نگاهی دیگر؛ آیت‌الله خامنه‌ای و ماجرای مرگ قذافی

اکبر گنجی

روزنامه نگار و پژوهشگر

سرهنگ قذافی یکی از خشن ترین رهبران چهار دهه گذشته جهان بود. رهبر مادام العمری که خودکامه حکومت می کرد و مخالفانش را به طرزی وحشیانه نابود می ساخت. اما طرز کشتن او صدای اعتراض به حق نهادهای حقوق بشری را بلند کرد.

                                                 نگاهی دیگر؛ آیت‌الله خامنه‌ای و ماجرای مرگ قذافی

محل نزاع روشن بود: حقوق بشر امری همگانی است و مجرمان و جنایتکاران هم باید عادلانه محاکمه و مجازات شوند. هیچ کس مجاز نیست به طور خودسرانه مجرمان را مجازات کند. دادگاه ها برای همین به وجود آمده اند. در جوامع دموکراتیک، جنایتکاران نه تنها از خبره ترین وکلا استفاده می کنند، بلکه در دادگاه علنی و با حضور هیأت منصفه محاکمه و مجازات می شوند. تفاوت اروپا با بسیاری از ایالت های آمریکا این است که مجازات اعدام را به کلی ملغی ساخته است.

این که جنایتکاری را زنده دستگیر کنند و در خیابان و بیابان به آن شکل با چاقو به جانش بیفتند و با تیر خلاصش کنند، با حقوق بشر مدرن تعارض دارد، اگر چه با اشکال انتقام گیرانه اعصار کهن سازگار است. نهادهای بین المللی حقوق بشری از همین زاویه به این امر اعتراض کردند.

از سوی دیگر، این نوع رفتارها، سنت شکنانه و ویران ساز اخلاق عمومی است. توسل به این نوع اقدامات ممکن است در ابتدأ استثنایی به شمار رود، ولی رفته رفته آن را به رویه و سنت مبدل می سازد.

در ابتدای انقلاب ایران آیت الله خمینی بارها تکرار کرد که مجرم نیاز به دادگاه ندارد، دادگاه برای "متهمان" است و از آنجا که زمامداران رژیم شاه "جنایتکار" هستند، به محض احراز هویت باید اعدام شوند.

این چنین بود که صادق خلخالی در به اصطلاح دادگاه هایی که برپا کرد، حکم اعدام حدود پانصد تن از زمامداران رژیم پیشین را صادر کرد.

حال ببینید که آیت الله علی خامنه ای با مرگ قذافی چگونه برخورد کرده است. او در سخنرانی ۱۱ آبان ۹۰ به مناسبت سالگرد ۱۳ آبان گفته است: "اینها در شمال آفریقا شکست خوردند؛ حسنى مبارک را نتوانستند حفظ کنند، بن‌على را نتوانستند حفظ کنند -اینها همه مزدورهاى آمریکا بودند، اما ملتها بر اینها فائق آمدند- در لیبى، رفیقشان قذافى را نتوانستند حفظ کنند. تا همین آخر هم، قبل از مرگ ذلیلانه قذافى، اینها ارتباطاتى داشتند، شاید بتوانند با هم تفاهم کنند".

"آیت الله خامنه ای نه تنها به لیبی رفت و با قذافی دیدار کرد، بلکه در آن دوران سخنان تأیید آمیزی در مورد او بیان داشت. با توجه به انتشار وسیع آن عکس ها و سخنان، احتمالاً رهبر جمهوری اسلامی این موضع را در مورد مرگ قذافی ابراز کرده تا هرگونه نسبتی بین خود و او را انکار نماید"

بدین ترتیب مشاهده می شود که آیت الله خامنه ای "مرگ ذلیلانه قذافی" را روا می داند و وی را تحقیر می کند.

اینک فرض کنید که مردم ایران، انقلابی دیگر برپا کنند و این رژیم را سرنگون سازند و آیت الله خامنه ای را بازداشت کنند. در این صورت آیا کشتن مقامات جمهوری اسلامی به شیوه سرهنگ قذافی مجاز خواهد بود؟

آیت الله خامنه ای هم زمامدار مادام العمری است که مطابق تشخیص خود حکومت می کند و همچون قذافی با مخالفانش به شدت برخورد می کند.

او در عین حال این نوع کشتن زمامدار خودکامه مادام العمر را روا می داند.

این در حالی است که حداقل میلیون ها تن از ایرانیان خشم و کینه ای عمیق از او به دل دارند، زیرا معتقدند که او کشور را با خطرات عمده ای مواجه ساخته است.

روشن است که من مخالف کینه و انتقام و مجازات های ناعادلانه خارج از حقوق بشر هستم. روشن است که با کینه و خشم و انتقام نمی توان دموکراسی ملتزم به حقوق بشر ساخت.

مطابق ماده ۱۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر: "هر کس که به بزهکاری متهم شده باشد، بی گناه محسوب خواهد شد تا وقتی که در جریان یک محاکمه علنی که در آن کلیه تضمینهای لازم برای دفاع او تأمین شده باشد، تقصیر او قانوناً محرز گردد".

به تأیید تلویحی شیوه کشتن سرهنگ قذافی از سوی آیت الله خامنه ای از زاویه دیگری هم می توان نگریست. او با این تأیید، در واقع شیوه برخورد مأموران لباس شخصی حکومت خود را با مخالفان به طور علنی تأیید کرده است.

پروژه موسوم به "قتل های زنجیره ای" را همه به یاد دارند که در آن مخالفان حکومت را به شیوه ای خشونت آمیز از میان می بردند. ده ها تن از مخالفان هم در خارج از کشور ترور شدند.

حکومت های دیکتاتوری به طور طبیعی دست به سرکوب مخالفان می زند، اما لزوماً همه آنها مخالفان را ترور نمی کنند. رهبران چنین حکومت هایی هم در منظر عمومی به گلوله بستن رهبر مادام العمر دیگری را تأیید نمی کنند.

یک احتمال دیگر هم برای این تأیید می توان در نظر گرفت. سرهنگ قذافی روابط گسترده ای با رهبران جمهوری اسلامی داشت. اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود به تفصیل توضیح داده است که چگونه قذافی در طول جنگ موشک های اسکاد در اختیار ایران قرار می داد.

آیت الله خامنه ای نه تنها به لیبی رفت و با قذافی دیدار کرد، بلکه در آن دوران سخنان تأیید آمیزی در مورد او بیان داشت. با توجه به انتشار وسیع آن عکس ها و سخنان، احتمالاً رهبر جمهوری اسلامی این موضع را در مورد مرگ قذافی ابراز کرده تا هرگونه نسبتی بین خود و او را انکار نماید.

+211
رأی دهید
-24

بیداری اسلامی - تهران - ایران
خدا سایه رهبرمان را از سرمان کم نکند. امیدوارم هر نفسی که میکشه خاری باشد به چشم دشمنان.
جمعه 27 آبان 1390 - 18:36
Alborzi - کرج - ایران
بیداری اسلامی موش کور بخورت !
جمعه 27 آبان 1390 - 18:53
greentree - تهران - ایران
رهبر ایران مثل قذافی نمیمیره چون مردم ایران با فرهنگ هستند ،ولی‌ بعد از مرگ خامنه‌ای باید در جایی شبیه همون جهنم باشه که دانشمندان هم تأیید کردند
جمعه 27 آبان 1390 - 19:18
جانان - هامبورگ - آلمان
البرزى کرج ایران/ حیوونى موش کور چه گناهى کرده آخه ! . مرگ بر دیکتاتور
جمعه 27 آبان 1390 - 19:23
پرستو33 - تهران - ایران
دنیا ترسناک شده. اما دلم برای قذافی سوخت وقتی چوب تو ماتحتش کردن . اون وحشی بود شک ندارم اما اونی که دلش اومد چوب تو ماتحتش کرد یا اونی که کشتش و با افتخار تعریف میکرد چی ؟؟؟اونا وحشی نبودن؟؟؟. همیشه میگم وقتی سگ ادمو گاز میگیره که ادم برنمیگرده گازش بگیره. به نظر من شیک تر و انسانی تر بود محاکمه اش میکردن و دارش میزدن یا اتاق گازی چیزی. چهره ی بدی نشون دادن از انقلابشون با اون کارهایی که کردن. اون رفتارها تو تاریخ تکرار شده بود 30 و اندی سال پیش و عواقب جالبی نداشت کاش عبرت میگرفتن.
جمعه 27 آبان 1390 - 19:32
dash-akol - لندن - انگلستان
بدبختی همیشگی‌ بشر از نادانی و فقرهنگی بوده و بس. وقتی‌ که در قرن ۲۱ در کشوری مثل ایران یک دولتی با این طرز تفکر میتونه ۳۳ سال بر مردم حکم روایی کنه نشون میده که در کل ایرانی‌‌ها چه قدر از مرحله دانش و فرهنگ بشری دور هستن. قصد توهین نیست فقط یاد آوریست. درست هست که اکثریت ایرانی‌‌ها با این رژیم مخالف هستن ولی‌ چه را هنوز این دولت بر جاست یک سوال بزرگ هست.
جمعه 27 آبان 1390 - 19:51
toopchiyan1986 - london - uk
dash-akol لندن انگستان مذهب است دوست عزیز
جمعه 27 آبان 1390 - 21:01
حزب فقط حزب علي - اصفهان - ایران
امروز صفای دل ما خامنه ایست/ جز عشق ولا دوای این جامعه چیست/ در ورطه دشمنان دوصد دوست کم است/ امروز دوصد دشمن و یک خامنه ایست
جمعه 27 آبان 1390 - 21:12
ايدين - کرج - ایران
بیداری اسلامی- رهبرت نفس نمیکشه اون داره روی خون و جون جوونای ایران زندگی میکنه وهر روز ٧٥میلیون چیز کلفت از طرف مردم نثارش میشه
جمعه 27 آبان 1390 - 21:24
Royan - بوخوم - آلمان
هی یارو خائنه ای پایان نزدیک است.
جمعه 27 آبان 1390 - 21:50
amir-amir - تورنتو - كانادا
رهبران بلند پایه جمهورى اسلامى با اقدامات نا بخردانه شان ایران را در معرض خطر تهاجم غربى قرار داده اند و این علاوه بر خطر سقوط ایران از نقطه نظر اقتصادى است این موارد خیانت مسلم است و اعمالى نیست که از جانب ایرانیان بخشوده شود
جمعه 27 آبان 1390 - 22:03
islam zoda - تورنتو - کانادا
رهبر شیره کشان جهان اسلام از چرت پریده و فرمان ساخت وافور ۳ را برای دفاع از ساندیس خورها صادر کرد و امثال بیداری اسلامی را از برای شعله ور کردن منقل تهییج نمود..
جمعه 27 آبان 1390 - 22:38
feminism - لندن - انگلستان
از قرار تنی چند از مزدوران رژیم فاشیستی اسلامی، محکم و تنگاتنگ پشت شیخ علی ایستاده اند و نفس زدنهای او را میشمارند و از عشق ولا ولو شده اند !!
جمعه 27 آبان 1390 - 22:52
amir2d - بوخوم - آلمان
چطور بی لادن رو کشتند بدون محاکمه کدوم نهاد اعتراض کرد؟
جمعه 27 آبان 1390 - 23:00
asdolla mirza - کابل - افغانستان
حزب فقط حزب علی - اصفهان - ایران و بیداری اسلامی: ساندیستونو بزنین گرم شد! مرگ بر هرچی احمقه...
جمعه 27 آبان 1390 - 23:03
سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
گنجی مثل همیشه مغلطه می کند. درست است انقلابیون لیبی قذافی و پسرش را کشتند آنهم توسط نظامیانی دون پایه و نه به دستور بلند پایگان سیاسی. اما رفتارشان با رفتار وحشیانه انقلابیون ایرانی که روزانه ده ها نفر را با گناه و بیگناه می کشتند قابل مقایسه نیست. افکار عمومی لیبی چنین کشتارهایی را بر نمی تابد در حالی که آن زمان اسلامیست و کمونیست ها از این خونریزی ها بسیار شادمان بودند و مخالفت ملی مذهبی ها هم به جایی نمی رسید. واقع بین باشیم.
شنبه 28 آبان 1390 - 02:14
toopchiyan1986 - london - uk
باعث شرم ما اصفهانیها هستی‌ تو حزب فقط حزب علی‌
شنبه 28 آبان 1390 - 02:49
m.noor - شارجه - امارات
کدوم علی‌ علی‌ بیغم یا علی‌ چلاق این برای حزب فقط حزب علی‌ گفتم به امید روزی که من تو رو در کنار رهبر عزیزت بالای دار ببینم امین
شنبه 28 آبان 1390 - 03:37
oshtoleshang - مشهد - ايران
اونایی که از این بابا حمایت میکنن ، یا احمقن، یه ذی نفع
شنبه 28 آبان 1390 - 03:56
م ر - تهران - ايران
حزب فقط حزب علی - اصفهان - ایران : انشاا... که با همین خامنه محشور شوی و از شفاعت و همین بتی که شماها بنا کردین شماها عوام را مورد شفاعت قرار بدهد و از شفاعت حضرت علی ع که مرد حق و حقیقت بود محروم شوید. هر کس به کسی نازد ( خامنه )!. ماهم به علی نازنیم ( امیر مومنان و مرد حق ). حالا شما به این رهبرتان بنازید ببینیم تا کجا پیش میروید بهرحال دنیا یک آخری هم دارد به ته دنیا رسیدی با اون عشقت خامنه ای لااقل یک لحظه به عقب برگردد و نگاهی بینداز ؟؟؟!!!
شنبه 28 آبان 1390 - 04:01
gol andam - زوريخ - سويس
حزب فقط حزب علی - اصفهان - ایران ,,,,,,,,,,,,,بیداری اسلامی - تهران - ایران برین خودتون رو به دکتر نشون بدین،،،واقعا که،،،،
شنبه 28 آبان 1390 - 11:31
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
کذب فقط کذب علی‌. کذاب فقط خام ننیی
شنبه 28 آبان 1390 - 16:30
maryam-m - شیراز - ایران
من نمی دونم احزاب علی چلاق اینجا چکار می کنند .دنبال چی هستند؟ ساندیس؟
دوشنبه 30 آبان 1390 - 06:10
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.