جشن عروسی در سرزمین اهورایی

جشن عروسی پیر شالیار

 

یکی از جشن‌های سنتی مردم کرد در منطقه اورامان که ریشه در باورهای اساطیری و باستانی ایرانیان دارد، برگزاری جشن عروسی "پیر شالیار" (شهریار) است. "شال" مقامی بوده که بزرگان زرتشتی به بستن آن نایل می‌آمدند. این شال که امروز در اورامان به ۳ گره دور کمر بسته می‌شود، به معنی "گفتار نیک"، "پندار نیک" و "کردار نیک" است.


اورامان

 

یکی از حدسیات رایج درباره نام اورامان این است که واژه "اورامان" یا "هورامان" از دو بخش "هورا" به معنی اهورا و "مان" به معنی خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده ‌است. بنابراین اورامان به معنی "سرزمین اهورایی" و جایگاه اهورامزدا است. هور در اوستا به معنی خورشید نیز آمده و "هورامان" جایگاه خورشید نیز معنی می‌دهد.


زبان و پوشش مردمان اورامان

 

مردم روستای اورامان به زبان اورامی سخن می‌گویند و مردان اورامانی چوخه، پانتول، ملکی شال، دستار، فرنجی و کله بال می‌پوشند.


پوشش زنان

 

زنان اورامان جانی، کلنجه، شال، کلاه و کلله می‌پوشند که علاوه بر وجود رنگ‌های متنوع با زیور آلات مختلف نیز تزئین می‌شوند.

 

ریشه اساطیری جشن عروسی

 

اگرچه‌ این‌ مراسم‌ در طول‌ زمان‌ با تغییرات‌ بسیار مواجه‌ بوده‌، ولی‌ ریشه‌های‌ اساطیری‌ خود را به‌ خوبی‌ حفظ‌ کرده‌ است‌. در منابع‌ مکتوب‌ تاریخی‌ آمده‌: پیر روحانی‌ از مغان‌ زرتشت‌ به‌ نام‌ پیر شالیار نزد مردم‌ اورامان‌ بسیار محترم‌ است‌. کتابش‌ را به‌ بیگانگان‌ نشان‌ نمی‌دهند و کلماتش‌ به‌ جای‌ ضرب‌المثل‌ به‌ کار می‌رود.


چهل روز پس از یلدا

 

جشن‌ بزرگ‌ مردم‌ اورامان‌ در بهمن‌ماه‌ که‌ سال‌‌روز ازدواج‌ اوست‌ برگزار می‌شود .این‌ مراسم‌ که‌ هم‌‌زمان‌ با جشن‌ سده‌ بر پا می‌شود، یادگار روزگار پرستش‌ مهر در این‌ سامان‌ است‌. مراسمی‌ که‌ در آن،‌ برکت‌ بخشنده‌ ایزد مهر در چهلمین‌ روز زایش‌اش‌ و در آن‌ هنگام‌ که‌ زمین‌ آغاز به‌ دم‌ زدن‌ می‌کند و گوسفندان‌ بار بر زمین‌ می‌نهند، ستایش می‌شود.


تقسیم‌بندی وظایف

 

در مراسم عروسی پیر شالیار وظایف تقسیم بندی شده است. سده‌هاست که هر خانواده‌ای همان کاری را انجام می‌دهد که اجداد او در زمان حیات پیرشالیار انجام می‌دادند.


جشن عروسی در سه مرحله

 

این‌ مراسم‌ در آغاز چله‌ کوچک، در سه‌ مرحله‌ و طی‌ سه‌ هفته‌ انجام‌ می‌شود. در اولین‌ هفته‌ بهمن‌ماه‌، گردوهایی‌ که‌ از باغ‌ پیر شالیار چیده‌ شده‌ برای‌ اهالی‌ ارسال‌ می‌شود. به‌ این‌ ترتیب‌ اهالی‌ از شروع‌ مراسم‌ با خبر می‌شوند.


مرحله دوم

 

کودکان وظیفه تقسیم این گردو در بین اهالی روستا را بر عهده دارند. آن‌ها صبح چهارشنبه و قبل از طلوع آفتاب گروه گروه به درب منازل افراد رفته و با گفتن کلمه "کلاوروچنه" حضور خود در محل را اعلام می کنند. صاحب خانه نیز در قبال برداشت چند گردو از کیسه کودکان، به آنها تنقلات و خوردنی هدیه می‌دهد.

 

قربانی

 

در سحرگاه با تابش نخستین نور خورشید‌، نوبت‌ ذبح‌ گوسفندان‌ و گاوهای‌ قربانی‌ فرا می‌رسد. با ریختن‌ خون‌ قربانی‌، یاد ایزد حامی‌ دهقانان‌ و تولیدکنندگان‌ که‌ باعث‌ برکت‌ کشت‌ و دام‌، روییدن‌ رستنی‌ و گیاهان‌ سودمند و خرمی‌ و شادی‌ انسان در زمین‌ می‌گردد، گرامی‌ داشته می‌شود.


تقسیم گوشت قربانی

 

دام‌ها توسط اهالی و یا افرادی از روستاهای دیگر در اواخر فصل پاییز برای متولی فرستاده می‌شود و او در فصل زمستان از آن دام‌ها نگهداری کرده در روز جشن همه آنها را قربانی می‌کنند. بعد از این کار گوشت‌های قربانی شده بین اهالی تقسیم می‌شود.


ولوشین

 

با مقداری از این گوشت نوعی آش به نام "ولوشین" تهیه می‌کنند و روز چهارشنبه بین اهالی روستا و مهمان‌هایی که از سایر نقاط راهی اورامان شده‌اند، تقسیم می‌شود.


شب‌نشینی در خانه شالیار

 

شب‌ هنگام‌ همه‌ مردان‌ در خانه‌ پیر جمع‌ شده‌، گروه‌ گروه‌ در جایگاه‌ ویژه‌ی‌ طایفه‌ خود می‌نشینند و برای‌ تبرک رشته‌ تسبیح‌ چوبین‌ دانه‌ درشت‌ و گیوه‌ به‌ جای‌ مانده‌ از پیر را می‌بوسند.


مراسم سماع دراویش

 

دراویش قادری که عمدتا از روستاهای اطراف و روستاهای مرزی عراق از سه‌شنبه شب به اورامان آمده‌اند بر بام خانه پیر حلقه زده و با آوای عرفانی دف شروع به ذکر و سماع می‌کنند.


سررشته سماع

 

در این مراسم سالمندان سر رشته ذکر را به دست دارند و جوانان هر از گاهی از خود بی‌خود می‌شوند.


کولیره مژگه

 

در سومین‌ جمعه‌ بهمن‌ماه‌، مردان‌ نان‌ "کولیره مژگه" را که‌ به‌ شکل‌ قرص‌های‌ طلایی‌ رنگ‌ از آرد گندم‌ و مغز بادام‌ کوبیده‌ تهیه‌ شده‌ و با گیاهان‌ خشک‌ چون‌ ریحان‌ و سیاه‌دانه‌ تزیین‌ شده‌ است‌، بر سر مزار پیر شالیار می‌برند.


تقسیم نان

 

در آخرین مرحله از این مراسم که با بستن پارچه بر در و دیوار و درخت مزار آغاز می‌شود نان‌ها را روی‌ هم‌ می‌ریزند و آنها را خرد کرده‌، با ماست‌ بین‌ حاضران‌ تقسیم‌ می‌کنند.


سنگ شفا بخش

 

هر سال‌ در دومین‌ هفته‌ اردیبهشت‌، اهالی‌ اورامان‌ و روستاهای‌ مجاور به‌ رسم‌ تبرک و برای‌ شفای‌ بیماران‌ قطعه‌ای‌ از تخته‌ سنگ‌ کنار مزار پیر شالیار را می‌کنند و با خود می‌برند. آن‌ها بر این‌ باورند که‌ کرامت‌ پیر شالیار باعث‌ تبرک این‌ سنگ‌ شده‌ و هر سال‌ بار دیگر‌ سبز خواهد شد. 

+335
رأی دهید
-151

amirmontreal - مونتريال - کانادا
قربانی کردن یه سنت مزخرفه ، فکر می‌کردم فقط تو اسلام خون و خون ریزی هست. به هر حال اهورا مزدا پشت پناهتون که هنوز پاک موندین.
جمعه 12 اسفند 1390 - 23:55
zardast01 - ليورپول - انگليس
کردها یکی‌ از قدیمی‌‌ترین ملتهای فلات ایران هستند
شنبه 13 اسفند 1390 - 02:35
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
خیلی‌ قشنگه من که عاشق این سنت هام
شنبه 13 اسفند 1390 - 02:42
سعید شمسا (متخصص تغذیه) - ملبورن - استرالیا
amirmontreal - مونتریال - کانادا/دوست گرامی‌. جسارتاً عرض کنم ((مزخرف)) به معنی ((زر اندود)) و ((طلا اندود)) میباشد. خودتان میتوانید در یک فرهنگ لغات پارسی، ببینید.
شنبه 13 اسفند 1390 - 03:15
m3rt3ga - دبي - امارات
امیر عزیز،من هم با نظر شما موافق هستم.قربانی کردن سنت جالبی‌ نیست.البته این هم بگم که اصلا آدم مذهبی‌ نیستم،ولی‌ قربانی کردن فقط در اسلام نیست،در تمامی ادیان و قبل از اسلام این سنت وجود داشته.حتا در سالهای بسیار دور انسان رو قربانی میکردن که فاجعه‌ای عظیم بوده،این کارو رو برای نزدیک شدن به خدا،و تشکر از خدایان انجام میدادن و میدن.مخلصیم
شنبه 13 اسفند 1390 - 04:08
m3rt3ga - دبي - امارات
من همیشه کوله پشتیمو می‌بندم،تابستون یا زمستون،سوار ماشین میشم میرم توی روستاها یا جاهایی که تا بحال ندیدم اقامت می‌کنم.روستاییان بسیار انسانهای خوش قلبی هستن،زندگی‌ باهاشون خیلی‌ لذت بخشه.به دوستانی که این تجربه رو نداشتند پیشنهاد می‌کنم حتما برای یک مدت کوتاه در روستا اقامت داشته باشند.زندگیه آرام و پر نشاط دارند.
شنبه 13 اسفند 1390 - 04:13
dannni - سوئد - استكهلم
کرد‌ها اصیل‌ترین قوم تو سرزمین پارس هستن تاریخ میگوید فقدط دوتا قوم تو ایران میزستن مادها همان کردها و پارتها
شنبه 13 اسفند 1390 - 06:04
arbat - ایران - ایران
همانطور که اشاره شددرطول زمان تغییرات زیادی داشته که یکیش سرودن اشعار عارفانه در طی مراسم برای دین اسلامه!!به خاطر دین اسلامه که در این مراسم چند هفته ای هیچ زنی درش حق شرکت کردن رو نداره جز پختن کولیره مژگه.زنها یا بایدازدهن مرداشون بشنودکه چطوربود وچی شد یابایدفیلمشوتهیه کنن ونیگاش کنن!مردایه دیگه که ازروستاهاوشهرهای دیگه میان زناشونوباخودشون نمیبرند.اینهم ازبرکات دین اسلام
شنبه 13 اسفند 1390 - 04:31
مهران خان - تهران - ایران
اورامان معرب "هورامان" هستش . به گویش کردی هم "هورمان" گفته می شه.
شنبه 13 اسفند 1390 - 06:40
ARAMESH2 - سیدنی - استرالیا
امیرمنتریل - مونتریال - کانادا. کسی‌ از شما فکر و نظر نخواست
شنبه 13 اسفند 1390 - 06:50
arbat - ایران - ایران
چرابعضی تصاویربانوشته ها همخوانی ندارند؟؟؟؟؟
شنبه 13 اسفند 1390 - 07:31
sir.amir - منچستر - انگلستان
درود فراوان به این قوم اصیل ایرانی‌ از اسمشون ببینید یاد بگیرید تازی پرست‌ها
شنبه 13 اسفند 1390 - 09:33
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
زردتشت نیز چون بودا مخالف کشتن حیوانات بود و در دین زردتشت قربانی وجود ندارد!! این مراسم بر گرفته از اسلام و هیچ ربطی به-------------------------اهورا-ندارد!!!!!!زمین پر از خون به هیچ وجه ربطی به ایران ندارد و یادگار تازیان وحشی است!!!!!
شنبه 13 اسفند 1390 - 07:58
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
درود بر کردهای اصیل و وفادار به فرهنگ و آیین های ایرانی. بجز رسم عربی کشتن چارپایان.
شنبه 13 اسفند 1390 - 10:15
zagros_finland - هلسینکی - فنلاند
مردمان مناطق هورامان هنوز هم آداب و سنن فدیم خود را حفظ کرده اند و به آن افتخار می کنند . این کار آنان را باید ارج بنهیم هر سرزمینی با حفظ فرهنگ و آداب مردمانش زنده است. هورامان داری مناظر بسیار طبیعی و بکر است اهالی منطقه لباسهای خود را به اسم بزو از پشم طبیعی گوسفند با دست درست می کنند و یک نوع کفش دست ساز دارند به اسم کلاش که خیلی راحت و شیک است . و خیلی چیزهای دیگر.....
شنبه 13 اسفند 1390 - 10:03
kordman - بردا - هلند
خرافات در هر شکل ورنگ ومذهب محکوم وباعث عقب ماندگی وسواری دادن به هر شکل ونوع از اخوند است خواه مغ خواه اسلام خواه هرایینی پس باخرافات باید مبارزه کردنه بااصل دین.
شنبه 13 اسفند 1390 - 10:44
Camran - بـغداد - عــــراق
هورامان از اصیلترین کردها میباشند که در کردستان ایران و عراق ساکنند و لهجه هاورامی کردی حرف میزنند. برای آشنائی بهتر با موسیقی این مردم آریایی لطفا این کلیپ را در یوتیوب ببینید.بسیار آواز زیبایست.متشکرم. https://www.youtube.com/watch?v=u6HWHDZFWYs
شنبه 13 اسفند 1390 - 11:42
golly47 - فرانکفورت - المان
بعضی‌ از کارها مثل قربانی کردند غذا تقسیم کردن ازخود بی‌خود شدن و غیره مربوط به مراسم زرتشتی نیست اینها از اسلام به این دین رسوخ کرده
شنبه 13 اسفند 1390 - 12:01
PERSIANSPIDER - مشهد - ایران
بنده به عنوان یک ایرانی‌ از مشهد افتخار می‌کنم که آریایی از شاخه ی پارت هستم..درود به تمام آریایی‌ها ماد‌ها پارت‌ها و پارس‌ها !ولی‌ این چیز‌ها زیاد الان مهم نیست مهم اینه که نژاد آریایی دشمن زیاد داره ! دست‌های همو محکم بچسبید که واسمون نقشه دارند !
شنبه 13 اسفند 1390 - 12:24
golly47 - فرانکفورت - المان
perianspider - مشهد - ایران - غربی‌ها می‌بینند زورشون به یک کشور نمیرسه میان نقطه ضعف ‌ها را پیدا میکنند بعد آنجا را تجزیه میکنند آنوقت همه باهم می‌پرند روش پاره پورش میکنند
شنبه 13 اسفند 1390 - 14:08
بهدین - نشویل - آمریکا
برخلاف نظر برخی دوستان، قربانی کردن از آداب کهن دینی انسانهاست و در ایران هم حتی پیش از زرتشتیها وجود داشتەاست.
شنبه 13 اسفند 1390 - 16:10
felora - تهران - ایران
عزیزانی که مخالف قربانی کردن حیوانات هستید...... گرچه منم از این صحنه های خون الود بیقرار میشم ولی گاهی فکر میکنم که اگربدون اغراق, جنبه احساسی وحتی مذهبی قربانی کردن رو کنار بگذاریم ,قربانی گوسفند وگاو دلیلی است برای سیر کردن یک عده انسانهای گرسنه ! یعنی غذا ! مگر ما وشما گوشت نمیخریم ونمیخوریم !وسایر مردم دنیا هم همینطور !
شنبه 13 اسفند 1390 - 19:11
felora - تهران - ایران
سعید شمسا (متخصص تغذیه) - کاملا حق باشماست .چون عربها به طلا میگن زخرف! وعجیبه که ایرانیها با این تهاجم لغتهای عربی به زبان فارسی چرا به چیزهای بد وناپسند میگن مزخرف ؟!
شنبه 13 اسفند 1390 - 19:15
Royan - بوخوم - آلمان
من نمیدونم بعضی ها گاو و گوسفند را زنده میخورند؟ بابا توی ده یک جشنی برپا شده مردم هم باید غذائی بخورند خب گوسفند سر میبرند حالا بهش هزار تا اسم میشه گذاشت قربانی و کشتن و سلاخی ..... آنجا که آل دی و رئال نیست بری گوشت بسته بندی بخری.
یکشنبه 14 اسفند 1390 - 02:22
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا
felora - تهران - ایران معلومه چون ایرانیها معمولا منفی باف هستند ونسبت به زمین وزمان دید منفی دارندو تقریبا همه چی رو از دید منفی میبینند.
یکشنبه 14 اسفند 1390 - 09:28
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا
در ضمن زخرف لزوما به معنی طلا نیست، معنی اصلی زخرف یعنی تزیین هستش ومزخزف یعنی تزیین شده یا مزین.
یکشنبه 14 اسفند 1390 - 09:32
arbat - ایران - ایران
Royan- خودت قضاوت کن. توعکسها که پیدانیست ولی هرسال میانگین50 راس گاو وگوسفند وبز قربانی میشه.همش روکه یه باره تو ولوشین نمیریزند!!!!بین اهالی روستا تقسیم میشه حالااسمشو چی میزاری؟
یکشنبه 14 اسفند 1390 - 10:01
felora - تهران - ایران
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا - درست میگین حالا طلا یا مزین, باز هم کلا در اصل معنی مزخرف چندان فرقی نمیکنه . اشکال از ماست که از این کلمه نابه جا استفاده میکنیم چون فارسیش وعربیش متضاد هم هستند . مرسی از شما
یکشنبه 14 اسفند 1390 - 14:09
Royan - بوخوم - آلمان
arbat - ایران - ایران/ اسم آن را میگذارم تامین گوشت مصرفی ده /دوست عزیز متوحه منظور من نشدی منظورم اینه که اینها بر اساس نیاز به گوشت, گاو و گوسفند سر میبرند و هیج ایرادی به این کار نیست, نباید توقع داشت اینها فقط هویج بخورند و مخالف قربانی کردن و سربریدن گوسفند بود اگر توجه کنی فلورای عزیز هم با من هم عقیده است.
یکشنبه 14 اسفند 1390 - 18:52
felora - تهران - ایران
Royan - بوخوم - آلمان ـ بله همینطوره که شما میگین رویان جون . به عکسی که مردم باظرفهاشون منتظر غذا هستند نگاه کنید . گاهی اوقات باید به مسئله جور دیگه ای نگاه کرد . حالا کشتن این حیوانات هر اسمی که داشته باشد سیر شدن و سلامتی یک عده انسان هم در میان است .
دوشنبه 15 اسفند 1390 - 11:41
sepherdad - سیدنی - استرالیا
دوستان با سواده من مزخرف یعنی‌ آراسته، اما در محاوره ""ارأسته به کثافت"" معمولا معنیش است، که می گویند مزخرف کثافت یعنی‌::; آراسته به کثافت‌!!!!!!!!,فکر کنم در کتاب فارسی اول راهنمایی بود:))
دوشنبه 15 اسفند 1390 - 12:15
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
بسیار بهتر و نکوست که واژه های پارسی بکار برده و واژهای بیگانه را ندانسته در جای نادرست بکار نبریم. در دنباله انچه که دوستمان سپهرداد گفت،میتوان بجای مزخرف، بسته به کاربردش، واژه های گندآلود، گند، بیهوده، زشت، نکوهیده، ناپسندیده و ...را بکار بریم.
دوشنبه 15 اسفند 1390 - 19:16
ktkntiuk - مونيخ - المان
انسان بودن خیلی‌ سخت تر از مؤمن بودنه.حالا میخواد اصل دین مطرح باشه یا خرافه!
‌سه شنبه 16 اسفند 1390 - 04:22
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
چه قشنگ گفتی‌.کتکنتیوک - مونیخ - المان
‌سه شنبه 16 اسفند 1390 - 22:51
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا
به پیشنهاد، چطوره دیوان سعدی وحافظ ومولانا وانوری و صائب و .. را دوباره ویرایش کرده وکلمات عربی رو که بیش از 70% دیوان رو شامل میشن رو حذف وکلمات فارسی یا به قول شما پارسی را جایگزین کنید؟ مثلا بجای این مصرع شعر حافظ الا یا ایها الساقی ادر کاسا وناولها از: ای سیراب کننده جام شرابی بریز و بدست مابده استفاده کنیم، خیلی باحال میشه نه؟!! ویا به جای استفاده از حروف عربی که 98% الفبای فارسی را شامل میشه از خط میخی یا هیروگلیف استفاده کنید. جون بعضی ها خیلی باحال میشه لوول
‌چهارشنبه 17 اسفند 1390 - 14:18
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
کسی درباره گذشته سخنی نگفت که شیرین زبانی کردی. هر کشوری در دوره ای به پالایش زبانش پرداخته و این به دوران گذشته ربطی ندارد که به آینده. این شمایید که هنوز در هزار و چهارسد سال پیش بسر میبرید. همانگونه که تو بریتانیا را با ط مینویسی ما هم میخواهیم زبان و واژه های خودمان را بکار ببریم. نکند گمان کردی به نیاکان تازی شما بدهی داریم که باید همیشه واژه های آنها را بکار ببریم؟! اگر مردم ایران به شما رو نمیدانند اینگونه زبان بیگانه تازی را برخ ما نمیکشیدی. ما خود زبان و فرهنگ کهن و باستانی و با شکوهی داشته و نیازی به فرهنگ و زبان عشیره ای و قبیله ای تازیان نداریم که در هزار و چهارسد سال پیش نوزادان دختر را زنده به گور میکردندو هنوز که هنوزه زنان را سنگسار میکنند.
‌چهارشنبه 17 اسفند 1390 - 21:24
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
تازیان پیش از تازش به ایرانزمین خطی داشتند به نام کوفی که بد ریخت و فهمش بسیار دشوار بود. ایرانیان پس از تازش بیابانگردان عرب که بیشترشان نیز بیسواد بودند، خط کوفی را با خط اوستایی آمیخته و آنرا دگرگون کرده و به شیوه امروزی درآوردند. عربی که بیسواد بود و سرگرم جنگهای قبیله ای و عشیره ای و راهزنی و کتابخانه میسوزند، خطش کجا بود! هرچه هم داشتند از سومریان بود که آنهم میخی بود! هرکس هم که خط اوستایی را ببینید فرقش را با میخی میفهمد. ایرانیان از دوران کهن کتاب داشته و نوشته های زرتشت از کهن ترین آنهاست. چه خنده اور است که یک سری که تاریخشان سراسر زورگویی و کشتار است برای ما دم از سواد و خط و نوشتن میزنند.
‌چهارشنبه 17 اسفند 1390 - 21:32
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
چنانچه ایرانیان بخواهند دگرگونی در فرهنگ امروزی شان داده و به زبان و فرهنگ و تاریخ و هنرشان ببالند یا انرا پاس دارند، و به سوی مدرنیسم بروند، تازیان و تازی پرستانی که هنوز در هزاران سال پیش زندگی میکنند، پیدایشان شده و به کوچک شمردن فرهنگ و زبانمان پرداخته و به گونه ای میخواهند وانمود کنند که ما چیزی نداشته و هر چه داریم وامدار یک مشت قبیله ای چادر نشین هستیم. تنها راه برخورد با اینها و پس راندنشان، آگاهی یافتن هرچه بیشتر از سرمایه های فرهنگی مان است. فرهنگ و تمدن هند و ایرانی یکی از کهن ترین فرهنگها و تمدنهای جهان بوده و بیش از ده هزار سال پیشینه دارد. این دو کشور، در دین، دانش، فلسفه، داستان نویسی و هنر و نگارگری و معماری پیشروترین بوده اند.
‌چهارشنبه 17 اسفند 1390 - 21:41
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
غربی ها در سده های هژده و نوزده با دست بردن در تاریخ تلاش میکردند کشورهای زیر دست خود را نادان و بی فرهنگ نشان داده و فلسفه و دانش را از خود بدانند. پژوهشهای امروزی همه این تئوری های دروغین را رد کرده و نشان میدهد تمدن هند و ایران کهن تر است. تازیان خاورمیانه هم که تا پنجاه سال پیش در زیر چادر زندگی میکردند، با دولا راست شدن در برابر اربابان غربی شان چنان خود را گم کرده اند که به خود رو میدهند دانشمندان ایرانزمین مانند بیرونی و سینا و خوارزمی را عرب بنامند و از این راه کمبودهایشان جبران کنند که آره ما آنیم که رستم بود پهلوان!!
‌چهارشنبه 17 اسفند 1390 - 21:47
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا
( گر چه فارابی وابن سینا و .. در اصل ازبک بودند نه ایرانی ) ولی از اینها که بگذریم تعداد دانشمندان وفیلسوفان و نوابغ علمی ایرانی پس از اسلام چه از لحاظ کمی وچه از لحاظ کیفی هزاران بار بیشتر از قبل از اسلام ایران است،ایرانیها شاید ازباهوش ترین مردمان جهان باشند اما نبود این تعداد دانشمند و فیلسوف نه بدلیل کودنی ایرانی ها بلکه بدلیل شرایط وجو سلطنت منشانه شاهان ایران بود که ملت را در بیسوادی محض قرار داده و تحصیل را حق طبقه ای خاص قرار دادند برای فهم این موضوع کافی است گفتگوی ان کفاش را که حاضر بود تمام دارایی خود را در ازای اجازه انوشیروان ( عادل )برای تحصیل فرزند خود و طرز برخورد وجواب انوشیروان (عادل) را در شاهنامه بخوانید اضافه بر ان جنگ های دوره ای و طولانی مدت شاهان ایران با از زمان هخامنشیان تا ساسانیان خود عاملی برای دور ماندن این مردم از علم وفلسفه و غیره بود، کافی است تاریخ را بخوانید که ببینید، جنگ های 100 ساله اشکانیان ورومیان، 30 ساله ساسانیان وهیاطله، 30 ساله ساسانیان ورومیان، ساسانیان وکوشانیان و ....
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 00:32
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا
شاید فرهنگ وهنر وتاریخ این منطقه به قول شما به 10000 سال برسد (گر چه مبالغه امیز است ) از این 10000 سال فقط حدود 3500 سال ان یعنی از زمان هجوم اریایی ها از سیبری واسیای مرکزی میتوان رد پایی از انها در تاریخ منطقه دید که ان هم پس از هزار سال وبا تاثیر پذیری از فرهنگ وتمدنها بسیار پیشرفته تر از خود که بیشتر انها اقوام سامی نژاد بودند مثل عاشوریان وعیلامیان و بابلیان و فینقیان و .. وتعدادی اقوام غیر سامی چون هیتی ها و میتانی ها و لولوبیها و .. برای درک این موضوع نیازی به داشتن مغز انشتین نیست فقط باید اثار باستانی را دید ودر قضاوت انصاف داشت، معماری تخت جمشید شاهد زنده ای برای این موضوع است که معماریی کاملا انتزاعی از معماری عاشوریان وبابلیان است ویا نقش فرورهر که در واقع نقشی است که ریشه ان به دوره دوم تمدن سومری یعنی حدود 5000 قبل است که بر اثر گذشت زمان ظریفتر شده و در واقع در دوره اکدیان و عاشوریان به این شکل در امد که ان را هم پان فارسیستها به گردن می اویزند بدون انکه بدانند در اصل نقش وطرحی است که ریشه در تفکر وهنر سامیان دارد.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 00:49
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا
اصلا گور بابای همه اینها، خود شما بهتر از هرکس میدانید که اتفاقا غربی ها انحصارا تاریخ ایران وایران را بزرگتر از حجم وظرفیتش به دنیا معرفی کردند که حس دشمنی با همسایگان را در وجود ایرانیان بکارند و اون چیزی که از دولا راست شدن حاکمان خلیج گفتی منکرش نیستم چون واقعا هم اینطور است اما مگر غیر این است همین دولا راست شدن را خیلی پیشتر در ایران واز زمان قاجار وبخصوص پهلوی دیدیم؟ حداقل در میان همین حاکمان خلیج 2 ادم با جربزه پیدا شد که یکی را سیا علنا ترور کرد ( ملک فیصل ) اما ایران چی اون خمینی که ادعای استکبار ستیزیش فلان خر را فلان میکرد خودش نوکر حلقه به گوش غرب بود.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 01:04
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا
باز هم میگم شما زمانی میتوانید با اطمینان خود را فارس معرفی کنید که از امثال هالو را که به شماها به دروغ تهمت های شنیع میزنند توضیح بخواهید در غیر اینصورت سکوت شما یعنی تایید حرفها وادعاهای دروغین هالو ورضا زاده وحسن عباسی و .. هستش وتایید این دروغها در واقع لکه ننگی است بر تاریخ شما.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 01:08
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
ger.man تلاش نکن تاریخ نوشته انگلیسیان که در دوران بهره کشی سده های نوزده نوشته شده را به خورد ما بدهی. پزوهشهای تازه نشان میدهد که بسیاری شان نادرست بوده است. کوچ آریایی نیز درست است اما این همه تاریخ ایران نیست. کندو کاوهای بسیار در مازندران و جیرفت و هفت تپه و سیستان و ...بناها و گورهایی را یافته اند که نشان از تمدن از ده هزار سال پیش دارد و این هیچ ربطی به سامیان ندارد. پژوههای ژنتیکی و زبانشناسی نشان میدهد مردمی که در ایران میزیستند ربطی به سامی ها ندارند. معماری تخت جمشید بسیار همسان با یونانی هاست و چینین جیزی را در عراق نمیتوان دید!
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 07:39
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
سفسته غربی ها این بوده که ایران و هند پیش از کوچ آریایی ها چیزی نبوده و تازیان نیز میخواهند به دیگران بچپانند که تمدن ایران پس از اسلام پدید امده و ایران پیش از اسلام دانشمند نداشته است!! این نشان از ناآگاهی یا غرض است. چندین کتاب از دوران باستان درباره پزشکی و دامپزشکی و شیمی و ستاره شناسی و معماری به جای مانده است. دانشگاه گندی شاپور جایی برای آموزش و پژوهش پزشکی و دیگر دانش ها بوده است. سینا و بیرونی ازبک بودند؟ هه هه. در ازبکستان مردم ایرانی نژاد، یعنی تاجیک (پارسی زبان) زندگی میکردند و هنوز هم میکنند. همه سرزمینهای تاجیکستان و افغانستان امروزی و ازبکستان جز ایرانزمین بوده اند. فارابی نیز ایرانی تبار بوده است. پیش از نوشتن یه کم بخوان تا اینگونه ننویسی و نااگاهی ات را نشان ندهی.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 07:49
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
در دانشگاههای امریکای شمالی غربی های بسیاری هستند که درباره هند و ایران پژوهش میکنند و مقاله های بسیاری نوشته اند. نکند می اندیشی کسی به پژوهشهای اینها و کتابخانه های غربی دسترسی ندارد؟ نوشته های تو هم همه از کتابهای سده نوزده نوشته انگلیسی هاست که کمر بسته اربابان شان بوده اند و برای بهره کشی هرچه بیشتر تو سر مردم دیگر بجز اروپاییان میزده اند. دیگر اینکه جهان اسلام شما هم پس از تازش مغول از میان رفت و دیگر هیچ چیز از آن به گوش نمیرسیده است بجز بدبختی و جنگ و کشتار و خونریزی که هنوز هم ادامه دارد.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 07:56
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
گوتی ها، لولوبی ها، میتانی ها و کاسی اقوامی هند و اروپایی بوده که از قفقاز شمالی، جایی از میان دریای سیاه و کاسپین، به باختر ایرانزمین کوچ کرده و تمدن برپا ساختند. زبانشان شاخه های کهن زبانهای هندواروپایی بوده و نیای مردم باختر زمین ایران،لرها و کرمانشاهی ها و ..، هستند. کوچ اقوام هندواروپایی در یک بازه زمانی چند هزاره ای انجام شده و مردم به یکباره وارد سرزمینهای ایران و هند و افغانستان امروزی نشده اند. هیتی ها نیز از اقوام هندواروپایی بوده که در آناتولی و سوریه کنونی تمدن برپا ساختند.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 08:29
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
دیگر اینکه ایلامیان که از کهن ترین تمدنهای سرزمین ایران را در هزاره چهارم پیش از میلاد ساختند، نه سامی بودند نه هندو اروپایی. پژوهشها نشان میدهد که زبانشان هیچ ربطی به این دوگروه ندارد. اینان سومری ها و دیگر سامیان را شکست دادند. برخی پژوهشگران انها را با مردم جنوب هند هم خانواده میدانند. این تمدن و مردمش پس از چیرگی مادها و پارسها بر ایرانزمین، با آنها امیخته شدند و از میان رفتند.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 08:56
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا
من نگفتم قبل از هجوم اریایی ها تمدنی وجود نداشته ویا اگر وجود داشته همه سامی نژاد بودند من گفتم تمدنهایی که قبل از هجوم اریایی ها بود هیچ ربطی به اریایی ها نداشته مثل تمدن شهر سوخته و هیتی ها ومیتانیها ولولبیها وگوتی ها و .. چون اینها هزاران سال قبل از هجوم اریاییها بودند وفرهنگ وتمدن خود را داشتند در ضمن خوشحال میشوم اسم تعدادی دانشمندان وفیلسوفان وشاعران دوره ساسانیها واشکانیها وکتابهای انها را بدونم واگه ممکنه لینک اونها را بذارید که دانلود کرده که مطالعه کنم، اخه واقعا متاسفم که چرا در زمانی که چرا اثار یونیانی چون کسانی چون ارسطو و افلاطون وسقراط واناکسیمندر وجرجیاس وپروتاگوراس و هرودوت وگزنفون وتالس واقلیدس و .. ودر مصر کسانی چون زنون و . ودر رم کسانی چون سنکا و ویرژیل و ....ودر چین کسانی چون لائوتسه و کنفسیوس و.. را خوندم یا میشناسم اما از ایرانی نه میشناسم ونه خوندم، شاید حق با شما باشد این عدم شناخت من را به بیراهه برده، ممنون میشم بفرستید.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 11:00
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا
بنظر من به عنوان کسی که یکی از پاسپورتهایش ایرانی است حق دارم که با نام واثار دانشمندان وفیلسوفان ایرانی قدیم اشنا شوم و در صورت امکان مطالعه کنم، مگر غیر این است؟
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 11:08
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
واژه آریایی در نوشته ها و پژوهشهای علمی به کار برده نمیشود. این واژه در متنها کهن هندو و اوستایی بکاربرده شده و مردم هندوایرانی خود را بدین نام مینامیده اند. مردم هندواروپایی گستره بزرگتری دارد و در برگیرنده همه قومهای کوچ کننده از شمال خاوری دریای سیاه به آسیای میانه و اروپا، برابر با تئوری کورگان، میباشد. همه آن قومهای هیتی و لولوبی و گوتی و میتانی و کاسی و سیتی ها و سرمتیان و دیگر اروپاییان خاوری و مردم کوچ کننده به هندوکش و شمال هند و پاکستان از این گروه مردم بوده اند.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 20:08
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
کوچ مردم هندواروپایی در همه گستره آسیای میانه و اروپا نیز در دوره ای دو یا سه هزار ساله انجام شده است. از سه تا چهار هزار سال پیش از میلاد نیز دسته هایی بسوی آسیای میانه و اروپا رفتند و دسته هایی از شمال قفقاز به سوی زاگرس در فلات ایران آمدند. از حدود هزار و اندی سال پیش از میلاد هم گروههای هندو اروپایی از آسیای میانه به فلات خاوری ایران و افغانستان و هند کوچ کردند. زبان همه این قومها از یک ریشه و واژه هایی که به دوران کشاورزی و دامداری برمیگردد، یکسان یا همسان هستند. بهرروی به دلیل جدایی هزاران ساله، پیشرفت فرهنگی و تمدنشان با هم یکی نبوده است.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 20:30
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
درباره کتابهای باستانی، یکی دو سال پیش، نوشته ای با ارزش از یک پژوهشگر ایرانی در سایت خبرگزاری کوروش آمده و نام این کتابها را که بدست ایرانیان پس از اسلام از پهلوی به عربی برگردانده شده بود، نوشته بود. نام نویسندگانشان را به یاد نمیاورم اما آن نوشته شاید هنوز در آرشیو سایت باشد. دیگر اینکه نوشته های خطی کهن در کتابخانه های بزرگ و شناخته شده نگهداری میشوند، و نمیتوان به فرم پی دی اف یا ای بوک در اینترنت جستجو یا دانلود کرد.
‌پنجشنبه 18 اسفند 1390 - 20:36
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.