ترکیه سفیر اسرائیل را اخراج و توافقهای نظامی با این کشور را معلق کرد


ترکیه سفیر اسرائیل را اخراج و توافقهای نظامی با این کشور را معلق کرد

حمله کماندوهای اسرائیل به یک کاروان دریایی منجر به کشته شدن ۹ شهروند ترکیه شد

همزمان با انتشار جزئیات تحقیق یک هیئت سازمان ملل درباره حمله مرگبار سال گذشته کماندوهای اسرائیلی به کاروان دریایی امدادی عازم غزه، ترکیه سفیر اسرائیل را از این کشور اخراج کرد.

مقام های دولت ترکیه همچنین در آنکارا اعلام کرده اند که ترکیه اجرای تمامی توافق های نظامی با اسرائیل را به حال تعلیق در آورده است.

احمد داوداغلو، وزیر امورخارجه ترکیه گفته است که بخش هایی از گزارش تحقیقی سازمان ملل پذیرفتنی نیست.

ترکیه از اسرائیل خواسته است بابت این حمله پوزش بخواهد ولی اسرائیل این درخواست را نپذیرفته است.

روز ۳۱ مه سال ۲۰۱۰ کماندوهای اسرائیلی به یک کاروان دریایی متشکل از شش کشتی حامل فعالانی که حصر زمینی و دریایی نوار غزه را غیرقانونی می دانستند حمله کردند. در این حمله ۹ شهروند ترکیه کشته شدند.

در این عملیات، ۹ تن از سرنشینان کشتی جان خود را از دست دادند که هشت تن از آنان شهروندان ترکیه بودند و یکی از آنان تابعیت دوگانه آمریکا و ترکیه را داشت.

'بیش از اندازه شدید'

گزارش نهایی هیئت تحقیق سازمان ملل متحد در مورد حمله کماندوهای اسرائیلی به کاروان دریایی امدادی عازم غزه نتیجه گرفته است که اسرائیل در آن واقعه "بیش از اندازه شدید" عمل کرده است.

با این حال در این گزارش، محاصره دریایی غزه توسط اسرائیل، قانونی دانسته شده است.

هیئت تحقیق سازمان ملل متحد در گزارش خود، محاصره دریایی غزه را یک "تدبیر امنیتی مشروع" توصیف کرده که با هدف "جلوگیری از ورود تسلیحات به غزه از راه دریا" صورت گرفته و با قوانین بین المللی مغایرت نداشته است.

این گزارش در عین حال تاکید دارد که کاروان دریایی حامل کمک های بشردوستانه "بی مهابا" قصد عبور از حصر دریایی غزه را داشت و گروهی از سرنشینان این کشتی ها در برابر سربازان اسرائیلی "به طور سازمان یافته" و "خشن" دست به مقاومت زدند.

این سند مورخ ژوئیه ۲۰۱۱ میلادی است و بنا بر گزارش ها، به علت نارضایتی دولت ترکیه از نتیجه آن و ادامه اختلافات نظر آنکارا و تل آویو، انتشار آن تا روز جمعه (دوم سپتامبر) به تاخیر افتاد.

درخواست عذرخواهی رسمی

در بخشی از این گزارش، همچنین از نیروهای اسرائیلی به خاطر آزار و اذیت سرنشینان کشتی حامل کمک های بشردوستانه بعد از تصرف و انتقال آن به اسرائیل انتقاد شده است.

تهیه کنندگان این گزارش از دولت اسرائیل خواسته اند که با پرداخت غرامت به ترکیه و خانواده قربانیان و ابراز تاسف رسمی مناسب از وقایع آن روز، به اختلافات با دولت ترکیه پایان دهد.

نخست وزیر ترکیه این پیشنهاد را ناکافی دانسته و پیشتر گفته بود که فقط در صورتی سفیر ترکیه به تل آویو باز می گردد که دولت اسرائیل ضمن معذرت خواهی رسمی و پرداخت غرامت به حصر دریایی غزه پایان دهد.

اسرائیل از حادثه حمله به کاروان امدادی غزه ابراز تاسف کرده ولی حاضر به عذرخواهی رسمی نشده است. دولت اسرائیل امکان پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان را رد نکرده است.

جاناتان هد، خبرنگار بی بی سی در استانبول می گوید که ارتباط های ترکیه و اسرائیل پس از حمله به کشتی ها در سال گذشته به حال تعلیق در آمد ولی حالا به کمترین سطح ممکن تنزل پیدا کرده است.

ترکیه خبر اخراج سفیر اسرائیل را ساعت ها پیش از انتشار رسمی گزارش تحقیقی سازمان ملل اعلام کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: "ترکیه و اسرائیل باید روابط دیپلماتیک خود را به طور کامل ادامه دهند و برای ثبات در خاورمیانه و صلح و امنیت جهانی، روابط خود را ترمیم کنند."

Azadikhah - هلند - تکسل
بعید ببینم اسرائیل معذرت خواهی بکند چون اگر میخواست این کار رو قبلا انجام داده بود
جمعه 11 شهریور 1390

مهرداد2538 - ایران - تهران
دستاوردهای اسلامگرایی اردوغان یکی یکی در حال نمایان شدن است. برای نمونه, یک جا را در دنیا سراغ نداریم که اسلام وارد اجتماعش شده باشد ولی خرابی به بار نیاورده باشد.
جمعه 11 شهریور 1390

taftan - المان - بن
رفقا مژده!!!!!! یووانه خانم گاو یاغی در ایالت بایرن پس از 98 روز غیبت صغری امروز شادو قبراق امروز دوباره ظهور فرمدند ایشان حتی از جانب شهردار رسما استقبال شدند.شاید باورتان نشود 98روز پیش این گاو در حین انتقال به کشتارگاه متواری شد.سه هفته نه فقط صاحب گام بلکه پلیس ایالتئ بااستفاده از هلیکوپتر و دروبین اینفرا روت جنگلهائ اطراف را زیرو کردن سازمانهئ حمایت از حیوانات هم اکیپ نجات و جستوجو دنبال یووونه خانم فرستادند هر روز
جمعه 11 شهریور 1390

taftan - المان - بن
در صفحه اول در مورد این مسئله گزارش مدادند.حتی مسئله بین المللی شد در فیس بوک صفحه دوستداران یوونه تشکیل شد.صاحب گاو میگه روزئ دو ساعت به سوال خبرگزاریهائ خارجی در مورد یوونه تلفنئ جواب میدم.شاید بار نکنید اوباما ریس جمهور ی بار عکسش در صحفه اول چاپ شد ولی نه به بزرگئ عکس یوونه زلزله و سیل ژاپن حمله به لیبی قحطی در سومالئ مرگ و میر هچکدام بیش از یک روز در صفحهاول روزنامه ها نبودند ولی این حضرت گاو 98 روز تیتر اول روزنامه شده.نی شرت به افتخار گاو زدند روش نوشته ازادی برائ یوونه.
------
کاربر گرامی
عضویت شما به دلیل استفاده از چندین نام کاربری همانند :
taftan - المان - بن
sarjaz - المان - المان
 , مسدود گردید.
سایت ایرانیان انگلستان
جمعه 11 شهریور 1390

dkdk - دانمارک - اسلیس
دمت گرم ترکیه که جون مردمت بسیار برایت مهم است.و دمت گرم که مردم کشورت را به روابط خارجی ارجعیت دادی.قابل توجه دولتهای دیکتاتور و مردم کوب.
جمعه 11 شهریور 1390

sia_sefid - ایران - تهران
taftan - المان - بن .. چه ربطی به روز پدر داشت آخه این خبرت؟؟؟ خیلی دوست داشتی گزارشگر بشی و به آرزوت نرسیدی انگار!! ولی پسر جان اینجا راجع به این خبر نظر بدی بهتره!!! .. ترکیه یکی به نعل میکوبه یکی به میخ! .. یه کم که آخوندا بشکن میزنن از این پلیتیک ترکا .. خود همین آردوغان میزاره تو کاسه ی علی گدا و نوچه هاش
جمعه 11 شهریور 1390


toran - هلند - لاهه
toran - هلند - لاهه
عضویت شما به علت ارسال پیام های غیر اخلاقی به دیگر کاربران سایت , مسدود می گردد.
سایت ایرانیان انگلستان
شنبه 12 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.