محمد خاتمی: حبس ها و حصرها منتفی شود تا همگان در انتخابات شرکت کنند


محمد خاتمی:
حبس ها و حصرها منتفی شود تا همگان در انتخابات شرکت کنند

محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران

محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، باردیگر بر شروط  اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات تاکید کرده و  گفته برای شرکت همگان در انتخابات می بایست فضای سیاسی کشور باز شده و به حبس و حصرها پایان داده شود. وی همچنین گفت: «جریاناتی هستند که جز فحاشی و تهمت زنی و بگیر و ببند و ترور شخصیت کاری ندارند و متأسفانه مصونیت هم دارند.»

وب سایت «بنیاد باران» سه شنبه ۲۸ تیرماه گزارشی از دیدار محمد خاتمی با اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز منتشر کرده است.

طبق این گزارش، رییس جمهور سابق ایران گفته است:«انتخابات حق ما است و اگر اعتراض داریم کسی حق ندارد انتخابات آزاد را از مردم بگیرد و در انحصار یک جریان خاص درآورد. فضا باید باز شود، در دانشگاه ها و مجامع میزگرد پرسش و پاسخ گذاشته شود، احزاب و گروه ها آزادانه فعالیت کنند، نماینده و نامزد داشته باشند، صراحت های قانون اساسی را رعایت کنید، حصرها و حبس ها منتفی شود تا همگان در انتخابات شرکت کنند.»

محمد خاتمی اضافه کرده است:« خوشبختانه بسیاری از بزرگان و احزاب و گروه ها هم بر همین امور تأکید می کنند. اگر برگزارکنندگان بی طرف باشند، نیروهای نظامی و امنیتی دخالت نکنند، همه جریان ها بتوانند نامزد داشته باشند، نمایندگان مردم و احزاب و گروه ها بتوانند از مرحله رأی گیری تا اعلام نتایج ناظر باشند آنگاه است که انتخابات پرشور و تعیین کننده برگزار خواهد شد. انقلاب و نظام مال ما است نه در انحصار ما.»

پیشتر نیز محمد خاتمی شروط اصلاح طلبان را برای حضور در انتخابات مطرح کرده بود اما سخنان او با واکنش شدید اصولگرایان تندرو مواجه شد.

از سوی دیگر دو هفته پیش وب سایت «میهن» به نقل از محمد خاتمی نوشته بود که «اگر شرایط فراهم نشود، حتما در انتخابات شرکت نمی کنیم.»

این در حالی است که طی هفته های اخیر برخی از اصولگرایان از حضور اصلاح طلبانی که « فصل‌الخطاب بودن ولی فقیه» را قبول دارند در انتخابات مجلس نهم استقبال کرده اند.

در همین زمینه، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، نیز گفته است: تنها آن گروه از اصلاح طلبانی که از «خط قرمزها» عبور نکرده اند می توانند درانتخابات شرکت کنند.

«راه نجات کشور»

به گزارش «بنیاد باران » محمد خاتمی در ادامه این دیدار گفته است:«راه نجات کشور ما که دشمن خارجی و مشکلات داخلی تهدیدش می کند بازگشت به ارزش های انقلاب و روح قانون اساسی است. باید فضا را فضای آزادی و استقلال و اطمینان کنیم.»

وی اضافه کرده است:« انتخابات شاه بیت مردم سالاری است. مردم سالاری بدون انتخابات آزاد معنایی ندارد. آزادی بدون انتخابات سالم معنایی ندارد. این که فضا باز شود، مردم با همه گرایش ها و سلیقه ها در انتخابات حضور داشته باشند و اطمینان داده شود که آنچه مردم می خواهند تحقق پیدا خواهد کرد، خواست همه ما است.»

محمد خاتمی همچنین گفته است:«جریاناتی هستند که جز فحاشی و تهمت زنی و بگیر و ببند و ترور شخصیت کاری ندارند و متأسفانه مصونیت هم دارند و اینها هستند که به نظام و اسلام و انقلاب ضربه می زنند.»

رییس جمهور سابق ایران در ادامه گفته است:« از بداخلاقی هایی که به نام انقلاب و نظام و اسلام می شود متأسفیم. تهمت و دروغ و پرونده سازی و هتاکی و فحاشی ها را ببینید و تأسف بار تر این که به دنبال بیانات رهبری که می تواند راهگشا باشد این امر تشدید می شود. ایشان تأکید می کنند که نمی شود بی جهت کسی را متهم کرد و آبروی افراد را برد تا زمانی که در دادگاه صالح اتهامی ثابت شود. تازه جرم ثابت شده را نیز نمی شود اشاعه داد و آبروی افراد را برد. اما به نام نظام و به نام انقلاب این کارها متأسفانه صورت می گیرد.»

درحالی  محمد خاتمی شروط اصلاح طلبان را باردیگر برای حضور در انتخابات مطرح کرده است که طی هفته های اخیر بحث  شرکت در انتخابات مجلس نهم یا تحریم آن توسط اصلاح طلبان، بالا گرفته است.

در همین زمینه، مصطفی تاج زاده، عضو زندانی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی،  در اواسط خردادماه سال جاری به هنگام مرخصی به وب سایت «کلمه» گفته بود: اصلاح طلبان باید «با عدم شرکت خود در انتخابات غیر آزاد، مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرند و آن را از رسمیت بیندازند.»

مصطفی تاجزاده تصریح کرده بود گزینه میانه ای برای اصلاح طلبان وجود ندارد و آنها تنها «در انتخابات آزاد با ساز و کارهای خودش شرکت می کنند.»

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.
لیلی ایرانی - ایران - تهران
باز این مردک مارمولک افاضات کرد.میخواد با هر کلکی شده باز مردمو بکشونه پای صندوقهای رای.ولی اینبار فقط عده ای احمق ممکنه تو این انتخابات شرکت کنن
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

barbodm - ایران - تهران
روباه مکار
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

mahdi1988 - اتریش - وین
ما که چه شما بگی چه نگی تو انتخابات شرکت نمی کنیم!
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

setareye shomal - انگلستان - لندن
اقای محمد خاتمی شما فرمودید احمدی و خامنه ای هم گفتند جشم هر چی شما بفرمایید
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

bavaffa - اذربیجان - باکو
خاین لطفا یک کلام تا اسلامی هست انتخابات معنی ندارد . انتخابات زمانی ازاد هست رقیب شما رجوی یا پهلوی یا... باشد
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
مردم, فریب این قشر مکار را نخوریم ! اگر رهبران سبز را ازاد هم بکنند, به انان اجازه قداعلم کردن را نمیدهند, زیرا " بافت سیستم " ولایب قبیح اجازه انجام این اقدامات اجتماعی و سیاسی را به انها نمیدهد و این داستان همانند داستانهای ارزان فیلم سینمایی که همیشه قهرمان فیلم پیروز میشود هست ! مردم ازاداندیش ایران, همانطوریکه مادرانمان در سال 57 با بستن توسری بزرگترین و مهیبترین ضربه را به نظام پادشاهی وارد اوردند که سیستم را دچار شوک کرده بود, اگر ما خواهان " نواوری " هستیم و با این سیستم قهقهرایی " مخالف " هستیم, برای نشان دادن نفرتمان از این قشر باید در تظاهرات " کشف حجاب " کنیم, تا انان متوجه " جدی " بودنمان شوند و تا زمانیکه این توسری بر سر زنان ایران هست, ما شاهد " تغییر بنیادی " نخواهیم بود و اینرا بدانیم که انان در اقلیت هستند همانند رژیم اپارتاید که بر قشر اکثریت سیاهپوستان دیکتاتوری میکردند ! و بهترین اسلحه ما در تظاهرات اینده برداشتن توسری هست که همان پاشنه اشیل این رژیم میباشد !
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

marka - گرگان - ایران
خیانت کار کسی ست که خودشو گول بزنه و بره حتی یه برگ سفید بندازه ، نماینده شهرما بی شرف تا دیروز الاغو چپه سوار میشد اونوقت زیر پای بچه هاش ماشینهای چند میلیونیه ! و ترسو ترین مردم کسانی هستند که در عین نا عدالتی ، به خودشون مقبولانند که عدالت برقراره . اقای خاتمی اولا در اگر نتوان نشست دوما مگه زوره ما نه خر و میخوایم نه پالانشو شما هم برو یه مشت جوان احساساتی رو زیر تیغ نبر خواهشا دم از دموکراسی و مردم سالاری نزن که دیگه حالم بهم میخوره . چون این دو کلمه فمهوم پیچیده دارن که تو کتابهای دینی که شما خوندید نیست و مطمئن باش تو که خوبه بالاتراز تو هم که بیاد با این اوضاع مملکت نمیتونه ما رو به اون مدینه فاضله که فقط تو رویا میشه به اونجا رفت برسونه پس ما رو بخیر و شمارو به سلامت دست از سر کچل مردم بردارید تورو خدا ما دیگه تحمل سیاسی بازی های شما رو نداریم. .
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

sharafYabi - انگولا - بیمبه
این رژیم خون اشام و مکار لیاقت مشارکت مردم ایران را از دست داد. انتخابات را تحریم کنید.
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

مرگ بر اسرائیل - ایران - ایذه
خاتمی،تو هم هر چند یه بار یه اروری میدی،اخه کی به حرف تو توجه میکنه.تصمیمات از قبل گرفته شده.
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

siamaktg - ایران - تهران
خفه شو آشغال .. پس انتخابات قبلی چی؟؟؟ این همه ملت مردن و کشتن که شما باز یه زری بزنی؟؟. تا تکلیف انتخابات قبلی روشن نشه .. شرکت در انتخابات خیانته .. هرچند موسوی بیاد و بشه رییس جمهور!!! .. اینا همه از یه آخور میخورن
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

Artosh - ایران - تهران
شماها آدم نمیشید..! تنها راه نجات برگشت به آرمان های انقلاب است؟ بازگشت به قانونی است که ولی فقیه از قانون هم بالاتر است؟! خجالت بکش خاتمی. ۸ سال مردم بیچاره رو سر کار گذاشتی و هنوز هم امیدواری رهبر گوشهء چشمی از سر لطف بهت بندازه. مردم هم قربانی این لطف خواهی تو شن؟!!! تنها راه نجات مردم(نه نظام) خلاصی از دست شما اسلامیون خشک مغز و دیکتاتور متحجر است.
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

kiarash2020 - ایران - تهران
بجای جوهر آبی استامپ خون سرخ ندا و مختاری و بقیه جوانان بی گناه را داخل استامپ بریزید
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

kamran63 - فرانسه - لیون
تو انتخابات شرکت کنیم و به شما اجازه بدیم که تو سرمون بزنید !? عجب مار مولکی هستی خاتمی !
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

antidictatour - فرانسه - پاریس
دوباره این روباه مکار میخواد به رژیم جنایتکارا مشروعیت ببخشه! البته با خون جوونای ما. ازمال خودشون یک مو از سر هیچکدومشون کم نمیشه.ای مرگ بر همتون فکر نمیکنم جوونا اینبار گول شما ادمخورهارو بخورن. برو برا بقای رژیم جهل و جنایت یک راه دیگه ای پیدا کن دیگه فکر نمیکنم بتونین از خون جوونامون برا ضحاک غذا تهیه کنی.
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

minalireza - ایران - اصفهان
آقای خاتمی زمانی که مردم شما را با آن همه رای انتخاب کردند چه گلی بر سرشان زدید که حالا باشد ،فکر کنم حکومت مجددا نیازمند سوپاپ اطمینان شده که سر از تخم درآورده اید ،نمی دانم شما خود را چه کاره مردم میدانید که از جانبشان حرف می زنید این را بدانید رای دادن در حکومت اسلامی وآخوندی خیانت است به ایران وایرانیان آزاده .
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

Shamamai - ایران - کوردستان
دوباره بازی سیاسی برای بقای حکومت
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

خرم - ایران - تهران
باعرض معذرت من طرفدار جناح ویا گروه ویا حزب خاصی نبوده ونیستم ولی ازاین مردک بدمی آید فردی فرصت طلب و فریبنده است طی 8 سال خودرا نشان داد اوحکم آنرا داشت که مردم را محکم رودرو نگه داشت وازمردم بعنوان یک سد دفاعی استفاده کرد . مردک حقه باز //
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
سوپاپ اطمینان 8 ساله ی رژیم?? اره ان دو گوساله از حصر در ایند با ابجی رهنورد روسری گلدار دوباره سوپاپ اطمینان ملا شوید برای بازگشت به دوران خلائی خمینی- بچرید و حکومت ملایان تداوم یابد-- 100 جوان در زیر خاک پوسیده شوند که شما و کور و کچلهایتان تداوم حکومت ننگین اسلامی را رقم زنید بعنوان ازاذی و اگر اوضاع همین بود و بدتر هم شد بگوئید/مگر نگفته بودیم بازگشت به دوران طلائی امام و همین بزمجه های طرفدار شما در سایت مثل 1357 بگویند///نمی دانستیم و عنقلاب مجدد ما دزدیده شد///
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

gogoli - ایران - تهران
نکته جالبی که تو کامنتها میبینم اینه که ابن افرادی که انواع توهینها رو نثار فرد ملایمی مثل آقا خاتمی میکنن، اولا اکثرا خارج نشین هستن و مدتهاست که زندگی آسوده در خارج رو به تحمل مشکلات ایران ترجیح دادن، ثانیا اساسا علاقه ای به مشارکت سیاسی با شرکت در انتخابات و روشهای بدون خشونت ندارن. اینها ادعا میکنن که خواهان سرنگونی رژیم هستن اما جز کشیدن فریاد "لنگش کن" اونهم از هزارن کیلومتر بیرون گود، تلاش دیگه ای نمیکنن. این افراد حتی در انتخابات سال 88 هم شرکت نکردند و کل ماجرا رو برنامه ریزی رژیم برای انجام یک انتخابات فرمایشی با نامزدهای کاملا خودی میدونستن و افرادی رو که به دنبال افزایش مشارکت مردم بودن مسخره میکردن. اما بعد از انتخابات بلافاصله تغییر موضع داده و با وقاحت تمام خودشون رو صاحب جنبش دونستن و شروع به جانبداری از حرکتهای مردمی کردن! حالا هم این افراد با توهین به آقای خاتمی در واقع بزرگترین کمک رو به مخالفان ایشون میکنن. آیا این موضع گیریها تصادفیه؟ فکر نکنم!
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

آرش نوری - ایران - کرمان
آقای خاتمی به مرده دیگه کی رای میده مگه خر عقل مرد را گاز گرفته که به شما رای بدن دزدی کنین اسمش بذارین اصلاحات وطن فروشها شما که با سازمان منافقین گره خوردید کسانیکه با صدام عرب برای نابودی ایران همکاری میکردند شما دیگه آخر رو سیاهها هستید
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

karshenas59 - ایران - تهران
آقای خاتمی ، لطفا دیگه اینقدر سر مردم رو شیره نمالید ظاهرا شما ماموریت دارید مجددا مردم رو گول بزنید و پای صندوقهای رای بکشانید و اماری ثبت کنید و حکومت هرکی رو خواست برای مجلس فرمایشی انتصاب کند ولی پز بدهد که مردم انتخاب کردند چرا سرتو زیر برف کردی و فکر میکنی کسی نمیبیندت آخه آدم عاقل این چه انتخابات آزادی هستش که فرمانده سپاه برای اصلاح طلبان تعیین تکلیف میکنه ، مسئول موتلفه برای اصلاطلبان تعیین تکلیف میکنه ، فرد کثیفی مثل مرتضوی که دستش به هزاران مورد فساد اخلاقی و مالی و خون جوانا این کشور آلوده است برای اصلاح طلبان تعیین تکیلف میکنه جمع کن آقاجان دیگه دم پاچه خواری تو هم رو شده در طول دو دوره ریاست جمهوری به تو رای دادم و از مشی حکومتی تو حمایت کردم ولی از بعد از انتخابات ریاست جمهوری با موضع گیریهای مرموزانه تو فهمیدم که تو هم عامل حکومت و بهتر است بگویم عامل رهبر کثیف حکومت هستی که در هر مقطعی ماموریتی داری پس هم از تو دیگه بدم آمد و هم بسیاری از دوستانم هم این عقیده رو دارند بس دیگه ما گول نمیخوریم دوستان پشت پرده این ظاهر سازیهای این شیخ مرموز رو افشا کنیند .
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

kamran63 - فرانسه - لیون
gogoli - ایران - تهران. ممکنه که منظورت رو از " مشارکت سیاسی با شرکت در انتخابات و روشهای بدون خشونت " بیشتر توضیح بدی ?! از کدوم " انتخابات " و یا "مشارکت سیاسی" صحبت میکنی !? از این که همه ادمهای به درد بخور رد صلاحیت بشن و از اون 4 نفر باقی مونده مردم "باید" به یه نفر از قبل مشخص شده رای بدن !? تو باید یا توده ای باشی, یا چروک فدایی اخوند !! شاید هم از سادیس خور ها و از تیره و طوایف خود اخوند ها !!
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

تامى ایرانى - امارات متحده عربى - دبی
تو گفتى و ما هم باور کردیم. واقعا خودتون خسته نشدین؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

gogoli - ایران - تهران
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس .. صهیونیست با تربیت! فحش "بزمجه" رو تازه یاد گرفتی؟! . .
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

gogoli - ایران - تهران
kamran63 - فرانسه - لیون .. عزیزم تو سیاست رو کجا یاد گرفتی که به من هم میگی "توده ای" و هم "ساندیس خور"؟! ضمنا لطفا دست پیش نگیر که ازت میرنجم! اول مرام خودت رو معرفی کن. اگر هم دلت خواست بیا اینجا یه چایی "ایرونی" مهمون ما باش، بعد به دیگران تهمت بزن. خیلی جالبه که امثال شما با مفاهیم ساده ای مثل اعدام، شکنجه و سرنگونی کاملا آشنا هستن اما همین که بحث به مفاهیمی مثل "مشارکت سیاسی" میرسه توش میمونن و به اتهام و اهانت رو میارن. یه سوال ازت میپرسم: لطفا دو انتخابات ریاست جمهوری سال 84 (با تحریم مردم) و انتخابات سال 88 (با شرکت گسترده مردم) رو برای من بررسی کن و بگو که به نظرت کدوم روش بهتر جواب داده؟ ضمنا اگه طرفدار مبارزه مسلحانه هستی لطفا بگو، چنتا سوال ازت دارم.
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

kamran63 - فرانسه - لیون
gogoli - ایران - تهران. عزیز, انجه که تاسف بار هست, توقع خیلی پایین مردم و قشر روشنفکر (!?) در بحث ازادی و حقوق بشر است. با اینهمه وسایل ارتباط جمعی , مثل رادیو و تلویزیون یا ساتلیت و اینترنت ما حسابی از بقیه دنیا عقب افتاده ایم و مثلا با حرفهای خاتمی ذوق زده میشوم ! به قول مرحوم مصدق: کاری نکنیم که نسلهای اینده به نیکی از ما یاد نکنند ...
جمعه 31 تیر 1390

kamran63 - فرانسه - لیون
gogoli - ایران - تهران. عزیز من ! بین توده ای و ساندیس خور فرقی هست !? اولی ساندیش رو از سفره ولی وقیح میگیره و دومی از سفره برادر پوتین !! در ضمن همین دو سال پیش بود که مردم با "مشارکت سیاسی" سعی در تغییر نسبی اوضاع کردند, نتیجه اش به این زودی از یادت رفت !? ( آلزایمر نگرفته باشی !). از نظر من هر دو انتخابات ( 84 و 88 ) مردود و محکوم هستند - چون که اصول اولیه انتخابات ازاد را رعایت نکرده بودند. این اصول در نظام حکومت ولی وقیح اجرا شدنی نیستند ! در مورد اعتقادات من به منشور جهانی حقوق بشر یک نگاهی بنداز ! به جنگ مسلحانه هم اعتقادی ندارم - ولی به این نتیجه رسیده ام که حق خومان را باید به زور از اینها بگیریم . چونکه راه مسالمت امیز جواب نداد !
جمعه 31 تیر 1390

gogoli - ایران - تهران
kamran63 - فرانسه - لیون .. خب! با جوابی که دادی کاملا سطح سواد سیاسیت معلوم شد! ( رابطه توده ای ها با "پوتین"؟!) حالا یه پیشنهادی برات دارم. تو که به زور و خشونت علاقه داری بجای نسخه پیچیدن واسه ما از فرانسه، همین فردا خودتو با کتاب مقدس "منشور حقوق بشر" جلوی سفارت ایران تو فرانسه آتیش بزن! مطمئن باش که خبرش تا اینجا میرسه. به وسیله رفقات هم تو سایت "یو توب" یه ویدئو بزار و با استفاده از تکنولوژیهای مدرن دلیل این کارتو شرح بده! شرط میبندم تو تمام عمرت چنین فرصتی برای ابراز عقایدت پیدا نکنی! من قول میدم که واست شمع هم روشن کنم. مبارزه از این بهتر؟! (انا لله و انا الیه راجعون)!. .
شنبه 1 مرداد 1390

hassan5 - ایران - تهران
خامنه ای گفته که نباید ابروی مردم را برد....در حالیکه خودش به رادان در کهریزک اختیار تام داد که هر کاری که لازم است برای سرکوب جنبش سبز انجام دهد.تمام فجایع جنایت و تجاوز با دستور مستقیم شخص خامنه ای بود
شنبه 1 مرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.