غیر ایرانی‌ آرزوی دیدن ایران رو دارن چه برسه به خود ایرانیهاش. ولی‌ از نظر مسائل سیاسی بهایی‌ها در امور سیاسی به صورت اعتراضات خیابانی دخالت و شرکت نمیکنن.همچنین، آنها اعتقاد دارند که هر جا زندگی‌ کنن اونجا وطن دومشون محسوب می‌شه و برای آبادانی و پیشرفت آن مسول هستند و تلاش میکنا. شاید بهتا باشه بگین اون‌ها تعصبی روی ایران بلاخص ندارند. بهایی‌ها پیرو این بیان از پیامبرشان هستند : "عالم یک وطن محسوب و من الا ارض اهل آن". من الا ارض منظور تمام بشر در هر جای این کره زمین هست.
‌چهارشنبه 24 اسفند 1390 - 16:03
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.