فراگیر شدن استفاده از نقوش هخامنشی در طراحی پارچه و لباس


فراگیر شدن استفاده از نقوش هخامنشی در طراحی پارچه و لباس

یک عضو انجمن طراحان لباس و پارچه گفت: چند سالی است گرایش جوانان به سمت طرح‌های هخامنشی و ساسانی، افزایش پیدا کرده و لباس‌های بسیاری می‌بینم که نقش‌مایه‌های ایران باستان در آن به کار رفته است.

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه فرهنگ و هنر- طراحی پارچه، کار چندان ساده‌ای نیست. بهتر است طراحان با شرایط اجتماعی، ویژگی‌های اقلیمی و پسند و سلیقه مخاطب خود آشنا باشند. رنگ ها را بشناسند و با آداب و رسوم مردم هر منطقه، نوع لباس پوشیدنشان و کاربرد هر رنگ و طرح در فرهنگ‌شان آشنا باشند.
 
برزو ایزدپناه، استاد طراح پارچه و لباس، براین باور است که طراحان به نیاز و سلیقه همه مردم یک جامعه توجه کنند و بازار عرضه و تقاضای محصولات مختلف را درنظر بگیرند. برای مثال، چند سالی است که به خاطر شرایط اجتماعی و پاره‌ای مسایل دیگر، گرایش جوانان به سمت طرح‌های هخامنشی و ساسانی، افزایش پیدا کرده و ما لباس‌های بسیاری می‌بینم که نقش‌مایه‌های ایران باستان در آن به کار رفته است.
 
این عضو انجمن طراحان پارچه و لباس، نقش‌مایه‌های ایرانی را منبع الهام خوبی برای طراحان پارچه و لباس می‌داند و می‌گوید: ما می‌توانیم از کتیبه‌ها، نقش برجسته‌ها، نقوش اسلیمی، گره چینی‌ها و هر آنچه در فرهنگ و هنر و معماری ما ریشه دارد بهره ببریم و بدانیم که مردم از این نقوش استقبال می‌کنند همان‌گونه که خط فارسی را بر لباس ایرانی به حروف انگلیسی ترجیح دادند چراکه ایرانیان با آنچه نشان‌دهنده تاریخ و هویت‌شان است، احساس نزدیکی می‌کنند.
 
ایزدپناه به نقش عمده معماری در فرهنگ ایران زمین اشاره و بیان می‌کند: معماری، هنر کاملی است؛ خط و رنگ و فضا دارد. بسیاری از رنگ‌ها و نقوش به کاررفته در مسجد شیخ لطف‌اله را در قالی ایرانی هم می‌توان دید اما معماری امروز، کاریکاتوری از هنر دیروز است نه اصالت دارد نه با فرهنگ ایرانی هماهنگ است. معماری امروز ما پیرو آهن و سیمان است که به‌خاطر سیاست‌های غلط شورای شهر، تنها به مساحت زیربنا می‌اندیشد نه روح حاکم بر بنا.
 
به باور این استاد دانشگاه: هنر وقتی هنر است که پیام و مفهومی را منتقل کند حتا مردم عامه هم دلشان می‌خواهد لباسی به تن کنند که رساننده پیام و معنایی باشد. از طرفی مردم، اصالت را دوست دارند پس بهتر است طراحان پارچه به جای آن که دل به مد و رنگی بسپارند که از آن سوی مرزها می‌آید و حتا اگر خوب باشد با فرهنگ ما هماهنگی چندانی ندارد ، نقش‌مایه‌های اصیل ایرانی را بشناسند و از ان در طرح‌های خود استفاده کنند.
 
ایزدپناه براین باور است که هنرمندان می‌توانند مردم را به لحاظ فکری، تغذیه کنند و سطح پسند و سلیقه آنها را بالا ببرند. مگر نه این‌که ماهواره‌ها و شبکه‌های مختلف اینترنتی، رنگ و مد روز دنیا را به خورد ایرانیان می‌دهند پس چرا طراحان پارچه و لباس در قالب‌های مختلفی چون برگزاری نمایشگاه مد و لباس چنین نکنند؟ حداقل، طرحی را به علاقه‌مندان معرفی می‌کنند که با فرهنگ و روحیه آنها هماهنگ است.
Khashayarshah - آلمان - تهران
هرکسی کو دور ماند از اصل خویش---- باز جوید روزگار وصل خویش
شنبه 25 تیر 1390

Shamamai - ایران - کوردستان
پوشیدن این نوع لباسها نشان از مبارزه و طرز فکری برای نه گفتن به اسلام سیاسیست
شنبه 25 تیر 1390

gorgnama - ایران - تهران
بله!مردم تازه دارن میفهما چی به چیه البته امیدوارم واقعا بفهمن و برسه اوون روزی که عربهارو با فضاهت مثل اشغال از ایران پرت کنن بیروون!!!!!!!!
شنبه 25 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
از یک لحاظ, ایده خوبی میتواند باشد که از این طریق که به " اعتراض منفی " معروف است, خشم و نفرتمان را به این سیستم اسلامی ایرانی نشان بدهیم ولی از طرفی چون صحبت از " عرضه و تقاضا " هست, اگر تولیدکنندگان این نوع لباسها درس design طراحی و رنگ امیزی نخوانده باشند که باعث فروش و تبلیغ کالای خود نشوند, باعث ورشکستگی انان خواهد شد و از طرفی ایا نباید با کمی تعمق و دوراندیشی به این موضوع فکر کرد که شاید علاقه مردم نسبت به تاریخ و فرهنگ بخاطر طرحهای " همیشه همراه و ارزان " کمتر شود ?! جان کلام اینکه, این ریسک بزرگی برای تولیدکننده میباشد که " فقط " بر این نوع طرح لباسها خیره و پافشاری کند ! سلیقه ها مختلف است ولی بنظرم زیباترین و شادابترین سمبل ایران همیشه سبز و خرم, پرچم سه رنگ شیر و خورشیدی میباشد که همه صفتها و ارزشهای ایرانی در ان گنجیده است که با علم طراحی زیبا میتوان این نماد ایرانی را در هر گوشه و کنار لباسها و طرحها بصورت ملایم جاسازی داد, پس همواره شاد و حافظ ایران باشیم .
شنبه 25 تیر 1390

مرگ بر اسرائیل - ایران - ایذه
ما هویتمون ایرانی،اسلامی است و بس ،این لباس ها هم نمیتونن هویتمون رو کتمان کنن.
شنبه 25 تیر 1390

rezanl - هلند - امستردام
مرگ بر اسرائیل - ایران - ایذه. منم ازت خوشم نمیاد پس مرگ بر ایذه!
شنبه 25 تیر 1390

hameshehbahar - انگلستان - لندن
الان ایران اسلامی های سایت میسوزن ! بسوزید
شنبه 25 تیر 1390

azadekhah - عراق - سلیمانیه
زنده باد هخامنش.دوستان بیایید با هم به اصل خویش باز گردیم و فرهنگ تازیان را از ایران عزیزمان بیرون رانیم.
شنبه 25 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
بسیار زیبا و اصیل است. نگاره های برجسته ستون ها و سر محسمه ها و دیواره های هخامنشی یکی از زیباترین آثار باستانی جهان است. این نشاندهنده اوج هنر باستانی ایرانزمین است.
شنبه 25 تیر 1390

felora - یران - تهران
استفاده از نقوش هخامنشی در طراحی پارچه و لباس = قداست ایران, بلندی دماوند, خلیج فارس, قدرت ارش, شرافت کاوه, غیرت بابک, وقار بهرام, نجابت مازیار, زیبایی شیرین, عشق فرهاد, مظلومی سیاوش, شکوه جمشید, اصالت نوروز, عمر پرسپولیس, منش کوروش....
شنبه 25 تیر 1390

محمدرضا بهشتی - ایران - تهران
افراط و تفریط همواره مایه عذاب ایرانیها بوده . گاهی می شود الگویی را جهت اعتراض به چیز دیگری عرضه نمود . اجازه ندهیم الگوهای نامتقارن و نا زیبا باب شود که از اصل موضوع فاصله بگیریم . اصل همانا آزادی و آزادگی مردم ایران زمین است . چسباندن لوگوی شعرهای حماسی شاعران ایرانی نیز می تواند و زیبا و پیام رسان باشد .
شنبه 25 تیر 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
خیلی جالب.افرین و چشم حسودان بترکه
شنبه 25 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
مرگ برتروریست - ایذه.....شما از سوی خودت حرف بزن که هویتت عربی است. مردم ایران به شما ربطی ندارند و خودشان تصمیم میگیرند چه بپوشند و چه بکنند.
شنبه 25 تیر 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
مرگ بر اسرائیل - ایران - ایذه . ما هویتمون ایرانی،اسلامی است و بس ،این لباس ها هم نمیتونن هویتمون رو کتمان کنن.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. -- از طرف خودت و ملایت حرف بزن ایران اسلامی مفهوم ندارد چون یک ایرانی واقعی می داند اسلام چه سفره ی پر از خونی در ایران گسترد/شما هویتتان به عرب وحشی و دزد عربستان می رسد ربطی به ایران ندارید ای کیو/
شنبه 25 تیر 1390

damahi - ایران - بندرعباس
هخامنشیان ومخصوصا کوروش کبیر ابرمردتاریخ ایران افتخار این مملکت هستند ایران بانام کورش هخامنشی درجهان شناخته شد باید جوانهابه پوشیدن تصاویرآنها افتخارکنند تاکور شوندآخوندهایآشغال وبوگندوی لومپن.
شنبه 25 تیر 1390

aminmdn5 - ایران - تهران
خدا رو شکر که شکوه ایران باستان داره زنده میشه و ایران عربی داره از بین میره
شنبه 25 تیر 1390

borzoopersia - انگلستان - بیرمنگهام
بر اسرائیل - ایران - ایذه . شما(تو) بهتر بود واژه من را به کار میبردی تا ما. ایرانی-اسلامی یعنی بسیجی و اطلاعاتی آدمکش. ایرانی سره نمیتواند و نباید مسلمان باشد. هزاران هزار درود و آفرین بر جوانان مبارز و آزادیخواه ایرانی که به ایرانی بودنشان میبالند و از هر وسیله ائی برای مبارزه با رژیم ددمنش اسلامی استفاده میکنند.
شنبه 25 تیر 1390

odin - بلژیک - انتورپن
مرگ بر خامنه ای - ایران - ایذه - جناب عالی از کی تا حالا « ما » شدی؟ هنوز نیم من هم نیستی در هول و هوش مثقال و گرمی عزیزم. صدها نفر اینجا کامنت مینویسن، فقط شما و یه نفر دیگه هستین که از دزدها و جنایتکارهای حاکم و تیم دزد ا.ن دفاع میکنید، بعد همین دونفر شدن «ما» اما یه ملت و میلیونها نفر جمعیت یک کشور تو سواد و معلومات(!!!) میشن خس و خاشاک و همین چند نفر!!!؟
شنبه 25 تیر 1390

feminism - انگلستان - لندن
مرگ بر اسرافیل - عزرائیل هویت و کیستی تو در کُشتن, نابود کردن, سراز تن جدا کردن, سرقت, دزدی, تجاوز, یاوه گوئی .......کاملا مشخص و نمایان است . یاد بگیر که زبان دیگران نباشی و از اول شخص مفردِ لا عقل مثل خودت استفاده کنی .ایرانیان فضول باشی نمیخواهند .
شنبه 25 تیر 1390

pelle - سوئد - استکهلم
کاشکی اینجا هم از این تی شرتها می آورند تا بکوری چشم ایران ستیزان بیسواد میخریدیم و با افتخار بتن میکردیم .
شنبه 25 تیر 1390

Royan - آلمان - آلمان
تنها خدمتی که این حکومت به ایران کرد اینه که بعد از این دوره دیگر اسلام و اسلام گرائی در ایران وجود نخواهد داشت ودیگر این که جوانان را به عظمت و شکوه ایران قبل از اسلام آگاه کرد و انها را به به یاد آزادی و آزادگی قبل از اسلام انداخت به امید روزها خوش بعد از اسلام.
شنبه 25 تیر 1390

مرگ بر اسرائیل - ایران - ایذه
تو این جور کامنتا خوب با هم متحدید،بهتون تبریک میگم،تو کامنتای دیگه که همتون با هم دعوا دارید.یکی سلطنت طلبه،یکی دموکراته،یکی کمونیسته،یکی لیبراله،یکی...خلاصه فکراتون فقط تو این یه مورد با هم میجوشه.
شنبه 25 تیر 1390

amir-amir - کانادا - تورنتو
بسیار ایده جالبى است مى تواند نوعى مبارزه حساب شود
شنبه 25 تیر 1390

sepherdad - استرالیا - سیدنی
اسرائیل - ایران - ایذه. هرکسی خونه شودوستداره, مگر اینکه غریبه ای حسود باشه!.
یکشنبه 26 تیر 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
مرگ بر اسرائیل - ایران - ایذه1--تو یکی به جای اینکه تو صف ساندیس وقتت را بگذرانی.یه کمی از تاریخ پاشاهان ایران مطالعه کن بهتره چون با این طرز پوچ فکریت باعث خفت و خاری هر ایرانی میشوی.باز من مطمعنم که تو از مزدوان رژیم و از تروریستهای عرب فلسطینی هستی.چون هخامنشیان (۳۳۰ - ۵۵۰ پیش از میلاد) نام دودمانی پادشاهی در ایران پیش از اسلام است. پادشاهان این دودمان از پارسیان بودند و تبار خود را به «هخامنش» می‌رساندند که سرکرده خاندان پاسارگاد از خاندان‌های پارسیان بوده‌اند. ایران اسلامی کیلویی چنده( ایران فقط پارسایی بوده بوده و خواهد ماند)زنده و پاینده باد نام ایران و ایرانی.زنده باد اسراییل که ریشه عرب تروریست را می خشکاند.
یکشنبه 26 تیر 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
مرگ بر اسرائیل - ایران - ایذه.2--پارس‌ها مردمانی از نژاد آریایی هستند که از حدود سه هزار سال پیش به فلات ایران آمده‌اند. پارسیان باستان آنان از قوم آریایی پارس یا پارسواش بودند که در سنگ‌ نوشته‌های آشوری از سده نهم پیش از زادروز مسیح، نام آنان دیده می‌شود. پارس‌ها هم‌زمان با مادها به بخش‌های باختری ایران سرازیر شدند و پیرامون دریاچه ارومیه و کرمانشاهان جای گرفتند.و با ناتوانی دولت ایلام، نفوذ خاندان پارس به خوزستان و بخش‌های مرکزی فلات ایران گسترش یافت..آقای بیسواد از رو باد معده و نسنجیده یاوه پراکنی نکن.(زنده و پاینده باد نام ایران و ایرانی.زنده باد اسراییل که ریشه عرب تروریست را می خشکاند). .
یکشنبه 26 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
افرین برگشت به ایرانیت تنها راه نجات
یکشنبه 26 تیر 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
درتصاویر حکاکی شده بر سنگهای تخت جمشید. هیچکس عصبانی نیست! . هیچکس سوار اسب نیست!. هیچکس در حال تعظیم نیست!. در بین این پیکرهای تراشیده حتی یک تصویر هم برهنه نیست!. اینها اصالت ما هستند:. مهربانی،خوشرویی،قدرت،احتر ام،ادب،نجابت.
یکشنبه 26 تیر 1390

felora - ایران - تهران
خانه به دوش - سوئد - استکهلم / افرین به توان 1000000000000000.
دوشنبه 27 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.