این ضعف از کجا می آید؟

پارسینه : همه کارها تمام شده بود، جز تحویل مرسدس مدل 1972 به مرکز خودروهای فرسوده در شهریار و گرفتن برگه مربوطه، در فکر کندن یک یادگاری از بنزمان بودم-مثل کیلومترشمار یا حتی فرمان!- که در صف تحویل،همه متوجه گریه یک خانم میانسال شدند، باورتان بشود یا نشود؛ خانم زار زار گریه می‌کرد از غم فراق رنوی فرسوده اش! لابه‌لای هق هق‌هایش می‌گفت: بچه هایم با این رنو بزرگ شده‌اند، سی سال است که دارمش، انگار یکی از بچه‌هایم است و...

 


 


بعد از پایان مراسم شادمانه آوردن یک اتوموبیل نو به جمع خانواده(!)، یکی از اولین کارها، سنت «خون مالی کردن پلاک و سپر ماشین» است، این سنت فراگیر از کجا آمده است؟ دویست-سیصد سال قبل، اتوموبیل و پلاک راهنمایی رانندگی‌اش نبوده که «خون مالی روی پلاک ماشین نو» بخواهد ریشه در رسوم و آداب دور و قدیمی ما داشته باشد، به قول هامون این ضعف ما از کجا می‌آید؟ از غریب بودن تکنولوژی؟ از تلاش برای تقریب و تقرب به تکنولوژی؟ از تصور تجسم انسانی از تکنولوژی؟ از ترسیدن از تکنولوژی؟ از تلاش برای فرونشاندن عطش خون خواری تکنولوژی؟ از جلوگیری از چشم خوردن تکنولوژی؟
 
اگر فکر می‌کنید این سنت، مخصوص ما ایرونی‌هاست، این عکس را ببینید، یک هواپیمای نو در خطوط هوایی عراق است که دقیقا به سبک ماها، خون مالی‌اش کرده‌اند،حالا عراقی‌ها از ما یاد گرفته‌اند یا خودشان، به این ایده رسیده‌اند، بحث دیگری است...می دونی؟

+108
رأی دهید
-33

sepherdad - سيدني - استراليا
از ترس! از نبودن بیمه!
دوشنبه 7 آذر 1390 - 03:40
khosh bavar - يزد - ايران
ببنید دوست محترم که این مطلب را نوشتی‌ که حق هم داری کنجکاو باشی‌ و آنرا زیر سوال ببری ! پس اگر توان تحمل حقیقت و واقعیت را دارید، جواب سوال شما را که من هم با این موضوع درگیر بودم، که این " رسم و رسوم " از کجا آب میخورد و منشا آن از کجا هست، بنظرم جواب سوال شما را آنرا پیدا کردم که هر روز با جوابی که پیدا کردم مطمئن تر میشوم که امیدوارم مورد تایید شما هم قرار گیرد و آن اینکه این رسم " پنجه دست " را حتی می‌توان در آثار نقاشی که در داخل غار‌ها که از طرف مردم عصر حجر کشیده شده مشاهده کرد، چه در غار‌های ایران و چه در غار‌های قاره آفریقا و یا چه در قاره استرالیا که این قاره جدا گانه از بقیه قاره‌ها و فرهنگها هست، ولی‌ ما شاهد دیدن این آثار تاریخی‌ بشری هستیم و تا چند روز و ماه پیش هم در این وب سایت خواندیم که رفتار و کردار انسانها را می‌توان در ژن آنان پیدا کرد که انگار انسانها مثل کامپیتر برنامه ریزی شدند و دیروز هم در مطلبی خواندم که حتی " علت " مهربانی بودن انسانها
دوشنبه 7 آذر 1390 - 04:09
khosh bavar - يزد - ايران
2): هم را پیدا کردند که اگر شخصی‌ دارای چنین ژنی باشد، او برای مردم مهربان بنظر می‌رسد، یعنی‌ اگر کسی‌ خشن باشد، مقصر او نیست، بلکه مقصر ژنی اجدادی او است که آنرا به او منتقل کردند ! جان کلام اینکه، اگر ما شهامت پذیرفتن حقیقت را داشته باشیم و با پیشرفتی که در " اکتشافات سوال‌ها " می‌کنیم، باید قبول کنیم که بسیاری از رفتار و کردار ما در ما برنامه‌ریزی شده هست که بطور ناخودآگاه اسیر و تابع آنان هستیم !
دوشنبه 7 آذر 1390 - 04:09
bita tehrani - ويكتوريا - كانادا
این یک رسم یهودی است که وارد اسلام شده.یک نمونه دیگر از آش شله قلمکاری به نام اسلام!
دوشنبه 7 آذر 1390 - 04:17
SnakeEater - تهران - ویران
این آیین 3500 سال قدمت دارد - عهد عتیق - خروج - عید پسح - آیات 6 تا 14 - چون من که خداوند هستم، امشب از سرزمین مصر گذر خواهم کرد و تمام پسران ارشد مصریان و .. را هلاک خواهم کرد .. خونی که شما روی تیرهای در خانه های خود میپاشید، نشانه ای بر خانه هایتان خواهد بود. من وقتی خون را ببینم از شما می گذرم و فقط مصریان را هلاک می کنم
دوشنبه 7 آذر 1390 - 06:02
parandeh_shargh - كرمان - ايران
اینجوری که شما میگی‌ جناب خوش باور که خیلیم می‌خوای یه‌جور نشون بعدی که از بقیه توی اینجا بیشتر میفهمین ، هرکسی که از این ببعد قتل کرد باید بگیریم وژدنشو و ضمیر ناا خدگهشو محاکمه‌ کنیم ،شما متاسفانه شرایط زمانیو محیطی لحظه اعیه رو در تحقیقتون فراموش کردین حساب کنید
دوشنبه 7 آذر 1390 - 14:28
banoyemehr - تورنتو - کانادا
مال یهودی هاست.
دوشنبه 7 آذر 1390 - 16:25
khosh bavar - يزد - ايران
parandeh_shargh - : دوست و انتقادگر گرامی‌،همین رفتار و انتقاد شما تابع ژن شما می‌باشد که در پی نسلهای گذشته به شما منتقل شده و یا همین رفتار و کردار من اسیر ژن من می‌باشد ! و من, شما و انتقاد شما را درک می‌کنم که چنین شناختی از من دارید و همانطوری که در مطلبی خواندم ، شخصی‌ بود که کودکی را به پسرخواندهگی خودش می‌کند که با آن همه محبتها و امکاناتی که خوانده او در اختیار او گذاشته بود، ولی‌ متاسفانه رفتار و کردار آن نوچه جوان بسیار وحشتناک و خشن بود که مادر خوانده به خودش سرزنش میکرد که شاید او مقصر رفتار و کردار او می‌باشد تا اینکه با کمک دکتر و تعمیرکار روح و روان ( روانشناس ) که نتیجه یی از درمانشان ندیدند، مادر بفکر تاریخچه این نوچه جوانک میشود، که بعد از تحقیق زیاد متوجه این امر میشود که او نسل در نسل از خانواده قاتل، متجاوز و دزد میاید ! پس همینطور که میبینیم، محیط تاثیر زیادی در رفتار و کردار مردم ندارد و اگر هم داشته باشد، نباید " قدرت " ژن را دست کم گرفت که
دوشنبه 7 آذر 1390 - 19:30
khosh bavar - يزد - ايران
2): ما ایرانیها این مثل را داریم : عاقبت گرگ زده گرگ شود ، هر چند با آدمی‌ بزرگ شود ! و یا دم سگ را ۱۰۰ سال گچ بگیری، بعد از شکستن هنوز کج هست که به عنوان مثال در‌ همین وب سایت شاهد پرخاشگری و اهانت به دیگران هستیم که آنها هم گروگان ژن اجدد خودشان هستند !
دوشنبه 7 آذر 1390 - 19:30
shervin-iran - خرم آباد - ایران
khosh bavar - یزد - ایران. جناب خوش باور خان...پس بنا به گفته شما باید فاتحه هرچی آموزش و همچنین اثرات محیط برانسانها و نیز تغییر رفتار انسانها براثر معاشرت بادیگران و اثرات متقابل فرهنگها و آداب و رسوم و حتی زبان و باور های فرهنگی در برهم کنش رفتارهای انسانی رو خوند و این مطالب رو چیزی در حد پشم گوسفند تلقی کرد و هرچی کار خوب یا بد رو که مرتکب می شویم به حساب ژن بگذاریم...پس با این حساب هیچ گونه تنبیه و تشویقی هم درزندگی انسانها نباید وجودداشته باشه وحتی معنی هم نباید داشته باشه..چون ژنها مسئول بروز صفات فنوتیپ غیرارادی هستند مثل رنگ چشمها یا بلندی و کوتاهی قد آدمها ...ولی رفتارهای ارادی هیچ ربطی به ژن نداشته و تماما مربوط به نحوه تربیت و تعامل آدمی با خودش و با دیگر مردم درزندگی خویش است.....اگر ژن مسئول همه رفتهارها و صفات آدمی هست خداوند متعال هم هیچوقت بهشت وجهنم را نمی آفرید چون خودش بهتر ازهمه می دانست که انسانها درکردار و رفتار خودشان اراده ای ندارند و همه اش کار ژن ها است..
‌سه شنبه 8 آذر 1390 - 07:12
parandeh_shargh - كرمان - ايران
ببین دوست عزیز این اعتقادی که شما داری احتمالا بخاطر یه تجربه در گذشته است که می‌خوای یه چیز بد که اتفاق افتدرو توجیه کنی‌ اما من خودم با این چیزی میگی‌ بطور ناخواسته مواجه بودم یعنی‌ دیدم کسی‌ که از یه ژن دیگه و یجای دیگه توی خانوادم بزرگ شد ( دختر دائم که از پرورشگاه اومده ) که سابقه پدر مادرشم میدونیم اما کاملا تحت تاثیر محیط بزرگ شد و الان یکی‌ از بهترین دانشجوهای پزهکی طبقه تحقیقات ما از خانوادهٔ اصلیش حتا یک نفر مدرسه تموم نکرده به دلیل شرایط مهتی ، از این دست مثلا زیاده اما مهم اینه که تنها چیزی که میتونه آدمو تغییر بده یاد گیری هست عزیزم ، راه درسته یاد گیری اگه اجرا بشه هرچیزیو تغییر میده
‌سه شنبه 8 آذر 1390 - 14:06
khosh bavar - يزد - ايران
شروین و parandeh_shargh- : عزیزان گرامی‌ ، این سوال و شکایت و ناراحتی خود را با " محققین و دانشمندان درمیان بگذارید که آنها زیاد " تحقیقات ژنتیکی‌" نکنند ! دوستان گرامی‌، من صحبت و بحثم سر دانش و علم هست که شما از کانال خدا وارد شدید، زیرا آن خدائی که من میپرستم، یک خدا عاشق و مسخره و شوخ طبع هست که مثلا به خر شاخ نداده و به فیل یک دماغ بزرگ و به زرافه یک گردن دراز داده و و و ، و خدا شما یک خدا دیگر هست و خدا یک کافر هم هم یک خدا دیگر که " همه " ماها از عرفانی " بودن آن خدا حرف می‌زنیم ! پس " فاکتور " خدا را در این بحث فراموش کنید ! من منکر " محیط و فرهنگ " در شکل گیری شخصیت یک انسان نیستم، زیرا میدانم کا " آن هم " در ژن ما برنامه ریزی شده است ! و اگر به کامنت دیگران بنگرید، آنها, از کانالهای دیگر وارد بحث شدند و به اندازه سواد و شناخت خود نظر خودشان را نوشتند، پس همواره شاد و هوشیار باشیم که اگر توجه کرده باشید انسانها دارای صفتهای گوناگونی هستند که در شرایط " یکسان " واکنش " متفاوتی" انجام میدهند !
‌سه شنبه 8 آذر 1390 - 18:45
parandeh_shargh - كرمان - ايران
دوست عزیز الان که می‌خواستم چک کنم ببینم جواب دادی یا نه از قبلش مطمئن بودم که جواب دادی و مطمئن بودم که باز با بعضی‌ با کلمات سعی‌ داری که بگی‌ حق با تئو پیش داوری کردی نسبت به ما ،البته منم نسبت به فطرت نظرم این نیست که بی‌ اثر اما مطمئن باش اگه تحقیقات نداشتم با شما وارد بحث نمیشدم ،عادت ندارم مثل بعضیا در هر موردی شروع کنم به اظهار فاضل که حتا شاید چیزی راجع به اون موضوع نمیدونم ، اگه دورو بارت نگاه کنی‌ میفهمی کیو میگم ،اما شمام اگه تهقهگ کنید می‌فهمید که اگه رفتار یک آدمو به ۱۰۰ قسمت تقسیم کنیم ژ‌ن یا فطرت فقط ۵ تا از این ۱۰۰ را مرروشون اثر می‌گذرد
‌چهارشنبه 9 آذر 1390 - 04:07
shervin-iran - خرم آباد - ایران
khosh bavar - یزد - ایران. از شما بسیار سپاسگذارم که بالاخره پس از سالها منو متوجه کردی که معنای " سفسطه" یعنی چی!!
‌چهارشنبه 9 آذر 1390 - 05:43
khosh bavar - يزد - ايران
. parandeh_shargh - : دوست عزیز و گرامی‌، همانطوری که اشاره فرمودید، " شما " با آن دید و سوادتان ۵% از رفتار مردم را به ژن ربط میدهید و دیگری ممکن است با آن سود و دیدش اصلا منکر این پدیده باشد و من هم مثلا با این سواد خوش باوریم، اخلاق و رفتارمان را بیشتر از ۵% " گروگان " ژن میگذارم ! و موضوع اصلی‌ در اینجا نهفته هست که ما نباید " قدرت " ژن را دست کم گرفته و او هم همانند فاکتور " محیط و تربیت " نقش بسزایی در شکل‌گیری رفتار و کردارمان دارد ! با سپاس فراوان از همکاری و همفکریتان، و لطفا فاکتور پیشرفت و دانش را " دست کم " نگیرید که علم امروزی ممکن است فردا بی‌فایده و کهنه شود و یا باعث دگرگونی " دید و شناخت " ما از جهان و بشریت شود و همانطوری که مسلمانان به این امر اعتقاد دارند، که روزی خواهد رسید که " انسان " جز " خدا " که من آنرا برنامه ریز و یا تمدنهای ماوارای طبیعی مینامم نخواهد دید ! پس همواره شاد و مکمل هم باشیم !.
‌چهارشنبه 9 آذر 1390 - 09:55
parandeh_shargh - كرمان - ايران
با تشکر ازتون که یکم انعطاف پذیرتر شودین بالاخره ، منم با نظرتون موافقم که ژ‌ن هم تاثیر خودشو داره ، بهرحال بحث خوبی بود ،خوشحال شدم ، فقط خواهش می‌کنم از همهٔ دوستان بعضی‌ با کلمات رو فراموش کنید‌و سعی‌ کنید یه کهیی‌ به دوستانتان یاد بدهید اگه چیزی میدونید ، و هیچوقت نگید که همهچیزو میدونیدو و شجاعت اینکه اشتباه می‌کنید بعضی‌ وقترو داشته باشید ، به عنوانه یه بردار کوچیکتر عرض کردم
‌چهارشنبه 9 آذر 1390 - 16:45
alexxx - وين - اتريش
دوستان عزیز این رسم و سنت ربطی به هیچ دین و مذهب خاصی‌ نداره چون ریشه آن در زمان ابراهیم که خواست پسرش را قربانی خدا کند به وجود آمده. ریختن خون تا گذشتهٔ نه چندان دور همه‌جا جنبهٔ قربانی رو داشت و مثل یک بیمه از چیزهای با ارزش مردم محافظت میکرده، اخیرا در کشورهای مترقی دیگه خون نمیریزن بلکه با یک شیشه شامپاین که قربانی کشتی یا ماشین یا خانه نو میکنند معتقدن که با این قربانی کردن از اموالشون حفاظت می‌شه و این رسم در تمام دنیا وجود داره نه‌ فقط در ایران یا عراق مرسوم است !!!
‌پنجشنبه 10 آذر 1390 - 15:15
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.